Ruuvin reikä puuhun

Amatööripuuseppä

Pitäisi ruuvata 4mm ruuvi koivulautaan. En viitsi suoraan väkisin ruuvata, koska puu halkeaa helposti. Taiteen mukaan ruuville kai pitäisi ensin porata reikä. Tuleeko 4mm poralla liian iso reikä vai mikä olisi oikea poran teräkoko?

14

15283

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pläkkiseppäamatööri

Luulen, että 4mm terä on liian iso. Reiästä tulee väljä ja ruuvi ei pysy kiinni tiukasti. Kokeile 3mm:n terällä.

• Amatööripuuseppä

Eikö näissä ole selkeitä ohjeita jossain rakentajaohjeissa. En vaan löydä missä??

• whoknowsit

Puusepät ei liene liiemmin älynlahjoilla pilattuja-

Samanlaisia harrastelijan perusohjeita kaipaisin itsekin.

• teräväpää

Ei kannata porailla mitään reikiä. Ruuvi tekee itse reikänsä.

• normaaliahommaa

no jaa, jollei koivu ihan ohut päre ole, se kyllä kestää. 2.5mm terä olisi muuten hyvin lähellä optimaalista, 4mm ruuville.

• meisselinvarsi

2,5 on liian pieni.

• tarkkapoika

No sitten vaikka 2,6 mm.

• Väkisinvaan

Puuseppä ja kirvesmies eivät ole mitään insinöörejä kuten huomaa. Kannattaa kysellä tekniikan palstoilta.

• Einiintarkkaa

No ei ole niin tarkkaa, jos parimillisenkin saat niin vähentää halkeamisvaaraa, toisaalta kolmonen pitää vielä. Jos pakista löytyy niin se kolmonen. Pane tippa erikiipperiä ruuvin kärkeen niin paremmin luistaa ja pitää kuivuttuaan.

• A.Aloittaja

Erikiipperi onkin hyvä idea. Luulen itsekin että kolmonen on sopiva terä.
        Juhannuksena mökille porailemaan!

• Anonyymi

Oikea terän paksuus puulle on 0,6-08 x ruuvin halkaisia. Eli 5 millin ruuville 4 millin reikä. Ite poraan myös reijän hieman lyhyemmäksi kuin ruuvin pituus on. Tämä siis jos haluaa ruuvin jäävän kiinni materiaaliin. Itse joskus kyllästyin samaan pähkäilyyn ja otin selvää! Varmaankin riippuu myös puun kovuudesta. (Ajattelisin, että mitä kovempi puu, sitä suurempi reikä??)

• Anonyymi

Kas kun ruuvista tulikin äkkiä isompi, voi olla että näkö on sitä ja tätä.

• Anonyymi

Ruuvejakin on erilaisia, kierteen profiili voi olla korkeampi tai matalampi, ohuempi tai paksumpi, joten optimi alkureiän kokokin vähän vaihtelee. Jos omistaa työntömitan niin voi mittailla ruuvin paksuuden kierteen pohjalta ja käyttää tai haarukoida poran terän siitä. Itse olen vähänkin "tärkeämmissä" ruuvauksissa testaillut ensin ruuvailua saman puumateriaalin hukkapalaan. Ensin ehkä ilman alkuporausta, ja jos kovin tiukka ja/tai näyttää tulevan halkeamaa, niin sitten em. mittailua ja kokeilua parilla alkureiän koolla. Mitä isompi ruuvi ja kovempi puu sitä tärkeämpi alkureikä on.

• Anonyymi

Työntömitalla ruuvin kierteen sisämitta ja ei kun porailemaan toinen helpompi konsti on porata aina kierrettävää ruuvia pienempi reikä, yleeens n. 1mm .

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      257
      6957
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      66
      4524
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      139
      3258
    4. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2342
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      18
      1890
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      171
      1626
    7. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      31
      1518
    8. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1514
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      39
      1405
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      112
      1077
    Aihe