Miksei lääkäri määrää hormonikorvaushoitoa?!!

EiAuteta

Olen 50 vuotias, kohtu poistettu 39 vuotiaana. Nyt on alkaneet vaihdevuosioireet toden teolla, hikoilupuuskat ym. Muutoin olen perusterve, ja liikunnallinen ihminen.

Mutta oma gynekologini ei halua määrätä estrogeeniä, muuta oireenmukaista lääkitystä kyllä määräisi (unilääke, särkylääke, liikuntaa! ym.). Pitäisikö nyt vaihtaa pitkäaikainen lääkärisuhde vai mistä sitä apua saa? Suvussa ei ole veritulppia tai syöpää.

8

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lääkärinvaihtovuodet

No ei kai tarvitse kokonaan vaihtaa, mutta käy tämän asian kanssa jollain toisella lääkärillä. Vaikka sellaisella, joka on erityisesti kiinnostunut vaihdevuosiasioista.

• Rva47

Miksi ihmeessä ei määrää? Minä olen 47-vuotias ja kaksikin gynekologia kirjoitti minulle hormonikorvaushoitoreseptin. Lääkärisi on dinosaurusajalta, koska ajattelee naisen ansaitsevan kärsimyksensä tai sitten täysin ulalla lääketieteen (naistentautien) nykyhoitomuodoista.

• YoYoYoYo

Ehkä gynesi luulee jostakin syystä että olet itse korvaushoitokielteinen? Jos kyse ei ole siitä, vaihda ihmeessä ja kokeile korvaushoitoa. Kyse on sinun omasta elämästäsi.

• 5-kymppinen

Ei lääkäri ole dinosaurusajalta vaan nimenomaan nykyajan suosituksiin pohjautuva. Vaihdevuosien hormonikorvaushoidoilla on mm. rintasyöpäriskiä lisäävä vaikutus.

Mutta jos lääkityksen itsellesi haluat, vaihda lääkäriä. Tk-lääkärikin kirjoittaa reseptin.

• Pieni_riski

Lyhytaikainen (muutama vuosi) hormoonikorvaushoito ei lisää mainittavasti rintasyöpäriskiä ellei itseltä tai sukuhistoriasta löydy rintasyöpää. Koska sinulta on poistettu kohtu, voit käyttää pelkkää estrogeenia jolloin rintasyöpäriski on lähes olematon. Annostuskin voi olla niin pieni että saat juuri ja juuri menopaussioireet kuriin. Tällä voidaan hoitoa jatkaa pidempäänkin.

• noitanainen

Olen 65v. ja käyttänyt estrogeeniä 48 vuotiaasta saakka, kohtuni on myös poistettu....Mielestäni ko. lääke on auttanut myös nuorempana pysymiseen, vähän ryppyjä, lisäksi voin yleensäkin paljon paremmin...

• vuositolkulla
        noitanainen kirjoitti:

Olen 65v. ja käyttänyt estrogeeniä 48 vuotiaasta saakka, kohtuni on myös poistettu....Mielestäni ko. lääke on auttanut myös nuorempana pysymiseen, vähän ryppyjä, lisäksi voin yleensäkin paljon paremmin...

Miksi hormonihoitoa jatketaan noinkin monta vuotta?

• Tuutikki111

Miksei jatkettaisi?
        Oma äitini on käyttänyt estrogeenilaastaria hänkin 48-vuotiaasta ja on nyt 72-vuotias. Kerran kokeili lopettaa, mutta olo tuli sen verran kurjaksi, että kokeiluksi jäi. Annostusta on toki vähennetty alkuperäisestä, taitaa nyt olla 37,5-mikrogrammainen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskallanko vielä kaivata sinua?

Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun
      Ikävä
      60
      14912
    2. T:ltä J-miehelle

Se kaunein jäi välillämme kokematta Sen olisin halunnut kokea. Miten olisit pitänyt mua hyvänä. Sen yhden kerran. Se oli
      Ikävä
      37
      4323
    3. Missä meetwursti on keksitty?

Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo
      Ruoka ja juoma
      51
      2443
    4. Terveiset kaipauksen kohteelle

tähän alle 👇👇👇 !!
      Ikävä
      154
      2279
    5. Finnairin lento myöhästyi PS:n kansanedustajan häiriköinnin vuoksi:

Poliisi poisti koneesta Ensimmäisen kauden kansanedustaja ja everstiluutnantti evp. Tomi Immonen häiriköi Finnairin lenn
      Maailman menoa
      344
      1847
    6. Kumpiko kaivatussasi

teki suhun vaikutuksen äly vai ulkonäkö?
      Ikävä
      111
      1700
    7. Miten se pihvi pitää oikeaoppisesti paistaa?

Törmäsin erikoiseen episodiin eräässä ABC-ravintolassa. Pysähdyin kahvikupilliselle ja kohta ravintolan toisesta nurkast
      Ruoka ja juoma
      29
      1534
    8. Miksi kirjoittelet sinkut-palstalla?

Olet sinkku? Kaipaat jutteluseuraa? Täällä on kivoja keskusteluja? Tapaat mielenkiintoisia ihmisiä? Joku muu syy?
      Sinkut
      204
      1483
    9. Mikä kaivatussasi

kiehtoo?
      Ikävä
      68
      1270
    10. 102
      1214
    Aihe