Asunnon vaihto asumisoikeusasunnoissa

mummopupu

Sellaista aloin miettimään, että mitä jos vaihtaa asunnon päittäin toisen asumisoikeusasujan kanssa, niin miten vastuu jakaantuu asunnon virheiden suhteen? Sattuipa hyvälle ystävälle Hekan sisäinen vaihto muuan vuosi sitten ja kuinka ollakkaan huolto ei pelaa samalla tavalla kuten uudella hakemuksella haettu asunto, sanovat vaan tylysti, että olette itse vaihtaneet asunnon, joten vastuu on sinulla. Päittäinvaihtaja oli pimittänyt muutaman virheen julisteella ja rikkonaisen pöntön kannen oli vaan peittänyt kankaalla. Tämä ystäväni , joka sai kämäsen kämpän ja luopui hyvästä mutta superhintavasta asunnosta, sanoi ettei tiennyt että asunnon vaihtaja on syyllinen kaikkeen kuten kylmyyteen asunnossa joka oli jo aiemman asujan riesana, ikkunan pokat rikki, ettei ikkunaa saa kunnolla kiinni talvellakaan, mutta Heka-äijät sanoo, "pyh, ei kuulu meille, iteppä vaihdoit asunnon".
Joutuuko vuokralainen koko ikänsä kitumaan vaihdettuaan asunnon, mietin sitä nyt, että eihän asumisoikeudessa päde tämä Hekan kusipäisyys. Toivottavasti ei, eihän , olenhan epäilyn suhteen hakoteillä, olenhan ;)

10

2187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etrretertre

      Eikös Heka hoida vain Helsingin vuokra-asuntoja?

    • prismankassalla

      Miten HEKAn sisäinen vaihto liittyy Asumisoikeusasuntoihin?

      Jaa nythän mä hokasin, MUMMOT taas asialla.

    • HEKA-vaihtaja

      Vaikka ei asoon liitykään, niin vastaan silti. HEKAn sisäisissä asunnonvaihdoissa asukkaat sitoutuvat vaihtamaan asunnon siinä kunnossa, kun se vaihtohetkellä on. Tämä lukee allekirjoitettavassa sopimuksessa. On toisen ilkeyttä olla kertomatta merkittävistä vioista, mutta valitusoikeutta ei uudella asukkaalla virallisesti ole.

    • Hekalle

      Voi perseen suti!

    • vähäälyiset

      Olen ihmetellyt miten ihmiset uskaltavat vaihdella asuntoja keskenään Avain Asumisoikeus Oy:ssä. Muutosten ja kulumien maksumieheksi joutuu aina uusi omistaja !

      • fndsnfjkndsjknfjkdsn

        Oliko tämä johonkin omakohtaiseen kokemukseen perustuva kommentti vai muuten vain pehmoista puhetta?


      • kovaafaktaa
        fndsnfjkndsjknfjkdsn kirjoitti:

        Oliko tämä johonkin omakohtaiseen kokemukseen perustuva kommentti vai muuten vain pehmoista puhetta?

        Kannattaa lukea huolella asumisoikeussoimuksen liitteenä vuonna 2015 julkaistu ns. uusi "opas". Asukkailla on velvollisuuksia mutta ei oikeuksia.


    • mummopupu

      Hei, kyse on siitä että kuka vastaa jos Hasossa ( tai asossa missä lie asumisoikeusasunnossa) tapahtuu vaihto asunnosta toiseen. Onko asunnoissa aina jälkitarkastus poismuuttaessa. Jos tarkastaja ei ole tarkka, hän hyväksyy asunnon siinä kunnossa mutkitta, mutta seuraava asukas sittenehkä huomaakin puutteita ja vikoja. Siis joutuuko hän uutena asukkaana heti maksumieheksi esim, maksamaan uuden nupin wc-pyttyyn, korjaamaan rikkoutuneen saunan ikkunan tms. kuten kaupungin asunnoissa vaihtaja on se, joka hyväksyy huonokuntoisen asunnon omalla vastuulla. Olen kuullut myös tyyliin, että kpk:n asunnoissa joku tarkastaja on tarkempi kuin muutettavaan asuntoon tehnyt tarkastaja on ollut ja lähtiessä maksat kaiken mikä viaksitulkitaan. Itselläni kävi 2 tarkastajaa!(joku Hekan virhe luulen), joista eka hyväksyi ja toinen sanoi "tsot tsot, ei kelpaa", mutta onnekseni minulla oli ekan äijän käynnistä todistus tallessa ja se piti paikkansa alkuperäisenä, muuten olisin muuten vienyt asian eteenpäin minne lie asunto-oikeuteen.
      Asun itekki asumisoikeudessa , mutta aloin vaan miettimään, että miten on noiden vaihtojen kanssa, en tiedä toteutuneista, koska en ole vaihtanut vielä koskaan enkä kuullut kokemuksia muilta asumisoikeuksien vaihtajilta, vaikka olen nähnyt jo Hason "vaihtopörssin". Oletko vaihtaessassi syyllistynyt siihen , että hyväksyt vaihtoasunnon siinä kunnossa missä se on eli siinä kunnossa kuin tarkastaja on sen kirjannut. Tehdäänkö väliremontti vaikka olis juuri vaihdetut tapetit vai joutuuko lähtiessään poistamaan ne vaikka olis vaihdossa ne kuitattu hyväksytyiksi.
      Jotain tän tyyppistä .. Mutta kiitos " kovaafaktaa" yms. anyway !

    • NäinStadilla

      Olisipa kyllä kiinnostavaa kuulla ihmisten kokemuksia keskinäisistä vaihdoista asumisoikeusasunnoissa. Stadin vuokra-asunnoissa tilanne on tosiaan hurja. Meillekin kävi aikoinaan siellä asuessamme ja asuntoa vaihtopörssin kautta vaihdettuamme niin, että kylppärin ovi oli rikkoutunut edellisellä asukkaalla niin, ettei ylempi sarana pysynyt paikoillaan, vaan ovi roikkui yhden saranan varassa. Ovi oli kunnossa vielä silloin kun kävimme asuntoa katsomassa. Mutta koska olimme vaihtopaperiin allekirjoittaneet, emme saaneet uutta ovea kolmeen kuukauteen, vaan tilaamamme huoltomiehet palauttivat rikkinäisen käyttökelvottoman oven takaisin meille huomattuaan verstaalla, että olemme vaihtaneet asunnon päittäin! Kolme kuukautta jouduimme elämään verho vessan ovena! Sitten tuli lomien sijaiseksi joku normaalijärjellä varustettu huoltomies, joka huomasi vikailmoituksemme listassa ja vaihtoi ehjän oven ja korjasi kaiken muunkin rikkinäisen samalla viikolla.

    • Anonyymi

      Avain asunnot on paska. Järjestys sääntöjen rikkojia suojellaan. Häiriö ilmoitusten tekijöille sanotaan sopeudu. Onko kerrostalossa sopeuduttava kun klo 22 hiljasuus ajan jälkee asukas päästää joka ilta koiransa parvekkeelle räksyttämään vaikka hänelle on sanottu ettei se ole sallittu. Terrorisoi tekemisellään muita naapureita.
      Pihalla isot kyltit pallopelit kielletty. 10 kakaran lauma tulee 19-22:30 pompottamaan pallo kiljuu ja huuta ku päättömät kanat. Sopeudu. Järjestys sääntöjä ei tarvitse noudattaa sopeudu. Testaan alan soittamaa parvekkeella musiikkia millä peitän nämä häiriö äänet. Jos minulle tullaan valittamaan päteeköhän silloinkin tuo sama ? Sopeutukaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8406
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe