Montelukast ja yskä

yskiiitsensähengiltä

Olen yskinyt viisi vuotta putkeen (talvella voi vähän hellittää tai sitten ei) ja mukaan kuvaan on tullut enenevissä määrin hengenahdistusta. Viime kesänä oli elämäni ensimmäinen astmakohtauskin.

Minua ärsyttävät koivu ja leppä sekä homeet. Kaikki nämä vuodet pahimpina kausina myös syöminen ja juominen (eli kurkku on äärimmilleen ärtynyt). Sinnittelin pääasiassa antihistamiiinin ja Bricanylin avulla aina eteenpäin. Joskus auttoivat (esim. tunnin päästä antin ottamisesta tuli tunne miten pystyi hengittämään paremmin), joskus eivät.

Koska on varsin rasittavaa että jopa lähimmälle bussipysäkille kävellessä pitää yskiä ja suurinpiirtein läähättää kävellessään, pyysin lopulta hoitavaa astmalääkettä ja haluaisin saada jotain muutosta elämääni. Olen pari kertaa syönyt kortisonia ja se auttaa kuurin aikana, ei sen jälkeen. Pulmicortia olen kokeillut pari kertaa, ei auttanut ollenkaan viimeisellä kerralla. Joku toinen hengitettävä yskitti kokoajan. Pari viikkoa olin kuurin perään yskimättä, sitten tuli tietysti taas lehtipuiden siitepölyjä ulkomailta helmikuussa 2014 ja yskä alkoi taas.

Olen nyt aloittanut tuon otsikon valmisteen. Olen syönyt sitä kolmena iltana, enkä havaitse mitään erityistä apua saaneeni. Eilen yskin enemmän kuin yleensä. Hengenahdistuksesta en oikein osaa sanoa onko se mitenkään hellittänyt, ehkä jonkun rippusen, mutta toisaalta tuo yskä alkaa aina niin ärsyttää kehoa että se on sama kuin sitä ahdistusta olisikin.

Kuinka kauan kestää että Montelukast AUTTAA? Vai olisiko sen pitänyt auttaa jo? Sivuoireina on tullut synkkiä ajatuksia (niitä tosin oli entuudestaan, että vaikea sanoa miten paljon johtuvat lääkkeistä)...

16

25023

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajohanna

      No johan on tekstiä, anteeks! Kirjoitit, että olet yskinyt viisi vuotta putkeen. Ja sitten odotat ihmeitä muutamasta lyhyestä lääkekokeilusta. Mitäs jos tekisit elämän muutoksen: mieti, miten liikut, tarpeeksi? Onko kotonasi komponentteja, jotka ärsyttävät? Nukutko tarpeeksi?
      Menisitkös vaikka astmaa sairastavien sopeutumisvalmennuskurssille? Sieltä löydät apua terveysongelmiisi.
      Ai niin, Montelukast on lisälääke, mikäli astma ei ole tasapainossa. Se otetaan iltaisin ja sitä täytyy syödä useita viikkoja, ennenkuin voit odottaa sen vaikutuksen näkyvän. Mutta sitä ennen, muista olla positiivinen-elämä on ihanaa!

      • yskiiitsensähengiltä

        Kävelen päivittäin tai lähes päivittäin, pisimmillään 14 km lenkkejä tullut tehtyä. Kesäisin myös uin, olen uinut jopa näillä säillä. Talvella hiihtäisin (jos voisi, mutta ei voi kun ei ole enää talvia).

        Yskä pahenee aina kun menen ulos ja lähden kävelemään. Sehän se erityisen ikävää on kun yrittää liikkua ja on pakkokin liikkua, ja koko matka menee yskiessä.

        Lääkekokeilut ovat senkin vuoksi olleet satunnaisia että lääkäri pelotteli minua toissavuonna että hoitavat astmalääkkeet maksavat 70 e/kk ja minulla on muutenkin ollut taloudellisesti tiukkaa (sossu ei minun tapauksessani auta eikä siitä sen enempää). Kuitenkin tämä M. maksoi vain alta 7 e. En oikein siis todellakaan ymmärrä sitä lääkärin väitettä.

        Lääkäri sanoi että M. on lasten lääke ja lievään astmaan, mutta katsotaan nyt sitten useita viikkoja että miten käy. Jokatapauksessa enää en tyydy siihen että kokeillaan jotain ja sitten se ei vaan pelitä, täytyyhän olla olemassa oikeasti hoitava lääkitys.

        Olen sellainen ihminen että jos jokin ei auta, kyllästyn ja jopa suutun, ja sitten menee pitkiä aikoja etten kysy mistään apua, koska ahdistaa ja masentaa että apua ei tunnu saavan. Taikka pelotellaan sen hinnalla. Lisäksi kammottaa kortisonista mainitut asiat kuten että silmänpaine nousee, se on itselläni normaalin ylärajalla muutenkin. Mutta ei tätäkään enää jaksa että aina saa yskiä.


      • Anonyymi

        Jaa, mulle sanottiin, että Montelukast otetaan aamulla ja vaikutus pitäisi näkyä parissa päivässä. Lisäksi minulla normaalit astmalääkkeet. Ja jos Montelukast auttaa, voidaan jopa muut astmalääkkeet lopettaa.


      • Anonyymi
        yskiiitsensähengiltä kirjoitti:

        Kävelen päivittäin tai lähes päivittäin, pisimmillään 14 km lenkkejä tullut tehtyä. Kesäisin myös uin, olen uinut jopa näillä säillä. Talvella hiihtäisin (jos voisi, mutta ei voi kun ei ole enää talvia).

        Yskä pahenee aina kun menen ulos ja lähden kävelemään. Sehän se erityisen ikävää on kun yrittää liikkua ja on pakkokin liikkua, ja koko matka menee yskiessä.

        Lääkekokeilut ovat senkin vuoksi olleet satunnaisia että lääkäri pelotteli minua toissavuonna että hoitavat astmalääkkeet maksavat 70 e/kk ja minulla on muutenkin ollut taloudellisesti tiukkaa (sossu ei minun tapauksessani auta eikä siitä sen enempää). Kuitenkin tämä M. maksoi vain alta 7 e. En oikein siis todellakaan ymmärrä sitä lääkärin väitettä.

        Lääkäri sanoi että M. on lasten lääke ja lievään astmaan, mutta katsotaan nyt sitten useita viikkoja että miten käy. Jokatapauksessa enää en tyydy siihen että kokeillaan jotain ja sitten se ei vaan pelitä, täytyyhän olla olemassa oikeasti hoitava lääkitys.

        Olen sellainen ihminen että jos jokin ei auta, kyllästyn ja jopa suutun, ja sitten menee pitkiä aikoja etten kysy mistään apua, koska ahdistaa ja masentaa että apua ei tunnu saavan. Taikka pelotellaan sen hinnalla. Lisäksi kammottaa kortisonista mainitut asiat kuten että silmänpaine nousee, se on itselläni normaalin ylärajalla muutenkin. Mutta ei tätäkään enää jaksa että aina saa yskiä.

        Pyydä kokeeksi Buventolia. Jos vaikka olis näyte lääkärillä kaapissa ? Mulla on allergisia oireita todella harvoin,,rasitusastma diag. alle 20 v. ja nyt olen 64v. enkä ole voinut oikein sisäkuntoilua voinut koronan takia harrastaa. Siitä on seurannut kunnon laskiessa, että jopa normaali kävely laukaisee hirmuisen huohotuskohtauksen, ja onneksi Buventol lopettaa sen tosi nopeasti.
        Muutama minuutti ja henki kulkee normaalisti.
        Ei kyllä tällaisia kohtauksia ennen koronasulkua ollut.. punttisali, vesijuoksu ja vedessä omatoimijumppa sujuivat ok- nyt pitänee varoa ainakin punttisalilla rajuja harjoituksia ettei laukaisi kohtausta.


    • lääketieteenkandi

      Mulla montelukasti toimii allergiseen astmaan tosi hyvin. Muistaakseni alkoi noin viikossa oireet helpottaa, mutta täysi hyöty tuli viiveellä. Oletko miettinyt voisiko kyse olla refluksiyskästä? Siihn ei aina liity kovaa näräststä tai hapon nousua suuhun asti.. voi ilmetä myös hengenahdistuksena ja yskänä. ja refluksi pahentaa astmaoireita joten se pitää hoitaa kuntoon; muuten ei astmalääkkeet auta.

      • yskiiitsensähengiltä

        Minulla aivan takuulla voi tuo vatsapuolikin tehdä lisä-ärsytystä, mutta minulla on toisaalta nuoresta asti ollut yskä jokaikinen syksy oli vatsassa jotain probleemia tai ei. Vasta aikuisena tajusin että se yskä alkoi aina samaan aikaan kun homeet luonnossa riehaantuvat, luulin pitkään että vilustun jokaikinen syksy. Sen takia kittasinkin yskänlääkkeitä täysin turhaan.

        Joku vuosi olin käyttänyt juuri yskän- ja särkylääkettä, kun sain katarrin tai gastriitin jonka vuoksi en voinut syödä mitään muuta kuin mustikkakeittoa. Sain reseptilääkkeen ja se aiheutti suorastaan korventavan närästyksen, tuntui että tukehdun. Kun jätin sen kesken, aloin paranemaan. Vuosia myöhemmin vaiva uusiutui ja taas oli reseptilääkkeen kanssa sama juttu, aivan hirvittävä olo.

        Olen sittemmin käyttänyt vain käsikaupan lääkkeitä, koska ne eivät ainakaan pahenna oloani, jos tulee jotain vatsapuolen ongelmia.

        Vasta keväästä 2010 varsinaisesti alkoi yskä jo keväästä, eli siitepölykauden alettua. Aiemmin tapasin siihen aikaan saada vain nuhaa ja silmien ärsytystä. Nykyään niitä ei tule, mutta tulee yskä.

        Varmasti vatsapuoli voi pahentaa tuota ärtyisyyttä ruokatorvessa, mutta yskää on silloinkin kun vatsa on kunnossa, toisaalta voi olla välillä niinkinpäin että vatsa ei ole kunnossa, mutta ei ole yskää. Epäilen että minulla on ärtyvän suolen syndrooma, koska oireilu on niin epämääräistä vatsan taholta että välillä voin syödä ihan mitä vaan ja välillä tulee polttoa ja turvotusta melkeinpä mistä vaan. Harmikseni yksi pahimpia on rasvat, kun kovin mielelläni söisin lohta ja käyttäisin kookosöljyä. Sama juttu ruisleivän kanssa. Kaikkien noiden kanssa on niin että niitä voi kerran syödä eikä tule mitään vaivaa, mutta kun syön seuraavan kerran, niin sitten onkin kipeä ja paha olla. Ruisleivän takia olen joskus ollut kolmekin päivää kipeä, mutta silloin käytinkin 100 % ruista, ja siihen retkuun en enää mene.

        Mutta oli miten oli, pääasia minulle on tietää että M:n vaikutusta kannattaa odottaa. Olen hyvin kärsimätön ihminen ja minun pitää tietää miten joku lääke toimii tai ei toimi, ettei mene hermo... :P


    • ttkkl

      Sekamehujen juonti hellittänee kaikelausia astmaoireita. Sisältävät paljon erilaisia flavonoideja, jotka auttavat kestämään kaikenlaisia rasituksia! 1 1/2 lasia päivässä täysmehuja, niin ei liikaa sokereja.

      • asxzcvbntmaa

        Onko käytössäsi nyt ollenkaan hoitavaa kortisonivalmistetta? Hoitava kortisoni on astman hoidossa tärkein. Pelkän Bricanylin säännöllinen käyttö ei ole hyväksi.
        Kärsimättömyys ei valitettavasti anakaan auta tilanteessasi. Astma, mikäli se sinulla on todettu (onko?), on pitkäaikainen ja vaihtelevaoireinen sairaus. Kulloinkin sopiva lääkitys löytyy vain kokeilemalla. Jokainen on oma yksilönsä ja yksi lääke sopii toisen astmaan, mutta toiselle taas ei.
        Käytä sinulle lääkärin määräämiä lääkkeitä, kuten lääkäri on ohjeistanut. Ota yhteyttä lääkäriin, mikäli koet hoidossasi ongelmia.
        Astman ja muiden sairauksien hoito on yhteistyötä lääkärin kanssa. Yleensä 2-3 kk. pitkä hoitojakso näyttää, onko lääkkeestä apua astman hoidossa.
        Ota yhteyttä lääkärriisi (astmahoitajaan, terv.keskukseen...), mikäli koet oireesi vaikeiksi.
        Vain otettu lääke auttaa... :)


    • ich

      Minulla montelukast ei auttanut yhtään. Söin sitä puoli vuotta. Lopetettiin se sitten yhteistuumin hoitavan lääkärin kanssa. Muut astmalääkkeet sen sijaan helpottivat oloa.

      • Anonyymi

        Sama juttu ei mitään vaikutusta painajaisia senkin edestä👍😄


    • montelukast0kautta5

      kannattaa hankkii iha kunno hengitettävä kortisoni, montelukast ei monella auta mittään. se oli miullaki vähä aikaa lisänä ku ei hoitava ja pitkävaikutteine avaava riittäny. apua en kuitenkaa siitä saanu nii lopetettii se.
      ja miulla on maksanu n. 40 € hoitava lääke joka riittää 2 kk eli 20 € periaattees kuukaus. sitte ku sain erityiskorvaukset ni maksaa paljon vähemmä. ja ne kortisonit ei auta jos pari kertaa vetäset, ainaki viikko pittää säännöllisesti ottaa että huomaa vaikutusta.

    • Anonyymi

      Minulle vaihdettiin Buventol hengitettäväksi ensiavuksi kun rasitusastma alkoi olla sitä, että ihan pienikin liikunta laukaisi ylihengityskohtauksen, eli huohotin voimatta lopettaa. Buventol auttaa kyllä ainakin minua tosi nopeasti, muutama hetki ja korkeintaan muutama minuutti niin taas kulkee henki melko normaalisti. Jännää on se, että vesijuoksussa tai vesijumppassa ei tule mitään ongelmaa hengittää! Kävellessä saattaa tulla kun pikkusenkin ripeämpään yrittää kävellä.

    • Anonyymi

      En ole koskaan malttanut syödä tuota Montelukastia viikkoa kauempaa.Voiko vaikutus todella tulla pitemmällä viiveellä?Olisin kiitollinen,jos joku antaisi todenperäinen järkevän vastauksen.

      • Anonyymi

        Ei auta mulle ainakaan mitään👍 Painajaisia kylläkin👍😂


    • Anonyymi

      Minulle määrättiin montelukast ja vaikutus oli kamala yskä ja rään röhinäkäytin toista viikkoa Räsänen olo jäi vähän päälle mutta rauhoittui avaavalla ja hoitavalla astmalääkkeelä

    • Anonyymi

      Minulle M määrättiin muutama päivä sitten ja nyt jo sydän oireilee muljautuksilla yms. On koitettu bufomiksia alveskoa . Alvesko 1x päivässä ihan ok mutta kun annos nostettiin 2x niin alkoivat sydän oireet taas. En tiedä mitä nyt taas koitetaan seuraavaksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      203
      8248
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4668
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2240
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2148
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1945
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1825
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1746
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1736
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1653
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1458
    Aihe