Armoitettu kirjoittaa mitä haluaa

sus.morsian

Susmorsian on niitä innoittavimpia voimia palstalla ollut.

Tällä hetkellä olemme innoittuneet Matin kanssa kaiken elämässä sen viimesen päälle tekemään Niin kauan kuin jalkamme kestävät, menemme. Ja mitä hullummpia olemme, sen parempi.

16

55

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jjoutava

"Runoilija Jumalan armosta," näin sanoi johtajaopettaja erään oppilaan äidin omien runojensa lukutuokion jälkeen. Parasta siinä oli ettei kukaan loukkaantunut runoista, eikä opettajan sanoista. Hillutaan niin kauan kuin jalat kestävät. Ulos seinien sisäpuolelta ja ulukomaille, vaikkapa Viroon tai ahvenenmaalle'

• Menkää Viroon, esim Toilan kylpylään. Tosin siellä pärjää vain venäjän kielellä, no hät´räppää suomella.

"Repäisin" itseni eläkeläisten matkalle sinne Toilaan. Kävimme samalla Narvassa ja Kalle Palanderin kartanossa kaffeella ja taisi siellä joku ottaa muutakin? Suomenlahden rantatie oli upea, siis valtava pudotus mereen ja mietin, että olisipa Italian rannikko yhtä jyrkkä, niin loppuisi se ihmis-salakuljetus alkuunsa.

Yleensä en seuraa kaipaa, mutta siellä tuli mieleeni, kun toiset oli pariskuntia ja minä kuljeskelin yksin 2-3 m päässä, että olisi mukava, jos olisi vieressä keskustelukumppani, jonka kanssa voisi vaihtaa mielipiteitä näkymistä.

Heitän tänne samalla muutaman ajatuksen toistenkin pohdittavaksi. Tämä ketju kun on vapaa pulinoille.

Olin aivan "äimänkäkenä" siitä viinarallista Tallinnasta ja mietin syitä siihen? Onko se työllistävä vaikutus Suomelle, että täältä rahdataan olut Viroon ja toiset sen hakee sieltä pois? Auton perässä se "muuli"!

Shampakalja, kuohuviiniä tuskin Suomesta viedään sinne, joten olihan se tietenkin otollinen sesonki, kun oli ne lakkiaiset, kissanristiäiset ja kirjekuoren avajaiset!

Toinen asia on, jota myös mietin, tuo Uuden Lastensairaalan rakentaminen, jossa nyt pelätään Ruotsalaisen Säätiön omistusta?

Minä oletan, että tarkoitus on vero-oikeudellinen, koska Säätiöt ei maksa veroa ja sillä täytyy olla vaikutusta asiaan.

Se, miksi sen nyt taas Ruotsalaiset keksi, niin voisin ironisesti kirjoittaa, että taidamme olla sittenkin sitä "metsäkansaa", joka puronvarsillaan elelee rauhassa perheineen!:)))

• Olemme niin oman tiemme kulkijoita, seikkailleet olemme elämämme tiellä. Matti enemmän maalimmaa nähneenä kui minä. Mutta samanlaiset maat ovat meitä kiehtoneet, Kroatia, Tsekki, ihmisistä pidämme, emme muistomerkeistä ja museoista. Leningrad, Pietari samoin. Itsehän siellä kymmenkuntakin kertaa käyneenä. Monet kerrathan olen kertonut Virossa elämisestäni, se yksi rakas maa.

Tässä kuussa lähdemmekin Viroon, on ihana nukkua laivassa meren myllertäessä. Aikeissamme on myös auton hankkiminen, ei kummoinen tarvitse olla tällaisille kummoisille. Pääsemme metsään ja vesien äärille, about kymmenen-kahenkymmenen matkan päähän. Ehkäpä jaksamme vielä jonkin sienenkin noukkia, Teisko on hyvä sienipaikka. Kangasala kaunis, siellä myös hieno automuseo.

Ahah, Matti tulikin juuri kotiin, ruoka valmiina odottaakin.

• Tv-2 on juuri alkamassa jalkapallon A-maaottelu Fin-Est. Ilta-aurinko luo varjoja pelareista vihreälle areenalle.
      Ei superliigan veroinen urheilutapahtuma, mutta tulee kuitenkin seurattua, syrjäsilmällä.

• cei.cei

Hyvältä tuntui saada köniin jaliksessa virolaisille. Meni niinkuin ystävyysottelussa pitääkin. Mixulle kenkää, huudettiin katsomosta.
        Sus'n ketjuun uskaltaa kirjoittaa vaikka lammasaidan tolpista, eikä se ota nokkiinsa, tokkiinsa. c c

• jakolasku

Se on oikea periaate nyhjätä ei kannata, hautuumaalla sitten joskus kun aika tulee. Elämästä pitäisi kiskoa kaikki irti mutta aina ei osaa tai ei jaksa.

• auvoinen

Niinpä niin, kihloissa ja kännissä on hyvä olla, mutta senjälkeinen tila onkin eri juttu, krapulassa sitten oksettaa.

• hyvkä
        auvoinen kirjoitti:

Niinpä niin, kihloissa ja kännissä on hyvä olla, mutta senjälkeinen tila onkin eri juttu, krapulassa sitten oksettaa.

Auvoisesti kiristelet taasen hampaitasi, jos niitä edes on.

• onnittelen

Ihanaa että on tuollainen lemmenpari syntynyt tällä palstalla. Kaksi parasta on toisensa löytänyt, siitä onnitelut !!!!

• Ihan hyväntuulisesti on Sus.morsian nostanut kynttilänsä vakan päälle loistamaan:D Sillälailla, sait minutkin täällä laatikoiden ympäröimänä naurahtamaan.

Ihan todella voin ymmärtää teidän kahden sopivan hyvin yhteen, kummallakin on taito irroitella, enkä ole pikkusievyyttä havainnut iloitellessani itsekin kanssanne palstakirjoitteluissa!

En ole tainut kertoakaan ennen, lukiessani Kesäheinässä sadesäällä arkistoa, liikutti minua Sus.morsiamen vetoomus, jos joku tulisi jakamaan hilloja ja säilykkeitä kanssaan silloin. Se oli niin rehellistä ihmisen kaipuuta, että olen ihan onnellinen puolestasi, kun jjoutavoisen sait kumppaniksesi!

Ilakoikaa yhdessä elämästänne, toinen toistanne hellien, elämä on antanut teille vaalimisen arvoisen lahjan :)

• 11--21

Kyllähän täällä varmaan muitakin romansseja on liikkeellä. Siihen viittaa mm. suuri kiinnostus seksiaiheisiin ketjuihin.

• vanha-palstalainen

Aamukahvia juodessa, toki jo toisen kerran, kun uni loppui kolmelta ja silloin tuli aamukahvit juotua, tulin kurkkimaan palstan tilaa. Tässä on sairastettu ja lomailtu niin, ettei netti ole ollut edes auki suomi24 kohdalla. Ei tuolla pienellä Ipadilla viitsi tiirailla keskustelupalstoja, hyvä kun Fb tulee päivitettyä, että ystävät tietävät kuinka makaan ja kuinka petaan.

Armoitettu, mitä mahtaa tarkoittaa, en ole ihan kartalla nykyisten kirjoitusten ja jopa kirjoitettujen juttujen aikajanalla. Harvoin jaksan ottaa kantaa, paljon muuta toimintaa on elämässä ja miehen etsintäkin vie oman aikansa. Toisaalta, ei tule edes sitä harrastettua, kotona kun harrastaa käsillä ja jaloilla, ei siinä paljon miehiä samalla ovella vastaan tule eikä miestä kannata toisaalta etsiä, tulee jos on tullakseen, jos on itse avoin ottamaan vastaan. Suoraan sanottuna, en kyllä ole avosylillä miestä vastassakaan, mutta mielessä sekin asia pyörii kun yksin aamukahvia hörppii korvattomasta mukista.

Niin se menee elämässä. Kannattaa elää täysillä koska tähän herkkuun ei saa toista mahdollisuutta. Nautiskelijoille on aina tilaa ja iloiset elämän nautiskelijat ilostuttavat muidenkin arkea.
      Olen nautiskelija itsekin. Nautin siitä, että saan elää tätäkin aamua ilman kolotuksia ja jomotuksia. Ei tarvitse ottaa lääkeitä, mutta on pakko miettiä mitä suuhuni laitan, koska vatsa on se joka tahdin määrää. Koetut sairaudet ovat sen verran kolhineet, että mieluummin tätä kuin tuota, eli karsimalla ärsytykset on kaikilla tasoilla elämä mallillaan.

Kun on elänyt tänne 70 vuosille ja se luvattu vanhuus joka jokaisen kohdalla joskus
      on ajankohtainen tila joka tuo oireet ja vaivat, lähestyy kai minuakin, olen päättänyt elää omalla tavallani. Mistä tykkään sen teen.
      Ikä ei saa olla este elämälle.
      Telkkarissa oli aamuyöllä selvänäkijä ohjelma, aikani kuluksi sitäkin aamuyön tunteina silloin tällöin seuraan ja ihmettelen kuinka paljon ihmiset kärsivät yksinäisyydestä. Useimmiten kysyvät naiset näkyykö rakkausrinmalla mitään, löytyykö se mies ja jos jo on suhde, kysyvät kestääkö.

Tänään oli eräs poikkeus. Soittaja kysyi miksi omaiset holhoavat häntä, yrittävät määrätä kaikesta, vaikka hän on täysissä voimissa ja järkikin toimii.
      Tietenkin on lapsia jotka haluavat ns. määrätä vanhempiensa elämää, tarkoituksia voi olla moninaisia. Siinä vaiheessa kun isä / äiti löytää laskenvuosinaan uuden kumppanin, alkaa lapsilla päässä raksuttaa jos on vähänkin omaisuutta joka jäisi perinnöksi. Kieltävät rakastumasta, kieltävät suhteen ja tekevät kaikkensa kääntääksen "vanhan" pään.
      Eivätkö he koskaan tule ajatelleeksi kuinka paljon tuo uusi suhde helpottaa heidän elämäänsä. Se uusi rakkas on kiinnostunut kuinka isä / äiti voi, auttaa kaikessa missä lapset ennen olivat apuna, huolehtii ja hoivaa silloinkin kun lapset unohtavat kysyä kuinka voit.
      Vaikka ei asuisi uuden kumppanin kanssa yhdessä, kyllä vanhatkin pitävät toisistansa huolta. Pelkkä puhelin soitto on kuin käden ojennus. Kerro mitä voin tehdä, mitä tehdään yhdessä jne.

Kun "vanha" elää täysillä, hän uskaltaa olla aito ja tietää jo mitä on elämä puolella liekillä. On aikoja jolloin se on elämän määräämä tahti, itselle ei ole aikaa.
      Aina ei jaksa edes ajatella kuinka minä itse voin, kun kaikki voimavarat menevät muiden hyvinvoinnin edistämiseen.

Nyt kun on aikaa, rakastetaan itseämme. Annetaan itsellemme oikeus katsoa asioita uusin silmin, vaikkapa rakastunein silmin.
      Ihan kuin sus!

• Sanoit...aina ei edes jaksa ajatella, miten itse voi. On jaksettava, kun on ollut vaikeita asioita lähimmäisen auttamisessa. Antamaan itsestään sitä energiaa ja rakkautta. Olen itse etsinyt kaikista mahdollisista mielenterveyspaikoista apua, kun olen tuntenut, etten jaksa, en pysty enää enempään. Olen kai niin ´tsenäinen´ ihminen, että tuloksena on ollut itse itseni eteenpäin vieminen. Mutta myös niin olen kokenut, että vanhetessa henkiset voimatkin vähenevät.

• Ramoona_

Raamatullinen sanonta "armoitettu" sopii hyvin rakastavaisiin, sillä lahjahan rakkaus on, tulee jos on tullakseen ja jos sen uskaltaa ottaa avosylin vastaan. Hillopurkkien jakamisen toive kuvastaa rakkauden olemusta hyvin myös, haluaa jotain itse tekemäänsä, omaansa jakaa toisen kanssa, ilahduttaa, pitää huolta. Elämystenkin jakaminen on tärkeää, kaikkea on kiva muistella yhdessä, kahdet silmät näkevät enemmän, kahdet korvat kuulevat tarkemmin. Ennenkaikkea jaettu ilo on kaksinkertainen ilo ja jaettu suru vain puolet.

Vanhan palstalaisen viisas kirjoitus lämmitti myös sydäntä, itsensä rakastamisesta säteilee ympäristöönkin lämpöä, oma hyvinvointi koituu muillekin siunaukseksi. Maailma tosiaan näyttää kauniimmalta rakastunein silmin, niin kanssakulkijat kuin oma peilikuva, puhumattakaan siitä rakastetusta.

Pianhan saa tehdä juhannustaikoja rakkauden löytämiseksi ja vahvistamiseksi, kaunista kesää kaikille !

• Niin, en enää ole "susmorsian", joka ikuisesti morsiamena kulkee. En ole koskaan sopivaa miestä etsimällä etsinyt, vaan kun hän vihdoin osuu kohdalle, voi sanoa olevansa armoitettu, niin harvinaista se on.
        En todellakaan mikään nunna ole ollut, mutta muistanette kertoneeni odottavani uskollisella odotuksella sinihuivista beduiiniani, ja hän tuli.

En ole koskaan ´ omaa itseäni´ kellekään ennen antanut, siksi suhteemme on niin täydellinen. Näin elämän loppuvaiheessa täysin oma itsensä, vihdoin.

Ei elämää ole paljon jäljellä, tiedän. Sairauksistani en puhukaan. Matti kävelee kuin nuorukainen, minä hitaammin rinnalla.

Romanssiksiko joku sanoi - ei niin, sitä oikeaa on kannattanut odottaa, romanssit kestävät hetken. Meidän suhteemme kestää loppuun saakka, tiedämme sen.

Elämästämme kertoessamme, missä olemme kulkeneet, on jännittävä ollut huomata, että monesti olemme hipaisseet toinen toistamme, kuten Helsingin Munkkivuoressa ja muuallakin.

• Olipa taas tunnekokemuksia aidosta Hervannasta käydessäni DUO:lla tavallista myöhempään, aamuihminen kun olen.
      Aivan eri ihmiset liikkeellä kuin aamulla. Iltapäivällä liikkeelle jaksavat , huonokuntoisimmat, elämänsä loppuvaiheessa olevat iästä riippumatta. Erityisesti jäi hellästi mieleeni ´ystävä hädässä tutaan´ vai miten se menee, kun kaksi nuoremman tuntuista kaveria tukivat toisiaan pysyäkseen pystyssä, tiukin ottein....vahvasti eteenpäin mentiin.

Joku ihminen on ehkä saanut päivän täyttymyksen, jos hänen kanssaan sanasen vaihtaa. Ja sinnikkäästi eteenpäin mennään ihan viimeisillä voimilla. Täällä palstallakin eräs kirjoittaja halveksii rollaattoreilla kulkevia. Täällä heitä on kymmenittäin, hehän, jos ketkä ovat rohkeita taistelijoita itsestään huolta pitäviin. Ette tiedä, miten viimeisillä voimillaan ihmiset täällä liikkuvat, eivät jää paikalleen makaamaan. Urhea Hervanta, kunnioitan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      61
      4408
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      152
      3251
    3. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      49
      2524
    4. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      52
      2485
    5. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      109
      2207
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      24
      1893
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      23
      1652
    8. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      30
      1616
    9. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      161
      1494
    10. Metsästysmökki

Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      36
      1265
    Aihe