Hanse, matkalla merten Toyotaksi

EnnustajaEukko77

Perushyvä ja helppo purjehtia, perusnopea, sisustuksessa hylätty tumma raskaus, halpa.

Haittapuolena huono laatu (en tiedä koskeeko runkoa).

Tässä on vene, joka on matkalla merten Toyotaksi. Veneen ei tarvitse olla Hanse, se voi olla Bavaria tai jokin muu, mutta kunhan tuotanto tämän tyyppisten veneiden kohdalla vakiintuu, perusongelmat ratkotaan ja automaatiota lisätään valmistuksessa entisestään, niin käsissä on Toyota eli perhevene, joka täyttää mainiosta tavallisen sukankuluttajan tarpeet.

Sama kehitys on nähty autoissa. Kun tuotantoa alettiin kehittää muovisempaan suuntaan, kritisoijia riitti, mutta tosiasiassa sekä autojen turvallisuus että luotettavuus on ottanut eteenpäin aimo harppauksen. Kun huomioidaan autojen tekninen monimutkaisuus ja olosuhteet, joissa niitä käytetään, niin luotettavuus on suorastaan huikeaa.

Veneissä ongelmia aiheuttavat pienet tuotantomäärät, mikä hidastaa ratkaisujen ja tehokkuuden kehittymistä, mutta ajan kanssa tämäkin ratkea. Jos maailman talouskehitys ei täysin lamaannu, niin 30-50 vuoden päästä tarjolla on kestäviä, hyvin purjehtivia ja riittävästi tilaa tarjoavia veneitä, jotka ovat jokaisen keskiluokkaisen ulottuvilla, jopa uusina.

Kehitykseen liittyy myös se, että veneitä aletaan tehdä enemmän siihen käyttöön, jossa niitä käytetään sen sijaan että jauhettaisiin loputtomiin esimerkiksi kyvystä selvitä kovassa kelissä. Jos purjehdusalue on Itämeri, niin paljon oleellisempaa sinne on saada vene, joka liikahtaa pienissä tuulissa, kuin vene, joka on pumpattu täyteen lyijyä. Myöskään sisältä Itämerelle tarkoitetun veneen ei tarvitse olla ahdas koppi lukemattomine kädensijoineen ja ahtaine käytävineen, vaan huomio voidaan kiinnittää mukavuuteen ja avaruuteen.

19

95

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On ne Hanset kyllä susirumia, oikeita merten asuntovaunuja. Täysin persoonattomia laatikoita.

      • maakrapuna

        Just another charter trash - näitä euroopassa riittää, mutta syystä että coastal purjehduksella on markkinoita.

        Outoa ettei katit ole meillä lähteneet liikkeelle ottaen huomioon saaristomme ja rannikkomme luonteen.


      • 10-14

        "Persoonattomia"? Miksi hemmetissä veneellä pitäisi olla jotain "persoonaa"? Esine se on, käyttötavaraa, ei mikään elollinen olento.

        Kattien vähäistä suosiota ihmettelevälle: kattien hintataso on niin kova (halvimmatkin pyörivät lähellä kolmeasataatuhatta), ettei sen hintaisia myydä Suomessa kuin muutama vuodessa eikä joka vuosi yhtään. Ja sitten ne muut ongelmat, kuten huomattavan leveän laituripaikan tarve (toinen vaihtoehto on tietysti poijutus, mutta sekään ei onnistu kaikkialla eikä kaikille). Minusta olisi outoa, jos katamaraaneja näillä vesillä näkyisi mitenkään huomattavasti.


    • Hanselankari

      Meinasin joskus Hansen laittaa, mutta päädyin lopulta Suomen suosituimpaan.
      Runsas muovipinta sisustuksessa lopulta karkotti ja se kirsikka värinä oli räikeä. Lisäksi se 32:sen runkoikkuna oli typerä, onneksi ymmärsivät sen itsekin poistivat sen myöhemmistä versioista.
      Hansen "tavaramerkki" on itseskuuttaava fokka, joka kuitenkin näkyy veneissä järestään vaihdetun genuaan.

      • OutojaNäkemyksiä

        Jotenkin vaikuttaa, että päätymisesi "Suomen suosituimpaan" tarkoittaa sitä, että vain haaveilet omasta purjeveneestä. Useimmat suomalaisethan ovat päätyneet samaan, eli ei ole venettä lainkaan. Jos oikeasti olisit meinannut Hansen joskus ostaa, olisit todennäköisesti siihen edes jonkin verran perehtynyt. Ihan vain tiedoksesi:

        - Kun aikoinaan ostimme uuden H32:n, sisustukseen ei ollut muistaakseni räikeää kirsikkaväriä edes vaihtoehtona.
        - Mikä niistä kolmesta runkoikkunasta on mielestäsi "se", joka on typerä? Sisältä katsottuna en haluaisi luopua yhdestäkään. Mielestäni on sääli, että ne karsittiin myöhemmistä vuosimalleista.
        - Hansen omistajana kiinnitän sekä merellä että satamissa herkästi huomion toisiin samanmerkkisiin veneisiin. Väitteesi itseskuuttaavan fokan vaihtamisesta "järestään" genuaan ei varmasti ole totta. Omien kokemustemme perusteella se ei olisi edes järkevää.


      • Hanselankari

      • ostaitellevene

        Kahohan sie urpo... ku just ostin uuen triradial fokan omaan Hanse 320 veneeseeni.

        Vai vielä jenni... miks ihmeessä? Code 1:n kyllä... sekin löytyy!

        Ja sitä paitsi ihan vaan yleis sivistäväksi infoksi... kaikenlaisia ikkunoita saa rahalla vaikka kyljet täyteen....


      • OutojaNäkemyksiä

        Voi sinun kanssasi, Hanselankari! Taas pistit korjaamaan virheellisiä väitteitäsi. Tosiaan vaikuttaa siltä, että edellisessä viestissäni esittämäni arvio sinun purjehdusharrastuksestasi on saanut vahvistustuksen. Käsitellään kuitenkin varsinaista kiistanaihettamme eli Hanse 320 -venettä, koska tämä asia saattaa kiinnostaa muitakin lukijoita.

        Aluksi asiaa ikkunoista. Ensimmäinen versio veneestä esiteltiin kesällä 2007, ja silloin siinä oli kaksi runkoikkunaa: yksi molemmin puolin salonkia. Tietääkseni jo samana syksynä tuotantoveneissä oli kolmas runkoikkuna takakajuutan kohdalla. Valitettavasti sisustusta muutettiin ja ikkunoita karsittiin myöhemmin. Vuoden 2010 venemessuilta ottamieni kuvien perusteella muutos näyttäisi tapahtuneen noihin aikoihin. Salongin runkoikkunoiden karsimisen yhteydessä myös sisustuksen kaappijärjestelyt muuttuivat, joten ei ole olemassa sellaista Hanse 320:ta, jossa on salongin runkoikkuna vain yhdellä kyljellä. Tällaisen virheellisen vaikutelman voisi saada, jos ei ymmärtäisi vastaväittelijän esittävän kuvia eri aikakauden veneistä.

        Sisustuksen värivaihtoehtoina oli alusta alkaen vakioväri "mahogany, satin varnish" sekä lisähintaan "cherry style, satin varnish". Joissakin vanhemmissa eli runsaat kymmenen vuotta sitten tehdyissä Hanseissa käytettiin sisustuksessa hyvin kiiltäväksi lakattua punertavaa puuta, jota olisi voinut kuvata ehkä jopa räikeäksi. Sitä ei kuitenkaan ollut edes vaihtoehtona Hanse 320:n ostajalle. Me päädyimme vakioväriin eli himmeään mahonkiin, joka on sinisen verhoilun kanssa ihan asiallinen. Todettakoon vielä, että vaihtoehtoinen kirsikka ei oikeasti ole kirsikanpunainen vaan kirsikkapuun puuaineksen värinen. Se puolestaan on lähempänä koivulautaa kuin Hanselankarin kuvatekstissään kirsikaksi väittämä mahonkisävy.


      • hansenomistaja

        Hienoa!

        Just näin !


      • Hanselankari
        OutojaNäkemyksiä kirjoitti:

        Voi sinun kanssasi, Hanselankari! Taas pistit korjaamaan virheellisiä väitteitäsi. Tosiaan vaikuttaa siltä, että edellisessä viestissäni esittämäni arvio sinun purjehdusharrastuksestasi on saanut vahvistustuksen. Käsitellään kuitenkin varsinaista kiistanaihettamme eli Hanse 320 -venettä, koska tämä asia saattaa kiinnostaa muitakin lukijoita.

        Aluksi asiaa ikkunoista. Ensimmäinen versio veneestä esiteltiin kesällä 2007, ja silloin siinä oli kaksi runkoikkunaa: yksi molemmin puolin salonkia. Tietääkseni jo samana syksynä tuotantoveneissä oli kolmas runkoikkuna takakajuutan kohdalla. Valitettavasti sisustusta muutettiin ja ikkunoita karsittiin myöhemmin. Vuoden 2010 venemessuilta ottamieni kuvien perusteella muutos näyttäisi tapahtuneen noihin aikoihin. Salongin runkoikkunoiden karsimisen yhteydessä myös sisustuksen kaappijärjestelyt muuttuivat, joten ei ole olemassa sellaista Hanse 320:ta, jossa on salongin runkoikkuna vain yhdellä kyljellä. Tällaisen virheellisen vaikutelman voisi saada, jos ei ymmärtäisi vastaväittelijän esittävän kuvia eri aikakauden veneistä.

        Sisustuksen värivaihtoehtoina oli alusta alkaen vakioväri "mahogany, satin varnish" sekä lisähintaan "cherry style, satin varnish". Joissakin vanhemmissa eli runsaat kymmenen vuotta sitten tehdyissä Hanseissa käytettiin sisustuksessa hyvin kiiltäväksi lakattua punertavaa puuta, jota olisi voinut kuvata ehkä jopa räikeäksi. Sitä ei kuitenkaan ollut edes vaihtoehtona Hanse 320:n ostajalle. Me päädyimme vakioväriin eli himmeään mahonkiin, joka on sinisen verhoilun kanssa ihan asiallinen. Todettakoon vielä, että vaihtoehtoinen kirsikka ei oikeasti ole kirsikanpunainen vaan kirsikkapuun puuaineksen värinen. Se puolestaan on lähempänä koivulautaa kuin Hanselankarin kuvatekstissään kirsikaksi väittämä mahonkisävy.

        Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi, että total yksi runkoikkuna? Kyllä kyse on ollut koko ajan per/puoli, kuten tuossa mainitsetkin, jotka sitten katosivat. Molemmilta puolilta.
        Istuskelin tuolloin Lauttasaaren uivassa ja jutustelin tuosta runkoikkunasta esittelijän kanssa.
        En siis päätynyt Hanseneen ja esitin perustelut. Mutta mikä siinä aihetta moiseen vetistelyyn?


      • IkkunoitaOn
        Hanselankari kirjoitti:

        Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi, että total yksi runkoikkuna? Kyllä kyse on ollut koko ajan per/puoli, kuten tuossa mainitsetkin, jotka sitten katosivat. Molemmilta puolilta.
        Istuskelin tuolloin Lauttasaaren uivassa ja jutustelin tuosta runkoikkunasta esittelijän kanssa.
        En siis päätynyt Hanseneen ja esitin perustelut. Mutta mikä siinä aihetta moiseen vetistelyyn?

        Sivusta seuraten: minäkin ihmettelin sitä "typerä runkoikkuna" -lausahdustasti. Mikä niissä sinusta on typerää?
        Ja se olit kyllä sinä, joka rupesi oikein inttämällä inttämään, ettei olisi kolmea runkoikkunaa.


      • OutojaNäkemyksiä
        Hanselankari kirjoitti:

        Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi, että total yksi runkoikkuna? Kyllä kyse on ollut koko ajan per/puoli, kuten tuossa mainitsetkin, jotka sitten katosivat. Molemmilta puolilta.
        Istuskelin tuolloin Lauttasaaren uivassa ja jutustelin tuosta runkoikkunasta esittelijän kanssa.
        En siis päätynyt Hanseneen ja esitin perustelut. Mutta mikä siinä aihetta moiseen vetistelyyn?

        No kun kerran asia jäi sinua vaivaamaan, niin vastataan. Minulle jäi tosiaan sellainen outo vaikutelma, että kuvittelisit, että Hanse 320:ssa olisi vain yksi runkoikkuna. Kuten viimeksi kirjoitin, niitä oli aluksi kaksi, sitten kolme ja lopuksi ei yhtään.

        Virheellinen vaikutelma syntyi siitä, että ensimmäisessä viestissä kirjoitit ikkunoista yksikkömuodossa: "se 32:sen runkoikkuna oli typerä". Toisessa viestissäsi kehotit laskemaan esittämissäsi kuvissa olevien runkoikkunoiden kokonaismäärän. Niitä oli ensimmäisessä kuvassa yksi kappale ja toisessa kuvassa nolla kappaletta. Minun laskutaidollani kokonaismääräksi tuli yksi runkoikkuna. Mihin itse päädyit?

        Minua puolestani jäi vaivaamaan se, että mikä "siinä runkoikkunassa" mielestäsi nyt niin typerää on? Varsinkin veneen sisältä katsottuna runkoikkunat lisäävät mukavasti näköalaa ulospäin. Sinulta kuitenkin jäi niiden vuoksi muuten kiinnostava vene ostamatta. No juu, olihan sinulla se puumateriaaliinkin liittynyt ongelma, jota käsittelin edellisessä viestissäni.


    • Hanseilaaja

      Heh,
      Onhan se OK, mutta se laatu on vaihteleva.
      Väärän kokoiset luukut, kannen huokoinen hilseilevä gelcoat...
      Messuvene, ehkä niillä oli kiire saada se messuille....

      Mutta veneen balanssi, nopeus, ohjaus ja rungon tukevuus ovat kunnossa.

    • Hanseilaaja

      Aloittajan teksti vaikutta paikallisen edustajan myyntipuheelta.

    • puolalaisetonnousussa

      Onko Hanse nykyään puolalainen?

    • polakki9p

      tietääkseni osa rungoista tehdään puolassa.

    • 315

      Onko hanse 315 ja 320 paljon eroavaisuuksia lähinnä purjehtimisessa.

      • hanse315kuski

        suattaapi olla, suattaappi olla olemattakii.


    • Toyvaria

      Olet ihan sekaisin! Ainakin minulle auton laatu kulkee käsikädessä hyvän kestävyyden eli vähäisen vikaantumisen kanssa. Toyotan eri mallit keikkuvat yleensä koti- ja ulkomaisten katsastajien tiastojen kärjessä vähävikaisuudessa. Jotkut ovat toisaalta saaneet runsaasti ongelmia ja korjaamovuorokausia ns. laatuautollaan.
      Hansesta en tiedä mitään, mutta itse olen seilannut Bavarialla nyt 10. kautta ja takana on yli 17000 nm erittäin pienin ongelmin. Ymmärrän kyllä, että joillekin laatu veneessä syntyy statusarvoista, joita saa rahalla esimerkiksi Swaneihin ja Baltceihin. Silloin ei kuitenkaan puhuta tavallisesta perheveneestä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      241
      2478
    2. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1868
    3. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      73
      1796
    4. Onko telepatia totta

      Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      81
      1308
    5. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      65
      1228
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

      Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1188
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

      Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1068
    8. Nainen, olen niin pettynyt

      Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1050
    9. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      904
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

      Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      892
    Aihe