Moottorilinjaus

keppiveto

Joku osaa varmaan kertoa miten tarkka pitää akselivetoisessa olla linjaus moottoriin?
Irrotin akselin syksyllä ja linjaus oli aivan metsässä. Takimmaista akselitukea oikaisemalla tuli sivusuunta kuntoon, korkeussuuntaan ei ilman erikoistyökalua saanut kuin vasenta takasäätöä moottorista nostettua. Mutta sillä akseli osui parin millin päähän suorasta ja meni kevyesti painamalla sisään.
-Eli onko nyt asia kunnossa vai onko moottorini liikaa sivuvinossa tai pitääkö ehdottomasti myös etummaisia säätöjä muuttaa?

6

1384

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *asentaja*

      Työnnettäessä akselin laippa päin kytkimen laippaa mittaat rakoa.
      Neljältä kantilta mitattaessa pareittain (ylä, ala sekä oikea, vasen...rakotulkilla saa olla eroa 0,03 - 0,05 millimetriä, eli sulla on vielä iso ongelma.
      Vaikea selittää näin, kaiva jostain vetuksen ohje kyseiseen asiaan.

      • Sirius

        Linjaus l rihtaus tulee suorittaa huolella.
        Asentajan on hyvä huomioida myös seuraavia "nippeliasioita"
        Linjataessa kaseli helposti roikkuu, tai painuu.
        Tätä esiintyy helposti jo yli 1,5 metrin matkalla jos akselin pää on ilman kannatusta.
        Aluksen ollessa maalla voi sen rungon asento olla erilaienn kuin vedessä ts aluskin voi roikkua tai olla kyömyllään.
        Rakentamalla vannasputkeen rihtaussovitteen saat
        akselin roikkumisen pienennettyä. Vannasputken oletan olevan suoran ja asennettu niinkuin se on tehty. Eli takalaakeri on yksi sovitin, vannasputken sovitin toinen ja näin pääset ehkä alle 1,5 m päähän vannasputkest kiinnitylaippaan.
        Rihtaa akselilla ja käännä kone juuri siihen mihin kaseli osoittaa. Itse nostan akselia ylös (roikun pois)n. 1 mm. ko matkalta. Jäykässä kytkennässä kun koeajo on rihtauksen jälkeen suoritettu ja mahdollinen "akselin lenko poistettu" kiinnitän moottorin alammat kannatinmutterit pienellä hitsipropilla, tai käytän kaksoimutteria liimalukitusta.
        Mitä tarkempi linjaus on sitä tasasempi, värinätömpi ja äänetttömämpi on aksein toiminta.


      • Ulkopuolinen
        Sirius kirjoitti:

        Linjaus l rihtaus tulee suorittaa huolella.
        Asentajan on hyvä huomioida myös seuraavia "nippeliasioita"
        Linjataessa kaseli helposti roikkuu, tai painuu.
        Tätä esiintyy helposti jo yli 1,5 metrin matkalla jos akselin pää on ilman kannatusta.
        Aluksen ollessa maalla voi sen rungon asento olla erilaienn kuin vedessä ts aluskin voi roikkua tai olla kyömyllään.
        Rakentamalla vannasputkeen rihtaussovitteen saat
        akselin roikkumisen pienennettyä. Vannasputken oletan olevan suoran ja asennettu niinkuin se on tehty. Eli takalaakeri on yksi sovitin, vannasputken sovitin toinen ja näin pääset ehkä alle 1,5 m päähän vannasputkest kiinnitylaippaan.
        Rihtaa akselilla ja käännä kone juuri siihen mihin kaseli osoittaa. Itse nostan akselia ylös (roikun pois)n. 1 mm. ko matkalta. Jäykässä kytkennässä kun koeajo on rihtauksen jälkeen suoritettu ja mahdollinen "akselin lenko poistettu" kiinnitän moottorin alammat kannatinmutterit pienellä hitsipropilla, tai käytän kaksoimutteria liimalukitusta.
        Mitä tarkempi linjaus on sitä tasasempi, värinätömpi ja äänetttömämpi on aksein toiminta.

        Ei voi kuin ihailla vastaajien ammattitaitoa ja halua auttaa kysyvää. yst. terveisin PH


      • keppiveto
        Ulkopuolinen kirjoitti:

        Ei voi kuin ihailla vastaajien ammattitaitoa ja halua auttaa kysyvää. yst. terveisin PH

        Kiitettävää ystävällisyyttä ohjeitten antamisessa.
        Täytyy siis jumpata sen akselin kanssa vielä kevään tullessa.


      • Sirius kirjoitti:

        Linjaus l rihtaus tulee suorittaa huolella.
        Asentajan on hyvä huomioida myös seuraavia "nippeliasioita"
        Linjataessa kaseli helposti roikkuu, tai painuu.
        Tätä esiintyy helposti jo yli 1,5 metrin matkalla jos akselin pää on ilman kannatusta.
        Aluksen ollessa maalla voi sen rungon asento olla erilaienn kuin vedessä ts aluskin voi roikkua tai olla kyömyllään.
        Rakentamalla vannasputkeen rihtaussovitteen saat
        akselin roikkumisen pienennettyä. Vannasputken oletan olevan suoran ja asennettu niinkuin se on tehty. Eli takalaakeri on yksi sovitin, vannasputken sovitin toinen ja näin pääset ehkä alle 1,5 m päähän vannasputkest kiinnitylaippaan.
        Rihtaa akselilla ja käännä kone juuri siihen mihin kaseli osoittaa. Itse nostan akselia ylös (roikun pois)n. 1 mm. ko matkalta. Jäykässä kytkennässä kun koeajo on rihtauksen jälkeen suoritettu ja mahdollinen "akselin lenko poistettu" kiinnitän moottorin alammat kannatinmutterit pienellä hitsipropilla, tai käytän kaksoimutteria liimalukitusta.
        Mitä tarkempi linjaus on sitä tasasempi, värinätömpi ja äänetttömämpi on aksein toiminta.

        Olipa niin hyvin selitetty että täytyy kysyä, olisiko mahdollista konsultioda keväällä kun vene on vedessä, ja mitä maksais?


      • KariL
        Sirius kirjoitti:

        Linjaus l rihtaus tulee suorittaa huolella.
        Asentajan on hyvä huomioida myös seuraavia "nippeliasioita"
        Linjataessa kaseli helposti roikkuu, tai painuu.
        Tätä esiintyy helposti jo yli 1,5 metrin matkalla jos akselin pää on ilman kannatusta.
        Aluksen ollessa maalla voi sen rungon asento olla erilaienn kuin vedessä ts aluskin voi roikkua tai olla kyömyllään.
        Rakentamalla vannasputkeen rihtaussovitteen saat
        akselin roikkumisen pienennettyä. Vannasputken oletan olevan suoran ja asennettu niinkuin se on tehty. Eli takalaakeri on yksi sovitin, vannasputken sovitin toinen ja näin pääset ehkä alle 1,5 m päähän vannasputkest kiinnitylaippaan.
        Rihtaa akselilla ja käännä kone juuri siihen mihin kaseli osoittaa. Itse nostan akselia ylös (roikun pois)n. 1 mm. ko matkalta. Jäykässä kytkennässä kun koeajo on rihtauksen jälkeen suoritettu ja mahdollinen "akselin lenko poistettu" kiinnitän moottorin alammat kannatinmutterit pienellä hitsipropilla, tai käytän kaksoimutteria liimalukitusta.
        Mitä tarkempi linjaus on sitä tasasempi, värinätömpi ja äänetttömämpi on aksein toiminta.

        Voisitko vilkaista keskustelua tuolla aika yhäällä "S-vetolaite vs. akseliveto?"

        Siellä kaipaisin just asiaa tietävän infoa otsikon probleemaan?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      105
      5731
    2. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

      (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    3. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

      Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    4. Kaivattusi nimi vol.3

      Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    5. Alkanut tuntua siltä

      Että taisi olla kusetusta koko homma alusta saakka.
      Ikävä
      124
      1097
    6. 6 vkoa kulunut ilman sua

      …ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    7. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

      Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    8. Nii, mites ne

      Hampaat??
      Ikävä
      66
      857
    9. Joululahja/Jouluntoivotus

      Millainen kaivatulle
      Ikävä
      75
      798
    10. Salailu jatkuu, poliisi tutkii

      Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää
      Ähtäri
      17
      741
    Aihe