Vanhojen romujen tekohengitys

Yammu-setä

Ei ole ihme että Suomi on lamassa kun täällä yritetään tekohengittää parikymmentä vuotta vanhoja 2-tahtiperämoottoreita sen sijaan että ostettaisiin uusia toimivia 4-tahtikoneita!

78

200

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Teovoo

      Kuka piru ny jollain ikivanhalla raskaalla, monimutkaisella sekä huoltokorjaamojen "lottovoitolla" varustettua myllyä viitsisi ostaa, muuten kuin joku pöljä.
      20v 2T koneelle on vasta juuri sisäänajoaika, jolloin vasta alkaa kunnolla kulkemaan.
      Ne kalastukseen vetoavat sunnuntaipiirit eivät tiedä, että Lidlistä saa kalaa 6€ kg.
      Ei tarvitsisi kallista valuuttaa kärrätä ulkomaille muutaman vuoden kestävien perätuuppareiden vuoksi.

      • vm41

        Oikeassa olet.
        Joku 4T kauppias, jolla kulkee huonosti, on taas hätää kärsimässä ja yrittää mainostaa täällä halvalla.


    • kehitys.ei.kehity

      Ai nykysiä moottoreita tarvii jo 20 vuotiaina tekohengittää. Onpa kehitys mennyt taaksepäin. Minulla on 37 vuotta vanha vuoden -78 2-tahti Yamaha eikä sitä ole mitenkään vielä tarvinnut tekohengittää.

      • uudessavarapahempi

        Ensimmäisessä matkaveneessä oli 60- luvun Volvo-Penta, lähti käyntiin aina kun vaan tankissa oli pottoainetta ja akussa virtaa. Joskus venenäyttelyssä V-P myyjä kyseli että onko moottorilla jo ikää yli 20 vuotta, kun venemoottorit ovat kuulemma jo aika loppu sillä käytöllä. Tuumasin siihen että on 40 vuotta ja noinko huonoja nykyiset moottorit sitten ovat. Sanoin tekeväni moottoriini ennemmin peruskunnostuksen kun se on sen jälkeen kestävämpi kuin uusi. Seuraavassa veneessä uudempi -80 luvun lopun V-P jota joutuikin sitten jo tekohengittämään. Nyt käytössä on yli 40v vanha diesel, ei mitään ongelmia sen kanssa,


    • hekohekohonkhonk

      Jaaha, että nelitahtiperämoottoreita ostamalla saadaan suomi nousuun? Kuinka montaa perämoottoria suomessa nykyään valmistetaan? Mun käsittääkseni rahat valuu sinne missä niitä tuotteitakin tehdään, häh? Ei se homma niin mee, että mä pesen sun paitas ja sä peset mun paitani.Ei nii mut saadaan sadan prosentin liikevaihto...

      • 4-tahti

        Paljonko on 100% liikevaihto


      • kokojf

        Se on paljon.


    • gontra

      Varmaan joku "Sipilän" porukasta, jolla on samanlainen idioottivarma >Suomi kukoistukseen< keino, kuin autoveron uusiminenkin.
      Luultavasti kuvittelee vielä olevansa "eliittiä", sekä kuuluvansa omistavaan luokkaan, omistaessaan osan velkaisesta 4T distaan.

    • sfftt

      1995 mallinen 2-tahti perämoottori on todellakin haluttua tavaraa. Ikävä vain että niitä on niin vähän tarjolla kun omistajat pitävät niistä niin hyvää huolta eivätkä raaski luopua.

      • bower

        Itseni kohdalla ainakin polttoaineenkulutus ratkaisi 4t eduksi, aiemmin omistin 90hp 2T evarin vm91 tehtaan ilmoittama kulutus 52 l/h toki en täysillä ajellut juuri koskaan mutta silti söi rajusti. nykyisin ajelen hymyssä suin 90hp suzukilla markkinoiden pienin kulutus 32 l/h matka ajussa alle 10 l. en kyllä kaipaa 2t moottoreita.


      • Huonomainos

        Moottori kauppiaan kannattaisi ensin opiskella käsitteitä. Poltoaineenkulutus ilmoitetaan liikkuvissa laitteissa suhteessa matkaan.


      • litraatunnissa
        Huonomainos kirjoitti:

        Moottori kauppiaan kannattaisi ensin opiskella käsitteitä. Poltoaineenkulutus ilmoitetaan liikkuvissa laitteissa suhteessa matkaan.

        Ehhh... Ehkä kannattaisi itse opiskella kuinka se perämoottoreissa ilmoitetaan.


      • vm41

        Kyllä minulle on ainakin ollut päivänselvää se, paljonko maksaa matka kahden kohteen välillä.
        Joten suuri kulutus vie äkempää yleensä perille.
        Kuitenkin olen säästänyt tuhansia ja taas tuhansia siinä, kun en ole ostellut mitään kalliita "pensapihejä" säästääkseni rahaa.
        Kustannuslaskelmat edellyttävät ihan omat kriteerit, johon nuukuus ei kuulu.
        Jos jotain saa, on se jostain pois.


      • bower
        vm41 kirjoitti:

        Kyllä minulle on ainakin ollut päivänselvää se, paljonko maksaa matka kahden kohteen välillä.
        Joten suuri kulutus vie äkempää yleensä perille.
        Kuitenkin olen säästänyt tuhansia ja taas tuhansia siinä, kun en ole ostellut mitään kalliita "pensapihejä" säästääkseni rahaa.
        Kustannuslaskelmat edellyttävät ihan omat kriteerit, johon nuukuus ei kuulu.
        Jos jotain saa, on se jostain pois.

        Kaikilla ei ole retkeillessä kiire, no kuitenkin 90hp 2t moottori kuljetti venettäni noin 75 kmh syöden polttiainetta sen 52L. 90hp 4t suzuki kuljettaa samaa venettä 70 kmh ja kuluttaa 32 L. joten vain viisi kilometriä eroa huippunopeudessa mutta kulutuksessa eroa 20L. ja sama suhde pätee puolikaasulla. Perämoottoreissa ja kaikissa veneissä yleensäkin kulutus ilmoitetaan litraa/tunti, näin on ollut aina ja tulee olemaan.


      • vm41
        bower kirjoitti:

        Kaikilla ei ole retkeillessä kiire, no kuitenkin 90hp 2t moottori kuljetti venettäni noin 75 kmh syöden polttiainetta sen 52L. 90hp 4t suzuki kuljettaa samaa venettä 70 kmh ja kuluttaa 32 L. joten vain viisi kilometriä eroa huippunopeudessa mutta kulutuksessa eroa 20L. ja sama suhde pätee puolikaasulla. Perämoottoreissa ja kaikissa veneissä yleensäkin kulutus ilmoitetaan litraa/tunti, näin on ollut aina ja tulee olemaan.

        Siinäpä kulutuksen ymmärtämisen raadollisuus piileekin.
        Ankkuri pohjaan, kone käy, matka ei taitu, kello käy ja pensaa palaa.
        Siinäkö kulutuksen mittaamisen oikeellisuus. ?
        Mielestäni nämä kulutusmittaukset periytyvät ajalta "Kipinä tai Vire", kun perille pääsy ei ollut oleellinen asiassa.


    • Jammula

      -84, 2-T Jammu 30 hp:llä mennää, näitä nelitahtikoneita tarvii elvyttää jo 3 ajovuoden jälkeen

      • 2tahtia2sylinteriä

        Juu omalla reilu 10 vuotiaalla kaksitahdilla selviää omalla kevyellä huollolla. Jos moottori olisi nelitahti, niin oltaisiin jo kaksi kertaa käyty huollossa nokkahihnan vaihdossa ;)


      • bower

        Kaikissa 4t perämoottoreissa ei ole hihnaa. Ainakaan 5v ei ole tarvinnut korjaamolle viedä, ajo tunnit 700. Veikkaan että ei tarvitse vielä 2000 tunninkaan jälkeen.


    • 1990onkin2012

      Määritelläänpäs "vanha romu" faktojen valossa, ja verrataan vaikkapa päivittäisessä käytössä olevaan 2-tahtiseen kevytmoottoripyörään.

      vm. 1990 20 hv perämoottori, 2-tahtinen tietenkin, on keskimäärin käytössä toukokuun puolesta välistä syyskuun puoliväliin, siis 4 kk.
      vuodenaikakerroin 0,333333
      venettä ei juurikaan käytetä arkisin, mutta lasketaan nyt oikein himoveneilijän mukaan, että säällä kuin säällä pe, la ja su käytössä.
      viikkokerroin 0,428571
      25 vuotta x 0,333333 = 8,333 vuotta
      8,333 vuotta x 0,428571 = 3,571421
      Näin ollen, vuoden 1990 perämoottori vastaa 2012 kevytmoottoripyörää, jollaisella tuona aikana ajetaan tyypillisesti noin 5000 km/vuosi, yht siis 15000 km, eli uutuudenkarhea. Tietenkin perämoottorissa tulee muutaman vuoden välein vesipumpun siipipyörän ja sytytystulppien vaihto 25 vuoden ajanpatinan takia , mutta sehän on pikkujuttu ja kuuluu perushuoltoihin

      • 1990onkin2012

        ainiin, unohtui mainita että toisin kuin 125 kuutioisessa täystehoisessa 20 hv kevytmoottoripyörässä, 20 hv perämoottorissa on noin 450 kuutiota ja 2 sylinteriä. lisäksi moni osa on ruostumatonta terästä, eli kaikki on tehty hiukan enemmän kestämään, itseasiassa täysikaasua kestämään ja puskemaan 150 kiloista ammetta vesivastuksessa, toisin kuin kevytmoottoripyörä.


      • HyvääHuttua

        Ja mitenkä lasketaan ajomatkojen vaikutus koneeseen myös lisäksi, jos "himoveneilijä" ajaa kolmena päivänä viikossa. Sehän olisi hyvin yksilöllistä, kun joku ajaa 20 hv varttitunnin kaasupohjassa verkoille, ja uistelee sitten kolme tuntia /päivä, ja toinen ajaa 1,5 tuntia täysillä, ja tarkistaa vain rysät, ja polttelee takaisin taas puolitoista tuntia täysillä, jos keli sallii.

        Mulla on 90vm 20 Johnsson, ja on todellakin hyvässä kunnossa. Huiput on GPS-ssän mukaan 27 solmua.

        Jäi pahus vieläpä veneenperään talveksi ilman minkäänlaista suojausta viime syksyn ajon jäljiltä, ja nyt taas ensinykäisyllä käyntiin. Ensimmäistä kertaa annoin sen nyt tyhjäkäynnillä huputella puoli km, että lämpenee, ja on kakstahtiseksi yllättävän pehmeä ääninenkin.
        EN luovu millään tästä koneesta, toimii kuin ihmisen mieli, vaikka ikää on jo 25 vuotta, eikä missää kohtaa pienintäkään syöpymää, eikä hapettumaa, ja puristukset koneessa on niin, että hyvä kun kipeällä niskalla saa ympäri pyörähtämään, mutta kertanykäisyllä lähtee, nii ei se vihlaisu haittaa.

        Ollut mulla ollu jo kolme vuotta, ja tasaisen varmasti toimii. Alkuperäinen sytytyslaitteisto edelleenkin paikallaan. Nyt oon harkinnu sytytysboksin uusimista, että ei tulisi jollain reissulla sen suhteen yllätystä.
        Ajan hyvin mielelläni matka-ajot kaasu pohjassa, kun vauhti on mukavaa- 27-28 solmua .-
        Joten en kyllä mietikkää nelitahtisten hankkimista,- kun tämä Johnson maksoikin vain 400 euroa, ja peräöljytkin on täysin puhtaat kesän jälkeen.

        NO meni nyt ylistämiseksi,-mutta on todellakin hyvä kone.


      • kaksiasentoakahvassa

        täälläkin on isolohkoinen 521 cm3 evinrude neljännesvuosisadan takaa, ja ajan aina talla pohjassa ulapalla, ja toimii kuin sveitsiläinen kello. Mitähän nykypäivän kierrosrajoitteiset nelitahtikoneet tuumaisi minun ajotyylistä...


    • hummat

      Ei voi vehkeitä rinnastaa keskenään.
      MP sippaisi jo ekavuotena jos täysvetoa ylämäkeä ajettais.

    • Yammu-setä

      Hyvin on provoni herättänyt keskustelua. Aloitukseni lähti siitä että tämä palsta täyttyy lähinnä vanhojen 2-t koneiden mystisistä ongelmista kyselijöiden avauksista. Jos laittaisi vähän rahaa hieman uudempaan koneeseen, ei tarvitsisi täällä kysellä mitä ihmeellisimmistä ongelmista. Poijunpainot ovat poijunpainoja.

      • hummat

        Yleensä "mystiset" ongelmat ovat ihan mielenkiintoisia ratkaistaviksi, verraten uusien koneiden syöpymis elektronisiin voivotteluihin.


      • vm41

        Älä puhu p askaa !
        Aloituksesi pointti oli >suomi nousuun, ostamalla uusia vanhalla tekniikalla varustettuja ulkomaisia kalliita 4T koneita<


    • kalamiesvaillavertaista

      Usein niistä 4t koneissa on kuultu vieläkin mystisempiä vikoja ja kalliita huoltoja. Mutta usein ne pääsevät pienkonekorjaajan hellään huomaan. Vanhoja 2t koneita taas rassaillaan itse.

    • Kmikimkimkimn

      Kun veneilee landella niin joskus näkee näitä "osseja" tai paremminkin haistaa, 2T koneineen.
      Ei ne aina essonbaarissa istu suu vaahdossa kehumassa kimiräikköstä tai puhumassa tojotakorolloistaan.

      • hummat

        Kun 2T tuoksuu, ilmaisee se sen, että kone on ikioma, siis kokonaan maksettu.
        Ei tarvitse leikkiä rikasta, sillä rahaa löytyy vaikka kävis vähän kauempanakin, kuin vain altaassa pyörien.


    • kukkahattuveneilijä

      No kannattaahan ne vanhat käytellä loppuun. Nelitahtisella on vissit etunsa toki, useimmissa käyttötarkoituksissa. Ja ympäristön kannalta se on parempi. Mutta ympäristötietoinen ajaa vanhan moottorin teknisen käyttöikänsä päähän eikä päivitä kalustoa joka välissä uusimpaan. Hyvä huolto auttaa konetta jaksamaan ja vähän vanhempi, varsinkaan öljynpoltin, ei vorolle kelpaa yhtä hyvin kuin tuore malli.

    • vm41

      4T huoltomiehet/korjaamoiltaan eivät ehdi kiireiltään keskustelupalstalle.
      Valitettavasti 4T koneissa on vain enemmän kalliita vikamahdollisuuksia, joiden korjaamiseen kaikkien taito ei riitä.
      Pieneen tilaan ympättyä tekniikkaa ei moni poika ala sorkkimaan.
      Jos vaikka taitoa ehkä löytyisi, ei kaikilla ole kalliita erikoistyökaluja, joita vaaditaan, että homma onnistuisi.
      Odotelkaa nyt vain vielä 20-30 v, niin 2T koneet ovat jo aika harvassa, joko osaamattomien, tai tietämättömien kadotessa, silloin on näilläkin sivuilla suurin osa 4T "itkuiikkoja" kaipaamassa uudempaa ja yksinkertaisempaa tekniikkaa.
      2T harrastajat eivät aina ole mitään "persaukista" porukkaa, vaan asia on toisinpäin.
      4T väki enimmäkseen "poraa" hirveitä huoltohintoja, joita myös 2T nykyisetkin käyttäjät yrittävät kiertää, niksejä näiltä palstoilta kyselemällä.
      Sen vuoksi 4T niksikyselijöitä ei pahemmin täällä ole, kun koneet ovat vian tullessa yleensä korjaamolla.

      • vihreys

        4t koneita ei tarvitse rassata, jos ei ole varaa ostaa kuin 2t saastuttaja, suosittelen veneilyn lopettamista.Tulisipahan tehtyä edes yksi hyvä vihreä työ, samalla fossiiliset polttoaine varastot kestäisivät huomattavasti pidempään.


      • hummat
        vihreys kirjoitti:

        4t koneita ei tarvitse rassata, jos ei ole varaa ostaa kuin 2t saastuttaja, suosittelen veneilyn lopettamista.Tulisipahan tehtyä edes yksi hyvä vihreä työ, samalla fossiiliset polttoaine varastot kestäisivät huomattavasti pidempään.

        Mielestäni vihreyteen vetoajan ei kannattaisi tulla valittelemaan saastuttamisista,
        Sillä mitään 2T saastuttamisen oireita vesistöissämme ei ole ollut.
        Lopettaisi itse kaikenlaisen saastan vetämisen vessanpöntöstä alas, sekä keskittyisi Talvivaara saastuttajan eliminoimiseen ja lopettaisi jäteöljyjen kippaamisesta maastoon.
        Tuollainen suhtautuminen ympäristöasioihin on lapsellista lyhytnäköisyyttä, naiviutta, tietämättömyyttä, sekä näin tehden haukutaan väärää kohdetta, ollessaan kaksoismoralisti.


      • Ympäristö

        Pikkunelareille tullut niin vähän tunteja, että parin vuoden välein ulos laskettavaa jäteölppää on tullut tuotettua moninkertainen määrä 2-t koneiden voiteluun nähden. Palaahan se puhtaammin ekokemillä, mutta suodattimet jne..


    • gontra

      Mielestäni "pesaukisten" ei kannata 4T ostaa, sillä rahaa ei sitten riitä pensan ostoon. Varakkaammat taas ei täällä pensankulutuksiaan poraa, joten jokainen pelaa niillä korteilla jotka on jaettu.
      2T mollaajat ovat yleensä tietämätöntä, tai kateellista osaamatonta porukkaa, joka ei näe "metsää puilta".
      Olen samaa mieltä niiden kanssa jotka toteavat mollaajien olevan 4T koneiden myyjien hädänlietsojia.

    • Suzuki_dt20

      Uisteluun nelitahti olisi parempi valinta ja pitkiin siirtymiin(yleensä pienempi kulutus). Itse valitsin kaksitahti koneen koska pienehköllä järvellä matkat ei ole yleensä yli viittä kilometriä. Ja ei tarvitse aloittaa lomaa veneen huollolla tai huollattamisella, senkun sahaa käyntiin ja lähtee ajamaan. Jos tulee vikaa niin pystyy kotona sitä itse korjailemaan. Kulutus kauden aikana on yleensä 20 litraa lyhyttä siirtymisajoa (2km) Joten nelitahti ei pääsisi kunnolla oikeuksiinsa ja tuskin kerkeäisi koskaan edes lämmetä normaali lämpöönsä ennen kuin olet jo perillä, mikä ei vissiin ole hyvä asia.

    • vm41

      Mielestäni kenenkään muun, kuin ammatikseen kalastavan tai vesiliikennettä harjoittavan ei kannata valitella pensan kulutusta, sillä hupiajeluhan maksaa aina, olit sitten maalla, merellä, tai ilmassa.
      Muutaman litran "itkijöitä" poraa sivustoilla yhtenään, silti ajelevat autoillaan pitkin ja poikin ympäri kyliä, vaikka pääsisi pyörällä, tai kävellen.
      Kysymyshän on vain kustannuksista, joten jokainen pelaa oman varallisuutensa mukaan.
      Tuntuu tosiaan typerältä ajatukselta, että täytyisi alkaa osteleen kalliita 4T koneita ulkomailta, että Suomi alkaisi nousta lamasta ?
      Mistä ihmeessä siinä Suomi rahaa "tahkoaisi" ?
      Päinvastoin. "naapurimme" vaurastuisi oleellisesti, noudettuaan koneet yöaikaan meiltä, jolloin heiltä pienenesi ulkomainen lainan otto.

      • No, on sillä polttoaineenkulutuksella merkitystä ihan eri tavalla kun autossa. Otetaan esimerkkinä vaikka eräs 22 jalkainen Scout jolla veneilen kohtuullisen paljon. 250 hv Verado vie 1,2-1,3 litraa / mpk alle 5,4 solmun nopeuksilla ja 20-34 solmun välillä. Perinteinen kaksitahtinen 250 heppainen veisi ainakin puolitoistakertaa enemmän. Auto vie 7 litraa sadalla, kyseinen vene 65 litraa. Jos litrahinnaksi lasketaan veneasemien aika normi 1,9 €/litra (venekäyttöön ainoa järkevä, eli 98 €), niin Helsinki-Porvoo-Helsinki reissun hintaero on jo lähemmäs 250 euroa. Pienessä veneessä jolla käydään meripeninkulman säteellä kotirannasta verkoilla ei polttoaineenkulutuksella ole niinkään merkitystä, silloin itsekin suosisin kaksitahtista. Sen sijaan huomioiden täällä "elvytysohjeita" vaativien koneiden ikä, niin olen taipuvainen olemaan samaa mieltä aloittajan kanssa. Ei yli 20 vuotiaita koneita kannata edes yrittää rempata, ne ovat ongelmajätettä samana hetkenä kun hajoavat.


      • Todellinenkulutus
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        No, on sillä polttoaineenkulutuksella merkitystä ihan eri tavalla kun autossa. Otetaan esimerkkinä vaikka eräs 22 jalkainen Scout jolla veneilen kohtuullisen paljon. 250 hv Verado vie 1,2-1,3 litraa / mpk alle 5,4 solmun nopeuksilla ja 20-34 solmun välillä. Perinteinen kaksitahtinen 250 heppainen veisi ainakin puolitoistakertaa enemmän. Auto vie 7 litraa sadalla, kyseinen vene 65 litraa. Jos litrahinnaksi lasketaan veneasemien aika normi 1,9 €/litra (venekäyttöön ainoa järkevä, eli 98 €), niin Helsinki-Porvoo-Helsinki reissun hintaero on jo lähemmäs 250 euroa. Pienessä veneessä jolla käydään meripeninkulman säteellä kotirannasta verkoilla ei polttoaineenkulutuksella ole niinkään merkitystä, silloin itsekin suosisin kaksitahtista. Sen sijaan huomioiden täällä "elvytysohjeita" vaativien koneiden ikä, niin olen taipuvainen olemaan samaa mieltä aloittajan kanssa. Ei yli 20 vuotiaita koneita kannata edes yrittää rempata, ne ovat ongelmajätettä samana hetkenä kun hajoavat.

        Tulee aivan taatusti siitä, paljonko ajaa, ja miten ajaa.

        Ja tosiaan on järkevämpää korjata vanaha kakstahtinen,- jonka nykyiset luontoystäväliset öljyt eivät ees saastuta, jos ei palamattomana vesistöön kaadeta.- kun vanahaan kakstahtiseen ei tartte muuta korjata, kuin bensapumpun kalvo, ja vesipumpun siivet, riippuen tietysti koneesta.

        Jotai venäläistä Ruspaa tai Aldellia varmaan tarkotatte, kun väitätte, ettei kannata huoltaa, ja vähän korjata.

        80-luvun kakstahtiset ovat täysin kilpailukykyisiä kunnoltaan, ja luotettavuudeltaan jos vähänkin on pidetty huolta.

        Nelitahtisissa on nykyäänkin, vaikka mitä ongelmia, ja se se vasta kalliiksi tulee, kun huoltohinnat tiedetään.


    • vm41

      Mitä ihmettä yrität selostaa ?
      Mitä tarkoitat elvytyksellä ?
      Eihän sillä mitään merkitystä ole paljonko kone vie, ajelee vähemmän jos rahat ovat tiukilla, tai pysyy kotona.
      Jokainen ajelee sen mukaan kuin "pussissa" on varaa.
      Helsingistä Porvooseen ei kukaan täysjärkinen nyt veneellä lähde, vaikka kuinka nuuka olisi. Itse menisin autolla, joten vertailu yrityksesi on tuulesta temmattu.
      Tietenkin jos huvikseen menee, on silloin oma vika mitä se maksaa ja millä menee.
      Ei oma rahanvähyys edellytä arvostelemaan toisten koneita, paitsi kateudesta.
      En ymmärrä mistä nykyiset koneet on tehty, kun ovat hajotessaankin ympäristölle ystävällistä jätettä ??
      Ei se ole keneltäkään muulta pois, jos omistan esim. 35 vuotiaan Suomalaisen koneen, joka toimii edelleen, kuin konekauppiaalta, joka yrittää myydä vanhaa tekniikkaa olevan 4T kalliin ulkomaisen koneen.
      Sitä paitsi nykyiset koneet tuskin kestää normaali käytössä edes 15 vuotta.
      Materiaalit surkeita, elektroniikka vielä surkeampaa, oikein lypsylehmiä.

      • Et siis edes osaa kommentoida oikein, eli vastata suoraan lähetettyyn viestiin...

        Ja tuohon muuhun p:n-jauhamiseen kerron, että vene on tarkoitettu käytettäväksi! Tietenkin 22 jalkaisella ajetaan Helsingistä Porvooseen, ja sitä pidemmälle.


      • ggds344

        Minulle ainakin 2t moottorien vikojen selvittely on osa harrastusta. EI niitä veneilytunteja tule montakaan vuodessa, joten EI sillä kulutuksellakaan Ole merkitystä. Pidän 20v vanhoja 2t moottoreita vielä suht uusina. Vian löytyminen ja korjaaminen on tuottaa iloa siinä missä uistimeen tarttunut kala uisteluretkellä. Parikymmentä vuotta sitten sai jo niitä nelareita, tosin nykykoneet saattavat hieman kevyempiä??


      • vm41
        ggds344 kirjoitti:

        Minulle ainakin 2t moottorien vikojen selvittely on osa harrastusta. EI niitä veneilytunteja tule montakaan vuodessa, joten EI sillä kulutuksellakaan Ole merkitystä. Pidän 20v vanhoja 2t moottoreita vielä suht uusina. Vian löytyminen ja korjaaminen on tuottaa iloa siinä missä uistimeen tarttunut kala uisteluretkellä. Parikymmentä vuotta sitten sai jo niitä nelareita, tosin nykykoneet saattavat hieman kevyempiä??

        Mielestäni painotus oli kulutuksen kalleudessa, eikä hauskuudessa.
        Sitä paitsi kulutuksiesi määrät perustuvat vain kuvitelmiisi.


      • seagull33

        Taidan ostaa Seagullin. noin 20v romut on liian hyviä. Olisiko sittenkin Chrysler, Terhi vai Archimedes parempi.


    • 2t_evarikuski

      2-tahtikoneet on helppohoitosempia ja varmempia, kuin 4-tahtiset. syksyllä peräöljyjen tyhjennys, ja hiukan talviöljyä tilalle, keväällä uudet öljyt tilalle ja menox sano annie....... Nelareissa pitää vaihtaa tuon lisäksi koneeseen öljyt, ja suodatin. yms.. No onhan 4-tahtiset tietysti hiljasempia, ja saasteettomampia, mutta samalla myös painavampia ja suurempia, kuin vanhat 2-tahtikoneet.

      Jos harrastaisin kalastusta/uistelua yms. tai käyttötunteja tulisi enemmän kuin 20h kesässä hankisin itsekkin varmaan nelarikoneen.

      • seagullbest5

        Ainakin Yamaha ja Honda ovat tehneet nelareita yli 20 vuotta. Onko jollain omakohtaista kokemusta näistä. Ainakin vanhat Yamahan mallit ovat saatavana myös Parsun/Seaking kopioina. Kertokaa nyt onko ketju/hihna ongelmia? Venttiilien säätöä ym. Autoissa ja ruohonleikkureissa on ainakin ollut tosi kauan hyviä nelareita.


    • Kiireinen4t

      Nyt on kuule niin että puolella Suomea on tulot joilla ostaa uudempaa teknologiaa mutta ei aikaa veneillä. Osalla on aikaa veneillä mutta ei rahaa ostaa mitään 20 vuotta nuorempaa vehjettä. Aika riittää myös ropaamiseen. Ja loput istuu sisällä ja pitää sadetta

    • vm41

      Mitä halvattua kenellekkään kuuluu minkälaisella koneella joku ajelee ????
      Kummaa touhua ?
      Eihän autojenkaan kuntoja kukaan pähkäile, vaikka niitä on pihat ja puistot väärällään.
      Öljyä tippuu ja valuu niin mönkijöistä, kelkoista, ruohonleikkureista, moottorisahoista, mopoautoista, ym, ym, ym, joten perämoottoreiden öljyn tiputus ei pitäsi ketään vaivata, ellei taustalla sitten lymyilisi joku vähä-älyinen sukulaissieluineen.
      Jotkut vain ei näe >metsää puilta< tuijotellessaan vaan varpaitaan.
      Perämoottoreita on suhteessa niin vähän, kaikkiin muihin vehkeisiin verrattuna, että tuntuu lapselliselta touhulta takertua moiseen asiaan.
      Polttoaineiden kulutuksenkaan ei pitäisi häiritä ketään muuta kuin sen maksajaa, joten senkään perään ei kenenkään pitäisi porata.
      Kielletään huviajelut ensin autoilta, sekä pakotetaan ihmiset käyttämään julkisia vehkeitä ja vasta sitten aletaan itkemään 2T tiputtamien tippojen perään.

    • Yammu-setä

      Jos veneverosta tulee tehoperusteinen, pitää saastuttaville vanhan tekniikan 2-tahtikoneille laittaa veroon lisäkerroin. Onko se esim. 2 vai 3 jää virkamiesten selvitettäväksi. Päästöihinhän autojenkin verotus nykyään perustuu.

      • vm41

        Mistä ihmeestä löydät 2T saastuttavuuden ?
        Kyllä mielestäni suurin saastuttaja on uusien koneiden rakentaminen, vanhojen saasteet ovat jo häipyneet maailman tuuliin.
        Nykyiset 2T öljytkin vain parantavat vesistöjen olotilaa, sekä neutralisoivat ehkäisy, sekä huumehörhöjen kusien vaikutuksen.


      • Yammu-setä
        vm41 kirjoitti:

        Mistä ihmeestä löydät 2T saastuttavuuden ?
        Kyllä mielestäni suurin saastuttaja on uusien koneiden rakentaminen, vanhojen saasteet ovat jo häipyneet maailman tuuliin.
        Nykyiset 2T öljytkin vain parantavat vesistöjen olotilaa, sekä neutralisoivat ehkäisy, sekä huumehörhöjen kusien vaikutuksen.

        Et oo tosissas...


      • vm41
        Yammu-setä kirjoitti:

        Et oo tosissas...

        Yhtä tosissani kuin sinäkin.
        Kyllä ne paska, sekä töhnälautat ym. liemet, jotka vesistöissä kelluu, johtuvat ihan muista asioista kuin 2T deista, joten ihan turhan lapsellista osoitella jotain yhtä kohdetta jonka poistamalla maailma pelastuu.
        Kun lumet keväisin sulaa, valuu vesiin niin paljon 4T koneiden, sekä omistajien tekemää, sekä aiheuttamaa saastaa, että ei ihme, että syyllistä etsitään "aidan takaa".


      • VM41puhuu

        aivan taatusti täyttä ASIAA !

        yksikään järvi suomessa ei ole saastunu koskaan perinteisillä kakstahtisilla ajelusta- kelvottomaan kuntoon !!!
        MUTTA
        Ja ITÄMERI ja suomenlahti on saastunu suunnattomien laivamäärien,-ja muidenkin veneiden purkaessa ihan jumalattomat paskakuormansa suoraan mereen-siis vuosittain ihan suunnattomia määriä-jopa tuhansia tonneja ihkaelävää sontaa,-ja siellä seassa myös nelitahtiset perämoottorit-kun perheen emäntä kiljaisee,-.että sontapöntöt on ihan täynnä, ja paskahaisee -niin siitähän pääsee,-kun puljauttaa sen ongelman mereen !

        ja TE tyhjänpaskan hurskastelija vihreät saatte painua hevonvitun sateenkaaren aarretta etsimään, -koska ootte ihan HUPAKKOkansaa totuuden kannalta ajateltuna.

        KAHTOKAA PÖLJÄT VIHREÄT (saatanan sontaa puskevat paskiaiset) TILANNETTA AVARUUDESTA KÄSIN-jossa luonto hoitaa ihan luonnollisesti perämoottoreiden päästöt -kuin hyttysen sonnat ja olemattomat paskat- ees rapujen mitään ongelmia huomaamatta , jotka ovat äärimmäisen herkkiä saasteille.ja eivät oo koskaan välittäneet yhtää mitää muutamasta kakstahtisesta perämoottorista rapurannoilla !

        -mutta nuo ulkomaiset laivayhtiöt EIVÄT MAKSA paskatankkiensa tyhjennyksistä- vaan päästävät uskomattoman suuret saasteensa surutta mereen, ja tuhoavat ja hapattavat kaiken mitää välittämättä !!!

        ja onhan se jo vuosisatoja tunnettu tosiasia, että lohikannat järvistä ja joista tuhosi sähköyhtiöitten voimalaitokset -eikä kaksitahtiset perämoottorit !!!

        ja vihreät pökkerönpölövästit eivät tajua sitäkään- että monesti taimen iskee uistimeen kakstahtisen perämoottorin potkurivirrasta-joka kertoo omaa kieltänsä siitä,-että vihreät on täysin HUPAKKOPORUKKAA luonnon kannalta aateltuna. ja kaksitahtisista puheenollen !!!


      • Yammu-setä
        VM41puhuu kirjoitti:

        aivan taatusti täyttä ASIAA !

        yksikään järvi suomessa ei ole saastunu koskaan perinteisillä kakstahtisilla ajelusta- kelvottomaan kuntoon !!!
        MUTTA
        Ja ITÄMERI ja suomenlahti on saastunu suunnattomien laivamäärien,-ja muidenkin veneiden purkaessa ihan jumalattomat paskakuormansa suoraan mereen-siis vuosittain ihan suunnattomia määriä-jopa tuhansia tonneja ihkaelävää sontaa,-ja siellä seassa myös nelitahtiset perämoottorit-kun perheen emäntä kiljaisee,-.että sontapöntöt on ihan täynnä, ja paskahaisee -niin siitähän pääsee,-kun puljauttaa sen ongelman mereen !

        ja TE tyhjänpaskan hurskastelija vihreät saatte painua hevonvitun sateenkaaren aarretta etsimään, -koska ootte ihan HUPAKKOkansaa totuuden kannalta ajateltuna.

        KAHTOKAA PÖLJÄT VIHREÄT (saatanan sontaa puskevat paskiaiset) TILANNETTA AVARUUDESTA KÄSIN-jossa luonto hoitaa ihan luonnollisesti perämoottoreiden päästöt -kuin hyttysen sonnat ja olemattomat paskat- ees rapujen mitään ongelmia huomaamatta , jotka ovat äärimmäisen herkkiä saasteille.ja eivät oo koskaan välittäneet yhtää mitää muutamasta kakstahtisesta perämoottorista rapurannoilla !

        -mutta nuo ulkomaiset laivayhtiöt EIVÄT MAKSA paskatankkiensa tyhjennyksistä- vaan päästävät uskomattoman suuret saasteensa surutta mereen, ja tuhoavat ja hapattavat kaiken mitää välittämättä !!!

        ja onhan se jo vuosisatoja tunnettu tosiasia, että lohikannat järvistä ja joista tuhosi sähköyhtiöitten voimalaitokset -eikä kaksitahtiset perämoottorit !!!

        ja vihreät pökkerönpölövästit eivät tajua sitäkään- että monesti taimen iskee uistimeen kakstahtisen perämoottorin potkurivirrasta-joka kertoo omaa kieltänsä siitä,-että vihreät on täysin HUPAKKOPORUKKAA luonnon kannalta aateltuna. ja kaksitahtisista puheenollen !!!

        Kylläpäs osui ja pahasti...


      • VM41puhuu kirjoitti:

        aivan taatusti täyttä ASIAA !

        yksikään järvi suomessa ei ole saastunu koskaan perinteisillä kakstahtisilla ajelusta- kelvottomaan kuntoon !!!
        MUTTA
        Ja ITÄMERI ja suomenlahti on saastunu suunnattomien laivamäärien,-ja muidenkin veneiden purkaessa ihan jumalattomat paskakuormansa suoraan mereen-siis vuosittain ihan suunnattomia määriä-jopa tuhansia tonneja ihkaelävää sontaa,-ja siellä seassa myös nelitahtiset perämoottorit-kun perheen emäntä kiljaisee,-.että sontapöntöt on ihan täynnä, ja paskahaisee -niin siitähän pääsee,-kun puljauttaa sen ongelman mereen !

        ja TE tyhjänpaskan hurskastelija vihreät saatte painua hevonvitun sateenkaaren aarretta etsimään, -koska ootte ihan HUPAKKOkansaa totuuden kannalta ajateltuna.

        KAHTOKAA PÖLJÄT VIHREÄT (saatanan sontaa puskevat paskiaiset) TILANNETTA AVARUUDESTA KÄSIN-jossa luonto hoitaa ihan luonnollisesti perämoottoreiden päästöt -kuin hyttysen sonnat ja olemattomat paskat- ees rapujen mitään ongelmia huomaamatta , jotka ovat äärimmäisen herkkiä saasteille.ja eivät oo koskaan välittäneet yhtää mitää muutamasta kakstahtisesta perämoottorista rapurannoilla !

        -mutta nuo ulkomaiset laivayhtiöt EIVÄT MAKSA paskatankkiensa tyhjennyksistä- vaan päästävät uskomattoman suuret saasteensa surutta mereen, ja tuhoavat ja hapattavat kaiken mitää välittämättä !!!

        ja onhan se jo vuosisatoja tunnettu tosiasia, että lohikannat järvistä ja joista tuhosi sähköyhtiöitten voimalaitokset -eikä kaksitahtiset perämoottorit !!!

        ja vihreät pökkerönpölövästit eivät tajua sitäkään- että monesti taimen iskee uistimeen kakstahtisen perämoottorin potkurivirrasta-joka kertoo omaa kieltänsä siitä,-että vihreät on täysin HUPAKKOPORUKKAA luonnon kannalta aateltuna. ja kaksitahtisista puheenollen !!!

        No, kaikki suomenlahdella liikennöivät laivat kylläkin tyhjentävät säiliönsä satamassa, eli sen suhteen ei ole ongelmaa.

        Sinulla taitaa persaukisena luuserina ola ongelma :(


    • 2Tjakyllälähtee

      Itsellä 2T Tohatsu 80-luvun alusta. Ajoa aika paljon mutta ei ole tullut mieleen vaihtaa 4 tahtiin. Kone on pomminvarma, yksinkertainen rakenne ja huollot voi tehdä itse. Bensan kulutusta en ole koskaan laskenut, palaa minkä palaa. Älkääkä ilkkuko että kyllä siitä loppu tulee. Tulkoon, minulla on tallissa toinen odottamassa.

    • vm41

      Se ny on vaan niin, että nämä, jotka 2T mollaavat, eivät ole eläneet 2T aikaan.
      Mistä ihmeestä olisivat päässet jyvälle perämoottoreista muuten, kuin kuvia, sekä mainoksia katselemalla sekä kuuntelemalla.
      Kyllä jotenkin on pöljää, kun uusi 50 hp 4T kone maksaa pitkälti yli 10 000 € ja käyttöikä liikkuu siinä max 10 v. Lisäksi maksat kaikista ongelmista mitä koneeseen tulee ( ja niitähän näyttää tulevan).
      Hyvän 50 hp 2T voit löytää 2000€, jolla ajelee vielä ainakin sen 10v.
      Lisäksi mahdolliset remontit pystyt itse, tai kaverin kanssa tekemään, samalla tulee hoidettua myös sosiaalinen kanssakäyntikin.

      • bower

        tietämättömyyttä ja toiveajattelua.


      • Yammu-setä

        Kyllä olen itsekin omistanut 2-t moottoreita enkä tosiaankaan kaipaa takaisin sitä aikaa. Hirveät katkut ja öljyvana veneen perässä! Uistinta vedellessä pitää vähän väliä ottaa uistimet ylös vedestä ja ajaa vähän kovempaa pätkä, jotta kone ei tukehdu. Todella nostalgista...


      • vm41
        Yammu-setä kirjoitti:

        Kyllä olen itsekin omistanut 2-t moottoreita enkä tosiaankaan kaipaa takaisin sitä aikaa. Hirveät katkut ja öljyvana veneen perässä! Uistinta vedellessä pitää vähän väliä ottaa uistimet ylös vedestä ja ajaa vähän kovempaa pätkä, jotta kone ei tukehdu. Todella nostalgista...

        En tiedä kuinka tumpelo olet normaali elämässä, kun saat noinkin yksinkertaisen asian pilattua !!!!!
        Teitä vain on näköjään joka lähtöön.


      • Yammu-setä
        vm41 kirjoitti:

        En tiedä kuinka tumpelo olet normaali elämässä, kun saat noinkin yksinkertaisen asian pilattua !!!!!
        Teitä vain on näköjään joka lähtöön.

        ???


      • vm41
        Yammu-setä kirjoitti:

        ???

        No kun et ollut ottanut selville polttoaineeseen lisätyn öljyn määrää.
        No voinhan sen vielä kertoa, 2l öljyä ( 2T öljyä ) 100 l pensaa.
        Polttoaineen, sekä ilman seostakin pystyy säätelemään sellaisesta pienestä ruuvista kaasuttajassa, ettei karstoidu. Vinkkinä vielä, 4T karstottuu myös liian rikkaalla seoksella, joten vieppä varmuuden vuoksi tarkistukseen.


      • bower

        Kyllä on jotain kusetettu kympillä,joka on mennyt maksamaan 50hp 4t koneesta yli 10000 tonnin. Liekkö ostaja nimimerkki vm41 kun on noin katkera huippukoneita vastaan.


      • halavalla_lähtee
        bower kirjoitti:

        Kyllä on jotain kusetettu kympillä,joka on mennyt maksamaan 50hp 4t koneesta yli 10000 tonnin. Liekkö ostaja nimimerkki vm41 kun on noin katkera huippukoneita vastaan.

        Halvimmillaan uuden 50 heppasen n. 5 tonnilla. Myyvät viime vuoden malleja syksyisin pois varastoista. Kannattaa käydä ostamassa, jos on tarvetta..

        http://www.nettivene.com/moottori?yfrom=2014&pwfrom=50&pwto=50


      • Sportage.48
        Yammu-setä kirjoitti:

        Kyllä olen itsekin omistanut 2-t moottoreita enkä tosiaankaan kaipaa takaisin sitä aikaa. Hirveät katkut ja öljyvana veneen perässä! Uistinta vedellessä pitää vähän väliä ottaa uistimet ylös vedestä ja ajaa vähän kovempaa pätkä, jotta kone ei tukehdu. Todella nostalgista...

        Evikka 70hp, hyvää öljyä bensan sekaan niin ei käryä, ei mitään öljyvanaa perässä
        ja kone käy tyhjäkäyntiä vaikka vuorokauden yhtä kyytiä.


      • vm41
        bower kirjoitti:

        Kyllä on jotain kusetettu kympillä,joka on mennyt maksamaan 50hp 4t koneesta yli 10000 tonnin. Liekkö ostaja nimimerkki vm41 kun on noin katkera huippukoneita vastaan.

        En ostaisi unissanikaan 4T konetta, paitsi jos 10€ sais ja olisi 20l tankki täynnä pensaa.
        Niin kauan kun 2t on saatavilla, en sotke käsiäni 4T hen.


      • bower

    • hauki15.9

      Moi, mulla on 1978 evinrude 20hv, kylmänäkin ensimmäisellä rykäsyllä käyntiin ja toimii. Ei ole kertaakaan ongelmia ollut vaikka kalastustunteja kertyy kohtuu reippaasti vuoden aikana. Ennen osattiin tehdä toimivia ja varsinkin kestäviä härveleitä.

    • 2Tjakyllälähtee

      Romujen tekohengityksestä vielä. Minulla siis Tohatsu 8hv 2T. Verkot vedessä 4 pv/viikko, noin 4 kuukautta vuodessa. Ajomatka 6km(edestakaisin 12km). Joka kerta kun verkot järvessä, on ajettava 2 kertaa tuo 12km. Eli yli 1500km vuodessa. Tätä rallia on kestänyt 10 vuotta, eli yli 15000km(samalla koneella). Oli muuten kovasti käytetty jo ennen sitä. Koneen vuosimalli -80. Otettu käyttöön -81. Peräöljyjä ja sytytystulppia vaihdettu, ei muuta. Mitenhän nykymoottorien kestävyys?

      • vm41

        10% omaasi verraten.


    • nelekku

      Mullakin on ollut 3 nelaria ja kyllä kaikissa on ollu ongelmia riittämiin.
      Vuonna 2001 ostin uudet 70 ja 15 suzukit.
      70 toimi moitteetta kunnes 11 vuotiaana syöpyi puhki,seuraksena että vedet oljyn sekaan ja se oli sitte entinen se.
      15 heppasella taisteltiin nelisen vuotta,onneksi oli 5 vuoden takuu,sitte se vaihtu
      vanhaan 2 tahtiin.
      Tänä kesänä syöpyi puhki nelari mercury vm-06,sen korjasin plastic pattinkilla ja vein
      vaihtoon.
      Nyt on neljäs menossa honda tällä kertaa,saas nähdä kauanko se kestää.
      Nämä ovat olleet kaikki merellä,järvi olosuhteissa varmasti käypäsiä koneita.
      Tulee aika kalliit ajotunnit jos vaikka kolmen vuoden välein vaihtaa uuteen,
      Kuten monet vetouistelijat tekee.

      • bower

        Eli olet laiminlyönyt moottorien huolto tehtäviin kuuluvat huuhtelut syksyisin.


    • hummat

      "Nuukaniilot" jälleen suorittavat vuotuisia veneilyn kustannuslaskelmiaan.
      Kuitenkin samat "itkijät" ajelevat ympäri vuoden autoillaan "hupiajoja" mielin määrin, eikä kirpaise yhtään.
      Kaksinais moralistien laskenta, sekä katsantokantoja sanon minä.

      • Sinähänpuhut

        JUSTKuin myyrä savisessa onkalossaan, matoja etsiessään.


    • vm41

      Kunhan porvarit saavat duunarit polvilleen sipilän kanssa, alkaa käytetyt 2T käydä hyvin kaupaksi.
      Olisi tyhmää, sekä vastuutonta lisätä ulkomaista velkaa ostelemalla uusia tuuppareita.
      Siinä minun -5%.

      • bover

        Olen aina ostanut 4t koneeni suomesta...!


      • vm41
        bover kirjoitti:

        Olen aina ostanut 4t koneeni suomesta...!

        Typerä kommentti !
        Kyllä minäkin olen ostanut ulkolaisia tavaroita suomesta, ne vain ovat tulleet ulkomailta alkujaan, tietääkseni ?
        Rahat menneet sinne suurimmalta osin, pienen osuuden jäädessä suomeen pyörimään mitään tuottamattomana, sillä palveluammatit ei suomen kilpailukykyä, eikä maksutaseen vajausta paranna.


      • typerämpi
        vm41 kirjoitti:

        Typerä kommentti !
        Kyllä minäkin olen ostanut ulkolaisia tavaroita suomesta, ne vain ovat tulleet ulkomailta alkujaan, tietääkseni ?
        Rahat menneet sinne suurimmalta osin, pienen osuuden jäädessä suomeen pyörimään mitään tuottamattomana, sillä palveluammatit ei suomen kilpailukykyä, eikä maksutaseen vajausta paranna.

        Tässä keskustelussa puhutaan kylläkin perämoottoreista eikä tavaroista,tietääkseni yhtään 4t perämoottoria ei valmisteta suomessa !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kaipaatko sinä

      Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      204
      2358
    2. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

      Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      40
      1572
    3. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

      On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      135
      1222
    4. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

      Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      288
      1018
    5. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

      Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      56
      972
    6. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      288
      915
    7. olisit voinut mies edes

      Pyytää anteeksi 🙏🫶
      Ikävä
      55
      906
    8. Kääminsä polttanut taksi suomussalmella

      Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen
      Suomussalmi
      20
      902
    9. Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."

      Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S
      Tanssii tähtien kanssa
      18
      765
    10. Aina ku nään sun kuvan

      Tekis mieli kirjoittaa viesti: Moi kulta, on ikävä❣️🤗 ihan noin vain, lyhyt ja ytimekäs 😁🤭
      Ikävä
      58
      763
    Aihe