Täältä meidän kylän kaupoista ainakaan ei ole koko talvena löytynyt aitoa puolukkamehua. Luulisi maassa sen verran puolukkaa kasvavan että kotimaankin tarpeisiin riittäisi.
Karpalomehuja kyllä löytyy, mistä lie poimittu kun ei niitä ainakaan täälläpäin kasva.
Pakastepuolukoita olen ostellut ja niistä mehua keitellyt kun valmista ei ole ollut tarjolla.
Marjojen ulosviennille joku vientikiitiö tarpeen.
73
85
Vastaukset
- puolukkamehua
Puolukoita riittää metsissä jokaiselle, sanko mukaan ja keräämään, pakastat tai survot niin voit keittää puolukkamehua pitkin talvea. Hyvä jos vientiin menee puolukkaa.
- miten-sielläpäin
Kaikki me vaan emme enää sinne metsään itse kykene, mielelläni menisin, mutta omat marjareissut ovat valitettavasti menneisyyttä.
Hyvä niin jos vientiin menee, mutta vielä parempi olisi jos kotimaassakin saisi kaupasta puolukkamehua ostaa. - minäkinostan
miten-sielläpäin kirjoitti:
Kaikki me vaan emme enää sinne metsään itse kykene, mielelläni menisin, mutta omat marjareissut ovat valitettavasti menneisyyttä.
Hyvä niin jos vientiin menee, mutta vielä parempi olisi jos kotimaassakin saisi kaupasta puolukkamehua ostaa.Voihan puolukoita ostaa ämpärittäin ja pakastaa tms.
- ent.siivoojaparka
Minä en ole nähnyt tänä kesänä vielä yhtään puolukkaa metsässä. Mistä te puhutte?
- siilimuori
miten-sielläpäin kirjoitti:
Hyvä niin jos vientiin menee, mutta vielä parempi olisi jos kotimaassakin saisi kaupasta puolukkamehua ostaa.Eikös tänäkin kesänä ole tulossa suomeen 14000 ihmistä, jotka metsään kykenevät.
- siilimuori
siilimuori kirjoitti:
Eikös tänäkin kesänä ole tulossa suomeen 14000 ihmistä, jotka metsään kykenevät.
Onkos se sitten tuontikiintiö :).
- siilimuori
siilimuori kirjoitti:
Eikös tänäkin kesänä ole tulossa suomeen 14000 ihmistä, jotka metsään kykenevät.
oho, tuli ylimääräinen ykkönen etteen, siis 4200, viisumia myönnetty.
- ymmärryshoi
ent.siivoojaparka kirjoitti:
Minä en ole nähnyt tänä kesänä vielä yhtään puolukkaa metsässä. Mistä te puhutte?
Sulleko täytyy niinki tarkkaan selostaa että oota syksyyn ja mee sitten puolukkaan. Pilkunnuusija!
- ent.siivoojaparka
ymmärryshoi kirjoitti:
Sulleko täytyy niinki tarkkaan selostaa että oota syksyyn ja mee sitten puolukkaan. Pilkunnuusija!
Nuusin mitä nuusin, mutta joku kirjoitti:
""Puolukoita riittää metsissä jokaiselle, sanko mukaan ja keräämään ""
Käpyjä siellä on näkynyt, mutta ei puolukoita. - siilimuori
Käpyjä siellä on näkynyt, mutta ei puolukoita.Mie voin viiä sinne viimevuotisen puolukan niin saat kahtella :)
- huhheijaa
Käpyjä siellä on näkynyt, mutta ei puolukoita.Jankunjankun jatkajatka
- ent.siivoojaparka
siilimuori kirjoitti:
Mie voin viiä sinne viimevuotisen puolukan niin saat kahtella :)
Kiva. Otankin sitten ison hinkin mukaan...
- yksniitine
syö ne ostamasi puolukat survottuina, sokeria sekaan ja ryyppää vettä päälle!
Vienti-kiintiö tarkoittaa sitä osaa tavarasta, joka ei koti-maassa mene
kaupaksi.
Kauppias tarkoittaa tyyppiä, joka osaa ottaa koti-maassa myyntiin tavaraa joka kaupaksi menee.
Ostaja tarkoittaa tyyppiä, joka ei osaa ottaa opikseen, ennen kuin Hukka perii.
H.- ö-Öö
Marjat hyvä vientituote.
Vaikka onkin ihan alkutuote, se menee hyvin kaupaksi ulkomaille. Poiminta tapahtuu orjatyövoimalla edullisesti, hyvä kate. Suomi ostaa paljon marjoja ulmomailta, halvemmista maista. Aika kätevä idea, myydään omat marjat ulkomaille ja ostetaan samaa kamaa jostain ulkomailta halvalla.
Itse en paljoa marjoja syö. Mitä syön, pakastepussissa aina joku puola tms alkuperäismaana. Tässä hokattava sekin, jotain appelsiinimehua myydään suomessa julmetut määrät. Ei suomessa appelsiineja kasva oikein missään. Eli vaihdetaan tavallaan suomalaiset marjat halpaan appelsiinimehutiivisteeseen, jota saa litran tölkin kaupasta eurolla, kun sitä on ensin jatkettu vedellä ja pakattu pahvitölkkiin.
Että marjat mun käsittääkseni hyvä vientituote kansantalouden kannalta, siitä hommasta hyötyy moni, myös thaimaalainen marjanpoimija, joita tulee tälle vuodelle maahan 14 ooo, koska suomalaisia ei marjanpoiminta kiinnosta.
=DW=- siilimuori
Sinäkin olet näköjään Kalevasi lukenut.
"teevee"
Linkkaa, edes piruutasi, Suomen-Lippu.
Tulosta se väreissä ja lähde kauppaan.
Pelottiko sinua kirjoittaa Thaimaalainen ja UKRAINALAINEN?
Oletko myymässä mökkiäsi "väärä-uskoiselle" :)
H.- siilimuori
Sinäkin olet näköjään Kalevasi lukenut. Ei kai tuo poimijoiden määrä voi olla 1400? Jossain maaseuvun tulevaiuudessa luki jotta 4200 viisumia myönnetty.
- ö-Öö
Tais tulla virhe majanpoimijoiden määrässä. En tarkistanut asiaa, ulkomuisista laitoin numeron. Ilmeisimmin 10 000 liikaa. Mutta tuhansittain niitä tulee. Ja tulee muulatakin, kuin thaimaasta, venäläiset käyneet poimimassa mansikoita suomessa vuosikymmenet, Hakeneet ns"mansikkamersun", elikkäs kesätienestit riittäneet iäkkäämpään arjalaiseen muskeliautoon. Kun syö suomalaista mansikkaa, itänaapuri vetää hyvin itseansaitsemaansa kaalisoppaa.
ei en puoleen, itse kakarana kulkenut marjassa jonkin verran. Tais yks fillari tulla ostettua meskuja poimimalla. Nykyisin marjanpoiminta ei niin kiinnostava idea. Aikanaan löysi marjoja, kun käveli pellolle ja alkoi poimimaan. Nykyisin pitäisi ajaa jonnekin korpeen, että löytäis marjoja, ei pottupellossa marjat kasva, siitä pidetään huoli myrkyttämällä. Sama ostaa pakastemarjapussi osulasta, jos marjoja tekee mieli.
=DW= - siilimuori
ö-Öö kirjoitti:
Tais tulla virhe majanpoimijoiden määrässä. En tarkistanut asiaa, ulkomuisista laitoin numeron. Ilmeisimmin 10 000 liikaa. Mutta tuhansittain niitä tulee. Ja tulee muulatakin, kuin thaimaasta, venäläiset käyneet poimimassa mansikoita suomessa vuosikymmenet, Hakeneet ns"mansikkamersun", elikkäs kesätienestit riittäneet iäkkäämpään arjalaiseen muskeliautoon. Kun syö suomalaista mansikkaa, itänaapuri vetää hyvin itseansaitsemaansa kaalisoppaa.
ei en puoleen, itse kakarana kulkenut marjassa jonkin verran. Tais yks fillari tulla ostettua meskuja poimimalla. Nykyisin marjanpoiminta ei niin kiinnostava idea. Aikanaan löysi marjoja, kun käveli pellolle ja alkoi poimimaan. Nykyisin pitäisi ajaa jonnekin korpeen, että löytäis marjoja, ei pottupellossa marjat kasva, siitä pidetään huoli myrkyttämällä. Sama ostaa pakastemarjapussi osulasta, jos marjoja tekee mieli.
=DW=Kyllä se jossain luki jotta 14000, mutta jostain mualta tarkistin jotta 4200.
siilimuori kirjoitti:
Kyllä se jossain luki jotta 14000, mutta jostain mualta tarkistin jotta 4200.
Iltalehdessä luki et 14000.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015062119903638_uu.shtml- 1eero
Nittaminax kirjoitti:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015062119903638_uu.shtmlLuki luk lehessä kyl marjoa saa saamatonkin, viime syksynä suorastaan tyrkyllä, omat puolukat loppunu kaupasta jonkun pussin rahalla.
- siilimuori
Nittaminax kirjoitti:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015062119903638_uu.shtmlNo sieltähän miekin sen sitten luin mutta en oikein uskonut että noin paljon. Maaseuvun tulevaisuuteen oli sitten löaksettu vain thaikkulaiset.
- örp
Ei se niin mene, ettei suomalaisia marjanpoiminta kiinnosta. Vaan se menee niin, ettei suomalaisten poimimia marjoja kukaan osta. Mistään hinnasta. Tuossa ulkomaalaisten poimitushommassa on jotakin hämärää. Muutakin kuin orjatyö. Oliskohan rahanpesua? Sitäpä ei kukaan tutki...
- ainaoikeassa
Valita kauppiaalle.
- bessie-
Montakohan pulloa puolukkamehua kylässänne mahtaisi mennä kaupaksi vuodessa?
Jos tuotteella olisi tarpeeksi kysyntää, niin sitä kyllä valmistettaisiin ja myytäisiin.
Jotkut marja-alan yrittäjät saattavat kyllä joskus valittaa, että marjoja ei saa tarpeeksi, mutta ei huono saatavuus viennistä johdu, puolukan kohdalla ainakaan. Ja viennistä puheen ollen, kannattaahan meidän viedä vaikka tuhkatkin pesästä, jos vain joku ostaa."bessie-"
AI sää lukasit mut :)
Kauppias tarkoittaa tyyppiä, joka osaa ottaa koti-maassa myyntiin tavaraa joka kaupaksi menee.
H.- ö-Öö
Marjamehut ei mene häävisti kaupaksi.
Aikanaan lestaateill oli limsatehdas "Seurajuomat". Just marjalimsoja, ihan hyvän makuisia. Se teki konkurssin, koska limsoja ei myyty paljoakaan, liian pieni asiakaskunta, siis lestaatit. Muut kun ei pahemmin niitä tuotteita suostuneet ostamaan,
Vaikka tuote olikin hyvä, se ei tehnyt kauppaana. Ei nykyisinkään oikein mitään marjalimsoja ole kaupoissa, jotain vadelma/mansikkalimpparia löytyy. Kyllä net yleensä on hedelmälimuja.
Mun mielestä tässä just kohtaamo-ongelma. Sinällään erinomiaista kotimaista raaka-ainetta olemassa, mutta sen tuotekehittely jotenkin ontuu. Lopputuotteet ei kelpaa kuluttajille. Lisäksi tietenkin hinta voi muodostua liian kovaksi massamarkkinoita ajatellen. Kuluttaja äänestää löhinnä lompakollaan. Se varmaan suuri este siihen, että kotimaista marjaa myydään lähinnä ulkomaille. Suomessa kun yksi satokausi, määrät vaihtelevat luonnonmarjoissa, eikä suurimittainen kasvihuonekasvattaminen meidän sääolosuhteissamme ole järkevää.
Nyt muuten saatavilla kauan kaivattu uutuuskasvi, mistä tulee hitti. Saaneet jotenkin oksimalla ristetytetyä potun ja tomaatin. Siis potutt kasvaa mukuloina maassa ja varsi pukkaa kirsikkatomaattia. Aika arvokas kasvi, se kun ei lisäänny ja hinta noin 15 euroa taimelta. Mutta siitä tulee kotipuutarhureitten hitti.Jossain vaiheessa oletettavsti saavat aikaan jonkin geenimanipulaation ja sellainen kasvi ehkä pääsee laajempaankin viljelyyn. Koska yksi kasvuausi, miksi ei kasvateta kahta tuotetta samalla kertaa?
=DW= - bessie-
hunksz kirjoitti:
"bessie-"
AI sää lukasit mut :)
H.Oikeastaan en lukaissut, mutta väliäkö hällä.
Vastaapa rehellisesti tähän; Miten ajatuksesi kulkivat kun minulle näin vastasit? ö-Öö kirjoitti:
Marjamehut ei mene häävisti kaupaksi.
Aikanaan lestaateill oli limsatehdas "Seurajuomat". Just marjalimsoja, ihan hyvän makuisia. Se teki konkurssin, koska limsoja ei myyty paljoakaan, liian pieni asiakaskunta, siis lestaatit. Muut kun ei pahemmin niitä tuotteita suostuneet ostamaan,
Vaikka tuote olikin hyvä, se ei tehnyt kauppaana. Ei nykyisinkään oikein mitään marjalimsoja ole kaupoissa, jotain vadelma/mansikkalimpparia löytyy. Kyllä net yleensä on hedelmälimuja.
Mun mielestä tässä just kohtaamo-ongelma. Sinällään erinomiaista kotimaista raaka-ainetta olemassa, mutta sen tuotekehittely jotenkin ontuu. Lopputuotteet ei kelpaa kuluttajille. Lisäksi tietenkin hinta voi muodostua liian kovaksi massamarkkinoita ajatellen. Kuluttaja äänestää löhinnä lompakollaan. Se varmaan suuri este siihen, että kotimaista marjaa myydään lähinnä ulkomaille. Suomessa kun yksi satokausi, määrät vaihtelevat luonnonmarjoissa, eikä suurimittainen kasvihuonekasvattaminen meidän sääolosuhteissamme ole järkevää.
Nyt muuten saatavilla kauan kaivattu uutuuskasvi, mistä tulee hitti. Saaneet jotenkin oksimalla ristetytetyä potun ja tomaatin. Siis potutt kasvaa mukuloina maassa ja varsi pukkaa kirsikkatomaattia. Aika arvokas kasvi, se kun ei lisäänny ja hinta noin 15 euroa taimelta. Mutta siitä tulee kotipuutarhureitten hitti.Jossain vaiheessa oletettavsti saavat aikaan jonkin geenimanipulaation ja sellainen kasvi ehkä pääsee laajempaankin viljelyyn. Koska yksi kasvuausi, miksi ei kasvateta kahta tuotetta samalla kertaa?
=DW="teevee"
Vienti-kiintiö tarkoittaa sitä osaa tavarasta, joka ei koti-maassa mene
kaupaksi.
H.- iiitttkkk
Monista nyt vielä 6 kertaa noita paskajankutuksiasi.
- ent.siivoojaparka
Meillä ainakin on kaupoissa puolukkamehua ympäri vuoden. Kenen keräämistä puolukoista puristeltua, sitä en tiedä.
- henrjii
Pirkolta on Luomu punaherukka raparperimehutiivistettä, se on hyvää ja ravitsevaa
- Näin-täälläpäin
Hei. Tulimme juuri kauppareissusta (S ja K) ja toden totta ... silmäilin mehuhyllyjä enkä yhtään puolukkamehupulloa tai -purkkia pongannut (en myöskään pelkkää mustikkaa), aika hämmästyttävää. Itse olen saanut miniän poimimista puolukoista valmistettua mehua omiin tarpeisiini. Puolukkamehulla on todella hoitava vaikutus virtsatieinfektioihin joita itselläni on usein muista vaivoista johtuen.
"Näin-täälläpäin"
Voi juku.
Joskus kauan sitten sitä tuppasi yllättymään, kuin niin usein joku sattui juuri tulemaan toteamasta sitä mistä palstalla juuri keskustellaan.
Nykyään tuppaa kyllästyttämään.
H.- henrjii
joo ja Pirkolta löytyy myös puolukkamehujuomaa
- Näin-täälläpäin
hunksz kirjoitti:
"Näin-täälläpäin"
Voi juku.
Joskus kauan sitten sitä tuppasi yllättymään, kuin niin usein joku sattui juuri tulemaan toteamasta sitä mistä palstalla juuri keskustellaan.
H.Onko jotenkin kiellettyä yhdistää netistä luettua ja liveä? Avauksen luettuani mielenkiinnosta katsoin kauppareissullani tilannetta täällä. Älä anna elämäni häiritä itseäsi. Ei tarvitse kommentoida.
- henrjii
hunksz kirjoitti:
"Näin-täälläpäin"
Voi juku.
H.ja jos ei löydä kaupanhyllyltä puolukkamehua, niin epäilempä että puolukoitakaan on silloin turha lähteä etsimään metsästä
- bessie-
Näin-täälläpäin kirjoitti:
Onko jotenkin kiellettyä yhdistää netistä luettua ja liveä? Avauksen luettuani mielenkiinnosta katsoin kauppareissullani tilannetta täällä. Älä anna elämäni häiritä itseäsi. Ei tarvitse kommentoida.
Niin tavallista ja normaalia kun olla voi. Jos nyt kauppaan tästä menisin, niin ilman muuta katsastaisin 'mehutilanteen'.
Voipi olla että menenkin hakemaan hoidossa olevalle koiralle oman makuni mukaisen taluttimen, ja koukkaan samalla elintarvikeosastolle. Suunnistan suoraan sinne missä mehut ovat, osin uteliaisuuttani, osin koska aion ostaa tyrnimehua ja kokeilla yhtä reseptiä. Muistelen että joskus kauan kauan sitten olisin joltain tien varren myyjältä ostanut tyrnimehua, sen koommin en ole tyrnimehujen suuntaan edes vilkaissut.
- eppu2
Itse en ulkomaisia marjoja osta. Torilta ostan kotimaista mansikkaa. Mehuja teen siitä mitä itse saan irti luonnosta.
Puolukkaa on nurkissa aina jonkun verren. Mustikka näytti kukkivan runsaasti, saas nähdä oliko pölyttäjiä tarpeeksi.
Aronia on ainakin runsaassa kukassa, siihen vähän puolukkaa sekaan, niin hyvää tulee.- kylmätotuus
Minäkin ostan vain kotimaista mansikkaa. Puolalaiset mansikat ja unkarilaiset vadelmat jätän suosiolla kaupan pakastealtaaseen. Mustikat,metsävadelmat ja puolukat poimin itse, jos niitä vaan löydän, yleensä löydän. Herukoita saan poimia erään tuttavani marjapensaista kohtuuhinnalla, viherherukka on suosikkini.
Mitä noihin ulkomaisiin marjanpoimijoihin tulee, niin kai 14000 on oikea luku.
Valtaosa heistä työskentelee marjatiloilla ja heidän palkka-asiansa ovat ok. Poimijoita tulee eniten Ukrainasta, Venäjältä ja Virosta.
Thaimaasta tulevat "orjatyöläiset" poimivat metsämarjoja ja heidän oikeutensa ovat aivan retuperällä. Heidän työnsä jälki on karmeaa katseltavaa. Marjapoimurit ovat puolisen metriä leveitä hirviöitä, jotka kiskovat koko marjakasvuston irti maasta. Poimurin kitaan joutuvat marjojen lisäksi juuret, kävyt, jäkälät, sammaleet ja pienet eläimetkin. Ei kannata mennä muutamaan vuoteen marjastamaan niille seuduille, joissa thaimaalaiset ovat käyneet maata kyntämässä.
Laitan tähän lopuksi erään linkin, josta käy ilmi metsämarjojen vientiluvut ja kotimainen kulutus. Tiedot ovat vuodelta 2013.
http://yle.fi/uutiset/metsamarjojen_vienti_suomesta_ulkomaille_kiihtyy/7153057 - eppu2
kylmätotuus kirjoitti:
Minäkin ostan vain kotimaista mansikkaa. Puolalaiset mansikat ja unkarilaiset vadelmat jätän suosiolla kaupan pakastealtaaseen. Mustikat,metsävadelmat ja puolukat poimin itse, jos niitä vaan löydän, yleensä löydän. Herukoita saan poimia erään tuttavani marjapensaista kohtuuhinnalla, viherherukka on suosikkini.
Mitä noihin ulkomaisiin marjanpoimijoihin tulee, niin kai 14000 on oikea luku.
Valtaosa heistä työskentelee marjatiloilla ja heidän palkka-asiansa ovat ok. Poimijoita tulee eniten Ukrainasta, Venäjältä ja Virosta.
Thaimaasta tulevat "orjatyöläiset" poimivat metsämarjoja ja heidän oikeutensa ovat aivan retuperällä. Heidän työnsä jälki on karmeaa katseltavaa. Marjapoimurit ovat puolisen metriä leveitä hirviöitä, jotka kiskovat koko marjakasvuston irti maasta. Poimurin kitaan joutuvat marjojen lisäksi juuret, kävyt, jäkälät, sammaleet ja pienet eläimetkin. Ei kannata mennä muutamaan vuoteen marjastamaan niille seuduille, joissa thaimaalaiset ovat käyneet maata kyntämässä.
Laitan tähän lopuksi erään linkin, josta käy ilmi metsämarjojen vientiluvut ja kotimainen kulutus. Tiedot ovat vuodelta 2013.
http://yle.fi/uutiset/metsamarjojen_vienti_suomesta_ulkomaille_kiihtyy/7153057Tuosta olen lukenut, miten revitään mättäitä myöten.
Sitä olen ihmetellyt, miten systeemi käytännössä pyörii.
Ei kai jokamiehen oikeuksiin kuulu, mennä bisnestä tekemään toisen metsään kaamealla joukolla.
Vai onko niillä maanomistajain luvat. Se ei oikein ole selvinnyt minulle. - 1eero
eppu2 kirjoitti:
Tuosta olen lukenut, miten revitään mättäitä myöten.
Ei kai jokamiehen oikeuksiin kuulu, mennä bisnestä tekemään toisen metsään kaamealla joukolla.
Vai onko niillä maanomistajain luvat. Se ei oikein ole selvinnyt minulle.Juu nä kerääjä porukat eikös ne kerää sellasilla syrjäalueilla, yhtenä vuotena kävivät kyllä tutkimassa täälläkin jäi vain tutkimiseksi. Yhtenä syksynä keräsin vähän myyntitarkoituksesti huonosti välittäjä maksoi ja keruu rikastumisesta loppui ainostaa omiin tarkoituksiin viime syksyä ostin kun halvalla tarjottiin, nii sade kuuro meni ohitse auriko rupes kuumottaa illemmalla lupas sadetta tuutin täydeltä hatanneko mitään.
- ö-Öö
eppu2 kirjoitti:
Vai onko niillä maanomistajain luvat. Se ei oikein ole selvinnyt minulle.Jokamiehen oikeuksilla saa poimia marjoja. Aiheesta aina riitaa. Pihapiiriin ei saa mennä, eikä aiheuttaa vahinkoa. Usein kai riitaa siitä, että maanomistaja haluaisi itse poimia marjansa. sen kun poimii, oma asiansa. Mutta sillä perusteella ei ketään saa haulikolla hätistellä. Pihapiirin voi myös ymmärtää miten tahansa. Kaikki löytyy kyllä lakikirjasta, sen tulkitseminen omanlaisensa asia. Toi vahingon aiheuttaminen samantyyppinen asia, kyllä siitäkin riidan saa aikaan.
Mun mielestä joku brittyyppinen lainsäädäntö ainakin ois selvä, maanomistaja päättää kaikesta. Siellä sitten nämä salakalstusjutut ja just kaikenlaiset haulikkoammuskelut työllistää viranomaisia.
Kait ihmiset marjastelis enenpi, jos se ois vaivattomampaa. Pöndellä asuva harvemmin tajuaa, suomessa muutama miljoonaa ihmistä asuu kaupungeissa, eikä bussilla oikein aina pääse marjapaikoille. Oishan noita työttömiä suomessa, mutta ulkomaalaiset halvempia ja halukkaampia tekemäänkin jotain.
=DW= - eppu2
ö-Öö kirjoitti:
Jokamiehen oikeuksilla saa poimia marjoja. Aiheesta aina riitaa. Pihapiiriin ei saa mennä, eikä aiheuttaa vahinkoa. Usein kai riitaa siitä, että maanomistaja haluaisi itse poimia marjansa. sen kun poimii, oma asiansa. Mutta sillä perusteella ei ketään saa haulikolla hätistellä. Pihapiirin voi myös ymmärtää miten tahansa. Kaikki löytyy kyllä lakikirjasta, sen tulkitseminen omanlaisensa asia. Toi vahingon aiheuttaminen samantyyppinen asia, kyllä siitäkin riidan saa aikaan.
Mun mielestä joku brittyyppinen lainsäädäntö ainakin ois selvä, maanomistaja päättää kaikesta. Siellä sitten nämä salakalstusjutut ja just kaikenlaiset haulikkoammuskelut työllistää viranomaisia.
Kait ihmiset marjastelis enenpi, jos se ois vaivattomampaa. Pöndellä asuva harvemmin tajuaa, suomessa muutama miljoonaa ihmistä asuu kaupungeissa, eikä bussilla oikein aina pääse marjapaikoille. Oishan noita työttömiä suomessa, mutta ulkomaalaiset halvempia ja halukkaampia tekemäänkin jotain.
=DW=Minä en näe jokamiehenoikeutta siinä, että yksityismetsään mennään ja firma vie sinne palkattuja työläisiä tekemään bisnestä.
- ö-Öö
eppu2 kirjoitti:
Minä en näe jokamiehenoikeutta siinä, että yksityismetsään mennään ja firma vie sinne palkattuja työläisiä tekemään bisnestä.
Osta silmälasit, jos et näe.
Tottahan se, kuulostaa vähän omituiselta, mutta täysin laillista toimintaa. Ongelmana just maanomistajien änkyryys ja poimijoiden tietämättömyys. Suomessa kotirauha koskee tietyin määrein pihapiiriä, mikä tahansa maapäläntti ei ole kotirauha-aluetta. Meitsi perehtynyt asiaan. Ollut ongelmia aiheesta aikoinaan, nyt paremmin asiat, mutta jotkut ihmiset tosiaan ei usko, vaikka iskee lakikirjan eteen.
=DW= eppu2 kirjoitti:
Minä en näe jokamiehenoikeutta siinä, että yksityismetsään mennään ja firma vie sinne palkattuja työläisiä tekemään bisnestä.
Vielä kun nuo poimijat tulevat lähes talon nurkille marjoja poimimaan. Näin tapahtui naapurissa, meillä metsä on onneksi hieman kauempana pihapiiristä.
Tässä juuri syön viimekesän marjoja maustamattoman jugurtin seassa, riittävästi kun kerää, niin pitkään pärjää.- eppu2
ö-Öö kirjoitti:
Osta silmälasit, jos et näe.
Tottahan se, kuulostaa vähän omituiselta, mutta täysin laillista toimintaa. Ongelmana just maanomistajien änkyryys ja poimijoiden tietämättömyys. Suomessa kotirauha koskee tietyin määrein pihapiiriä, mikä tahansa maapäläntti ei ole kotirauha-aluetta. Meitsi perehtynyt asiaan. Ollut ongelmia aiheesta aikoinaan, nyt paremmin asiat, mutta jotkut ihmiset tosiaan ei usko, vaikka iskee lakikirjan eteen.
=DW=Minulla on monetkin silmälasit ja yhdet nytkin päässä. Silti olen sitä mieltä, että ikiaikainen jokamiehenoikeus, ei ole tuota tarkoittanut.
Bisneksen tekijät vain venuttavat vanhaa hyväksyttyä käytäntöä omaksi edukseen.
Ei jokamiehenoikeuksissa sanota, että isolla joukolla saa mennä yksityisalueelle bisnestä tekemään. - ö-Öö
eppu2 kirjoitti:
Minulla on monetkin silmälasit ja yhdet nytkin päässä. Silti olen sitä mieltä, että ikiaikainen jokamiehenoikeus, ei ole tuota tarkoittanut.
Bisneksen tekijät vain venuttavat vanhaa hyväksyttyä käytäntöä omaksi edukseen.
Ei jokamiehenoikeuksissa sanota, että isolla joukolla saa mennä yksityisalueelle bisnestä tekemään.Vaan ei kielletäkään.
Se pitää muistaa, joku niitä marjoja välittäisi kuitenkin. Maajusseja vaan vituttaa, kun eivät itse viitsi poimia niitä ja mamut, sekä marjakauppiaat tienaavat jotakin.
Pakko kertoa. Hikiällä kaveri jossain kaupassa duunissa. Aamusella sinne kertyy "isäntiä" kiskomaan korruptiokahvia ja juoruamaan. Viime syksynä yks oli lähtiissään pois meinannut."Pitääkin lähteä nostelemaan thaimaalaisia puihin keräämään pihlajanmarjoja". Hikiällläkin siis käytetään ulkomaalaisia poimijoita, koska paikkakuntalaiset ei itse viitsi puissa kiipeillä. Jotain mansikanpoimijoita vaikka kuinka monista maista, vaikka siellä juuri kukaan mansikoita viljelekkään. Työkkärissä kyllä rutkasti paikkakuntalaisiakin työttäminä, mutta jostain syystä ne ei marjoja poimi.
=DW= - eppu2
ö-Öö kirjoitti:
Vaan ei kielletäkään.
Se pitää muistaa, joku niitä marjoja välittäisi kuitenkin. Maajusseja vaan vituttaa, kun eivät itse viitsi poimia niitä ja mamut, sekä marjakauppiaat tienaavat jotakin.
Pakko kertoa. Hikiällä kaveri jossain kaupassa duunissa. Aamusella sinne kertyy "isäntiä" kiskomaan korruptiokahvia ja juoruamaan. Viime syksynä yks oli lähtiissään pois meinannut."Pitääkin lähteä nostelemaan thaimaalaisia puihin keräämään pihlajanmarjoja". Hikiällläkin siis käytetään ulkomaalaisia poimijoita, koska paikkakuntalaiset ei itse viitsi puissa kiipeillä. Jotain mansikanpoimijoita vaikka kuinka monista maista, vaikka siellä juuri kukaan mansikoita viljelekkään. Työkkärissä kyllä rutkasti paikkakuntalaisiakin työttäminä, mutta jostain syystä ne ei marjoja poimi.
=DW=Silloin, kun jokamiehenoikeudet ovat muotoutuneet ei moista ole kenellekään tullut mieleen kieltää.
Tuskin kukaan on osannut kuvitellakaan tuollaista bisnestoimintaa.
Eikös se toisten puihin nosteleminen liene raskaampaa, kun itse sinne kiipeäminen. - kylmätotuus
eppu2 kirjoitti:
Vai onko niillä maanomistajain luvat. Se ei oikein ole selvinnyt minulle.Jokamiehenoikeuksia laadittaessa ei näistä "marjastaja-armeijoista" ole ollut vielä hajuakaan.
Tässä linkki jokamiehenoikeuksiin- ja velvollisuuksiin.
http://www.arctic-flavours.fi/fi/arktiset aromit/jokamiehenoikeudet/
Mielestäni vastuu poimijoiden opastuksesta kuuluu värvääjille. Syy "maanmuokkaukseen" ei ole niinkään poimijoissa vaan "orjapiiskureissa".
Muutamassa tv-ohjelmassa on tullut esille, ettei värvääjillä ole mitään vastuuta mistään. Hurjaa touhua koko metsämarjahommeli.
Maanomistajan lupaa ko.bisnekseen ei tarvita-se ilmenee laittamastani linkistä.
Kauhulla ajattelen mitä tapahtuu, jos esim.thaimaalaiset alkavat kerätä sieniä myyntiin. Sienikorissa olisivat seitikit, nääpikät, kärpässienet, kantarellit ja herkkutatit sulassa sovussa keskenään. - eppu2
kylmätotuus kirjoitti:
Jokamiehenoikeuksia laadittaessa ei näistä "marjastaja-armeijoista" ole ollut vielä hajuakaan.
Tässä linkki jokamiehenoikeuksiin- ja velvollisuuksiin.
http://www.arctic-flavours.fi/fi/arktiset aromit/jokamiehenoikeudet/
Mielestäni vastuu poimijoiden opastuksesta kuuluu värvääjille. Syy "maanmuokkaukseen" ei ole niinkään poimijoissa vaan "orjapiiskureissa".
Muutamassa tv-ohjelmassa on tullut esille, ettei värvääjillä ole mitään vastuuta mistään. Hurjaa touhua koko metsämarjahommeli.
Maanomistajan lupaa ko.bisnekseen ei tarvita-se ilmenee laittamastani linkistä.
Kauhulla ajattelen mitä tapahtuu, jos esim.thaimaalaiset alkavat kerätä sieniä myyntiin. Sienikorissa olisivat seitikit, nääpikät, kärpässienet, kantarellit ja herkkutatit sulassa sovussa keskenään.Alunperin marjojen poiminnan jokamiesoikeus on lähtenyt siitä, että ajateltiin vähävaraisen kansanosan saavan siitä toimeentulon lisää ja myös torimyynti sallittiin.
Kun sankoin joukoin asiaa ja metsäluontoa tuntemattomat ihmiset kulkee ja riipii marjoa, saatetaan huomata muutaman vuoden päästä, ettei mitään satoa enää olekkaan.
Jos asia paisuu paisumistaan, muutaman vuoden päästä tapellaan korvauksista.
Eivätkä kaikki metsänomistajat ole maajusseja (teeveen käyttämä sana), kaupukilaisten metsänomistus liisääntyy koko ajan.
Itse poimin omat marjani itse niinkauan, kun pystyn ja teen sen pelkästään sormin. eppu2 kirjoitti:
Alunperin marjojen poiminnan jokamiesoikeus on lähtenyt siitä, että ajateltiin vähävaraisen kansanosan saavan siitä toimeentulon lisää ja myös torimyynti sallittiin.
Kun sankoin joukoin asiaa ja metsäluontoa tuntemattomat ihmiset kulkee ja riipii marjoa, saatetaan huomata muutaman vuoden päästä, ettei mitään satoa enää olekkaan.
Jos asia paisuu paisumistaan, muutaman vuoden päästä tapellaan korvauksista.
Eivätkä kaikki metsänomistajat ole maajusseja (teeveen käyttämä sana), kaupukilaisten metsänomistus liisääntyy koko ajan.
Itse poimin omat marjani itse niinkauan, kun pystyn ja teen sen pelkästään sormin.Miten lie nyt, mutta ainakin alkuaikoina thaimaalaiset nyhtivät maasta myös lähes kaiken vihreän marjojen mukana. Lehtikuvissa ei astioissaan juuri marjojen väriä erottanut.
Bisnestähän he tekevät, eivät mitään pikkueriä omaan eikä vähäiseen myyntitarkoitukseen.
- SairastaTouhuilua
Pitäisi mieluummin kieltää marjojen sisääntuominen. Marjoja jää paljon poimimattomina metsään.
Mitä hitto siinä on, että jotkut haluaisivat koko ajan lisää kieltoja ja määräyksiä? - mustikkamarja
14 000 ulkomaalaista poimijaa tulee Suomen metsiin.
Montako työtöntä maassa on?- ent.siivoojaparka
Mietipä samalla, montako esim. ulkomaalaista rakennustyöläistä tulee Suomen rakennuksille ja montako suomalaista rakennustyömiestä on työttömänä samaan aikaan.
Suomi kun tarvitsee nyt välttämättä ulkomaalaista halpatyövoimaa..., (niitä jotka eivät maksa veroja). - SinneVaanPoimimaan
Moniko työtön poimii marjoja?
Saisi hyvää verotonta tuloa, jos vaan viitsisi. - ö-Öö
SinneVaanPoimimaan kirjoitti:
Saisi hyvää verotonta tuloa, jos vaan viitsisi.Mun käsittääkseni nämät thaimaalaiset ja muut ulkomaalaiset poimijat enimmäkseen palkkatöissä, joilta rehellinen työnantaja perii verot. Tämä jokamiehenoikeudella poimiminen ja marjojen myyminen sitten verotonta tuloa.
Marjojen poimiminen muuten aika kovaa hommaa äkkinäiselle. Ei kaikilla kunto kestä. Ja just, marjapaikat missälie, pitää matkustaa, asua, syödä jne, ei se mikään mahtipisnes ole. Ulkomaalaiset poimijat tekee sitä raakana duunina ja pääsevät palkoilleen(toivottavasti), tsadilainen lökäpöksy jäis työkeikastaan velkaa vaikka kuinka paljon.
=DW= - ö-Öö
Mietipä samalla, montako esim. ulkomaalaista rakennustyöläistä tulee Suomen rakennuksille ja montako suomalaista rakennustyömiestä on työttömänä samaan aikaan.
Suomi kun tarvitsee nyt välttämättä ulkomaalaista halpatyövoimaa..., (niitä jotka eivät maksa veroja).Hehe
teetetty rivarissa paljon remontteja. Totta, työmiehet yleensä puhuu venäjää tai viroa, sieltä keikkahommissa. Ei hajuakaan, maksoiko työnantajat niitten maksuja. Kyse siis enenpi vakuutuksista jne, ei niinkään veroista, keikkatyöläinen mun käsittääkseni maksaa veroja kotimaahansa.
Mutta siis. Aina jokunen suomalainenkin seassa. Parikin kehui, että niillä kesämökit Saarenmaalla ja lepäilevät asniosidonnaista pivärahaa nauttien siellä suuren osan vuodesta. Elikkäs kotimaiset raksaukkelit elelee loispummeina ulkomailla, nauttien elintasoerosta ja duunit suomessa tekeepi jotkut virolaiset halvemmalla. Raksamiehissä siis paljon loispummeja, tämä suomen mätä systeemi kannustaa siihen. haalariduunarille edullisempaa asua ulkomailla halpamaassa, kuin tehdä työtä suomessa. Ja sama käänteisesti, ulkomaiset tienaavat hyvin rahaa täällä, verraten kotimaansa elintasoon ja aina kun säästöön jää jotain, net vaurastuu kotimaassaan.
Mutta mitäs sitten, jos joskus elintaso kaikkialla samanlainen?
=DW= - kylmätotuus
Eivät kaikki 14000 ulkomaista poimijaa suinkaan Suomen metsiin tule, vaan suurin osa heistä poimii puutarhamarjoja marjatiloilla.
Jos ulkomaisia poimijoita ei olisi, jäisivät metsämarjat metsiin, mansikat penkkeihinsä ja vadelmat pensaisiinsa. Suomalaisia ei esim. mansikkapellolla kyykkiminen kiinnosta. Sen tosiasian eteen viljelijät joutuivat jo aikoja sitten, joten heidän oli pakko haalia poimijoita ulkomailta.
Mansikanpoiminta ei ole helppoa hommaa. Siinä työssä selkä ja jalat joutuvat koville, tiedän sen omasta kokemuksesta. Ympärillä vaanivat paarmat tuovat vielä lisää iloa poimijalle.
On turha kuvitella, että ulkomaiset poimijat veisivät poimintatyöt suomalaisilta.
Vielä tuosta marjojenviennistä hieman. Suomalaiset puutarhamarjat käytetään lähes kaikki Suomessa, joten vienti on minimaalista. - siilimuori
SinneVaanPoimimaan kirjoitti:
Saisi hyvää verotonta tuloa, jos vaan viitsisi.Ei tarvitse vastaanottaa ammattia vataamatonta työtä Suomessa. Jokainen "meidän marjoista" kateellinen voi mennä itse poimimaan marjat metsistä sen sijaan että kadehtisi ulkomailta tulleita joille kelpaa työnteko. Parempihan on että ne joku poimii kuin että jäävät metsiin mädäntymään. Suomen marjoja poimimaan tulleiden terveydenhuollosta pitäisi pitää kuitenkin huolta.
- kylmätotuus
Suomen metsämarjoista jää poimimatta n.90%, joten eipä ole mitään syytä asettaa vientikiintiöitä.
Kaikille halukkaille marjoja riittää.
Lähdetään metsiin poimimaan ilmaisia herkkuja kaikki kynnellekykenevät! Tänä kesänä marjat kypsyvät pari viikkoa myöhemmin kuin normaalisti.
Antoisia marjastusreissuja kaikille! - marjakarhu1
siilimuori kirjoitti:
Ei tarvitse vastaanottaa ammattia vataamatonta työtä Suomessa. Jokainen "meidän marjoista" kateellinen voi mennä itse poimimaan marjat metsistä sen sijaan että kadehtisi ulkomailta tulleita joille kelpaa työnteko. Parempihan on että ne joku poimii kuin että jäävät metsiin mädäntymään. Suomen marjoja poimimaan tulleiden terveydenhuollosta pitäisi pitää kuitenkin huolta.
Justiisa, pidetään nyt ensin huolta omiemme terveydenhuollosta. Kyllä ne saa apua jos tarvitsee, kolme kuukautta maassa, kyllä ne pärjää!
Eivät ole uusavuttomia läskilössyköitä! ö-Öö kirjoitti:
Mun käsittääkseni nämät thaimaalaiset ja muut ulkomaalaiset poimijat enimmäkseen palkkatöissä, joilta rehellinen työnantaja perii verot. Tämä jokamiehenoikeudella poimiminen ja marjojen myyminen sitten verotonta tuloa.
Marjojen poimiminen muuten aika kovaa hommaa äkkinäiselle. Ei kaikilla kunto kestä. Ja just, marjapaikat missälie, pitää matkustaa, asua, syödä jne, ei se mikään mahtipisnes ole. Ulkomaalaiset poimijat tekee sitä raakana duunina ja pääsevät palkoilleen(toivottavasti), tsadilainen lökäpöksy jäis työkeikastaan velkaa vaikka kuinka paljon.
=DW=Kyllä se marjojen poimiminen on kovaa hommaa tottuneellekin, ikäni olen poiminut, myyntiin ja omaan käyttöön. Käsin , poimurilla ja nyt haravalla.
Kun syö kovasti mustikoita niin pysyy vatsa kunnossa, erottaa puhuuko/kirjoittaako ylä vai alapää.- siilimuori
marjakarhu1 kirjoitti:
Justiisa, pidetään nyt ensin huolta omiemme terveydenhuollosta. Kyllä ne saa apua jos tarvitsee, kolme kuukautta maassa, kyllä ne pärjää!
Eivät ole uusavuttomia läskilössyköitä!Eivät ole mutta esimerkiksi hygieniataso on erilainen kuin suomalaisilla. Ohjeistusta ainakin tarvitaan ja ohjeita siihen mihin hakeutua jos tulee joku terveysongelma. esimerkiksi ripuli tai oksennustauti tai räkänen lentsu ja miten silloin niiden kerättävien tuotteiden kanssa toimitaan. Käsihygieniakäyttäytymisestä puhumattakaan kun käydään siellä korvessa riu-ulla tai puskapissalla.
siilimuori kirjoitti:
Eivät ole mutta esimerkiksi hygieniataso on erilainen kuin suomalaisilla. Ohjeistusta ainakin tarvitaan ja ohjeita siihen mihin hakeutua jos tulee joku terveysongelma. esimerkiksi ripuli tai oksennustauti tai räkänen lentsu ja miten silloin niiden kerättävien tuotteiden kanssa toimitaan. Käsihygieniakäyttäytymisestä puhumattakaan kun käydään siellä korvessa riu-ulla tai puskapissalla.
"siilimuori"
Ymmärrän hyvin, mikä on kommenttisi inha tarkoitus.
Huomautan silti että kommenttiasi on kuin suoraan kapiaisen suusta alokkaille.
Minä kun, nääs, olen alokaskin ollut.
H.hunksz kirjoitti:
"siilimuori"
H....tiasi
po. ...tisi
Voi pilli!!
H.- siilimuori
hunksz kirjoitti:
"siilimuori"
H.Noni. Kerrohan minullekin mikä mielestäsi on kommenttini "inha tarkoitus"?
Itse asiassa vertaus kapiaiseen suhteessa alokkaisiin on aika osuva. Napakka ohjeistus ilman ylimääräisiä mutinoita :D. Pohjimmaisena tarkoituksena kaikkien etu. Niin marjojen poimijoiden kuin kerättävien tuotteiden laadun. - siilimuori
hunksz kirjoitti:
...tiasi
po. ...tisi
Voi pilli!!
H.Joo, pilliä juuri tarkoitin. Hygienialla :).
siilimuori kirjoitti:
Noni. Kerrohan minullekin mikä mielestäsi on kommenttini "inha tarkoitus"?
Itse asiassa vertaus kapiaiseen suhteessa alokkaisiin on aika osuva. Napakka ohjeistus ilman ylimääräisiä mutinoita :D. Pohjimmaisena tarkoituksena kaikkien etu. Niin marjojen poimijoiden kuin kerättävien tuotteiden laadun."siilimuori"
"hygieniataso on erilainen kuin suomalaisilla"
H.- siilimuori
hunksz kirjoitti:
"siilimuori"
"hygieniataso on erilainen kuin suomalaisilla"
H.No eikö muka ole? Ei tuo miksikään rasistiseksi ollut tarkoitettu vaan ihan vaan ohjeistukseksi. Poimijoille pitää taata riittävä opastus ja neuvonta.
Tässä on hyvä kirjanen tehty, siis miun maun mukkaan hyvä. Näiden perehdytettävien asioiden luulisi kuluvan myös metsämarjojen poimijoille. Kyllähän suomalaisillekin annetaan perehdytys elintarvikkeita käsitellessä ja vaaditaan esimerkiksi hygieniapassi. Poimijat kun usein tulevat maista joissa terveydenhuolto ei ole samalla tasolla kuin Suomessa. Sori jos osui ja uppos taas ;).
http://www.tts.fi/images/stories/tts_julkaisut/tr43.pdf - kylmätotuus
Onkohan noissa hygienia-asioissa ja pöpökammoissa menty jo liiallisuuksiin?
Pari vuotta sitten erään lehden yleisöosastolla joku viisas vaati mansikanpoimijoille "hanskapakkoa". Hän ei varmasti ollut itse koskaan mansikkamaalla käynytkään, saatikka poiminut marjoja. Kaikkeahan sitä saa vaatia vapaassa maassa. Käytännössä hänen ideansa ei kuitenkaan toimi.
Olisi se huikea näky, jos pellolla hääräilisi poimijoita varusteinaan hansikkaat, hengityssuojain, hiusmyssy ja suojapuku. Tietysti keräyskoritkin desinfioitaisiin aina tyhjentämisen jälkeen.
Suomeen tuodaan monenlaisia elintarvikkeita ulkomailta, esim. hedelmiä ja vihanneksia, joita suomalaiset mielellään popsivat suihinsa.
Mikähän lienee hygieniataso tuontimaissa?!
- Viatonsivullinen
Että oikein haravoidaan marjoja, joko haravakoneitakin piakkoin metsiin
roudataan. Onkohan tuo jo rohmuamista. Minä, poimin marjat omilla
kätösillä pikkukoriini, yksitellen, korkeintaan kolme kerrallaan. Katson ettei roskia tule pikkuherkkupalleroiden joukkoon. Otan valokuvia
mustikanvarvuista joissa marjoja runsaasti, kuvia jäkälämättäistä, istun
mättäälle, kuuntelen metsän ääniä ja hengitän happirikasta ilmaa.
Olen "elämysmarjanpoimija"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2025894
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263674- 822557
- 372079
- 331882
- 431837
- 1061754
- 211646
- 271492
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!381431