pohja materiaaleista

tiitu

minulla on 100l akvaario jonka pohjalla tavallista isokokoista akvaario soraa. ajattelin että kasvit ja monnit viihtyisivät paremmin hiekkapohjassa. luin jostain että isorakeinen hiekkapuhallus hiekka olisi hyvä ja edullinen ratkaisu. käykö tälläinen tai vastaava hiekka pelkästään ja eikö se imeydy lapotessa sinne lappoon? pohjan mitat on 35x70 cm. kuinka paljon hiekkaa? ja sitten vielä kysymys ravinteista. voiko tabletteja ja veteen laitettavaa ravinnetta käyttää päällekäin omien annostus ohjeiden mukaisesti, vai pitääkö nestemäistä mitata 50 litraan ja toiseen 50l tabletteja. ai niin.. akvassa asustaa kaksi partamonnia, 10 intiaanin sulkaa ja 1 neontetra.

9

718

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hessu

      Hiekka on kätevää koska sinne ei painu jätteet eikä sitä siis lapota muuta kuin kevyesti kaukaa jos suodatus on huono eikä kaikki p*ska mene sinne suodattimeen. Itse en lappoa eikä jätteitä näy.

      Pohjalle tarviit kierteissarvikotiloita jotka möyhii sitä ja pitää kunnossa. Ne syö myös jätteet mutta ei kasveja.

      Kasvit viihtyy hiekassa tosi hyvin, tabletitkin pysyy siellä eikä liukene veteen tai lähde lapotessa. Käytä nestemäistä ohjeen mukaan (jos allas on runsaskasvinen, muutoin vähennä kasvien määrän mukaan). Tabletteja vain miekkakasveille ja muille isojuurisille. Eli niille jotka ottaa lannoitteet pääosin juurillaan. Pakettien järjettömät ohjeet kannattaa unohtaa ja esim. puolikas tabletti muutaman viikon välein isollekin miekkakasville riittää.

      • tiitu

        onko kotiloiden hankkiminen välttämätöntä vai voinko itse möyhiä pohja pinnalta silloin tällöin.


    • ibid

      Sekä pieni- että isorakeinen hiekka käy. Ja sitten sen asian ulkopuolelta. Kaks partamonnia 100litrasessa ei ole pidemmän päälle hyvä ajatus. Mutta todennäköisesti sen tiesitkin :)

      • tiitu

        tiesin.. tai en silloin kun aloitin vuosia sitten 40 litrasella :) on eläny silti hyvin jo viisi vuotta.


    • muurahaiskarhunen

      Neontetrathan tarvii parven, kun parvikaloja ovat..(Tulipa tyhmä lause xP)Että kipinkapin kauppaan.. :D

      • tiitu

        mulla on ollut niitä 8 alkujaan mutta vaan yks sitkistelee hengissä enään.. 3 vuotta lasissa :D


      • muurahaiskarhunen
        tiitu kirjoitti:

        mulla on ollut niitä 8 alkujaan mutta vaan yks sitkistelee hengissä enään.. 3 vuotta lasissa :D

        Silleppä on kivasti ikää kertyny.. :D Mulla on neontetrat ollu vasta vuoden, kuten koko akvakin.. :D
        Ootkos muuten ajatellu hankkia uutta parvea? :)


      • Ainomieli1981
        muurahaiskarhunen kirjoitti:

        Silleppä on kivasti ikää kertyny.. :D Mulla on neontetrat ollu vasta vuoden, kuten koko akvakin.. :D
        Ootkos muuten ajatellu hankkia uutta parvea? :)

        Ei kolme vuotta ole edes korkea ikä neontetralle... Kyllä useimmat kalat elävät pitempään kuin kolme vuotta, jos nuorempina kupsahtelevat niin kaikki ei ole ihan kunnossa. Taistelukalat ja muut lyhytikäiset lajit ovat asia erikseen.


      • tiitu
        Ainomieli1981 kirjoitti:

        Ei kolme vuotta ole edes korkea ikä neontetralle... Kyllä useimmat kalat elävät pitempään kuin kolme vuotta, jos nuorempina kupsahtelevat niin kaikki ei ole ihan kunnossa. Taistelukalat ja muut lyhytikäiset lajit ovat asia erikseen.

        akvaariokirjoissa kyllä lukee että neontetran ikä on 2-3 vuotta. kaikki kalat on kyllä kuollut ihan luonnollisesti tai sitten ei. yksi tunki itsensä suodattimen taakse ja juuttui sinne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6382
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4106
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      265
      2529
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1498
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      96
      1348
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1001
    Aihe