Voiko kesyrotta olla kasvissyöjä?

JKYSYMYS

Voiko sille syöttää pelkästään kasvisruokaa eli ei mitään lihaa..?

5

80

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan.oikeesti

      Parempi kysymys kuuluu näin: MIKSI??

    • surhym

      Voi olla tuore ruoan suhteen. Mutta kuiva ruokaa kun tarvii olla rotilla myös, niin tietysti rotille tarkoitettua. Siinä on tottakai liha proteiinia jota varsinkin nuoret yksilöt tarvii kasvaakseen terveiksi palleroiksi:-)

      • geh

        Ainakaan Altromin ei sisällä mitään eläinperäistä. Ja on jotain muitakin ruokia joissa ei ole kuin rehuja.

        Mutta alkuperäiseen kysymykseen palatakseni:
        Rotta VOI elää elämänsä pelkällä kasvisravinnolla, mutta se on sekasyöjä joten siinä ei ole mitään järkeä ja se (voi) johtaa puutostiloihin.
        Jos ei halua tuoreruuassa antaa lihaa, voi ostaa vaikka pienen pussillisen koiran- tai kissanraksua ja antaa sitä pari kertaa viikossa tai pieniä määriä koko ajan muun kuivaruuan seassa.


      • Sedä

        Voi, kunhan tietää mitä tekee. Kuivaruuan pitää tietenkin olla hyvää rotan kuivamuonaa, siemenseosta tai pellettiä, en tiedä onko muita kasvipohjaisia kuin Altromin. Kanipellettiä tai vastaavaa EI SAA antaa. Pelletistä rotta saa kaikkia tarvitsemiaan ravintoaineita ja vitamiineja, mukaanlukien B12, jota ei saa kasveista muuten.

        Tuoreruuaksi pitää tarjota lisäproteiinia. Kaikki aminohapot saa syömällä joko täydellistä lähdettä (esim. liha, kananmuna, soijatuotteet, hampunsiemen) tai kahta/useampaa vajaata lähdettä: sekä täysjyväviljaa (runsaasti kuivaruuassa), pähkinöitä ja siemeniä, että palkokasveja (herneet, keitetyt linssit ja pavut). Eli kuivaruuan lisäksi rotalle kannattaa erityisesti antaa soijatuotteita kuten soijarouhe ja tofu ja muita palkokasveja. Samalla tavalla kuin yleensäkin, nuori rotta tarvitsee enemmän proteiinilisää.


        Mulla on kaksi kasvisruualla emon kantoajasta asti kasvanutta naarasta, reilun vuoden ikäistä ja hyvän kokoista.Lukuisia muita rottia on elänyt meillä luovutusiästä. Huono otos kyllä, joka ei varmasti kelpaa tutkimukseksi...

        Kun itse on kasvissyöjä eikä osta eläimiä kotiinsa, tuntuu jokseenkin typerältä ostaa niitä muiden sekasyöjien ruokkimiseksi, ja herää kysymys että miksi. Jos rotta syö kuivaruokaa jossa on eläinproteiinia, sen pitäisi etenkin pärjätä varsin hyvin ilman lisä-lihaa.


    • surhym

      Koiran raksuja oon laittanu pikkusille kuivaruoan lisäksi, vanhemmiten eivät paljon kaipaa enää. Jollei itse syö lihaa niin laitan kyllä pakkaseen paistettua jauhelihaa riisin kanssa sekoitettuna, kovin helpolla pääse sillai. En usko et kovin kokemattoman kannattaa laittaa rotat täysin kasvis syöjiksi, vaatii kuitenkin kunnollista tietoa eläinproteiinin korvaavista ruoista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2803
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2380
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2160
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1944
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1796
    6. 152
      1782
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1767
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      131
      1510
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe