Moottorilinjaus

keppiveto

Joku osaa varmaan kertoa miten tarkka pitää akselivetoisessa olla linjaus moottoriin?
Irrotin akselin syksyllä ja linjaus oli aivan metsässä. Takimmaista akselitukea oikaisemalla tuli sivusuunta kuntoon, korkeussuuntaan ei ilman erikoistyökalua saanut kuin vasenta takasäätöä moottorista nostettua. Mutta sillä akseli osui parin millin päähän suorasta ja meni kevyesti painamalla sisään.
-Eli onko nyt asia kunnossa vai onko moottorini liikaa sivuvinossa tai pitääkö ehdottomasti myös etummaisia säätöjä muuttaa?

6

1378

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *asentaja*

      Työnnettäessä akselin laippa päin kytkimen laippaa mittaat rakoa.
      Neljältä kantilta mitattaessa pareittain (ylä, ala sekä oikea, vasen...rakotulkilla saa olla eroa 0,03 - 0,05 millimetriä, eli sulla on vielä iso ongelma.
      Vaikea selittää näin, kaiva jostain vetuksen ohje kyseiseen asiaan.

      • Sirius

        Linjaus l rihtaus tulee suorittaa huolella.
        Asentajan on hyvä huomioida myös seuraavia "nippeliasioita"
        Linjataessa kaseli helposti roikkuu, tai painuu.
        Tätä esiintyy helposti jo yli 1,5 metrin matkalla jos akselin pää on ilman kannatusta.
        Aluksen ollessa maalla voi sen rungon asento olla erilaienn kuin vedessä ts aluskin voi roikkua tai olla kyömyllään.
        Rakentamalla vannasputkeen rihtaussovitteen saat
        akselin roikkumisen pienennettyä. Vannasputken oletan olevan suoran ja asennettu niinkuin se on tehty. Eli takalaakeri on yksi sovitin, vannasputken sovitin toinen ja näin pääset ehkä alle 1,5 m päähän vannasputkest kiinnitylaippaan.
        Rihtaa akselilla ja käännä kone juuri siihen mihin kaseli osoittaa. Itse nostan akselia ylös (roikun pois)n. 1 mm. ko matkalta. Jäykässä kytkennässä kun koeajo on rihtauksen jälkeen suoritettu ja mahdollinen "akselin lenko poistettu" kiinnitän moottorin alammat kannatinmutterit pienellä hitsipropilla, tai käytän kaksoimutteria liimalukitusta.
        Mitä tarkempi linjaus on sitä tasasempi, värinätömpi ja äänetttömämpi on aksein toiminta.


      • Ulkopuolinen
        Sirius kirjoitti:

        Linjaus l rihtaus tulee suorittaa huolella.
        Asentajan on hyvä huomioida myös seuraavia "nippeliasioita"
        Linjataessa kaseli helposti roikkuu, tai painuu.
        Tätä esiintyy helposti jo yli 1,5 metrin matkalla jos akselin pää on ilman kannatusta.
        Aluksen ollessa maalla voi sen rungon asento olla erilaienn kuin vedessä ts aluskin voi roikkua tai olla kyömyllään.
        Rakentamalla vannasputkeen rihtaussovitteen saat
        akselin roikkumisen pienennettyä. Vannasputken oletan olevan suoran ja asennettu niinkuin se on tehty. Eli takalaakeri on yksi sovitin, vannasputken sovitin toinen ja näin pääset ehkä alle 1,5 m päähän vannasputkest kiinnitylaippaan.
        Rihtaa akselilla ja käännä kone juuri siihen mihin kaseli osoittaa. Itse nostan akselia ylös (roikun pois)n. 1 mm. ko matkalta. Jäykässä kytkennässä kun koeajo on rihtauksen jälkeen suoritettu ja mahdollinen "akselin lenko poistettu" kiinnitän moottorin alammat kannatinmutterit pienellä hitsipropilla, tai käytän kaksoimutteria liimalukitusta.
        Mitä tarkempi linjaus on sitä tasasempi, värinätömpi ja äänetttömämpi on aksein toiminta.

        Ei voi kuin ihailla vastaajien ammattitaitoa ja halua auttaa kysyvää. yst. terveisin PH


      • keppiveto
        Ulkopuolinen kirjoitti:

        Ei voi kuin ihailla vastaajien ammattitaitoa ja halua auttaa kysyvää. yst. terveisin PH

        Kiitettävää ystävällisyyttä ohjeitten antamisessa.
        Täytyy siis jumpata sen akselin kanssa vielä kevään tullessa.


      • Sirius kirjoitti:

        Linjaus l rihtaus tulee suorittaa huolella.
        Asentajan on hyvä huomioida myös seuraavia "nippeliasioita"
        Linjataessa kaseli helposti roikkuu, tai painuu.
        Tätä esiintyy helposti jo yli 1,5 metrin matkalla jos akselin pää on ilman kannatusta.
        Aluksen ollessa maalla voi sen rungon asento olla erilaienn kuin vedessä ts aluskin voi roikkua tai olla kyömyllään.
        Rakentamalla vannasputkeen rihtaussovitteen saat
        akselin roikkumisen pienennettyä. Vannasputken oletan olevan suoran ja asennettu niinkuin se on tehty. Eli takalaakeri on yksi sovitin, vannasputken sovitin toinen ja näin pääset ehkä alle 1,5 m päähän vannasputkest kiinnitylaippaan.
        Rihtaa akselilla ja käännä kone juuri siihen mihin kaseli osoittaa. Itse nostan akselia ylös (roikun pois)n. 1 mm. ko matkalta. Jäykässä kytkennässä kun koeajo on rihtauksen jälkeen suoritettu ja mahdollinen "akselin lenko poistettu" kiinnitän moottorin alammat kannatinmutterit pienellä hitsipropilla, tai käytän kaksoimutteria liimalukitusta.
        Mitä tarkempi linjaus on sitä tasasempi, värinätömpi ja äänetttömämpi on aksein toiminta.

        Olipa niin hyvin selitetty että täytyy kysyä, olisiko mahdollista konsultioda keväällä kun vene on vedessä, ja mitä maksais?


      • KariL
        Sirius kirjoitti:

        Linjaus l rihtaus tulee suorittaa huolella.
        Asentajan on hyvä huomioida myös seuraavia "nippeliasioita"
        Linjataessa kaseli helposti roikkuu, tai painuu.
        Tätä esiintyy helposti jo yli 1,5 metrin matkalla jos akselin pää on ilman kannatusta.
        Aluksen ollessa maalla voi sen rungon asento olla erilaienn kuin vedessä ts aluskin voi roikkua tai olla kyömyllään.
        Rakentamalla vannasputkeen rihtaussovitteen saat
        akselin roikkumisen pienennettyä. Vannasputken oletan olevan suoran ja asennettu niinkuin se on tehty. Eli takalaakeri on yksi sovitin, vannasputken sovitin toinen ja näin pääset ehkä alle 1,5 m päähän vannasputkest kiinnitylaippaan.
        Rihtaa akselilla ja käännä kone juuri siihen mihin kaseli osoittaa. Itse nostan akselia ylös (roikun pois)n. 1 mm. ko matkalta. Jäykässä kytkennässä kun koeajo on rihtauksen jälkeen suoritettu ja mahdollinen "akselin lenko poistettu" kiinnitän moottorin alammat kannatinmutterit pienellä hitsipropilla, tai käytän kaksoimutteria liimalukitusta.
        Mitä tarkempi linjaus on sitä tasasempi, värinätömpi ja äänetttömämpi on aksein toiminta.

        Voisitko vilkaista keskustelua tuolla aika yhäällä "S-vetolaite vs. akseliveto?"

        Siellä kaipaisin just asiaa tietävän infoa otsikon probleemaan?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin kun katsoit salaa ja

      Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      64
      5270
    2. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

      No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      2549
    3. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

      Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      269
      2431
    4. Katu täyttyy...

      Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2369
    5. Korjaa toki jos...

      Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      19
      1754
    6. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

      Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      227
      1523
    7. Taas joku junan alle

      Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      53
      1102
    8. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

      Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      13
      1053
    9. Joko luovutat

      Mun suhteen?
      Ikävä
      90
      1046
    10. Jalat alta

      Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      73
      1003
    Aihe