Voiko kesyrotta olla kasvissyöjä?

JKYSYMYS

Voiko sille syöttää pelkästään kasvisruokaa eli ei mitään lihaa..?

5

253

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan.oikeesti

Parempi kysymys kuuluu näin: MIKSI??

• surhym

Voi olla tuore ruoan suhteen. Mutta kuiva ruokaa kun tarvii olla rotilla myös, niin tietysti rotille tarkoitettua. Siinä on tottakai liha proteiinia jota varsinkin nuoret yksilöt tarvii kasvaakseen terveiksi palleroiksi:-)

• geh

Ainakaan Altromin ei sisällä mitään eläinperäistä. Ja on jotain muitakin ruokia joissa ei ole kuin rehuja.

Mutta alkuperäiseen kysymykseen palatakseni:
        Rotta VOI elää elämänsä pelkällä kasvisravinnolla, mutta se on sekasyöjä joten siinä ei ole mitään järkeä ja se (voi) johtaa puutostiloihin.
        Jos ei halua tuoreruuassa antaa lihaa, voi ostaa vaikka pienen pussillisen koiran- tai kissanraksua ja antaa sitä pari kertaa viikossa tai pieniä määriä koko ajan muun kuivaruuan seassa.

• Sedä

Voi, kunhan tietää mitä tekee. Kuivaruuan pitää tietenkin olla hyvää rotan kuivamuonaa, siemenseosta tai pellettiä, en tiedä onko muita kasvipohjaisia kuin Altromin. Kanipellettiä tai vastaavaa EI SAA antaa. Pelletistä rotta saa kaikkia tarvitsemiaan ravintoaineita ja vitamiineja, mukaanlukien B12, jota ei saa kasveista muuten.

Tuoreruuaksi pitää tarjota lisäproteiinia. Kaikki aminohapot saa syömällä joko täydellistä lähdettä (esim. liha, kananmuna, soijatuotteet, hampunsiemen) tai kahta/useampaa vajaata lähdettä: sekä täysjyväviljaa (runsaasti kuivaruuassa), pähkinöitä ja siemeniä, että palkokasveja (herneet, keitetyt linssit ja pavut). Eli kuivaruuan lisäksi rotalle kannattaa erityisesti antaa soijatuotteita kuten soijarouhe ja tofu ja muita palkokasveja. Samalla tavalla kuin yleensäkin, nuori rotta tarvitsee enemmän proteiinilisää.

Mulla on kaksi kasvisruualla emon kantoajasta asti kasvanutta naarasta, reilun vuoden ikäistä ja hyvän kokoista.Lukuisia muita rottia on elänyt meillä luovutusiästä. Huono otos kyllä, joka ei varmasti kelpaa tutkimukseksi...

Kun itse on kasvissyöjä eikä osta eläimiä kotiinsa, tuntuu jokseenkin typerältä ostaa niitä muiden sekasyöjien ruokkimiseksi, ja herää kysymys että miksi. Jos rotta syö kuivaruokaa jossa on eläinproteiinia, sen pitäisi etenkin pärjätä varsin hyvin ilman lisä-lihaa.

• surhym

Koiran raksuja oon laittanu pikkusille kuivaruoan lisäksi, vanhemmiten eivät paljon kaipaa enää. Jollei itse syö lihaa niin laitan kyllä pakkaseen paistettua jauhelihaa riisin kanssa sekoitettuna, kovin helpolla pääse sillai. En usko et kovin kokemattoman kannattaa laittaa rotat täysin kasvis syöjiksi, vaatii kuitenkin kunnollista tietoa eläinproteiinin korvaavista ruoista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      151
      8224
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      427
      7279
    3. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      69
      3743
    4. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      146
      3412
    5. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      109
      2904
    6. Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan

Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään
      Maailman menoa
      47
      2438
    7. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      126
      1966
    8. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      23
      1823
    9. Turvaan tulleet lähettävät omia lapsiaan vaaraan - hullua

MOT-ohjelman jakso ”Loma vaihtui kahleisiin” kertoi, kuinka Suomessa ja muualla Euroopassa asuvat somaliperheet lähettäv
      Maailman menoa
      35
      1629
    10. Tytti Tuppurainen nöyryyttää avustajiaan

Tytti Tuppurainen nöyryyttää SDP:n eduskuntaryhmän kokouksissa sekä avustajia että kansanedustajia. Hän nolaa ihmisiä ju
      Kotimaiset julkkisjuorut
      180
      1488
    Aihe