mä en jaksa enää

elämäänkyllästynyt_

Eli mä oon siis 12 v. ja mun kuukautiset alko jo noin vuos sitte eli aik nuoren. Siis et viel tän ikäsenä voi koskaa tietää millon ne kuukautiset taaas tulee mulla tulee usein kivat kaks kertaa kuussa mut aika usein aika epäsäännöllisesti et voi koskaan tietää millon taas saat hävetä silmät päästä ei niitä siteitä jaksa joka paikkaan KOKOAJAN kuljettaa sitäpaitsi jos mä kuljetan niitä sit mun pitäs myös kuljettaa koko vaatekerrastoakin mukana joka paikkaan koska hyvin usein voi alkaa ne ihan missä vaan ja muutenki tulla läpi joskus mä en ihan oikeesti vaa jaksa välittää et onko nyt tullu läpi vai ei ku siitä joutuu niin usein kärsimään ja sitte mul on tosi usein IHAN HIRVEITÄ vatsakipuja kuukautisten aikaan siis ihan sietämättömiä ja oikeesti mihin niitäki tarvitaan? Naisten ja nuorten tyttöjen kiduttamiseenko?? Mä en tiedä voiko joku muu vastata? Lasten saantiinko? Eikö niitä lapsia voisi saada ilman niitä kuukautisiakin? Mä oon oikeesti harkinnu sukupuolen vaihtoa! Ku elämä on muutenki ihan paskaa nii tääki vielä :) Onnea kaikille ja hyvää jatkoa! Se on mun osalta moro!

37

1899

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seijaf

      Mulla alko 10 vuotiaana ja samat oli fiilarit. Pidä kuule pikkuhousun suojaa koko ajan ja totu niihin. Kyllä se siittä tasottuu. Ite myös oksensin silloin aina koko menkojen eka päivän. Rankasti. Voi siihen aikuisena saada apua ettei tule ollenkaan menkoja ennen kun haluaa lapsia. No ei maailman lopu tohon. Oletko käyny kouluterkalla?

      • asfed

        Pikkuhousunsuojia ei saa käyttää koko ajan!


      • alottaja

        No mut miten ku käytäks mä kokoajan samaa :D vai hä ku joskushan ne alushousutkin on vaihettava ja jos mä aina otan sen pois ja laitan seuraaviin alushousuin nii sehä "tarra" kuluu siin kokoajan ja sit sehä rupee haisee ja kaikkee ://Ja sit viel siihehä kuluu iha hirrrrrveesti rahaa jos vaihtaa kokoajan uuden://


      • alottaja
        alottaja kirjoitti:

        No mut miten ku käytäks mä kokoajan samaa :D vai hä ku joskushan ne alushousutkin on vaihettava ja jos mä aina otan sen pois ja laitan seuraaviin alushousuin nii sehä "tarra" kuluu siin kokoajan ja sit sehä rupee haisee ja kaikkee ://Ja sit viel siihehä kuluu iha hirrrrrveesti rahaa jos vaihtaa kokoajan uuden://

        Ai nii ja sit mä unohin sanoo tos tekstis et mun kuukautiset ain kestää yleensä jotai 7-9 päivää...


      • kuukautiset
        alottaja kirjoitti:

        No mut miten ku käytäks mä kokoajan samaa :D vai hä ku joskushan ne alushousutkin on vaihettava ja jos mä aina otan sen pois ja laitan seuraaviin alushousuin nii sehä "tarra" kuluu siin kokoajan ja sit sehä rupee haisee ja kaikkee ://Ja sit viel siihehä kuluu iha hirrrrrveesti rahaa jos vaihtaa kokoajan uuden://

        Siteet on edullisia. Ne kannattaa vaihtaa joka wc-käynnillä, niin ei tule tulehduksia tai pahoja hajuja. Alapäätä kannattaa myös käsisuihkulla pestä kerran päivässä kuukautisien aikaan.


      • hygieniaohje
        kuukautiset kirjoitti:

        Siteet on edullisia. Ne kannattaa vaihtaa joka wc-käynnillä, niin ei tule tulehduksia tai pahoja hajuja. Alapäätä kannattaa myös käsisuihkulla pestä kerran päivässä kuukautisien aikaan.

        Kuukautisten alkamisesta lähtien alapää pestään päivittäin haalealla vedellä, kuukautisten aikaan tarvittaessa useammin.


      • alottaja
        hygieniaohje kirjoitti:

        Kuukautisten alkamisesta lähtien alapää pestään päivittäin haalealla vedellä, kuukautisten aikaan tarvittaessa useammin.

        Blaa blaa blaa en jaksa en jaksa en jaksa mistä saat haaleaa vettä??


      • 4865
        alottaja kirjoitti:

        Blaa blaa blaa en jaksa en jaksa en jaksa mistä saat haaleaa vettä??

        Hanasta.


      • alottaja
        4865 kirjoitti:

        Hanasta.

        No paskat.


      • Huolestunut123

        Sinullekin. Käy lukaisemassa endometrioosista täältä ja näytä äidillesikin:

        http://www.endometrioosiyhdistys.fi/fi/tietoaendometrioosista/oireet

        Joku sanoi että terveyssiteitä ei saa käyttää kokoaikaa. Tarkoittaa sitä että ne kuivattaa alapään ihoa. Alapää tulee kipeäksi ja voi tulla hiivatulehduskin(kutisee, pistelee). Vaikeatahan se on jos kokoajan joutuu pelkäämään kuukautisia. Kokeile vaikka jotain siteitä missä lukee että ne on puuvillapintaisia ("cotton" enkuksi). Ja yritä kotona olla käyttämättä kun ei ole vuotoa.


      • endometrioosi
        hygieniaohje kirjoitti:

        Kuukautisten alkamisesta lähtien alapää pestään päivittäin haalealla vedellä, kuukautisten aikaan tarvittaessa useammin.

        Alapäätä ei kuulu pestä joka päivä. Sekin kuivattaa. Menkkojen aikana voi huuhdella että saa vähän putsattua verta pois. Alapää putsaa itse itseään, valkovuoto siis puhdistaa emätintä. Parasta on olla käyttämättä liikaa kuivattavia siteitä tai liian piukkoja housuja. Ilmakylvyt tekee alapäälle hyvää eli hengittävät puuvillapikkarit on paras.


    • JaksaVaanVieläHiukan

      Kokeile kipuihin ibuprofeiini-särkylääkettä. Kuukautiset säännöllistyy kyllä aikanaan.

      • alottaja

        "JaksaVaanVieläHiukan" EnKylläEnääJaksaYhtäänKauempaa!


    • kuukautiset

      Minulla alkoi kuukautiset 10-vuotiaana. 12-vuotiaana aloin syödä e-pillereitä ja söinkin niitä sitten seuraavat 9-vuotta. E-pillerit auttaa kuukautiskipuihin, kannattaa miettiä niitä.

    • HihhHkLaoaoa

      Omat kuukautiset alkoi kun olin 9v! Muistan sen kamalan olon ku vietin viikon oksentaen kylpyhuoneen lattialla. Itteäni helpotti ainakin säännöllinen buranan syönti (600), suklaa ja siteiden sijasta tamponit! Menkoista tuli tuplasti kivemmat kun pääsin tamponeista eroon. Kiitos jumalalle moisesta keksinnöstä.

      Mutta kyllä sä selviät! Pää pystyyn :-)

      • alottaja

        Nii mihis sä ne tamponit vaihoit?


    • lääkettäjatutkintaa

      Kannattaa jutella kuukautisista äidin kanssa. Koulun terveydenhoitajan tavoittaa vasta syksyllä.
      Kipuja voi lievittää kipulääkkeillä. Kannattaa esimerkiksi syödä 3 kertaa päivässä buranaa tai vastaavia lääkkeitä kuurimaisesti esimerkiksi kolme päivää kuukautisten alkaessa. Jos apteekkilääkkeet eivät auta, niin reseptilääkkeistä löytyy vaihtoehtoja.
      Jos kuukautiset kestävät 7-9 päivää ja tulevat kaksi kertaa kuukaudessa, niin kannattaa jo selvittää asiaa. Se on liian paljon ja esimerkiksi hemoglobiini kärsii. Voi tulla muita ongelmia.
      Samaa pikkuhousunsuojaa käytetään korkeintaan päivä kuten pikkuhousujakin.

      • lfjisjfpofj

        "Samaa pikkuhousunsuojaa käytetään korkeintaan päivä kuten pikkuhousujakin."

        PÄIVÄN?! Ne kuuluu vaihtaa monta kertaa päivässä, mieluiten joka wc-käynnillä. Sidehän alkaa haista kalasatamalta jos annat sen saman siteen olla koko päivän! Muista hygieenisyys! Ja alapään pesu!


      • JaksaVaanVieläHiukan

        Mietipä, mikä ero olikaan siteellä ja pikkuhousunsuojalla? Aivan, pikkuhousunsuojaa ei käytetä kuukautissuojana, joten ei siihen välttämättä tule yhtään mitään. Ei ne pikkuhousutkaan yhdessä päivässä ala löyhkätä. Terveysside tietenkin vaihdetaan monta kertaa päivässä.

        Jos haiset kalalle, niin sinulla voi olla ongelmia alapäässä. Tosin miehestäkin tulee kalanhaju.


      • 1256
        JaksaVaanVieläHiukan kirjoitti:

        Mietipä, mikä ero olikaan siteellä ja pikkuhousunsuojalla? Aivan, pikkuhousunsuojaa ei käytetä kuukautissuojana, joten ei siihen välttämättä tule yhtään mitään. Ei ne pikkuhousutkaan yhdessä päivässä ala löyhkätä. Terveysside tietenkin vaihdetaan monta kertaa päivässä.

        Jos haiset kalalle, niin sinulla voi olla ongelmia alapäässä. Tosin miehestäkin tulee kalanhaju.

        Kyse ei ole pelkästään hajusta tai siitä tuleeko pikkuhousunsuojaa/siteeseen jotain. Kyse on bakteereista, kasvualustoista ja alapään hautomisesta. Aika kuvottavaa, että jonkun mielestä on ihan ok olla koko päivä samalla suojalla.

        Mietipä, mitä yhteistä on siteellä ja pikkuhousunsuojalla.


      • alottaja
        1256 kirjoitti:

        Kyse ei ole pelkästään hajusta tai siitä tuleeko pikkuhousunsuojaa/siteeseen jotain. Kyse on bakteereista, kasvualustoista ja alapään hautomisesta. Aika kuvottavaa, että jonkun mielestä on ihan ok olla koko päivä samalla suojalla.

        Mietipä, mitä yhteistä on siteellä ja pikkuhousunsuojalla.

        Blaa blaa blaa mä en jaksa enää lukee näitä pelkkää paskanjauhantaaaaaaaaa


      • alottaja
        alottaja kirjoitti:

        Blaa blaa blaa mä en jaksa enää lukee näitä pelkkää paskanjauhantaaaaaaaaa

        Sitä paitsi MÄ EN JAKSA vaihtaa sitä sidettä enemmän kun kerran päivässä ellei oo ihan pakko paitsi ellei oo siteitä mukana :(paskat): sitte joka kerta ku käyt vessassa vaihat siteen voi vittu sul menee puol tuntii siel vessassa sit vaik koulussa ku wc:seehen ja sit siin eessä on ihan hitonmoinen jono/kautta kamut oottamassa sit sul menee jotai tuhat vuotta siellä vessassa ja sit ne kyselee kaikkee mikä sul kestää siellä ONKS SUL ALKANU MENKAT ja blaa blaa blaa kysytää ihan muutenki jo ihan tarpeeksi..... mä en todellakaan jaksa sitä pimppiäkään JOKA IKINEN PÄIVÄ pestä ja sitten kun on menkat niin 5 kertaa päivässä :/ hienoo jos oot jossai ettet oo koton vaik jossai kaverillas miten sä siellä muka vaihat mihin sä sen siteen laitat? Kiitos ja hei hei.


      • alottaja
        alottaja kirjoitti:

        Sitä paitsi MÄ EN JAKSA vaihtaa sitä sidettä enemmän kun kerran päivässä ellei oo ihan pakko paitsi ellei oo siteitä mukana :(paskat): sitte joka kerta ku käyt vessassa vaihat siteen voi vittu sul menee puol tuntii siel vessassa sit vaik koulussa ku wc:seehen ja sit siin eessä on ihan hitonmoinen jono/kautta kamut oottamassa sit sul menee jotai tuhat vuotta siellä vessassa ja sit ne kyselee kaikkee mikä sul kestää siellä ONKS SUL ALKANU MENKAT ja blaa blaa blaa kysytää ihan muutenki jo ihan tarpeeksi..... mä en todellakaan jaksa sitä pimppiäkään JOKA IKINEN PÄIVÄ pestä ja sitten kun on menkat niin 5 kertaa päivässä :/ hienoo jos oot jossai ettet oo koton vaik jossai kaverillas miten sä siellä muka vaihat mihin sä sen siteen laitat? Kiitos ja hei hei.

        Ja vielä yksi kysymys kun en tiedä te varmaan olette paljon viisaampia tässä asiassa kuin minä niin voiko kuukautisten aikana tulla jotenkin helpommin kipeäksi kuin yleensä... en oo ihan varma niin siks kysyin.. nii ja kiitos kaikista vastauksista mä en tee niillä kyllä yhtään mitään mutta kiitos nyt kuitenkin:)


      • vähitellentottuu

        Vuodon määrä vaihtelee eri päivinä. Vähitellen oppii, miten se vuoto itselle tulee ja menee. Monilla 2. ja 3. päivä vuotaa eniten.
        Side tai tamponi valitaan vuodon määrän mukaan. (Ja sen mukaan, mitä sattuu olemaan)
        Kun oletan vuodon alkavan parin päivän sisään, pidän pikkuhousunsuojaa. Sitä ei todellakaan tarvitse vaihtaa useammin kuin pikkuhousuja, jos siihen ei tule verta (tai jos sitä ei pidetä jonkun tulehduksen takia).
        Sitten huomaan vuodon alkaneen ja vaihdan vähän paksumpaan siteeseen.
        Tulee yö, jolloin käytän yösidettä. Se päästää harvoin vuotoja ohi.
        Onkin kuukautisten toinen päivä ja valitsen supersiteen. Joudun silti vaihtamaan sitä 4-6 tunnin välein. Yöllä taas yöside.
        Kolmantena päivänä aloitan supersiteellä, mutta vaihdan myöhemmin normaalisiteeseen. Illalla menen uimaan ja laitan itselleni normaalikokoisen tamponin. Kun olen uinut ja saunonut, käyn pukuhuoneen vessassa ja laitan normaalin siteen.
        Yöksi yöside.
        Neljäntenä päivänä käytän normaalia sidettä. Ei tarvitse vaihtaa kuin kerran päivällä. Illalla totean, että sellainen riittää myös yöksi.
        Viidentenä päivänä käytän vähän imukykyisempää pikkuhousunsuojaa tai minisidettä. Koska vielä on vuotoa, vaihdan sen kerran.
        Kuudentena päivänä pikkuhousunsuoja on riittävä ja sitten siteet voi unohtaa pariksi viikoksi kokonaan.

        Alapesu normaalisti kerran päivässä. Kuukautisten aikana tarpeen mukaan vähän useammin. Siteitä ei välttämättä ole joka kokoa kotona tai laukussa, joten aina valitaan sopivin. Päivällä voi käyttää enemmänkin tamponia ja sen lisänä pikkuhousunsuoja on hyvä lisä.

        Vasta kuukautisten alettua, alkaa kiinnittää huomiota vessassa oleviin roskiksiin. Vessapaperiin kääräistynä sinne voi laittaa siteen tai tamponin. Siteen voi kääräistä myös siihen seuraavan siteen suojapaperiin. Sellaisessa se on kätevä laittaa takaisin omaan laukkuunkin, jossa voi olla mingrippussi siteitä varten. Illalla voi sitten tyhjentää "kassiroskiksen" ja varautua seuraavaan päivään.

        Mitä tulee kavereiden kyselyihin menkoista, niihin voi vastata yksinkertaisesti "Joo" tai "Joo, ne on tosi syvältä" "Joo, mennäänkö illalla xxxx"

        Kyllä niihin oppii, kun on pakko. Kannattaa tehdä jotain kivaa, niin ei niitä muistakaan.
        Myönteistä on se, että terveelle tytölle tulee kuukautiset ennemmin tai vähän myöhemmin.


      • alottaja
        vähitellentottuu kirjoitti:

        Vuodon määrä vaihtelee eri päivinä. Vähitellen oppii, miten se vuoto itselle tulee ja menee. Monilla 2. ja 3. päivä vuotaa eniten.
        Side tai tamponi valitaan vuodon määrän mukaan. (Ja sen mukaan, mitä sattuu olemaan)
        Kun oletan vuodon alkavan parin päivän sisään, pidän pikkuhousunsuojaa. Sitä ei todellakaan tarvitse vaihtaa useammin kuin pikkuhousuja, jos siihen ei tule verta (tai jos sitä ei pidetä jonkun tulehduksen takia).
        Sitten huomaan vuodon alkaneen ja vaihdan vähän paksumpaan siteeseen.
        Tulee yö, jolloin käytän yösidettä. Se päästää harvoin vuotoja ohi.
        Onkin kuukautisten toinen päivä ja valitsen supersiteen. Joudun silti vaihtamaan sitä 4-6 tunnin välein. Yöllä taas yöside.
        Kolmantena päivänä aloitan supersiteellä, mutta vaihdan myöhemmin normaalisiteeseen. Illalla menen uimaan ja laitan itselleni normaalikokoisen tamponin. Kun olen uinut ja saunonut, käyn pukuhuoneen vessassa ja laitan normaalin siteen.
        Yöksi yöside.
        Neljäntenä päivänä käytän normaalia sidettä. Ei tarvitse vaihtaa kuin kerran päivällä. Illalla totean, että sellainen riittää myös yöksi.
        Viidentenä päivänä käytän vähän imukykyisempää pikkuhousunsuojaa tai minisidettä. Koska vielä on vuotoa, vaihdan sen kerran.
        Kuudentena päivänä pikkuhousunsuoja on riittävä ja sitten siteet voi unohtaa pariksi viikoksi kokonaan.

        Alapesu normaalisti kerran päivässä. Kuukautisten aikana tarpeen mukaan vähän useammin. Siteitä ei välttämättä ole joka kokoa kotona tai laukussa, joten aina valitaan sopivin. Päivällä voi käyttää enemmänkin tamponia ja sen lisänä pikkuhousunsuoja on hyvä lisä.

        Vasta kuukautisten alettua, alkaa kiinnittää huomiota vessassa oleviin roskiksiin. Vessapaperiin kääräistynä sinne voi laittaa siteen tai tamponin. Siteen voi kääräistä myös siihen seuraavan siteen suojapaperiin. Sellaisessa se on kätevä laittaa takaisin omaan laukkuunkin, jossa voi olla mingrippussi siteitä varten. Illalla voi sitten tyhjentää "kassiroskiksen" ja varautua seuraavaan päivään.

        Mitä tulee kavereiden kyselyihin menkoista, niihin voi vastata yksinkertaisesti "Joo" tai "Joo, ne on tosi syvältä" "Joo, mennäänkö illalla xxxx"

        Kyllä niihin oppii, kun on pakko. Kannattaa tehdä jotain kivaa, niin ei niitä muistakaan.
        Myönteistä on se, että terveelle tytölle tulee kuukautiset ennemmin tai vähän myöhemmin.

        Huh huh tulipas paljon tekstiä..... En ikinä jaksa tehdä mitään noista...... :(


      • alottaja
        alottaja kirjoitti:

        Ja vielä yksi kysymys kun en tiedä te varmaan olette paljon viisaampia tässä asiassa kuin minä niin voiko kuukautisten aikana tulla jotenkin helpommin kipeäksi kuin yleensä... en oo ihan varma niin siks kysyin.. nii ja kiitos kaikista vastauksista mä en tee niillä kyllä yhtään mitään mutta kiitos nyt kuitenkin:)

        Miks kukaa ei vastaa mun kysymykseen??


      • Anonyymi
        lfjisjfpofj kirjoitti:

        "Samaa pikkuhousunsuojaa käytetään korkeintaan päivä kuten pikkuhousujakin."

        PÄIVÄN?! Ne kuuluu vaihtaa monta kertaa päivässä, mieluiten joka wc-käynnillä. Sidehän alkaa haista kalasatamalta jos annat sen saman siteen olla koko päivän! Muista hygieenisyys! Ja alapään pesu!

        Yhtä terveyssidettä voi köyttää 8h samoin kuin pikkuhousun suojaakin. Vaihtoväli voi olla lyhyempi jod kuukqutiset ovqt hyvin runsaat. Jos alapää haisee kalasatamalta suosittelen gynegologilla käyntiä. Itse suosittelen lämpimästi kuukuppia. Itsellä tsmponien käyttö altisti kovemille kivuille ja siteet eivät olleet oma juttu. Samalla myös säästää rahaa. Kuukupin käytön aloittamiseksi ei myöskään tarvitde olla kovin vanha. Itde aloitin kuukupin käytön 13-vuotiaana.


      • Anonyymi
        alottaja kirjoitti:

        Sitä paitsi MÄ EN JAKSA vaihtaa sitä sidettä enemmän kun kerran päivässä ellei oo ihan pakko paitsi ellei oo siteitä mukana :(paskat): sitte joka kerta ku käyt vessassa vaihat siteen voi vittu sul menee puol tuntii siel vessassa sit vaik koulussa ku wc:seehen ja sit siin eessä on ihan hitonmoinen jono/kautta kamut oottamassa sit sul menee jotai tuhat vuotta siellä vessassa ja sit ne kyselee kaikkee mikä sul kestää siellä ONKS SUL ALKANU MENKAT ja blaa blaa blaa kysytää ihan muutenki jo ihan tarpeeksi..... mä en todellakaan jaksa sitä pimppiäkään JOKA IKINEN PÄIVÄ pestä ja sitten kun on menkat niin 5 kertaa päivässä :/ hienoo jos oot jossai ettet oo koton vaik jossai kaverillas miten sä siellä muka vaihat mihin sä sen siteen laitat? Kiitos ja hei hei.

        ON stressaavaa! Älä täällä odota ihmettä vaan mene lääkäriin kertomaan huolista, tai terkkariin.Sun hormonitasot hakee vielä rytmiä, mutta sun olisi hyvä mennä hoitohenkilökunnalle puhumaan. Saattaa olla hormonaalinen epätasapaino, jatkuva odottamaton vuotohan on stressaavaa. Saattaa olla että tekee verikokeita ja voit saada jotain minipillereitä tasaamaan hormoni vuotoja .HAE ammattilaiselta apua ,olet fiksu ja osaat! ÄLÄ LUE MITÄÄN SUOMI24 AMATÖÖRISKEIDAA.


      • Anonyymi
        vähitellentottuu kirjoitti:

        Vuodon määrä vaihtelee eri päivinä. Vähitellen oppii, miten se vuoto itselle tulee ja menee. Monilla 2. ja 3. päivä vuotaa eniten.
        Side tai tamponi valitaan vuodon määrän mukaan. (Ja sen mukaan, mitä sattuu olemaan)
        Kun oletan vuodon alkavan parin päivän sisään, pidän pikkuhousunsuojaa. Sitä ei todellakaan tarvitse vaihtaa useammin kuin pikkuhousuja, jos siihen ei tule verta (tai jos sitä ei pidetä jonkun tulehduksen takia).
        Sitten huomaan vuodon alkaneen ja vaihdan vähän paksumpaan siteeseen.
        Tulee yö, jolloin käytän yösidettä. Se päästää harvoin vuotoja ohi.
        Onkin kuukautisten toinen päivä ja valitsen supersiteen. Joudun silti vaihtamaan sitä 4-6 tunnin välein. Yöllä taas yöside.
        Kolmantena päivänä aloitan supersiteellä, mutta vaihdan myöhemmin normaalisiteeseen. Illalla menen uimaan ja laitan itselleni normaalikokoisen tamponin. Kun olen uinut ja saunonut, käyn pukuhuoneen vessassa ja laitan normaalin siteen.
        Yöksi yöside.
        Neljäntenä päivänä käytän normaalia sidettä. Ei tarvitse vaihtaa kuin kerran päivällä. Illalla totean, että sellainen riittää myös yöksi.
        Viidentenä päivänä käytän vähän imukykyisempää pikkuhousunsuojaa tai minisidettä. Koska vielä on vuotoa, vaihdan sen kerran.
        Kuudentena päivänä pikkuhousunsuoja on riittävä ja sitten siteet voi unohtaa pariksi viikoksi kokonaan.

        Alapesu normaalisti kerran päivässä. Kuukautisten aikana tarpeen mukaan vähän useammin. Siteitä ei välttämättä ole joka kokoa kotona tai laukussa, joten aina valitaan sopivin. Päivällä voi käyttää enemmänkin tamponia ja sen lisänä pikkuhousunsuoja on hyvä lisä.

        Vasta kuukautisten alettua, alkaa kiinnittää huomiota vessassa oleviin roskiksiin. Vessapaperiin kääräistynä sinne voi laittaa siteen tai tamponin. Siteen voi kääräistä myös siihen seuraavan siteen suojapaperiin. Sellaisessa se on kätevä laittaa takaisin omaan laukkuunkin, jossa voi olla mingrippussi siteitä varten. Illalla voi sitten tyhjentää "kassiroskiksen" ja varautua seuraavaan päivään.

        Mitä tulee kavereiden kyselyihin menkoista, niihin voi vastata yksinkertaisesti "Joo" tai "Joo, ne on tosi syvältä" "Joo, mennäänkö illalla xxxx"

        Kyllä niihin oppii, kun on pakko. Kannattaa tehdä jotain kivaa, niin ei niitä muistakaan.
        Myönteistä on se, että terveelle tytölle tulee kuukautiset ennemmin tai vähän myöhemmin.

        EI-vessan pönttöön ei koskaan saa heittää siteitä ,tamponeja tai kosteuspyyhkeitä! Menkat ei vaikuta kehon puolustuskykyyn,vaan ota minivitamiini kuuri kerran kuussa kasvuiässä hemoglobiinin ja immuunivasteen tueksi.Siteet ym muovijätteet kuuluu roskakoriin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        EI-vessan pönttöön ei koskaan saa heittää siteitä ,tamponeja tai kosteuspyyhkeitä! Menkat ei vaikuta kehon puolustuskykyyn,vaan ota minivitamiini kuuri kerran kuussa kasvuiässä hemoglobiinin ja immuunivasteen tueksi.Siteet ym muovijätteet kuuluu roskakoriin!

        ps korjaan monivitamiini tabletit.


    • äiti.opettaa

      Ymmärrän. Minullakin alkoi kuukautiset 11 ikäisenä. Se oli hirveää. Voi, miten toivoin, että olisin saanut olla ilman kuukautisia edes muutaman vuoden. En osannut ajatellakaan, että ne jatkuisivat kymmeniä vuosia.

      Ajan mittaan, siis vuosien kuluessa, kuukautisiin tottui. Sitä oppi tulemaan toimeen niiden kanssa, kun ne tulivat säännöllisiksi ja niukemmiksi alkuaikojen veritulvien jälkeen.

      Voisitko sinä mahdollisesti päästä gynekologille? Hänellä voisi olla helpottavia lääkkeitä.

      Pikkuhousunsuojista sanon niitä vuosia käyttäneenä, että normaalisti yksi suoja päivässä riittää, siis aina aamulla uusi puhdas suoja. Joka päivä ei silloin tarvitse vaihtaa housuja. Jos tämä ei toimi hajutta, on jotain vialla elimistössä.

      Kuukautissuoja on vaihdettava tarpeen mukaan 2-3 kertaa päivässä ja yöksi iso yösuoja kuukautisten alkupäivinä. Loppupäivinä riittää vähempi vaihtaminen. Merkittävää hajua ei pitäisi olla, haju on merkki siitä, että jotain on vialla. Jossain tilanteessa tamponi on sidettä kätevämpi, mutta en suositteli tamponia hyvin nuorelle. Runsaassa vuorossa tamponin ja ulkoisen kuukautissuojan yhdistelmä on hyvä. Tamponia ei sitten saa unohtaa päiväkausiksi sisäänsä.

      Tässä nyt tuli tällaista jo kaiken kokeneen naisen turinaa.

      • JaksaVaanVieläHiukan

        Minullakin alkoi kuukautiset saman ikäisenä kuin aloittajalla, ja olin ensimmäinen koulussa, harrastuksissa jne. Kivut ja pahoinvointi alkoivat vasta muutamaa vuotta myöhemmin, olivat oikeasti hirveitä, mutta onneksi minulla auttoi särkylääkkeet sitten kun lopulta sain ne. Onneksi Burana vapautettiin reseptiltä jo aika pian kipujen alettua. Aikamoinen stressi oli kyllä pysyä lääkkeissä, kun niitä myytiin vain 10 pilleriä kerralla. Nykyäänhän esim. Buranaa saa ilman reseptiä tai typeriä ostorajoituksia kätevästi apteekista. Oli myös ikävää pelätä kipujen ja pahoinvoinnin alkamista ja raahata pillereitä ja vesipulloa, kun kierto oli melko epäsäännöllistä.

        Taas muuten en ollut moksiskaan. Siteen vaihtaminen oli usein tosi hankalaa ala-asteikäisenä, mutta tavallaan minulle tuli reipas ja pätevä olo, kun selvisin niistä haasteista. Aloittajallekin sanoisin, että ihan kaikilla naisilla on kuukautiset, ja siteiden kanssa touhuaminen ei kuitenkaan ole vaikein asia, joka sinulle elämässä tulee vastaan. Voit ottaa sen oppituntina tulevia elämän ongelmia varten. Kun muillakin alkaa kuukautiset, niin sinullekin tulee helpompaa siteiden vaihdon ynnä muun kanssa. Varmaan myös kiertosi saadaan säännöllisemmäksi tavalla tai toisella. Valittamalla et tee oloasi yhtään paremmaksi.


      • alottaja
        JaksaVaanVieläHiukan kirjoitti:

        Minullakin alkoi kuukautiset saman ikäisenä kuin aloittajalla, ja olin ensimmäinen koulussa, harrastuksissa jne. Kivut ja pahoinvointi alkoivat vasta muutamaa vuotta myöhemmin, olivat oikeasti hirveitä, mutta onneksi minulla auttoi särkylääkkeet sitten kun lopulta sain ne. Onneksi Burana vapautettiin reseptiltä jo aika pian kipujen alettua. Aikamoinen stressi oli kyllä pysyä lääkkeissä, kun niitä myytiin vain 10 pilleriä kerralla. Nykyäänhän esim. Buranaa saa ilman reseptiä tai typeriä ostorajoituksia kätevästi apteekista. Oli myös ikävää pelätä kipujen ja pahoinvoinnin alkamista ja raahata pillereitä ja vesipulloa, kun kierto oli melko epäsäännöllistä.

        Taas muuten en ollut moksiskaan. Siteen vaihtaminen oli usein tosi hankalaa ala-asteikäisenä, mutta tavallaan minulle tuli reipas ja pätevä olo, kun selvisin niistä haasteista. Aloittajallekin sanoisin, että ihan kaikilla naisilla on kuukautiset, ja siteiden kanssa touhuaminen ei kuitenkaan ole vaikein asia, joka sinulle elämässä tulee vastaan. Voit ottaa sen oppituntina tulevia elämän ongelmia varten. Kun muillakin alkaa kuukautiset, niin sinullekin tulee helpompaa siteiden vaihdon ynnä muun kanssa. Varmaan myös kiertosi saadaan säännöllisemmäksi tavalla tai toisella. Valittamalla et tee oloasi yhtään paremmaksi.

        Enkä myöskään kärsimällä >:( ja kyllä se voi välillä ainakin vähän auttaa ainaski mua :) ja vielä lisäksi vihaan opptunteja :D


      • asennekohdalleen

        Asenteesi ei ainakaan auta asiaa lainkaan. Itselläni alkoi menkat 9 vuotiaana, enkä toivoisi kenellekään samaa! Ne ovat olleet aina runsaat ja kestäneet 7 päivää, mutta aina niistä on selvitty ja siinä vaiheessa kun ne hyväksyi osaksi naisen elämää, elämä niiden kanssa helpottui huomattavasti, vaikka vieläkin ottaa päähän, että ne on aina silloin kun toivoisi niiden olevan poissa.
        Voit valittaa ja vihata niitä kuinka paljon tahansa, mutta se on taattu, että silloin elämä niiden kanssa tulee olemaan sitä samaa edelleen.


    • moinelli

      Moi nelli

    • Endometrioosi

      Todella kivuliaat kuukautiset ei ole normaaleja vaikka sulle joku niin väittäisikin. Kipua on tosi vaikea mitata ja monilla on kuukautisten aikana jotain pientä kipua. Mutta kovat kivut on aina syy käydä juttelemassa gynekologille! Kerro äidillesi ja näytä hänelle tämä sivu:

      http://www.endometrioosiyhdistys.fi/fi/nuoretnaiset/nuorenlaheiselle

      Kyse voi olla sairaudesta nimeltä endometrioosi. Se voi todellakin alkaa noin nuorena. Minulla alkoi 13-vuotiaana samalla kun kuukautisetkin. Monet gynekologit eivät ole tästä ihan perillä. Pitää siis valita sellainen joka on perehtynyt endometrioosiin. Hormonivalmisteilla estetään endometrioosin kasvu eli e-pillerit tai keltarauhashormonit ja burana vähintään.

      Sinulle tietoa tästä:

      http://www.endometrioosiyhdistys.fi/fi/nuoretnaiset
      ja
      http://www.endometrioosiyhdistys.fi/fi/tietoaendometrioosista/oireet

      Kaikkia oireita ei tarvitse olla. Jo pelkästään kovat kuukautiskivut riittää! Jos joudut olemaan poissa koulusta tai harrastuksista kuukautisten takia on endometrioosi hyvin todennäköinen. Endo on todella yleinen mutta huonosti tunnettu sairaus nuorilla tytöillä.

    • Ihmiiiiiineeeen

      Moikka! mulla alkoi eilen kuukautiset ihan ekaa kertaa. Ja oon 11, eli tiedän miltä susta tuntuu... mulla on ollut tässä tosi alku aikoina jo Alavatsa todella kipeä. Mutta onneksi särkylääkkeet auttavat! Mun mielestä kannattaisi vaihtaa side vähintään 2 kertaa päivässä. Mulla on todella runsaat menkat joten vaihan yleensä vähintään 3 kertaa päivässä siteen. Tsemppiä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4214
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1789
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1539
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1360
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1331
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1329
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      202
      1318
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1205
    Aihe