Gmail: Kustomoimme tämän sivun vasta kun.. TÄH?

Gmailinchrome

Aloin kirjautua gmailiin, niin tuli seuraava ilmoitus: "Kustomoimme tämän sivun vasta, kun kirjaudut sisään tutulta laitteelta tai tutussa paikassa."

Samalta koneelta menin gmailiin kuin aina ennenkin, mutta silti vain herjaa. Enkä ole tehnyt muutoksia mihinkään asetuksiin, eikä mitään päivityksiäkään ole tullut. Eilen kävin toisen huoneemme koneelta gmailissani... Siitäkö tämä soppa - pitäisikö Googlen mielestä käydä aina vain samalta koneelta, samasta ip-osoitteesta?

Painoin tuon kustomointi-tekstin alla olevaa lisätiedot kohtaa ja tuli tällainen sivu, josta en vastausta yllä olevan ilmoitustekstin tarpeellisuuteen tai tarkoitukseen löytänyt. https://support.google.com/accounts/answer/1728595?p=sign_in_profile_info&hl=fi&rd=1

Olen käyttänyt gmail-tiliäni jo vuosia ilman tuollaisia tekstejä. Mistä mahtaa olla kyse?

Onko muille tullut samanlaista? Käytössä siis chrome. Jos kirjaudun gmailiin Mozilla Firefoxin kautta, niin tuota tekstiä ei tule, eli liittynee Google Chromeen.

25

89

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gmailixchrome

      Tarkistin vielä, etten ollut estänyt kolmannen osapuolen evästeitä ja sivustotietoja, jos vaikka siitä herjaus johtuisi, mutta vaikka evästeet ovat sallittuna, niin Google Chrome kustomoi...

      Kuinka moni on laittanut rastin ruutuun: "Estä kolmannen osapuolen evästeet ja sivustotiedot"?

      • Eskop

        Välillä menee suoraan tilille, mutta useimmiten on kirjauduttava erikseen joka kerta. Puhelimen kautta ei sen sijaan tarvitse kirjautua.


    • Gmailixchrome

      Up!

    • Gmailixchrome

      Googlehan ei luultavasti tähän kysymykseeni vastaa, vaikka sen heti heille laitoinkin.

      Eikö kenelläkään muulla tällaista gmailissa ole?

      • eiolekoskaanollut

        Ei ole ollut minulla tällaista vuodesta 2007 alkaen Gmailin käytössä..


      • villakarva

        On minulla,on herjannut monta päivää.Menen silti entiseen malliin sähköpostiini.
        On siellä muutakin uutta ,mikä näkyy o.yläkulmassa/kirjautumisen kohdalla-liittyy kai turvallisuuteen?
        Odotan viisaammilta ohjeita!


      • Sitruunanmarja

        Minä olen saanut ihan saman viestin Firefoxissa, jota ainoastaan olen käyttänyt ja kone aina sama. Nyt kokeilin Gromea ja sieltä myös tuo viesti tulee. Tänään huomasin, että Firefoxista Gmailista uloskirjautuessa youtube vilahtaa osoitepalkissa. Alan kypsyä koko Gmailiin!


    • Gmailixchrome

      Kiitos, mukava kun joku kommentoi.

      Siitä lauseesta tulee sellainen vaikutelma, kuin en muka kirjautuisi omalta tutulta laitteelta tai tutusta paikasta, vaikka kirjaudunkin ja myös sähköpostin ip-historia näyttää sen.

      "Kustomoimme tämän sivun vasta, kun kirjaudut sisään tutulta laitteelta tai tutussa paikassa."

      Olisiko mahdollista, että joku olisi kaapannut koneeni, vaikka näyttääkin siltä, että sähköpostia on käytetty vain meidän ip-osoitteesta?

      • mahdollistakinon

        Kaikki on nykymaailmassa mahdollista etenkin jos ei ole huolehtinut tietoturvasta kovinkaan hyvin.

        Voi olla toki normaali ilmoitus.


      • Gmailixchrome
        mahdollistakinon kirjoitti:

        Kaikki on nykymaailmassa mahdollista etenkin jos ei ole huolehtinut tietoturvasta kovinkaan hyvin.

        Voi olla toki normaali ilmoitus.

        Toki on tietoturva kunnossa ja välillä olen tehnyt ylimääräisiä tarkastuksia ja kaikki ok sikäli, mutta en kuitenkaan ole mikään it-asiantuntija koneeni suhteen, joten mietityttää tuon Googlen lauseen tarkoitus, varsinkin, kun Googlen omilta sivuiltakaan en löydä asiasta mitään tietoa.


      • villakarva

        Olen huomannut että usein päivitysten mukana tulee jotain uutta. Ainakin minulle.
        Voisivat ilmoitella uusista asioista vähän aikaisemmin!


    • Sdfsdscsdcfs

      Olisiko kukaan sattumalta menossa esim. kesälomareissulle Ruotsin Uumajan suuntaan? Saisi mielellään käydä nykäisemässä töpselit ulos tietokoneista erään hakkerin asunnosta. Mahdollisesti sama molopää hakkeroi seuraavaksi juuri sinun tietokoneesi, matkapuhelimen, television tai vaikka auton tällä saatanan nykypäivän tekniikalla.

      Seuraavksi tulee lähiaikoina vielä muutamien toisten ilkivaltaa harrastavien hakkereiden nimet ja osoitteet tälle foorumille kuvien kera, ja ne ovat ihan kotimaassa joten saattaa reissut osua paremmin kohdalleen näille. Hyvää kesää!

      Andreas Frost

      1969-08-13-XXXX

      TELEFONNUMMER

      090-13 82 72

      ADRESS

      Mariehemsvägen 39 E

      906 52 Umeå

      http://i.imgur.com/OnOs1xD.jpg

      https://se.linkedin.com/pub/andreas-frost/30/a35/250

    • Gmailixchrome

      Tarkistin virustarkastusten lisäksi siis myös gmailista, että miltä eri laitteilta sähköpostiini on kirjauduttu, mutta vain näiltä kahdelta kotilaitteelta oli kirjauduttu.

      Silti näyttää, että koko ajan kirjaudun gmailiin jostain muualta kuin tutulta laitteelta - en käsitä....

    • suksikoonuituun

      Se on noita tyypillisiä tietojen kalasteluyrityksiä. Tärkeintä on ettei koskaan anna lupaa mihinkään heidän ehdotuksiinsa ja muihin mukaturvajuttuihinsa.
      Joku hotmail gmailin lisäksi kyselee vähänväliä puhelinnumeroita ym joutavanpäiväistä. Eivät tule ikinä niitä minulta saamaan. Ainakaan omia numeroitani.

      • Hevonkuuseenvaan

        Samaa mieltä. Ja jos oikein tiukille menevät, niin sitten korkeintaan yksi ainutkertainen prepaid-numero vain joka paikkaan.
        On mennyt melko omituiseksi tämä yksityisyys nykyään????


      • tyhmäteianna

        Kannattaisi antaa niin tili tulee turvallisemmaksi..


      • eiherjaaenää
        tyhmäteianna kirjoitti:

        Kannattaisi antaa niin tili tulee turvallisemmaksi..

        Selitäppä miten niin turvallisemmaksi?
        Päinvastoin. Jokainen tiedonmuru jonka annat, vie yksityisyyttäsi. Prepaid numerokin profiloituu aina johonkin. Pitäisi olla kokonaan eri laitekin jolta sitä käyttää ja eri käyttäjätunnukselliset sähköpostit, somet ym.


      • mielenvikaista
        eiherjaaenää kirjoitti:

        Selitäppä miten niin turvallisemmaksi?
        Päinvastoin. Jokainen tiedonmuru jonka annat, vie yksityisyyttäsi. Prepaid numerokin profiloituu aina johonkin. Pitäisi olla kokonaan eri laitekin jolta sitä käyttää ja eri käyttäjätunnukselliset sähköpostit, somet ym.

        Jos unohtaa salasanan, sen palautus on paljon helpompaa. Mistään vakoilusta ei pidä huolestua sillä sellaiset joutavat suinpäin mielisairaalaan!


      • sinut_tunnetaan

        Kuules nyt vapunen / kannyman / datanen / windowsilainen! Se, että sinä olet ilomielin jakamassa kaikki yksityistietosi monikansallisille yrityksille, mainostajille ja tiedusteluorganisaatioille ei tarkoita sitä, että muiden pitäisi tai kannattaisi tehdä niin. Itse asiassa tuo on jotain sellaista, mitä kannattaa vältttää viimeiseen asti. Jos sinä et kykene ymmärtämään miksi näin, olet itse se, kuka joutaa mielisairaalaan.


      • vax-mainframe

        Tämänhetken tietotekniikan ongelma pähkinänkuoressa on antropomorfinen liiveihin uiminen. Käyttäjän (oletetulla) äidinkielellä ihmisenkaltaiset ohjelmistot käytettävät maitopullamössöntuoksuisia turvallisuustermejä, joilla ne käyttäjälle uskottelevat kommunikaation olevan kahden ihmisen välistä, kun tosiasiassa vastapuoli on kone (toki sinunkin puolellasi saattaa olla vaikka cronjob skripti). "Tuttuus" tarkoittaa sitä (esimerkiksi), että kuukkulan ohjelmisto on löytänyt tietokoneelta cookien (evästeen), jonka se tai sen lakeijalaitos on sinne aiemmin laittanut. Jos poistat sen, vaihdat IP-osoitetta tai muuten estät suoranaiset vakoiluyritykset, olet "vieras" tai "tunkeutuja". Oikeasti se vain haluaisi (a) mainostaa "sinulle" asioita, joista olet "kiinnostunut" tai (ö) jakaa tätä tietoa muille tahoille, jotka maksavat siitä. On pelottavaa, että clientiä profiloidaan joidenkin nettiklikkausten ketjun kautta -- itselläni on keinot tätä vastaan -- mutta kovin monia se ei tunnu häiritsevän, kunhan saa löhötä surffisohvalla kuluttamassa viihdettä tai someilemassa. Mutta esimerkiksi tämä S24 toimii sillei, että sivu latautuu kun latautuu, ja olet jo pointannut kiinnostavaan kohtaan ja klikkaat, niin sivu nytkähtääkin ja klikki osuu vaikka linkkiin "pyllyseksi". Selitä siinä sitten vaimolle tai karvalakkikäräjätuomarille, ettei se sodomia oikeasti kiinnostanut. Kaikenlainen tiedonkeruu verkkokäyttäytymistä seuraamalla on kokolailla tuhoontuomittu yritys, jos se perustuu noin heppoisille tilastoille. Muistatteko, kun S24:ssä oli "WOT-rating" sivujen "maineelle"? Itse erään asian harrastajana selvitin noita pisteytyksiä, ja suosikkisivustoni oli "huonomaineinen" suunnilleen yhden (ehkä todellisen) ihmisen mielipiteen perusteella.

        Jaa, mikä sitten on minun keinoni profilointia vastaan? arvaakerronko


        --PTRS--


    • Gmailixchrome

      Kiitos vastaajille. Ehkei tuollainen viesti ole kovin yleinen. Edelleen se vain sähköpostissani kummittelee - Google ei tietysti vastaa kysymykseeni.

      • vallapalttoo

        On se aika yleinen. Minulle tuli päivityksen jälkeen sama juttu. Paras on kun ei yöuniaan menetä mokoman tähden. Ainahan voi roskapostiin poistaa vaikka kaiken koneeltaan.


    • eiherjaaenää

      Kaikki järjestelmät ml. sähköpostit haluavat sitouttaa sinut tiettyyn laitteeseen voidakseen seurata Sinua paremmin. Perustelevat sitä tietoturvalla eli jos joku muu yrittää käyttää sinun tunnuksia toisessa laitteessa ne estää käytön - not.

      Ilmaissähköpostin idea on nimenomaan siinä ettei se ole sidottu laitteeseen ja sitä voi käyttää mistä vain. Mutta ne haluaa myös listata miltä kaikilta koneilta olet kirjautunut.

      Minulla herjasi samaa. Kävin läpi sen customointipolun. Eli tein valinnat joita pyydettiin. Piti siirrellä palkkia mm. haluaako mainoksia jne. Sen jälkeen ei ole pyytänyt customointia. Tietenkin kielsin kaiken minkä voi. Eipä se auta. Gmail voi edelleen seurata miltä koneilta kirjaudun ja mitä tunnisteita ko. koneet käyttää. Kyllä siinä profiloituu halusit tai et.

    • Gmailixchrome
    • nörttimummo

      Mulle on tullut samanlaista tekstiä jo pitkään. Olen aluksi ihmetellyt, mutta en ole tehnyt asialle muuta kuin sivuuttanut olankohautuksella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      428
      2993
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      102
      2334
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      355
      2052
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1913
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1787
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1217
    7. 158
      1212
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1072
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      937
    Aihe