Jos äiti/isä kotona kokopäiväisesti niin lapsen paikka ei ole kokopäiväpaikka päiväkodissa.
kokopäivähoito-oikeus
16
200
Vastaukset
- Ilman.muuta
Joo, ei tietenkään ole. Ja kun taloutta tästä vielä tiukennetaan, niin em. tapauksissa ei kohta enää voi laittaa lasta päiväkotiin edes osa-aikaisesti.
Lapsikontakteja varten on esim srk:n kerhotoimintaa eli sinne vaan muksut leikkimään välillä ikäistensä kanssa. - Leane
Täytyy olla kaikkille lapsille.Työtön vanhempi etsi työpaikka koko päivä ja vauvan kanssa kotona äidille on vauvan kanssa paljon työtä.
- MKNijp
On käsittämätöntä kuinka ihmiset kehtaavat viedä lapsensa hoitoon, kun ovat itse kotona! On syntynyt kummallinen käsitys, että kasvatus vastuu on siirtynyt vanhemmilta valtiolle. Tämä jos mikä on vaarallinen tie. Olen puolisoni kanssa kasvattanut kolme lasta, jotka olivat päivähoidossa vain niinä päivinä kun molemmat olimme töissä. Hoidimme lapset kotona myös sairauslomien aikana, ellei sairaus vaatinut vuodelepoa.
Jos on niin laiska ettei voi omia lapsiaan hoitaa ja kasvattaa, niin ei pidä lapsia hankkia.- kouluttamatonkasvattaja
Juuri näin! Minä ainakin halusin kasvattaa omat lapseni itse, onnistuin siinä varsin hyvin, vaikka minulla ei ole lastentarhanopettajan koulutusta. En ymmärrä. miksi on luotu sellainen mielikuva, että vain viemällä lapset tarhaan, koulutettujen ihmisten leikitettäväksi, voi lapsi kasvaa tasapainoiseksi, sosiaaliseksi ihmiseksi. Minä olen itse halunnut ottaa vastuun omista lapsistani ja olen sitä mieltä, että olen ollut heille paras mahdollinen kasvattaja. En tiedä, mitä sellaista olisi koulutettu lastentarhanopettaja voinut antaa lapsilleni, mitä minä en ole voinut antaa. Sitä ihmettelen, miksi vanhemmat eivät halua hoitaa lapsiaan kotona, jos ovat kotona? Jos meillä olisi pakko viedä lapset hoitoon, alettaisiin vaatia sitä, että vanhemmilla on oikeus pitää heidät kotona. Olen samaa mieltä, että sellaiset, jotka eivät halua lapsiansa hoitaa ja kasvattaa, olkoot hankkimatta lapsia. Ymmärrän toki työssäkäyvien tarpeen viedä lapset hoitoon.
- ottaapäähän
Ja nyt ne tuolla osoittavat mieltään - jo on aikoihin eletty! ettäs kehtaavat ja ilkeevät , omaan napaansa tuijottavat. Muka epätasa-arvoista, kun kotona lorvehtija ei voi viedä pentujaan kokopäivähoitoon.
- mitäss
no entä tilanne jossa äiti on työtön ja kahden 4 v lapsen kanssa kotona.
lapselle pitäisi saada ikäistään seuraa ja kerhoon on viety. kuitenkin jää kerhoon huutamaan eikä rauhoutu siellä. kerhossa ei siis voi käydä. jos tässäkään tilanteessa lasta ei voisi viedä osa-aikaisesti päiväkotiin niin eikö se olisi jo lapselle haitallista kun ei opi olemaan toisten lasten kanssa?- hdsds
Miten se sinne päiväkotiin jää huutamatta?
- keikkatyöläinen
Nimenomaan!! Kaikki ei valitse ovatko työttömiä vai ei! Siitä huolimatta lapsilla on kaikilla oikeus olla päiväkodissa samanarvoisesti. On myös sairauksia joiden tähden EI pysty tarjoamaan täyttä 100% kerhoiluja, uinteja ym.
Toinen lisäys kommenttiin: Ei voi tarhalle kasvatus mahdollisuuttaa pukatan
HUOMIO: Toivottavasti kukaan ei ole niin tyhmä ja oleta että päiväkoti kasvattaa. Kyllä se kotoa lähtee käytöstavat ja kasvatus jota vaan päiväkodeissa tuetaan.
- Isäpappa
Löytyykö sitten varmasti lyhyellä varotusajalla lapselle kokopäiväinen hoitopaikka, jos työtön työnhakija saa töitä?
Kiva muuten käydä työhönottohaastatteluissakin lapsen kanssa. Kaks kertaa olen niinkin tehnyt.- 09876t
Kahdessa viikossa on löydyttävä työn tai opiskelun takia. Kunnalla on velvollisuus tähän.
Väitätkö todella että, sinulla ei ole ketään ystävää, isovanhempaa, kummia, kaimaa, tuttavaa joka olisi katsonut lastasi haastattelun ajan? Lapsen isä?
- kunonsairauksia
Kun äidin terveys on huono, niin minusta on ihan okei laittaa isompi vaikka osapäivähoitoon parina päivänä viikossa. Sosiaaliset taidot ja kodista poikkeava ympäristö kasvattaa. Parempi vaihtoehto, kun huutava väsynyt ja kipeä äiti ja itkevä turhautunut lapsi.
- Mobbby
Kokopäiväiseksi en laittaisi, mutta kyllä poika kävi aina aamupäivät klo.8-12 päiväkodissa, kun äitiyslomalla toisesta lapsesta olin. Ikäeroa lapsilla neljä vuotta. Oli käynyt samassa paikassa vuoden ikäisestä asti ja kaverisuhteet olivat ehtineet muodostua. On kovasti sosiaalinen ja minusta oli mukavaa, että samat kaverit ja tuntuma päivähoitoon säilyi, eikä kukaan kaveri "unohtanut" poikaamme sillä aikaa, kun itse en töissä käynyt. Oli nimittäin tiedossa, etten vuosikausia kotona tulisi olemaan ja toisen ollessa 1v3kk molemmat vanhemmat palattiinkin töihin.
Kesän päivystysaikoina, kun henkilökuntaa oli vähän ja oma päiväkoti kiinni, en lasta hoitoon vienyt. Maksoin silti kiltisti, jotta hoitopaikka säilyi syksyä varten.
Ja joka tunnista maksoin. Koskaan ei ole sossu maksanut lasteni päivähoitoa. - nippiisuuu
Huomioiden työnhaun ja työhakemusten teko. Ei niitä tehdä todellakaan ajalla kun lapsi on kotona. (tai yksinhuoltaja ainakaan)
Täytyy yrittää muistaa myös, että lapsia on hyvin monen erilaisia! Kyllä varmasti kilttien lapsien kanssa jaksaa käydä kerhot ja uinnit. Minulla on adhd 3-vuotias poika! Oman jaksamiseni kannalta päiväkoti ympäristö on kaikkien etu.
Lapsi saa kavereita ja minä yh-vanhempana jaksan loppupäivän "erityslapseni" kanssa!
Keikkatyötäkin tarjotaan epäsäännöllisesti niin se mahdollistaa myös spontaanit lähdöt. Kannattaa aina vähän miettiä näitä "luuseri työttömiä".
Taitaa kateus painaa. Jää sinäkin työttömäksi ja relaa vähän/ nayti elämästä ;) - JorkkiHML
Meillä oli 80-90-luvulla palkattu lastenhoitaja kotona, vaikka asuntovelkaa oli hitosti ja lainan korko 13%.
Yövuorostani päästyäni hoidin lapsiamme ja ei kuuna kuultaman päivänä tullut mieleenkään, että lapset pitäisi olla kunnan hoidettavana - lujalla oltiin, mutta kaikesta selvittiin.
Minulla on vihreänä lankana JFK:n sanoma: ........mitä minä voin tehdä yhteisöni hyväksi. Isä - ottiatuotaniin
Vuonna 2016 elokuussa kaikki muuttuu. Subjektiivista hoito-oikeutta rajataan 20h viikko. Kunta saa itse päättää tarjoaako hoitoa 4h/päivä/5päivänä/vk vai 5h/päivä/4päivänä/vk. Sosiaaliset perusteet subjektiiviselle hoidolle katsotaan tapauskohtaisesti.
Lisäksi päivähoitomaksut tulevat nousemaan reilusti. Alkaa varmasti moni vanhempi viihtyä omien lastensa kanssa.- loppuukesä
Tässä on järkeä! On jo aikakin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384659Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2722376Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532247- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131642M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289