Suojelu harrastuksesta

rriinaa

Moikka! :)
Mulle kotiutui nyt aika vasta käyttis saku pentu. Ollaan jo aloiteltu tottiksen alkeita, arkitottelevaisuutta ja saalisleikkejä.
Haavena olisi kisata suojelussa, mutta olen vielä alle 18 vuotias ja nyt syksyllä alkaa opiskelut. Opiskelen eläintenhoitajaksi.
Mahdollisesti olen löytänyt suojelu "ryhmän" mihin voisi ottaa yhteyttä. Miten siis otan maalimieheen yhteyttä? Odotanko vielä että koirani kasvaa? Koira siis täyttää 10 viikkoa vasta.
Mitä mieltä olette jos alle 18 vuotias harrastaa suojelua?

Tämä laji kiinnostaisi paaljon, mutta en tiedä olisiko minulla opiskeluiden aikana aikaa kulkea treeneissä, kun koulupäivätkin saattavat olla 8 tuntisia. Kannattaisiko minulla alkaa suojelua treenaamaan kunnolla vasta opiskeluiden jälkeen kun minulla on aikaa? Vai jätänkö tämän koiran kanssa lajin kokonaan pois ja keskitytään ihan vain tokoon ja jälkeen tms. Olisi toisaalta harmi murskata haaveet, koiran vanhemmat nimittäin ovat pärjänneet suojelussa hyvin..

Mitä mieltä? :) Kiitos jo vastauksista!

35

2967

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pisarax

Ei se sinun iästäsi mitenkään ole kiinni, jos haluat koirasi kanssa ottaa suojelua. Sinulla on,nyt pentu jonka pitää saada elää hyvää lapsuutta, koti kasvatus hyville tavoille on nyt ajankohtaista, ethän sinäkään ammattia ole alkanut opiskella ennen kuin peruskoulun jälkeen. Aloita sosisaalistamisella, etsinnällä, jäljellä, siinä rinnalla pitää tottelevaisuuden olla tietysti hanskassa. Koirasi pää kasvaa kolmevuotiaaksi asti. Suojelun voitottaa mukaankun sinusta itsestäsi siltä tuntuu. Mutta eihän sinun ole heti siihen omaa koiraasi ottaa mukaan, mene ja tutustu lajiin. Ja mikä minusta on tärkeintä, muista, mikäli suojelukoulutus jää kesken, on, se todella riski peliä, . Tutustu lajiin ja sen eripuoliin.
      Aloita kuitenkin ihan koti käyttäytymisestä, sitten yli puolen vuoden iässä tottelevaisuutta, ryhmässä muiden koirien ja koiraohjaajien kanssa, ota etsintää ja jälkeä, näätmikä juuri sinulle ja koirallesi on parasta. Kesken jätetty suojelukoulutettu koira on sama,kuin,kulkisi ladatun kiväärin kanssa kaupungilla... mummo kipsin kanssa sadeviitta päällä kun tulee vastaan, voi laukaista koiran hyökkäämään.
      Hyviä kasvun päiviä teille, rakkaus on tärkeintä.

• 98654

Ja kuinkahan paljon näitä, kesken koulutuksen jättäneitä koiria suomenkin kamaralla kulkee, aika paljon

• suojeluharrastus

Ollikka muinoin kertoi Talin koulutuskentällä, ettei suojelua harrastanut koirakko koskaan joudu vaikeuksiin siviilielämässä. Kuinka on Ollikka? Oletko yhä samaa mieltä kuin silloin kun tuon sanoit koko ryhmän kuullen? Kyseenalaistin sanomasi sen vuoksi, koska olen sattumalta joutunut näkemään ja kokemaan paljon.

• 45689
        suojeluharrastus kirjoitti:

Ollikka muinoin kertoi Talin koulutuskentällä, ettei suojelua harrastanut koirakko koskaan joudu vaikeuksiin siviilielämässä. Kuinka on Ollikka? Oletko yhä samaa mieltä kuin silloin kun tuon sanoit koko ryhmän kuullen? Kyseenalaistin sanomasi sen vuoksi, koska olen sattumalta joutunut näkemään ja kokemaan paljon.

Empä ole koskaan nähnyt tai kuullut, että koirakoilla olisi vaikeuksia siviilielämässä suojelukoulutuksen takia. Ei yhtään purematapaustakaan löydy.

• suojeluharrastus

Kylläpä vaan löytyy, useitakin. Jos pitää silmänsä auki, näkee. Selvitetty on koirien perimä.

• 45689

Kylläpä vaan löytyy, useitakin. Jos pitää silmänsä auki, näkee. Selvitetty on koirien perimä.

Mitä ne on ja missä?

• näinompa

Ei sellasia ole. Paskapuhetta. Olis sitä lehdet ensimmäisenä kirjoittamassa, jos suojelukoulutettu koira olis pureskellu kaupungilla. Kyllä ne on kouluttamattomat epävarmat pelkopurijat, jotka ulkopuolisille on vahinkoa tehneet.

• 98654
        näinompa kirjoitti:

Ei sellasia ole. Paskapuhetta. Olis sitä lehdet ensimmäisenä kirjoittamassa, jos suojelukoulutettu koira olis pureskellu kaupungilla. Kyllä ne on kouluttamattomat epävarmat pelkopurijat, jotka ulkopuolisille on vahinkoa tehneet.

Kaikki viranomaiskoirat suojelukoulutetaan ja aika paljon niitä on viimevuosina ollut lehtien kansissa näiden puruvahinkojen kanssa, miksi kieltää tosiasia? Suojelukoulutetut itsevarmat rohkeat koirat ovat käyneet viattomien siviilien kimppuun. Lue hyvä ihminen uutisia.

• 45689
        98654 kirjoitti:

Kaikki viranomaiskoirat suojelukoulutetaan ja aika paljon niitä on viimevuosina ollut lehtien kansissa näiden puruvahinkojen kanssa, miksi kieltää tosiasia? Suojelukoulutetut itsevarmat rohkeat koirat ovat käyneet viattomien siviilien kimppuun. Lue hyvä ihminen uutisia.

Ja poliisikoirat ollu maleja tai x-rotua. Ja turha käydä tätä keskustelua uudelleen. Viranomaiskoirien koulutus eroaa aikalailla suojeluharrastuksesta. Yhtään suojeluharrastajan koiraa ei ole "siviilielämässä" ketään pureskellut. Mutta kouluttamattomia koiria löytyy taas paljonkin.

• unoht

K unohtu. Se oikeesti kollikka..

• helmi7

haista Mäkelä ********

• haaveidenmurskaaja

Mihin tarvitset suojelukoulutusta? Käy mielummin uimassa, heittämässä palloa ja pyöräilemässä koiran kanssa vaikka. Olet vielä aika nuori tytsy ja vaikka opiskeletkin eläintenhoitajaksi niin ison koiran hallinta ei välttämättä onnistu kun koira käy kuumana. Helposti huomaat olevasi kakkonen ja kun koira hiffaa sen niin peli on menetetty.
      Voithan sitä silti opettaa puremaan. Laita vaikka lapanen paksun kepin varteen, sitten koira istumaan 50m päähän ja käskystä ravilla kiinni. Sitten vaan riuhdot ja vatkaat käsiä, silittelet, kehut koiraa. Käskystä taas irti ja uudestaan.
      Saman homman voit virittää sitten puuhun ja säädät pitkät narut siihen. Näin saat mukavasti kontrolloitua "puumaalimiestä" ja treeni saa uusia ulottuvuuksia. Mikäli hommaat vielä poikaystävän niin ostat puruhanskan sille niin voitte treenaa kahestaan. Paikallaan haukkumisen opetatte virittämällä puuhun jonkun pallon esim. Narulla sitten sitäkin voi laskea ja nostaa.
      Kaikkea siis pystyy tekemään kun rupeaa oikein miettimään. En suosittele opettamaan suojelua koiralle ellei henkilö sitä itse tarvitse. Siitä ei ole mitään hyötyä arkielämässä yleensä.

• eräs__

Oikein. Itse opetin koiralleni puremisen ja irtipäästämisen käskystä patukalla. Jopa kuiskauksesta päästää irti pyydettäessä (minun pyytäessä) vaikka ote on luja koko suun puruote. Jos joku muu pyytää päästämään irti, ei päästä. Koira onkin aina mukanani ei koskaan kenenkään muun mukana.

• kruilip

Suojelukoulutus kiinnostaa minua, ehkä eniten juuri siksi että koira saa toteuttaa kunnolla viettejään. Saa nähdä, jos aloitan treenaamaan niin vasta opiskeluiden jälkeen tai aloitan seuraavan koiran kanssa
        Ap

• eipureskelijaa
        kruilip kirjoitti:

Suojelukoulutus kiinnostaa minua, ehkä eniten juuri siksi että koira saa toteuttaa kunnolla viettejään. Saa nähdä, jos aloitan treenaamaan niin vasta opiskeluiden jälkeen tai aloitan seuraavan koiran kanssa
        Ap

...koiralla on paljon muitakin "viettejä" joita voi toteuttaa harrastuksen myötä, otappa niistä selkoa vaikka alkuunsa.

• 45689
        eipureskelijaa kirjoitti:

...koiralla on paljon muitakin "viettejä" joita voi toteuttaa harrastuksen myötä, otappa niistä selkoa vaikka alkuunsa.

Valista ihmeessä tietämättömiä. Tuskin olet perillä itsekkään.

• oie

Tämä keskustelu ja varsinkin avaus on hyvä esimerkki siitä miten leväperäisesti ihmiset suojeluharrasteen mieltävät, kiitos teidän kaikkien suojelupellejen, aikapommi pamahtaa kohta kynsille ja siinä voi tulla iso vahinko niin rodulle kuin viattomille ihmisillekin, kantakaa vastuu hurmoksestanne ja lietsonnasta

• 45689
        oie kirjoitti:

Tämä keskustelu ja varsinkin avaus on hyvä esimerkki siitä miten leväperäisesti ihmiset suojeluharrasteen mieltävät, kiitos teidän kaikkien suojelupellejen, aikapommi pamahtaa kohta kynsille ja siinä voi tulla iso vahinko niin rodulle kuin viattomille ihmisillekin, kantakaa vastuu hurmoksestanne ja lietsonnasta

Ja kiitos kaltaistesi kiihkoilevien paskanjauhajien, osa ihmisistä saa aivan väärän kuvan koko harrastuksesta. Ei ole aikapommia, eikä vaaraa viattomille. Suurin vaara on väärin perustein (lue ulkomuoto) jalostetuissa koirissa, jotka ovat teräviä ja arkoja. Sitä kautta myös agressiivisiä muille ihmisille.

• koulutakunnolla

No huh, on kai sitä tähteellisempääkin opetettavaa koiralle kun suojelu,ihmiseen kiinni käynti?
      Perustottelevaisus, yhteiskuntakelpoisuus, sosiaalisuus muita koiria ja vieraita ihmisiä kohtaan, ne kun saa koiralle opetettua niin pärjää kivasti sen kanssa arjessa, vaikka ei käskystä ihmistä purisikaan.Siinäkin on monelle koiran omistajalle ihan liikaa opetettavaa, ja sitten käsissä monella on agressiivinen remmirähjä,jonka kanssa ei voi edes kohdata muita koiria.Ja monilla on koira joka ei siedä vieraiden ihmisten läsnäoloa.
      Miksi koiran pitäisi käydä käskystä kiinni?
      Omistajille se lasku lankeaa jos vahinko käy, ja koiran elo voi myös loppua siihen...
      Kunnon peruskoulutuksesta aloittaisin, ja siihen lisäksi jälki yms.hyödyllistä.
      Tärkeintä on että koirasta tulee yhteiskuntakelpoinen.