Englannin kanaalin sääntöjä

KohtiEtelää

Mitä erityisiä sääntöjä Englannin kanaalissa on mitä ensikertalaisen olisi tärkeintä tietää.

Onko kanaalin läpimeno elokuun alussa viisain tehdä päiväpurjehduksina vai meneekö kätevästi nonstoppina?

Samaa voisin kysyä tanskan salmista.

26

1867

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SielläSeilannut

      Tärkeintä on ettet mene veneesi kanssa "töpeksimään" laivaväylille etkä laivojen haitaksi.
      Vuorovesiasiat on myös syytä opetella.

      • Anonyymi

        Pitää lopettaa siirtolaisten pelastukset kanaalista.


    • ariel37

      Pysy laivaliikenteen kaistoista erossa, aja rannikon lähellä. Kuuden tunnin myötävirtajaksossa pääset tavallisella veneellä asiallisessa säässä 60 mpk eteenpäin yhden päivän aikana ja valoisassa. Jos sääennuste lupaa tulevan jotain ikävää, aja 18 tuntia, eli kaksi myötävirran ja yhden vastavirran jaksot. Silloin olet jo kaukana ja jossain mukavassa satamassa ottamassa myrän niskaan.

      Osaavan miehistön voimin voit ajaa pysähtymättä, mutta kaikki nähtävä on rannassa, ei merellä. Miksipä siis hosumaan ja ajamaan nonstoppina, ainakaan ekalla kerralla?

      Hommaa pilottikirja, vanhakin käy kun vuorovedet näet plotterista tai tabletista. Kirja on oikeasti tarpeen, paperikartat eivät niinkään.

      Pohjoisempana on Rotterdamin laivaväylän ylitys, siihen lupapyyntö VHF :llä Maasmood Controllista. Samoin satamiinajoihin ja ulostuloihin lupapyynnöt VHF:llä joka satamaan. Koska VHF ei ole pakollinen varuste veneessä, lupapyynnöt eivät ole pakollisia. Mutta jos veneen mastossa törröttää antenni niin sinua saatetaan satamassa hiukan opastaa asiassa. Luvan kanssa ajavaa opastetaan ja kerrotaan mitä huomioitavaa on tulossa. Käsi -VHF riittää kaikkeen kommunikointiin, niin Maasmood Controlin kanssa kuin tietysti lyhyen matkan yhteyksiin port controlleihin satamien edustalla.

      Useimpien maiden viranomaiset ottavat sinuun radiokontaktin merellä. Avaa VHF ainakin jos viranomaisalus lähestyy. Vastaa siihen radiokutsuun, muuten ajavat rinnalle ja tulevat veneeseen. Vastaamalla radiokutsuun tsekki siirtyy marinaan, mukaviin olosuhteisiin. Joka maassa viranomaiset visiteeraavat veneessäsi. Katso että rekisterikortin englanninkielinen liite löytyy.

      Reissuun vaan. Katselet ja kuuntelet muiden touhuja ja teet samat jutut, hiukan paremmin, perässä. Hyvin se menee.

      • 10-14

        Sellainen pieni päivitys, kun "ariel37" mainitsee "rekisterikortin englanninkielisen liitteen", että ei mitään sellaista ole enää. Rekisterikortti on jo valmiiksi kolmekielinen (suomi, ruotsi, englanti). Siis se luottokortinkokoinen, jollaista Trafi on jakanut viime kesästä alkaen. Jos ei vielä sellaista ole, niin tilaamaan Trafin itsepalvelusivujen kautta, maksaa muistaakseni 15 euroa.


      • urpo.läpykkä
        10-14 kirjoitti:

        Sellainen pieni päivitys, kun "ariel37" mainitsee "rekisterikortin englanninkielisen liitteen", että ei mitään sellaista ole enää. Rekisterikortti on jo valmiiksi kolmekielinen (suomi, ruotsi, englanti). Siis se luottokortinkokoinen, jollaista Trafi on jakanut viime kesästä alkaen. Jos ei vielä sellaista ole, niin tilaamaan Trafin itsepalvelusivujen kautta, maksaa muistaakseni 15 euroa.

        Siinä luottokortissa ei kuitenkaan esiinny sanaa "Finland" tai "registered" tai "home port".


      • 10-14
        urpo.läpykkä kirjoitti:

        Siinä luottokortissa ei kuitenkaan esiinny sanaa "Finland" tai "registered" tai "home port".

        So what? Sen otsikossa lukee "registration certificate" ja "certificate of nationality". Kortin alareunassa lukee "Finnish transport safety agency".

        Jos noiden perusteella ei virkamies jossain Seychelleilla tajua, että kyseessä on suomalainen rekisteröity vene, niin silloin kyse on tahallisesta ymmärtämättömyydestä ja luultavasti lahjuksen penäämisestä. Ei siinä silloin auta muu paperi kuin seteliraha.

        Itse asiassa tuohon korttiin sisältyy hauska yksityiskohta: koska Suomen lain mukaan pitää rekisteröidä myös sellaisia veneitä, jotka eivät lain mukaan ole kansallisuudeltaan suomalaisia eli niissä ei saa käyttää Suomen lippua perälippuna (esimerkiksi Helsingissä asuva ja täällä veneen omistava virolainen), on siinä kortin yläkulmassa vasemmalla Suomen lippu, jonka ainoa mutta kortista suoraan ilmenemätön merkitys on se, että kyseinen vene on kansallisuudeltaan suomalainen. Tuon esimerkkivirolaisen kortissa ei sitä lippua olisi. Mutta eihän tätä juttua tiedä kukaan Suomen ulkopuolella, eli kuviteltu Villem Virolainen voi ihan rauhassa liikkua veneellään muualla maailmassa Suomen lippua käyttäen eikä kukaan älyä epäillä, ettei vene olisi suomalainen. Ja miksipä sillä mitään merkitystäkään olisi?


    • kohtiEtelää

      Kirjoja olen katsellut. Tuntuu että materiaalia on vaikka kuinka paljon. Pitäisi vain seuloa joukosta ne oikeat.

      Paperi kartoista ajattelin ottaa vain yhden yleiskartan. Muuten luotan tuon open pcn maailman laajuiseen karttaan ja lisäksi löytyy garminin g sarjan kartat tästä pallosta. Viineisenä hätävarana vielä nuo höpöhöpö tabletit.

      Ariel37, vastauksesi tuntui sen verran asiantuntevalta että olisi kiva kuulla lisääkin. Tuossa toki taisi olla se oleellisin mitä ei matkakertomuksista ole osannut bongata.

      Jos sinulla tai jollakin on näitä pilotkirjoja tai muita vastaavia niin mielelläni otan tarjouksia vastaan.

      Lähtö olisi kolmen viikon päästä. Eli yhä kiinostaa muutamat kirjat, jotkut yleiskartat ja muuta pientä varustetta mitä olisi syytä olla mukana.

      Tähän osotteeseen voi laittaa vinkkejä

      [email protected]

      Lähtöpaikkana helsinki joten siltä suunnalta voisin ainakin materiaali haalia mukaan. Suomessa ainoa pysöhdyspaikka lienee hanko joten sieltäkin voisi vielä jotain ottaa matkaan.

      • ariel37

        Imaray cruising association Nautical Almanac on ainakin hyvä. Sillä ajaa koko matkan Kielin kanavasta aina Gibraltariin saakka. Kirjassa on hyvät kuvaajat virroista eri aikoina verrattuna Doveriin. Lisäksi siinä radiohommista ohjeet, samoin ankkuripaikoista ja tietty satamista.

        Tarkimmat kartat mulla on Kanaalista ja Pohjanmerestä, 1:400 000. Loput 1:1 000 000. Sen tarkempia et tarvitse, kunhan on tuo kirja.

        Jeesaisin toki materiaalin kanssa mutta olen Adrianmerellä jo.

        Varusteista jotain vielä.
        Osta joku 30 metrinen vesiletku ja siihen kierreliittimet puolelle tuumalle ja 3/4 tuumalle. Sähköadapteri maasähköön, se Suomessa käytettävä pieni ja sitten siitä pykälää isompi versio tarpeen.

        Kaasuadapteri, siis paineensäädin butaanille, Camping gaz tulee etelämpänä käyttöön, Ranskasta alkaen. Lataa sovellus "Camping gaz finder" Se auttaa, kaasun etsimisen kanssa palaa käämit muuten.

        Navionics Platinum on mulla Pohjanmereltä Baleaareille, yksi muistikortti. Muuten olen ajanut Navionics Gold -kartalla. Platinumissa on vuorovedet. Samat asiat saat toki halvemmalla tablettiin, mutta plotterissa parempi noissa karummissa oloissa. Mutta tablettiin silti myös kartat.

        Käytä Pohjanmerellä ja Kanaalissa tarvittaessa koneajokartiota. Saattaa muuten tulla vinkumista viranomaisten taholta.

        Usko, että preventteri on tarpeen. Katso että osaat reivata navakammassakin myötätuulessa. Tsekkaile virtoja ennen laituriinajoa muutaman metrin päästä, osaat ennakoida paremmin. Paniikkitilanteita tuli nähtyä, ei koettua. Rullaa genoa sisään jo merellä pois näkökentästä. Iso alas vasta aallonmurtajan sisäpuolella, samoin köysien ja lepuuttimien laitot. Isopurje pitää rullauksen kurissa ja pienentää vahinkoriskejä merkittävästi.

        Kyele vaan lisää, makaan ankkurissa ja voin kirjoitella.


    • KohtiEtelää

      Meillä on ollut ajatus luopua kokonaan kaasuista. Tällä hetkellä vain hella uuni toimii sähköllä. Ajatus on vaihtaa sekin vielä sähköhellaan. Sähköä tulee tullimyllystä ja aurinkopaneeleista ja 3kw invertterillä / 6kw kiinteällä agrella paistelee jo pullat ja tekee ruuat. Akustoa on 1000ah joten pienemmät kokkailut tekee jo akuston avulla. Jos kokkailee enemmän voi pöristellä samalla agregaattia ja tehdä muita paljon sähköä vieviä juttuja. Silent mallinen kiinteä diesel agri on aika kiva tähän tarkoitukseen. Tulee myös ladattua samalla akkuja. Kun ensin löytyisi sopivan kokoinen hella mikä kävisi kaasuhellan tilalle. Sitten ei ole enää kaasuongelmia. Ei vain taida ehtiä tälle reissulle.

      Vesiletkuja meillä on jo mutta nuo liittimet puuttuu. Tarkoitatko kierreliittimellä ihan oikeita kierteitä vai sitä perinteistä kierrettävää pikaliitintä? Eli se mihin riittää puolikierrosta kiinnittämiseen. Mistä muuten uskaltaa ottaa vettä ihan juotavaksi? Vai meneekö juomapuoli ihan pullovedellä? Nykyäänhän saa pullovetta aika kivalla hintaa. Puolen litran pullot lähtee alle 30 senttiä kappale joten ei ole ongelma varata kellariin vaikka sen 1000 pulloa. Säilyvätkin vuoden. Niillä pärjäisi jo muutaman kuukauden. Meillä suuntana on algarve ja siitä madeiran kautta Kanarialle talveksi. Se tuntuisi tällä hetkellä järkevimmältä vaihtoehdolta. Mitään muuta tarkoitusta koko matkalla ei ole kuin päästä edes yhdeksi talveksi pois talven alta.

      Vedenteko kone toki olisi kiva mutta koska butjetti ei ole rajaton niin ilman sitä joutuu pärjäämään.

      Sähkön isompi liitin ja kaasuadapteri. Saako niitä edes suomesta ja ovatko sopivamman hintaisia yleensä ostaa sitten kun tulee ensimmäinen paikka missä niitä tarvitsee?

      Tarviiko koneajokartion ulkomailla jos ei ole purjeita? Meillä ei veneessä moista laitetta ole edes ollut sillä tähän asti on aina joko purjehdittu tai ajettu koneella. Katsastusvarusteisiinhan se kuuluu mutten ole koskaan käyttänyt.

      Jos jollain on tuo Imaray cruising association Nautical Almanac tai muuta kirjallisuutta niin mielelläni otan tarjouksia vastaan. Sähköposti olikin jo tuolla yllä. Samoin jos jollain on järkeviä ehdotuksia lähteä matkaan niin sekään ei ole pois suljettua.

      Sähköposteja mielelläni ottaisin vastaan niiltä ketkä tälle reitille osuu :)


      Mukavempi jutella oikeilla nimillä kuin täällä nimimerkkien piilossa.

      • Osta_uusi_kirja

        Imrayn kustantama The Cruising Almanac on vuosittain päivitetty kirja, uusin versio on "The Cruising Almanac 2015". Kirjan hinta Imraylta tilatessa on vain muutaman kympin, ei kannata ostaa vanhaa kirjaa.
        https://www.imray.com/news/cruising-almanac-2015/
        Nykyisin kirjan saa myös iPad-versiona.


      • ariel37

        Marinoiden vesikraanoissa kierteet ovat niiden ulkopinnoissa. Joissain puoli tuumaa, jossain 3/4. Vesi on ollut hyvää joka paikassa. 8 litran muovipänikätkin maksavat tosin alle euron marketissa. Vesikone on kustannustehoton vempele ajattelemallasi matkalla. Elä sen hinta.
        Ostin kaasuadapterin noin 20 eurolla Ranskassa. Se on jo butaanimaa. Samat pullot vaihtuvat sitten Espanjassa, Portugalissa ym.

        Jos olet sähköhellan varassa, huomioi ettei marinoiden sulakkeet välttämättä kestä. Paras on yksilevyinen sähkölevy, sellainen vanhanaikanen, joka matalimmilla tehoilla ei pätki täyttä tehoa, vaan aidosti ottaa vähemmän virtaa. Muuten sitten kaasulla. Löpöhellaa et ilmeisesti edes harkitse, en minäkään.

        Uusi juttu itselleni oli maininkiajo tyvenessä koneella. Isopurje vakauttaa veneen ja moottori vie eteenpäin. Silloin se kartio ylös. Koneajoa tulee paljon ja oikeastaan aina isopurje ylhäällä.

        Jos on aikaa jompaan kumpaan suntaan, aja Biskaja rantoja pitkin. Helppoja päivävetoja ja upeita mestoja. Tankille Helgolandissa, Kanaalisaarilla ja Gibraltarissa.

        Portugalin Lexioes ilmeisesti halpa marina ja Lissabonin edustan Cascais' n ankkurilahti sitten ilmainen. Älä kouhota mennä Algarveen, aiemmat paikat paljon mukavampia. Viivy niissä mieluummin.

        Kirjoitukseni sävy näkyy olevan setämäisen ohjeistava. Sorry. Koettua asiaa viime kesältä nyt kaikki kuitenkin.


      • Sitten on vielä valopetrooliliedet, kuten Taylor's 030. Sytyttäminen on hankalaa, mutta tehoa on kuin kaasuliedessä. Valopetroolia saa kaikkialta.


      • Taylors

        Itsellä on Taylorsin liesi. Viime kesänä uteliaisuuttani vilkuilin Viron ja Latvian satamissa petroolia kuitenkaan löytämättä sitä. Millähän nimellä maailmalla valopetroolin tyyppistä öljyä myydään.


      • Taylors kirjoitti:

        Itsellä on Taylorsin liesi. Viime kesänä uteliaisuuttani vilkuilin Viron ja Latvian satamissa petroolia kuitenkaan löytämättä sitä. Millähän nimellä maailmalla valopetroolin tyyppistä öljyä myydään.

        Paraffin, kerosene på engelska sekä fotogen på svenska. Lisäksi siihen käy (kuulemma itse asiassa parhaiten koska polttimet pysyy parempina) hajuton mineraalitärpätti eli odorless white spirit tai mineral turpentine tai lacknafta på svenska. Lamppuöljy eli lamp oil on vielä samaa tavaraa samoin kuin sytysneste eli tandvätska på svenska.


      • Taylors

        Toi oli kyllä tyhjentävä vastaus :D Kiitos vaan. Täytyy tulevilla reissuilla katsella tarkemmin.


      • Seppomartti

        Butaani- ja propaanipullojen venttiilie vaihtamisen sijaan löytyy nykyään myös virallisesti molempiin kelpaava Campig gas sininen venttiili.


    • tumpelotumppi

      Pohjanmeren puolella käytetään kartiota koneella ajettaessa paljon enemmän kuin Suomessa, ja vilkkaitten laivaväylien lähellä se tuntuu aika luonnolliselta. Esim Kielin kanavalla se on pakollinen jos käyttää purjetta moottorin apuna. Kannattaa hommata.

      • UseinLäpiajanut

        Minulle on ainakin kerrottu että Kielin kanavalla ei saa käyttää purjeita vaan vain moottoria.
        Lieneekö käytäntö muuttunut nyt viime vuonna?


      • ariel37
        UseinLäpiajanut kirjoitti:

        Minulle on ainakin kerrottu että Kielin kanavalla ei saa käyttää purjeita vaan vain moottoria.
        Lieneekö käytäntö muuttunut nyt viime vuonna?

        Purjeiden käyttö on sallittua ja on ennenkin ollut kartion ja käynnissä olevan moottorin kera. Nord-Ostsee kanal -googlauksella löytyy kanavan sivut ja ohjeet.


      • Fascisti

        Ei päiväkolmion käyttö Suomessakaan ole vapaaehtoista. Ihan samoin kuin Kielin kanavalla. Eri asia on toki se, että vähänlaisesti kolmipta käytetään.

        En oikeastaan ihmettele: pienempi vaiva on laskea purjeet, kun koneen käynnistää kuin etsiskellä salongin vasemmanpuoleisen patjan alta kolmio ja hilata se ylös.


    • Puhdastapaus

      Huumeita ei kannata pitää aluksella. Ei auta vaikka heittäisit ne mereen tarkastajien lähestyessä. Kopeloivat läpi koko aluksen valkoisilla hanskoilla, jotka lähetetään vieressä seuraavaan isompaan coastcuard-laivaan tutkittavaksi. Löytävät aineiden käytöstä jäävät pienimmätkin jäämät ja se on sitten menoa lähimpään satamaan ja pitkiin kuulusteluihin sekä veneen purkuun.

    • KohtiEtelää

      Huumeita ei ole. En voi sietää tuollaisia aineita enkä niiden käyttäjiä. Kun vene ei kuitenkaan ole aina ollut omassa omistuksessa ja vieraitakin on ollut. Ei voi koskaan tietää jos aiemmilla omistajilla tai jollain vieraalla olisi ollut. Eikös niistä aina jää jotain jäämiä. Tekisiköhän suomessa huumekoira tarkistuksen ilmaiseksi pyynnöstä jos haluaa. SSilloin ainakin tietää lähteneensä liikkeelle siten ettei mitään jäämiä ole aiemmista matkustajista. Vai aiheuttaako tuollainen pyyntö itselle ongelmia :D

    • Kierros2006

      Kuullosti, että veneesi on hyvin varusteltu, mutta minulta voisi löytyä karttoja, satamakirjoja (Euroopan syrjää Gibraltarille ja Karibialle saakka), water generator (perässä hinattava), ja water maker Powersurvivor 40e (uutena hankittu käytetty edes takaisin Atlantilla tuotto noin 5 - 6 litraa tunnissa).
      OpenCPN on hyvä ohjelmisto ja Sinulla luultavasti C-MAP kartat. Kaikki elektronikka jota ilman et pärjää on tietysti tuplattava. Ilmeisesti edelleen lähes kaikki pitävät myös paperikarttoja mukana.
      Jos kiinnostaa pane yhteystietoja tulemaan

    • KohtiEtelää

      Tässä on yhteystiedot mihin voi aluksi laittaa postia:
      [email protected]
      Voit laittaa tulemaan tarjouksia kaikista varusteista. Aika paljon tässä on jo tullut hommattua. Lähtö olisi parin viikon päästä joten alkaa jo kiirettä pukkaan.
      Jos jollain on näitä kiinalaisia ais härpäkkeitä niin nekin kiinnostaa. Toki kiinostaa myös ei kiinalainen.
      Samoin Mainitsemasi vesikone. Se voisi olla mukava lisä. Tarjouksia niistä on tullut mutta ei vielä kauppoja.
      Meillä on juuri Cmap kartat tältä vuosikymmeneltä. Lisäksi löytyy garminin G2 sarjan kartat koko suunnitellulle reitille sisältäen koko pohjoisatlantin. Erikseen löytyy Bermuda, kanada, karibia. Tulivat samassa paketissa niin piti varoiksi ottaa mukaan.
      En oikein huomaa oleellista eroa Cmap nt ja garminin G2 sarjan kartoilla. Garminissa tietenkin parempaa on se kun pyörivät oikeissa gps laitteissa. Ne on aina varmempia kuin PC. Mutta PC:llä on paljon helpompi käyttöliittymä.

    • Anonyymi

      Miksi maahantunkeutujia pelastetaan kanaalista. Ylitykset lisääntyy kun tietävät että pelastus on lähellä. Kukin pärjätköön omillaan sori

      • Anonyymi

        "Kukin pärjätköön omillaan"
        Sä et taida pärjätä vaikka sua autettaisi...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      255
      2719
    2. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      81
      2085
    3. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      12
      1920
    4. Onko telepatia totta

      Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      84
      1383
    5. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      67
      1335
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

      Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      18
      1260
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

      Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1118
    8. Nainen, olen niin pettynyt

      Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1100
    9. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      43
      954
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

      Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      71
      953
    Aihe