Tätäkö tämä sitten on..

mäenkestä

Olen piakkoin 50v ja menkat alkaa olemaan aika oudot eli menkat kun alkaa,niin sen viiden päivän jälkeen tulee niitä tiputtelupäiviä todella runsaasti.Viimeksikin oli yksi ainoa viikko menkkojen välillä,ettei mitään tippunut.Onko tämä ihan normaalia? Juuri ennenkuin tiputtelua tulee,niin oikeanpuolinen munasarja kipuilee.Eihän tästä mitään tule,jos siteitä pitää koko ajan käyttää.Ärtyy tuo alapää vähemmästäkin. :(

12

109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EnJaksaKeksiäNimimerkkiä

      Sun hormonit ei riitä kunnolla käynnistämään uutta kiertoa. Siksi ne kuukautiset ei lopu millään. Mulla tuo alkoi hiukan päälle 40-vuotiaana.

      Ei ehkä kuulu asiaan, mutta mietinpä vain, että entisaikojen naiset oli aika kovia tyyppejä, kun selvisivät elämästä ilman terveyssiteitä, tamponeja, ehkäisyä, synnytyssairaalaa, särkylääkettä, hormonikorvaushoitoa... Tosin niistä moni taisi kuolla synnytykseen, nälkään tai kuumeeseen jo paljon ennen vaihdevuosia. Olen kyllä tosi iloinen, että elän tähän aikaan ja tässä maassa.

    • tiedetään

      Tuttua on,mä olen 45vuotiaasta asti kärsinyt ja pahentuo 47vuotiaana.Eli menkat alkoi tulemaan aina vaan miten sattui,kestivät 2-3 viikkoa enemmän ja vähemmän runsaina,menin gynegologille ja ottivat kaikki tutkimukset mm limakalvo näytteet pipelle tutkimuksessa,alatutkimus ja ultra.Vastaus tyypillinen,hormonihäiriiön epätasapaini,keltarauhasen vähyys eli menkat ei enää säännölliset ja limakalvo paksuuntunut.Hoitona primolut n keltaraustabletit jotka helpottavat elämää tai hormonikierukka.Ei mene ohi itsestään.

    • mäenkestä

      Kiitos vastauksista..masentavaa oli. Mitään keltarauhastabletteja ym, en voi koskaan käyttää,kun lääkärin kanssa tultiin siihen tulokseen,että ihoni reagoisi siihen.Siinä kun on aina ollut ongelmaa.

      • EnJaksaKeksiäNimimerkkiä

        Kannattaa kokeilla kuitenkin. Ei voi tietää ennen. Jos kyse on vain ihosta, niin eihän siihen kuole ainakaan, vaikka jotain tulisikin. Sitä keltarauhashormonia otetaan esim. vain 10 päivänä kuussa, niin on vähän eri kuin jos vetäisi minipillereitä koko vuoden joka päivä. Voit kokeilla vaikka vain yhden kerran 10 päivän kuurin, ja sekin auttaa luultavasti sun kesäolemista jo kuukauden verran - iso hyöty. Tai entä jos otat yhdistelmätabletteja, tai estrogeenia keltarauhashormonia?


      • EnJaksaKeksiäNimimerkkiä

        Tai hormonikierukka, aiheuttaako sekin aknea?


      • mäenkestä
        EnJaksaKeksiäNimimerkkiä kirjoitti:

        Kannattaa kokeilla kuitenkin. Ei voi tietää ennen. Jos kyse on vain ihosta, niin eihän siihen kuole ainakaan, vaikka jotain tulisikin. Sitä keltarauhashormonia otetaan esim. vain 10 päivänä kuussa, niin on vähän eri kuin jos vetäisi minipillereitä koko vuoden joka päivä. Voit kokeilla vaikka vain yhden kerran 10 päivän kuurin, ja sekin auttaa luultavasti sun kesäolemista jo kuukauden verran - iso hyöty. Tai entä jos otat yhdistelmätabletteja, tai estrogeenia keltarauhashormonia?

        Kyse ei ole vain ihosta,koska olen kärsinyt tästä koko elämäni.Lääkärin mukaan niin nuo pillerit kuin hormonikierukkakin laittavat ihon reagoimaan ja ymmärsi hyvin kun en sen takia niitä halua.


    • primoluteja

      Ihovaivoihinkin saa ihotautiläääristä apuja,mutta jos et halua helpottaa hormoniongelmia lääkkeillä,kestä sitten ja vuoda,limakalvot sairastuvat ennen pitkää.

      • EnJaksaKeksiäNimimerkkiä

        No ei vaihdevuodet ole mikään sairaus eikä tiputteluun kukaan kuole. Se pitää sitten vain valita että minkä harmin kanssa haluaa elellä. Luulin, että aknesta kyse, mutta jos on jokin ihotauti, niin hyvin vaikea varmaan kenenkään sanoa mikä olisi reaktio keltarauhashormoniin.

        Keltarauhashormoniahan on elimistössä normaalisti aina noin puolet kierrosta. Hormonikorvaushoito tulee nimensä mukaisesti korvaamaan sitä omaa hormonia jota ei enää ole (ainakaan tarpeeksi), varsinkin silloin jos keltarauhashormonia otetaan vain osan ajasta. Sitten taas joissain hoidoissa keltarauhashormonia otetaan koko ajan. Annostelutapojakin hormoneilla on monia, kuten suun kautta, iholta, kierukkana tai emättimeen laitettuna. Esimerkiksi Terolut ei ole tarkalleen luonnonmukaista keltarauhashormonia vaan samoin vaikuttavaa ainetta, joten reaktio voi olla hieman eri.

        Kenenkään ei ole pakko ottaa sukupuolihormoneita, ilman pysyy elossa kyllä. Ja jos tiputtelu on ainoa vaiva, niin kai sen kanssa tulee toimeen. Onhan joillain ihmisillä virtsan tai ulosteen pidätyskyvyttömyyttäkin ja silti he elävät reippaina.


    • amatöörit

      Reippaina joo,mutta ongela haittaa kysyjää kuten huomasit? Tuskin kukaan vaivoistaan tykkää ja ei se ole terveellistä vuotaa koko aika ja kohdunlimakalvon alkaa paksuuntumaan niin ei enää reipastella ,et taida tiedostaa asiaan liittyviä seikkoja....jos asia ei vvaivaa ,ollaan reippaina ja nautitaan vaivoista huolimatta,mutta sitten ei kysytä ja valiteta vaivoistakaan,yleensä ihmiset kyllästyvät olemaan reippaina terveyshaitoistaan,vaanmenevät lääkäriin ja ehkä ensin kysyvät suomi24 amatööreiltä viisaita kommentteja.

      • EnJaksaKeksiäNimimerkkiä

        Jos et huomannut, niin aloittaja on jo käynyt lääkärissä ennen kuin kirjoitti tänne. Ja lääkäri piti todennäköisenä, että keltarauhashormoni pahentaa aloittajan oireita. Jos kyse on esim. psorista, niin ei ole välttämättä mikään pikku juttu. Mutta ilmeisesti sinä tiedät aloittajan sairaudet häntä itseään ja lääkäriä paremmin.

        En tiedä, mitä ihmettä selität reippaudesta. Jos lääke auttaa yhteen vaivaan, mutta aiheuttaa sivuvaikutuksena toisen, niin on vain pakko valita jompi kumpi. Hormonit parantavat oloa, mutta niillä voi olla erilaisia sivuvaikutuksia. Jokaisen täytyy päättää itse. Sinä pelottelet aloittajaa vakavilla terveyshaitoilla, jos hän ei syö hormoneja. Kuitenkaan entisajan ihmisetkään eivät vaihdevuosiin kuolleet tietääkseni.


      • mäenkestä
        EnJaksaKeksiäNimimerkkiä kirjoitti:

        Jos et huomannut, niin aloittaja on jo käynyt lääkärissä ennen kuin kirjoitti tänne. Ja lääkäri piti todennäköisenä, että keltarauhashormoni pahentaa aloittajan oireita. Jos kyse on esim. psorista, niin ei ole välttämättä mikään pikku juttu. Mutta ilmeisesti sinä tiedät aloittajan sairaudet häntä itseään ja lääkäriä paremmin.

        En tiedä, mitä ihmettä selität reippaudesta. Jos lääke auttaa yhteen vaivaan, mutta aiheuttaa sivuvaikutuksena toisen, niin on vain pakko valita jompi kumpi. Hormonit parantavat oloa, mutta niillä voi olla erilaisia sivuvaikutuksia. Jokaisen täytyy päättää itse. Sinä pelottelet aloittajaa vakavilla terveyshaitoilla, jos hän ei syö hormoneja. Kuitenkaan entisajan ihmisetkään eivät vaihdevuosiin kuolleet tietääkseni.

        Niinpä..Tein tuon aloituksen siksi,kun kyselin että onko normaalia tuo jatkuva vuotaminen ja tiputtelu. Hormooneista todellakin on puhuttu lääkärin kanssa ja hän ymmärsi jos en ota hormonihoitoa.Yhtenä syynä oli myös ihovaivojen lisäksi se ,että sisaruksilla hormoniperäistä syöpää.


    • primoni

      Valinnat teet itse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      98
      1950
    2. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      119
      1548
    3. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

      https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
      Maailman menoa
      117
      1080
    4. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      32
      1009
    5. Mistä tykkäät

      Erityisesti kaivattusi olemuksessa
      Ikävä
      47
      929
    6. Kaikkien Vuosien Äitien Äiti

      Huomenna aamulla MTV:ssä vaihteeksi taas linssiluteet Martina ja isällään asuva tytär Vicotria ylistämässä toisiaan . Ai
      Kotimaiset julkkisjuorut
      162
      829
    7. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      35
      750
    8. Nainen, joskus päivällä kun tulet mieleen

      Olen puuhailemassa jotakin, yhtäkkiä ajattelen sinua, että olisit minun ja pääsisin iloitsemaan läsnäolostani, silloin k
      Ikävä
      30
      741
    9. Nainen, monta kertaa epäilin sinua

      ja koit sen syytöksinä ja ehkä jonkinlaisena vihan tai antipatian osoituksena, etten esim. sietänyt sinua tai oletin sin
      Ikävä
      51
      721
    10. Hyvää yötä

      Naiselle, joka ikävöi. 🩷
      Ikävä
      25
      643
    Aihe