Volvo 740 tietoa...

Terppa

Tässä olen suunnitellut ensimmäistä volvoani. Budjetti olisi n.4000e.
Volvo 740 olisi mielestäni yksi vahva vaihtoehto. Se on turvallinen ja hyvä ajaa. Mutta myös luotettava, ainakin kuulemien mukaan, kokemusta kun ei volvosta ole.
Vuodesta 88 alettiin käyttää uudenlaista taka-akselia ja sen tuentaa, olenko väärässä?
Kaasutinkonetta en tahtoisi ostaa, ruisku on paljon taloudellisempi.
Onko tuo 2-litrainen vapaastihengittävä turhan pieni tuohon koriin jos ajattelee kulutusta, vai jaksaako se viedä sitä vedättämättä. Olisiko kulutus mahdollisesti pienempi esim 2.3 tai 2.0/2.3 turbossa? Turbokone kyllä kiinnostaisi todella paljon.
Niin ja manuaali vaihteisto, onko niissä kaikissa nappivitonen? Onko tuo sähköinen ratkaisu luotettava enään esim. 400tkm jälkeen?

Haluaisin käyttäjiltä kokemuksia, sekä risuja että ruusuja eli kaikki tieto on erittäin tervetullutta.

Kiitos!

7

2168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Volvo-autoilija

      Uusi taka-akseli tuli vuosimalliin 1988, mutta vain kalliimpiin 760- ja 780-sedanmalleihin. 740:ssä on aina jäykkä taka-akseli. Ei kuitenkaan mikään huono ratkaisu ainakaan minun mielestäni.

      Suihkutusmoottori ei ole paljon taloudellisempi kuin kaasutinmoottorikaan. Ero on varsin pieni, mutta toki suihkutusmoottorin hyväksi.

      2,0-litrainen moottori on mielestäni täysin riittävä 740:een, jos ei vaadi mitään huippusuorituskykyä. Silti 2,3-litrainen voi varsinkin kaupunkiajossa olla mukavampi valinta. Tasaista maantievauhtia ajettaessa on sama, mikä moottori 740:ssä on, kunhan ei ole 2,4-litrainen turboton diesel. Se ei nimittäin jaksa kiivetä isompia ylämäkiä suurimmalla vaihteella eikä aina pienemmälläkään.

      Turbomoottorien kulutus tuntuu olevan käytännössä hieman suurempi kuin turbottomien. Ajotapa ratkaisee paljon. Kulutukseen suurin vaikutus on sillä, onko autossa automaattivaihteistoa tai katalysaattoria. Säästäväinen autoilija välttää kumpaakin ratkaisua.

      Turbokoneella on kiva ajaa, koska niissä on mukava vääntö jo kaupunkiajossa.

      Kalliimpien mallien käsivaihteistoissa on sähköinen ylivaihde (M46-vaihteisto), muissa mekaaninen viitonen (M47). Sähköloikkarissa saattaa tulla ongelmia (lähinnä sähkö-), mutta ne voi käsittääkseni korjata kohtuukustannuksin. Yli kymmenen vuotta vanhassa autossa tällaisten ongelmien ilmeneminen ei juuri riipu kilometrimäärästä.

      740:n huonoista puolista mainittakoon huono liikkeellelähtökyky talvella. Tämä koskee varsinkin käsivaihteisia, huonoilla renkailla varustettuja sedanmalleja. Muutama sentti lunta tiellä ja jääpinta alla voi estää liikkeellelähdön. Nastarenkaiden pitää olla hyvät. Kitkarenkaita ei kannata talvella käyttää 700-Volvoissa. Minulla ei ole talvella ollut ongelmia, koska tiedän auton suorituskyvyn enkä hankkiudu liukkaisiin ylämäkiin tai huonoille teille.

      Niissä autoissa, joissa on tietokoneohjattu polttoaineensuihkutus, on syytä varautua siihen, että suihkutusjärjestelmän komponentteja joutuu uusimaan. Ne ovat varsin kalliita. Esimerkiksi ilmamäärämittari maksaa 500 e, polttoainepumppu 250 e, suihkutussuutin 150 e ja tyhjäkäyntiventtiili 250 e. Komponentteja on useita, joten melkoinen onni täytyy olla, jos niitä ei joudu vaihtamaan. Sanottakoon kuitenkin, etteivät ne mitään jatkuvia murheen aiheita ole (paitsi ehkä hintansa puolesta). Kerran vaihdettu osa ei enää aiheuta ongelmia.

      Vuosimallin 1988 ja sitä vanhemmissa autoissa kannattaa katsoa, että kori pysyy kunnossa. Pohjaa on syytä tarkkailla, ja se olisi hyvä suojata. Samoin ovien alaosat. Vuosimallista 1989 alkaen ruostesuojaus on selvästi parempi.

      Edullisinta ajoa saat, jos ostat käsivaihteisen auton, jossa ei ole tietokoneohjattua suihkutusta eikä katalysaattoria. Sopivat moottorit ovat näin ollen B200K, B200E, B230A, B230K ja B230E.

      • 740

        Eikös vm.88 malleista eteenpäin kori ole täyssinkitty?


      • Turbo ovlov

        Osta 2,3 koneella, koska on vielä sinänsä lujaa 2,0 vieläkin kestävempi. Riippuen kuormasta ja käyttötarkoituksesta kulutus on jopa 2,0 pienempi.

        Itse ostaisin manuaalilla oli kone mikä tahansa, mutta etenkin automaatin kanssa 2,0 on liian laiska. 2,3 sopiva. Automaatissa kulutus 1 litra / 100km verrattuna manuaali.

        Ja ilman muuta 4-piste ruiskulla. Vanha volvo hieman prilleessä ollevalla kaasarilla on aika moinen bensan viejä. Ruiskut kyllä kestää 500tkm - 700tkm helposti ja enemmänkin, joten aika harvoilta niitä menee. Sama koskee sähkö 5, jos et nyt aio jotain 800tkm ajettua ostaa niin laatikon tyypillä ei ole väliä.

        Ja jos haluat AUTON niin osta 2,3 turbo ic:llä, ainut moottori jolla koko auto olisi koskaan pitänyt markkinoille tuoda. Kulkee sopivasti olematta kuitenkaan liiaan äkäinen. Ja kulutus ei ole paha, jos on n. 180hp malli manuaalilla ja ilman kat. Kat malleissa taitaa tehot ollakkin jo paljon pienemmät.


    • .......

      Mulla oli 740 2.3litrainen turbo ic. Hyvä ajaa ja tehoo löyty 180hp, eli pysy kyllä liikenteen mukana, mut se bensan kulutus oli aika hirvittävää ainakin mun vuosi kilometreille (30 tkm/v) tuntu että tarvi olla joka toinen päivä tankilla. Tosin autoni oli automaatti vaihteinen, mut silti....Niin ja talvirenkaat pitää olla hyvät jos mielii johonki päästä. Nykyään ajelen 240-sarjan dieselillä, vauhti ei päätä huimaa, eikä auton malli ole yhtä hieno kun 700-sarja, mut kestävä tämä on ja halvempi osiltaan ja kulutukseltaan, eli mieti myös 200-sarjan Volvoa, molempia valmistettiin -93 vuoteen asti.

    • Anonyymi

      Itsellä on 2,0 kat automaatti 1990. Vielä kun ilmastointi on päällä, niin ei kiihtyvyys saa vatsaa sekaisin.

    • Anonyymi

      Traktorien ominaisuuksii hiiiii

    • Anonyymi

      20- vuotta vanha aloitus ....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      85
      6314
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3793
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3150
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1706
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1330
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      949
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      946
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      880
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      859
    Aihe