Minulla on vanha aikakauslehti 1960-luvulta, jossa on autokorjaamon mainos: "Kun Fordinne mittariin on kertynyt 50 000 kilometriä, on aika vaihtaa moottori. Meiltä saat kunnostetun vaihtomoottorin ja vaihdon odottaessa".
Eli eihän tämä moottorien vaihtaminen pienillä kilometreillä ole mikään uusi asia.
Ennenwanhaan moottori vaihdettiin 50 tuhannen jälk
32
737
Vastaukset
- Bassopieeru
Vaggineissa vaihdetaan vieläkin. Vagginekuskit morjestavat toisiaan kohottamalla sen lukumäärän sormia, monesko moottori on menossa. Viidennestä moottorista saa matkan tallinnaan.
- tyui8
Öljyissä on tapahtunut aika iso muutos -60 luvulta tähän päivään. Kuuskytluvun öljyt oli huonompia kun tämän päivän jäteöljyt. Itse ajan aika paljon, noin
100000km / vuosi. Vaihdan auton noin 3-4 vuoden välein, eli kilometrejä yleensä 300-400 tonnia. Moottori ei kuitenkaan ole koskaan hajonnut, paljon muuta kylläkin. Yhdellä autolla tuli ajettua 600 tuhatta, moottoria ei siihenkään tarvinnut vaihtaa. Öljyjä vaihdoin tiheämmin kuin huoltokirja olisi edellyttänyt ja uskon että siinä on se juju miksi koneet kestää. - rgt4egdfgd
Paremmat öljyt ja nikasil- tai vastaavat kovakromipinnoitteet sylinteriputkissa, männänrenkaissa ja laakeripinnoissa on moninkertaistanut moottoreiden ajokilometrit.
- Fuulaa_vaan
Muuten melko oikein, mutta lehtesi on kyllä 1930-luvulta ja kilometrit 100000. Jos siis Fordista puhutaan. Mutta sehän on melkein sama juttu, eikö totta?
Sinänsä totuutta, että VW Kuplan kone oli tosipaikassa sadan tonnin pannu vielä 1960-luvullakin. Ja se kyllä vaihdettiin vartissa.- höpötellään
Tuo Voortin mainos on ainakin vagarenalla näkynyt. Aloittaja tuskin on nähnyt sitäkään itse...
- skiidoor
öhöh, kyllä se 160tkm on pitkä siivu 60-luvun autolle ja siihen on ihan syynsä miksi ns. miljoonamittari puuttui 70-luvun euroautoista. Vasta japanilaisten kestävyys muutti lukemia. Monessa autoissa säädettiin venttiileitäkin kymppitonnin välein...
- Kuplan_suunnitteluvirhe
Ei öljynsuodatinta eli jokainen roska pyörii moottoria kuluttamassa seuraavaan öljynvaihtoon asti.
- kuinkas
skiidoor kirjoitti:
öhöh, kyllä se 160tkm on pitkä siivu 60-luvun autolle ja siihen on ihan syynsä miksi ns. miljoonamittari puuttui 70-luvun euroautoista. Vasta japanilaisten kestävyys muutti lukemia. Monessa autoissa säädettiin venttiileitäkin kymppitonnin välein...
Ei ainakaan 70-luvun Corollassa kestänyt kone, eikä pellit!
Eikä vielä 80-luvullakaan, kertoi vakio-tojomies. - hrtyrttjj
100000 kyllä oli vaihtoväli ainakin volsun pakussa joita kunnostettiin.Penskana vaan muistaa että joka ukko osti punaista essoa koneeseen joka oli 10-30w mineraalia joka nykyään lähinnä harvan koneen öljyä.Japanilainenkin alkoi olla kypsä jo 150000 jälkeen noilla öljyillä.
- trollotrolli
Trolli näkee kauas menneisyyteen ja etäs tulevaisuuteen
- sdfesfwfsdf
> Tuo Voortin mainos on ainakin vagarenalla näkynyt. Aloittaja tuskin on nähnyt
> sitäkään itse...
Voi olla. En ole nyt asiasta aivan varma. Mutta löytyy hienoja lehtiä omastakin takaa, mm. brittiläisen Autocar lehden tammikuu ja helmikuu 1955. Sitten on samalta vuodelta LIFE lehtiä. Kyllä näistä saa paljon paremman käsityksen ennenwanhasta kuin mistään netistä tai wikipediasta.
Sitten on vielä vanha Temma, jossa mainoksessa hypätään Datsun "luupäällä" Lahden hyppyrimäestä.
Eli on sitä osattu ennenkin. - vai.niin
Jaa minulla oli MB 123 300D diesel vielä 90 -luvun lopulla ja siinä oli mittarissa 330 000 km eikä vielä ensimmäistäkään moottoriremonttia tehty. Itse kyllä katson sellaisen auton itselleni että koneella pystyy ajamaan sadat tuhannet kilometrit. Ostakaa te skodistit näitä 50 000 km kestäviä kaikin mokomin!
- hyvääjuhannusta
Joo. On sitä ollut ennenkin nuijasotia.
Sinulla ei taida olla ymmärrystä autotekniikan vaatimusten muutoksista, koska päästönormit & kierrätys. Ei VW-tekniikka poikkea muista tässä suhteessa.
- eiole60lukua
Eipä ollutkaan Sinulla vanhaa aikakauslehteä, miksi pitää valehdella?
- On_se_surkeaa
Parilla kaverilla Tojot, joihin on tehty mottiremppa alle 100 000 km. Mee sinne esittelemään tuota lehteä.
- odottavanaika
Kyllähän se lehtesi lienee -30 luvulta, silloin moottori kesti noin 100 000 tai alle, mutta niihin pystyi myös tekemään moottoriremontin kohtuuhintaan sen ajan mittapuun mukaan. Ainoa moottorinvaihto jota kannattaisi odottaa korjaamolla on varmasti WV-kuplan, niitä tosin oli vasta -50luvulla, minkään Fordin moottori ei vaihtunut siinä ajassa, etteikö odottelijalle olisi tullut vähintäänkin nälkä.
Lienet keksinyt ihan ite koko jutun? - nostalgia
Kupla volkkarissa kone kesti noin 70000-80000 km. Oli helppo todeta koneen kunto avaamalla takaluukku ja nykimällä edestakaisin kampiakselin päässä olevasta tuulettajan hihnapyörästä ,jolloin väljyys ilmeni. Elikkä pitkät perinteet volsujen moottoreiden rajallisesta kestävyydestä. Nykyiset samanlaisia kertakäyttö tavaraa.
- Vwlläpitkälle
TM:n TSI kestotesti 60:000km:
"Itse perusmoottori vaikuttaa kaiken kaikkiaan täysin käytössä kulumattomilta, joskin jo tehtaalla osien välykset ovat sattuneet toleranssien ylälaitaan."
"Analyysi osoitti, että jo tässä vaiheessa turbossa näkyi pieniä kulumisjälkiä siellä täällä."
Eli 60.000km matka saa aikaan vain pieniä kulumisjälkiä turboon. Muuten kone oli uutta vastaava. Eli tällaista kertakäyttötavaraa (On yhdyssana, niinkuin monet muutkin sana jotka kirjoitat väärin). Tuolla koneella mennään helposti se normaali auton käyttöikä.
Jos puhutaan ammattiautoilun vaatimista kilometreistä niin sitten ostetaan diesel. Paitsi ei tietenkään D4D:tä, jota ammattiautoiljat viisaasti karttavat. - vauwee1973
Et taida oikeasti tietää näistä sen enempiä. Tai voitko myös kertoa hieman ko. bokseri-moottorin venttiileiden säädön ja öljynkulutuksen korrelaatiosta?
- Garrettt
VW:llä on pitkät perinteet vaihto-osista. Vaihto-osa on siis tehdaskunnostettu moottori, vaihteisto tms. Olet väärässä, kun puhut kertakäyttötavarasta.
- Ex.vanhempi.asentaja
Kyllähän kuplan moottorille 20 000 km oli jo ennätys! Pakkasivat hajoamaan jo 10 000 km:n paikkeilla. Minä muistan, olin 1960 -luvulla ammattikoulun käyneenä asentajana autokorjaamolla. Ja se 15 minuutin vaihto oli tehty niin, että kiinnityspultit yms oli "viilattu" siihen tyyliin, että oli nopea vaihtaa. Ja harjoitellut porukka. Kiinnityksen kestävyydellä ei olut merkitystä...
- odottavanaika
Ex.vanhempi.asentaja kirjoitti:
Kyllähän kuplan moottorille 20 000 km oli jo ennätys! Pakkasivat hajoamaan jo 10 000 km:n paikkeilla. Minä muistan, olin 1960 -luvulla ammattikoulun käyneenä asentajana autokorjaamolla. Ja se 15 minuutin vaihto oli tehty niin, että kiinnityspultit yms oli "viilattu" siihen tyyliin, että oli nopea vaihtaa. Ja harjoitellut porukka. Kiinnityksen kestävyydellä ei olut merkitystä...
Eihän tuo mikään ennätys ollut, 120000km olisi vielä ollut normaaleissa rajoissa, ja se 15 minuutin vaihto ei ollut kisoissa mitään, kyllä se vaihtui paaaaaaaaljon nopeammin, kilpailuvaihto ja normaali korjaamotoiminta ovat toki tosi kaukana toisistaan.
- sdf3esefsdsdf
> Eipä ollutkaan Sinulla vanhaa aikakauslehteä, miksi pitää valehdella?
Onhan minulla. Ja muistan mainoksen erittäin hyvin, koska se jäi mieleen. En vain muista nyt heti ilman arkistojen penkomista sitä näinkö mainoksen omassa lehdessäni vaiko internetissä. Jommassakummassa kuitenkin.- odottavanaika
Jos et muista, miten väität että lehti olisi -60luvulta ja kerrottiinko siinä tosiaan Fordeista (tämä on muuten Skoda-palsta jos et huomannut). Nuo vahtomoottorit ja muutkin tehdaskunnostetut vaihto-osat olivat kierrätystä parhaimmillaan aikaan, jolloin kierrätystä ei edes ollut keksitty. Myös korjaamoissa osattiin kunnostaa osia, jotka nyt ovat kertakäyttökamaa.
Ja ihan totta, kyllä se Fordin kone kesti enemän kun 50 000km.
- Visio2022
Moottorien jatkuvasti pienentyessä (=downsizing) koittaa varmasti aika, jolloin tarvikemoottorit yleistyvät. Moottori on tulevaisuudessa kulutusosa kuten renkaat tai jarrut. Standardoidut tarvikemoottorit sopivat autoon kuin autoon, ja ovat helposti vaihdettavissa kehittyneen universal-kiinnityksen ansiosta.
- RRRRRRRRRRRRRRRRRR
Äänestä päätellen monen Skodan moottori on finaalissa jo uutena...
- skeida-äänimaailma
Näin on näreet. Hirveä rompsotus bensamoottoreissa, ja dieselkoneissa sepelimyllyn karkea klonksotus, kone joka pitää tuollaista ääntä ei kyllä mitenkään voikaan kestää satojatuhansia kilometrejä.
- kuuromikäkuuro
skeida-äänimaailma kirjoitti:
Näin on näreet. Hirveä rompsotus bensamoottoreissa, ja dieselkoneissa sepelimyllyn karkea klonksotus, kone joka pitää tuollaista ääntä ei kyllä mitenkään voikaan kestää satojatuhansia kilometrejä.
Alä viitsi valehdella, ethän ole kuullut koskaan minkään Skodan, kuten et minkään muunkaan auton käyntiä, koska et halua kuulla, haluat vain kirjoitella älyttömyyksiä.
- Putkimies013
Muistatte varmaan aikoinaan Finnoil huoltoasemat.Niissä myytiin kunnostettuja vaihtomoottoreita ja taisi tekniikan maailma sellaisen joskus purkaa ja mitata millainen kunnostuksen jälki oli.Tämä taisi olla vielä 80-luvulla.
Sitten oli ns.japanin tuonti jo siihen aikaan vähän ajettuja moottoreita kolariautoista ainakin japsiautoihin Datsunit ym.
Ja joku viisas teki pilan,oli kuponki johon neljä leimaa saatuaan sai viidennen moottorin ilmaiseksi:) - egt5egege
> Jos et muista, miten väität että lehti olisi -60luvulta ja kerrottiinko siinä tosiaan
> Fordeista (tämä on muuten Skoda-palsta jos et huomannut).
Muistan tämän mainoksen, siinä oli haalariasuinen asentaja fordin konehuoneen äärellä. En muista sitä oliko mainos omassa arkistoidussa lehdessäni vaiko Internetissä, kuten joku ehdotti. Halusin siis nimenomaan olla rehellinen tässä jälkimmäisessä kohdassa.
Voihan se kone kestää enemmänkin, mutta huoltokorjaamon mielestä oikea aika vaihdolle on kun mittarissa on 50 000 km.
Ja tätä palstaa luettuani saan sen vaikutelman, että tämän erään konsernin tuotteissa on sama suositus kilometreille ja moottorin tai vaihteiston kunnostukselle tai vaihdolle.
Halusin siis taustoittaa sitä, että ei ole kyse uudesta ja aivan epätavallisesta asiasta vaan jo 50 vuotta sitten toimittiin juuri näin.
Toivottavasti tämä vastasi tyhjentävästi kaikkiin kysymyksiisi.- odottavanaika
Siis et vastannut yhteenkään kysymykseen.
-en todellakaan ole nähnyt yhdessäkään -60luvun lehdessä moista mainosta, (osaatko linkittää ko. jutun?) tuolla aiemmin oli linkki -40luvun mainokseen, jossa puhuttiin 100 000 ajetuista Fordeista.
-minkään konsernin tuotteilla ei ole moista suositusta, olet itse keksinyt koko jutun.
-se miksi aikoinaan moottori kesti sen100 000km (metallit, voiteluaineet) ja nykyisin vähemmän kuin auton taloudellisen käyttöiän, ei ole millään tavalla yhteismitallinen asia, sillä silloin se oli normaali ilmiö, nykyisin poikkeustapaus.
Se 50 000taitaa olla edelleenkin mielikuvituksesi tuotetta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053141Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803