Hei,
Olen ostamassa otsikon venettä vuodelta 73. Kone ja perävetolaite on vuodelta 1995 ja vene ollut tällä myyjällä vuodesta 80. Sinänsä hyväkuntoisen, mutta ikäisensä, oloinen vene.
Minulla on purjehduskokemusta, mutta lapsuuden ja nuoruuden jälkeen moottoriveneilykokemusta vähänlaisesti. Vene tulee meidän nelihenkisen perheemme (vaimo lapset 4 ja 1) käyttöön. Hieman jännittää tämän ison moottorin kanssa pelaaminen ja muutenkin kapistus on nyt meille ihan uusi.
Kysynkin siis ystävällisesti mitä olisi otettava huomioon niin moottoriveneilyn kuin tämän kyseisen mallin kannalta? Onko tai onko ollut jollain vastaavaa venettä ja mitä veneen ominaisuuksissa on huomioitava? Koeajossa vene tuntui melko helpolta käsitellä tuonne noin 15 solmuun asti (melko kevyt tuuli) mutta tuo trimmien kanssa pelaaminen tuntui haastavalta. Pystyisikö joku antamaan pienen "idiootin oppaan trimmien käyttöön"?
Nordic 79 kokemuksia
21
3216
Vastaukset
- Acegi
Yleensä trimmit alas ennen lähtöä,nousee nopeammin pintaan,kun vauhti kasvaa trimmejä ylös sopivasti että veneestä ei tule leikkaava,kovassa kelissä yleensä trimmit kannattaa nostaa ylös ja lisätä vastaavasti koneen kierroksia hieman,veneestä tulee vakaampi, jos veneellä on taipumus kallistua tuulessa trimmillä korjataan kallistuma samoi jos kuorma on tois puoleinen,mutta veneissä on paljon eroja,pääpiirteittäin näin.
- AnttiOlki
Erittäin tyhmä kysymys: Tarkoittaako trimmien nostaminen siis "Bow down" ja laskeminen vastakkainen suunta?
- Anonyymi
AnttiOlki kirjoitti:
Erittäin tyhmä kysymys: Tarkoittaako trimmien nostaminen siis "Bow down" ja laskeminen vastakkainen suunta?
Trimmien nosto tarkoittaa sitä että trimmilevyt nousevat ylös, tämä nostaa keulaa ylös varsinkin jos lisätään kaasua samalla. Trimmilevyt ovat siis sellaisia läpysköjä peneen peräpeilissä jotka nousevat ylös tai laskevat alas. Jos ne ovat alhaalla niin voit kuvitella kuinka virtaava vesi osuu niihin ja painaa keulaa alas.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Trimmien nosto tarkoittaa sitä että trimmilevyt nousevat ylös, tämä nostaa keulaa ylös varsinkin jos lisätään kaasua samalla. Trimmilevyt ovat siis sellaisia läpysköjä peneen peräpeilissä jotka nousevat ylös tai laskevat alas. Jos ne ovat alhaalla niin voit kuvitella kuinka virtaava vesi osuu niihin ja painaa keulaa alas.
On myös olemassa moottoritrimmi, joka käytännössä on vain ulkoperämoottoreille. Moottoritrimmi nostaa koko moottoria, se on varmasti tutumpi asia. Sisäperämoottorit akseleineen eivät ymmärrettävistä syistä liiku niin semmoisissa veneissä käytetään trimmilevyjä.
- Nordic_79_vm_80
On kokemuksia Nordic 79:stä. On ihan hirveä vene eikä edusta mitenkään keskiverto moottorivenettä. Älä menetä uskoasi moottoriveneisiin vaikka Nordic 79 ostaisitkin.
- Acegi
Mikä Nordic 79 veneessä on hirveää,en ole ajanut kyseisellä mallilla?
- Nimbusonparempi
Acegi kirjoitti:
Mikä Nordic 79 veneessä on hirveää,en ole ajanut kyseisellä mallilla?
Runkomuoto on jostain puukengän ja saippuakotelon välimaastosta. Hemmetin kiikkerä ajossa ja trimmejä tarvii säätää jatkuvasti pienenkin painonmuutoksen takia. Tuuleherkkä ja ei voi oikein ajaa vasta-aallokossa runkomuotonsa takia. Oli aikansa veneitä 70 luvulla. Bella 530 taitaa olla lähimpänä nykyveneiden ajo-ominaisuuksia, tiedä sitten valmistetaanko niitäkään enää. Mielestäni liukavan veneen pohja pitää olla vähintään 21 asteen.
- AnttiOlki
Hei,
En ehkä ihan ymmärrä miten viisimetrinen perämoottorillinen hardtoppari vertautuu kahdeksanmetriseen sisäperämoottorilliseen perheveneeseen? Mutta olenkin ihan aloittelija moottoriveneiden kanssa.
Tuo Nordic 79:hän ei ole varsinaisesti liukuva vene vaan enemmänkin puoliplaanari. Koeajossa mukavin nopeusalue tuntui olevan siellä 12-17solmun välissä ja 20 solmussa vene alkoi tosiaan olemaan aika kiikkerä. Tuolle matkavauhtialueelle vene käsittääkseni on suunniteltukin. Tuo matkavauhti on ihan riittävä meidän tarpeisiin ja kun on tottunut navigoimaan viidessä-kuudessa solmussa, niin tuossakin on harjoiteltavaa kerrakseen.
Ja sitten kun taloudellisista syistä haetaan kompromissia asuttavuuden ja toiminnallisuuden välillä, niin joka tapauksessa lopputuloksessa joutuu jostain tinkimään. Targa olisi varmaan vielä parempi, mutta minkäs teet.
Kaupat on nyt tehty ja mielipidettäni en muuta varsinkin kun kyseessä on hyvin pidetty ja huollettu yksilö, mutta ihan uteliaisuudesta: minkä veneen olisit itse valinnut kun reunaehtoina on nelihenkisen perheen kohtuullinen asuttavuus, mukava matkanopeus yli 10 solmua ja hintahaarukka jossain 10 ja 20 tuhannen euron välillä? - Kl_Lin
AnttiOlki kirjoitti:
Hei,
En ehkä ihan ymmärrä miten viisimetrinen perämoottorillinen hardtoppari vertautuu kahdeksanmetriseen sisäperämoottorilliseen perheveneeseen? Mutta olenkin ihan aloittelija moottoriveneiden kanssa.
Tuo Nordic 79:hän ei ole varsinaisesti liukuva vene vaan enemmänkin puoliplaanari. Koeajossa mukavin nopeusalue tuntui olevan siellä 12-17solmun välissä ja 20 solmussa vene alkoi tosiaan olemaan aika kiikkerä. Tuolle matkavauhtialueelle vene käsittääkseni on suunniteltukin. Tuo matkavauhti on ihan riittävä meidän tarpeisiin ja kun on tottunut navigoimaan viidessä-kuudessa solmussa, niin tuossakin on harjoiteltavaa kerrakseen.
Ja sitten kun taloudellisista syistä haetaan kompromissia asuttavuuden ja toiminnallisuuden välillä, niin joka tapauksessa lopputuloksessa joutuu jostain tinkimään. Targa olisi varmaan vielä parempi, mutta minkäs teet.
Kaupat on nyt tehty ja mielipidettäni en muuta varsinkin kun kyseessä on hyvin pidetty ja huollettu yksilö, mutta ihan uteliaisuudesta: minkä veneen olisit itse valinnut kun reunaehtoina on nelihenkisen perheen kohtuullinen asuttavuus, mukava matkanopeus yli 10 solmua ja hintahaarukka jossain 10 ja 20 tuhannen euron välillä?Jos olisi pitänyt tuon hintaluokan ja vanhempaa matkavenettä hankkia niin olisin ostanut Flipper 740 tai Flipper 760. Tosin Flipper 760 on himpun kalliimpi, nettiveneessä löytyi yksi 760 diesel koneella 20.000€ mutta pari erittäin siistiä Flipper 740:stä. 740 on kiva dinetti ulkona ja erilliset taka ja etuhytit.
Pohjan muodoista vielä että ei vanhat Flipperitkään mitään syviä V-runkoja olleet mutta huomattavasti parempi vene liukumanopeudella kuin Nordic. - Acegi
Nimbusonparempi kirjoitti:
Runkomuoto on jostain puukengän ja saippuakotelon välimaastosta. Hemmetin kiikkerä ajossa ja trimmejä tarvii säätää jatkuvasti pienenkin painonmuutoksen takia. Tuuleherkkä ja ei voi oikein ajaa vasta-aallokossa runkomuotonsa takia. Oli aikansa veneitä 70 luvulla. Bella 530 taitaa olla lähimpänä nykyveneiden ajo-ominaisuuksia, tiedä sitten valmistetaanko niitäkään enää. Mielestäni liukavan veneen pohja pitää olla vähintään 21 asteen.
Kyseinen vene on puol plaanari,eivät ole tarkoitettu plaanaavien veneiden nopeuksiin ominaisuudet loppuu.Luulen että puol plaanavalle veneelle tarkoitetuissa nopeuksissa on ihan hyvä vene.Meriläinenkin on huono ajaa 46 solmun nopeudella 760 hp saattelemana tarina on tosi.
- Acegi
Trimmit on kytketty yleensä omistajan mieltymyksen mukaan,eli paha mennä sanomaan miten päin pelaa kyseisessä veneessä.Jos veneesi on suht kirkkaassa vedessä näet itsekkin miten päin trimmit toimii.Itselläni on niin että nappien yläreunasta kun painaa levyt laskee,eli nokka laskee,ja alareunasta kun painaa levyt nousee kuin myös nokka.Kuulet parhaiten milloin trimmi sylinterit on sisällä tai ulkona, siis kokeilu mielessä,kun olet esim laiturissa ja kone ei käy ja virta päällä,painat vaikka yläreunasta nappeja,syliterit on silloin sisällä tai ulkona kun hydrauli pumpun ääni muuttuu teräväksi.Kokeile rannassa.
- AnttiOlki
Hei,
Kiitos vastauksesta. Pitääpä kokeilla rantsussa.
- saaristofani
7 kesää olen Nordicilla ajanut ja tullut siihen tulokseen että veneen ei välttämättä tarvii olla vaakasuorassa kokoajan. Tuulta on ollut joka suunnasta ja joskus jopa myrskylukemia, mutta aina on perille tultu. Alle 20 solmun nopeus on kyllä mukavin ajon kannalta, ei tarvitse niin paljon "ohjata". Ajamalla oppi kyllä tuntemaan veneen, sama pätee myös Bella:an
- AnttiOlki
Kiitos vastauksesta. Näin mä hommaa järkeilinkin, että otetaan vene pikkuhiljaa haltuun alhaisemmilla nopeuksilla. Ja ei mua häiritse jos vene on vähän kantillaan, kunhan pysyy oikein päin.
- FrankZane
Jos löysit hyvin pidetyn yksilön, niin tuossa hintaluokassa on tilava ja suht laadukkaasti tehty vene. Tosiaankin puoliliukuva malli kyseessä, joten vertailut liukuviin ei oikein järkeviä. Trimmejä tarvii ahkerasti käytellä, sillä onhan Nordicin runko korkea ja pohja pyöreähkö. Jos koneessa on tehoja, niin liukuunlähdössä ei trimmejä alas tarvitse painaa. Milläköhän koneella tuo ostavasi vene on ?
- AnttiOlki
Hei,
205 on bensakoneessa heppoja. Yksilö oli erinomainen. Ollut samalla omistajalla vuodesta 1980 ja myi nyt ikääntymisen vuoksi. Kone ja perävetolaite toki uudempia. Myyjä oli pitänyt tarkkaan kirjaa kaikesta mahdollisesta ja antoi kahdella koeajolla (toinen siirto uuteen kotisatamaan) useita tunteja kestävän opastuksen.
Vene tuntuu helpolta käsitellä ajossa ja vauhti on juuri sopiva. Tuntui kulkevan varsin pehmeästi. Rantautuminen puuskaisessa tuulessa paaluihin olikin sitten selkeästi haastavampaa. Noh, ehkä sekin sitten ajan kanssa menee paremmin. - FrankZane
AnttiOlki kirjoitti:
Hei,
205 on bensakoneessa heppoja. Yksilö oli erinomainen. Ollut samalla omistajalla vuodesta 1980 ja myi nyt ikääntymisen vuoksi. Kone ja perävetolaite toki uudempia. Myyjä oli pitänyt tarkkaan kirjaa kaikesta mahdollisesta ja antoi kahdella koeajolla (toinen siirto uuteen kotisatamaan) useita tunteja kestävän opastuksen.
Vene tuntuu helpolta käsitellä ajossa ja vauhti on juuri sopiva. Tuntui kulkevan varsin pehmeästi. Rantautuminen puuskaisessa tuulessa paaluihin olikin sitten selkeästi haastavampaa. Noh, ehkä sekin sitten ajan kanssa menee paremmin.Kuulostaa siltä, että sait rahoillesi vastineeksi hyvän veneen :)
- Anonyymi
AnttiOlki kirjoitti:
Hei,
205 on bensakoneessa heppoja. Yksilö oli erinomainen. Ollut samalla omistajalla vuodesta 1980 ja myi nyt ikääntymisen vuoksi. Kone ja perävetolaite toki uudempia. Myyjä oli pitänyt tarkkaan kirjaa kaikesta mahdollisesta ja antoi kahdella koeajolla (toinen siirto uuteen kotisatamaan) useita tunteja kestävän opastuksen.
Vene tuntuu helpolta käsitellä ajossa ja vauhti on juuri sopiva. Tuntui kulkevan varsin pehmeästi. Rantautuminen puuskaisessa tuulessa paaluihin olikin sitten selkeästi haastavampaa. Noh, ehkä sekin sitten ajan kanssa menee paremmin.Moi! Mulla oli 205 bensa Baltic hawkissa ja vei hirveästi bensaa myin veneen ja ostin Nordic 79 myös mutta 130hv diesel pentalla...
- Acegi
Trimmejä ei tarvi ollenkaan.Niillä vene nousee pienemmällä kaasulla pintaan,niillä saa oikaistua veneen kun paino on toisessa laidassa,tuulee kovaa sivusta,niillä saa matka vauhtia pudotettua solmun pari ja vene menee yhtä hyvässä asennossa.Niitä kannattaa käyttää ja opetella käyttämään.
Tietenkin kannattaa opetella käyttämään. Tosin normaalissa ajossa niitä käytetään ainoastaan yhteen asiaan, kallistuksen oikaisuun. Toki niillä voi tosi kovassa kelissä hieman madaltaa likukynnyksen nopeutta, mutta kannattaa huomioida että polttoainneen kulutus nousee todella paljon jos painaa keulaa alas trimmilevyillä.
- Anonyymi
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Tietenkin kannattaa opetella käyttämään. Tosin normaalissa ajossa niitä käytetään ainoastaan yhteen asiaan, kallistuksen oikaisuun. Toki niillä voi tosi kovassa kelissä hieman madaltaa likukynnyksen nopeutta, mutta kannattaa huomioida että polttoainneen kulutus nousee todella paljon jos painaa keulaa alas trimmilevyillä.
Väärin, normaaliajossa trimmilevyjä käytetään siihen että saadaan taloudellisin kulku. Sitten jos on isompaa aallokkoa niin niitä voi käyttää esimerkiksi laskemaan keulaa jottei se hakkaa tolkuttomasti vaan ennemmin halkoo aaltoja. Toki kulutus nousee reippaasti tämmöisessä ajossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo768582Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per593281- 382634
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj182185- 272181
Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto362169- 131917
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus151733- 671698
- 181629