Onkos kokemuksia kyseisen vuoden c5:sta? Minkälainen auto ajaa? Kalliit korjaukset/huollot? Onko mitään järkeä ostaa esim 02 c5, ajettu 200000, hinta 1800€
Kertokaa kokemuksia kyseisestä mallista. C5 02-04 harkinnassa perheeseemme.
citroen c5 2002-2003
20
124
Vastaukset
- Seontarkkaanharkittava
On kokemuksia.Muuten hyvä tuo 1800 € hinta paitsi 1500 € liikaa!
- En_ostaisi
Tuossa kysymyksessä on taloudellisesti ajatellen hieman huono yhtälö.
Kun auton ikä ylittää 10 vuotta, sen käyttö taloudellisesti järkevällä tavalla, edellyttää omistajaltaan tee-se-itse henkeä, vähintäänkin perushuoltojen osalta.
Lisäksi kun kysymyksessä on ranskalainen auto, tuota korjattavaa saattaa olla keskimääräistä enemmän. Jos kaikki nuo korjaukset pitää teettää korjaamolla, kalliiksi tulee.
Ja vaikka se edullinen hankintahinta houkuttelee, se on vain pieni osa autoilun kokonaiskuluista.
Jos ajatellaan että autoa pitää 5 vuotta (100tkm), niin kulurakenne tärkeimpien kulujen osalta voi olla seuraava:
Arvonalennus: 1000 euroa
Polttoaine : 11000 euroa
Korjaukset ja tarvikkeet (karkea arvio): 4500 euroa
Eli yhteensä 16500 euroa
Entä jos ostaisikin peugeot 307:n vuosimallia 2007:
Arvonalennus: 2300 euroa
Polttoaine : 10500 euroa
Korjaukset ja tarvikkeet (karkea arvio): 2500 euroa
Eli yhteensä 15300 euroa
Karkea arvaus siitä mitä kustannukset voi olla, mutta kuten nähdään, ei se ostohinta ole kuin murto-osa kokonaiskustannuksista. Sitten kun osaa haarukoida iän ja ostohinnan suhteen sopivan yhtälön, löytyy ne edullisimmat kilometrit.
Itse ottaisin 307:n ennemmin kuin C5:n. Auto on hieman pienempi kuin C5, mutta siinä ei ole myöskään tiedossa olevia kalliita tyyppivikoja. C5:ssä on omaa huomiota vaativa jousitus, taka-akseliston laakerointi vaatii korjauksen jossakin vaiheessa ja autosta on lähes mahdotonta päästä eroon, kun sitä alkaa myymään. Myös viiden vuoden ikäero puoltaa 307:n ostoa.- luksusta_halvalla
Ensimmäisissä C5:ssa oli PSA:n oma van-väylä ja Boschin can-väylä. Niissä oli alkuun softaongelmia. jotka on jo korjattu. Faceliftissä 2005 oli vain ne autoissa yleisimmät boschin can-väylät. Jousitusta lukuunottamatta C5 on rekenteeltaan melkein sama auto, kuin 406 tai 407. Minusta tosin tämä C5:n jousitus on varmempi, kuin perinteinen vieterijousitus iskareilla, myöskin muilla merkeillä, aivan puhtaasti omasta kokemuksesta. Jos ehkä C5:een joutuukin tekemään hiukan enemmän osien vaihtoa, kuin perusjapsiin, on ruosteiden kanssa taistelemisen tilanne päinvastoin. Sitä ei C5:sta löydy. Toki sen verran kannattaa auton alle kurkkia, että näkee, ovatko muovipanelit paikoillaan ja ehjiä.
- Ongelmien_minimointia
luksusta_halvalla kirjoitti:
Ensimmäisissä C5:ssa oli PSA:n oma van-väylä ja Boschin can-väylä. Niissä oli alkuun softaongelmia. jotka on jo korjattu. Faceliftissä 2005 oli vain ne autoissa yleisimmät boschin can-väylät. Jousitusta lukuunottamatta C5 on rekenteeltaan melkein sama auto, kuin 406 tai 407. Minusta tosin tämä C5:n jousitus on varmempi, kuin perinteinen vieterijousitus iskareilla, myöskin muilla merkeillä, aivan puhtaasti omasta kokemuksesta. Jos ehkä C5:een joutuukin tekemään hiukan enemmän osien vaihtoa, kuin perusjapsiin, on ruosteiden kanssa taistelemisen tilanne päinvastoin. Sitä ei C5:sta löydy. Toki sen verran kannattaa auton alle kurkkia, että näkee, ovatko muovipanelit paikoillaan ja ehjiä.
Melkein sama auto kuin 406 tai 407 pitää melkein paikkansa, mutta erojakin on.
C5:ssä on se kiusallisen hankalasti korjattava taka-akselin laakerointi, joka hajoaa ennemmin tai myöhemmin. En ole varma, vaatiiko tuo huonoimmillaan akseliputken vaihdon, todennäköisesti näin on, jos vika lasketaan liian pitkälle.
Sen lisäksi erona on käsijarru, joka on jostakin syystä rakennettu etujarruihin. En tiedä miten suuri ongelma noiden vaijereiden uusiminen on, mutta olen lukenut asiasta sen verran, että ilmeisesti kyseessä on ns. tyyppivika ja hieman hankala korjattava.
Faceliftattu C5, eli vuosimallista 2005 eteenpäin on siinä mielessä kuin 407, että siinä on sama hajoava lämmityslaite. Jos ei sitä itse pysty näpertemään kuntoon, korjaamolasku voi olla mielenkiintoisen suuri.
En ole omassa 406:ssa huomannut mitään epäluotettavuutta vieterijousituksen kanssa, ja se on omasta mielestäni joissakin olosuhteissa miellyttävämpi kuin C5:n jousitus. Autossani on edelleen alkuperäiset iskunvaimentimet, 18 vuoden iässä, ja kunnoltaan, jos ei uutta vastaavat niin toimivat jokatapauksessa.
Olen pääosin samaa mieltä noiden ruosteiden kanssa. Japanilaiset ruostuu ja ranskalaiset ei, paitsi 406:ssa ruostuu helmat, valitettavaa mutta totta. Monet japanilaiset ovat petranneet ruostesuojauksessa, mutta totuushan paljastuu vasta kun autoilla on riittävästi ikää, että miten hyvin tuo suojaus niissä toimii.
Oma valintani olisi ranskalaisista tuossa ikäluokassa 307 tai 607. - KannattaaPyrkiäEroon
Ongelmien_minimointia kirjoitti:
Melkein sama auto kuin 406 tai 407 pitää melkein paikkansa, mutta erojakin on.
C5:ssä on se kiusallisen hankalasti korjattava taka-akselin laakerointi, joka hajoaa ennemmin tai myöhemmin. En ole varma, vaatiiko tuo huonoimmillaan akseliputken vaihdon, todennäköisesti näin on, jos vika lasketaan liian pitkälle.
Sen lisäksi erona on käsijarru, joka on jostakin syystä rakennettu etujarruihin. En tiedä miten suuri ongelma noiden vaijereiden uusiminen on, mutta olen lukenut asiasta sen verran, että ilmeisesti kyseessä on ns. tyyppivika ja hieman hankala korjattava.
Faceliftattu C5, eli vuosimallista 2005 eteenpäin on siinä mielessä kuin 407, että siinä on sama hajoava lämmityslaite. Jos ei sitä itse pysty näpertemään kuntoon, korjaamolasku voi olla mielenkiintoisen suuri.
En ole omassa 406:ssa huomannut mitään epäluotettavuutta vieterijousituksen kanssa, ja se on omasta mielestäni joissakin olosuhteissa miellyttävämpi kuin C5:n jousitus. Autossani on edelleen alkuperäiset iskunvaimentimet, 18 vuoden iässä, ja kunnoltaan, jos ei uutta vastaavat niin toimivat jokatapauksessa.
Olen pääosin samaa mieltä noiden ruosteiden kanssa. Japanilaiset ruostuu ja ranskalaiset ei, paitsi 406:ssa ruostuu helmat, valitettavaa mutta totta. Monet japanilaiset ovat petranneet ruostesuojauksessa, mutta totuushan paljastuu vasta kun autoilla on riittävästi ikää, että miten hyvin tuo suojaus niissä toimii.
Oma valintani olisi ranskalaisista tuossa ikäluokassa 307 tai 607.Hävitä äkkiä se neljänollakuutonen pois niinkauan kun vielä ehdit !
- Juupati_joo
Miksi sitä ei ehtisi hävittää vaikka viiden vuoden kuluttua tai kymmenen? Tai miksi se pitäisi hävittää laisinkaan? Saattaa olla että pidän tuon niinkauan kuin henki pihsee, en ymmärrä mitä voittaisin sillä että muutamalla satasella antaisin auton pois jossa ei ole mitään isompaa vikaa ja ominaisuudet on kohdallaan.
- tietäjä-tietää
Mitään muuta ei tarvitse ranskalaisista autoista tietää, kuin että pysyy niistä kaukana. Olipa uusi tai vanha.
- No_niin
Jos esittää noinkin jyrkän mielipiteen, olisi pieni perustelukin paikallaan.
- herneperseeseen
automaateissa ollut ongelmia, sama laatikko kuin Audin vastaavan ikäisissä ajopeleissä. Vaimolla -01 mallinen C5 2l bensa eikä vielä ainakaan ollut mitään ihmeellistä, kytkimen painelaakeri on vaihdettu sekä pakoputki kokonaisuudessaan, jarrulevyt vaihdettu eteen ja taakse. En tiedä mistä jotkut ovat saaneet näihin niin paljon vikoja mitä täällä kirjoitellaan, ei kannata uskoa. Jaa, jouduin vaihtamaan sitikkaan myös kerran moniurahihnan kiristimen ja nyt pitäisi ennen seuraavaa katsastusta vaihtaa jousipallot taakse a'50e/kpl. Vakuutusmaksu on halvempi kuin missään muussa automerkissä vastaavalla koneella, kaikki varusteet toimii, ilmastointi loistava, alusta erinomainen mutta ohjaus vaatii totuttelua (kohtuu tunnoton), takapenkille mahtuu oikeasti 3 ihmistä, tavaratila tilavin vrt. muut, eikä tunnu missään peräkärry täydellä kuormalla. Siis huippuauto verrattuna esim. kalliimpiinkin sakuihin..ja nyt joku ottaa taas herneen syvälle ja rupee itkemään...
- kokemuspuuttuulaatutoist
Voi kun vielä joskus pääsisit kunnon auton rattiin niin huomaisit sen valtavan eron laatuauton ja pehmeäpeltisen Shitikkasi välillä !
- hernesyvemmälle
kokemuspuuttuulaatutoist kirjoitti:
Voi kun vielä joskus pääsisit kunnon auton rattiin niin huomaisit sen valtavan eron laatuauton ja pehmeäpeltisen Shitikkasi välillä !
eipä juu tarvi paljon sanoa kun mulkeroilla se kuuluisa herne sinne peräreikään jumiutuu, "laatuautoista" on kokemuksia ihan tarpeeksi ja kalliita sellaisia, että menkäähän "laatuautoilevat" nyyhkimään sinne "laatuautoilijoiden" yhteiseen kirjotuspalstalle. Paskalla on nimensä ja se tulee saksasta...
- hhkffhvnlkff
kokemuspuuttuulaatutoist kirjoitti:
Voi kun vielä joskus pääsisit kunnon auton rattiin niin huomaisit sen valtavan eron laatuauton ja pehmeäpeltisen Shitikkasi välillä !
PSA-kori on kyllä markkinoiden paras. Kerro, milloin olet nähnyt rosteisen Citroenin?
- KuvitteleEdelleenkin---
Laatuautoja tehdään monessa maassa.Ei pelkästään Saksassa mutta Ranskassa ei kuitenkaan yksikään merkki täytä laatukriteereitä !
Sori nyt vaan mutta totuus on välillä armoton.- Mäisk_mäisk
En ihan pysty ymmärtämään tämän lapsellisen kommunikointitavan peruja. Onko kirjoittajalla jokin henkinen vajavaisuus vaiko pakonomainen yritys ivata asioita? Ja jos näin on, niin mistä se johtuu? Tuohon saa vastata ihan asiallisestikin.
Yhtään ns. totuutta ei kirjoituksessa ole, vaikka provosoiva kirjoitus käyttää jopa iltalehden lanseeraamaan armoton sanaa.
Jotta totuus voisi muodostua, pitäisi ensin määritellä mitä tarkoittaa laatu auton kohdalla. Sen jälkeen pitäisi pureutua tarkasti siihen, mikä auto, ei vain valmistusmaa tai merkki, vaan mikä automalli läpäisee tuon määritellyn laatuvaatimuksen.
Sinänsä minulle on aivan sama mitä ihmiset ajattelee autoista tai niiden laadusta, mutta tuo lapsellinen kirjoittelu ihmetyttää. Ehkä se on tämän päivän ajanvietettä tai tapa tuoda oma testosteronin hajuinen laumahierarkian sijoitus esille.
Kalisteleehan pässitkin sarviaan vastakkain. Mäisk audisarvet mäjähtää citroenin sarviin ja mäisk mäisk kun aikansa kääntää ja vääntää, on molemmat pässit niin väsyneitä että hiljaisuudessa odotellut ladapässi vie naaraan mennessään.
Hieman koomista ja omituista touhua oletettavasti aikuisilta ihmisiltä. - EiVoiKauhallaVaatia
Mäisk_mäisk kirjoitti:
En ihan pysty ymmärtämään tämän lapsellisen kommunikointitavan peruja. Onko kirjoittajalla jokin henkinen vajavaisuus vaiko pakonomainen yritys ivata asioita? Ja jos näin on, niin mistä se johtuu? Tuohon saa vastata ihan asiallisestikin.
Yhtään ns. totuutta ei kirjoituksessa ole, vaikka provosoiva kirjoitus käyttää jopa iltalehden lanseeraamaan armoton sanaa.
Jotta totuus voisi muodostua, pitäisi ensin määritellä mitä tarkoittaa laatu auton kohdalla. Sen jälkeen pitäisi pureutua tarkasti siihen, mikä auto, ei vain valmistusmaa tai merkki, vaan mikä automalli läpäisee tuon määritellyn laatuvaatimuksen.
Sinänsä minulle on aivan sama mitä ihmiset ajattelee autoista tai niiden laadusta, mutta tuo lapsellinen kirjoittelu ihmetyttää. Ehkä se on tämän päivän ajanvietettä tai tapa tuoda oma testosteronin hajuinen laumahierarkian sijoitus esille.
Kalisteleehan pässitkin sarviaan vastakkain. Mäisk audisarvet mäjähtää citroenin sarviin ja mäisk mäisk kun aikansa kääntää ja vääntää, on molemmat pässit niin väsyneitä että hiljaisuudessa odotellut ladapässi vie naaraan mennessään.
Hieman koomista ja omituista touhua oletettavasti aikuisilta ihmisiltä.Siinäpä sitä on sulla miettimistä!
- Eitarvimiettiä
EiVoiKauhallaVaatia kirjoitti:
Siinäpä sitä on sulla miettimistä!
Eihän sitä tartte miettiä mihinkään, jätkillä on paha olla elämänsä kanssa ja ovat nyt löytäneet internetistä paikan jossa voi ihan anonyymisti levittää kaiken koko kansan nähtäville. Huomiotahan tolla haetaan ja kaikki huomio tuntuu hyvältä kun on niin surkee olla.
Paranemista, vaikka prosessi tulee olemaan pitkä.
- läläläläääläää
Ranskalaisilla ainoa suuria asia on heidän suunsa. Mitään kelvollista eivät ole koskaan rakentaneet ja Citroen on varmasti sieltä kaikkein huonoimmasta päästä :D
- C5x2
Kyllä on.
Mukava ja luotettava auto - sattumussitikka
Tutulla sitikkamiehellä iski taannoin autokuume ja vanha 2002 c5 sai mennä. Ostin 900 euron hinnalla pois. Tästä nyt 3 vuotta aikaa. Ostaessa ajettu tasan 200tkm ja juuri meni nyt juhannuksena 300 tkm poikki. Ei murhetta ruosteen kanssa. Vaatinut vaan öljynvaihdon keväsin suodattimineen itse tehtynä motonetin hinnalla, polttimoa palanut jne ja akku uusittu. Nyt leimalle piti jarruputki vaihtaa, 200 e korjaamolasku.
Ajoltaan ihan hyvä auto ja tilaa riittää, hieman janoinen eli 9 litraa sekalaisessa ajossa sadalla palaa bensaa. Osat halpoja, motonetista saa mitä tarvitsee. Huollot, korjaukset on halpoja, kun ei rakennuta kokonaan uutta autoa vehon tuntitaksalla. Voin kyllä suositella c5:sta. - Suuri.harvinaisuus
Ilmeisesti ainoa tehtaalta lähtenyt ei-maanantaikappale !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1854882Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä412561- 1562192
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161729- 821354
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241281Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1451200Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321193Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.103955Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi
Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannanhoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.117887