Hetta-Pallas tai Pallas-Ylläs

Noviisitässä

Jos tuossa kesäkuun alussa tekisi vaelluksen Hetta-Pallas reitin Tai Pallas-Ylläs niin pitäisikö ottaa oma teltta mukaan vai onko kämpissä yöpymismahdollisuutta. Olen aivan noviisi vaelluskokemuksiltani mutta kuntoa kyllä löytyy. Pitäiskö ottaa kumpparit mukaan vaelluskenkien lisäksi? Kertokaapa ohjeita aloittelijalle :)
Kiitos etukäteen.

8

2952

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • humppamies

      Hetta-Pallas reitti jos on mitä kuvittelen niin siellä ainakin oli yöpymispaikkoja. Hieno reissu tiedossa, mutta kesäkuun alku on jo kohta menny. Tarkoititko heinäkuun? Silloin taitaa olla itikoita joten suojaus sen suhteen olellista. Ei muuta kuin googlettamaan, kyllä sitä tietoa löytyy netistä.

    • Noviivtässä

      Just, heinäkuun alku on se reissun ajankohta. Varustautumiskysymys on se josta vasta-alkajalla ei ole kokemusta. Ravintopuolen handlaan mutta olosuhteiden ja leiriytymisolosuhteiden tuntemus on olematon. Olen lukenut luontoo.fi-sivustolta yleisiä asioita mökeistä ja laavuista mutta Hetta-Pallas reitin majoittumispaikat ja niiden käyttömahdollisuudet on hataralla pohjalla ainakin vielä. Hyviä ohjeita siis saa antaa minulle.

    • humppamies

      Valitettavasti en osaa tarkemmin sanoa. Olen koiran kanssa käynyt jonkilaista päiväkävelyä. Rakennetulla nuotiopaikalla jotkut vaeltajat sanoivat yöpyvänsä mökeissä. Hetan päässä oli joku mökki niin asialliselta vaikutti. Ihmiset retkeilyfiiliksissä ja reitti on selkeä eikä siitä eksy. Se on semmonen huolet pois reitti jossa voi keskittyä maisemiin. Hetasta saa kyllä varmasti tarkempaa karttaa mukaan vaellukselle yms jos et löydä netistä.

      En kyllä kumppareita ottaisi. Aika hurja sää sais olla että niillä kannattaisi päivätolkulla hypellä. Illallahan niillä on aikaa kuivuskella.

    • 108

      Hetta-Pallaksella et tarvitse kumisaappaita. Reitti kulkee maastossa selkeänä urana ja on lisäksi merkitty hyvin, mutta maaston muodot tekevät siitä melko raskaan. Pysy kaikesta huolimatta kartalla. Nousuissa ja laskuissa vaelluskenkä antaa nilkalle tukea.

      Majoitus riippuu sosiaalisuudestasi. Joka yölle on kova katto tarjolla, mutta reitti on ryhmien suosiossa ja tungosta voi tuvilla olla. Vaellusrippileirit taitavat tosin olla kesäkuun puolella. Suosittelen telttaa mukaan, niin saat rauhaisat unet. Voit tosin harkita varaustupayöpymistä, missä petipaikka varataan etukäteen maksusta.

      Tappurin autiotupa on monesti tyhjä, sillä se sijaitsee reitiltä hiukan sivussa ja Hannukurussa on yleensä aina tilaa autiotuvankin puolella. Montellin majaa ei suositella yöpymiseen ja se onkin aina täynnä päiväretkeläisiä. Tupa on myös poromiesten käytössä.

      Minun mielestäni tuo on oiva reitti aloittaa vaelluskokemuksen kartuttaminen. netistä löytyy reittiselostus ja Pallaksen luontokeskuksen henkilökunta vastaa tarkentaviin kysymyksiisi esim. varaustuvista mielellään. Kuntoa sinulla onkin, mutta suosittelen muutamaa lenkkiä etukäteen vaelluskengissä ja vaatteissa. Jalassa kuormittuu eri lihakset, kuin lenkkareissa ja selviät vähemmällä säädöllä paikanpäällä, kun tunnet vaatetuksesi.

      Vesipisteitä tuolla ei ihan joka mutkassa ole, joten varustaudu riittävällä nesteenkuljetuskapasiteetilla. Jos matkan pituus arveluttaa, tai aika on kortilla, niin reitin voi päättää hiukan aikaisemmin laskeutumalla Yli-Kyröön Montellin majalta.

    • Senoviisi

      Voisiko Hetta-Pallas ja Pallas-Ylläs reittien maisemien suomia/veroisia kokemuksia saada pitkän päivän mittaisilla patikointilenkeillä noilla alueilla? Vai onko ne "oikeat maisemat" kauempana kuin mitä päivässä ehtii saavuttaa? Minulla olisi myös mahdollisuus yöpyä Ylläksen alueella ja käydä majapaikastani päivän mittaisilla lenkeillä. Typistäisikö tällainen päivän mittainen majapaikastani reissailu vaelluskokemusta niin etten tällä tavalla toteutettuna pääsisi kunnon vaellukselle ja niihin "oikeisiin maisemiin enkä oikean vaelluksen antamaan kokemukseen"? Ymmärrän kyllä mitä on nukahtaa kämpässä tai teltassa tuntureiden keskellä ja herätä varhain aamulla siihen hiljaisuuteen tuossa ympäristössä. Aavistelen että kuvailemani päiväretkeily jää kokemuksena valjuksi kun sitä verrataan yöpymisiin tunturissa. Minulla on tarve kokea oikean lapin antama fyysinen kokemus matkan teosta ja katsella tunturimaisemaa ja sen karua kauneutta. Tämän hetkisestä varustuksestani se, että minulla ei ole vielä telttaa ja mietin että sen hankkimiseen menee useita satoja kun vielä puuttuu rinkkakin (hinta 300 Euroa) niin kustannukset nousevat lisää. Tuota ajatellen, pitkän päivän mittainen vaeltelu on pyörinyt mielessä ja olen koettanut kuvitella mitä saan tuollaisita pyrähdyksistä. Kiitos hyvistä kommenteistanne.

      • Kyllävoi

        Pystyy hyvin! Pallashotellilta on hyvä nousta päiväksi eteläisille huipuille ja Vuontispirtiltä yhtälailla voi nousta reitin keskiosan lakimaille nauttimaan maisemista. Enontekiöstä käsin piipahdus metsäisemmällä osuudella, niin siinähän se on nähty lähes koko reitin varsi.
        Vaellus ja vaellus, kukin kokee sen omalla tavallaan itselleen sopivana suorituksena. Ei siitä ole mitään virallista ohjetta olemassa missä yövytään ja miten kuljetaan.


      • 108

        Pallas, Vuontispirtti ja Hetta tuossa yllä mainittiinkin päiväretkien aloituskohdiksi. Ketomellasta lähtee myös kiva reitti kauniin Hietajärven kautta tunturiin, kulkien retkeilyreittiä hiukan aikaa pohjoiseen ja laskeutuen Tappurin autiotuvan kautta takaisin Ketomellaan Piippovuoman pitkospuita pitkin. Tai sitten toisinpäin.

        Pistä teltta ja rinkkarahat säästöön ja jos kesän jälkeen tuntuu, että koko reitti antaa jotain oleellisesti enemmän, niin talvella hankit varusteet rauhassa ja kesäsesonkia edullisemmin.

        Päiväretkeillen saat taatusti elämyksiä ja maisemia sen mitä koko reitiltäkin. Molempia tehneenä voin väittää, että jopa enemmänkin. Vaellus ainakin ensimmäisen kerran tuppaa olemaan siirtymistä yöpymispaikkojen välillä ja pysähtymiseen ei ole malttia. Päiväretkeillen kaikki tuntuu olevan rauhallisempaa ja rennompaa.


      • onnistuuuu

        Olen kävellyt reipasta vauhtia päiväsaikaan hetasta-pallashotellille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4995
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe