Moottorilinjaus

keppiveto

Joku osaa varmaan kertoa miten tarkka pitää akselivetoisessa olla linjaus moottoriin?
Irrotin akselin syksyllä ja linjaus oli aivan metsässä. Takimmaista akselitukea oikaisemalla tuli sivusuunta kuntoon, korkeussuuntaan ei ilman erikoistyökalua saanut kuin vasenta takasäätöä moottorista nostettua. Mutta sillä akseli osui parin millin päähän suorasta ja meni kevyesti painamalla sisään.
-Eli onko nyt asia kunnossa vai onko moottorini liikaa sivuvinossa tai pitääkö ehdottomasti myös etummaisia säätöjä muuttaa?

6

1365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *asentaja*

      Työnnettäessä akselin laippa päin kytkimen laippaa mittaat rakoa.
      Neljältä kantilta mitattaessa pareittain (ylä, ala sekä oikea, vasen...rakotulkilla saa olla eroa 0,03 - 0,05 millimetriä, eli sulla on vielä iso ongelma.
      Vaikea selittää näin, kaiva jostain vetuksen ohje kyseiseen asiaan.

      • Sirius

        Linjaus l rihtaus tulee suorittaa huolella.
        Asentajan on hyvä huomioida myös seuraavia "nippeliasioita"
        Linjataessa kaseli helposti roikkuu, tai painuu.
        Tätä esiintyy helposti jo yli 1,5 metrin matkalla jos akselin pää on ilman kannatusta.
        Aluksen ollessa maalla voi sen rungon asento olla erilaienn kuin vedessä ts aluskin voi roikkua tai olla kyömyllään.
        Rakentamalla vannasputkeen rihtaussovitteen saat
        akselin roikkumisen pienennettyä. Vannasputken oletan olevan suoran ja asennettu niinkuin se on tehty. Eli takalaakeri on yksi sovitin, vannasputken sovitin toinen ja näin pääset ehkä alle 1,5 m päähän vannasputkest kiinnitylaippaan.
        Rihtaa akselilla ja käännä kone juuri siihen mihin kaseli osoittaa. Itse nostan akselia ylös (roikun pois)n. 1 mm. ko matkalta. Jäykässä kytkennässä kun koeajo on rihtauksen jälkeen suoritettu ja mahdollinen "akselin lenko poistettu" kiinnitän moottorin alammat kannatinmutterit pienellä hitsipropilla, tai käytän kaksoimutteria liimalukitusta.
        Mitä tarkempi linjaus on sitä tasasempi, värinätömpi ja äänetttömämpi on aksein toiminta.


      • Ulkopuolinen
        Sirius kirjoitti:

        Linjaus l rihtaus tulee suorittaa huolella.
        Asentajan on hyvä huomioida myös seuraavia "nippeliasioita"
        Linjataessa kaseli helposti roikkuu, tai painuu.
        Tätä esiintyy helposti jo yli 1,5 metrin matkalla jos akselin pää on ilman kannatusta.
        Aluksen ollessa maalla voi sen rungon asento olla erilaienn kuin vedessä ts aluskin voi roikkua tai olla kyömyllään.
        Rakentamalla vannasputkeen rihtaussovitteen saat
        akselin roikkumisen pienennettyä. Vannasputken oletan olevan suoran ja asennettu niinkuin se on tehty. Eli takalaakeri on yksi sovitin, vannasputken sovitin toinen ja näin pääset ehkä alle 1,5 m päähän vannasputkest kiinnitylaippaan.
        Rihtaa akselilla ja käännä kone juuri siihen mihin kaseli osoittaa. Itse nostan akselia ylös (roikun pois)n. 1 mm. ko matkalta. Jäykässä kytkennässä kun koeajo on rihtauksen jälkeen suoritettu ja mahdollinen "akselin lenko poistettu" kiinnitän moottorin alammat kannatinmutterit pienellä hitsipropilla, tai käytän kaksoimutteria liimalukitusta.
        Mitä tarkempi linjaus on sitä tasasempi, värinätömpi ja äänetttömämpi on aksein toiminta.

        Ei voi kuin ihailla vastaajien ammattitaitoa ja halua auttaa kysyvää. yst. terveisin PH


      • keppiveto
        Ulkopuolinen kirjoitti:

        Ei voi kuin ihailla vastaajien ammattitaitoa ja halua auttaa kysyvää. yst. terveisin PH

        Kiitettävää ystävällisyyttä ohjeitten antamisessa.
        Täytyy siis jumpata sen akselin kanssa vielä kevään tullessa.


      • Sirius kirjoitti:

        Linjaus l rihtaus tulee suorittaa huolella.
        Asentajan on hyvä huomioida myös seuraavia "nippeliasioita"
        Linjataessa kaseli helposti roikkuu, tai painuu.
        Tätä esiintyy helposti jo yli 1,5 metrin matkalla jos akselin pää on ilman kannatusta.
        Aluksen ollessa maalla voi sen rungon asento olla erilaienn kuin vedessä ts aluskin voi roikkua tai olla kyömyllään.
        Rakentamalla vannasputkeen rihtaussovitteen saat
        akselin roikkumisen pienennettyä. Vannasputken oletan olevan suoran ja asennettu niinkuin se on tehty. Eli takalaakeri on yksi sovitin, vannasputken sovitin toinen ja näin pääset ehkä alle 1,5 m päähän vannasputkest kiinnitylaippaan.
        Rihtaa akselilla ja käännä kone juuri siihen mihin kaseli osoittaa. Itse nostan akselia ylös (roikun pois)n. 1 mm. ko matkalta. Jäykässä kytkennässä kun koeajo on rihtauksen jälkeen suoritettu ja mahdollinen "akselin lenko poistettu" kiinnitän moottorin alammat kannatinmutterit pienellä hitsipropilla, tai käytän kaksoimutteria liimalukitusta.
        Mitä tarkempi linjaus on sitä tasasempi, värinätömpi ja äänetttömämpi on aksein toiminta.

        Olipa niin hyvin selitetty että täytyy kysyä, olisiko mahdollista konsultioda keväällä kun vene on vedessä, ja mitä maksais?


      • KariL
        Sirius kirjoitti:

        Linjaus l rihtaus tulee suorittaa huolella.
        Asentajan on hyvä huomioida myös seuraavia "nippeliasioita"
        Linjataessa kaseli helposti roikkuu, tai painuu.
        Tätä esiintyy helposti jo yli 1,5 metrin matkalla jos akselin pää on ilman kannatusta.
        Aluksen ollessa maalla voi sen rungon asento olla erilaienn kuin vedessä ts aluskin voi roikkua tai olla kyömyllään.
        Rakentamalla vannasputkeen rihtaussovitteen saat
        akselin roikkumisen pienennettyä. Vannasputken oletan olevan suoran ja asennettu niinkuin se on tehty. Eli takalaakeri on yksi sovitin, vannasputken sovitin toinen ja näin pääset ehkä alle 1,5 m päähän vannasputkest kiinnitylaippaan.
        Rihtaa akselilla ja käännä kone juuri siihen mihin kaseli osoittaa. Itse nostan akselia ylös (roikun pois)n. 1 mm. ko matkalta. Jäykässä kytkennässä kun koeajo on rihtauksen jälkeen suoritettu ja mahdollinen "akselin lenko poistettu" kiinnitän moottorin alammat kannatinmutterit pienellä hitsipropilla, tai käytän kaksoimutteria liimalukitusta.
        Mitä tarkempi linjaus on sitä tasasempi, värinätömpi ja äänetttömämpi on aksein toiminta.

        Voisitko vilkaista keskustelua tuolla aika yhäällä "S-vetolaite vs. akseliveto?"

        Siellä kaipaisin just asiaa tietävän infoa otsikon probleemaan?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      461
      2775
    2. Kaksi vuotta

      Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2615
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      267
      1575
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

      En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1174
    5. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

      "Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      440
      1121
    6. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

      Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1088
    7. Tekisin mitä vaan että

      Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      960
    8. Rakennetaanko yhdessä?

      Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      928
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

      Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      879
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

      Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      79
      875
    Aihe