Saako synnytyssairaalan valita?

Ouluun

Olen kirjoilla Etela-Suomessa, mutta haluaisin synnyttaa Oulussa, koska vanhempani asuvat siella, ja se olisi heille tarkeaa.
Saako synnytyssairaalan valita?

8

1947

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiaa myös kysynyt

Synnytyssairaalaa ei saa itse valita, tai ainakin mulle sanottiin niin kun asiaa neuvolasta kysyin. Se on se oman paikkakunnan sairaala tai lähin jossa on synnytysosasto/minkä alaisuuteen asuinpaikkasi kuuluu. Tosin tiedän että jotkut kunnat voivat antaa maksusitoumuksen toiselle paikkakunnalle, mutta ainakaan oma paikkakuntani ei anna maksusitoumuksia. Tosin jos olet vanhempiesi luona käymässä kun synnytys käynnistyy niin ei sinua käännytetä ovelta omaan sairaalaan vaan synnytys on aina ensiapu luonteinen juttu ja saat synnyttää siinä sairaalassa, johon ensiavun kautta menet - tosin tämä ei saisi olla suunniteltua toimintaa. Jos joku on kuullut/kokenut jotakin muuta niin olisin itsekin asiasta kiinnostunut.

• Maternity

Kuuluisin Jyväskylään synnyttämään mutta mieli palaa Seinäjoelle. Soitin kuntani ylilääkärille, joka hoitaa maksusitoumukset, hän otti asiasta selvää ja soitti takaisin. Vaikka perusteeni periaatteessa kuulemma ovat ihan hyvät (luottamuspula JKL:n henkilökunnan kanssa sekä Seinäjoella oleva kylpyosasto vs. Jyväskylän huono avautumisamme), ei maksusitoumusta voida myöntää. Mutta kommenttini "sillehän ei sitten mitään voi, jos satun olemaan Seinäjoella silloin" sai ylilääkärin nauramaan, ja hän muistutti vain, että turvallisempaa on siellä, missä ovat potilastiedot, jotka toki saa tilattua itselleen omasta sairaalasta. :D Kuntahan maksaa siis joka tapauksessa suurimman osan, jos synnyttäjä sattumalta on muulla paikkakunnalla kun synnytys käynnistyy.

• Anna

Hei Maternity!
        Minä asun Jyväskylässä ja odotan ensimmäistä lastani. Laskettu aika on huhtikuussa ja pikkuhiljaa sitä alkaa miettimään synnytystä. Jäin viestisi jälkeen miettimään, mikä Jyväskylässä on vikana? Miksi sinulla on luottamuspula kyseiseen paikkaan? Olisi kiva jos vastaisit, jäi nyt kamalasti vaivaamaan!

• Maternity
        Anna kirjoitti:

Hei Maternity!
        Minä asun Jyväskylässä ja odotan ensimmäistä lastani. Laskettu aika on huhtikuussa ja pikkuhiljaa sitä alkaa miettimään synnytystä. Jäin viestisi jälkeen miettimään, mikä Jyväskylässä on vikana? Miksi sinulla on luottamuspula kyseiseen paikkaan? Olisi kiva jos vastaisit, jäi nyt kamalasti vaivaamaan!

Turha sinun on jännittää... Lähipiiriini on vain sattunut liian monta tapausta joissa hoitohenkilökunta on toiminut väärin. Lisäksi itse sain esikoista ODOTTAESSA äitipolilla järjestään kaikilta mieslääkäreiltä aivan älyttömän törkeää kohtelua. Vertailuissa Jyväskylä kuitenkin pärjää ihan hyvin.

Mutta en minä tiiä sit kuitenkaan, lähdenkö Seinäjoelle vai jäänkö tänne. Jos jään tänne, aion kyllä kirjoittaa hyvin tiukkaa tekstiä toivomuslistaan, mainita mm. että minuun ei saa koskea yksikään miespuolinen henkilökunnan jäsen, paitsi ehkä anestesialääkäri, ja myös yhden kätilön nimen mainitsen, jonka kanssa en suostu tekemisiin. En todellakaan halua uusia niitä kokemuksia, joita silloin aikanaan sain osakseni. Vaikka sitten saisin hankalan synnyttäjän leiman otsaani, ihan sama. Minulla on oikeus ihmisarvoiseen kohteluun, vaikka olenkin nuori.

• Anna
        Maternity kirjoitti:

Turha sinun on jännittää... Lähipiiriini on vain sattunut liian monta tapausta joissa hoitohenkilökunta on toiminut väärin. Lisäksi itse sain esikoista ODOTTAESSA äitipolilla järjestään kaikilta mieslääkäreiltä aivan älyttömän törkeää kohtelua. Vertailuissa Jyväskylä kuitenkin pärjää ihan hyvin.

Mutta en minä tiiä sit kuitenkaan, lähdenkö Seinäjoelle vai jäänkö tänne. Jos jään tänne, aion kyllä kirjoittaa hyvin tiukkaa tekstiä toivomuslistaan, mainita mm. että minuun ei saa koskea yksikään miespuolinen henkilökunnan jäsen, paitsi ehkä anestesialääkäri, ja myös yhden kätilön nimen mainitsen, jonka kanssa en suostu tekemisiin. En todellakaan halua uusia niitä kokemuksia, joita silloin aikanaan sain osakseni. Vaikka sitten saisin hankalan synnyttäjän leiman otsaani, ihan sama. Minulla on oikeus ihmisarvoiseen kohteluun, vaikka olenkin nuori.

Näin ensisynnyttäjänä haluaisin tietää asioita, mitä voin vaatia ja haluta - silläkin uhalla, että olen "vaikea synnyttäjä", minun kokemuksenihan se on ja haluan siitä mahdollisimman positiivisen. Synnytys pelottaa minua, ja varsinkin se, että hoitohenkilökunta on liian rutinoitunutta ja asennoitunut "näitä on kuule tehty jo tuhansia ennen sinua, että se on vaan kestettävä" ilman mitään sympatiaa. Olen toki varautunut siihen, että synnytys tulee olemaan kipeä, mutta en halua tilannetta, jossa minulle puhutaan tylysti ja minua kohdellaan kuin pentua - haluan, että minua kuunnellaan ja ymmärretään. Jos tiedät jonkun kätilön, joka on tehnyt näitä hommia niin sanotusti liikaa, eli ei enää ole sympaattinen ja ystävällinen, kerro minullekin. Olen vilpittömästi kiitollinen! Jos et halua kirjoittaa nimiä tai kokemuksestasi tarkemmin tänne, voit kirjoittaa suoraan sähköpostiini [email protected]. Kokemuksesi auttaa varmasti minua tietämään, mitä voi olla vastassa ja vaatimaan itselleni parempaa kohtelua. Kiitos jos vastaat!

Anna

• oikeaa aikaan...

No katsotaan, miten omatunto puhuu. En oikein pysty mihinkaan kieroiluun. Olisi vain ihanaa tarjota aidilleni mahdollisuus seurata tapahtumaa ihan vieresta.

• ???

Eikö äitisi voisi tulla mielummin etelään luoksesti? Helpompi hänen varmaan kulkea. Jokainen taaplaa tietenkin tyylillään...

Itse en lähtisi viimeisilläni kulkemaan pitkää matkaa ja en kuljettaisi vastasyntynyttä satoja kilometrejä kotiin, missä oikeasti asutaan. Vauvan eka neuvolakin on suhteellisen nopeasti kotiutumisen jälkeen.

Teetpä sitten mitä tahansa, niin onnellista odotusta sinulle :)

• harmi
        ??? kirjoitti:

Eikö äitisi voisi tulla mielummin etelään luoksesti? Helpompi hänen varmaan kulkea. Jokainen taaplaa tietenkin tyylillään...

Itse en lähtisi viimeisilläni kulkemaan pitkää matkaa ja en kuljettaisi vastasyntynyttä satoja kilometrejä kotiin, missä oikeasti asutaan. Vauvan eka neuvolakin on suhteellisen nopeasti kotiutumisen jälkeen.

Teetpä sitten mitä tahansa, niin onnellista odotusta sinulle :)

No kylla ainakin anon maksusitoumusta. Jos en saa, sitten pysyn etelassa. Aiti kay toissa eika saa noin vaan lomaa, kun ei tietysti edes voi olla varma synnytyspaivasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      2905
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      119
      1195
    3. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      941
    4. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      6
      937
    5. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      66
      905
    6. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      877
    7. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      65
      834
    8. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      37
      830
    9. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      157
      811
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      764
    Aihe