alapallonivelen vaihto??

Mondeo -98

Kyseessä Mondeo 2.0 sedan vm.-98. Väljää tuntuu olevan joten alapallonivel pitäisi vaihtaa vasemmalle puolelle, olisiko kellään ideoita/ohjeita vaihtoon? Esim. miten pallonivelen sais kätevästi irti ja tartteeko millasia erityistyökaluja?

7

19717

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oppaat

      hommaa mondeon korjauskirja (27€)...itselläni toi kirja...antaa hyvät perustiedot tollaisiin korjauksiin...yms....

      no tämä neuvo tuskin oli mitä hait,mutta kunhan höpisin...

    • JTK

      1 Alapallonivel on mahdollista uusia
      irrottamatta tukivartta autosta, kunhan
      alapallonivel irrotetaan olkatuesta. Jos
      alapalloniveltä ei kuitenkaan ole vielä kertaakaan
      uusittu eli se on kiinnitetty niitein
      ,saattaa riittävän tarkka poraaminen
      olla hyvin vaikeaa tukivarren ollessa
      autossa, jolloin reiät helposti pääsevät suurenemaan. Tästä syystä tukivarsi olisikin
      parasta irrottaa ensin,
      2 Alunperin alapallonivel on siis kiinnitetty
      niitein tukivarteen, ja nämä niitit on
      porattava pois ennen varaosapallonivelen
      asennusta (varaosapallonivel kiinnitetään
      pultein).
      3 Poraa ensin jokaisen niitin keskikohdasta
      3 millimetrin poralla läpi asti menevä
      reikä. Vaihda seuraavaksi 9 mm:n poraan
      ja poraa sillä 12 millimetrin syvyyteen.
      Työskentele huolellisesti, jotteivät
      tukivarren reiät suurene eivätkä tule soikeiksi.
      4 Kun poraukset on tehty, naputa niittien
      loppuosat pois 7 - 8 millimetrin tuurnaa
      käyttäen.
      5 Kiinnitä uusi pallonivel sen mukana
      toimitettavilla pulteilla tukivarteen. Pultit
      työnnetään paikoilleen yläkautta eli mutterit
      tulevat tukivarren alapinnalle.
      Huom: Varmista, että pallonivelessä oleva
      nystyrä asettuu tukivarren reikään

      • Mondeo

        Itse vaihdoin pallonivelet molemmille puolille.
        Kulmahiomakoneelle niitit pois alatukivarren puolelta ja vasaralla kopsautin alapallonivelen pois. Eikä ollut lujassakaan. Niitit lähti pallonivelen mukaan.


      • Mondeo -98
        Mondeo kirjoitti:

        Itse vaihdoin pallonivelet molemmille puolille.
        Kulmahiomakoneelle niitit pois alatukivarren puolelta ja vasaralla kopsautin alapallonivelen pois. Eikä ollut lujassakaan. Niitit lähti pallonivelen mukaan.

        Kiitti neuvoista, homma hoitui loppuen lopuksi hienosti!


      • Nimetön

        Itse kokeilin hommaa ja yritykseksi jäi!

        Rälläkkä, porakone ym. tarpeet oli kaivettu esille niittejä varten. Pyörä pois ja hommiin! Mutteri lähti pois ihan leikiten, mutta siihen homma tyssäsikin.

        Se pitkää pulttia en saanut irti millään. Ja se käsittääkseni pitää ottaa kokonaan pois, ennen kun niittien poistamisen jälkeen vanha nivel "tipahtaa pois".

        Kertokaahan millä ilveellä olette sen pultin saaneet irti?!?! Vois kokeilla toiselle puolelle vaihtaa itse.


    • Normaali julli

      Vie autos korjaamolle,ni ei tarvii turhaa ihmetellä ja kysellä.Yksinkertaista ja helppoa,eikö vaan.

    • nivel

      Vie korjaamolle vaihtoon ja osta vaikka motonetista pallo, maksaa alle 20€
      Vaihtotyö n.50€

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe