Kommarit sosialisoineet Örön, boikottiin

kommarivaltio

Firma joka saanut veronmaksajien rahoilla rannan ja laiturit Örössä ei kerro satamaksun suurutta (ilmeisesti korkea, koska pitävät myös nauvoa) ja sitten viellä päälle kielletty ankkurointi örön lähellä, jotta varmasti pölöt menisivät maksamaan satamamaksun. Kas kun ei Jungfruskärissä ole sama meno vaikka ihan sama oli tilanne vuosia sitten.
Samasta syystä meillä on Isokari boikotissa, ennen se ilmainen, sitten kioskinpitäjä sosialisoi yhteisaluslaiturin. Jääpän heiltä jätskirahat saamatta.

On tämä valtio veneilijän helvetti, kausi on lyhyt, veneet seisovat käyttämättöminä, siltikin pitäisi veroa maksaa. Ei kokenut veneilijä tarvitse edes merkattuja väyliä, joten vuosittain keppien vaihtaminen toisen väriksi voisi aivan hyvin lopettaa.

67

3876

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dfwerfwerwer

      Miksi otsikossa sana kommarit. Kun kapitalistit niitä laitureita pitää.

    • Hiidlane

      www.örö.fi sivulta löytyi reittikartta. Hankalassa paikassahan tuo satama on, siihen nähden että saari on hyvän merelle johtavan väylän varressa, satama on väärällä puolella saarta.

      Kait siitä Örön syvänteen väylältä armeija on ajanut suorempia reittejä satamaan, mutta onkos niitä viitoitettu? Taitaa edelleen olla Vänö tai Tunnhamn lyhimmän matkan päässä Kärdlasta, vai onko Örön länsipuolella mitään yöpymispaikkoja?

      • Grexit

        voi vittu mitäpaskaa. Satama on upea, sataman palvelu huippuhyvää, ja kohde kaikenkaikkiaan todellinen helmi! Mutta putkuttte sinä rauhassa vaan siellä avomeren puolella, sekin on ihan sallittua!


    • Parempaa_elämää

      Ainakin merikartan mukaan Öröstä voi ajaa suoraan etelään vaikka viittoja siellä ei olekaan. Vai onko perimätiedossa jotain kiviä tai matalikkoja joita kortissa ei ole?

      • Hiidlane

        Minun merikarttani mukaan Öröstä ei voi ajaa ainakaan suoraan etelään. Örön eteläpuoli on täynnä matalikkoja ja luotoja. Saman kartan perusteella ehken voi ajaa Örön itäpuolella olevasta satamasta etelään, kun osaa vain valita oikean välin Örön kaakkoispuolella olevasta saari- ja luotorykelmästä. Aika kapeita välejä, mutta ilmeisesti purjehdittavissa jos tietää reitin.

        Ei kuitenkaan houkuttele lähestymään ensimmäistä kertaa ainakaan avomeren puolelta, etenkään tuulisella kelillä ja purjeveneellä. Örön länsipuolitsehan on selvä väylä, ainakaan vanhempiin karttoihin ei ole merkitty mutta on siellä muutama ilmeisesti armeijan asettama merimerkkikin. Siltä reitiltä poikkeaminen Örön itäpuolen vierassatamaan ei kartan mukaan ole mahdollista Örön eteläpuolitse, tai ainakaan en uskaltaisi ajaa niiden matalikkojen läpi.


      • Pavariantti
        Hiidlane kirjoitti:

        Minun merikarttani mukaan Öröstä ei voi ajaa ainakaan suoraan etelään. Örön eteläpuoli on täynnä matalikkoja ja luotoja. Saman kartan perusteella ehken voi ajaa Örön itäpuolella olevasta satamasta etelään, kun osaa vain valita oikean välin Örön kaakkoispuolella olevasta saari- ja luotorykelmästä. Aika kapeita välejä, mutta ilmeisesti purjehdittavissa jos tietää reitin.

        Ei kuitenkaan houkuttele lähestymään ensimmäistä kertaa ainakaan avomeren puolelta, etenkään tuulisella kelillä ja purjeveneellä. Örön länsipuolitsehan on selvä väylä, ainakaan vanhempiin karttoihin ei ole merkitty mutta on siellä muutama ilmeisesti armeijan asettama merimerkkikin. Siltä reitiltä poikkeaminen Örön itäpuolen vierassatamaan ei kartan mukaan ole mahdollista Örön eteläpuolitse, tai ainakaan en uskaltaisi ajaa niiden matalikkojen läpi.

        Arvelisin että "Parempaa_elämää" tarkoitti länsipuolen väylää eikä tiedä missä Örön vierassatama sijaitsee. Aika vaikean näköinen on reitti kaakkoispuolen matalikkojen läpi.

        Mutta onko saaressa nyt vapaa maihinnousu, eli itätuulien sattuessa voisi rantautua Örön väylän viereen - ja onko peräankkurin käyttö sillä puolen saarta sallittu?


      • kommarivaltio
        Hiidlane kirjoitti:

        Minun merikarttani mukaan Öröstä ei voi ajaa ainakaan suoraan etelään. Örön eteläpuoli on täynnä matalikkoja ja luotoja. Saman kartan perusteella ehken voi ajaa Örön itäpuolella olevasta satamasta etelään, kun osaa vain valita oikean välin Örön kaakkoispuolella olevasta saari- ja luotorykelmästä. Aika kapeita välejä, mutta ilmeisesti purjehdittavissa jos tietää reitin.

        Ei kuitenkaan houkuttele lähestymään ensimmäistä kertaa ainakaan avomeren puolelta, etenkään tuulisella kelillä ja purjeveneellä. Örön länsipuolitsehan on selvä väylä, ainakaan vanhempiin karttoihin ei ole merkitty mutta on siellä muutama ilmeisesti armeijan asettama merimerkkikin. Siltä reitiltä poikkeaminen Örön itäpuolen vierassatamaan ei kartan mukaan ole mahdollista Örön eteläpuolitse, tai ainakaan en uskaltaisi ajaa niiden matalikkojen läpi.

        Örön koillispuoletapuolelta menee vanhoissa merikarhujulkaisuissa ollut reitti Bengtskärin majakalle. Sailmate.fi:stä, jos katsoo, niin kaikki kivet on merkattu. Ensin jää vasemmalle Kannskäret, sitten vedenalaisten kivien välistä Bärrskären itäpuoleta. Sieltä löytyykin syvää vettä Bengtskärille asti. Navigoin tuon reitin joskus vuonna 1988, olin osua vasemmalle jääneeseen vedenalaiseen kiveen, mutta hitaasti mentiin ja kaiku pelasti tilanteen.


      • Parempaa_elämää
        Pavariantti kirjoitti:

        Arvelisin että "Parempaa_elämää" tarkoitti länsipuolen väylää eikä tiedä missä Örön vierassatama sijaitsee. Aika vaikean näköinen on reitti kaakkoispuolen matalikkojen läpi.

        Mutta onko saaressa nyt vapaa maihinnousu, eli itätuulien sattuessa voisi rantautua Örön väylän viereen - ja onko peräankkurin käyttö sillä puolen saarta sallittu?

        Ajattelin oikeastaan tulemista Öröön Hangon suunnasta. Eli, voiko tulla Hangosta eteläistä reittiä siten että ajaa Kuggskärin eteläpuolelta ja kääntyy heti Kuggskärin länsipuolelta pohjoiseen ja ajaa kapeasta syvänteestä (Svartskären - Mellanklobbarna) Busofjärdenille ja siitä Örön satamaan?


      • Hiidlane
        Parempaa_elämää kirjoitti:

        Ajattelin oikeastaan tulemista Öröön Hangon suunnasta. Eli, voiko tulla Hangosta eteläistä reittiä siten että ajaa Kuggskärin eteläpuolelta ja kääntyy heti Kuggskärin länsipuolelta pohjoiseen ja ajaa kapeasta syvänteestä (Svartskären - Mellanklobbarna) Busofjärdenille ja siitä Örön satamaan?

        Joo, ja minä Kärdlasta, Örön syvännettä on tultu monta kertaa mutta vierassatama väärällä puolella saarta. Saako muualle rantautua?


      • Hyvveejussii
        Hiidlane kirjoitti:

        Joo, ja minä Kärdlasta, Örön syvännettä on tultu monta kertaa mutta vierassatama väärällä puolella saarta. Saako muualle rantautua?

        Ei saa. Ainoa mahdollisuus on kaupallinen satama. Näin kertoi hesari:
        "Maihinnousu on sallittu ainoastaan satamasta. Muualla Örö on maihinnousu- ja ankkurointikiellossa."
        http://www.hs.fi/kotimaa/a1432874461233

        Että se siitä Örön vapautumisesta veneilijöille...


      • Niinkuihmettelen

        Ihmettelen vain että millä perusteella ankkuriin jääminen kielletään? Ehkä jokin peruste on, mutta äkkiseltään en keksinyt. Ja siis miten kauas pitää ankkuroitua että on sallittu?

        Örön itäpuolitse pääsee sekä ulus että sisään mainiosti. Samoin Hangosta pääsee suoraa Morgonlandetin eteläpuolitse Öröön hyvin.


      • Kaapeleita
        Niinkuihmettelen kirjoitti:

        Ihmettelen vain että millä perusteella ankkuriin jääminen kielletään? Ehkä jokin peruste on, mutta äkkiseltään en keksinyt. Ja siis miten kauas pitää ankkuroitua että on sallittu?

        Örön itäpuolitse pääsee sekä ulus että sisään mainiosti. Samoin Hangosta pääsee suoraa Morgonlandetin eteläpuolitse Öröön hyvin.

        Ankkurointi on kielletty koska siellä pohjassa on erilaisia armeijan kaapeleita, varsinkin vedenalaisen kuuntelun kaapeleita.


    • Terminologia

      Miten "kommarit" ja "sosialisoineet" liittyy tähän? Kysymyksessähän on yksityisomistus ja siihen liittyvä yksityisen omaisuuden käytön rajoittaminen ja hintadiskriminointi, jotka toki ovat ihan sallittuja nykysuomessa. Itse asiassa, sosialisointia ollaan perumassa kun valtion omistamat kartanot, linnat ja rannat ollaan myymässä pois niille joilla vielä rahaa on. Eikö juuri Herlinit ostaneet jonkun kartanon vai linnan valtiolta, aika halvallakin taisi lähteä?

    • mitenniin

      Kuinka ankkurointi olisi kielletty Örön lähellä?

      • ailzz

        Saaren ympärillä lienee merkitsemättömiä sotavaltion vedenalaisia
        kaapeleita. Alue kai lienee suoja-aluetta, jossa ei saa ankkuroida.
        Jos rikot kaapelin ja sinut saadaan maksumieheksi, niin kallista tulee.


      • sitten
        ailzz kirjoitti:

        Saaren ympärillä lienee merkitsemättömiä sotavaltion vedenalaisia
        kaapeleita. Alue kai lienee suoja-aluetta, jossa ei saa ankkuroida.
        Jos rikot kaapelin ja sinut saadaan maksumieheksi, niin kallista tulee.

        Onko ne kartassa?


      • ailzz
        sitten kirjoitti:

        Onko ne kartassa?

        Niitä nimenomaa ei ole kartassa. Siksi tuo ankkurointikielto
        on voimassa suoja-alueilla. Näin kertoi ystävällinen rajamies
        kun olimme erehtyneet tuollaiseen ankkurointiin


      • tuntematontieto

        Eihän kukaan tulija tiedä tuollaisesta kiellosta, muuta kuin joku rajamies.


      • Tryben
        tuntematontieto kirjoitti:

        Eihän kukaan tulija tiedä tuollaisesta kiellosta, muuta kuin joku rajamies.

        Aluksen kippari tietää. Se on hänen velvollisuutensa.


      • kieltotieto
        Tryben kirjoitti:

        Aluksen kippari tietää. Se on hänen velvollisuutensa.

        S24 -palstan lukeminen ei ole pakollista.


    • veroparasiitteja

      Kommunismia ja sosialisointia Suomi kaipaakin, että saadaan pelastettua edes mikä täältä on vielä viemättä.

    • Uhvuhvuhvuhvuhvuv

      Ihme nillitystä? Pitäisikö yrittäjien pitää sulle ilmaiseksi laitureita ja palveluita? Jätskirahalla urpo? Ja jos sun kautesi on lyhyt niin myy paattis pois. Viime kausi loppui 14.12. Ja uusi alkoi 26.4. Ei ihan lyhyt?

      • puhusuomeatairuotsia

        Mitä on tämä "nillitys"? Jokin junttimuotisana kukaties? Vai kirjoitusvirhe? Pillitys?


    • seittemäntoista

      Kyllä se nyt on kommari joka ruikuttaa.

      Veneily jos mikä kaipaa lisää raikasta kapitalismia. Voisi palvelukin parantua Suomaassa.

      Kannattaa käydä Tukholman saaristossa käydä katsomassa kuinka homma hoituu.

      • kommarivaltio

        "Kyllä se nyt on kommari joka ruikuttaa."

        Haista vee, suomessa on paljon, jotka ovat yksityisellä töissä ja vielä siten ettei julkinen sektori rahoita sitä.

        "Kannattaa käydä Tukholman saaristossa käydä katsomassa kuinka homma hoituu."

        Niin kannattaa, skärgårdstiftelsen paikat ei maksa mitään. Esim. Svenska Högarna paljon jännempi paikka kuin Örö.


    • kukatietää

      Mistähän saisi örön sataman hinnaston ei löytynyt netistä?

    • VilleMasto

      Kysykään niin tiedätte. Soitto tai sähköpostia. Kummaa valitusta.

      Örössa yksi yö laiturissa maksaa 25 euroa sisätäen sataman palvelut. Laitoin postia ja aika pian tuli ystävällinen vastaus. Eihän tuollaiset paikat ilmaisia ole.

      • kommarivaltio

        "Örössa yksi yö laiturissa maksaa 25 euroa sisätäen sataman palvelut. "

        Jää käymättä, samanlainen kasarmitunnelma varmasti kuin Katanpäässä. Kivempia satamia seudulla useampia ja ei maksa mitään.


    • 10-4

      Miksi sitä satamamaksua pitäisi etukäteen jostain tietää tai katsoa? En minä ainakaan suunnittele reissujani sen mukaan, mikä on satamamaksu jossain ennen käymättömässä kohteessa. Aina veneilybudjetin pitää kestää pari muutamalla eurolla tavallista korkeampaa satamamaksua kesässä. Jos maksu tuntuu liian suurelta, silloin tietää, ettei mene toista kertaa.

      Muutenkin koomista syyttää YHTIÖTÄ kommunismista.

      • kommarivaltio

        "Muutenkin koomista syyttää YHTIÖTÄ kommunismista."

        Kommunismia jos mikä on tuollainen veronmaksajien rahoilla hommatun paikan vuokraaminen yritystoimintaan. Saman tien kaikkiin kansallispuiston satamiin 25 eur satamamaksu. Mulle annettava heti Kråkskär, laitan sinne poijut, tulisitko?


      • roposia
        kommarivaltio kirjoitti:

        "Muutenkin koomista syyttää YHTIÖTÄ kommunismista."

        Kommunismia jos mikä on tuollainen veronmaksajien rahoilla hommatun paikan vuokraaminen yritystoimintaan. Saman tien kaikkiin kansallispuiston satamiin 25 eur satamamaksu. Mulle annettava heti Kråkskär, laitan sinne poijut, tulisitko?

        Ja 25 eurolla lupaisit pitää siellä samat palvelut toiminnass kuin Örössä? Sopii mulle, vaikka en tiedäkään, mistä saariston kymmenistä Kråkskäreistä on kyse.

        Jodlarilla on kyllä tunnetusti vaikeuksia rahojen kanssa, kun kommarit vie siltä kaiken. Ei ole varaa pitää venettä katsastusvarusteissa, joten ei voi olla jäsenenä missään seurassa. Eikä nyt ole varaa noihinkaan roposiin Örössä käydäkseen.


      • kommarivaltio

        "Jodlarilla on kyllä tunnetusti vaikeuksia rahojen kanssa, kun kommarit vie siltä kaiken. Ei ole varaa pitää venettä katsastusvarusteissa, joten ei voi olla jäsenenä missään seurassa. Eikä nyt ole varaa noihinkaan roposiin Örössä käydäkseen."

        Kommari ei ymmärrä, julkinen sektori vie maapallolla kaikkien rahat. Köyhät tarvitsevat veneseuran palveluja, rikkailla on omat laiturit ja pihat. Hajoa veneseuramaksuihin ja kyykytykseen.


      • huomaatkoköyhä
        roposia kirjoitti:

        Ja 25 eurolla lupaisit pitää siellä samat palvelut toiminnass kuin Örössä? Sopii mulle, vaikka en tiedäkään, mistä saariston kymmenistä Kråkskäreistä on kyse.

        Jodlarilla on kyllä tunnetusti vaikeuksia rahojen kanssa, kun kommarit vie siltä kaiken. Ei ole varaa pitää venettä katsastusvarusteissa, joten ei voi olla jäsenenä missään seurassa. Eikä nyt ole varaa noihinkaan roposiin Örössä käydäkseen.

        "Ja 25 eurolla lupaisit pitää siellä samat palvelut toiminnass kuin Örössä? Sopii mulle, vaikka en tiedäkään, mistä saariston kymmenistä Kråkskäreistä on kyse"

        Köyhän vene on niin huonosti varustettu, että tarvitsee ulkoisia palveluja. Eikä köyhä ymmärä kontekstista,, mitä skäriä tarkoitetaan.


      • ei.niin.köyhä
        huomaatkoköyhä kirjoitti:

        "Ja 25 eurolla lupaisit pitää siellä samat palvelut toiminnass kuin Örössä? Sopii mulle, vaikka en tiedäkään, mistä saariston kymmenistä Kråkskäreistä on kyse"

        Köyhän vene on niin huonosti varustettu, että tarvitsee ulkoisia palveluja. Eikä köyhä ymmärä kontekstista,, mitä skäriä tarkoitetaan.

        Kuitti tulee aina ja takuuvarmasti, vaikka muutenkaan kirjoittajasta ei jää epäselvyyttä.

        Kontekstista selviää, että kyse on jostain satamaksi kelpaavasta Kråksäristä. Se tietysti suodattaa useita Kråkskäriä pois, mutta edelleen monta jää niin Suomenlahdelle kuin Saaristomerellekin ja Ahvenanmaan puolella olisi vielä lisää.

        Minulla on varaa omaan pihaan, seuran maksuihin ja kahteen veneeseen. Vielä riittää varaa pitää molemmat veneet kilpailukelpoisessa varustuksessa, ei tarvitse purjehtia teipillä koossa pysyvillä purjeilla. Omia teitä minulla ei ole varaa kustantaa, siksi käytän julkisen sektorin ylläpitämiä teitä ja osin väyliäkin merellä. Oman laiturinkin ylläpitäminen olisi turhaa vaivaa, kun sen vaivan voi jakaa usean muun kanssa. Veneen varustuksesta riippumatta tarvitsen kyllä ulkoisia palveluita, kuten ruokakauppoja. Ulkoisia palveluita voin käyttää myös ihan huvikseni, kuten vaikka Örön vierassatamaa tutustuakseni saaren nähtävyyksiin. Sitäkään en venettä varustelemalla voi korvata.


      • terveisiäkolhoosiin

        "Minulla on varaa omaan pihaan, "

        Mutta ei taloon ja tonttiin. Köyhä.


      • hakeuduhoitoon
        ei.niin.köyhä kirjoitti:

        Kuitti tulee aina ja takuuvarmasti, vaikka muutenkaan kirjoittajasta ei jää epäselvyyttä.

        Kontekstista selviää, että kyse on jostain satamaksi kelpaavasta Kråksäristä. Se tietysti suodattaa useita Kråkskäriä pois, mutta edelleen monta jää niin Suomenlahdelle kuin Saaristomerellekin ja Ahvenanmaan puolella olisi vielä lisää.

        Minulla on varaa omaan pihaan, seuran maksuihin ja kahteen veneeseen. Vielä riittää varaa pitää molemmat veneet kilpailukelpoisessa varustuksessa, ei tarvitse purjehtia teipillä koossa pysyvillä purjeilla. Omia teitä minulla ei ole varaa kustantaa, siksi käytän julkisen sektorin ylläpitämiä teitä ja osin väyliäkin merellä. Oman laiturinkin ylläpitäminen olisi turhaa vaivaa, kun sen vaivan voi jakaa usean muun kanssa. Veneen varustuksesta riippumatta tarvitsen kyllä ulkoisia palveluita, kuten ruokakauppoja. Ulkoisia palveluita voin käyttää myös ihan huvikseni, kuten vaikka Örön vierassatamaa tutustuakseni saaren nähtävyyksiin. Sitäkään en venettä varustelemalla voi korvata.

        "Kuitti tulee aina ja takuuvarmasti, vaikka muutenkaan kirjoittajasta ei jää epäselvyyttä"
        Sehän onkin persoonallisuuhäirioisille tärkeää, profiloida kirjoittajia ja jauhaa pitkää pskaa. Käyttäydytte varmaan samalla lailla satamissa, onneksi fiksummat eivät käytä samoja satamia kuin te sairaat.


      • niinpä_niin
        hakeuduhoitoon kirjoitti:

        "Kuitti tulee aina ja takuuvarmasti, vaikka muutenkaan kirjoittajasta ei jää epäselvyyttä"
        Sehän onkin persoonallisuuhäirioisille tärkeää, profiloida kirjoittajia ja jauhaa pitkää pskaa. Käyttäydytte varmaan samalla lailla satamissa, onneksi fiksummat eivät käytä samoja satamia kuin te sairaat.

        "Minä olen terve ja te kaikki muut olette sairaita" Et silleen...


      • hakeuduhoitoon

        "Et silleen..."
        Niinhän kommarit ovat sairaita ja siksi suomessa sairaan korkea verotus, jonka takia on: korkea hintataso, puolimiljoonaa juoppoa joista 2000 kuolee vuosittain, 1000 itsaria vuosittain, kymmeniä tuhansia rikoksia, 17 000 huostaanotetua lasta, miljoona köyhää, yrittäminen ja palkkatyönteko ei kannata. Nauttikaa Örön satamassa tuotoksistanne.


      • niinpä_niin
        hakeuduhoitoon kirjoitti:

        "Et silleen..."
        Niinhän kommarit ovat sairaita ja siksi suomessa sairaan korkea verotus, jonka takia on: korkea hintataso, puolimiljoonaa juoppoa joista 2000 kuolee vuosittain, 1000 itsaria vuosittain, kymmeniä tuhansia rikoksia, 17 000 huostaanotetua lasta, miljoona köyhää, yrittäminen ja palkkatyönteko ei kannata. Nauttikaa Örön satamassa tuotoksistanne.

        "Minä en ole kommari, te kaikki muut olette". Et silleen...


      • hoidot
        hakeuduhoitoon kirjoitti:

        "Et silleen..."
        Niinhän kommarit ovat sairaita ja siksi suomessa sairaan korkea verotus, jonka takia on: korkea hintataso, puolimiljoonaa juoppoa joista 2000 kuolee vuosittain, 1000 itsaria vuosittain, kymmeniä tuhansia rikoksia, 17 000 huostaanotetua lasta, miljoona köyhää, yrittäminen ja palkkatyönteko ei kannata. Nauttikaa Örön satamassa tuotoksistanne.

        mitäs kaikkea jodlari ei tee ja kaikki muut tekee ja ovat väärässä


      • Kapitalismitoimii
        kommarivaltio kirjoitti:

        "Muutenkin koomista syyttää YHTIÖTÄ kommunismista."

        Kommunismia jos mikä on tuollainen veronmaksajien rahoilla hommatun paikan vuokraaminen yritystoimintaan. Saman tien kaikkiin kansallispuiston satamiin 25 eur satamamaksu. Mulle annettava heti Kråkskär, laitan sinne poijut, tulisitko?

        Se on kapitalismia puhtaimmillaan, ilman edes sosiaalidemokraattiset hintasäännöstelyä. Rikkailta purjehtijoita otetaan ylisuuret profitit kunnes satamanpitäjän verotiedot houkuttelee paikalle kilpailua


    • kommunistille

      "Vielä riittää varaa pitää molemmat veneet kilpailukelpoisessa varustuksessa, ei tarvitse purjehtia teipillä koossa pysyvillä purjeilla."

      Sä mitään kilpaa ole koskaan purjehtinut saatika seurannut, mm. parhaillaan menossa olevassa vor kilpailussa on purjehdittu teipatuilla purjeilla.

      • et.tiennyt

        Ne VOR-purjeet paikataan sikalla. Ja hätäpaikkauksen voi kisassa tehdä teipillä, mutta kisan jälkeen sitten vauriot korjataan pysyvällä tavalla. Ja repsahtaneet matkapurjeet vaihdetaan ennen kuin ne jo kaukaa näyttävät repsahtaneilta teippeineen.


      • suoratsanat123

        " Ja repsahtaneet matkapurjeet vaihdetaan ennen kuin ne jo kaukaa näyttävät repsahtaneilta teippeineen."

        tollaisille idiooteille onkin tärkeää, miltä alus näyttää, ei se onko purjehdus hauskaa.


      • henkistestiköyhälle
        et.tiennyt kirjoitti:

        Ne VOR-purjeet paikataan sikalla. Ja hätäpaikkauksen voi kisassa tehdä teipillä, mutta kisan jälkeen sitten vauriot korjataan pysyvällä tavalla. Ja repsahtaneet matkapurjeet vaihdetaan ennen kuin ne jo kaukaa näyttävät repsahtaneilta teippeineen.

        "Ne VOR-purjeet paikataan sikalla"

        Esim team scan revennyt genaakkeri teipaattin ja ei uusittu vaikka olisi ollut mahdollista uusia. Team vestaksen vene oli romuna eikä uusittu vaan paikaattin ja kisa jatkuu.


      • voi.repsus
        suoratsanat123 kirjoitti:

        " Ja repsahtaneet matkapurjeet vaihdetaan ennen kuin ne jo kaukaa näyttävät repsahtaneilta teippeineen."

        tollaisille idiooteille onkin tärkeää, miltä alus näyttää, ei se onko purjehdus hauskaa.

        Vain jodlarille repsahtaneilla repuilla purjehdus on hauskaa. Joku muu voi luulla, ettei repsahduksella ole väliä, paremmin tietävät tievät paremmin.


    • Jaavaiei

      25 euroa, siihen sisältyy hyvät laiturit, vesi, sähkö, wc, astianpesupaikka (kaikki uudisrakennuksia), mahdollisuus saunoa ja hieno saari.
      Satamakonttorin yhteydessä on kahvila, josta voi ostaa kahvin ja palanpainikkeen lisäksi myös olutta ja viiniä.
      Kasarmilla ravintola, jossa mahdollisuus lounastaa ja illastaa.
      Mielestäni ei ollut kallista.
      Eikä sinne ole kenenkään pakko mennä, hyvä, ettei kaikki sinne tunge.

      • Jurristikko

        Kait kyse on vähän siitä että kaivataanko ulkomeren äärellä oleviin saariin täyden palvelun vierassatamia, vai kaivataanko retkisatamia tai luonnonsatamia. Halutaanko että satamassa on kapakka vai halutaanko mieluummin paistella omia nakkeja tai onkiahvenia laiturin vieressä olevalla notskipaikalla. Halutaanko olla Nauvossa vai Jungfruskärissä - siinäpä kysymys. Mutta voiko jossain Örössä kapakka lopultakaan kannattaa, ei kait nyt sentään jos asenne on että "hyvä ettei sinne kaikki tunge"

        No, eiköhän tämäkin tästä, käydään jos sattuu matkan varrelle


      • käydään_siellä
        Jurristikko kirjoitti:

        Kait kyse on vähän siitä että kaivataanko ulkomeren äärellä oleviin saariin täyden palvelun vierassatamia, vai kaivataanko retkisatamia tai luonnonsatamia. Halutaanko että satamassa on kapakka vai halutaanko mieluummin paistella omia nakkeja tai onkiahvenia laiturin vieressä olevalla notskipaikalla. Halutaanko olla Nauvossa vai Jungfruskärissä - siinäpä kysymys. Mutta voiko jossain Örössä kapakka lopultakaan kannattaa, ei kait nyt sentään jos asenne on että "hyvä ettei sinne kaikki tunge"

        No, eiköhän tämäkin tästä, käydään jos sattuu matkan varrelle

        Asenne tai ei, mutta kyllä minäkin tiedän tältä palstalta jonku/joitakin, joita en ainakaan samaan aikaan samaan satamaan haluaisi. Parempi siis minun puolestani, jos pysyisivät poissa kaikista satamista.

        Örössä varmaankin tulee käytyä, jos ei tänä vuonna, niin ensivuonna.


    • Helppo_homma

      Miksi ihmeessä tällaisesta tarvitsee nillittää ja riidellä? Jos ei halua maksaa, niin pysyy poissa.
      Jokainen saa hankkia ranta-alueen ja rakentaa sinne laiturit, wc:n, pesutilat, saunan yms. Sen jälkeen voi antaa sen kaiken ilmaiseksi muille käyttöön. Ei se sen vaikeampaa ole. Rahaa pikkusen siinä palaa, mutta eipähän tarvitse itkeä satamamaksuja itselle tai muille.
      Helppo homma...

    • ÖÖeikunröö

      Örö on huipphieno paikka. Satama tyylillä tehty ja palvelu pelasi loistavasti. Saari tihkuu mielenkiintoista historiaa ja luonnon ihmeitä. Mutta jos joku haluaa käyttää 25 euroa mieluummin tupakkiin ja viinaan, niin mikäpä siinä, Öröhon ei ole pakko mennä. Ja jos menee 5 euroa halvempaan paikkaan, niin saahan silläkin tuoppoisen olutta, jonka voi jakaa puoliksi vaimokullan kanssa. Monen mielestä Örö on parasta, mitä saaristomerellä on aikoihin tapahtunut.

    • Plussatörön

      Oli hieno ja mielenkiintoinen paikka.
      25€ oli ja on ihan normi hinta tänävuonna, sen se vaan maksaa monessa paikassa.
      Kannattaa Ööröössä käydä!

      • Maxknew

        Jouni Marttila postannut juuri twitterissä ilmakuvan vierasvenesatamasta, ei tuonne enempää veneitä enään mahtuisikaan, näyttäisi olevan huge success !


      • Aabel

    • 1ooooooooooooooooooooooo

      Kommari tai kapitalisti Örö on hyvä paikka.

    • Termezzo

      Sivustolta www.visitörö.fi löytyy näemmä merikortti johon on merkitty venereitti ja linjataulut, reimarit ja tutkaheijastimet pohjoisen suunnasta lähestyttäessä.

    • WanhaSköne

      Käytiin heinäkuun lopulla yöpymässä. Aika jännä konsepti, Metsähallitus upottaa miljoonia veronmaksajien rahoja infrastruktuuriin ja yksityinen firma rahastaa valtion omaisuuden käyttämisestä. Ja maksamatta et käy. Satama on tiettävästi täynnä, kuin turusen pyssy joka päivä. Silti palvelut on alimitoitettu. Typötyhjässä ravintolassa ilmoitettiin, että heillä on "täyttä". 2/3 osa pöydistä oli kattamatta. Rannan bistrosta ei sitten löytynyt vapaita pöytiä koko iltana. Uusi rantasauna on kyllä hulppea, mutta synkkä. Kosteutta riittikin löylyssä ja pukuhuoneessa. Ilmastointi ehkä kaipaisi vielä uutuuttaan säätöjä. Hulppea paikka, mutta nyt se on nähty.

      • OutojaTyyppejä

        Vittu ammu ittes !
        Saman voi tehdä tuo idiootti aloittaja !


      • 3736

        Käytiin myös,kivaa oli... Ei toi täysin väärässä ole, satama täyteen ammuttu. Sauna on hieno mutta pieni ja lämminvesivaraajat pahasti alimitoitettu. Toisaalta 2suihkua riittää 200veneelle kun sieltä tulee vain kylmää vettä ;)
        Saaressa sinällään oli paljon nähtävää, tultiin Bengtskärin kautta sieltä pääsee varovasti navigoiden, vaikka hylkeet aiheutti sydämentykytystä kun yhtäkkiä edessä oli pari "pientä kiveä" mitkä ei ollut kortissa.


      • Niin, no ne firmat maksaa vuokraa valtiolle oikeudesta pitää satamaa. Jos ei olisi firmaa, ei olisi vuokratuloa, ja valtio joutuisi itse järjestämään palvelut, maksullisina tai verorahoista. Jos joku firma joutuisi ostamaan Örön voidakseen pitää siellä vierasvenesatamaa, voidaan satamamaksu laskea seuraavasti:

        Saaren hinta 15 miljoonaa euroa. Rahoituskulut 20 vuoden laina-ajalla ja 3% korolla on jotain 1,2 miljoonaa vuodessa ja muita kuluja 300 000, eli 1,5 miljoonaa vuodessa. Venepaikkoja on 70, eli yhtä venepaikkaa kohti pitäisi tuloja tulla 21500 euroa. Yöpymisiä per venepaikka tulee luokkaa 50, eli yöpymismaksu kulutus maissa pitäisi olla luokkaa 430 euroa, eli yöpymismaksu ehkä 400 euroa. Eikö kommunismin ja markkinatalouden liitto olekin mukavampaa?


      • menen.toistekin
        Bossu kirjoitti:

        Niin, no ne firmat maksaa vuokraa valtiolle oikeudesta pitää satamaa. Jos ei olisi firmaa, ei olisi vuokratuloa, ja valtio joutuisi itse järjestämään palvelut, maksullisina tai verorahoista. Jos joku firma joutuisi ostamaan Örön voidakseen pitää siellä vierasvenesatamaa, voidaan satamamaksu laskea seuraavasti:

        Saaren hinta 15 miljoonaa euroa. Rahoituskulut 20 vuoden laina-ajalla ja 3% korolla on jotain 1,2 miljoonaa vuodessa ja muita kuluja 300 000, eli 1,5 miljoonaa vuodessa. Venepaikkoja on 70, eli yhtä venepaikkaa kohti pitäisi tuloja tulla 21500 euroa. Yöpymisiä per venepaikka tulee luokkaa 50, eli yöpymismaksu kulutus maissa pitäisi olla luokkaa 430 euroa, eli yöpymismaksu ehkä 400 euroa. Eikö kommunismin ja markkinatalouden liitto olekin mukavampaa?

        Valtio olisi kuitenkin velvollinen ylläpitämään Öröä historiallisista syistä. Vaikka vuokratuloina ei saataisi edes vuotuisia kustannuksia takaisin, olisi diili sittenkin valtiolle edullinen. Ja ikäänkuin bonuksena voidaan kansalaisille tarjota nähtävää sekä palveluita. Minä ainakin kannatan tuon kaltaista kommunismia.


      • Ylläpitää ja ylläpitää. Toinen kasarmi, Kuuskajaskari luovutettiin Rauman kaupungille, ja siellä on pohdittu koko kasarmin purkamista, kun ylläpito tulee kalliiksi. Samoin Örössä ne talot olisi pidemmän päälle enemmän kuin uhattuina ilman tällaista yrityskuviota. Ei valtiolla ole osaamista eikä halua hotellitoimintaan.


    • Skiglare

      Mielestäni hieno paikka ja palvelut toimivat. Erinomaista kalaruokaa tarjolla rantabaarissa, hieno sauna (kerrankin näkymät oikeaan suuntaan eikä roskalavaan/ei mihinkään kuten Hangossa, vaikka mahdollisuudet olisi vaikka mihin) ja laituripaikankin voi varata. Hyvät laiturit, mahtavat maisemat ja sopivasti matkan varrella itään/länteen. Heinäkuussa tosin aina täynnä, elokuussa mukavasti tilaa. Satamakamerasta (löytyy myös eräästä mobiilisovelluksesta) voi tarkastaa tilanteen.

      Kannattaa käydä ja nauttia, sillä kuulemma 3 milj. EU-euroa on tähän laitettu. Saadaan siis jotain 2 mrd. eurosta takaisinkin. :)

    • Etelästä

      Hienosti päästiin etelästä Örön itäpuolelta satamaan, Taisi olla armeijan salaisia väyliä, mutta linjataulut oli vielä paikoillaan.

      • Vagabond

        Se eteläinen reitti on ollut viitoitettu ja linjataulut paikoillaan vuosikymmenet. Myös Idästä tulee reitti Rosalan kylän eteläpuolelta viittoineen ja linjatauluineen. Armeja on tosin vienyt tästä reitistä osan viitoista jo pois, mutta eteläinen reitti on vielä tallella (kaakkoisesta on viitat poistettu). Hangosta pääsee hyvin näitä reittejä Örööseen Rosalan eteläpuolelta.


      • skifferi
        Vagabond kirjoitti:

        Se eteläinen reitti on ollut viitoitettu ja linjataulut paikoillaan vuosikymmenet. Myös Idästä tulee reitti Rosalan kylän eteläpuolelta viittoineen ja linjatauluineen. Armeja on tosin vienyt tästä reitistä osan viitoista jo pois, mutta eteläinen reitti on vielä tallella (kaakkoisesta on viitat poistettu). Hangosta pääsee hyvin näitä reittejä Örööseen Rosalan eteläpuolelta.

        Olen suunnitellut tuloa Bengtskärin suunnasta. Osaatko suunnilleen sanoa mistä väleistä kannattaa tulla ja mistä noita armeijan viittoja löytyy.


    • Vagabond

      Suoraan etelästä pääsee Öröseen Kuggskärin ja Middagsskäretin välistä. Siitä alkaa vitoitettu ja väylä jossa on hyvät linjataulut jokaisessa käännöksessä. Suosittelen tätä reittiä, koska se on hyvin viitoitettu ja selkeä.

      https://webapp.navionics.com/?lang=en#boating@12&key={yzkJkjngC

      Kaakkoinen väylä tulee sisään noin Ljuskäretin ja Stora Gallbyskäretin kohdilta. Täältä suurin osa merimerkeistä on poistettu.

      Eteläinen Tulee Äggeskäretin kodalta, väylällä on reimarit tallessa (osa linjatauluista poistettu).

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      71
      3319
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      562
      3150
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      39
      2634
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2042
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      311
      1853
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1835
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      12
      1745
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      127
      1407
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1251
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1238
    Aihe