NAS-asema + kytkin vai reititin?

elämän_eka_lähiverkko

Olen ostamassa tiedostoille NAS-asemaa. En tarvitse NAS-asemalle nettiyhteyttä, vaan tarkoitus on vain saada levytilaa enemmän ja tiedostot useamman tietokoneen käyttöön. VDSL-modeemini on myös reititin ja wlan, kuten modeemit nykyään ovat.

Pitääkö minun ostaa oma reititin NASille, jotta voin olla varma, ettei kukaan pääse modeemin/reitittimen kautta NAS-asemalle (ei hakkeroi reititintä) vai voinko huoletta liittää NASin modeemiin (en ymmärrä juuri mitään softan asetuksista kuten NAS-aseman asetuksista, Windowsin palomuurin asetuksista jne., joten minusta ei voi mennä takuuseen, että osaan laittaa asetuksen oikein) vai voinko liittää NAS-aseman verkkoon pelkällä kytkimellä (NAS > joku edullinen kytkin > tietokone).

Mieluiten yhdistäisin NASin pelkällä kytkimellä tietokoneisiin, koska tällöin NAS tuskin on voi olla edes potentiaalisesti yhteydessä nettiin, eli minun ei tarvitse olla varma kaikista asetuksista, koska NAS tietokoneet muodostavat oman verkon ja modeemi/reititin tietokoneet muodostavat toisen erillisen verkon, vai mitä. Jos pelkkä kytkin riittää ja se pitää NAS-aseman erossa internetistä, niin pitääkö kytkimen ostamisessa ottaa jotain huomioon eli käykö halvin mitä löytyy (n. 30 euroa).

5

259

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Modeemiin kiinni vaan. Modeemissa on kuitenkin myös palomuuri, että voit sillä rajailla mitä haluat.

• 0hm0

Et sinä voi liittää sitä NASia mihinkään, kun et halua sitä mihinkään verkkoon.

• modeemi_riittää

Kyllä sen NASin voi reitittävään modeemiin aikas huoletta kytkeä. Internetistä ei pääse kotiverkkosi laitteisiin käsiksi, ellet sitä erikseen salli tai asenna jotain ohjelmaa tarkoitusta varten. Jos itse haluaisit käyttää NASia suoraan mistä vaan Internetin kautta, niin sitten modeemissa pitäisi olla palomuuri.

On syytä huomata sekin, että jos meinaat käyttää tietokoneella samaan aikaan Internet-yhteyttä ja NASia toisen verkon kautta, niin kyllä tietokone voi yhdistää verkot, jos sössit asetukset. Eikö olisi myös aika hankalaa, jos monessa tietokoneessa pitäisi viritelmän takia olla kaksi verkkoyhteyttä?

• 0ssix

Aloittaja ei halunnut liittää laitettaan mihinkään verkkoon.

• lyysi
        0ssix kirjoitti:

Aloittaja ei halunnut liittää laitettaan mihinkään verkkoon.

Itseasiassa se virhe on sinussa

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vakava rikosepäily Seinäjoella

Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      41
      2957
    2. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      26
      2789
    3. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      34
      2776
    4. Mitä on woketus?

Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      437
      2506
    5. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      152
      1838
    6. Oletko jo luovuttanut?

Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      143
      1828
    7. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      24
      1395
    8. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      4
      1222
    9. Vanhentunut runsaasti.

Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      74
      1119
    10. Romillt veressä

Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
      Suomussalmi
      28
      1057
    Aihe