Bakteerivaginoosi ja jatkuvat tulehdusoireet

aala-

Heippa!

Kaikki mahdolliset lääkekuurit, gynen ja yleislääkäreiden vastaanotot ja itsehoitokokeilut läpi käyneenä ajattelin kysäistä, olisiko täällä mahdollisesti muitakin samasta ongelmasta kärsiviä.

Olen 23-vuotias nainen, ja sellaiset 1,5 vuotta olen kärvistellyt milloin minkäkin intiimivaivan kanssa. Alkuvuodesta 2014 minulla oli raju virtsatietulehdus, johon jouduin syömään kaksi lääkekuuria, ja tästä eteenpäin minulla onkin sitten aina ollut jotakin emättimen/virtsateiden tulehdusta päällä. Kesällä 2014 yksityisellä käydessäni minulta löydettiin hiiva (jota en osannut itse lainkaan epäillä, koska se ei oireillut kutinalla lainkaan) ja bakteerivaginoosi, joihin käytin sekä sen perus hiivalääkkeen (Diflucan) että Zidoval-geelikuurin. Loppuvuosi meni miten kuten jatkuvan emättimen kirvelyn, poltteen tunteen ja kipujen kanssa, ja nyt keväällä 2015 minulta bongattiin taas kerran sama bakteerivaginoosi, johon määrätty lääke ei poistanut kuitenkaan oireita.

Olen kokeillut tähän vaivaan kaiken mahdollisen. Ceridal-öljyt, karpalomehun, maitohappobakteerit, apteekista saatavat itsehoitolääkkeet (emätintabletit ym.), vältän saippualla pesemistä, käytän pääsääntöisesti puuvillaisia alushousuja, ihan kaiken mitä olen keksinyt ja mitä lääkärit ovat ehdottaneet. Mutta ei. Kirvely ja polte virtsaamisen jälkeen ja etenkin seksin jälkeinen, alavatsaan säteilevä kipu ei poistu sitten millään.

Limakalvojen pitäisi olla ihan terveet eivätkä mitenkään erityisen kuivat, ainakin gynen mukaan. Silti seksistä ei tulisi mitään ilman liukkaria, kuolisin siihen hankaukseen ja kipuun. Olen siis vakituisessa parisuhteessa kolmatta vuotta. En enää itse keksi mitään muuta syytä oireilleni kuin Nuvaring-ehkäisyrenkaan käytön aloittamisen syksyllä 2013, jonka jätin virtsis- ja hiivakierteen jälkeen pois kesällä 2014. Tämän jälkeen söin helmikuun 2015 loppuun saakka e-pillereitä (Zoely), kunnes päätin että nyt saa riittää, ja jätin hormonaalisen ehkäisyn kokonaan pois ja siirryttiin käyttämään kondomia. Sekään ei ole poistanut oireita, vaikka pillerit lopettaessani olinkin todella toiveikas sen suhteen.

Ei kenellekään sattuisi tulemaan mieleen hyviä ideoita, mitä voisin vielä tämän kirvelyn ja uusiutuvien tulehdusten estämiseksi tehdä? Tuskin minä tähän vaivaan kuolemassa olen, mutta joinakin päivinä on todella tuskallista edes olla, kun kirvely ja polttelun tunne on niin vahva, ettei pysy jaloillaan ja tekisi mieli vaan käpertyä sikiöasentoon sängylle. Silti tässä pitäisi normaalia elämääkin elää. Olen elokuuhun saakka kesätyötön opiskelija (keikkailen vuokratyöfirmalla silloin, kun töitä sattuu löytymään), eivätkä rahani riitä enää pian jatkuvaan apteekissa ja yksityisellä ravaamiseen. YTHS puolestaan ei ole löytänyt näihin vaivoihin mitään järjellistä selitystä - välillä tuntuukin, että minulla kuvitellaan olevan vikaa pikemminkin siellä korvien välissä. Mutta ehkä tässä olisi vielä jotakin tehtävissä, mitä en ole itse hoksannut? Ja ennen kaikkea, VERTAISTUKEA?

Ja hei, kiitti kaikille, jotka tämän romaanin jaksavat lukea! :)

13

6026

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onko kaikki sukupuolitaudit suljettu pois?

      • aala-

        On kyllä, eli ei pitäisi senkään osalta olla mitään pielessä. Alkaa olla jo aika neuvoton olo tän kanssa.


      • aala-

        Se piti vielä lisätä, että olen alkanut tässä viime päivien aikana kiinnittää huomiota kirvelyn ja sokerin syömisen yhteyteen. Syön (omasta mielestäni :D) terveellisesti, n. 5 kertaa päivässä säännöllisesti, en napostele, en syö eineksiä, sipsejä, karkkeja, alkoholiakaan en juuri käytä, mutta marjoja, hedelmiä, vihanneksia, luonnonjugurttia, kanaa, kalaa ym. kuluu ihan kiitettävästi. Sokeria kuuluu normi ruokavaliooni siis todella vähän - en syö edes maustettuja jugurtteja ollenkaan.

        No, jos satun yhtenä iltana syömään vaikka suklaata, tai torilla erehdyn ostamaan yhden pallon jäätelöä, on seuraavana päivänä kirvely paljon voimakkaampaa kuin aiemmin. Koska lääkärit eivät ole osanneet auttaa, teen tässä parhaillani testiä, voisiko sokerin syömisellä olla todella yhteyttä näihin oireisiin, ja siltä alkaa tosiaan vaikuttaa! Pitäisikö tässä jotakin hiivasyndroomaa epäillä? En haluaisi hirveästi itsediagnosoida, koska en ole terveydenhoidon ammattilainen, mutta ihmetyttää vaan. O.o


    • eihaiseenaa

      Mulla auttoi se että aloin pesemään emättimeni pienellä määrällä Lactoline tms saippualla. Pieni määrä sormeen ja pyörittelin emättimen sisälle. Ja hyvä huuhtelu. Teen näin heti kun hajua tai vuotoa ilmaantuu ja siihen on jäänyt. Pesen emättimen yleensä aamuisin muutenkin. Sinne kertyy aina jotain mähnää. Ja hajut ym on mulla ainakin pysyneet kurissa.Olen terv huollln ammattilainen joten tiedän ettei välttämättä tätä suositella. Mutta mulle ainakin tehosi.
      Jos sulla on kierukka niin poistata se.
      Käytin lukemattomat Trikizol ym kuurit. Jatkuvat virtsatieonfektiot.
      Nyt ei ole kumpikaan vaivannut. Kokeile myös Ovestin puikkoja pari kertaa viikko. Voi kuitenkin olla kuivat limakalvot. Ja muutenkin kannattaa jatkaa ceridalin käyttöä.
      Epäilen kyllä että mies kävi vieraissa. Tauteja sen saanut, on testattu, mutta jatkuva bakteerien vaihtuminen alapäässä varmaan ylläpiti kierrettä.

    • mulla

      latex allergia? kokeile kondomeja joissa ei ole luonnonkumia. Mun alapää ei kestä kondomeja, koska kuivattaa ja hankaa limakalvot rikki vaikka kuinka itse olisin litimärkä. Sekä ehdottomasti pissalla käyminen yhdynnän jälkeen sekä pesu. Alapään kostuminen yhdynnässä ei tarkoita että limakalvot eivät olisi kuivat.

      • aala-

        Näitä oireita oli tosiaan jo silloin, kun käytin ehkäisypillereitä (kierukkaa ei ole koskaan ollut, ehkäisyrengas oli puolisen vuotta kunnes vaihdoin senkin pois), eli en usko että latex-allergiaakaan tämä on. Pesulla ja pissalla käyn aina yhdynnän jälkeen, mutta se ei poista oireita. Ja tuota Lactolinea voisin kokeillakin, kiitti vinkistä!


    • arvailujaarvailuja

      Mitä tarkoittaa kaikki apteekin itsehoitolääkkeet? Oletko kokeillut Vagifem emätinpillerit? Niitä on saanut vasta vähän aikaa ilman reseptiä. Kokeile parikuukautta.
      Sokeri ja alkoholi voivat innostaa tuollaista tulehdusta.
      Onko sinulta otettu koepaloja? Papa otetaan vain tietystä kohdasta, mutta koepaloja voidaan ottaa useammasta kohdasta. hp-virus voi aiheuttaa oireita, vaikka ei papassa näy. Tätä varten pitää ehkä mennä yksityiselle gynelle.

      Tätä et todennäköisesti halua, mutta joskus miehen vaihtaminen vie ongelmat.

      • aala_

        Olen kokeillut emätinpillereitäkin (merkki oli vaan eri, olisikohan ollut muistaakseni I Say -tuotesarja, jota gyne suositteli), mutta kuurista ei ollut apua. Papa ja sukupuolitaudit on myös tutkittu pari kertaa viimeisen vuoden sisällä, ja negaahan ne tulokset näyttivät.


      • myöskinkärvistellyt

        Lactal Balans kuuri kannattaisi käyttää heti, eikä pelkästään viikon ajan vaan suosittelen käyttämään parin viikon ajan iltaisin nukkumaan mennessä. Limakalvoja kannattaa myös rasvata perusvoiteilla sekä Bepanthenilla useamman kerran päivässä (myös sisältä esim. ovestin voiteen mukana tulevalla asettimella). Ovestin voidetta kannattaa laittaa aluksi päivittäin virtsaputken suulle vahvistamaan limakalvoja. Ovestinia saat apteekista ilman reseptiä. Näillä ohjeilla toivottavasti alkavat vaivasi helpottamaan.


    • OM93

      Heippa! Täällä janssa yksi, joka kärsii samoista vaivoista!!! On kyllä todella ärsyttävä vaiva.. :(
      Oletko kokeillut jättää vehnän kokonaan? Sitä on itselle suositeltu (vehnä&sokeri), että jätettäis mielellään kokonaan pois. Sokerista en ole osannut vielä luopua, mutta sekin täytyisi kyllä tehdä/kokeilla.. :D

      Hyviä vinkkejä jo tullut! Itse olen ajatellut kokeilla homeopatiaa seuraavaksi, kun tuntuu ettei mikään todella auta. Katsotaan onko siitä apua!

      • uighkjgh

        Sokerista luopuminen luulisi olevan helpointa - siirtyy vaan käyttämään kaikessa korvaavia makeutusaineita ja sokerittomia ruokatarvikkeita.


    • Syysiellä

      Bakteerivaginoosin aika yleinen tartuntatapa on oma kontaminoituminen, ulosteita ja niiden jäänteitä pääsee emättimeen. Lääkärini muistutti oikeasta pyyhintätavasta kun kirjoitti reseptiä.

    • Anonyymi

      Hei! Itselläni ärhäköityi bakteerivaginoosi noin vuosi sitten uuden miehen myötä. Hänellä oli tapana syödä nikotiinipurkkaa ja kuten varmaan arvaatte ei mun limakalvot tykänneet tästä purukumin syönnistä. Sen verran herkkä laitos tuo naisten alapää. Itse sain oireet laantumaan ja poistumaan vähentämällä alapääpesua ja juomalla molkosan maitohappobakteerijuomaa. Suosittelen muillekin. Toki olen huomannut sen jälkeen että myös maitotuotteet, joita kroppani ei siedä, edesauttavat myös bakteerivaginoosin syntyä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2451
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1759
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1200
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe