Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

huono kokemus

olikooikein

Sovin viestein erään äidin kanssa että menen vahtimaan hänen 5 vuotiasta tytärtä pari kertaa meni pieleen sillä ensin lapsi tuli kipeäksi toisella sovitulla ei vastannu viestiin . Parin viikon päästä tämä äiti laittoi pääsisinkö tyttöä vahtimaan yöksi emme olleet puhuneet puhelimessa pelkin viestein mutta tämä äiti ei taas vastannut kun tiedustelin aikaa joten ajattelin kun ei kuulunut että laitan vielä viestiä muusta sovelluksesta joten laitoin ja sain tietää milloin . Kysesisenä päivänä tämä äiti kysyi tulenko varmasti olin totta kai . Kello vähän ennen sovitun ajan ja olin ovella tämä äiti avasi ja itse esittelin itseni ja lapsi oli vielä ulkona siinä hän kertoi monelta tyttö nukkumaan ja että lapsi on helppo ja syö vain herkun iltapalaksi , sitten kerroin että minulla on aiempaa kokemusta vaikkei kysynyt siinä sovimme että menen ulos sillä tyttö on kaverinsa kanssa siellä .Olimme siinä ulkona tämä tyttö hänen kaverinsa ja tapasin hänen mummon joka sai tietää että olin vahtimassa tätä tyttöä .myöhemmin olimme tytön kanssa hänen kotonaan ja tämän äiti lähti ulos muttei ollut antaa avaimia vaikka oli koira josta en ollut saanut tietää kuin vasta ovella ja minä totta kai ajattelin että käytämme koiran vaikka en ollut kuulut koirasta ja vaikka äiti sanoi ettei tarvitse käyttää mutta omatunto sanoi että käytämme sillä itsellä on koiria .Tämä äiti lähti sen kummemmin kertomatta mitään paitsi että tyttö nukkuu vieressä .leikimme tytön kanssa sisällä ja söi yhden vanukkaan ja kertoi että hän aina penkoo itse kaapista jotain syötävää samalla hän Halusi kaakaota kaapissa vanhaa maitoa löytyi onneksi yksi hyvä tökki siinä sitten mietimme mitä oven väliin kun menemme ulos vaikka äiti sanoi kyllä ovi auki pysyy muutenki .Kävimme koirapuistossa ja sen jälkeen kaupassa sillä en ollut itse syönyt mitään muttei tyttökään kunnolla joten ostin omalla rahalla jätskit ja syötävää saimme syötyä oltua ulkona koiran kanssa ja ilman .oli nukkumaan meno aika joten tyttöhalusi eettä silitän jotta uni tulee siinä tyttö nukahti parin minuutin sisällä ja nukkui välillä pää mahani päällä tai ihan vieressä ennen nukkumaan menoa tyttö oli sanonut älä lähde aamulla liian aikaisin vaikka sanoin että kun äitisi on tullut niin sitten jossain vaiheessa se jäi mieleen miksi tyttö sanoi niin .kello oli vaille viisi kun äiti tuli ovesta muttei yksin vaan miehen seurassa joten ajattelin että en lähde vielä vaan olen siihen asti että tyttö herää vaikken nukutuksi saanut , nousin joskus parin tunnin päästä ja odotin että tyttö herää kun tyttö heräsi oli hän hymyssä suin kun olin vielä no tyttö meni hakemaan koiran olohuoneesta kun äiti oli ottanut tämän sinne kun tuli siihen asti se oli nukkunut välissämme no tyttö avasi oven katsoi sohvalle hämmentynyt katse naamalla kun äiti nukkui miehen vieressä . Olin vielä tytön kanssa ja myöhemmin menimme äitiä herättämään jotta oli edes hetken saanut nukkua no mies kyllä heräsi Mutta tytön äiti vain nukkui viimein kun hän nousi hän sanoi että maksan tilille siinä sitten olin ei minulla ole tiliä tällä hetkellä ja että ei ollut aikaisemmin kertonut tätä no siinä sovimme että näemme jumbossa kello kaksitoista ja hän sanoi niin tytöllekkin siinä mies alkoi puhumaan tytölle niin että he eivät kyllä tunteneet siinä sitten lähdin hyvällä omatuntolla koska olin antanut kaikkeni . No lähdin jumboon odotin sovittuna aikana että milloin näemme ei kuulunut laitoin viestiä myöhemmin soitin ei vastausta joten lähdin kahden tunnin kuluttua . Samana päivänä tämä äiti avasi viestini muttei vastannut eikä ole vieläkään en siis saanut palkkaani vaan huonon kohtelun mutta eniten mietin tässä tyttöä kun äiti juo kotona ennenkuin hoitaja on tullut ja jättää näkyville , tyttö kertoo äidille että söin viimeksi kaverilla päivällä muttei se hetkauta ja että yleensä penkoa itse kaapista jotain syötävää . kerroin miten meni sanoin että ostin syötävää meille niin ei mitään , se että äiti tuo vieraita miehiä kotiin ja tyttö miettii aamulla hämmentyneenä , tyttö kertoi ettei äiti ikinä tee mitään kuten tule ulos mukaan kun hän menee . En edes muista oliko tässä kaikki mutta mitä mieltä olette ?
Kaikkensa antanut lastenvahti

25

131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jwoshjeldj

      Eiköhän maalaisjärkikin sano että ei ole ok, lastensuojeluilmoitus?

      • olikooikein

        Kyllä näin aionkin


    • Lapsenvahti

      Moikka!

      On tullut tässä vuosien varrella käytyä useissa perheissä lapsenvahtina ja olosuhteet on ollut hyvinkin vaihtelevia. Oma kokemukseni:
      - yleensä ruokaa on ollut vähintään sen verran, että itse hieman kokkailemalla on saanut väsättyä jotain syötävää (esim. kaurahiutaleita kaapissa tai jotakin purtavaa pakastimessa). Jos jääkaapista ei löydy sopivaa ruokaa, asiat eivät välttämättä ole huonosti. Monet säilyttävät leipiäkin pakastimessa ja sulattavat sieltä. Ehkä seuraavana päivänä oli tarkoitus mennä kauppaan. Vaihtoehtoja on monia.
      - Noin vaihteleva yhteydenpito (viesteihin vastaamatta jättäminen) ärsyttäisi itseäni sen verran, että saattaisin jättää menemättä. Joskus tällaisia on tullut vastaan ja jos eivät itse ota yhteyttä parin yhteydenottoni jälkeen, keikka saa jäädä. Palkka ja kauppakulut tietenkin pitäisi kustantaa.
      - Monet lapset haluavat minun jäävän leikkimään mahdollisimman pitkään vielä aamullakin, en näe siinä mitään kovin omituista.
      - Tuntuu, että monetkaan eivät osaa hoitaa koiria oikein. Lisäksi lemmikistä voi unohtua kiireessä mainita kun se on itselle niin itsestäänselvyys. Muutenkin joiltakin vanhemmilta saa enemmän infoa kuin toisilta. Kysymällä saa tarkempia tietoja, jos vanhempi ei oma-aloitteisesti muista mainita :).
      - Vieraat miehet eivät yksinhuoltajilla ole mikään uusi juttu. Välillä tarttuu baarireissulta mukaan tai kaveri tarvitsee yösijaa yms. Kunnolla kun äitiä tönii ja vähän nimeä huutelee, niin usein lopulta herää, joskus kun ovat juuri syvän unen vaiheessa ;).
      - Lasten kanssa pitäisi touhuta ja leikkiä. Toki on mahdollista, että lapsen "ei ikinä" tarkoittaa, että ei niin usein kun lapsi haluaisi. Kaikki vanhemmat eivät osaa enää leikkiä, mutta ovat kuitenkin läsnä tai osallistuvat muulla tavoin ja takaavat turvallisuuden :).

      Ennen mitään lastensuojeluimoituksia kehottaisin siis vielä toisella kerralla tarkistamaan, ovatko asiat yhtä huonosti vai sattuiko kyseinen ilta vain olemaan huono esimerkki. Toisaalta et kaiketi ole menossa uudestaan (enkä oikeastaan suosittelekaan yhteydenpidon ja palkan maksamatta jättämisen takia)...

      Pointti: Ei tämä nyt mikään kauhutarina ollut. Perheitä on niin erilaisia, ettei ulkopuolisen parane yhden illan perusteella tuomita. Hyviä ja vähän vähemmänkin hyviä kokemuksia riittää varmaan kaikilla :).

    • Ei.oikein

      Tekisin rikosilmoituksen maksamatta jääneestä lapsenvahdin palkasta ja hakeutuisin suomenkielen alkeiskurssille.

      • jeesuksenserkku

        Sama mieltä!!!


      • tuokonveli
        jeesuksenserkku kirjoitti:

        Sama mieltä!!!

        mä tein jo siskosta..


    • Samassajamassa

      Hei, nyt kuulostaa samalta ihmiseltä jonka luona olin itse tytärtä hoitamassa. Teki ihan saman tempun ei vastannut viesteihin eikä puheluihin, lupasi 100€ palkan keikkatyöstä
      ei tullut rahoja vaikka lupasi tilille maksaa!!!

      • Samassajamassa

        Kävin myös tekemässä rikosilmoituksen, mutta poliisi sanoi että asia on riitä joten siihen ei puututa.
        Tämä äiti vältteli mua ihan viimeseen asti.
        Valehteli lähteneensä lomalle vaikka oli kotona nukkumassa ja koira haukkui kun koputin.
        Hämmästy kun ilmestyin oven taakse ja pyysin palkkaani.
        Tilille lupasi maksaa mutta eipä maksanu.
        Aivan törkeetä.


      • Ei.oikein

        Tee rikosilmoitus petoksesta. En ymmärrä mitä tarkoittaa tuo "poliisi sanoi että asia on riitä joten siihen ei puututa"


      • Kävisiiikö

        Tavataanko Tikkurilassa ja käytäisiin yhdessä poliisi asemalla niin voisi jopa tehota kun useampi ilmoittaja ??


      • olikooikein

        Minä siis ehdotin tapaamista


      • teittekö
        Kävisiiikö kirjoitti:

        Tavataanko Tikkurilassa ja käytäisiin yhdessä poliisi asemalla niin voisi jopa tehota kun useampi ilmoittaja ??

        Rikosilmoitus pimeästä satasen palkasta ?


    • yleistyksistä

      "- Vieraat miehet eivät yksinhuoltajilla ole mikään uusi juttu. Välillä tarttuu baarireissulta mukaan tai kaveri tarvitsee yösijaa yms. Kunnolla kun äitiä tönii ja vähän nimeä huutelee, niin usein lopulta herää, joskus kun ovat juuri syvän unen vaiheessa ;)."
      Nämä yleistykset ovat kyllä aika törkeitä. Itse olen yh:n kasvatti eikä äidillä ollut ketään sen jälkeen, kun hän erosi isästäni isän löydettyä uuden naisen. Äiti ei käynyt koskaan baarissa, eikä meiltä löytynyt koskaan ketään äidin mieskaveria tai muutakaan miestä. Sen sijaan kuulin koko lapsuuteni ja nuoruuteni näitä urbaanilegendoja siitä kuinka kauheita KAIKKI yksinhuoltajat ovat. Niiden vaimojensa jättäneiden miesten viaksi sen sijaan ei laitettu mitään. Minunkin isäni jatkoi elämäänsä mua muutaman vuoden vanhemman opiskelijatytön kanssa kuin ei mitään.
      Nykyisin oon itse opiskelija ja teen lapsenvahtikeikkaa. Kaikki yksinhuoltajat keiden luona oon tehnyt keikkaa on olleet tosi vastuullisia. Mut yleistysiähän ei koskaan tehdä sen pohjalta mikä on valtaosa porukasta, vaan just niistä negatiivisista ääripäistä.

      • olikooikein

        Ei ole tarkoitus yleistää olen itsekin yh; n kasvattama ei todellakaan ole tarkoitus sanoa että kaikki ovat samanlaisia . Olen pahoillani jos tekstistä saa käsityksen että yleistän!


    • m97

      Moi! Luultavasti nimikirjanten perusteella kyseinen äiti on myös minulle laittanut viestiä että pääsenkö vahtimaan yön yli hänen 5-vuotiasta tytärtään. En taida äsken lukeman perusteella uskaltautua lupautumaan vahtimaan lasta. Oletteko jo tehnyt rikosilmoitusta?

      • olikooikein

        Eivät ottaneet vakavissaan kun kävin poliisilla


      • hygtrffdd

        Eivät ottaneet muakaan. avokki myi mun korun 2000 e salaa. Niin että eivät oo naisten puolella.


    • Ammattilainen_

      Missäköhän rinnakkaistodellisuudessa sitä elää, kun ei tulisi ikinä mieleen jättää lasta edes pariksi tunniksi ennalta tuntemattoman ihmisen hoiviin? Vastuulliset vanhemmat tutustuvat ensin lastenvahtiin yhdessä lapsen/lapsien kanssa ja sitten vasta tuo lyhytkin hoitoaika aluksi.

      Yön yli visiitillä pitäisi olla jo ruoat valmiina tai tarveaineet vähintään, lapsen ja perheen tavat jonkin verran tuttuja, mielellään jotakin kirjallista ohjetta tai runkoa riippuen lapsen iästä. Eikä mitään baarituttavuuksia kotiin huomenta huikkaamaan ennen oven sulkeutumista.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2217
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1652
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1466
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1367
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe