Tässä olen suunnitellut ensimmäistä volvoani. Budjetti olisi n.4000e.
Volvo 740 olisi mielestäni yksi vahva vaihtoehto. Se on turvallinen ja hyvä ajaa. Mutta myös luotettava, ainakin kuulemien mukaan, kokemusta kun ei volvosta ole.
Vuodesta 88 alettiin käyttää uudenlaista taka-akselia ja sen tuentaa, olenko väärässä?
Kaasutinkonetta en tahtoisi ostaa, ruisku on paljon taloudellisempi.
Onko tuo 2-litrainen vapaastihengittävä turhan pieni tuohon koriin jos ajattelee kulutusta, vai jaksaako se viedä sitä vedättämättä. Olisiko kulutus mahdollisesti pienempi esim 2.3 tai 2.0/2.3 turbossa? Turbokone kyllä kiinnostaisi todella paljon.
Niin ja manuaali vaihteisto, onko niissä kaikissa nappivitonen? Onko tuo sähköinen ratkaisu luotettava enään esim. 400tkm jälkeen?
Haluaisin käyttäjiltä kokemuksia, sekä risuja että ruusuja eli kaikki tieto on erittäin tervetullutta.
Kiitos!
Volvo 740 tietoa...
7
2346
Vastaukset
- Volvo-autoilija
Uusi taka-akseli tuli vuosimalliin 1988, mutta vain kalliimpiin 760- ja 780-sedanmalleihin. 740:ssä on aina jäykkä taka-akseli. Ei kuitenkaan mikään huono ratkaisu ainakaan minun mielestäni.
Suihkutusmoottori ei ole paljon taloudellisempi kuin kaasutinmoottorikaan. Ero on varsin pieni, mutta toki suihkutusmoottorin hyväksi.
2,0-litrainen moottori on mielestäni täysin riittävä 740:een, jos ei vaadi mitään huippusuorituskykyä. Silti 2,3-litrainen voi varsinkin kaupunkiajossa olla mukavampi valinta. Tasaista maantievauhtia ajettaessa on sama, mikä moottori 740:ssä on, kunhan ei ole 2,4-litrainen turboton diesel. Se ei nimittäin jaksa kiivetä isompia ylämäkiä suurimmalla vaihteella eikä aina pienemmälläkään.
Turbomoottorien kulutus tuntuu olevan käytännössä hieman suurempi kuin turbottomien. Ajotapa ratkaisee paljon. Kulutukseen suurin vaikutus on sillä, onko autossa automaattivaihteistoa tai katalysaattoria. Säästäväinen autoilija välttää kumpaakin ratkaisua.
Turbokoneella on kiva ajaa, koska niissä on mukava vääntö jo kaupunkiajossa.
Kalliimpien mallien käsivaihteistoissa on sähköinen ylivaihde (M46-vaihteisto), muissa mekaaninen viitonen (M47). Sähköloikkarissa saattaa tulla ongelmia (lähinnä sähkö-), mutta ne voi käsittääkseni korjata kohtuukustannuksin. Yli kymmenen vuotta vanhassa autossa tällaisten ongelmien ilmeneminen ei juuri riipu kilometrimäärästä.
740:n huonoista puolista mainittakoon huono liikkeellelähtökyky talvella. Tämä koskee varsinkin käsivaihteisia, huonoilla renkailla varustettuja sedanmalleja. Muutama sentti lunta tiellä ja jääpinta alla voi estää liikkeellelähdön. Nastarenkaiden pitää olla hyvät. Kitkarenkaita ei kannata talvella käyttää 700-Volvoissa. Minulla ei ole talvella ollut ongelmia, koska tiedän auton suorituskyvyn enkä hankkiudu liukkaisiin ylämäkiin tai huonoille teille.
Niissä autoissa, joissa on tietokoneohjattu polttoaineensuihkutus, on syytä varautua siihen, että suihkutusjärjestelmän komponentteja joutuu uusimaan. Ne ovat varsin kalliita. Esimerkiksi ilmamäärämittari maksaa 500 e, polttoainepumppu 250 e, suihkutussuutin 150 e ja tyhjäkäyntiventtiili 250 e. Komponentteja on useita, joten melkoinen onni täytyy olla, jos niitä ei joudu vaihtamaan. Sanottakoon kuitenkin, etteivät ne mitään jatkuvia murheen aiheita ole (paitsi ehkä hintansa puolesta). Kerran vaihdettu osa ei enää aiheuta ongelmia.
Vuosimallin 1988 ja sitä vanhemmissa autoissa kannattaa katsoa, että kori pysyy kunnossa. Pohjaa on syytä tarkkailla, ja se olisi hyvä suojata. Samoin ovien alaosat. Vuosimallista 1989 alkaen ruostesuojaus on selvästi parempi.
Edullisinta ajoa saat, jos ostat käsivaihteisen auton, jossa ei ole tietokoneohjattua suihkutusta eikä katalysaattoria. Sopivat moottorit ovat näin ollen B200K, B200E, B230A, B230K ja B230E.- 740
Eikös vm.88 malleista eteenpäin kori ole täyssinkitty?
- Turbo ovlov
Osta 2,3 koneella, koska on vielä sinänsä lujaa 2,0 vieläkin kestävempi. Riippuen kuormasta ja käyttötarkoituksesta kulutus on jopa 2,0 pienempi.
Itse ostaisin manuaalilla oli kone mikä tahansa, mutta etenkin automaatin kanssa 2,0 on liian laiska. 2,3 sopiva. Automaatissa kulutus 1 litra / 100km verrattuna manuaali.
Ja ilman muuta 4-piste ruiskulla. Vanha volvo hieman prilleessä ollevalla kaasarilla on aika moinen bensan viejä. Ruiskut kyllä kestää 500tkm - 700tkm helposti ja enemmänkin, joten aika harvoilta niitä menee. Sama koskee sähkö 5, jos et nyt aio jotain 800tkm ajettua ostaa niin laatikon tyypillä ei ole väliä.
Ja jos haluat AUTON niin osta 2,3 turbo ic:llä, ainut moottori jolla koko auto olisi koskaan pitänyt markkinoille tuoda. Kulkee sopivasti olematta kuitenkaan liiaan äkäinen. Ja kulutus ei ole paha, jos on n. 180hp malli manuaalilla ja ilman kat. Kat malleissa taitaa tehot ollakkin jo paljon pienemmät.
- .......
Mulla oli 740 2.3litrainen turbo ic. Hyvä ajaa ja tehoo löyty 180hp, eli pysy kyllä liikenteen mukana, mut se bensan kulutus oli aika hirvittävää ainakin mun vuosi kilometreille (30 tkm/v) tuntu että tarvi olla joka toinen päivä tankilla. Tosin autoni oli automaatti vaihteinen, mut silti....Niin ja talvirenkaat pitää olla hyvät jos mielii johonki päästä. Nykyään ajelen 240-sarjan dieselillä, vauhti ei päätä huimaa, eikä auton malli ole yhtä hieno kun 700-sarja, mut kestävä tämä on ja halvempi osiltaan ja kulutukseltaan, eli mieti myös 200-sarjan Volvoa, molempia valmistettiin -93 vuoteen asti.
- Anonyymi
Itsellä on 2,0 kat automaatti 1990. Vielä kun ilmastointi on päällä, niin ei kiihtyvyys saa vatsaa sekaisin.
- Anonyymi
Traktorien ominaisuuksii hiiiii
- Anonyymi
20- vuotta vanha aloitus ....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois
Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja2195472NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu
narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun1325044Heh, Riikka runnoi Suomen BKT:n miinukselle
Suomi on Riikan irvistysten ansiosta ainoa negatiivisen talouskasvun maa EU:ssa. Ei tästä ainakaan EU:ta voi syyttää, ku274861Mikä piirre kaivatussa on sinulle se juttu?
Tunnetko kaivattuasi vai onko hän haavekuva, jota et edes tunne? Joskus tää asia ei ole niin selvää.1232075- 4041807
HihhuIi-Päivi täpinöissään Viktorin tapaamisesta
Eiköhän nyt kaikille ole vihdoin selvää kenen joukoissa tämäkin putinisti seisoo. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a891667Sanna vaihteeksi Australian "60 minuuttia" ohjelmassa
Kansanvälinen superstaramme esiintyi tällä kertaa toisella puolen maapalloa esitettävässä ohjelmassa. Kiinnostus on kova221639Ensitreffit Matti ei vaikene enää - Rehellinen tilitys epäonnistuneesta suhteesta Elisaan
Häntä pystyyn, Matti! Olet mahtava tyyppi ja varmasti “se oikea” löytyy vielä! Elisan kanssa ei nyt vaan sitten natsann131541- 931323
Upeeta! Rauha tulee pian!
Hieno suunnitelma ja se on toteutumassa alle kahdessa viikossa. Jihuu! Tätä on odotettukin, nyt se tulee! https://www.is3791290