pohja materiaaleista

tiitu

minulla on 100l akvaario jonka pohjalla tavallista isokokoista akvaario soraa. ajattelin että kasvit ja monnit viihtyisivät paremmin hiekkapohjassa. luin jostain että isorakeinen hiekkapuhallus hiekka olisi hyvä ja edullinen ratkaisu. käykö tälläinen tai vastaava hiekka pelkästään ja eikö se imeydy lapotessa sinne lappoon? pohjan mitat on 35x70 cm. kuinka paljon hiekkaa? ja sitten vielä kysymys ravinteista. voiko tabletteja ja veteen laitettavaa ravinnetta käyttää päällekäin omien annostus ohjeiden mukaisesti, vai pitääkö nestemäistä mitata 50 litraan ja toiseen 50l tabletteja. ai niin.. akvassa asustaa kaksi partamonnia, 10 intiaanin sulkaa ja 1 neontetra.

9

790

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hessu

Hiekka on kätevää koska sinne ei painu jätteet eikä sitä siis lapota muuta kuin kevyesti kaukaa jos suodatus on huono eikä kaikki p*ska mene sinne suodattimeen. Itse en lappoa eikä jätteitä näy.

Pohjalle tarviit kierteissarvikotiloita jotka möyhii sitä ja pitää kunnossa. Ne syö myös jätteet mutta ei kasveja.

Kasvit viihtyy hiekassa tosi hyvin, tabletitkin pysyy siellä eikä liukene veteen tai lähde lapotessa. Käytä nestemäistä ohjeen mukaan (jos allas on runsaskasvinen, muutoin vähennä kasvien määrän mukaan). Tabletteja vain miekkakasveille ja muille isojuurisille. Eli niille jotka ottaa lannoitteet pääosin juurillaan. Pakettien järjettömät ohjeet kannattaa unohtaa ja esim. puolikas tabletti muutaman viikon välein isollekin miekkakasville riittää.

• tiitu

onko kotiloiden hankkiminen välttämätöntä vai voinko itse möyhiä pohja pinnalta silloin tällöin.

• ibid

Sekä pieni- että isorakeinen hiekka käy. Ja sitten sen asian ulkopuolelta. Kaks partamonnia 100litrasessa ei ole pidemmän päälle hyvä ajatus. Mutta todennäköisesti sen tiesitkin :)

• tiitu

tiesin.. tai en silloin kun aloitin vuosia sitten 40 litrasella :) on eläny silti hyvin jo viisi vuotta.

• muurahaiskarhunen

Neontetrathan tarvii parven, kun parvikaloja ovat..(Tulipa tyhmä lause xP)Että kipinkapin kauppaan.. :D

• tiitu

mulla on ollut niitä 8 alkujaan mutta vaan yks sitkistelee hengissä enään.. 3 vuotta lasissa :D

• muurahaiskarhunen
        tiitu kirjoitti:

mulla on ollut niitä 8 alkujaan mutta vaan yks sitkistelee hengissä enään.. 3 vuotta lasissa :D

Silleppä on kivasti ikää kertyny.. :D Mulla on neontetrat ollu vasta vuoden, kuten koko akvakin.. :D
        Ootkos muuten ajatellu hankkia uutta parvea? :)

• Ainomieli1981
        muurahaiskarhunen kirjoitti:

Silleppä on kivasti ikää kertyny.. :D Mulla on neontetrat ollu vasta vuoden, kuten koko akvakin.. :D
        Ootkos muuten ajatellu hankkia uutta parvea? :)

Ei kolme vuotta ole edes korkea ikä neontetralle... Kyllä useimmat kalat elävät pitempään kuin kolme vuotta, jos nuorempina kupsahtelevat niin kaikki ei ole ihan kunnossa. Taistelukalat ja muut lyhytikäiset lajit ovat asia erikseen.

• tiitu
        Ainomieli1981 kirjoitti:

Ei kolme vuotta ole edes korkea ikä neontetralle... Kyllä useimmat kalat elävät pitempään kuin kolme vuotta, jos nuorempina kupsahtelevat niin kaikki ei ole ihan kunnossa. Taistelukalat ja muut lyhytikäiset lajit ovat asia erikseen.

akvaariokirjoissa kyllä lukee että neontetran ikä on 2-3 vuotta. kaikki kalat on kyllä kuollut ihan luonnollisesti tai sitten ei. yksi tunki itsensä suodattimen taakse ja juuttui sinne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hiihtäjä Vilma Nissisen kommentit aiheutti paniikkia

ja hernettä vedettiin nenään. Nissinen kertoi torstaina haastattelussa, kun häneltä kysyttiin, että tykkääkö hän hiihtä
      Maailman menoa
      29
      4301
    2. S-kauppa nosti hintoja, K-kauppa laski

Elintarvikkeiden arvonlisävero laski vuodenvaihteessa 13,5 prosenttiin. S-kauppa siirsi alennuksen suoraan katteisiin pi
      Maailman menoa
      15
      4212
    3. Vilma Nissinen pyytää anteeksi rasistisia lausuntojaan

Nöyrtyi kuten persut yleensäkin. On kyllä noloa tuollainen vätystely, kun ei ole miestä seisoa omien lausuntojensa takan
      Maailman menoa
      249
      3878
    4. Riikka Purra: "Kokoomus haluaa leikata pienituloisten etuuksista - Se ei meille käy"

Näin vakuutti persujen Purra edellisten eduskunta vaalien alla,. https://www.ku.fi/artikkeli/4910942-kun-uudessa-videos
      Maailman menoa
      64
      2369
    5. Sandels tölkin hinta nousi 1,29 eurosta 1,32 euroon

Mitähän järkeä valtiolla on verottaa tuotakin elintarviketta niin kovasti, että on järkevämpää käydä hakemassa ulkomailt
      Köyhyys
      43
      1811
    6. Lindtmanin pääministeriys lähenee päivä päivältä

Suomen kansan kissanpäivät alkavat siitä hetkestä, kun presidentti Stubb on tehnyt nimityksen. Ainoastaan ylin tulodesi
      Maailman menoa
      77
      1694
    7. Ovatko Perussuomalaiset kommunisteja?

Toiset sanovat että ovat, toiset sanovat että eivät. Ainakin heillä on paljon sen aatteen piirteitä, koska haluavat kont
      Maailman menoa
      1
      1508
    8. Nyt ottaa persua pattiin: sähköauto joulukuun myydyin

🤣 prööt prööt pakoputkellaan pörisevää persua ottaa nyt saamaristi pattiin, kun paristoilla kulkeva sähköauto on noussu
      Maailman menoa
      6
      1425
    9. Oon kyllä välillä ollut susta

Nainen huolissani, en oo niin sydämetön mitä tunnut ajattelevan
      Ikävä
      105
      1417
    10. Ikävä uutinen uudesta Unelmia Italiassa kaudesta - Iso pettymys tv-katsojille!

Unelmia Italiassa -sarja kertoo Ellen Jokikunnaksen perheen elämästä Suomessa ja Italiassa. Nyt Ellen on kertonut tuleva
      Tv-sarjat
      11
      1331
    Aihe