Satuin tuossa joutessani räpläilemään karttaplotterin asetuksia. Eranto on automaattisesti asetettu, en tiedä, tuleeko se plotterin softasta vai kartoista (Navionicsin kortti). Ihmeekseni huomasin, että laite kertoi erannon olevan 9E. Minusta sen ei pitäisi olla ihan niin iso Suomenlahdella, alle kahdeksan olin saavinani tulokseksi nopean laskun perusteella paperikartassa kerrotusta.
Aste sinne tai tänne nyt ei paljoa merkitse, mutta kummastelinpa vaan.
Eranto Suomenlahdella
21
735
Vastaukset
- empä-tiiä-tätä
Eikös tuo GPS- järjestelmä käytä omaa geodeettisesta koordinaatistosta poikkeavaa järjestelmää (olettaa pallon pyöreäksi), ja lukemat korjataan karttakoordinaateiksi eri ohjelmalla, johon on huomioitu korjausaikainen eranto ym poikkeamat.
- tulipa-katsottua
Vuoden 2013 merikarttasarja näkyy sanovan, että eranto on Helsingin edustalla ollut 7 astetta 15 min itään vuonna 2010 ja vuotuinen muutos on 9 min itään, eli nykyisin se siis olisi tasan 8 astetta itään.
- kumpi
Tarkoittaako se että oikeasti pohjoinen on 8 astetta lännempänä kuin kompassi näyttää, vai päinvastoin?
- tärkeintäonnavigointi
Eranto (engl. variation) tarkoittaa, että magneettinen pohjoinen eroaa maantieteellisestä pohjoisesta. Tuo magneettinen pohjoinapa sijaitsee Kanadan pohjoisosassa, eli hyvin selvästi erossa pohjoisella jäämerellä sijaitsevasta maantieteellisestä pohjoisnavasta.
Tuo eranto on hyvin erilainen eripuolilla maapalloa. Vaihtelua on nollasta useisiin kymmeniin asteisiin. Meillä vallitseva itäinen E : llä merkitty eranto tarkoittaa, että magneettinen pohjoinen poikkeaa esim. tässä tapauksessa tuon 8 astetta itään maantieteellisestä pohjoisesta, eli E niinkuin itä (East).
Läntinen eranto merkitään tietysti W :llä. Sitä alkaa esiintyä jo Ruotsin puolella muutama aste. Yhdysvaltojen pohjoisissa osissa on paikoin yli 20 asteen erantoja. Kanadan ppuolella jopa yli 30 asteen arvoja.
Hanki Suomen Navigaatioliiton saaristolaivurin oppikirja ja käy se läpi. Siellä on myös paljon harjoitustehtäviä, jotka auttavat itseopiskelussa. - tärkeintäonnavigointi
tärkeintäonnavigointi kirjoitti:
Eranto (engl. variation) tarkoittaa, että magneettinen pohjoinen eroaa maantieteellisestä pohjoisesta. Tuo magneettinen pohjoinapa sijaitsee Kanadan pohjoisosassa, eli hyvin selvästi erossa pohjoisella jäämerellä sijaitsevasta maantieteellisestä pohjoisnavasta.
Tuo eranto on hyvin erilainen eripuolilla maapalloa. Vaihtelua on nollasta useisiin kymmeniin asteisiin. Meillä vallitseva itäinen E : llä merkitty eranto tarkoittaa, että magneettinen pohjoinen poikkeaa esim. tässä tapauksessa tuon 8 astetta itään maantieteellisestä pohjoisesta, eli E niinkuin itä (East).
Läntinen eranto merkitään tietysti W :llä. Sitä alkaa esiintyä jo Ruotsin puolella muutama aste. Yhdysvaltojen pohjoisissa osissa on paikoin yli 20 asteen erantoja. Kanadan ppuolella jopa yli 30 asteen arvoja.
Hanki Suomen Navigaatioliiton saaristolaivurin oppikirja ja käy se läpi. Siellä on myös paljon harjoitustehtäviä, jotka auttavat itseopiskelussa.Korjausta edelliseen. Katsoin vanhoja erantokäyriä. Nolla eranto sijaitsee Norjan rannikolla. Ruotsissa on siis vielä sama itäinen E ( ) eranto kuten meilläkin. Se läntinen eranto on W (-) eli miinusmerkkinen.
Kun 60- luvulla aloitin navigoinnin oli itämeren itäosissa 5 (E) asteen eranto ja nyt sitä on jo 10 astetta. Niin se muuttuu vuosien mittaan. - kasvun-kasvu
tärkeintäonnavigointi kirjoitti:
Korjausta edelliseen. Katsoin vanhoja erantokäyriä. Nolla eranto sijaitsee Norjan rannikolla. Ruotsissa on siis vielä sama itäinen E ( ) eranto kuten meilläkin. Se läntinen eranto on W (-) eli miinusmerkkinen.
Kun 60- luvulla aloitin navigoinnin oli itämeren itäosissa 5 (E) asteen eranto ja nyt sitä on jo 10 astetta. Niin se muuttuu vuosien mittaan.Paperikartoissa on painettuna paljonko eranto on nyt ja paljonko se muuttuu vuodessa. Nämä löytyy kompassiruusun keskeltä. Esimerkiksi Suomenlahdella Porkkalan edustalla lukee eranto 7°45' E (2015) ja vuotuinen muutos 9'
Muutoskin on kiihtymään päin. Jos erantoa laskee taaksepäin viisi vuosikymmentä 9 minuutin vuosivauhdilla, niin 60-luvulla erannon olisi pitänyt olla lähellä nollaa. - navigaatsio
Tuon viiden asteen erannon kyllä muistan hyvin, sillä teimme harjoitustehtäviä sillä lukemalla ja se oli tuohon aikaan maamme itäosien eranto.
Muistelen, että nollakäyrä kulki tuohon aikaan Ahvenanmaan yli. Luultavasti tuo muuttumisnopeus ei ole ollut vakio näinä kuluneina vuosina. - 10-14
kasvun-kasvu kirjoitti:
Paperikartoissa on painettuna paljonko eranto on nyt ja paljonko se muuttuu vuodessa. Nämä löytyy kompassiruusun keskeltä. Esimerkiksi Suomenlahdella Porkkalan edustalla lukee eranto 7°45' E (2015) ja vuotuinen muutos 9'
Muutoskin on kiihtymään päin. Jos erantoa laskee taaksepäin viisi vuosikymmentä 9 minuutin vuosivauhdilla, niin 60-luvulla erannon olisi pitänyt olla lähellä nollaa.Juu, näkyy kiihtyvän. Vilkaisin eilen läntisen Suomenlahden karttasarjaa, joka ei ollut aivan tuorein. Siinä kerrotaan Helsingin edustalla muutoksen olleen vuonna 2000 kuusi kaariminuttia itään. 10 vuodessa oli siis muutos kiihtynyt kolmella kaariminuutilla.
- MihinTarvitaan
Kertokaahan miksi ihmeessä karttaplotterin kanssa pelatessanne välitätte yhtääbn mitään erannosta tai eksymästä?
Plotteri näyttää missä olette ja minne menette. Mihin tarvitaan mitään muuta?- AinaTarvitaan
Koska aina pitää pystyä tarpeen vaatiessa vaihtamaan perinteiseen navigaatiomoodiin. Näin siitä huolimatta, etten minäkään ole perinteistä menetelmää ainakaan kymmeneen vuoteen tarvinnut.
- 10-14
Silkasta uteliaisuudesta minä tuohon kiinnitin huomiota. Käytännön merkitystä ei asialla juuri ole, ei edes siinä tilanteessa, että plotteri ja varalla oleva käsi-GPS pimenisivät. Saaristossa riittää navigointiin sellainen 10-15 asteen tarkkuus oikein hyvin. Valtamerillä se on eri juttu, jokainen tajuaa, miten voi käydä, jos Liverpoolista länteen lähtiessä ajaa asteen pieleen.
- juuri.päinvastoin
10-14 kirjoitti:
Silkasta uteliaisuudesta minä tuohon kiinnitin huomiota. Käytännön merkitystä ei asialla juuri ole, ei edes siinä tilanteessa, että plotteri ja varalla oleva käsi-GPS pimenisivät. Saaristossa riittää navigointiin sellainen 10-15 asteen tarkkuus oikein hyvin. Valtamerillä se on eri juttu, jokainen tajuaa, miten voi käydä, jos Liverpoolista länteen lähtiessä ajaa asteen pieleen.
Kolme astetta pieleen juhannuksen sumussa ja olet mailin päästä kivillä kepin väärällä puolen. Valtamerellä ei niin väliä ole, koska gps:n puutteessa paikka kuitenkin tarkennetaan tähtitieteellisellä havainnolla, eikä maata lähestytä, jos ei tiedetä, missä ollaan. Kompassisuunnan pitäminen auttaa vain huomenna olemaan lähempänä suunniteltua reittiä.
- 10-14
Höpsistä. Jos saaristossa iskee sumu eikä plotteri/GPS pelaa, niin silloin ankkuroidutaan ja jäädään odottamaan sumun hälvenemistä ja mahdollisuutta jatkaa visuaalisen paikannuksen varassa. Vain typerykset yrittävät ajaa asteen tarkkuudella kompassin varassa. Tosin niiden typerysten jäljiltähän Itämerellä onkin tuhansia hylkyjä.
- meku-ups
10-14 kirjoitti:
Höpsistä. Jos saaristossa iskee sumu eikä plotteri/GPS pelaa, niin silloin ankkuroidutaan ja jäädään odottamaan sumun hälvenemistä ja mahdollisuutta jatkaa visuaalisen paikannuksen varassa. Vain typerykset yrittävät ajaa asteen tarkkuudella kompassin varassa. Tosin niiden typerysten jäljiltähän Itämerellä onkin tuhansia hylkyjä.
Höpönlöpön. Mittaa kartasta ennakot käännöspisteille, tiedä veneesi kääntösäde, aja kompassisuuntaa alle asteen tarkkuudella ja voit ajaa pitkänkin pätkän edes katsomatta eteesi. Esimerkiksi Merivoimat harjoittelee hyvin paljon navigointia ilman mitään sähköisiä apuvälineitä, koska kovassa tilanteessa ei GPS:n toiminta ole taattu ja tutkasäteilyäkin halutaan välttää. Silti se ohjusvene kiitää kolmeakymmentä solmua sotilasväylillä, joista vieläpä puuttuu ne kaikki suuret ja värikkäät merkit ja linjataulut, johon veneilijät ovat tottuneet.
Veneilijän ei tarvitse osata navigoida samalla tavoin kuin ammattimerenkulkijan. En silti lähtisi kutsumaan typerykseksi niitä, jotka edes yrittävät. - Meku-ups
meku-ups kirjoitti:
Höpönlöpön. Mittaa kartasta ennakot käännöspisteille, tiedä veneesi kääntösäde, aja kompassisuuntaa alle asteen tarkkuudella ja voit ajaa pitkänkin pätkän edes katsomatta eteesi. Esimerkiksi Merivoimat harjoittelee hyvin paljon navigointia ilman mitään sähköisiä apuvälineitä, koska kovassa tilanteessa ei GPS:n toiminta ole taattu ja tutkasäteilyäkin halutaan välttää. Silti se ohjusvene kiitää kolmeakymmentä solmua sotilasväylillä, joista vieläpä puuttuu ne kaikki suuret ja värikkäät merkit ja linjataulut, johon veneilijät ovat tottuneet.
Veneilijän ei tarvitse osata navigoida samalla tavoin kuin ammattimerenkulkijan. En silti lähtisi kutsumaan typerykseksi niitä, jotka edes yrittävät.Sumussakin varmasti löytyy yksi kiinteä merkki, joka on tarpeeksi lähellä sen nähdäksesi. Siitä kartalle suunnat seuraaville väyläosuuksille, tasainen nopeus veneelle ja sekunttikello käyntiin. Väyläosuuksien pituuden kun olet mitannut, niin kellosta katsot milloin tulee kääntyä. Teoriassa voit ajaa vaikka helsingistä hankoon katsomatta eteesi. Todellisuudessa haastavaa, mutta ei mahdotonta, ja tekee sitä muutkin tolla merellä, tälläkin hetkellä. Ei muuta kuin mukavia harjoitteluhetkiä :)
- Merkillistä
Meku-ups kirjoitti:
Sumussakin varmasti löytyy yksi kiinteä merkki, joka on tarpeeksi lähellä sen nähdäksesi. Siitä kartalle suunnat seuraaville väyläosuuksille, tasainen nopeus veneelle ja sekunttikello käyntiin. Väyläosuuksien pituuden kun olet mitannut, niin kellosta katsot milloin tulee kääntyä. Teoriassa voit ajaa vaikka helsingistä hankoon katsomatta eteesi. Todellisuudessa haastavaa, mutta ei mahdotonta, ja tekee sitä muutkin tolla merellä, tälläkin hetkellä. Ei muuta kuin mukavia harjoitteluhetkiä :)
Se merkki voi tietenkin olla veneen kölin alla.
- blindverwendung
Nämä harjoitukset ovat tietenkin hyödyllisiä ja kehittävät veneilytaitoja, mutta tosipaikan tullen eivät kyllä tavalliselta veneiljijältä onnistu. Kukaan ei niitä jaksa harjoitella niin paljoa, että tarvittava varmuus saavutetaan.
Siellä veneessä tilanne on valovuoden päässä siitä mitä kirjoituspöydän ääressä on navigoitu. Elävässä elämässä niitä muuttujia on yksinkertaisesti liian paljon. Yksikertaisenkin laskujen tekeminen siinä ympäristössä on monille vaikeaa, eli huippupäässälaskijasta tulee stressaavassa ympäristössä tavis ja kehnosta laskumihestä tulee surkea - itse kuulun tuohon jälkimmäiseen ryhmään.
Tunnen jonkun verran tuota vaativampaa navigointiympäristöä sekä ilmailun että veneilyn puolelta ja voin vakuuttaa, että huolimatta kattavista reittisuunnitelmista tilanne voi yllättävän nopeasti kehittyä siten, että tuo hyvä plaani on heitettävä siivuun ja alettava väsäämään uutta. - EiTeeMitään
AinaTarvitaan kirjoitti:
Koska aina pitää pystyä tarpeen vaatiessa vaihtamaan perinteiseen navigaatiomoodiin. Näin siitä huolimatta, etten minäkään ole perinteistä menetelmää ainakaan kymmeneen vuoteen tarvinnut.
Se perinteinen moodi on kartta ja kompassi sekä tiedot eksymästä ja erannosta.
Jos plotteri ei toimi ei plotterin erannollakaan tee mitään ja jos plotteri toimii ei silti plotterin erannolla tee mitään. - Just-silleen
Ei plottereissa ole mitään erantoa sen enempää kuin radio- tai hyrräkompassissakaan, eranto on vain magneettikompassin näyttövirhe .
- suunnnnist
Itse laitteessa ei tietenkään ole mitään perinteisen kompassin ongelmia, mutta asetuksista sen saa näyttämään myös mageneettista suuntaa niin halutessa ja silloin on se paikallinen eranto nähtävissä siellä laitteen kompassisuunnassa.
Jos tuosta magneettisestasuunnasta sitten halutaan laskea sijainti kartalle niin eranto on sisällytettävä siihen suuntalaskuun. Kun lasketaan kohti tosisuuntaa käytetään tosimerkkejä - kuten muistisäännössä sanotaan. - en.ankkuroi
10-14 kirjoitti:
Höpsistä. Jos saaristossa iskee sumu eikä plotteri/GPS pelaa, niin silloin ankkuroidutaan ja jäädään odottamaan sumun hälvenemistä ja mahdollisuutta jatkaa visuaalisen paikannuksen varassa. Vain typerykset yrittävät ajaa asteen tarkkuudella kompassin varassa. Tosin niiden typerysten jäljiltähän Itämerellä onkin tuhansia hylkyjä.
Kuka mitenkin. Kerran olen vetänyt Hangon edustalla pitkää letkaa perässäni hitaalla nopeudella. Liki jokaisen reimarin takaa liittyi yksi lisää letkaan. Se tapahtui ajalla ennen deccaa, omassa veneessä välineet olivat juuri kartta kompassi ja kello. Hidas nopeus taas johtui siitä, ettei pieni peräprutku jaksanut 20-jalkaista venettä kovempaa viedä.
Väylällä pysyminen ei ollut ongelma silloin, eikä muillakaan kerroilla, kun sumua sattui. Kuten meku-ups kertoi, voi matkaa jatkaa ilman plotteriakin. Tekisin niin nytkin. Ja sumu voi tulla myös keskellä selkää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2251588- 371449
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊621288Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!731280- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18992Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per179883