Volvo 740 tietoa...

Terppa

Tässä olen suunnitellut ensimmäistä volvoani. Budjetti olisi n.4000e.
Volvo 740 olisi mielestäni yksi vahva vaihtoehto. Se on turvallinen ja hyvä ajaa. Mutta myös luotettava, ainakin kuulemien mukaan, kokemusta kun ei volvosta ole.
Vuodesta 88 alettiin käyttää uudenlaista taka-akselia ja sen tuentaa, olenko väärässä?
Kaasutinkonetta en tahtoisi ostaa, ruisku on paljon taloudellisempi.
Onko tuo 2-litrainen vapaastihengittävä turhan pieni tuohon koriin jos ajattelee kulutusta, vai jaksaako se viedä sitä vedättämättä. Olisiko kulutus mahdollisesti pienempi esim 2.3 tai 2.0/2.3 turbossa? Turbokone kyllä kiinnostaisi todella paljon.
Niin ja manuaali vaihteisto, onko niissä kaikissa nappivitonen? Onko tuo sähköinen ratkaisu luotettava enään esim. 400tkm jälkeen?

Haluaisin käyttäjiltä kokemuksia, sekä risuja että ruusuja eli kaikki tieto on erittäin tervetullutta.

Kiitos!

7

1979

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Volvo-autoilija

      Uusi taka-akseli tuli vuosimalliin 1988, mutta vain kalliimpiin 760- ja 780-sedanmalleihin. 740:ssä on aina jäykkä taka-akseli. Ei kuitenkaan mikään huono ratkaisu ainakaan minun mielestäni.

      Suihkutusmoottori ei ole paljon taloudellisempi kuin kaasutinmoottorikaan. Ero on varsin pieni, mutta toki suihkutusmoottorin hyväksi.

      2,0-litrainen moottori on mielestäni täysin riittävä 740:een, jos ei vaadi mitään huippusuorituskykyä. Silti 2,3-litrainen voi varsinkin kaupunkiajossa olla mukavampi valinta. Tasaista maantievauhtia ajettaessa on sama, mikä moottori 740:ssä on, kunhan ei ole 2,4-litrainen turboton diesel. Se ei nimittäin jaksa kiivetä isompia ylämäkiä suurimmalla vaihteella eikä aina pienemmälläkään.

      Turbomoottorien kulutus tuntuu olevan käytännössä hieman suurempi kuin turbottomien. Ajotapa ratkaisee paljon. Kulutukseen suurin vaikutus on sillä, onko autossa automaattivaihteistoa tai katalysaattoria. Säästäväinen autoilija välttää kumpaakin ratkaisua.

      Turbokoneella on kiva ajaa, koska niissä on mukava vääntö jo kaupunkiajossa.

      Kalliimpien mallien käsivaihteistoissa on sähköinen ylivaihde (M46-vaihteisto), muissa mekaaninen viitonen (M47). Sähköloikkarissa saattaa tulla ongelmia (lähinnä sähkö-), mutta ne voi käsittääkseni korjata kohtuukustannuksin. Yli kymmenen vuotta vanhassa autossa tällaisten ongelmien ilmeneminen ei juuri riipu kilometrimäärästä.

      740:n huonoista puolista mainittakoon huono liikkeellelähtökyky talvella. Tämä koskee varsinkin käsivaihteisia, huonoilla renkailla varustettuja sedanmalleja. Muutama sentti lunta tiellä ja jääpinta alla voi estää liikkeellelähdön. Nastarenkaiden pitää olla hyvät. Kitkarenkaita ei kannata talvella käyttää 700-Volvoissa. Minulla ei ole talvella ollut ongelmia, koska tiedän auton suorituskyvyn enkä hankkiudu liukkaisiin ylämäkiin tai huonoille teille.

      Niissä autoissa, joissa on tietokoneohjattu polttoaineensuihkutus, on syytä varautua siihen, että suihkutusjärjestelmän komponentteja joutuu uusimaan. Ne ovat varsin kalliita. Esimerkiksi ilmamäärämittari maksaa 500 e, polttoainepumppu 250 e, suihkutussuutin 150 e ja tyhjäkäyntiventtiili 250 e. Komponentteja on useita, joten melkoinen onni täytyy olla, jos niitä ei joudu vaihtamaan. Sanottakoon kuitenkin, etteivät ne mitään jatkuvia murheen aiheita ole (paitsi ehkä hintansa puolesta). Kerran vaihdettu osa ei enää aiheuta ongelmia.

      Vuosimallin 1988 ja sitä vanhemmissa autoissa kannattaa katsoa, että kori pysyy kunnossa. Pohjaa on syytä tarkkailla, ja se olisi hyvä suojata. Samoin ovien alaosat. Vuosimallista 1989 alkaen ruostesuojaus on selvästi parempi.

      Edullisinta ajoa saat, jos ostat käsivaihteisen auton, jossa ei ole tietokoneohjattua suihkutusta eikä katalysaattoria. Sopivat moottorit ovat näin ollen B200K, B200E, B230A, B230K ja B230E.

      • 740

        Eikös vm.88 malleista eteenpäin kori ole täyssinkitty?


      • Turbo ovlov

        Osta 2,3 koneella, koska on vielä sinänsä lujaa 2,0 vieläkin kestävempi. Riippuen kuormasta ja käyttötarkoituksesta kulutus on jopa 2,0 pienempi.

        Itse ostaisin manuaalilla oli kone mikä tahansa, mutta etenkin automaatin kanssa 2,0 on liian laiska. 2,3 sopiva. Automaatissa kulutus 1 litra / 100km verrattuna manuaali.

        Ja ilman muuta 4-piste ruiskulla. Vanha volvo hieman prilleessä ollevalla kaasarilla on aika moinen bensan viejä. Ruiskut kyllä kestää 500tkm - 700tkm helposti ja enemmänkin, joten aika harvoilta niitä menee. Sama koskee sähkö 5, jos et nyt aio jotain 800tkm ajettua ostaa niin laatikon tyypillä ei ole väliä.

        Ja jos haluat AUTON niin osta 2,3 turbo ic:llä, ainut moottori jolla koko auto olisi koskaan pitänyt markkinoille tuoda. Kulkee sopivasti olematta kuitenkaan liiaan äkäinen. Ja kulutus ei ole paha, jos on n. 180hp malli manuaalilla ja ilman kat. Kat malleissa taitaa tehot ollakkin jo paljon pienemmät.


    • .......

      Mulla oli 740 2.3litrainen turbo ic. Hyvä ajaa ja tehoo löyty 180hp, eli pysy kyllä liikenteen mukana, mut se bensan kulutus oli aika hirvittävää ainakin mun vuosi kilometreille (30 tkm/v) tuntu että tarvi olla joka toinen päivä tankilla. Tosin autoni oli automaatti vaihteinen, mut silti....Niin ja talvirenkaat pitää olla hyvät jos mielii johonki päästä. Nykyään ajelen 240-sarjan dieselillä, vauhti ei päätä huimaa, eikä auton malli ole yhtä hieno kun 700-sarja, mut kestävä tämä on ja halvempi osiltaan ja kulutukseltaan, eli mieti myös 200-sarjan Volvoa, molempia valmistettiin -93 vuoteen asti.

    • Anonyymi

      Itsellä on 2,0 kat automaatti 1990. Vielä kun ilmastointi on päällä, niin ei kiihtyvyys saa vatsaa sekaisin.

    • Anonyymi

      Traktorien ominaisuuksii hiiiii

    • Anonyymi

      20- vuotta vanha aloitus ....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet taitava

      monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      74
      7494
    2. Sinällään hauska miten jostakin

      jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      58
      3173
    3. Mikä ihme sai sut käyttäytymään

      Niin helvetin törkeästi mua kohtaan, jos kerta olet ihastunut?
      Ikävä
      35
      2429
    4. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

      Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      7
      2070
    5. Osuuspankki Kuhmo!

      Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto
      Kuhmo
      31
      2006
    6. Voi helvetti

      Mihin olet mut ajanut.
      Ikävä
      20
      1928
    7. Tiedät etten tiedä

      Mitä pitäisi tehdä.
      Ikävä
      13
      1877
    8. Rakkaalleni!

      Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus
      Tunteet
      15
      1653
    9. Työttömyys kasvaa

      Onneksi persujen kannatus ei kasva.
      Perussuomalaiset
      52
      1588
    10. hyvää yötä.

      toivottavasti sulla oli kiva jouluaatto. 🤍
      Ikävä
      18
      1579
    Aihe