Kokemuksia neurolepteistä

640

Minkälaisia kokemuksia ihmisillä on neuroleptien käytöstä?

32

2324

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 640

      Kysyisin vielä, että onko kenelläkään kokemuksia vuosien käytöstä, ja siitä, miten on päässyt niistä irti omatoimisesti? Ja kuinka kauan vieroittautumiseen on mennyt aikaa?

    • ihanomavalntason

      Pienikin määrä Ketipinoria on erittäin haitallista aivoille ja koko elimistölle.

      Sydän voi pettää, koko aineenvaihdunta muuttuu, sokeriarvot menevät sekaisin ja aivosi reseptorit, joita lääke blokkaa, muuttuvat herkiksi. Herkkyys on niin vakava asia, että kun joskus lopetat lääkkeen käytön, niin sinä kuolet. Tämä kuoleman sivuvaikutus on mainittu myös lääkeselosteessa, lue se!

      Pienen Ketipinor annoksen huono puoli on se, kun on kyse vain 25 mg tabletista, eikä tabletti ole depot, niin lääke haihtuu elimistöstä noin 8 tunnin jälkeen, jolloin reseptorit avautuva ja sulketuvat jatkuvasti, jolloin ne herkistyvät nopeammin, jos käyttäisi niin isoa annosta, että lääkettä olisi koko ajan veressä.

      Suomeksi: Älä käytä tuota aivomyrkku Ketipinoria



      Neuroleptit tuhoaa aivojen unireseptorit?

      Suomessa on paljon neuroleptien off-label - käyttöä, vaikka ne ovat todellisuudessa skitsofrenian ja muiden vakavien mielisairauksien hoitoon kehitettyjä lääkkeitä, joissa on vakavia sivuvaikutuksia. Neurolepteja käytetään jopa unettomuuden hoitoon, kuten Ketipinoria, vaikka tämän lääkkeen sanotaan pitkässä käytössä vaurioittavan aivojen unesta vastaavia osia ja jopa mahdollisesti tuhoavan aivojen unireseptorit. Ketiapiinin pitkäaikaiskäyttö voi vahingoittaa pysyvästi aivojen nukahtamisesta vastaavia osia. Kaikkien antipsykoottisten lääkkeiden tavoin pitkäaikainen käyttö voi helposti aiheuttaa pysyviä aivovaurioita. Tästä syystä ketiapiinin tapaisten antipsykoottisia aineiden käyttö tulisi rajoittaa ainoastaan vakavien mielenterveyden ongelmien hoitoon.

      Ketipinor tuhoaa otsalohkot ja limbisen järjestelmän, minkä jälkeen oppiminen, tunteet, muisti, motivaatio, aistit ja puhekeskus heikkenevät.
      "Skitsofrenia" tai "bipolaarisuus" eivät ole mitään yksittäisiä tunnettuja solutason aivosairauksia. Näiden diagnoosien alla on paljon erilaisia ja eri tavoilla oireilevia ihmisiä. Martin Harrowin 15 ja 20 vuoden tutkimuksissa seurattiin potilaita hyvin pitkäaikaisesti, ja yllättävän suuri osa esimerkiksi skitsofreniadiagnoosin saaneista potilaista lopulta lopetti neuroleptit. Tämä ryhmä myös lopulta pärjäsi paljon paremmin toiminnallisesti kuin neurolepteja syönyt ryhmä.

      Neuroleptit lamaavat "antipsykoottisilla" tasoilla aivojen dopamiinipolkuja ja siten korkeampiin ihmisen ajattelun ja tunteiden säätelyyn liittyviä aivojen alueita, kuten otsalohko ja limbinen järjestelmä. Tämän ominaisuuden vuoksi niitä lääkkeitä voidaan käyttää esimerkiksi "skitsofrenian", "bipolaarisuuden" ja nuorten ja vanhusten käytöshäiriöiden kontrollointiin. Nämä lääkkeet eivät varsinaisesti paranna mitään aivoissa olevaa sairautta, ne lamaavat ison osan aivoista. Jotkut potilaat ja varsinkin potilaan läheiset ja muu yhteiskunta voivat kokea "kemiallisen lobotomian" vaikutukset hyödyllisinä, mutta on myös suuri osa "skitsofreniaa" tai "bipolaarista" sairastavia (tarkemmin niillä nimillä diagnosoituja), jotka voivat toiminnallisesti paremmin hyvin pienellä annoksella näitä lääkkeitä tai jopa ilman niitä.

      http://www.lokakuunliike.com/ll-uutiset/ketipinorin-vaaroista-vaietaan-suomessa

      • H280

        Tyossa linkissä olevassa artikkelissa, jossa on kirjoitettu Ketipinorista, mainitaan skitsofrenian periytyvyys. Se on täyttä höpöpuhetta koko periytyvyys. Veljelläni on diagnoosina skitsofrenia. Kuitenkaan vanhemmillani ei sitä ollut, eikä tietääkseni kellään muullakaan koko suvussa. Veljellänikin tilanteeseen johti kova vuosia kestävä paine ihmissuhteiden takia, eikä mikään synnynnäinen sairaus, joka vain olisi yhtäkkiä puhjennut ilman mitään syytä. Psyykkisistä ongelmista ei vieläkään tiedetä paljonkaan, vaikka eletään 2000-luvulla.


      • Geenipulaatio
        H280 kirjoitti:

        Tyossa linkissä olevassa artikkelissa, jossa on kirjoitettu Ketipinorista, mainitaan skitsofrenian periytyvyys. Se on täyttä höpöpuhetta koko periytyvyys. Veljelläni on diagnoosina skitsofrenia. Kuitenkaan vanhemmillani ei sitä ollut, eikä tietääkseni kellään muullakaan koko suvussa. Veljellänikin tilanteeseen johti kova vuosia kestävä paine ihmissuhteiden takia, eikä mikään synnynnäinen sairaus, joka vain olisi yhtäkkiä puhjennut ilman mitään syytä. Psyykkisistä ongelmista ei vieläkään tiedetä paljonkaan, vaikka eletään 2000-luvulla.

        Skitsofrenia ei ole sairaus vaan psykiatrinen termi, jolla ala kuvaa erinäisiä ihmisreaktioita, yleensä hyvin voimakkaita sellaisia. Tietenkään mihinkään ihmisreaktioon ei liity periytyvyyttä. Ihmiset eivät rakastu tai ahdistu, koska heillä on sen aiheuttava geeni vaan ne ovat normaaleja ihmisreaktioita erinäisiin elämän tapahtumiin. Alttius esimerkiksi temperamenttisuutteen tietenkin voi hyvinkin olla periytyvä ominaisuus, mutta se ei tarkoita, että ihminen tulistui sen takia, että geenit jo niin määräsivät. Ihmisreaktioihin tarvitaan aina ympäristö.


      • Anonyymi
        H280 kirjoitti:

        Tyossa linkissä olevassa artikkelissa, jossa on kirjoitettu Ketipinorista, mainitaan skitsofrenian periytyvyys. Se on täyttä höpöpuhetta koko periytyvyys. Veljelläni on diagnoosina skitsofrenia. Kuitenkaan vanhemmillani ei sitä ollut, eikä tietääkseni kellään muullakaan koko suvussa. Veljellänikin tilanteeseen johti kova vuosia kestävä paine ihmissuhteiden takia, eikä mikään synnynnäinen sairaus, joka vain olisi yhtäkkiä puhjennut ilman mitään syytä. Psyykkisistä ongelmista ei vieläkään tiedetä paljonkaan, vaikka eletään 2000-luvulla.

        veljeni sairastui kolmekymppisenä paranoidiinv, sitä ennen, ja sen jälkeen ....samasta sukuhaarasta sairastui psykoosin noin kolme kuudesta.bgeneettinen häiriö.Mutta mikä älykkyys, itselläbtourette, ja samaa normi sukua


    • Rghj

      Kävin aikoinaan vuosia Psyk. Polilla vastaanotolla, kun minulla oli ollut psykoosi, jonka takia minulle määrättiin sairaalassa neuroleptejä. Kävin myöskin töissä. Olin lopettanut lääkityksen kuitenkin itse. Enhän nyt olisi todellakaan voinut käydä töissä, jos olisin neuroleptejä syönyt. Niin kuitenkin uskottiin Polilla, että syön niitä. Tässäkin näkee, kuinka vähän psykiatrit ja hoitajat tietävät neuroleptien vaikutuksista, kun uskoivat, että voi käyttää niitä ja käydä työssä. Neuroleptit tekevät jo aivan pieninä annoksina toimintakyvyttömäksi, eikä tämän takia voi tehdä enää töitä. Työkyky menee heti, kun niitä alkaa syömään.

      • enymmärräollenkaan

        En ymmärrä sitä miten korkeampian ajattelun alueiden lamaaminen voisi parantaa käytöstä, luulisi päinvastoin, että sieltä korkeammilta aluieilta tulisi fiksua käytöstä.


      • objektiivinen
        enymmärräollenkaan kirjoitti:

        En ymmärrä sitä miten korkeampian ajattelun alueiden lamaaminen voisi parantaa käytöstä, luulisi päinvastoin, että sieltä korkeammilta aluieilta tulisi fiksua käytöstä.

        Psykiatreilta puuttuu tieteellinen ja objektiivinen ajattelu, joten psykiatrialla ei ole tieteellistä statusta:
        http://www.madinamerica.com/2014/06/lingering-doubts-psychiatrys-scientific-status/
        Objektiivisessa ajattelussa tosiaan suojeltaisiin korkeampia alueita, kuten tarkoitat.


    • truxal

      Kokeilin sellaista neuroleptiä kuin Truxal.
      Pyörtyilin jatkuvasti.

      • Kamalaaaa

        Kamala vanhanajan neurolepti, ei kellekkään suositeltava. Kuka lekuri yleensä tollasia vielä määrää?? Haloo


      • tällaisiakuulemma
        Kamalaaaa kirjoitti:

        Kamala vanhanajan neurolepti, ei kellekkään suositeltava. Kuka lekuri yleensä tollasia vielä määrää?? Haloo

        niitä määrää esim. ilkka haapamäki, irina huopalainen, riku hautala ainakin muutaman mainitakseni.
        sivuvaikutuksista ei hiiskahdeta kuulema kenellekään.


      • truxaL

        Näitä määräsi minulle eräs naislääkäri Keski-Suomen alueelta.


    • äläaloita

      Zypreksa 20mg, portaittaan 3päivässä lopetin.
      Olo kamala, halusin oikeasti vain kuolla. Itsemurhan esti vain se että oli aiemmin uhkailtu että jos lopetan isketään tupla-annos. Jos yrittäisin itsemurhaa ja jäisin henkiin, joutuisin takaisin näiden ihmisten kynsiin. Eli kuolemakin on vähemmän pelottava vaihtoehto kuin elämä zypreksan kanssa. Lääkkeellä oleminen tuntui kuin olisi palanut sisältä päin. Kuin palaisi krematoriossa elävältä, muttei voi kuolla.
      Puhun nyt vertauskuvallisesti: Persoonani oli syntymästä aikuisuuten asti rakentunut talo, mutta tuo lääke poltti sen. Lopetuksen jälkeen tuntui kuin jäljellä olisi vain ollut savuava raunio tuosta talosta.

      • johnnash

      • 640

        Minä käytän Risperidonia sellaista annosta kuin 1,12 mg tällä hetkellä. Olen syönyt yli kuusi vuotta niitä, koska yrityksistä huolimatta en ole päässyt irti vieläkään siitä. Olen kaksi kertaa joutunut sairaalaan liian lyhyen vieroituksen takia. Minulla on jatkuvia suuria hengitysvaikeuksia, toimintakyvyttömyyttä, en pysty ajattelemaan, näen öisin painajaisia, olen lihonut montakymmentä kiloa ja jalat ovat muuttuneet heikoiksi. Siinä pahimmat haittavaikutukset. Minun pitäisi hoitaa muitakin sairauksiani, mutta en pysty tekemään juuri mitään toimintakyvyttömyyden takia, vaan olen perunut kaikki laboratorioajat vuoden alusta alkaen. Enkä aio niitä hoitaakaan, ennen kuin olen saanut vieroitetuksi lisää tätä lääkettä. En yksinkertaisesti pysty.Olen lähes toimintakyvytön, ja makaan vain sängyssä tai sohvalla katsoen tv:tä. Tämäkö on hyvää psyykkisten ongelmien hoitoa? Eikä minulla enää edes niitä juurikaan ole. Olen selvittänyt asiani parin tukihenkilön kanssa läpikotaisin, mutta lääkekoukku jäi.


      • Geenipulaatio
        640 kirjoitti:

        Minä käytän Risperidonia sellaista annosta kuin 1,12 mg tällä hetkellä. Olen syönyt yli kuusi vuotta niitä, koska yrityksistä huolimatta en ole päässyt irti vieläkään siitä. Olen kaksi kertaa joutunut sairaalaan liian lyhyen vieroituksen takia. Minulla on jatkuvia suuria hengitysvaikeuksia, toimintakyvyttömyyttä, en pysty ajattelemaan, näen öisin painajaisia, olen lihonut montakymmentä kiloa ja jalat ovat muuttuneet heikoiksi. Siinä pahimmat haittavaikutukset. Minun pitäisi hoitaa muitakin sairauksiani, mutta en pysty tekemään juuri mitään toimintakyvyttömyyden takia, vaan olen perunut kaikki laboratorioajat vuoden alusta alkaen. Enkä aio niitä hoitaakaan, ennen kuin olen saanut vieroitetuksi lisää tätä lääkettä. En yksinkertaisesti pysty.Olen lähes toimintakyvytön, ja makaan vain sängyssä tai sohvalla katsoen tv:tä. Tämäkö on hyvää psyykkisten ongelmien hoitoa? Eikä minulla enää edes niitä juurikaan ole. Olen selvittänyt asiani parin tukihenkilön kanssa läpikotaisin, mutta lääkekoukku jäi.

        Osanotto ja jaksamista vieroitukseen. Joku menetelmä tai systeemihän sinun on itse kehitettävä, jos haluat kokonaan irti päästä. Psykiatrian ala on neuvoton eikä edes halukas auttamaan ihmisiä irti aloittamistaan aineista. Sieltä suunnalta apua tai ymmärrystä tuskin on tulossa.

        Olisiko sitten yksi mahdollisuus ajoittaa lopetus niin, että olet kesäloman startissa, kun otat viimeisen annoksen neuroleptia. Vieroitusprojektia ja vieroitusoireiden kärsintää varten kannattaa harkita hankkia kotiin etukäteen runsaasti kuivamuonaa (säilykkeitä jne.) jotta kaupassakäyntiä ei tarvitse ihan lähiaikoina tehdä. Kalenterista kannattaa poistaa kaikki menot, jotta ei ole paineita olla toimintakuntoinen vieroitusta kärsiessä. Neljä viikkoahan tuskin riittää mihinkään vieroitusoireiden kanssa monilla, ei SSRI-aineidenkaan kohdalla, mutta ainakin saisit siinä nelisen viikkoa olla ilman työkykypainetta. Ajatuksena vain.

        Vaikeatahan näiden asioiden kanssa on, kun julkinen terveydenhoito ei tunnusta koko ilmiötä eikä mitään ymmärrystä saa kuin vertaisilta.


      • miaumiau

        Nimim ''geenipulaatio'', osaatko sanoa, kuinka voisin vieroittua ketipinor 100milliä, ja escitalopram 10milliä? Olen niitä muutaman vuoden syönyt joka päivä. Diagnoosina toistuva masennus ja ahdistuneisuushäiriö. Monenlaisia psyyke lääkkeitä on minulle määrätty ja nyt menee nuo joista mainitsin. Olen lihonut 20 kiloa, ja olen melkein toimintakyvytön, tosin ahdistus on poissa.


      • Geenipulaatio
        miaumiau kirjoitti:

        Nimim ''geenipulaatio'', osaatko sanoa, kuinka voisin vieroittua ketipinor 100milliä, ja escitalopram 10milliä? Olen niitä muutaman vuoden syönyt joka päivä. Diagnoosina toistuva masennus ja ahdistuneisuushäiriö. Monenlaisia psyyke lääkkeitä on minulle määrätty ja nyt menee nuo joista mainitsin. Olen lihonut 20 kiloa, ja olen melkein toimintakyvytön, tosin ahdistus on poissa.

        Hei. Viralliset vieroitusohjeet, joita kutsutaan eufemismilla lopetusohjeet, ovat yleensä ottaen hyvin riittämättömät. Epävirallisista lähteistä sen sijaan löytyy paljon enemmän osaamista. Tietenkin kaikkeen lukemaansa kannattaa suhtautua sopivalla kriittisyydellä. Vieroitusoireiston laatu ja kesto ovat hyvin yksilöllisiä, joten kokemukset vaihtelevat käyttäjien kesken merkittävästi.

        Neuroleptivieroituksella minulla ei valitettavasti ole juurikaan tietämystä, joten ainoa yleisohjeena sanottakoon, että hitaus ja maltti on valttia. Vieroitusoireet voivat alkaa täydellä teholla yllättävän myöhään, kun viimeinen annos on otettu, joten siitä on hyvä olla tietoinen, ettei pääse yllättämään. Monet menevät luulemaan, että eihän tämä niin paha ollutkaan, kunnes viikkoa tai kahta, jopa pidempää, myöhemmin pyöritys alkaa.

        SSRI-vieroituksesta sen sijaan tiedän jo paljon enemmän. Perusohjeistus kannattaa katsoa vieroitus- ja vertaistukiforumilta nimeltään Surviving Antidepressants. Nettiosoite on www.survivingantidepressants.org. Voit googlettaa sivuston nimen ja käyttämäsi SSRI:n nimen niin saattaapi tulla suoraan linkki juuri kyseisen aineen vieroitusohjeeseen. Huomaa kuitenkin, että ohje on yleisohje eikä päde välttämättä kaikkiin. Jotkut pääsevät irti nopeammin, toiset tarvitsevat pidemmän vieroituksen. Samalta forumilta löytyy ohjeita myös joidenkin neuroleptien vieroitukseen! Käytännössä kaikki neuroleptit taidetaan vieroittaa lähes samalla periaatteella.

        Mitä tulee masentuneisuuteen ja ahdistukseen, hakeudu ihmeessä keskustelemaan niistä asioista, jotka sinua vaivaavat ja saavat olosi masentuneeksi ja ahdistuneeksi, jos et itse onnistu niitä määrittämään ja ratkaisemaan. Sellaisia sairauksia kuin masennus ja ahdistushäiriö ei ole olemassa vaan kyseessä on normaalit ihmistunteet elämän tapahtumiin liittyen. En nyt saarnaa tässä sen enempää miten psykiatria johtaa ihmisiä harhaan näissä asioissa, mutta on hyvä tietää, että erilaisia näkemyksiä kuin virallinen "psyykkinen pahoinvointi on aivosairaus"-malli on olemassa.

        Koska olet noita em. aineita vetänyt niin osa oireistasi on mitä suuremmalla todennäköisyydellä iatrogeenisia eli aineiden aiheuttamia. Sekä neuroleptit että SSRI:t voivat jättää pysyviä vaikutuksia käytäjälle lopettamisesta huolimatta, mutta älä liikaa siitä tässä vaiheessa stressaa, sillä sekin vaihtelee paljon eri henkilöiden kesken. Vasta n. 2 vuotta lopettamisesta kannattaa tarkastella enemmän mitä palkintoja on valinnoillaan pokannut. Tämän halusin vain mainita, jotta et menisi suoraan sekoittamaan aineiden vieroitusoireita tai pysyväisvaikutuksia alkuperäisen oirehdintasi paluuksi, kuten valitettavan moni tekee. Arvaan, ettei sinullekaan kerrottu mitä riskejä psyykenaineiden käyttöön liittyy, joten ei kannata itseään siitä liikaa sättiä. Sadantuhannet suomalaiset ovat tehneet neurolepti- ja SSRI-käyttöpäätöksensä puutteellisiin, virheellisiin tai suoraan valheellisiin tietoihin perustuen.

        Lopuksi muista, ettei kukaan saa painostaa sinua lopettamaan mitään aineita. Sinulla on yhtä paljon oikeus käyttää niitä kuin lopettaa käyttö. Päätösvalta on jokaiselle meistä itsellään ja tärkeintä on aina henkilön oma vointi ja halu, ei muiden mielipiteet tai maailmankatsomus. Joskus palstaa lukiessa tulee sellainen kuva, että jotkut psykiatriaan pettyneet, ihan ymmärrettävistä syistä, ovat kovasti painostavanoloisia lopettamisen puolestapuhujia. Itsekin tunnustaudun erittäin kovaksi "psyykenlääkkeiden" kriitikoksi, mutta kunnioitan aina toisten päätöksiä. Tärkeänä pidän kertoa rehellisesti ihmisille mitä vaaroja, joista harva on vastaanotolla saannut kuulla, liittyy psykiatristen aineiden käyttöön.


      • 640
        miaumiau kirjoitti:

        Nimim ''geenipulaatio'', osaatko sanoa, kuinka voisin vieroittua ketipinor 100milliä, ja escitalopram 10milliä? Olen niitä muutaman vuoden syönyt joka päivä. Diagnoosina toistuva masennus ja ahdistuneisuushäiriö. Monenlaisia psyyke lääkkeitä on minulle määrätty ja nyt menee nuo joista mainitsin. Olen lihonut 20 kiloa, ja olen melkein toimintakyvytön, tosin ahdistus on poissa.

        Haluaisin sanoa tähän omasta kokemuksestani. Olen lukenut paljon muiden kokemuksia, ja jonkin verran myös ulkomaisista sivustoista neuroleptien vieroituksesta. Olen lopettanut aiemmin kaksi kertaa Risperidonin 1-1,5 kuukaudessa, ja olen käyttänyt useamman vuoden sitä,mutta se oli liian lyhyt aika vieroitukseen pitkän käytön jälkeen. Siksi menin vieroituspsykoosiin, ja jouduin sairaalaan. Nyt olen vieroittanut vuoden ja kaksi kuukautta lähes puolet. Lähtötilanne oli 2 mg Risperidonia, nyt sitä on 1,12 mg. Mitään suuria ongelmia ei ole ollut. Olen vieroittanut hyvin hitaasti, 10% neljän kuukauden välein, ja se näyttää toimivan. Huumevieroitusyksiköisskin vieroitus on 10 % kerrallaan. Mutta en tiedä, kuinka usein. Itselläni neljän kuukauden välein näyttää toimivan. Olen lukenut myöskin psykiatrin sanoneen, että nyrkkisääntö neuroleptien vieroituksessa on se, että niitä täytyy vieroittaa puolet siitä ajasta, joita niitä on käyttänyt. Ja sanoisin vielä tähän, että kun vieroitus etenee, annosta pitää tarkistaa, että se on aina se 10 % senhetkisestä määrästä. Näin minä olen tehnyt, eikä suuria vieroitusoireita ole ollut. Ehkä joku on tehnyt toisella tavalla, mutta minulle tämä on sopinut hyvin. Siis todella hitaasti.


      • 640

        Kun sanoin, että mitään suurempia ongelmia ei ole ollut, niin tarkoitan sillä vieroitusoireita. Muutenhan olen aivan toimintakyvytön enkä pysty kunnolla hengittämään Risperidonin takia. Siitä olen aiemmin kirjoittanut.


    • varmatotuustää

      neuroleptit aiheuttavat myös suomessa vuosittain tappoja, itsemurhia, mielenterveysongelmien pahenemista.
      sen lisäksi pakkohoito edesauttaa kaikkia näitä.

      psykiatria on suomessa natsien käsissä ja johtaa ennenaikaiseen tuhoon.

    • miaumiaumiau

      Kiitoksia paljon vastauksista ''geenipulaatio'' ja ''640''. Sain paljon tietoa ja rehellisesti sanottuna pelottaa että mitenkä tämän asian pystyn selvittämään. Samoin tulee välillä kauhistava tunne siitä että miten pahasti olen vaurioittanut itseäni noilla lääkkeillä...Enhän voi sitä mitenkään itse arvioida.
      Oli hyvä että sain tuon tiedon että vieroitus täytyy tehdä hyvin hitaasti. Päätin että ketipinorin vähentäisin heti puoleen, siis 50milliä, ja kahden viikon kuluttua taas siitä puolet... Sepä olisi ollut kauhea virhe. Kiitos siis teille.

      • 640

        Jos on käyttänyt pitkään, jopa vuosia neuroleptejä, niin vieroituskin täytyy tehdä todella hitaasti. Se voi viedä jopa vuosia. Loppuvaiheessa ainakin minä aioin käyttää Risperidonia hyvin pientä määrää vielä 1/2-1 vuoden. Usein psykiatritkin antavat sellaisen ohjeen.


      • 640

        Sanoisin vielä tähän, että vieroitukseen kannattaa tehdä suunnitelma. Niin ne tekevät huumevieroitusyksiköissäkin. Olen ottanut selvää asioista.


    • n-leptit

      Olen kokeillut muutamia neuroleptejä, mutta hengissä vielä ollaan.
      Tässä kokeilemiani neuroleptejä:

      Ketipinor, Seroquel prolong
      Peratsin
      Abilify
      Truxal
      Risperdal


      Huomioitavaa asiassa on se, että näitä lääkekokeiluja minulla on ollut alaikäisenä. Mietityttää vähän missä tuo lääkäri on tänäpäivänä kun määräilee tuollaisia 16-vuotiaalle. Toki oma vikahan se oli kun noita lähdin epätoivoisena syömään, mutta jostain oli "apu" saatava.

      Toinen huomioitava seikka on se, että diagnoosini oli tuolloin keskivaikea masennus ja sosiaalisten tilanteiden pelko. Masennus kehkeytyi niin pahaksi, että siinä oli psykoottisia piirteitä. Tuon vuoksi kai tämä naislääkäri määräsi minulle niitä.

      Sosiaalisten tilanteiden pelon takia en uskaltanut kotoani ulos, joten minulle kokeiltiin Risperdalia akuutisti, joka osoittautui alussa ihan hyväksi -> uskalsin lähteä ja liikkua. Kuitenkin tästä tuli sellainen ikävä sivuvaikutus, että rinnat kasvoivat ja tuon myötä kipeytyivät. :S

      Peratsinia ja Truxalia minulla kokeiltiin luultavasti tuohon "psykoottisuuteen". Truxalin johdosta pyörtyilin aina aamuisin sängystä noustessani, sekä saunasta tullessani.

      Ketipinor on lisännyt ruokahaluani ja täten lihoin tuolloin ainakin 10 kg. Inhottava lääke. Ei auttanut minua mitenkään. Väsyttää kovasti, joten jäi monesti ottamatta sen vuoksi kun halusi valvoa. Määrättiin minulla mielialaa tasaamaan.
      Samaa sanoisin Seroquelista, sillä ovathan nuo kai samaa lääkeainetta sisältäviä, mutta eri kauppanimellä?

      En osaa tarkalleen sanoa onko noista lääkkeistä tullut minulle jotain vai ei, sen huomasi vain silloin kun niitä söi. Nyttemmin en enää koske neurolepteihin. Ovat aivomyrkkyä.

    • irinahuopalainenhuuhaa

      "Nyttemmin en enää koske neurolepteihin. Ovat aivomyrkkyä."

      ja on myös oikeasti tieteessä näin todistettukin.

      • Älä jauha paskaa.


    • peratsin8mg

      Olen 33v mies ja syönyt peratsin 8mg paranoia skitsopreniaan jo kymmenisen vuotta ja saanut tuona aikana Aivan saatanallisen sivuoireen, varsinkin kun otan hieman viiniä niin silmäni vätkyvät ja pää menee totaalisen sekavaksi tulee hallusinaatioita, rajuja pakkoliikkeitä, ei pysty liikkumaan olleskaan. Nyt olen jo viikon syönyt 4mg annoksena päivittäin ja ei tule enään tuota helvetillistä kohtausta. Tosin voipi olla, että äänet ja muut paskat hiipii takaisin siitä en sitte tiedä. Toisena lääkkeenä minulla on OCD oireisiin Escitalopram Actavis 5mg tuohan on SSRI luokan lääke, mutta en ole huomannut mitään sivuvaikutuksia, mulkkunikin seistä jököttää joka päivä kun katson pornoa ;) Ainut vittumainen ongelma on painoni (painan 100kg) viel peratsinin aloittamista, painoin jotain 60-65kg .
      Syön kalaa, kanaa, äyriäisiä, salaatteja, tomaatteja, kananmunia, normaalia ruokaa juon väh. Puol litraa vettä päivittäin.

      • Zukkf

        Kannattaa lopettaa tollasten myrkkyjen syönti vielä kun aivot eivät toivottavasti ole tuhoutuneet ihan rusinaksi. Ei ole tarkoitus pelotella, mutta oman parhaasi vuoksi tuon tietoisuuteesi, että neuroleptit "syövät" aivokudosta, ja kuten logiikkakin jo sanoo, se ei voi olla hyvä asia.

        Nuo oireesi viittaavat nimenomaan aivovaurioon.


    • Lääkittyskitsofreeni

      Mulla alotettiin joskus vuonna 2012 ekan kerran psyykelääke, on ollut zyprexaa, risperdalia, seroquelia, soliania(näistä paras ei haittavaikutuksia, tehokas, kun lopettaa pitkän käytön jälkeen ei mitään oireita), abilify. Uneen näiden lisäksi ollut levozin, truxal. Zyprexasta haittana tuli ummetus(ei pakosti paskattanu 3 viikkoon), tosi kova väsymys, raajojen kivuliasta sätkimistä. Risperdalin aikana lihoin paljon, aloittaessa jalkoihin kummia oireita(ei pystynyt kunnolla kävelemään, jäykistyi), kieli alko tehä omiaan joku tardiivi dyskinesia mutta meni ohi lääkityksen lopettaessa. Abilify oli hyvä ei mitään haittavaikutuksia mutta ei järin tehokaskaan. Seroquel sai kauheita pyörtymisen tunteita näköki sumentu samalla monesti kaupungilla kesken käppäilyn joutu mennä kyykkyyn ettei pyörry. Truxal oli vähän aikaa koska siitä tuli komplikaatioita. Levozin asteittain korkealle nostettuna hyvä kun siihen tottuu unta sai kunnes toleranssi liian korkeaksi, sai välillä jalat meneen alta/pyörtyilyä, ja kertaheitolla johki satasen nostettuna olo kun aivokuolleella ihan järkyttävimpiä tiloja mitä oon kokenu. Hyvä että pysty puhumaan semmosessa tokkurassa.

    • Sugixligcj

      Mulla monen vuoden jälkeen ei mitään oireita vaikka lopetin seinään. Aiemmin on puhjennut psykooseja mutta nyt ei mitään refloja ei mitää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kenen kanssa haluaisit suhteeseen?

      Laita omasi ja hänen nimensä ensimmäinen kirjain 😊
      Ikävä
      84
      1792
    2. Eläkeläisiltä leikataan jo asumistukeakin, osalla loppuu kokonaan!

      https://yle.fi/a/74-20102928 Hallitus varmaan vihaa eläkeläisiä, nyt ollaan kajoamassa eläkeläisten asumistukeenkin, os
      Maailman menoa
      366
      1494
    3. Mies, riittääkö sulle näkemään vilauksen musta?

      Etkö halua ottaa minua kiinni?
      Ikävä
      65
      1202
    4. Palstasuden aamu

      Hyvää huomenta. Alkaa vähitellen tervehtymistä tapahtua. 😊🤗☕🐺
      Ikävä
      219
      1055
    5. Mikä kaivatussasi on

      parasta?
      Ikävä
      37
      966
    6. Kaipaatko vielä häntä?

      Entistä kumppaniasi?
      Suhteet
      187
      897
    7. Minulla on nyt niin hirveä ikävä,

      etten meinaa kestää. ;( Voi kun olisit lohduttamassa minua. Anteeksi.
      Ikävä
      71
      826
    8. Ken leikkiin ryhtyy

      Se leikin kestäköön. Ei mulle tarvitse kiukutella jos en lähde leikkiin mukaan. Eiköhän se oo molemmille helpoin kun lop
      Ikävä
      66
      795
    9. Se mitä näytän ulospäin

      Ei ole koko totuus - tietäisitpä mitä tunteita kätken kulisseihin.
      Ikävä
      64
      738
    10. Mies, ei käytetä kortsua

      Olen terve ja ehkäisy löytyy.
      Ikävä
      25
      705
    Aihe