Uskaltaako ostaa 520d 2012vm farkku?

Ostelija88

125tkm ajettu. Automaattivaihteinen suomiauto. Huollot tehty. Onko noissa mitä huomioitavaa? Mitä korjauksia on semmosia mihin voi varautua? Onko joku ajanu noilla ongelmitta esim yli 200tkm?

30

4705

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bemutietäjä

      Imuläpät putoaa sylinteriin ja kone hajoaa. Tai sitten jakoketju katkeaa ja kone hajoaa. Uusi kone sitten hankintaan. Automaatti hajoaa 150 tkm kohdalla.

      • BMWF112015

        Täysin suoli 24 kommentti, BMW:n käyttämä ZF automaatti 8 vaihteinen on yksi maailman parhaista vaihdelaatikoista, joka on kestänyt moitteetta ja toimii hienosti satoja tuhansia kilometrejä. 500 000 km on sille sisäänajo.
        BMW: 2litrainen diesel käy kuin kello isältä pojalle ja kuluttaa vähän. Voimaa on vakiona aivan riittävästi 184 hevosvoimaa, unohda virityslastut.
        Laatuosilla tehty auto ei rämiste eikä kolise, oikeastaan noin vähän ajettu BMW on uutta vastaava, ei ole edes verhoiluissa kulumia.
        Kori on alumiinia ja galvanoitua suurlujuus terästä, kevyt silti vahva. Ruostevauriot eivät tule olemaan ongelma, kymmeniin vuosiin.
        Noissa kilometreissä takajarrupalat on uusittu ja etujarrupalat vaihtokunnossa, tuskin muuta on tarvinnut tehdä. Huollon tiedot selviävät Autokeskuksen koneelta, ellei selviä, pyydä selvitystä.
        Tuon ikäisessä BMW F 11 autossa on kalliit kilometrit takana, joku on pääomana hävinnyt paljon rahaa. Auto on erittäin hyvä ostos juuri käytettynä ja herrakyytiä, vähän laihemmalekin kukkarolle.
        Täällä liian usein kirjoittelevat erinäköiset pilkkaajat, aivan kiusakseen, yleensä ajelevat ruostuneella kilpailijamerkillä.


      • E220_CDI

        Muuten hyvä yhteenveto, mutta vaikka 520d normilukemat hyvät ovatkin, käytännön kokemusten valossa kulutuksessa ei ole mitään poikkeuksellista ja olisi kiva nähdä edes muutama kuva F10 hintaisesta ruosteisesta kilpailijasta.

        Hyvä auto F10 silti on. Oli ainoa todellinen vaihtoehtoni, jota harkitsin vakavasti. Kaikki muut eliminoituivat selkeään puuttuvaan ominaisuuteen, mutta W212 ja F10 välinen valinta oli minulle puhdas mielipidekysymys. Eroja toki on, joten myös BMW:n saa sopivilla painotuksilla selväksi voittajaksi.

        Ei silti ole tarpeen liioitella, vaikka hyvä auto onkin.


      • Reinoajattelee

        Mersussa on se pieni ero, että kuuluu mustalaisten ja taksimiesten suosikkeihin. Yleensä ajetaan hattu päässä ja ikää yli 65 vuotta. Ruostuminen on kaikkien vannoutuneidenkin Mersu miesten tiedossa oleva ongelma. Mersullakin ajelee, mutta Bemariin verrattuna sika ruma ja kohlo. Otan mielummin Bemarin ja juuri viissatasen, on hinta laatu suhde erinomainen.


      • E220_CDI
        Reinoajattelee kirjoitti:

        Mersussa on se pieni ero, että kuuluu mustalaisten ja taksimiesten suosikkeihin. Yleensä ajetaan hattu päässä ja ikää yli 65 vuotta. Ruostuminen on kaikkien vannoutuneidenkin Mersu miesten tiedossa oleva ongelma. Mersullakin ajelee, mutta Bemariin verrattuna sika ruma ja kohlo. Otan mielummin Bemarin ja juuri viissatasen, on hinta laatu suhde erinomainen.

        Saksalaisen kulutusseurantasivuston toteutuneista lukemista huomataan 520d:n kuluttavan yhtä paljon kuin sikaruma kolhokin. Pyynnöstä huolimatta et esittänyt yhtään kuvaa jo 6 vuotta vanhan korimallin F10 hintaisesta ruostuneesta yksilöstä.

        Mielipiteeseesi sinulla on toki oikeus ja se tuli selväksi.

        Minun mielipiteeni on, että F10 on ihan oikeastikin sen verran hyvä auto, ettei liioittelu ole tarpeen.


      • Reinoajattelee

        Eiköhän tuo BMW:n valinta jo kymmeniä vuosia ole ollut minullekin mielipidekysymys. Ruostuminen taitaakin olla hieman vanhempien noin kymmenvuotiaiden Mersujen ongelma ja usein väriltään valkoisten. Jos oikein kehumaan aletaan, niin Mersun jousitus on aina ollut viimeisen päälle mukava kuoppaisillakin tieosuuksilla ja kulutus alhainen. Viimeisen uuden Mersun ostin vuonna 1987, mallia 190 D.
        BMW on aina rakennettu enemmän ajajan autoksi, Mersu taas matkustajan. BMW on koriltaan pääsääntöisesti ollut kauniimpi, eikä väkisin muotoiltu, yhtä 500 sarjan poikkeusta huomioimatta.
        Yksi mikä kiinnostaisi voisi olla Mercedeksen Air Matic ilmajousitus, täytyy käydä joskus koeajamassa. Ainakin BMW:n F 11 farmarissani pelkkä takailmajousitus vakiona on erittäin hieno ja 17 tuuman vakio palonkeilla meno tasaista.
        Mersumiehen kirjoitukset ovat olleet asiallisia, joten kiitos siitä, omalta osaltani pyydän anteeksi, mahdumme molemmat hyvin samalle maantielle. Makuasioista vanhan sananparren mukaankin ei kannata kiistellä.


      • E220_CDI

        Juuri näin. Tosiasiat ovat kaikille yhteisiä, ja niitä kiinnostaa kuulla lisääkin. On tietenkin itse kunkin oma asia, mihin tärkeysjärjestykseen nämä tiedonjyvät omassa valinnassamme asetamme.

        Nykyistä autoa edeltänytkin oli jo kokonaan sinkkifosfatoitu, eikä osoittanut minkäänlaista ruosteen oirettakaan yli 6-vuotiaana kolmattasataa tuhatta ajettuna meiltä lähtiessään. Parempia ne tässä suhteessa ovat kuin edeltäjänsä, mutta sitä emme vielä tiedä, ovatko yhtä hyviä kuin galvanoidut kilpailijansa? Asia selviää lähivuosina, mutta en uskaltanut lyödä auton hintaista vetoa asiasta, joten omani käytin ruostesuojakäsittelyssä heti kun sain sen kynsiini. Piste Audille, BMW:lle ja Volvolle, joilla on jo pidemmältä ajalta vahvat näytöt hyvin kestävistä koreista.

        Airmatic ON mukava, mielestäni aivan Citroenin taikamaton tasolle. Mutta aivan kuten C5 taikamatto, ei airmatickaan ole viaton. Sen sijaan Citikan jousipalloista poiketen ilmajouset ovat kalliita varaosia. Oma valintani oli tässä kohdassa rajata haku vain rautajousiseen. Ei-alkuperäisiä korvaavia osia on tosin saatavana reilusti alle tähdellisen hinnan, jos airmaticin mukavuutta pitää välttämättömyytenä.

        Uskon tietäväni, mistä BMW kuljettaja ja Citroen kuljettaja eivät minun autoni ohjauksessa pidä. Heillä on eri kritiikin aihe, ja lisäksi he ovat molemmat aivan oikeassa. Heidän inhoamansa (eri) oire on uusimmassakin mallissa vahvasti läsnä. Minä vain satun pitämään tuosta pehmeästä mukavuudesta, jossa ei väsy tuntienkaan jälkeen. Radalle lähtisin mieluummin jollain muulla. Mutta E-klassen tyylisen Mersun periaatteisiin kuuluu, että jos kuljettaja haluaa istua rauhassa ratin takana muutaman tunnin, ei häntä saa häiritä etenemisen kannalta toisarvoisella tiedolla. Jos haluaa kaiken aikaa tuntea sormissaan mitä pyörän alla on tekeillä, ei kannata osta Mersua. Tai ei ainakaan E-sarjalaista.

        Äänieristys on toinen BMW:n hienous näissä hinnat-alkaen mallissa. Kuutonen kuulostaa kummassakin hienolta, myös dieselkuutonen. Mutta Mersun nelosdiesel kuulostaa tyhjäkäynnillä selvästi työkoneelta, kun taas 520d ei kuulosta oikeastaan miltään, mikä on hyvä asia.

        Mitään muita omaan käyttööni riittävän tilavia sedaneita en sitten varsinaisten edustusautojen alapuolelta löytänytkään, kun nykyajan luukkuperät Superb ja Mondeo on neliovisten coupejen A6 ja S80 tapaan tehty takaa liian matalaksi pitkille ihmisille. Omalla ajomäärälläni ei oikein suuri kulutus ole hyväksi, joten mitään korkeaa tornia en halua, vaikka sellaisissa sisätilat ovatkin hyvät.

        Mutta nämä taas ovat käyttötilanteesta riippuvia arvostuksia, jotka jokainen arvioi omalta kannaltaan.


    • voiMiksiReppana

      Suolen vinkeillä ja ohjeilla elämä haltuun, yeah!

    • bemariunelmaa

      Kyllä noilla kaksattaa tonnii ajelee, mut sen jälkeen alkaa osien vaihto rumba!

    • Uusi520D

      BMW diesel on nykyisinkin hyvin kestävä, takseilla ajeltu vajaa 500 000 km ennen vaihtoa. Tuollaiset kilometrit eivät ole vielä mitään.
      Ensimmäiseksi loppuu yleensä turbo noin 300 000 km kohdalla ja se on sen verran halpa, että kannattaa vaihtaa ajoissa.
      Teholastuja sun muita virityksiä ei kannata asennella ja Saksan tuonnin kilometrit eivät välttämättä oikeita.
      520 D on hyvinkin yleinen auto Suomessa ja paljon tarjolla vaihdossa, hinta laatu suhde erinomainen.
      ZF vaihteisto on yksi maailman parhaista ja noilla ajeltu yli miljoonankin ilman remonttia.
      Jakopääkin kuuluu takuuseen, joitakin versioita hajonnut, mutta sen jälkeen kestää.

      • Noupn47

        Millä bmw takseilla? Googleta bmw n47 jakoketju ja palaa tähän maailmaan


    • sepbo

      En ostais ilman 24 kk takuuta...

    • 2.4STW

      Muutama asia kannattaa huomioida.
      1. BMW ei kulje suoraan. Jos tarkoitus ajaa muuallakin kuin kaupungissa niin suorita oikeinkunnon koeajo uraisella tavallisella maaniellä. Jätä suosilla kurvitiet väliin. Bemari kyllä kulkee kurveissa hyvin mutta se tuppaa valumaan tien pinnan mukaan ja urat ynnä tuuli vie sitä aika tuhdisti. Jos löydät yksilön mikä menee luotisuoraan ilman että rattia tarvitsee käänneellä myös uraisella ja tiellä missä tien kallistus muuttuu suorallakin osuudella niin osta pois muta muista viedä pyöränkulma säätöön mutta sano jampoille että haluat auton kulmat vain mitattavan, ei säädettävän. Tämä jotta saat myöhemmin tarvittaessa huollon säätämään kulmat juuri samoiksi. BMW on erittäin herkkä aivan pienen pienilliekin kulmamuutoksille. Tosin vain aurauskulmia voi säätää ilman osien vaihtoa.

      2. tehtaan orja. BMWn tehdas hoitaa asiat niin että kaikki softat ja elektroniikkaan liittyvät viat hoituu vain ja ainoastaan kun huollolla on suora yhteys tehtaan tietojärjestelmään ja tämä ei onnistu kuin BMWn huolloissa.
      Hyvä puoli on se että saat osan varusteista hankitua jopa vanhaan autoon. Esimerkiksi servotronic ohjaus jne.. on vain softapäivitys, maksullinen tottakai.

      3. Cruise. Tuon ikäisissä on toisinaan cruisessa vikaa (ei kun siis ominaisuus). Auton nopeus soutaa jatkuvasti. Tehtaan mukaan kyse ei ole viasta.

      4. Käytettyjä autoja on kahdenlaisia. Niitä mitkä on vaihdettu siksi että omistajan mielestä aika tai matka on jo liian suuri ja toisenlainen käytetty on sitten sellainen mikä on vaihdettu jonkun ongelman vuoksi.

    • Paljonajanut

      Älä kirjoittele Jaskaa parempaa autoa ajaa, kuin viissataa sarjan BMW saa etsiä. Ei pärjää lulla Mersu, eikä vetelevä etuveto Audi.
      Kiikkerät kimonot ei senkään vertaa.

      • 423423

        Siinä taas oli loistava esimerkki kehittyneestä ilmaisutaidosta. Olikohan taustalla muuta kuin laumasielun oman lauman paniikkipuolustus. Sisältöä, saati faktaa ei ainakaan tullut esille.


      • Paljonajanut

        Taustalla oli satoja tuhansia kilometrejä näillä kaikilla mainituilla merkeillä.
        Maantieajoon kesät talvet ei oikein parempaa kohtuu hinnalla löydy, kuin nelivetoinen 520 D.
        Satojen kilometrien työmatkat menevät todella kevyesti, urheiluistuimet kannattaa ruksata aina, muita lisävarusteita bisnes paketin lisäksi ei oikein tarvitakkaan.
        2 litran kone riittää mainiosti, kulutus pieni ja ohitukset keveitä.
        Mersuilla on ajettu myös paljon, ongelma ohjauksen klappi keskialueella, toinen järjetön ruostuminen, kolmas ikuiset sähköviat näissä uudemmissa, vanhemmat kesti muuten hyvin.
        Audin ostin kerran etuvetoisena järkyttävä ohjaukseen repijä, olisi varmaan pitänyt Quatro valita. DSG vaihteistot hieman pelottaa BMW ZF on varmaa kamaa.
        BMW on myös esimerkillisen nopeasti lämpiävä ja lämmin, oikeastaan Volvon 740 D oli ainoastaan yhtä lämmin ja penkit olivat hyvät. Nahkasahahan tuo Volvo oli, mutta hämmästyttävän ketterä ja kuutosen ääni aina kaunis. Bemarissa kun vielä olisi varaa kuutoseen niin olisi täydellinen auto.


    • Punkkimatoja

      520d on hyvä lastullakin kun se on hyvin tehty. Mulla 222hv ja 460nm. Rauhassa ajelen mutta tarvittaessa siirtyy rivakastikkin. Ei ole ongelmia kestämisen suhteen. Ja kaikenhan saa rikki jos haluaa toki. Näitä ohjelmointeja on aika monilla jo eikä se autoa muuten muuta kummemmin..pikkasen paremmaksi vaan sillon harvoin kun tehoa tarvii..ei edes joka päivä

      • Parasbmw

        Siinä on sama laatikko kun 525d ja esim 528i..ei se siitä kummene keston suhteen. Vakionkin saa hajalle jos ajat kaasupohjassa jatkuvasti 200tonnia..eikä tommonen pieni tehojen nosto vaikuta juuri millään tavalla autoon muutakun että on hieman ripeempi. Ellet sä rupea sillä tolkuttomasti räppäämään. Se kone ei siitä ohjelmoinnista rasitu yhtään enempää...ellet tosiaan itse sitä aiheuta ajaen vuositolkulla täysillä..


      • Optimoioikein

        Tärkeetä että ohjelma tehään hyvin. Eikä laiteta mitään tehoboxeja.


    • BemaristiHelsinki

      Optimointi on vain hieno nimi, todellisuudessa on kyseessä viritys, joka rasittaa moottoria, vaihdelaatikkoa ja voimalinjaa.
      Tehtaalla on tehty kyllä oikeat säädöt ja laskettu että kestää paikat. 520 D on ällistyttävän tehokas kaksilitraiseksi dieseliksi jo vakiona ja auton kiusaaminen optimoimisilla täysin turhaa.
      BMW takaveto tai neliveto gardaaneineen on vankkaa työtä, verrattakoon mihin tahansa muuhun autoon ja reilu satatuhatta kilometriä on pieni ajomäärä laatuautolle.
      Baijerissa tosiaankin tehdään maailman parhaat autot, jotka kelpaavat Matti Meikäläisille ja Amerikan filmitähdillekin.
      Kehitystyössä pitkään ollut mukana Aaltosen Rauno tunnettu flying Finn.

      • Ksksknd

        Niin ei se ohjelma rasita sen kummemmin sitä autoa normikierroksilla. Vaan jos sä käytät sitä tehoa. Muutenhan se on ajossa aika normaali. Vasta kun poljet kunnolla huomaat eron. Eikä tosiaan joku 20 heppaa paljoa tunnu. Eri asia sitte jos alkaa virittelee oikee osien kanssa. Siihen en kyllä lähtisi sitten millään. Noita ohjelmointejahan on jo jokatoisessa dieselissä suunnilleen. On tosiaan eroja tehdäänkö ohjelma kunnolla vai ei. Se pitää olla sopiva sille laatikolle myös. Tuo 520d laatikko kestää 500nm väännön leikiten.


      • Ohjelmoinnista

        Se auton alkuperäinen ohjelma on aina kompromissi päästöjen, kulutuksen, tehon ja kestävyyden suhteen. Se ei todella ole mikään maksimivoima mitä siitä saa turvallisesti irti. Se että otat 520d:stä joku päältä 200heppaa ei vaikuta millään lailla mihinkään ainakaan kestävyyteen. Mutta tosiaan sitten eri asia jo otat siitä 300 heppaa ja käytät sitä koko ajan..sit voi olla jo vaikutusta...


      • Lastujapussista

        Myös hinnoittelupolitiikka määrää aika paljon..onhan se kiva myydä kalliimpaa samaa konetta useamman tonnin isommalla hinnalla..siksihän nämä uusissa autoissa tekevät näitä salauksia ettei pystykkään ohjelmoimaan...aika moni näitä laittaa..


      • Perttiesimerkki

        Oli lastu tai ei niin jos ajat talla pohjassa joka mutkan ja valoistalähdön niin ainahan se rasittaa konetta enemmän kun semmonen normaali ajokäytös. Vaikka sulla olis reservissä siellä paljon enemmänkin niin ei se mitään kuormita jolletsä sitä käytä jatkuvasti. Eihän se kone ole yhtään korkeemmilla kierroksilla esim maantieajossakaan lastulla. Tehtaan ohjelma on aina kompromissi joka sopii joka maahan ja ilmastoon..lämpötiloineen ja huonoine bensoineen. Lähtökohtasesti lastu ei hajota jos se tehdään suoraan bemarin ohjelmaan esim...mutta semmoinen kilpakuskin leikkiminen liikenteessä hajottaa ennemmin tai myöhemmin auton kuin auton...


    • 3.0ddddddddd

      Ihan huippupeli, osta pois ja nauti huolettomasta autoilusta. Tuon luokan saksalaiset rankkaan: Bmw-Audi-Mb.

    • PariBemuaTallissa

      110 000km ku on mittarissa niin saat vaihtaa ilmajousituksen taakse. Itse luulin ostavani laadukkaan ja kestävän auton mutta pettymys oli. Toisaalta muuten toiminut täysin moitteetta. Osta sedan malli F10 niin ei tartte heti olla takjousisusta korjaamassa. Ihme että Bmw ei oo tehny tälle ongelmalle mitään kun vika/ominaisuus ollu jo useammassa sukupolvessa.

      • Masavaan1

        Vaihdatin omat ilmajouset Laakkosella 95tkm ja 100tkm kohdalla. Auto 5 vuotta vanha. Meni heittämällä good williin. Alle 150tkm ajetut menee tehtaan takuuseen ilman veivaamista. Samoin meni jakopään remontti kun se ketju piti ääntä. Hyvin vähän mutta ongelma tunnistettiin ja auto pajalle. Kustannus itselle näistä kaikista 0 euroa. Auto siis F11 520D vm. 2012.


    • 42342

      Automaatti on toimiva peli mutta ikävä kyllä noissa dieseleissä on ollut jakopäävikoja vähän samaan tapaa kuin volkkarin TSI-koneissa.
      Tuossa koneessa nokkaetju on koneen takana ja koko kone pitää irroittaa remppaa varten.

    • ReiluKauppa
    • MeseäAlle

      Tarkista jakoketjun kestävyys dieselissä, muuten pamahtaa monen tonnin ylläri. Itse luovuin Bemarista tuon vian takia, nykyisin Mersu. Bemari on loistava auto (ilman jakoketjuongelmaa), mutta niin on Mersukin. Mersu on paremman näköinen ja ihan yhtä lailla ajajan auto. Mersulle mun pisteet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

      Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6653
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5729
    3. Ootko nainen jotenkin

      Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

      Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4480
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

      Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

      Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

      Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2956
    8. Minun rakkaani.

      Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2402
    9. Where are you

      Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

      olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe