Radi-äidit hoi!

lissuuuu

Minulla todettiin juuri radi paastoarvoilla 5.3, eli rajalla. Miten teillä muilla rajatapauksilla hoito edennyt? Onko tullut tarvetta lääkehoitoon? Mietityttää myös kuinka synnytyksen jälkeen lasta seurataan? Onko miten muiden vauvojen sokerit pysyneet hyvinä? Entä koska pääsette kotiin sairaalasta?

19

2449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hohhoijjaaaa

      Ja mitähän tuon pitäis tarkoittaa?? radi

      • mirkku80

        Raskausdiabetes


    • ihanomavalintason
      • radimude

        No kuule, itse sairastuin radiin vuosi sitten ja vaikka jätin hiilarit minimiin arvot kohosi silti. Bmi ennen raskautta 20, joten ei ylipainoa, liikun ja söin terveellisesti eikä painoa kertynyt kuin 8kg koko raskauden aikana. Että ei se kuule ole ihan oma valinta...

        Insuliineille jouduin, mutta vauvalla oli kaikki hyvin


      • ettäniin

        Karppaus ei kyllä aina toimi raskausdiabeteksen hoidossa. Itse söin iltaisin puuroa, näin aamun arvot olivat kohdillaan. Jos taas päivän tai illan aikana hiilareiden saanti jäänyt niukemmalle, arvot olivat aamusta hieman koholla.

        Ja tuo d-vitamiini ei kyllä mitään auta kun nakki napsahtaa. 10mg riittää ihan hyvin. Et taida tietää paljoakaan mistä puhut?

        Itselläni sukulaisten, joten terveellisestä ruokavaliosta huolimatta diagnoosin sain.


      • nojustjoo

        Tsiisus kun jotkut luulee tietävänsä! Tuskin kukaan on valinnut radia, viitaten nimimerkkisi. Monet tulevat äidit saavat kärsiä radiosta vaikka mitä tekisivät sen ehkäisemiseksi. Lisäksi vähähiilarista dieettiä ei edes suositella raskauden aikana. Useimmilla auttaa liikunta illalla tasaamaan yön sokereita. Tsemppiä.


    • hoitsuminävaanoon

      ihan turhaa syödä 100mikrogr d vitskua päivässä

    • Radi-rajoilla

      Mulla kyseinen diagnoosi. Ilman insuliinia pärjätty. Välillä aamupaasto noussut 5,8 eteenkin jos on liian pitkä paastoaika ollut. Ihan normaalisti olen syönyt ja herkkujakin olen sallinut, kun ei kerran paasto/ruoan jälkeiset arvot noise millään rajojen yläpuolelle (vain aamupaasto silloin tällöin ja sekin täysin riippumaton mitä illalla oon syönyt, lähinnä mihin aikaan olen syönyt, vaikuttaa.). Joten voit olla tn. melko huoleti. Meillä lapsi kasvaa hieman keskikäyrän alapuolella tällä hetkellä, arvioitu syntymäpaino n. 3200 g joten ei siis mikään sokerilapsi. Itselläkään ei painoa ole paljoa raskauden aikana tullut vaikka syömisiä en ole sen enempää kytännyt.

    • voikuinjännää

      Radi, hahhahhahhahhhaa. 5,3!!! Hankkikaa elämä, vaikka raskaana olisittekin.

    • noniinh

      höpö höpö 5.3 paastoarvoksi on normaali arvo ei diabetesta.

    • Mukamasdiabetespah

      noniih: Radi diagnoosi tulee, kun arvo on rajalla tai yli. Eli diabetes tuomio tulee, vaikka kuinka kuullostaa tyhmälle.

    • omastamielestäterve

      Mulla on ihan elämä, kiitos kysymän. Minkäs sille mahtaa, että jos yksikin arvo on rajalla, niin tuomio tulee vaikka kieltämättä huvittavalle 5,3 arvo kuullostaa. Tämmöstä paskaa se vaan on täällä suomen terveydenhuollossa. Terkuin tuomion saanut raja-arvolla, joka on 5,3, mulle tuli tasan 5,3. Sen jälkeen ei ole ylityksiä tullut, mutta diabetestä kuulemma sairastan, että näin :D

      • noniinh

        Just juu. :F
        No, nyt vaan alat syömään terveellisesti niinkuin muutkin ihmiset ja jätät herkkupullat & karkit ja suklaan pois. ts. vehnän ja sokerin kun jätät, niin elämä hymyilee vauvallesi.

        Voisit myös katsella, ettet niitä makeimpia hedelmiä vedä kilokaupalla. Burgerille et sitten mene, etkä pizzalle & pastalle, vaan teet kunnon kotiruokaa omin pikku kätösin ihan itse.

        Työpaikkaruokailussa valitset monipuolisen lounasravintolan, joissa on runsas SALAATTIPÖYTÄ. Tietenkin olet raitis, tupakoimaton ja särky yms. vapaakauppalääkkeetön. Älä eineksiin päin kaupassa edes vilkaise, niin kyllä se siitä. Saa sitten perhe samalla hyvää itse tehtyä ruokaa.

        Muista myös lenkkeillä päivittäin noin 1 tunti (eikä sitten mitään matelemista.)


      • hhhhhhhhhhhhhhhhh

        kerropa vielä miksi, kun ylityksiä ei ole tullut, ihan mielenkiinolla odotan.
        jos sinulla on varaa ruokailla PÄIVITTÄIN ruokaloissa, niin kicva sinulle, kaikille kun ei onnaa, lyö sen verran ison loven tiliin, ja siinä ei salaatti pöytiä valita.


    • susiekuuuuuu

      Itsellä kolmessa raskaudessa ollut ruokavaliohoitoinen radi. Normisti ei mitään ongelmia mutta ilmeisesti raskaus kertoo tulevasta riskistä sairastua myöhemmin kakkostyypin diabetekseen, mulla tähän kova sukurasite. Mutta siis joka kerta hoitunut ruokavaliolla ja kävelylenkeillä (riippuen muuten raskausajan voinnista, mulla ollut supistelua ja rajoituksia). Itselläni tärkeintä ollut tarkka ruoan kellottaminen 3 h välein, iltapalana maustamaton rahka klo 22 eli tarpeeksi myöhään. Tällöin kaikki ok. Ruokailujen jälkeiset arvot olleet aina reilusti alle rajojen. Eilen synnytin viimeisimmän eli kolmannen lapsemme ja nyt lapselta mitattu ensimmäisen vrk ajan sokerit 4 h välein ja kaikki olleet ok. Ei tarvi seurata enempää. Meillä siis joka kerta ollut kaikki vauvoilla ok mutta olen kyllä ollut tarkkana itse ruokailujen suhteen raskausajan. Painoa kertynyt itselle raskauksien aikana 0-5kg, alun painoindeksi 27.

    • hfjxhs

      Mulla oli tuo sama paastoarvo 5,3 ja tein kotona mittauksia normaalilla ruualla. Edes pitsa, pulla, mehu, sokerijogurtti ym. eivät saaneet yhtään arvoa koholle. Radia ei siis lopulta merkattu edes papereihin. Lapsi reilusti alle 3 kg normiaikaisena. Eli pidän tuota rajaa vähän huuhaana.

      • hhhhhhhhhhhhhhhhh

        juuri näin, itsellä sama homma, viikonloppuna valitettavsti tuli sorruttua roiskaruoan puoleen, mutta se ei nostanut rajoja,. vaan jäivät parhaimmillaan 5 alle, 7,1 on korkein ja tuli vain kerran. miuuten ollut sen 4 ja 5 välillä.6 vain muutaman kerran.


    • htjrt

      itse sain tuomion paastoarvon ylityksellä 5,6,
      nyt pari päivää testannut yhtäkään ylitystä ei ole tullut vaikka olluit välillä vähän enemmän väliä ruokailussa, ja herkutellutkin hiukan olen, alakanttiin ennemminkin..

    • pirkko1984

      Nostan tätä. Itselläni todettiin myös radi. Arvot pysyneet erinomaisena. Paasto ollut max. 5.0 ja aterian jälkeiset alle 5.8. En voi ymmärtää mistä tuo diagnoosi tullut! En ole muuttanut tapojani.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      1992
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1526
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1438
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1395
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1367
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1300
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe