ongelma vanhemmat- ongelmia vanhempien kanssa

vj88

mitä mieltä? oltiin vartion kans retkellä, pe-su. olin molemmat yöt paikalla mutta lauantaina kävin hautajaisissa. ongelma on että toinen vj ilmeisesti teki tänä aikana läksyjä ja nyt yksi äideistä jonka kanssa jo aiemmin on ollut ongelmia on saanut "aiheen" soittaa lippukunanjohtajalle. toinen vj ei siis ei järjestänyt vartiolaisille ohjelmaa mutta toisaalta pitäkö 12 vuotiaita "lapsia" kokoajan holhota... mitä mieltä muut on? kuitenkin illalla kun tulin leikimme sukupuuttoa ja matorallia sekä pidimme iltahartauden ja kävimme saunassa... toinen ongelma oli kuulemma että saunan vesi oli kylmää, olin itse lasten kanssa saunassa ja sanoin että vesi ei ole vielä lämmintä, kaikki tytöt kuitenkin halusivat välttämättä mennä jo saunaan... että näin... kivoja vanhempia vartiolaisilla... muilla samankaltaisia kokemuksia? mitä mieltä ootte, oltiinko sitte nii huonoi vartionjohtajii teiän mielest???

5

757

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmmmm

      Mielestäni 12 vuotiaille LAPSILLE pitää todellakin järjestää ohjelmaa ja hieman siinä holhotakkin heitä.
      Itse olen ollut 12 vuotiaiden vj:nä ja voin kertoa että heille todellakin tarvitsee tehdä todella tarkka ohjelma ja tekemistä paljon. Ja kun päivällä ollaan saatu touhuttua paljon niin vartiolaiset saavat unestakin paljon paremmin kiinni eivätkä valvo ihan koko yötä.
      Ymmärrän kyllä että on olemassa ns. "nipo" vanhempia ja olen myös itse törmännyt pahemman laatuiseen nipoon, mutta mielestäni kaverisi olisi pitänyt sillä aikaa kun sinä olet hautajaisissa niin järjestää lapsille ohjelmaa sekä hän olisi voinut laittaa saunan veden tulemaan jottei vesi olisi ollut kylmää.
      Ehdotankin että organisoitte retkenne siten että tekemistä on paljon ja aina on valvottava lapsia koska he ovat teidän vastuullanne siellä ja jos jotain tapahtuu esim. kun kaverisi lukee läksyjä niin silloin vasta se vanhempien luottamus on mennyt ja silloin ette saa olla rauhassa vanhempien soitoilta retkillä jos vanhemmat sen jälkeen päästävät lapsiaan retkille.

      [Ei tietenkään sinun syysi että jouduit lähtemään hautajaisiin, syvimmät osaan ottoni]

    • Lpkj

      Moi,

      Partio on vapaaehtoistoimintaa, ei kenenkään työtä. Johtajillakin on oikeus vapaa-aikaan (myös retkillä). Tietenkin riippuu, kunka kauan kaverisi on läksyjä tehnyt. Joku puolituntia ei todellakaan merkkaa mitään. Usein vartsulaiset haluavatkin vapaa-aikaa eikä jatkuvalla syötöllä tulevaa ohjelmaa. On eriasia, jos kaverisi ei koko sinun poissaoloaikana ole tehnyt mitään muuta kuin läksyjä ja olet itse ollut poissa useita tunteja.

      Jos vartsulaiset haluavat ja vaativat päästä saunaan, vaikkei se ole vielä valmis, niin se ei todellakaan ole kenenkään muun syy, kun lasten itse. Lapset eivät ole taineet kertoa vanhemmilleen koko tarinaa. Jos joku soittaisi mulle ja valittaisi vastaavasta asiasta, niin sanoisin suoraan vanhemmille miten asia on, sillä partiossa johtaja ei päätä kaikesta vaan myös vartsulaisille (ja ainakin niille vanhimmille vartsulaisille) annetaan vastuuta päättää omista asioistaan ja vastata itse seurauksista. Siihenhän koko partio-ohjelma perustuu, itse tekemällä oppimiseen ja vastuun kantoon sekä vastuun antamiseen myös nuoremmile. Koko saunan vesi asia ja siitä valittaminen kuulostaa lähinnä todella naurettavalta.

      Älä välitä, inhottavia vanhempia on aina. Suurin osa on kuitenkin täysin eri mieltä ja todellä kiitollisia siitä, että jaksatte järjestää heidän lapsilleen retkiä.

    • pave

      itsellä on on vartio...siinä on tyttöjä 11-12...eka retkellä ne sano et on liikaa ohjelmaa...toisella retkellä ne sano et on liian vähän...no siis...suunnitelkaa paljon tekemistä...ja pitäkää silti taukoja...mä itse sanon vartsulaisille et ne voi tehdä mitä haluaa silloin ku ne haluaa...paitsi leikkiä tulella ja kirveellä..=D ja ne on paljon innostuneenpia ku ne saa esim ite laittaa puita ja kattoo onks sauna valmis..ja se on niiden oma moka jos se ei ole valmis...mulla on yhdessä perheessä yli huolehtivaiset vanhemmat...mä olen selvinnyt niistä pitämällä pään kylmänä...monesti on tehnyt mieli haistattaa paskat niille..."purkakaa" aina retken tunnelmia,hyviä ja huonoja puolia...niin että ei jää kenellekkään hampaan koloon mitään...ainakin nämä asiat on auttanu mun ongelmissa....koita pärjätä...voimia sulle...!!!

      • vj88

        kiitos kun "neuvotte"... meiän lpkj oli sanonu sil äidille että partio on vapaa kasvatus järjestö ja että ideana on antaa vastuuta myös nuorille. myös mä oon sitä mieltä että sen toisen vj:n ois jotain lasten kanssa pitäny tehä, vaikka mennä mukaan sinne pulkkamäkeen... ois varmaa sillä vältytty koko ongelmasta... oon kuitenki myös sitä mieltä ettei 12 vuotiaita tyttöjä myöskään koko aikaa kuulu vahtia, sen ikäset osaa jo huolehtia itsestään pulkkamäessä... ja kyllä, tytöt ite sano et sauna on valmis, kaikkein huvittavinta että kyseinen tyttö oli saanut sen "vastuulleen", annan jokaiselle pienen tehtävän niin ei mee ihan juoruiluks ja leikkimiseks, osa keksi leikkejä osa teki iltahartautta.... ongelmaan vaikuttaa todennäköisesti myös se että tunnen äidin myös muuta kautta, ja vartion aluksi hänelle oli ongelma kun sanoin että emme pidä kristillisiä iltahartauksia...(en itse kuuluu kirkkoon, ja muutama vartsalaisistakin kuuluu toiseen kirkkoon) että näin... kommenttii saa heittää!!! ja KIITOS vielä kaikille vastanneille!!!


    • Ukki

      Omat lapseni ovat käyneet partiossa ja olleet jotain johtajiakin. Parhaiten heitä on partiossa heidän itsensä mielestä kasvattanut yhteinen vastuu ja yhteiset vastoinkäymiset kuten kylmät saunat, yöllä sammuneet kaminat, eksymiset suunnistuksessa (siis tuntikausien) ja suohon uppoamiset. Toki läksyjen teko partioretkellä ei ole kovin fiksu keksintö.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3900
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      598
      3677
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3672
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2311
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      56
      2265
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      325
      1980
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1957
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      187
      1786
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      27
      1463
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1362
    Aihe