13v tyttö kaipaa apua akne/finnit

kunnonavautumiset

Eli siis, otsassa, nenässä ja vähän leuassa aina ollut finnejä. Ja punoitusta myös. Nyt alkoi tässä kuukausi sitten tulla ihan yhtäkkiä tosissaan otsaan PALJON aknea, ja iho alkoi rasvottumaan entistä helpommin vaikka murrosikä oli jo alkanut aikoja sitten ja ei ollut mitään erityistä syytä miksi nyt yhtäkkiä yhdessä yössä akne alkaisi. Voisiko joku kertoa jotain vinkkejä esim joittenkin ruokiin liittyen mitä pitäisi välttää erityisesti? Tai joku hyvä voide? (ei basiron, on tultu kokeiltua)

Ja toinen juttu, voiko kukaan samaistua? Nyt tekee mieli avautua ja kovaa.

Eli siis minulla on n. nelosluokalta lähtien aina ollut huonompi iho kuin muilla kavereillani ja luokkatovereillani. Siis kaikilla on vain korkeintaan jotain pari näppyä. Ihan vieläkin. Ja sitten kun on vähän huonommassa jamassa se itsetunto ja alkaa vähän valittamaan näpyistä, vastaukset tulee näin:

"No näätsä nää mun näpyt mun nenässä?" (osoittaa täydellisen näköistä ihoaan )

"No jos se sua noin paljon ärsyttää, tee asialle jotain!"

"Nii, pesetsä sun ihoo ees kunnolla? Tai tiesitsä et suklaata pitäis vältellä..."

"Ei se nyt niin vaikeeta oo. Lopeta herkkujen syönti ja hanki kunnon tuotteet nii hetkessähän sun iho parantuu!"

*facepalm

Ja sitte ku eräänä päivänä aamulla katot peilii ja ilokseks huomannu et hei ei se iho nii pahalta näytä ja tuntuu et ehk pari finniä ois lähteny pois! Ja sit sä vaik kävelet keittiöön ja sun äiti tulee sillee:

"Hei olisikohan sun aika käydä siellä ihotautilääkärillä? Ku sulla alkaa noi sun näpyt näyttämään jo aika pahalta."

Tunteeks joku muuki ton kauheen loukkaavaks? Joka kerta itku kurkussa koittaa vastata jotain ja yrittää sanoo jotain että joo kyllä varmaan. Siis sama asia jos sanois jollekki vähän läskille et hei:

"Oisko sun aika vähäsen enemmän harrastaa liikuntaa? Ku noi sun makkarat vaa koko ajan on lisääntymässä. Ja ehkä voisit alottaa jonku dieetin."

Akne on ollu aina mulla aika paha kipukohta mun itsetunnossa. Ja välillä tuntuu että mun läheiset ei yhtään ymmärrä kuinka iso asia se mulle on ja että se ei oo okei vaa koko aja kommentoida sitä hemmetin ihoa.

Ehkä pahimpia on ollu ku meidän luokalle oli tullu uus tyyppi, ja sitte joku päivä me vaa juteltii koulussa iha normaalisti nii sitte se sano vaa ohimennen sillee:

"Siis ekan kerran ku näin sut nii ajattelin et ompas sulla paljo finnejä, mut nytku kattoo niihi on tottunu tosi hyvin."

Ja siinä olin vaa ihan sillee et hei kiitti kiva ja olin purskahtamassa itkuun. Fuck. Ja vielä koulussa. Se oli kyllä aika paha vaikkei varmaan edes sinällänsä tarkoittanu.

6

331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PiiaHannele

      Oletko kokeillut luontaistuotekosmetiikkkaa? Himalajansuolasaippuaa, Madaran koivu-merileväsaippuaa tai karhunvatukka-valkosavisaippuaa.Providan Yrttikasvovettä(aika kallista) ja perehdy myös Arganöljyyn ja Aloevera-geeliin. Akne voi olla myös hormonalista teini-iässä, silloin kannattaa turvautua E-pillereihin, Diana Nova-merkkisiin. Muista, että aknen hoito vaatii runsaasti kärsivällisyyttä, tulosten saamiseen menee aikaa. Edellä mainittujen tuotteiden saatavuus esim.Ruohonjuuri, kipaisepa nettikauppaan tutustumaan tuotteisiin...! Lue esim Konjac Spogne-sienestä kuinka se kuorii ihoa sataprosenttisen luonnollisesti...kaikkea pientä apua löytyy. Oma ihoni on näillä keinoilla pysynyt suhtkoht siistinä, täydellistä ihoa en voi saada, mutta päivittäinen hoito ylläpitää ihon peruskuntoa, ettei se huonommaksi ainakaan pääse. Älä aliarvioi luonnon voimaa.

    • kiitosavusta

      Kiitos paljon vastauksesta! Olen itsekin kyllä ajatellut luonnollista apukeinoa, kun tuntuu että on vähän liian tujut tuotteet kun samalla tuli pesuaine ja voide. Ainoa mikä tuntuu toimivan tässä setissä on kosteusvoide mikä on tosi hyvää, ei rasvota ihoa liikaa ja menee normaaliksi iho sekunneissa melkein! Pitää kyllä käydä katsomassa tuolla Ruohonjuuressa, on sellainen tässä lähellä.

    • aknenassu

      Pystyin samaistumaan joka ikisessä lauseessa sun kanssa. Oon myös 13v, akne alko myös 10-vuotiaana ja akne on otsas, nenässä ja leuassa. Mun vinkkinä olis, että kävisit kosmetologilla ihonpuhdistuksessa. Kosmetologi voi varmasti myös suositella sulle just sun ihotyypin mukaisia tuotteita aknen hoitoon. Mua on myös auttanu kovasti aurinko, huomasin heti kesän tullessa eron. Muista kuoria ihoa ainakin kerran viikossa ja mulla on auttanut the body shopin merilevä -kasvonaamio. Mutta mä sanoisin et jos oikeesti siitä aknesta haluu eroon niin sellanen joka oikeesti toimii on sit ne lääkkeet. Roaccutan, e-pillerit jne... Mä en niitä vielä ole kokeillut, kun ei tilanne oo vielä omalla kohdalla niin paha, mutta _kaikki_ mitä oon lukenut ja kuullut muilta, on sanonut että ne ratkaisee tilanteen. Muista, että ei ne finnit loppupeleissä maailmanloppu ole, vaikka se välillä siltä tuntuu ja haluis vaan vajota maan alle niiden takia... Toivottavasti tästä oli sulle apua

    • kemikaalitpois
    • jaylo

      Älä huoli ap, kyllä se siitä. Itsellänikin oli tosi huono iho ennen ja kun muutin kotoa pois omilleni eikä rahaa riittänyt mihinkään ylimääräiseen niin aloin juoda paljon vettä. Huomasin heti ihon paranevan. Yritän juoda joka päivä sen 2 litraa ja se tuntuu auttavan. E-pillerit aloitettuani näpyt hävisivät kokonaan. Tosin pelkään että kun lopetan pillerien syönnin niin iho huononee. Pillerit siis saattavat vain siirtää ongelmaa tuonnemaksi. Aloita se veden juonti ainakin, se voi auttaa! Tsemppiä!

    • toivonettäsunakneparanee

      Tiedän tunteen :( Itsekin olen nyt 13v ja akne alkanu 5 luokan lopusta ja kaikilla muilla oli kunno posliini-iho. Minulla ehkä ainoa joka on tosissaan auttanut on olleet E-pillerit. Niitä en tietenkään suosittelisi koska monelle käytön lopetettua akne on vain palannut takaisin. Itse lopetin yli kuukausi sitten juuri näistä syistä. Onneksi en ehtiny käyttää kun ehkä yli puoli vuotta. No nyt sitte koko aja hermoilen paheneeko iho.. Mutta oon hiljaittain tutustunut Nujerra Akne-kirjaan. Ja pitää kyllä sanoa että tähän mennessä on vaikuttanut! Voi mitä kaikkea olenkaan tehnyt väärin aknen hoidossa.. http://www.nujerraakne.fi/ Kannattaa kokeilla! <3 toivon todella että siitä on sinullekkin apua, kenenkään ei pitäisi kärsiä aknesta. Ja ainiin, luonnonkosmetiikka on ehdottomasti myös yksi seikka, kun vaihoin näistä Lorea'lin ja näide tuotteista (suurin syy etten halua tukea eläintestattua kosmetiikkaa) luonnonkosmetiikkaan mikä löytyy Animalian listalta. Näkyi muuten ihossakin! http://www.biodelly.fi/ Täältä nykyää tulee ostettua kaikki meikit :) Parasta on että toimituskuluja ei oo! Toivotaan että sulle on apua näistä, mutta tosiaa tota kirjaa suosittelen!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3269
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      91
      3001
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2278
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      25
      1796
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1539
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1504
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1447
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1345
    Aihe