Pitäisikö hakea eläkettä?

jälkeenjäänyt

Olen lapsesta asti ollut lievästi kehitysvammainen mies. Se ilmenee hyvin selvästi esim. siinä, että opin asiat hyvin hitaasti. Olen yrittänyt montaa eri työpaikkaa, mutta missään en oikein ole menestynyt. Koulunkäynti on ollut vaikeaa, kun ei oikein omaa alaa ole tuntunut löytyvän ja toiset kiusasivat. Olenkin ollut nyt pitkään poissa työelämästä, tehden vain lähinnä kuntouttavaa työtoimintaa. Sekin tuottaa vaikeuksia. Olen yrittänyt Te-toimiston kanssa asioida, mutta sieltä ei ole mielestäni tarpeeksi apua tullut. Mielenterveysongelmat myös painavat pahoin ja käynkin aina välillä psykologin luona. Sieltä olen jonkun verran saanut apua. Lääkkeet otan säännöllisesti. Nyt olen kuitenkin ruvennut miettimään, että olisiko minun mahdollista saada eläkettä? Sitä ei ole suoranaisesti kukaan ehdottanut, mutta olen itse sitä kysynyt, mutta vastaus oli aika masentava. Ei ole kuulemma riittävästi perusteita. Minulla on koko ikäni ollut jaksamisen kanssa vaikeuksia. En esim. mitenkään jaksa tehdä 8 tunnin työpäiviä. Väsyn kohtalaisen helposti, vaikka olen yrittänyt kyllä kohottaa kuntoa lenkkeilemällä. Vanhempani eivät ymmärrä tilannettani. He sanovat, että minun pitäisi vain hakea töitä, kuten kaikki muut, eikä olla niin laiska. En todellakaan tiedä mitä minun pitäisi tehdä tässä tilanteessa? En usko, että millään selviydyn nyky työelämän vaatimuksista. Kun on muutenkin vaikea saada töitä, niin miten minä voisin selviytyä siitä, kun työt eivät vain onnistu. Saatan olla kyllä laiska, mutta se ei tarkoita aina sitä, etten haluaisi tehdä töitä. Siinä vain käy aina nii, etten ymmärrä enkä osaa tehdä töitä tarpeeksi hyvin. Asun kyllä ihan yksin, mutta vanhempien tuki on aika tärkeä, joskin pärjään myös omillani. He ovat yrittäneet minua kyllä auttaa paljon, mutta he eivät vain jotenkin hyväksy sitä tosiasiaa, että en vain pärjää kuten muut.

8

1371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ymmärränsua

      Hei!Mielestäni pitäisi,sitä vain on varmaan vaikeampi aikuisen saada,kun ei ole jo lapsena diagnosoitu.Ja monet vanhemmat,niinkuin sinunkin tapauksessasi,haluaisivat lapsensa sopivan samaan muottiin muiden kanssa,joten heiltä tuskin apua saat.Ehkä tuolta psygologin kautta kannattaisi yrittää päästä testeihin,joilla saisiat jonkin sellaisen,ehkä heikkolahjaisen diagnoosin,jolla voisi hakea eläkettä.Minulla on samantapainen aikuinen poika,joka on tällä hetkellä kotona,kun ei kykene toimitaan kuntouttavassa työtoiminnassa ilman ohjausta,hän on eläkkeellä,ja saa myös korotettua hoitotukea kelasta.Hänen diagnoosinsa oli hakusessa,oli viivästynyttä puheenkehitystä,ongelmia puheen ymmärtämisessä,puhekielen tuottamisessa,toistoa,asperger-oireiluakin,autistisia piirteitä...kirjoittamaan ja lukemaan oppi vasta 13v.Motorisesti lahjakas,liikkuu paljon.Mielestäni nykyajan vaatimukset ovat niin kovat,että et kykene olemaan samalla viivalla muiden kanssa esim.työhakutilanteessa.Niinkuin ei minunkaan poikani.Toivottavasti tilanteesi etenee,ja saat siihen selvyyden!

      • väliinputoajia

        Heikkolahjaisuus (nyk. laaja-alaiset oppimisvaikeudet) on normaalia alhaista älykkyyttä (70-85). Tällainen henkilö asettuu testeissä kehitysvammaisen ja "normaalin" rajoille. Heikkolahjaisuuden perusteella ei anneta eläkkeitä, sen takia nämä heikkolahjaiset syrjäytyy.


    • Iillillilli

      Mielestäni sinulle kuuluisi eläke.

      Varaa aika lääkärille ja kerro vielä asiasi. Onnea matkaan!

    • veronsakussut

      pakko komentoida. Kävin työllistämisproktin kautta työvoimapalvelukeskuksen omalla psykologin testissä. Varmaa yli puolet testeistä oli minulle vaikeita ja sit oli yks sellainen jota myöhemmin pureskeltua olisin tehnyt toisella tapaa.... tulos oli tuossa aiemmin mainituista vajaa 80, kun keskimäärin se olisi ollut 126.
      Mut silti vastaus oli, että työnhakija pärjää matallaman vaatimuksen työssä jossa ei tarvitse ottaa isoa vastuuta. Eli ap. jos fyysiset ominaisuudet eivät anna mitää syytä eläkkeeseen, niin et tule kyllä saamaan sitä edes älykkyystestin perusteellakaan.
      Itsellä on liikuntavamma ja tässä nyt tehdään veikkauksen peliä että sais rahaa jolla katkaisee napanuoran systeemiin.

    • Uusiin_tutkimuksiim

      Ootko muuten minkä ikäinen? Ootko saanut kehitysvammadiagnoosisi 60- tai 80-luvulla? Et vaan vaikuta kehitysvammaiselta tuon hyvän suomen kielen ja asiasisällön takia, ja kirjoitat myös kieliopillisesti oikein.

      Voihan sulla olla vaikkapa ADHD:ta, oppimisongelmia tai hahmotushäiriötä yms. mikä on koulun käyntiä ja nyt työelämää vaikeuttanut, mutta ei kehitysvammainen ap:n tavoin!

    • veronsakussut

      Sehän on periaatteessa niin, että se lääkäri jo siinä tutkimuksen aikaa sanoo mielipiteensä ja ilman puoltavaa todistusta on huono alkaa tekee mitää hakemusta.... ja jos sen puoltavan lausunnon saa, nii sitä hakemustakaan ei sit itse tarvii tehdä. Puoltavan lausunnon kanssa päätös voi olla 66% varma ja ilman lausuntoa sitä ei ole.

    • Anonyymi

      Tsemppiä sulle. Minä olen heikkolahjainen nainen ja eläkkeellä 8 vuotta oon ollut. Minuakin kiusattiin eri työpaikoissa . Kukaan ei puuttunut kiusaamiseen. Oma miesystäväkin kiusasi minua julmasti. Se jätti jäljet. Elämällä ei oo arvoa mulla ainakaan.

    • Minun lääkäri lausunnoissa lukee koko testi Heikkolahja tasolla ja kaveri jolla Laaja alaiset oppimisen vaikeudet sille laitettu nyt Lievä älyllinen kehitysvamma ja eläke hakemus.

      Itselläni on eka ollut MBD oireyhtymä.

      Kehitysvamma kirjassa jonka tilasin postissa siinä lukee Lievän älyllisen kehitysvamman toiseen ääri päähän kuuluu ne joilla on Laaja alaiset oppimisen vaikeudet.

      Eli se tarkottaa, sitä että korkeintaan yksi kohta testeissä on mennyt 69-70äö ja kaikki muut Lievän älyllisen kehitysvamman älykkyys tason testit mennyt 71-85äö

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8366
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe