NAS-asema + kytkin vai reititin?

elämän_eka_lähiverkko

Olen ostamassa tiedostoille NAS-asemaa. En tarvitse NAS-asemalle nettiyhteyttä, vaan tarkoitus on vain saada levytilaa enemmän ja tiedostot useamman tietokoneen käyttöön. VDSL-modeemini on myös reititin ja wlan, kuten modeemit nykyään ovat.

Pitääkö minun ostaa oma reititin NASille, jotta voin olla varma, ettei kukaan pääse modeemin/reitittimen kautta NAS-asemalle (ei hakkeroi reititintä) vai voinko huoletta liittää NASin modeemiin (en ymmärrä juuri mitään softan asetuksista kuten NAS-aseman asetuksista, Windowsin palomuurin asetuksista jne., joten minusta ei voi mennä takuuseen, että osaan laittaa asetuksen oikein) vai voinko liittää NAS-aseman verkkoon pelkällä kytkimellä (NAS > joku edullinen kytkin > tietokone).

Mieluiten yhdistäisin NASin pelkällä kytkimellä tietokoneisiin, koska tällöin NAS tuskin on voi olla edes potentiaalisesti yhteydessä nettiin, eli minun ei tarvitse olla varma kaikista asetuksista, koska NAS tietokoneet muodostavat oman verkon ja modeemi/reititin tietokoneet muodostavat toisen erillisen verkon, vai mitä. Jos pelkkä kytkin riittää ja se pitää NAS-aseman erossa internetistä, niin pitääkö kytkimen ostamisessa ottaa jotain huomioon eli käykö halvin mitä löytyy (n. 30 euroa).

5

247

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Modeemiin kiinni vaan. Modeemissa on kuitenkin myös palomuuri, että voit sillä rajailla mitä haluat.

• 0hm0

Et sinä voi liittää sitä NASia mihinkään, kun et halua sitä mihinkään verkkoon.

• modeemi_riittää

Kyllä sen NASin voi reitittävään modeemiin aikas huoletta kytkeä. Internetistä ei pääse kotiverkkosi laitteisiin käsiksi, ellet sitä erikseen salli tai asenna jotain ohjelmaa tarkoitusta varten. Jos itse haluaisit käyttää NASia suoraan mistä vaan Internetin kautta, niin sitten modeemissa pitäisi olla palomuuri.

On syytä huomata sekin, että jos meinaat käyttää tietokoneella samaan aikaan Internet-yhteyttä ja NASia toisen verkon kautta, niin kyllä tietokone voi yhdistää verkot, jos sössit asetukset. Eikö olisi myös aika hankalaa, jos monessa tietokoneessa pitäisi viritelmän takia olla kaksi verkkoyhteyttä?

• 0ssix

Aloittaja ei halunnut liittää laitettaan mihinkään verkkoon.

• lyysi
        0ssix kirjoitti:

Aloittaja ei halunnut liittää laitettaan mihinkään verkkoon.

Itseasiassa se virhe on sinussa

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      26
      2778
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2312
    3. 148
      2264
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2190
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1802
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1662
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      98
      1597
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      298
      1485
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1419
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1418
    Aihe