Joku osaa varmaan kertoa miten tarkka pitää akselivetoisessa olla linjaus moottoriin?
Irrotin akselin syksyllä ja linjaus oli aivan metsässä. Takimmaista akselitukea oikaisemalla tuli sivusuunta kuntoon, korkeussuuntaan ei ilman erikoistyökalua saanut kuin vasenta takasäätöä moottorista nostettua. Mutta sillä akseli osui parin millin päähän suorasta ja meni kevyesti painamalla sisään.
-Eli onko nyt asia kunnossa vai onko moottorini liikaa sivuvinossa tai pitääkö ehdottomasti myös etummaisia säätöjä muuttaa?
Moottorilinjaus
6
1400
Vastaukset
- *asentaja*
Työnnettäessä akselin laippa päin kytkimen laippaa mittaat rakoa.
Neljältä kantilta mitattaessa pareittain (ylä, ala sekä oikea, vasen...rakotulkilla saa olla eroa 0,03 - 0,05 millimetriä, eli sulla on vielä iso ongelma.
Vaikea selittää näin, kaiva jostain vetuksen ohje kyseiseen asiaan.- Sirius
Linjaus l rihtaus tulee suorittaa huolella.
Asentajan on hyvä huomioida myös seuraavia "nippeliasioita"
Linjataessa kaseli helposti roikkuu, tai painuu.
Tätä esiintyy helposti jo yli 1,5 metrin matkalla jos akselin pää on ilman kannatusta.
Aluksen ollessa maalla voi sen rungon asento olla erilaienn kuin vedessä ts aluskin voi roikkua tai olla kyömyllään.
Rakentamalla vannasputkeen rihtaussovitteen saat
akselin roikkumisen pienennettyä. Vannasputken oletan olevan suoran ja asennettu niinkuin se on tehty. Eli takalaakeri on yksi sovitin, vannasputken sovitin toinen ja näin pääset ehkä alle 1,5 m päähän vannasputkest kiinnitylaippaan.
Rihtaa akselilla ja käännä kone juuri siihen mihin kaseli osoittaa. Itse nostan akselia ylös (roikun pois)n. 1 mm. ko matkalta. Jäykässä kytkennässä kun koeajo on rihtauksen jälkeen suoritettu ja mahdollinen "akselin lenko poistettu" kiinnitän moottorin alammat kannatinmutterit pienellä hitsipropilla, tai käytän kaksoimutteria liimalukitusta.
Mitä tarkempi linjaus on sitä tasasempi, värinätömpi ja äänetttömämpi on aksein toiminta. - Ulkopuolinen
Sirius kirjoitti:
Linjaus l rihtaus tulee suorittaa huolella.
Asentajan on hyvä huomioida myös seuraavia "nippeliasioita"
Linjataessa kaseli helposti roikkuu, tai painuu.
Tätä esiintyy helposti jo yli 1,5 metrin matkalla jos akselin pää on ilman kannatusta.
Aluksen ollessa maalla voi sen rungon asento olla erilaienn kuin vedessä ts aluskin voi roikkua tai olla kyömyllään.
Rakentamalla vannasputkeen rihtaussovitteen saat
akselin roikkumisen pienennettyä. Vannasputken oletan olevan suoran ja asennettu niinkuin se on tehty. Eli takalaakeri on yksi sovitin, vannasputken sovitin toinen ja näin pääset ehkä alle 1,5 m päähän vannasputkest kiinnitylaippaan.
Rihtaa akselilla ja käännä kone juuri siihen mihin kaseli osoittaa. Itse nostan akselia ylös (roikun pois)n. 1 mm. ko matkalta. Jäykässä kytkennässä kun koeajo on rihtauksen jälkeen suoritettu ja mahdollinen "akselin lenko poistettu" kiinnitän moottorin alammat kannatinmutterit pienellä hitsipropilla, tai käytän kaksoimutteria liimalukitusta.
Mitä tarkempi linjaus on sitä tasasempi, värinätömpi ja äänetttömämpi on aksein toiminta.Ei voi kuin ihailla vastaajien ammattitaitoa ja halua auttaa kysyvää. yst. terveisin PH
- keppiveto
Ulkopuolinen kirjoitti:
Ei voi kuin ihailla vastaajien ammattitaitoa ja halua auttaa kysyvää. yst. terveisin PH
Kiitettävää ystävällisyyttä ohjeitten antamisessa.
Täytyy siis jumpata sen akselin kanssa vielä kevään tullessa. Sirius kirjoitti:
Linjaus l rihtaus tulee suorittaa huolella.
Asentajan on hyvä huomioida myös seuraavia "nippeliasioita"
Linjataessa kaseli helposti roikkuu, tai painuu.
Tätä esiintyy helposti jo yli 1,5 metrin matkalla jos akselin pää on ilman kannatusta.
Aluksen ollessa maalla voi sen rungon asento olla erilaienn kuin vedessä ts aluskin voi roikkua tai olla kyömyllään.
Rakentamalla vannasputkeen rihtaussovitteen saat
akselin roikkumisen pienennettyä. Vannasputken oletan olevan suoran ja asennettu niinkuin se on tehty. Eli takalaakeri on yksi sovitin, vannasputken sovitin toinen ja näin pääset ehkä alle 1,5 m päähän vannasputkest kiinnitylaippaan.
Rihtaa akselilla ja käännä kone juuri siihen mihin kaseli osoittaa. Itse nostan akselia ylös (roikun pois)n. 1 mm. ko matkalta. Jäykässä kytkennässä kun koeajo on rihtauksen jälkeen suoritettu ja mahdollinen "akselin lenko poistettu" kiinnitän moottorin alammat kannatinmutterit pienellä hitsipropilla, tai käytän kaksoimutteria liimalukitusta.
Mitä tarkempi linjaus on sitä tasasempi, värinätömpi ja äänetttömämpi on aksein toiminta.Olipa niin hyvin selitetty että täytyy kysyä, olisiko mahdollista konsultioda keväällä kun vene on vedessä, ja mitä maksais?
- KariL
Sirius kirjoitti:
Linjaus l rihtaus tulee suorittaa huolella.
Asentajan on hyvä huomioida myös seuraavia "nippeliasioita"
Linjataessa kaseli helposti roikkuu, tai painuu.
Tätä esiintyy helposti jo yli 1,5 metrin matkalla jos akselin pää on ilman kannatusta.
Aluksen ollessa maalla voi sen rungon asento olla erilaienn kuin vedessä ts aluskin voi roikkua tai olla kyömyllään.
Rakentamalla vannasputkeen rihtaussovitteen saat
akselin roikkumisen pienennettyä. Vannasputken oletan olevan suoran ja asennettu niinkuin se on tehty. Eli takalaakeri on yksi sovitin, vannasputken sovitin toinen ja näin pääset ehkä alle 1,5 m päähän vannasputkest kiinnitylaippaan.
Rihtaa akselilla ja käännä kone juuri siihen mihin kaseli osoittaa. Itse nostan akselia ylös (roikun pois)n. 1 mm. ko matkalta. Jäykässä kytkennässä kun koeajo on rihtauksen jälkeen suoritettu ja mahdollinen "akselin lenko poistettu" kiinnitän moottorin alammat kannatinmutterit pienellä hitsipropilla, tai käytän kaksoimutteria liimalukitusta.
Mitä tarkempi linjaus on sitä tasasempi, värinätömpi ja äänetttömämpi on aksein toiminta.Voisitko vilkaista keskustelua tuolla aika yhäällä "S-vetolaite vs. akseliveto?"
Siellä kaipaisin just asiaa tietävän infoa otsikon probleemaan?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101189
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1171024- 128920
- 95775
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten287722Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait75649Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54606Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48569- 75504