Eräänä kauniina päivänä ollessani ruokakaupan kassajonossa katselin kuinka eräs henkilö tuli viinakaupasta, useampi puteli kassissa.
Eipä siinä mitään, ruokakaupan kassamuija seurasi tuota alkon asiakasta haukan katseella, siihen saakka kunnes henkilö oli poistunut ruokakaupan ovesta pihalle.
Itse vältän kontrollit käymällä Kouvolan alkossa.
Alko liike
67
597
Vastaukset
- pennutkuriin
ei kouvolassa kannata käydä.
siellä on vain kallonkutistajien pakkohoitovankila ja kyttäkeskus.
poliisivaltion esiaste koko paska.- fuckthenation
tulkaa tuohikottiin siellä ei kytätä homoja. perseeni odottaa rasvattuna kermaa.
- AB.ja.S.ne.yhteen.soppii
Meikä ottomies on niin reissussa rähjääntyny, että pidän lisäbonuksena että joku on nähnyt valtion AB asiakkaana eikä viron muovilätkiä hakemassa.
Alkuun kammoksuin tuota päivittäiskauppayhteyttä, mutta siihen tottui. Kait nahka parkkiintui. Sekin on totta ettei kaikkia S-kassoja kiinnosta mitä AB-asiakkaat kantavat.
Siinä mentiin joron jäljille, että Lidlienkin yhteyteen perustetaan nykyään alkonliikkeitä.- patepekka
Olisi hyvä jos Lidiin saataisiin viinakauppa.
Lidissä on nuoret kassatytöt joita tuskin kiinnostaa kenenkään viinakaupassa kännit, ja toisekseen kassoilla on kova kiire, niin eivät jouda seuraamaan asiakkaiden viinakaupassa vierailuja.
- ööööööööötttt
siinä sitä puheenaihetta on juoruämmille ---> kuka kävi alkossa ja kuinka tiheään
- vain.jano.jäi
Meiän alkon liukuovea rynkytti noin 50v mies kiihtyneenä männä viikolla. Ovi oli liu'utettu kii kun äijä oli vielä ulko-ovella.
Päivittäiskaupan kassan lähellä ollut vartija käski miehen poistua välittömästä market-alueelta. Osasi se sitten poistua.
- mmmssssksihhbhj
pitää sitä kassatädeille ajanvietettä olla, seurailemalla asiakkaiden liikkeitä aika kulahtaa nopsaan, enpä tuota tiiiiiiå kärsiikö työnteko
- lätkyttäjäkova
Uh, kun pääsis lätkyttää kyseisiä kassatätejä, mmmmm
- ukkelikuuu
kyylääjillä pitäisi olla vaitiolovelvollisuus
- niinvaiti
Kyllä niillä joku vaitiolo-velvollisuus tulee olla. Serkkuni vaimo on kaupassa töissä, ja oli semmonen tapaus että joku kassarouva oli jonkun asioita huudellut, mun tuttu sanoi, että he eivät saa puhua kenestäkään mitään.
- uuuutinen
no ei tuo yllättävä uutinen ole, välillä sitä kylällä kuulee, mitä kukin asiakas on ostanut ruokakaupasta
- J.dlncjvxjn
Hävettääkö viinakaupassa käyminen? Sulla taitaa olla itsetunto-ongelmia jos niin on.
- mikkomaaty
Jokaisen pitäisi pitää huolta omasta "tontista" , uskon, että siellä on kaikenlaista "roskaa"
Mutta kai se oma "tontti" putsaantuu kun näkee niitä "roskia" muiden tontilla. - Mitähitt
Juuri tuon syyn vuoksi en käy kauniina päivänä Alkossa.
- kyttäsitte
Ai,että seurasitte vai.
- nyt_hyvempi_harrastus
Ilmoitan vaan että olen lopettanut viinan ryystämisen peltimukista varsinkin 03 jälkeen aamuyöllä.
- näinolli
Uteliaisuus lisää tietoa, mutta minkälaista tietoa?
Moniko lähtee peräänkuuluttamaan jonkun juorun todenperäisyyttä.
Olen oppinut, että kuuntelen juorut ja päästän ne toisesta korvasta ulos, jos juorusta ei ole todellista näyttöä.
Sana JUORU kertoo jo sen, että juorun aihe saattaa olla huuu haata / tuulesta tempaistu.
Juoruajat purkavat pahaa oloaan puhumalla muista p..k..-- bbbbbbbmyyjä
tuoreessa muistissa on se aika kun olin kaupassa töissä, kahvitauoilla jutusteltiin kuulumiset, kyllä asiakkaiden asiat tiedettiin, vaikka ei aina tiedettykkänniin oltiin ainakin tietävinämme , ja jokainenhan tietää sen miten puheet muuttuvat niitä jauhaessa, vuosien saatossa siinä oppi haistamaan mitä kukin asiakas ostaa, minkälaista ruoraa syövät, ja näkeehän sen jo päältäpäinkin mitä on suuhun laitettu, tietenkin suuria ostoksia osteleva asiakas on kaupan mieleen, hienostorouvia palveltiin hyvin, tietenkin myyjässä ja myyjässä on eroja eihän kaikista ole asiakaspalveluun vaikka kaupassa ovatkin töissä, itse pyrin asiallisuuteen,,,,,,,,,
- erkkilauri
asiakkailla tulee olla yksityisuoja
kenenkään ostoja tai ostamatta jättämisiä ei pidä tuoda julki - assikkala
Vanhassa Kouvolassa töissä käydessä, se perjantai pullo ja lauantaikaljat, ovat vaivatonta ostaa-tuosta vanhasta kouvolasta.
Jopa tyhjät pullot ja tölkit rahaan mukanani kouvolaan, näin luon kuvan,
etten käytä ollenkaan ilolientä. - vanhaukki
``Oi jospa ihmisellä ois Joulu ainainen.-
Näin ihmiset olisivat aina ystävällisiä,
auttavaisia, ymärtäväisiä, miellyttäviä.- eivainjouluna
Inhimillisyys ja ihmisarvo
Inhimillisyys on toisen ihmisen arvostamista, kunnioittamista, loukkaamattomuutta ja hienotunteisuutta. Inhimillisyyttä on myös toisen kuunteleminen ja kiinnostus häntä kohtaan.
Ihmisarvo tarkoittaa sitä, että jokainen ihminen on yhtä arvokas omana itsenään, riippumatta ulkonäöstä, taustasta, sairaudesta tms. Jokaisella ihmisellä on oikeus saada osakseen kunnioitusta ja arvostusta sekä hyvää ja ystävällistä kohtelua. - Makenaystävä
On sitä ollut mainioita joulukonsertteja myyjäisiä sekä joulukatuakin valoineen.
Ostetaan ja nautitaan, paljon hyvää on saatavana.
- HyväjaHalpa
HS: Ruokakassien hinnat nousseet - vain Lidlissä aiempaa halvempaa
Tiistai 8.12.2015 klo 07.22
Ruokaostosten hinta on noussut hieman kesäkuusta, uutisoi Helsingin Sanomat.
Ruokakori on taas kalliimpi kuin kesäkuussa.
Ruokakori on taas kalliimpi kuin kesäkuussa. (INKA SOVERI)
HS vertaili 30 elintarvikkeen hintaa pääkaupunkiseudun kaupoissa joulukuun ensimmäisellä viikolla. Kuudessa suuressa tai keskisuuressa ruokakaupassa tehty vertailu osoittaa, että vain Lidlissä ruokakassin hinta on laskenut verrattuna viime kesäkuuhun.
Kampin Lidlissä ruokakassin hinnaksi tuli tasan 42 euroa, kun vertailun kalleimmassa kaupassa Helsingin Stockmannin Herkussa sai pulittaa yli 20 euroa enemmän, 62,67 euroa.
Hintavertailuun otettiin kunkin kaupan halvimmat merkit ja kasvikset. Esimerkiksi litra rasvatonta maitoa maksaa Stockmannilla lähes 50 prosenttia enemmän (0,95 euroa) kuin Lidlissä (0,65 euroa).
Kesäkuun vastaavassa testissä hinnat olivat laskeneet jokaisessa kaupassa verrattuna helmikuuhun. Tuolloin hinnoissa näkyivät erityisesti S-ryhmän ja Keskon halpuutuskampanjat. Nyt halvempaan suuntaan meni ainoastaan Lidl.
Osa nousseista hinnoista johtuu normaalista vuodenkiertoon liittyvästä hintavaihtelusta. Jos HS:n vertailusta karsii pois ilmeisimmät sesonkituotteet vihannekset ja hedelmät, Lidlin ruokakassi halpenee silti kaikkein eniten.
Kuuden kaupan vertailun toiseksi halvin kauppa oli Jumbon Prisma. Seuraavilla sijoilla ovat Jumbon K-Citymarket, Sokoksen S-market ja Postitalon K-Supermarket. - pullopoika
Joulupullo pitää hakea,
ajattelin että kassalla pistän pullon housunpunttiin,
tietysti maksan sen ensin, näin salaisuus säilyy - Arkistosta
Arkistosta: Kouvolan Sanomien lukijakirjeen kolmas elämä
11.12.2015 11:31
Kuva: Seppo Rautiovaara
Arjen asiakaspalvelutilanteet puhuttavat vuodesta toiseen.
Arjen asiakaspalvelutilanteet puhuttavat vuodesta toiseen.
Facebookissa on viime päivinä jaettu Kouvolan Sanomissa kuusi vuotta sitten julkaistua lukijakirjettä. Tekstin piikki kohdistuu asiakkaisiin, jotka suhtautuvat tympeästi ja ylimielisesti kauppojen henkilökuntaan.
Oheinen teksti oli lehdessä alun perin 16.12.2009. Se alkoi yllättäen levitä sosiaalisessa mediassa vuonna 2011 ja sai sellaisen suosion, että siitä tuli vuoden toiseksi luetuin verkkojuttu Kouvolan Sanomissa.
Kirjoittaja onnistui selvästi tavoittamaan tekstillään jotain yleispätevää ja vahvisti samalla usein toistettua väitettä, jonka mukaan mikään internetiin laitettu ei katoa lopullisesti.
Minä tahdon asiakaspalvelua
Hei sinä, juuri sinä, siellä kaupan kassalla. Tahtoisin muistuttaa sinua parista asiasta, koska joulu on tulossa ja meillä ihmisillä on kiire ja paljon asioita hoidettavana.
Sinun on tarkistettava salaattikerät ja muut sellaiset, ettei ole sellaista mustaa sisällä, kun ostan sellaisen. Minä en ehdi niitä pyöritellä, enkä näe sinne sisälle.
Ja jos muka päivällä on niin kiire siinä kassalla istuessa, ettei muka ehdi (mitä epäilen) opetella ulkoa niitä hintoja ja tarjouksia, niin opettele ne sitten, kun ovet suljetaan meiltä asiakkailta. En minä jaksa aina vahtia jokaisen tavaran hintaa, että menikö se nyt oikein. Sen on vaan kuule mentävä oikein! Ja onko siitäkin joka kerta sanottava erikseen, että tuote on ilmainen, jos se kummallinen koodi ei toimi?
Äläkä aina kysele sitä pankki- vai luottokorttia. Minähän maksan aina Visalla, paitsi joskus. Sehän on aivan päivänselvää, mikä siinä on niin vaikeaa? Minua ei todellakaan huvita puhua sinulle yhtään mitään. Sinä palvelet minua!
Sekin on niin turhaa ja tympeää, kun yrität hymyillä, ärsyttää oikeastaan. Minä en sinulle hymyille, miksi ihmeessä niin tekisin?
Mutta se on hyvä, että aukioloajat pitenevät. Ehdin paremmin, kun aina ollaan jo kiinni laittamassa, kun minä tulen jotain pientä vielä ostamaan. Mihin ihmeeseen sinulla on niin kiire olevinaan, ettet voi istua siinä sen puoli tuntia pitempään, minkä tarvitsen.
Minulla on myös oikeuksia, joista haluan muistuttaa tässä.
Minä saan heittää sinua tavaralla, jos olet kerran laittanut jotain huonoa hyllyyn tai laitat sen hinnan väärin sinne koneeseen. Saan myös ojentaa tai olla ojentamatta kättäni kuittia tarjotessa. Saan myös puhua tärkeän puheluni siinä missä haluan, turhaan siinä silloin minulle alat loppusummaa tai muutakaan pulisemaan.
Ja opettele laittamaan ne tavarat oikeassa järjestyksessä sinne pakkauspuolelle. Se on sinun tehtäväsi, ei minun.
Sitäkin kyllä ihmettelen kovasti, että kerran minä näin yhden kaupan kassan yökerhossa, ja oli tainnut ottaa alkoholiakin. Minä kyllä menin kysymään siltä, että mitä ihmettä kassa tekee täällä. Se sanoi olevansa vapaalla ja mutisi jotain hauskanpitämisestä. Lasketaanko ne vapaallekin? Olen kyllä kuullut joskus jonkun sanovan, että niillä olisi lapsiakin ja perhe. Miksi ihmeessä?
Toivottavasti tämä nyt tuli selväksi, ja minä saan jouluasiani hoidettua tässä kiireessä ja pääsen sitten joulun viettoon ajoissa, mutta onneksi kaupat ovat auki aattonakin, että voin sen tuoreen kerman ja leivän hakea, kun ehdin.
Hyvää joulun odotusta minulle ja muille ihmisille!
Aasiakas
--------------------------------------- - uudistuksia
Lidl leventää myymälöidensä käytäviä. Kelta-sininen värimaailma muuttuu vaalean skandinaaviseksi. Asiantuntijan mukaan uudistus on uusi askel Lidlin pyrkimyksissä korostaa laatua.
14.12.2015 17:43Antti ÄmmäläKommentteja 53 kpl
Lisää suosikkeihin Lähetä kaverilleTulosta (HTML)Tallenna (PDF)
inShare
8
Saksalaisketju Lidl haluaa nyt vauhdilla muuttaa monien suomalaistenkin mieliin iskostunutta kuvaa halpakaupasta. Ketju alkaa uusia myymälöidensä ilmettä ja parantaa asiakkaiden viihtyvyyttä.
Myymälöihin tulee tilaa, kun kattoja nostetaan ja käytäviä levennetään. Ikkunapinta-alan kasvattaminen tuo sisään lisää valoa. Kelta-sininen värimaailma muuttuu vaalean skandinaaviseksi.- pekkalasse
woi miten ihania mainospätkiä Lidillä on telkkarissa. Tykkään / tykkään
- kylläseniinon
"Mikä hinnassa voitetaan, se laadussa menetetään”, eli, “Kehnon asiakaspalvelun alkeet kreikaksi”, eli, “Se nyt vaan on tyhmää kusettaa asiakasta
- Kerttx
Inksan Alkossa on ihan mukava ja asiakasystävällinen henkilökunta. Eiväthän ne mitään mahda, jos Ympsän puolella joku kassakyylä haluaa kirjaa pitää, että ketkä käyvät. Mulkoilua pitää yrittää vastata vastamulkoilulla, tuijota silmiin, kyllä ne kassat siitä tokeentuvat. Inksan Ympsän taso on mielestäni aika paljon laskenut viime organisaatiomuutoksen jälkeen. Lidlissä pitää käydä ja vain satunnaisesti Ympsässä. Onkohan myymäläpäällikkö nyt oikein ajan tasalla? Ennen mielelläni saatoin joskus käydä, nyt vain sillointällöin. Ei mielipiteeni muutos mitenkään kaupan henkilökuntaan liity, fiksua sakkia. Koko Osuuskuntajärjestelmä näyttäisi mätä olevan, jäsen olen, jonka puitteissa meitä on helppo rokottaa ja laskuttaa kalliilla bensalla bonuksia luvaten ennenkuin ja muka mahtavia bonuksia saamme nostaa...HahHah...Onko toimintanne todella tämmöistä bonuspelleilyä? Toivoisin, jos isopalkkkainen toimitusjohtajanne Vehmas yrittäisi kiireiltään vastata!
- seppokai
"SE minkälainen on esimies niin sellaisia ovat myös hänen alaisensa."
Hyvän asiakaspalvelun periaatteita tulee aina aika-ajoin kerrata.
olen luopunut boonuksista, boonuksia saa kerätä muut - entmyyjä
Yleensä on niin, että vaikka kauppias vaihtuu niin myyjien piittyneet tavat eivät muutu, vaan myyjät syöttävät tapansa uudelle kauppiaalle, joka sitten purematta nielee ne.
- myyjäminä
olen työskennellyt kaupassa vuosia ja pidän mielessäni sen, että en lähde itsestäni tekemään tympeää myyjää, vaan yritän olla kohtelias kaikille
- niinmekin
Lidissä mekin käymme vaikka asumme Myllykoskella , olemme todenneet ,että vaikka matkaa on kymmenkuntakilometriä niin silti plussaa kertyy
- epäkelpoajalaadukasta
Hyvä ja huono asiakaspalvelu.
"Negatiivinen saa asiakkaan karttamaan huonoa palvelua tarjonnutta. Huonosta palvelusta kiirii kaiku pitkälle – ovathan ihmiset sosiaalisia olentoja, jotka tahtovat jakaa kokemuksensa.
Hyvää palvelua saanut asiakas usein asioi uudestaan. Asiakaspalveluun satsaava varmistaa hyvällä palvelulla asiakkaan palaamisen. Laadukkaaseen asiakaspalveluun panostava hyötyy monin tavoin, edistäen paitsi asiakastyytyväisyyttä ja hyvää mainetta," - meimeimatti
en matki muita, -
en tee itsestäni hölmöä ja ala mulkoileen
jonkinmoinen kunnioitus muita kohtaan pitää olla
mulkoilijat mokaavat vain itsensä
mielestäni ykköstorin kauppias on kauppias paikallaan
mitä tulee tuohon mainitsemaasi niin yhdyn kannanottoosi
mulkoilu saa aikaan kadon-minkä kadon?
(mihin meidän asiakkaat ovat kulkeutuneet?)
(miksi meidän asiakkaat ovat kulkeutunneet ja minne)?
kohtelijaisuus kantaa hedelmää - seppokalle
Lidissä kävin ja oli hyvä palvelu.
- Bumerangi
Mulkoilu-----.....----
Onko kukaan kuullut Bumerangista?
Miten bumerangi toimii?
Bumerangi toimii niin, että se palaa aina lähettäjälle. - harriuuno
myymäläpäälliikö ei tuommoista---ennenvanhaan--silloin hyvinä aikoina
- marttiäijä
fideon kauneuden myötä:
Oikein hyvää Uuttavuotta, marketin ystävälliselle, aurinkoiselle henkilökunalle.
http://www.iltalehti.fi/iltvluontojaelaimet/201512300094436_v6.shtml- vienokaisa
Aamuisin katselen nämä kuvat ja työpäiväni alkaa hyvällä mielin. http://www.iltalehti.fi/matkajutut/2016020321062602_ma.shtml
- ristokalle
Revintulista Video,,,, niin kaunista
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016022221157162_uu.shtml
- parastalaatua
Lännen Media: Joka kymmenes vaihtanut ruokakauppaa hintojen vuoksi - Lidl suurin voittaja
Sunnuntai 31.1.2016 klo 03.25
Ruokakauppojen hintakilpailu on saanut viime vuoden aikana noin joka kymmenennen suomalaisen vaihtamaan pääasiallisesti käyttämäänsä kauppaketjua, ilmenee Lännen Median Taloustutkimuksella teettämästä kyselystä.
Hanakimmin toisen ketjun liikkeeseen ovat siirtyneet 25-34-vuotiaat.
Hanakimmin toisen ketjun liikkeeseen ovat siirtyneet 25-34-vuotiaat. (KARI PEKONEN)
Kyselyn mukaan eniten asiakkaiden hintavertailusta on hyötynyt Lidl, johon kertoo siirtyneensä 54 prosenttia ketjua vaihtaneista. S-ryhmän kauppoihin ostoksensa on suunnannut 26 prosenttia kauppaketjua vaihtaneista ja K-ryhmän kauppoihin 11 prosenttia.
Hanakimmin toisen ketjun liikkeeseen ovat siirtyneet 25-34-vuotiaat, joista 17 prosenttia ilmoitti vaihtaneensa ketjua halvempien hintojen vuoksi. 15-24-vuotiaista näin teki 14 prosenttia. Sen sijaan 65-79-vuotiaiden ikäryhmässä ketjua vaihtoi ainoastaan 6 prosenttia vastaajista.
Kyselyssä tiedusteltiin suomalaisten näkemyksiä ruoan hinnan kehityksestä, kauppaketjujen asiakkuudesta ja - käytöstavat
Millaista on huono asiakaspalvelu?
vähättelee
epäsosiaalinen
liian puhelias
epäkohtelias
rasisti
itsekeskeinen
ei katso silmiin
vetelehtijä
ei tervehdi
arvostelee asiakasta
teennäinen
liian innokas
törkeä
itsepäinen
kaikkitietävä
ei yritä auttaa
ei ole asiantuntemusta
ei huomioi asiakasta
ei neuvo
töykeä
ei palvele
epähuoliteltu olemus
kääntää selän
hiljainen
huonot käytöstavat
mielistelijä
naama mutrulla- kkuuukkaaajjuuu
eikö se mene niin, että mitä tympeämmät myyjät niin sitä enemmän kauppa käy
- jukkaolli
joskus, kiireissäni käyn hakemassa maitopurkin` siellä kun ei ole ruuhkaa
- LIDLsekoko
LIDL pitää liikkeensä auki koko pääsiäisen ajan.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001143392.html - georkeuuno
kun asioin K-marketissa niin pidän autoani S -marketin pihalla, tilaa kun siinä parkkipaikalla on runsaasti
hyvä parkkipaikka - Narsistejasieltääl
Yksi kysymys paljastaa, onko vastaaja narsisti
17.4.2016 14:18 | Päivitetty 17.4.2016 15:18
LifestyleTutkimusTyöelämäJohtaminenTyöhyvinvointi
Yksi kysymys paljastaa, onko vastaaja narsisti
KUVA: COLOURBOX
Yksi kysymys ja siihen annettu muutaman sanan vastaus voi paljastaa yllättävän paljon vastaajan omasta persoonallisuudesta.
Kysy toiselta ihmiseltä, mitä hän ajattelee muista ihmisistä. Saat luultavasti vastauksen, joka kertoo enemmän vastaajasta kuin kenestäkään muusta ihmisestä, väittää asiaa tutkinut tohtori Dustin Wood.
Syynä on se, että ihmisillä on taipumus nähdä omia ominaisuuksia toisissa ihmisissä.
Antelias henkilö siis näkee anteliaisuutta toisissa ja itsekäs ihminen näkee toiset itsekkäinä.
”Jos ihmisessä on paljon negatiivisia luonteenpiirteitä, hän näkee niitä myös muissa ihmisissä”, Wood sanoo.
Hänen mukaansa pelkkä taipumus nähdä ihmiset negatiivisesti kertoo myös suuremmasta todennäköisyydestä masennukseen ja erilaisiin persoonallisuushäiriöihin.
Tällaisiin päätelmiin Wood ja muut tutkijat tulivat kolmen kokeen sarjassa.
Yhdessä kokeessa ihmisiä pyydettiin arvioimaan positiivisia ja negatiivisia ominaisuuksia kolmesta muusta ihmisestä.
Mitä positiivisemmin he arvioivat näitä ihmisiä, sitä onnellisemmiksi, innostuneemmiksi, kyvykkäämmiksi ja emotionaalisesti vakaammiksi he itse osoittautuivat.
Ihmiset, jotka näkivät toisissa ihmisissä enemmän positiivisia piirteitä, olivat myös tyytyväisempiä omaan elämäänsä.
Heissä, jotka puolestaan näkivät toiset ihmiset negatiivisemmassa valossa, ilmeni enemmän narsismia ja epäsosiaalista käyttäytymistä.
Kun koe uusittiin vuoden kuluttua, tulokset olivat samoja. Tämä viittaa siihen, että luokitukset pysyvät vakaina ajan kuluessa.
Persoonallisuuden häiriöt on usein diagnosoitu ainakin osin sen mukaan, miten ihmiset näkevät toiset ihmiset.
”Vaikka narsisti voi nähdä toiset tylsinä tai arvottomina, tämä ei välttämättä kerro siitä, miten he näkevät itsensä. Samoin epäluuloinen persoona voi nähdä muut epäluuloisina ja pahansuovina, vaikka ei välttämättä pidä itseään sellaisena.”- Narsistiakotämä
Helsinkiläisen koulupojan kiusaamisvideo leviää sosiaalisessa mediassa – Rehtori: ”Suhtaudumme asiaan vakavasti”
Julkaistu: 22.4. 16:05
Meilahden alakoulun oppilas joutui röyhkeän kiusaamisen uhriksi viime viikolla. Koulun rehtori Tero Tatterback tuomitsee jyrkästi teon. Hän pyysi kiusaajat ja heidän vanhemmat puhuteltavaksi.
Tero Tatterback kertoo Ilta-Sanomille, että välikohtaus sattui viime viikon torstaina kouluajan ulkopuolella Meilahden yläkoulun pihalla. Yläkoulu sijaitsee lähellä alakoulua.
Kiusaamiseen osallistui rehtorin mukaan ainakin viisi poikaa, joista suurin osa on Meilahden alakoulusta.
Osa yllytti kiusaamiseen, osa oli hiljaa ja ainakin kaksi poikaa kävi uhriin käsiksi. Yksi kuvasi tapahtumat videolle, joka on lähtenyt leviämään sosiaalisessa mediassa.
– Yksi oli selkeästi se päätekijä ja muut yllyttivät. Siinä on ollut uhkailua ja tönimistä, minkä lisäksi avokämmenellä lyödään kasvoihin.
– Toinenkin poika oli (uhrin) takana ikään kun muurina ja taisi hänkin tönäistä.
– Ne, jotka eivät ole sanoneet mitään, katson, että sekin on ollut (kiusaamiseen) kannustamista, Tatterback totesi torstaina Ilta-Sanomille.
HÄN on äärimmäisen pahoillaan siitä, että tapauksesta kuvattu video leviää sosiaalisessa mediassa.
– Miksi aikuiset ihmiset levittävät tuommoista videota, koska siinä ei ajatella edes sitä uhria, vaan niitä omia tarkoitusperiä, Tatterback huomauttaa.
Hän suhtautuu koko kiusaamistapaukseen äärimmäisellä vakavuudella.
– Ilman muuta suhtaudumme asiaan vakavasti. Olemme ryhtyneet kaikkiin mahdollisiin toimenpiteisiin. Tavoite on se, ettei tuommoista enää ikinä tapahdu, Tatterback kertoo.
HÄN pyysikin kiusaajat ja näiden vanhemmat tapaamiseen tänään perjantaina.
– Olen vaatinut heitä, että tänne pitää tulla. Meidän pitää yhdessä miettiä sitä, miten varmistamme, että näin ei enää koskaan tapahdu, Tatterback selvittää.
Hän sanoo, että myös uhrista pidetään huolta.
– Pitää tukea myös tätä, jota siinä väkivaltaisesti kohdeltiin. Pidämme huolta hänestä ja hänen perheestään, Tatterback alleviivaa.
MOTIIVIT kiusaamiselle ovat vielä epäselvät. Hänen tiedossaan ei ole aiempia tapauksia, joissa samaa poikaa olisi kiusattu koulussa.
– Kyllä tämä tuli siinä mielessä yllätyksenä, Tatterback kertoo.
Asiasta on tehty Helsingin poliisille rikosilmoitus. Koska kaikki epäillyt ovat alle 15-vuotiaita, he eivät joudu rikosoikeudelliseen vastuseen.
Helsingin poliisista kerrotaan IS:lle, että asiasta on käynnistetty sovittelumenettely, jota käydään yhteistyössä Helsingin kaupungin viranomaisten kanssa. Siellä yritetään hakea kaikkia osapuolia tyydyttävä ratkaisu.
Niko Ranta
- äijäkalja
kävin ostamassa Vappulimut, pullot vaan kolisi kun marssin ulos,
töllötyksistä en välitä pierunvertaakaan - inhimmillisyys
Vainoaminen on ollut Suomessa rikos vuoden 2014 alusta alkaen. Lain mukaan vainoamiseen syyllistyy henkilö, joka toistuvasti uhkaa, seuraa, tarkkailee, ottaa yhteyttä tai muulla näihin rinnastettavalla tavalla vainoaa toista niin, että se on omiaan aiheuttamaan vainotussa pelkoa tai ahdistusta. Rikoksesta voidaan tuomita sakkoa tai enintään kaksi vuotta vankeutta. Vainoaminen on virallisen syytteen alainen rikos eli syyttäjä nostaa siitä syytteen, vaikka asianomistaja ei vaatisi rangaistusta.
-Se mitä teet/ aiheutat muille tulee takaisin sinulle- AINA. - ollihuuko
Huolimattomuus huijaa kuluttajaa:
Alehinnoittelu ei päädy aina kassalle asti
Hinta on kassalla joskus ilmoitettua korkeampi.
Hyllyyn merkitty alennus ei aina päädy kassan tietoon. MARKKU HAAPIO
Olet tarttunut kaupan hyllyssä ilmoitettuun hintatarjoukseen. Kassalla vingutat korttia, ja tarjotun kassakuitin heität liukuhihnan takaiseen roskikseen. Ei kannattaisi. Vilkaisu kuittiin kenties kertoisi sinun maksaneen yli luvatun hinnan.
Isoissa marketeissa vilisee ”Osta enemmän, maksa vähemmän”-lipareita, alehintoja ja miinusprosentteja. On hyvä asia sinänsä, että entistä keskittyneempi kauppakin kokeilee hintajoustoa kysynnän lisäämiseksi.
Hintatarjous on kuluttajakaupassa yhtä kuin sopimus, jonka tulisi päteä myös rahastettaessa. Näin ei aina ole, kun tietoa hinnan alennuksesta ei ole koodattu kassajärjestelmään. Asian valvonta on näin vain valppaiden kuluttajien varassa.
Onneton kassaneiti joutuu pahaan välikäteen asiaa setvittäessä. Ruuhka-aikana kassajono venyy, kun soitellaan takahuoneisiin ja korjataan kuittia. Pahimmassa tapauksessa äkäinen asiakas sättii ongelmaan syytöntä työntekijää.
Valpas asiakas puolestaan joutuu vihaisten katseiden kohteeksi tai joutuu palaamaan kauppaan ja uhraamaan aikaansa asiakaspalvelun jonossa kenties muutaman sentin ja periaatteen vuoksi.
Viranomaisvalvonta ei ulotu kassalle
Hintojen oikeellisuutta valvovat aluehallintovirastot eli avit.
- Meille asti valituksia virheellisistä hintamerkinnöistä tulee harvakseltaan, koska asiat yleensä selvitetään kaupassa. Valvomme kyllä hintamerkintöjen säädösten mukaisuutta, esimerkiksi yksikköhintojen ilmoittamista, sanoo Itä-Suomen avin tarkastaja Olavi Juutilainen.
Hänen mukaansa virastolla ei ole resursseja tehdä koeostoksia tarkistaakseen hinnan pitävyyttä myös rahastustilanteessa.
- Meitä tarkastajia esimerkiksi Itä-Suomessa on vain kolme, ja joudumme keskittymään haastavimpiin tapauksiin, esimerkiksi huoltoasemiin ja varaosaliikkeisiin.
Juutilainen kehottaa asiakasta aina tarkistamaan kuitin. Hänen mielestään kaupan puolelta olisi kohtuullista hyvittää virheestä aiheutuneet kohtuulliset matka- ja muut kulut asiakkaalle.
Lakimies: Ei ekstrahyvitystä
Kilpailu- ja kuluttajavirastoon virhehinnoista tulee tietoa säännöllisesti, mutta harvakseltaan.
- Kun kärry on täynnä tavaraa, kuka enää kassalla muistaa yksittäisen tuotteen hintaa hyllyssä, arvelee ilmoitusten vähäisyyttä viraston lakimies Mika Hakamäki.
Hän on kuitenkin myös itse törmännyt ongelmaan kassalla ja pitää huonona selityksenä sitä, että alennettua hintaa ei ole ehditty koodata kassajärjestelmään.
- Valitettavasti laki ei velvoita kauppiasta antamaan mitään ekstrahyvitystä, jos asiakkaalle koituu ylimääräistä kulua tai vaivaa asian oikaisusta, Hakamäki sanoo.
Kuluttajansuojalaissa joka tapauksessa kielletään ostopäätökseen johtavat harhaanjohtavat tiedot, joita ilman kuluttaja ei tarjoukseen tarttuisi. Pykälän rikkomisesta ei kuitenkaan yleensä koidu rangaistusseuraamuksia.
Näin huolimaton hinnoittelu tekee kaupalle tiliä, kunnes joku tarkkanokka keksii siitä valittaa. - niinpuhdasta
asiakkaat ovat hygienia tietoisia, kukkakaalit, paprigat, ym. hedelmät suoraan (ilman pussia) kärryhin/koreihin ja siitä sitten "puhtaalle" kassahihnalle, ON se niin terveellistä, SAnoisin, että noista paikoista saa lisäravinteita tuotteisiin, >>>>>>>>>>>>
- ostostiedot
”Sai kellot soimaan” – S-ryhmän tiedonkeruu asiakkaistaan selvitetään
Tietosuojavaltuutetun toimisto aikoo selvittää S-ryhmän tiedonkeruun kuluttajista ostosten perusteella.
S-ryhmä kertoi eilen alkavansa kerätä syyskuussa tarkempaa tietoa asiakkaista yksittäisten ostojen perusteella. Tiedot ostoksista saadaan, jos asiakas käyttää S-Etukorttia oston yhteydessä.
Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnion mukaan näin yksipuolinen sopimusmuutos saa kellot soimaan.
– Kyseessä on klassinen tilanne, että kuka voi yksipuolisesti muuttaa systeemiä, jonka pitäisi perustua siihen, että kuluttaja itse hyväksyy asian.
Aarnion mukaan asiaa aletaan selvittää todennäköisesti ensi viikolla kuluttajasuojaviranomaisten kanssa.
STT - korttisenkeroo
S-ryhmässä aletaan kyyläämään entistä enemmän asiakkaiden ostoja
- kallejanne
Kilpailu- ja kuluttajavirasto ihmettelee S-ryhmän tietojenkeruuta: Tarvitaan kuluttajan suostumus
Perjantai 29.7.2016 klo 04.59
Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan kuluttajan on annettava henkilökohtaisesti suostumus pitkälle menevästä tietojen keruusta ja käytöstä.
S-ryhmä on tiedottanut alkavansa syyskuun alussa kerätä yhä enemmän ja entistä tarkempaa tietoa asiakkaistaan ostosten perusteella.
Tietosuojavaltuutetun kellot alkoivat soida, uutisoi STT.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto kertoo Iltalehdelle valmistelevansa S-ryhmälle selvityspyyntöä.
Tietosuojavaltuutettu ja kuluttajasuojaviranomaiset kiinnostuivat S-ryhmän keskiviikkoisesta uutisesta lisätä tiedonkeruuta asiakkaistaan yksittäisten ostojen perusteella. Kuvituskuva Prismasta.
Tietosuojavaltuutettu ja kuluttajasuojaviranomaiset kiinnostuivat S-ryhmän keskiviikkoisesta uutisesta lisätä tiedonkeruuta asiakkaistaan yksittäisten ostojen perusteella. Kuvituskuva Prismasta. (ISMO PEKKARINEN / AOP)
LUE MYÖS
"Kauhistuttaa, mitä kaikkea kauppojen keräämistä tiedoista voidaan tulevaisuudessa selvittää"
S-Etukortin tietojenkeruuta ei voi estää
S-ryhmä kertoi keskiviikkona alkavansa syyskuun alusta lähtien kerätä yhä enemmän ja entistä tarkempaa tietoa asiakkaistaan yksittäisten ostojen perusteella.
Jokainen ostos, jossa asiakas käyttää S-Etukorttia, tallennetaan asiakasomistajarekisteriin yksittäisten tuotteiden tarkkuudella.
Tähän saakka tarkkaa ostoskohtaista dataa on kerätty Sokoksesta ja Emotionista sekä Kodin Terran, Prisman ja Sokoksen verkkokaupoista. Syyskuun alusta käytäntö laajenee kaikkiin vähittäiskaupan ketjuihin, Prismoihin, S-marketeihin, Saleihin, Alepoihin, ABC-asemille, Kodin Terroihin, S-Rautoihin ja Marks & Spencereille.
Tietosuojavaltuutetun toimisto aikoo selvittää S-ryhmän tiedonkeruun kuluttajista ostosten perusteella. Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio sanoi STT:lle, että näin yksipuolinen sopimusmuutos "saa kellot soimaan".
S-ryhmän uutinen herätti myös kuluttajasuojaviranomaisten kiinnostuksen.
- Olemme valmistelemassa selvityspyyntöä S-ryhmälle siitä, mitä he oikeastaan ovat tekemässä. Emme voi kommentoida muuta ennen kuin tiedämme paremmin, minkälaisesta muutoksesta on asiakkaiden kannalta kyse, kertoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttaja-asioista vastaava apulaisjohtaja Outi Haunio-Rudanko Iltalehdelle.
Hän muistuttaa, että kuluttajansuojan kannalta olennaista on, onko kyse olemassa olevien sopimusehtojen muuttamisesta.
- Tietosuojan näkökulmasta tärkeää on, että kuluttajalle annetaan mahdollisuus tietoisesti päättää, mitä tietojaan hän haluaa luovuttaa ja sallii käytettävän eri tarkoituksiin. Hänen on annettava henkilökohtaisesti suostumus näin pitkälle menevästä tietojen keruusta ja käytöstä. - enemmänvan
"Kauhistuttaa, mitä kaikkea kauppojen keräämistä tiedoista voidaan tulevaisuudessa selvittää"
Perjantai 29.7.2016 klo 05.02
Tietoturvaan perehtynyt tietokirjailija Petteri Järvinen pohtii, miten kauppojen keräämiä kuluttajien ostotietoja voidaan käyttää tulevaisuudessa moniin tarkoituksiin.
Petteri Järvisen mukaan kerätyistä tiedoista voi koitua ongelmia tulevaisuudessa.
Petteri Järvisen mukaan kerätyistä tiedoista voi koitua ongelmia tulevaisuudessa. (ALEKSI POUTANEN / AL)
LUE MYÖS
Kilpailu- ja kuluttajavirasto ihmettelee S-ryhmän tietojenkeruuta: Tarvitaan kuluttajan suostumus
S-Etukortin tietojenkeruuta ei voi estää
Tietoturvaan perehtynyt Petteri Järvinen varoittaa suomalaisia yksityisyyden menettämisestä, keskittyneen kaupanalan "näennäisistä alennuksista" ja kerättyjen tietojen käyttämisen arvaamattomuudesta.
- Suomalaiset pelkäävät nettivalvontaa ja -tarkkailua ehkä liikaakin, mutta sitten monet ovat valmiita antamaan kaikki kulutustietonsa heti, kun niistä saa pikkuisen bonusta ja näennäisesti alennusta. Tämä on sille jatkoa, tietoturvaan perehtynyt Järvinen sanoo.
- Kun K-ryhmä alkoi kerätä tietoja jo pari vuotta sitten, oli vain ajankysymys, milloin S-ryhmä seuraa perässä. Mielenkiintoista tässä on se, että näin isosta päätöksestä tiedotetaan heinäkuun lopussa. Päätös on varmasti tehty jo aikaisemmin. Vähän haiskahtaa.
Tietoturvariskejä
Järvinen sanoo, että tietoturvariski on aina olemassa, vaikka S-ryhmä vakuuttaisi tekevänsä parhaansa.
- Kukaan ei pysty sitä estämään, jos joku todella haluaa murtautua tietoihin. Vielä hakkerit eivät ole olleet kiinnostuneita kuluttajatiedoista, mutta ne olisivat kyllä kaupallisesti hyödynnettävissä.
Järvinen pitää arveluttavana, että kaupat mahdollisesti käyttävät miljoonia järjestelmän ylläpitämiseen.
- Suomessa kauppa on muutenkin tavattoman keskittynyttä. Ensin kauppias nostaa hintoja kymmenen prosenttia kattaakseen tietojärjestelmä- ja markkinointikulut. Sitten hän antaa viisi prosenttia alennusta asiakkaille, joilla on bonuskortti. Sitten asiakas kuvittelee, että hän hyötyi.
"Intiimeille alueille"
Järvinen toteaa, että suomalaiset kaupat ovat koko ajan menossa yhä enemmän mainosten kohdentamista kohti asiakkaista kerättävien tietojen kautta. Kun ihmisten ostotietoja analysoi, niistä käy ilmi monenlaista.
- Tullaan helposti intiimeille, yksityisille alueille. Ostokset määrittelevät, minkälaisia olemme. Kauppias saa samoja tietoja kuin Facebook ja Google.
Järvinen nostaa esille esimerkin Yhdysvalloista. Kun teini-ikäinen tyttö tuli raskaaksi, hänen isänsä sai tietää raskaudesta perheelle kohdennettujen mainosten kautta.
- Minua ainakin kauhistuttaa, mitä kaikkea tiedoista voidaan tulevaisuudessa selvittää. Tällä hetkellä tietoja ei voi käyttää muuhun kuin markkinointiin, mutta viiden tai kymmenen vuoden päästä asia voi olla toisin. - ampiaisenpisto
Auttaako helppo vesipulloniksi ampiaisen pistoon? – Lääkäri: ”Voisin itsekin kokeilla”
Sosiaalisessa mediassa leviää yksinkertainen niksi ampiaisenpiston hoitoon. (KUVA: Jussi Nukari / Lehtikuva)
Julkaistu: 29.7. 18:18
Sosiaalisessa mediassa leviävän vesipulloniksin väitetään lievittävän ampiaisen pistosta seuraavaa kipua jo kolmessa minuutissa. Niksin kerrotaan perustuvan kemiaan.
Kiukkuiset ampiaiset ovat nousseet viikon puheenaiheeksi. Ampiaiset ovat muun muassa vallanneet uimarannan Nurmijärvellä ja yksi henkilö on joutunut Seinäjoen Asuntomessuilta sairaalahoitoon saatuaan pistoksen.
Ampiaisen pisto ja sen myrkky voivat aiheuttaa kenelle tahansa kipeän paukaman. Ampiaiskeskustelun käydessä kuumana, on sosiaalisessa mediassa levinnyt yksinkertainen niksi pistoksen hoitoon.
Niksin mukaan kipu lakkaa noin kolmessa minuutissa, kun pistokohtaa painetaan piripintaan puhtaalla vedellä täytetyllä pullolla niin, että pullon suu on pistokohdan ympärillä. Pulloa neuvotaan pitämään paikallaan niin, ettei vesi pääse valumaan pois.
MYRKYN sanotaan imeytyvän pois viidessä minuutissa. Kikan toimivuutta perustellaan kemialla, eli väkevämmän nesteen imeytymisellä miedompaan.
Nesteeksi kelpaa vain vesi, ja tehon sanotaan olevan sitä parempi, mitä nopeammin pullon saa pistokohtaan.
– En olekaan vielä tällaiseen niksiin törmännyt. Haittaa siitä tuskin on, ja voisin itsekin kokeilla. Se on kuitenkin jo toinen kysymys, onko siitä hyötyä, Terveystalon yleislääkäri Toni Vänni arvioi.
Vänni sanoo, ettei yhdestä ampiaisen pistoksesta ole syytä mennä paniikkiin, jos on perusterve, eikä allergiaa ole. Hän suosittelee pistoksen hoitoon antihistamiinia, kortisonivoidetta, lepoa sekä tarvittaessa särkylääkettä.
– Kylmä vesikin auttaa kyllä ensioireisiin, sillä se viilentää ja poistaa turvotusta. Epäilen kuitenkin sitä, että myrkky poistuisi kudoksista veden avulla, hän palaa vielä vesipulloniksiin.
Hän kuitenkin muistuttaa, että ihmiset reagoivat pistoksiin hyvin eri tavalla.
SUOMESSA onkin jopa tuhansia ihmisiä, jotka ovat allergisia pistoksille. Pahimmillaan ampiaisen pistos voikin olla jopa hengenvaarallinen. Allergisille hän ei missään tapauksessa suosittele vesipulloniksejä, vaan mieluummin adrenaliinikynää ja lääkärikäyntiä.
– Allergisille voimakkaat oireet tulevat tavallisesti nopeasti, mutta jos on epävarma, kannattaa soittaa ensin terveyskeskukseen. Jos taas huulet tai kieli turpoavat ja on hengitystieoireita, kannattaa soittaa hätänumeroon, jos kyytiä ei ole tai sairaalaan on pitkä matka. Itse ei kannata lähteä ajamaan.
Lääkäriin Vänni kehottaa hakeutumaan myös siinä tapauksessa, jos pistoksia tulee yhdellä kertaa useampia.
– Reaktio voi vaihdella myös sen mukaan, mihin ampiainen pistää. Reaktio voi olla voimakkaampi ja lääkäriin kannattaa hakeutua, jos pistos on kasvojen alueella, suussa tai huulessa. Myös lasten ja raskaana olevien osalta tilannetta kannattaa seurata tarkemmin.
Oletko keksinyt niksin, jolla olet saanut ampiaiset karkotettua pihapiiristäsi? Kerro vinkkisi kommenttikentässä!
Katariina Karjalainen - silleenSSSS
Näin S-ryhmä käsittelee ja hyödyntää ostotietojasi
Kuva: Aki Paavola
2.8.2016 07:54 S-ryhmän asiakkaiden ostotietojen tallennus voi jatkossa auttaa esimerkiksi asiointia verkkokaupassa, kertoo asiakkuusjohtaja Pekka Malmirae. Hänen mukaansa uusi käytäntö ei riko S-ryhmän asiakkaille ilmoittamia sääntöjä.
S-ryhmän ilmoitus tuotekohtaisten tietojen keräämisestä asiakasomistajiensa ostoksista on herättänyt paljon huomiota. Tietosuojavaltuutettu aikoo selvittää, rikkooko S-ryhmän suunnitelma kuluttajien itsemääräämisoikeutta.
Suosittele
Ei suosituksia
Tulosta
Pdf-versio
Kommentoi
Lähetä kaverille
S-ryhmä on jo toukokuun alusta lähtien kerännyt järjestelmiinsä yksityiskohtaiset tiedot S-Etukortilla Sokoksista, Emotioneista sekä Sokos-, Prisma- ja Kodin Terra-verkkokaupoista tehdyistä ostoista.
Syyskuun alussa S-ryhmä aikoo kerätä ostostiedot yksittäisten tuotteiden tarkkuudella myös market-ketjuissa ja Marks&Spencer -kaupasta.
Ainoa keino välttää yksityiskohtaisten tietojen keruu on olla käyttämättä S-ryhmän kanta-asiakaskorttia ryhmän kaupoissa. Samalla menettää myös kaupan bonukset.
1. Kuinka monella S-ryhmässä on mahdollisuus päästä käsiksi asiakkaiden ostotietoihin, asiakkuusjohtaja Pekka Malmirae?
– Niitä on todellakin hyvin harvoilla henkilöillä, ja he ovat pääosin SOK:ssa, jossa asiakasrekisteriä hallitaan.
2. Käsitelläänkö dataa myös S-ryhmän ulkopuolella?
– Palvelun tuottamiseen käytetään myös yhtiön pitkäaikaisia yhteistyökumppaneita.
3. Miten S-ryhmä takaa, että asiakkaiden tiedot pysyvät turvassa?
– Eihän sataprosenttista tietoturvaa ole, kun kerran puolustusvoimiltakin on tietoja vuodettu, Malmirae sanoo.
– Meillä on pitkä historia asiakastietojen hallinnoinnista, ja sen mukaan teemme parhaamme tietojen suojaamiseksi.
Yhtiön tiedotteen mukaan asiakastietoja käsittelevät järjestelmät on suojattu. Tietojen käsittelystä jää aina järjestelmään merkintä, ja asiakastietojen käyttöä valvotaan. Jokainen asiakastietoja käsittelevä on myös allekirjoittanut salassapitosopimuksen.
4. Miten kauan asiakkaan tiedot säilyvät tallessa?
– Ostotietoja säilytetään kaksi vuotta, minkä jälkeen ne vanhenevat ja poistuvat tiedoista.
5. Voiko omia tietojaan tutkia?
– S-kanava -verkkopalvelun kautta voi pyytää rekisteriotteen, josta näkyy kaikki tieto, mikä henkilöstä on tallennettu, Malmirae vastaa.
Malmirakeen mukaan rekisteriotteen yksityiskohtaiset ostostiedot ovat henkilökohtaisia. Jokaisessa taloudessa on niin sanottu pääjäsen, joka voi nähdä muista talouden käyttäjistä vain kuittien loppusumman, ei yksittäisiä ostoksia.
6. Voiko omia tietojaan poistaa?
– Kyllä voi. Tällä hetkellä omien tietojen poistaminen onnistuu ottamalla meihin yhteyttä S-kanava -palvelun kautta. Toistaiseksi meillä ei ole sellaista verkkopalvelua, joissa voisi käydä läpi tietojaan itse ja poistaa niitä.
7. Mitä hyötyä tästä on asiakkaille?
– Suunnittelemme työkaluja, joilla käyttäjä pääsee aikaisempaa havainnollisemmin tutkimaan tietojaan, ja voi sen avulla ymmärtää aiempaa paremmin omaa kuluttamistaan, Malmirae vastaa.
Tarkkoja ostostietoja voidaan käyttää yhdistettynä muihin S-ryhmän palveluihin, vaikkapa verkkokaupassa.
– Esimerkiksi pastatuotteita on aikamoinen määrä, joten omien tuttujen tuotteiden löytäminen voi olla hankalaa. Tällä tavalla voitaisiin nostaa tutut tuotteet paremmin esille helpottamaan palvelun käyttöä, Malmirae kertoo.
8. Aikooko S-ryhmä käyttää asiakastietoa esimerkiksi käyttämällä sitä tuotteiden valmistajille myytävänä mainoskanavana?
– Kuten tiedotteessa sanotaan, näitä henkilökohtaisia tietoja ei tulla myymään tai luovuttamaan kolmansille osapuolille. Meidän asiakkaillemme lähtevä viestintä on täysin meidän hallinnassamme. Kaikki viestintä tehdään kunnioittaen asiakkaiden ilmoittamia ehtoja siitä, missä ja milloin haluavat viestejä ottaa vastaan.
9. HOK-Elannon säännöissä ei mainita tietojenkeruuta bonuksen saamisen ehtona. Rikkooko S-ryhmä omia sääntöjään?
– Mitään ehtoja ei nyt ole tietojenkeruun yhteydessä muutettu. S-kanavan asiakasrekisterin ehtoja muutettiin viimeksi 2014, kun ensimmäistä kertaa aloimme kerätä tarkkoja ostostietoja. Nyt kyseessä on saman ehdon laajentaminen, ei muuttaminen, Malmirae vastaa.
10. Mitä mieltä S-ryhmä on tietojen tallennuksesta nousseesta arvostelusta?
– Päivittäistavarakauppa koskettaa laajasti ihmisiä. On hyvä käydä tästä keskustelua, Malmirae arvioi.
– Käymme nyt asiaa kuluttajien ja tietosuojavaltuutetun kanssa. Muutamme käytäntöä, jos siihen ilmenee jotain syytä. - alasjaylös
Halpuutimme hintoja -
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016080522005713_uu.shtml - hheehehehetkauta
"S-ryhmässä aletaan kyyläämään entistä enemmän asiakkaiden ostoja"
Kuinkas sattuikaan, juuri sopivasti aloin asioida Lidissä, joten ei tuo "kyylääminen" minua hehehehetkauta. - muutokset
Jääkö paperikuitti historiaan? Pian voit estää kuittien tulostamisen S-ryhmän kassoilla
Perjantai 19.8.2016 klo 12.04 (päivitetty klo 12.25)
S-ryhmä mahdollistaa pian S-etukortillisille asiakkailleen sähköisen kuitin, jolloin paperikuittia ei enää tarvita.
Paperikuittien tulostamisen voi pian estää S-ryhmän liikkeissä. Kuvituskuva.
Paperikuittien tulostamisen voi pian estää S-ryhmän liikkeissä. Kuvituskuva. (ANTTI NIKKANEN)
Sirulliseen S-etukorttiin voi pian tallentaa asetukseksi, että oston yhteydessä asiakas saa ostosta vain sähköisen kuitin. Kuitin näkee S-mobiilista tai kirjautumalla S-ryhmän Oma S-kanava -verkkopalveluun.
S-ryhmään kuuluvat ketjut kuluttavat vuodessa noin 80 tuhatta kilometriä kuittipaperia. Sähköisen kuitin uskotaan vähentävän kulutusta.
Järjestelmä on tarkoitus ottaa käyttöön syyskuussa.
SOK:n asiakkuusjohtaja Pekka Malmirae vahvistaa tiedon - pian sirullisen S-etukortin omistaville asiakkaille ei enää tyrkytetä paperikuitteja, jos asiakas ei niin tahdo.
- Järjestelmä toimii niin, että omalle S-Etukortille voi tallentaa tiedon siitä, haluaako asiakas tulostetun vai sähköisen kuitin. Jos asiakas valitsee sähköisen kuitin, se lähetetään hänelle sähköisesti S-mobiiliin ja S-kanavalle, Malmirae kertoo.
S-ryhmän mobiilisovelluksella, S-mobiililla, on tällä hetkellä puoli miljoonaa käyttäjää.
- Muutoksen takana on kaksi isoa tekijää. Ensimmäinen on asiakkaiden arjen helpottaminen. Kuitteja kertyy hirveä määrä, eikä suurin osa asiakkaista edes halua kuittia. Tärkeät kuitit taas häviävät helposti. Tätä kautta kuitit kertyvät automaattisesti omille tunnuksille, eivätkä ne ole haitaksi vaan hyödyksi.
Ekoteko
Toinen syy on se, että S-ryhmän liikkeissä kuluu merkittävä määrä kuittipaperia vuosittain. Malmirae sanoo, että pelkästään vuodessa S-ryhmässä tulostettavat kuitit ulottuisivat arviolta kaksi kertaa maapallon ympäri, mikä tarkoittaa sitä, että kuittipaperia kuluu noin 80 000 kilometriä vuodessa.
- Tämä on mahdollisuus ekotekoon. Vuosittainen paperimäärä on niin merkittävä, että tätä kautta voidaan aidosti vähentää paperin tuhlausta.
Kaupalla on edelleen kuitinantovelvoite, joten palvelu toimii vain asiakkailla, joilla on sirullinen S-Etukortti. S-ryhmä ilmoitti aiemmin kesällä yhdistävänsä asiakas- ja ostotietoja aiempaa laajemmin S-Etukortin käyttäjillä.
- Käytännössä tämä on ensimmäinen esimerkki niistä hyötypalveluista, joita saadaan sillä, että yhdistetään ostotiedot ja asiakastiedot. Näin pystytään toimittamaan asiakkaalle hänen kuittinsa. Palvelu on henkilökohtainen, eli kuitteihin pääsee käsiksi vain omalla puhelimella S-mobiili -sovelluksella tai kirjautumalla omilla tunnuksilla Oma S-kanava -verkkopalveluun, Malmirae sanoo.
Paperikuititon maksaminen toimii vain sirullisella S-Etukortilla, jossa on mukana Visa-kortti.
Sähköisen kuitin mahdollistavia ohjelmistoja on jo asennettu kassapäätteisiin. S-ryhmään kuuluvat muun muassa Prismat, Sokokset, S-marketit, ABC:t ja Salet, joten palvelun tuominen kaikkiin laitteisiin vie aikaa.
Malmirae kertoo, että muutokset tehdään kassajärjestelmiin vaiheittain, ja palvelun on tarkoitus tulla käyttöön syyskuussa.
JENNA KETO-TOKOI - taipuusevaan
S-ryhmä taipui - muuttaa kiisteltyä suunnitelmaa asiakastiedoista
Perjantai 19.8.2016 klo 09.11 (päivitetty klo 14.24)
S-ryhmä joutui taipumaan kiistassa asiakastiedon keräämisestä.
S-ryhmä joutui taipumaan asiakastietojen keräämistä koskevassa asiassa.
Asiakas voi jatkossa päättää, saako hänen ostotietojaan hyödyntää markkinoinnin kohdentamisessa tai henkilökohtaisten digitaalisten palveluiden tuottamisessa.
Asiakkaan valinnoilla ei ole vaikutusta bonusten maksamiseen.
S-ryhmä aikoo ryhtyä keräämään tarkempia tietoja asiakkaiden ostoksista.
S-ryhmä aikoo ryhtyä keräämään tarkempia tietoja asiakkaiden ostoksista. (TIINA SOMERPURO / KL)
Jatkossa asiakas voi päättää, saako hänen ostotietojaan hyödyntää markkinoinnin kohdentamisessa tai henkilökohtaisten digitaalisten palveluiden tuottamisessa.
Asiakkaan tekemillä valinnoilla ei myöskään ole vaikutusta bonusten maksamiseen.
- Olemme tyytyväisiä asiakastietojen hyödyntämisestä käytyyn monipuoliseen ja arvokkaaseen keskusteluun. Olemme ottaneet keskustelusta opiksemme ja muutamme suunnitelmiamme entistä paremmin erilaiset asiakastarpeet huomioiviksi, muotoilee SOK:n asiakkuuksista ja digitaalisista palveluista vastaava johtaja Veli-Pekka Ääri tiedotteessa.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston apulaisjohtaja Outi Haunio-Rudanko vahvistaa, että S-ryhmä on jo pidemmän aikaa viestittänyt aikeistaan muuttaa ostotietoja koskevia käytäntöjään.
- Kyllä heillä vankat aikeet selvästikin on tämä asia korjata niin, ettei se etenkään heidän asiakasomistajakunnassaan herätä negatiivisia reaktioita, Haunio-Rudanko sanoo.
Hän huomauttaa kuitenkin, ettei Kilpailu- ja kuluttajavirastolla ole vielä tietoa, miten asia järjestetään.
S-ryhmä kertoo, että asiakkaiden päätöksiä varten tarkoitetun työkalun on määrä olla heidän käytössään syyskuun alussa.
Kerätty vuodesta 2014 lähtien
S-ryhmä kertoi heinä-elokuun vaihteessa, että kuluttajista aletaan kerätä ostotietoja entistä tarkemmin yksittäisten ostojen perusteella. Tietosuojavaltuutetun toimisto sekä Kilpailu- ja kuluttajavirasto käynnistivät silloin selvityksen S-ryhmän tiedonkeruusta.
S-ryhmä on kerännyt vuodesta 2014 lähtien tarkkaa tuotetasoista tietoa muun muassa Sokos-tavarataloissa sekä Sokoksen, Prisman ja Kodin Terran verkkokaupoissa.
Syyskuun alussa käytännön on määrä laajentua myös Prismoihin, muihin päivittäistavarakauppoihin ja eräisiin muihin ryhmän ketjuihin, joista on tähän mennessä kerätty tietoja vain tuoteryhmätasolla.
Tiedot ostoksista saadaan, jos asiakas käyttää S-bonuskorttia oston yhteydessä.
STT - halpuutus
Halpuutimme asiakaspalvelun
- HuomPäivämäärät
Muistakaa tarkastaa myös pakasteiden päiväykset, ettei tule yllätyksiä.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Oulussa myytiin vanhentunutta pakastebroileria: "Eivät saisi lojua muualla kuin roskiksessa"
Tiistai 20.9.2016 klo 06.59
Oulun Raksilan Prismassa ja K-citymarketissa myytiin luomupakastebroileria, jonka parasta ennen -päiväys oli heinäkuussa ja elokuussa.
Iltalehden lukija huomasi, että Oulun Raksilan Prismassa ja K-citymarketissa myytiin vanhentunutta luomupakastebroileria.
Oulun Raksilan Prisman myyntipäällikkö ei ollut tietoinen tapauksesta ennen Iltalehden yhteydenottoa.
K-citymarketin pakasteosastovastaava oli huomannut vanhaksi menneet broilerit maanantaiaamuna.
- Järjestelmällisesti ei valitettavasti ehditä kaikkia myymälän tuotteita käymään läpi, vaan ainoastaan tuoretuotteiden päiväykset, Oulun Raksilan Prisman myyntipäällikkö Tiina Nauska kertoo.
- Järjestelmällisesti ei valitettavasti ehditä kaikkia myymälän tuotteita käymään läpi, vaan ainoastaan tuoretuotteiden päiväykset, Oulun Raksilan Prisman myyntipäällikkö Tiina Nauska kertoo. (OUTI JÄRVINEN/KL)
Oululaismiestä odotti viime lauantaina epämiellyttävä yllätys Oulun Raksilan Prismassa. Pakastealtaassa oli kokonaisia luomubroilereita, joiden parasta ennen -päiväys oli ollut heinäkuussa.
Miestä suututti entistäkin enemmän, koska hän oli jo noin kuukausi sitten ilmoittanut vanhentuneista broilereista kaupan henkilökunnalle, joka lupasi vetää broilerit pois myynnistä. Broilerit olivat kuitenkin edelleen pakastealtaassa.
Oulun Raksilan Prisman myyntipäällikkö Tiina Nauska ei ollut ennen Iltalehden yhteydenottoa tietoinen tapauksesta. Nauska ei tiedä, kuka oli aiemmin vastaanottanut miehen palautteen.
- Tämä ei ollut tiedossa. Nämä tapaukset ovat aina sellaisia, että niihin reagoidaan välittömästi. En tiedä, kenelle ilmoitus oli tullut. Minulle asti sitä ei ollut kulkeutunut, vaikka minulle tulee paljon asiakaspalautetta kaikista mahdollisista asioista, Nauska kertoo.
Maanantaina iltapäivällä hän löysi pakastealtaasta yhden luomubroilerin, joka oli mennyt heinäkuussa vanhaksi.
- Tällaiset eivät saisi lojua missään muualla kuin roskiksessa. Erittäin valitettava tapaus, ei voi muuta sanoa, ja harmittaa asiakkaan puolesta. Täytyy ohjeistaa jatkossa henkilökuntaa entistä tarkemmin, Nauska kommentoi.
Ikävä kiire
Oululaismiehen hämmästys oli suuri, kun hän samaisena lauantaina meni Oulun Raksilan K-citymarketiin ostamaan luomubroileria ja törmäsi siellä samaan ilmiöön.
- Sielläkin on luomupakastebroilereista mennyt viimeinen käyttöpäivä. Onkohan tämä joku maan tapa, että myydään vanhoja pakasteita? Kun en löytänyt yhtään ostokelpoista luomubroileria pakastealtaasta, jouduin pitkin hampain tyytymään tavalliseen broileriin. Luomubroileri maistuu kyllä paremmalta, mies harmittelee.
Mies on ammatiltaan lääkäri ja sanoo tietävänsä, mitä vanhaksi menneet tuotteet voivat ihmiselle pahimmillaan aiheuttaa.
- Tällainen toiminta syö luottamusta kauppaan. Jos vanhentuneita tuotteita myydään, pitäisi reilusti mainita, että tuote on menossa tai mennyt vanhaksi.
K-citymarket Oulun Raksilan kauppias Marja Hentilä kertoo, että kaupan pakasteosastovastaava huomasi maanantaiaamuna hyllyttäessään pakasteita, että luomubroilereista parasta ennen -päiväys oli mennyt vanhaksi.
- Parasta ennen -päiväys oli kahdessa broilerissa ollut 29.8. Osastovastaava oli poistanut broilerit valikoimasta. Tuotteitahan on tosi paljon valikoimassa, joten ikävä kyllä joskus saattaa käydä näin. Epähuomiossa pakastealtaisiin jää pakastetuotteita liian pitkäksi aikaa, Hentilä sanoo.
Sekä K-citymarketin Hentilä että Prisman myyntipäällikkö Nauska arvelevat, ettei kokonainen luomubroileri ollut tuotteena kovin kysytty, minkä vuoksi parasta ennen -päiväyksiä ei päästy tarpeeksi usein tarkistamaan.
- Meillä ei katsota joka päivä näitä pakastetuotteiden päiväyksiä, jos samaa tuotetta ei tule lisää. Järjestelmällisesti ei valitettavasti ehditä kaikkia myymälän tuotteita käymään läpi, vaan ainoastaan tuoretuotteiden päiväykset, Nauska kertoo.
ANNA EGUTKINA
[email protected] - mattitaatto
olkaa tarkkana ¤ tarkastakaa kuitit
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42437- 1161607
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361346Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
- 571041
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051034Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882