Ruuvin reikä puuhun

Amatööripuuseppä

Pitäisi ruuvata 4mm ruuvi koivulautaan. En viitsi suoraan väkisin ruuvata, koska puu halkeaa helposti. Taiteen mukaan ruuville kai pitäisi ensin porata reikä. Tuleeko 4mm poralla liian iso reikä vai mikä olisi oikea poran teräkoko?

14

14971

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pläkkiseppäamatööri

Luulen, että 4mm terä on liian iso. Reiästä tulee väljä ja ruuvi ei pysy kiinni tiukasti. Kokeile 3mm:n terällä.

• Amatööripuuseppä

Eikö näissä ole selkeitä ohjeita jossain rakentajaohjeissa. En vaan löydä missä??

• whoknowsit

Puusepät ei liene liiemmin älynlahjoilla pilattuja-

Samanlaisia harrastelijan perusohjeita kaipaisin itsekin.

• teräväpää

Ei kannata porailla mitään reikiä. Ruuvi tekee itse reikänsä.

• normaaliahommaa

no jaa, jollei koivu ihan ohut päre ole, se kyllä kestää. 2.5mm terä olisi muuten hyvin lähellä optimaalista, 4mm ruuville.

• meisselinvarsi

2,5 on liian pieni.

• tarkkapoika

No sitten vaikka 2,6 mm.

• Väkisinvaan

Puuseppä ja kirvesmies eivät ole mitään insinöörejä kuten huomaa. Kannattaa kysellä tekniikan palstoilta.

• Einiintarkkaa

No ei ole niin tarkkaa, jos parimillisenkin saat niin vähentää halkeamisvaaraa, toisaalta kolmonen pitää vielä. Jos pakista löytyy niin se kolmonen. Pane tippa erikiipperiä ruuvin kärkeen niin paremmin luistaa ja pitää kuivuttuaan.

• A.Aloittaja

Erikiipperi onkin hyvä idea. Luulen itsekin että kolmonen on sopiva terä.
        Juhannuksena mökille porailemaan!

• Anonyymi

Oikea terän paksuus puulle on 0,6-08 x ruuvin halkaisia. Eli 5 millin ruuville 4 millin reikä. Ite poraan myös reijän hieman lyhyemmäksi kuin ruuvin pituus on. Tämä siis jos haluaa ruuvin jäävän kiinni materiaaliin. Itse joskus kyllästyin samaan pähkäilyyn ja otin selvää! Varmaankin riippuu myös puun kovuudesta. (Ajattelisin, että mitä kovempi puu, sitä suurempi reikä??)

• Anonyymi

Kas kun ruuvista tulikin äkkiä isompi, voi olla että näkö on sitä ja tätä.

• Anonyymi

Ruuvejakin on erilaisia, kierteen profiili voi olla korkeampi tai matalampi, ohuempi tai paksumpi, joten optimi alkureiän kokokin vähän vaihtelee. Jos omistaa työntömitan niin voi mittailla ruuvin paksuuden kierteen pohjalta ja käyttää tai haarukoida poran terän siitä. Itse olen vähänkin "tärkeämmissä" ruuvauksissa testaillut ensin ruuvailua saman puumateriaalin hukkapalaan. Ensin ehkä ilman alkuporausta, ja jos kovin tiukka ja/tai näyttää tulevan halkeamaa, niin sitten em. mittailua ja kokeilua parilla alkureiän koolla. Mitä isompi ruuvi ja kovempi puu sitä tärkeämpi alkureikä on.

• Anonyymi

Työntömitalla ruuvin kierteen sisämitta ja ei kun porailemaan toinen helpompi konsti on porata aina kierrettävää ruuvia pienempi reikä, yleeens n. 1mm .

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6975
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe