Miten jaksaa ärtyneen suolen kanssa?

Kipulainen

IBS diagnosoitu kesällä 2013.
Itse olen 18-vuotias perusterve ja normaalisti liikuntaa harrastava nuori nainen.
Minun IBS oireilee välillä rajummin ja välillä saattaa olla kausia että ei mitään oireita vaikka ravitsemus ei olisikaan niin prikulleen.
Joskus tuntuu että kipuun kuolee, joskus vietän käytännössä koko päivän vessa-sänky välillä koska ripulointi ja vatsavaivat varastavat kaikki voimat.
Olen kokeillut kaikkea gluteenittomasta ruokavaliosta maidottomaan jne, mutta loppujenlopuksi parhaimmaksi olen itselleni kokenut sen, että kaikkea kohtuudella ja ei mielellään monia eri FODMAP-hiilihydraatteja samana päivänä. Eli aikalailla saa miettiä syömisiä mutta kaikkeen tottuu..
Kaikista ikävintä tässä hommassa on se, miten paljon IBS rajoittaa elämää. En välttämättä uskalla luvata lähteä kavereiden kanssa mihinkään, koska pelko kivuista ja siitä vessahädästä nakertaa takaraivossa. Tai sitten pitää lähteä aina paikkaan, josta mahdollisimman nopeasti pääsee vessaan. Kiitos ymmärtävien ystävien, tähän mennessä olen aina selvinnyt♥
Ja tietysti se että joutuu rajoittamaan syömistä, miten voikaan olla että juuri omat lempi elintarvikkeet ovat ns. "kielletyllä" listalla. Palko- ja sipulikasvit, kaali yms.

Kirjoitin, koska tällä hetkellä kipujen kanssa tuntuu taas että siirryn kohta kokonaan jollekkin ravintolisä-dieetille kun kaikki menee ja tulee samantien pois. Haluaisin toisten kokemuksia tämän "ominaisuuden" kanssa ja mahdollisesti auttavia tekijöitä.
Itse söin Litalginia joskus vuosi takaperin, mutta alkoi oksettamaan niin piti lopettaa. Voishan sitä toki kokeilla josko nyt sopis paremmin.
Mutta kiitos etukäteen, kaikki kokemukset ja apu otetaan vastaan!

41

12376

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuttuajuttua

Itse 29-vuotias mies ja yli vuoden kärsinyt päivittäisistä vatsavaivoista, joiden tyyppi hieman vaihtelee kausittain. Yleisintä on ummetus ja se että suoli ei tyhjene kunnolla. Ilmeisesti tämä aiheuttaa sen, että en tunne koskaan varsinaista näläntunnetta, koska suolisto on täynnä ilmaa sun muuta. Monenmoisia kokeita on otettu aina kolonoskopiaa myöten, mutta mitään ei ole löydetty, eli kyseessä on mitä ilmeisimmin IBS, vaikka virallista diagnoosia ei olekaan. Joskus on myös isompaa heikotusta, huimausta, lihasheikkoutta ja -nykimistä, sekavuutta, pahoinvointia jne. Kaikki edellämainitut oireet helpottavat hieman ulostamisen jälkeen. V-mäistä on kuitenkin se, että tavara ei tule kerralla ulos, vaan ulosteet ovat niukkoja ja papanamaisia. Monesti käynkin istunnolla sellaiset 5-10 kertaa päivässä. Pelkäsin aiemmin jotain isompaa, koska olo on joskus niin huono, että todellakin tuntuu kuin olisi vakavasti sairas. Kaikki on kuitenkin suljettu pois.

FODMAP-ruokavaliota käytän nykyisin ja se on hieman auttanut, vaikkakaan ei mitenkään radikaalisti. Tuntuu kuitenkin, että tehottomalle suolistolleni on hyväksi se, että ruoka ei ole enää ns. yhtä "tuhtia". Ainakin kaasujen aiheuttama paineen tunne suolistossa on helpottanut.

Vielä enemmän auttoi keväällä käyttämäni Aloe vera -geeli, joka tasapainotti suolen toimintaa ja olo oli pitkästä aikaa mukavan kevyt, lähes normaali. Raajoissa tuntuvasta heikotuksesta ei ollut tietoakaan. Kuuri kuitenkin päättyi siihen, että se aiheutti lopulta kammottavan ummetuksen ja jouduin lisäämään ummetuslääkkeiden käyttöä ja jopa vähentämään syömistä kun mitään ei meinannut tulla ulos ja suoli tuntui räjähtävän. Nyt voisin kuitenkin aloittaa pienen tauon jälkeen uuden kuurin. Sitähän ei ole tarkoitus käyttääkään jatkuvasti. Vi-sibliniä on suositeltu ärtyvään suoleen, mutta itselläni se vain pahensi oireita. Ulosteesta tuli itselleni liian paksua ja tuntuu kuin sellainen ei etenisi sisälläni kunnolla. Ikään kuin suoli ei reagoisi kunnolla ja päästäisi vain ohuen ulosteen kunnolla läpi.

Kyllähän tämä tosiaan vaikuttaa elämään ikävällä tavalla. Fyysinen suorituskyky on heikohkoa ja rehkiminen pahentaa oloa. Jouduin siten siirtymään syrjään fyysisestä työstäni. Seksielämä on tyydyttävyydessään murto-osan entisestä, koska voimat ovat käsistä ja jaloista enemmän tai vähemmän kateissa. Tämä sitten vaikuttaa vireyteen ja erektioon jne. Ja jos olen jossain illanvietossa riekkumassa niin kyllä pari seuraavaa päivää menee akkuja lataillessa... Se imee mehut kehosta ja tunnen oloni uupuneeksi.

Yritän kuitenkin pysyä positiivisena, vaikka välillä katkeroituminen on lähellä. Sosiaaliset kontaktini ovat kärsineet, mutta yritän ylläpitää niitä vaikka väkisin. Eristäytyminen johtaisi ainakin itselläni lopulta totaaliseen masennukseen yms.

Eipä täältä lähde muita terveisiä kuin kliseiset tsemppiä ja koita pärjätä. Kyllä näihin on tapana konstit löytää, vaikka joskus se viekin aikaa. :) Ja jos rahaa löytyy niin suosittelen gastronomiaan erikoistunutta yksityislääkärä. Itselläni vaiva on sen verran hankala, että se on minulle oikeastaan ainoa vaihtoehto jos haluan oikeasti apua.

• rajat

ihmeellisiä nää elintasosairaudet afrikassa syödään toukkia ja tuskin on mitään vatsaongelmia juoksevatki nii helvetikovaa lakatkaa ajattelemasta ni ette sairasta ottakaa mömmöjä ni ette muista voita ja kossupakkaseen ni vatsavaivat häviää

• Menesäpäähoitoon
        rajat kirjoitti:

ihmeellisiä nää elintasosairaudet afrikassa syödään toukkia ja tuskin on mitään vatsaongelmia juoksevatki nii helvetikovaa lakatkaa ajattelemasta ni ette sairasta ottakaa mömmöjä ni ette muista voita ja kossupakkaseen ni vatsavaivat häviää

tiedätkö kuinka monia ihmisiä afrikassa kuolee ripuliin joka päivä? mäntti :) minä lakkadin ajattelemasta, väsyin suolistooni. tuloksena vuosi sairaalassa ramppaamista, hemoglobiinitippaa, verta vuotava suolisto, vessassa kouristelua tunnin-parin välein kuukausikaupalla. ei ole leikkimistä ärtyvän suolen kanssa.

• sairasTHL

Ruokavalio on tarkka lisäravinteet. Ja se suoli kestää rauhoittua monta viikkoa eli jos kerrankin lipsahdat, niin joudut aloittamaan alusta.

http://personal.inet.fi/koti/remeli/margariinit.htm#Suolistosairaudet

Kaikkein parasta olisi ennaltaehkäsitä nuo sairaudet, mutta tällä hetkellä sairausruokavalio aloitetan jo heti, kun vauva aloittaa kiinteät ja korvikkeet.

• vihanneskiiti

pari kiloa salaattia viikossa ja hedelmiä niin ei vaivaa itse teen taas kaurasämpylöitä ja mustikka keittoa ;D

• vähänapua

liprax, nogasin, v-siplin yhdistelmä auttaa jonkun verran.päälle mahdollisimman tressitöntä elämää.jopa huonot unet vaikuttaa suolistoon seuraavana päivänä.

• Kuravatsa

Kokeile jättää kaikki keinomakeutusaineita sisältävät ruoat ja juomat pois .Visibliniä voisit ottaa säännöllisesti päivittäin.Olen saanut jonkinasteista helpotusta vatsaongelmaani,kun olen jättänyt ym. pois.Ärtynyt suoli on todella hankala vaiva,mutta yritä kokeilemalla ,mitä pitää välttää ja mitä voi syödä.Stressi pahentaa oireita,joten välttele stressaavia tilanteita.Tsemppiä sinulle.

• kakkilainen

mullakin ärtyneen suolen oireyhtymä. jätin ruokavaliosta pois vehnän, ohran, hiivan, sipulin, banaanin, valmisruuat, useimmat lisäaineet, laktoosin, maustesekoitukset, voimakkaat mausteet ja hiilareita vältän myös niin että esim kokonaista karkkipussia ei voi syödä saamatta mahaansa sekaisin, mutta muutama karkki vielä menee (olikohan tossa kaikki).
      ruista syön vähän, ja sekin vain uotilan maalaislimpun (leivinhiivaton, lisäaineeton) muodossa.
      lisäksi syön maitohappobakteeritabletteja ja ravaan vessassa vaihtelevasti noin 3-12 kertaa päivässä.
      tämä pysyy aisoissa, ja tähän on jo tóttunut, mutta toisinaan ruuat mitä ei saa syödä, saattaa hieman vaihdellakin, joten se tuottaa päänvaivaa.
      tsemii! :)

• Kuravatsa

Sinulla kakkilainen on tosi hyvät ohjeet meille ärtyneen suolen kärsijöille.Noudatan itse samoja kuin sinäkin,mutta sain tosta vielä uutta ideaa,jota en ole hoksannut kokeilla.Kiitos sinulle asiallisista ohjeista.

• LadyCatCat

Itse olen pärjännyt hyvin näillä, monien vuosien kokeiluiden jälkeen. 2 kertaa päivässä (välillä riittää vain yksi) 2mg Diatzepamia. Rennietä aina ruuan jälkeen, JOS alkaa vatsaa polttamaan 2 tab kerralla pureskelen. Otan 2-4 Idoform maitohappotabua päivässä. Välillä jää väliin, mutta ne rauhoittaa suolistoa ja ripuli rauhottuu. Ei pidä juoda hapollista mitään ja suklaa lisää esim. haponeritystä. Litalginista ties mihin kaikkeen aikoinaan kokeiltu ja sekavammaksi vaan meni vatsa niistä . Tuo mitä tuossa mainitsin, niin itse pärjään niillä melko hyvin. Kahvia ei kannata juoda paljoa ja aina parempi, jollei juo ollenkaan. Itse asiassa mulla on refluksitauti, happovika, sekä ärtynyt paksusuolioireyhtymä. Niin ja paha laktoosiintoleranssi. Juon aina laktoositonta maitoa ym laktoosittomat tuotteet käytössä.

Onko sinulta tarkistettu, että ei ole laktoosi-intoleranssia?! Vaikuttaa nuo oireesi sen aiheuttamilta. Helppo koe sitten. Älä käytä mitään tuotteita, mitkä sisältää laktoosia ja katso viikko kaksi, miltä sitten tuntuu. Jollei ole enää ripuliä, eikä kipuja, niin sinulla on se vaiva silloin ja se ei aiheuta enään sinulle vaivoja, kun et käytä enään yhtään laktoosipitoisia tuotteita. Ja jos joudut välillä syömään laktoosista ruokaa, niin silloin pitää ottaa laktsoosientsyymitabletteja mukaan ruuan kanssa, tai ennen ruokaa 1-2 tab.

Kokeile noita, uskon että auttaa!

• wirtsu2015

Kasvisruokavalio auttaa, samoin superfood:t ja carmolis-tipat :D Stressihormoni: kortisoli myös ärsyttää suolistoa ja voi tuoda ilmaa suolistoon, mikä aiheuttaa kipuja. Lääkkeet myös usein ärsyttävät suolistoa. Laktoosi-intolenranssihan voi ärsyttää. Voimakkaat mausteet ja mausteet myös voivat ärsyttää. Mausteeton ruokavalio on hyvä. Ravintohiiva eli Oluthiiva on myös hyvä. Ruohonjuuressa on viimeksi mainittua. Myös AB-jogurtti on hyvä ja mustikkakeitto :D

• eiylimääräistä

kaikkia maitohappo/bakteerijuttuja(gefilus)kantsii välttää,mulla ainakin pahensi oireita.

• Tutki netistä "30 bananas a day". Ainoa ratkaisu on elävä kasviruoka - mieti mitä sinne suoleesi änget.

• kerro lisää. miulla maitoallergia. jos juon lasin maitoa,
      seurauksena veriripuli(tilaa kuvailen näin) joka kestää
      n.2 päivää.

miun maili on kait [email protected]

• Minulla on myös maitoallergia ( Laktoosi-intoleranssi) ja lasillinen maitoa saa mahani kivuliaaksi ja tulee hirmu ripuli 2-3 vrk:n ajaksi
        Muuten vatsani toimii hyvin kun syön jokaisena aamuna tyhjään vatsaan kaksi lusikallista tyrnin marjoja hyvin pureksien.
        Tyrnin marjoissa on hyviä vitamiineja jotka vaikuttavat moniin vaivoihin.
        Laitanpa Sinulle viestin spostistani [email protected]

• ..;;))) Sinulta "kipulainen" kysyn mikä on se IBS..;;))) En tunne asiaa mitenkään.
      Minulla oli joitakin vuosia sitten samanlaiset häiriöt vatsassani mutta niitä ei diagnosoitu mitenkään vaan lääkäri määräsi hiilitabletteja ja niilla hetkeksi vaivat paranivat.
      Sitten eräs vanha nainen sanoi minulle kun olimme samaan aikaan vastaanotolla jonossa että hänen suolistohäiriönsä loppuivat kun alkoi syömään aamuisin kolme teelusikallista tyrnin marjoja (siemenet hyvin pureksien sillä tyrnin siemenissä on hyviä lääkeaineita. tyhjään vatsaan.
      Minä tietenkin innostuin asiasta ja tein saman tempun. Hommasin tyrnin marjoja muutamia litroja ja söin kuten mummeli neuvoi. Siihen loppuivat mahavaivat.
      Sitten heti kesän kynnyksellä istutin omalle pihalleni tyrnipensaita ja nyt niistä saa jokaisena syyskesänä (kypsyvät sorsajahdin aloituksen aikaan) kymmeniä litroja mahdottoman hyviä vitamiinipillereitä.
      ALAPA SINÄKIN "KIPULAINEN" SYÖMÄÄN TYRNIN MARJOJA NIIN LOPPUVAT KAIKKI VATSAVAIVASI..;;)))

• angrybelly

Hei,mä olen kärsinyt tästä "pikku" vaivasta pitkään,yritäppä selittää normaaleille jotka "kyllähän mullakin on maha joskus sekaisin" Mulla on itsellä juuri kohtaus menossa,söin suklaata..Yleensä siedän sitä ihan ok mutta nyt,täys helvetti ollut 4 päivää:( Teillä muilla näyttää olevan ripuli tyyppinen,mulla on se ummetus ja ei ole kivaa. Uloste kun kasaantuu sisälle,suoli kouristelee entistä enemmän ja mitään ei tule ulos,monet itkut on itketty. Pakko oli yliannostella särkylääkkeitä,niin kovat kivut tällä kertaa ja se turpoominen! Meneekö muiden maha ihan kovaksi palloksi,niinkuin olisi raskaana?:O Ruokavaliota joutuu tsekkaamaan,mulla pahimmat on maitotuotteet,palkotuotteet,sokeri,kaikki viljat,ja muutamat kasvikset. Mutta kahvia voin juoda,paljon,oikeastaan jos en juo kahvia suoli menee vielä enemmän tukkoon,erikoinen juttu. Tsemppiä kaikille,kyllä me pärjätään!

• S1ni

Moikka!

Mullakin todettiin IBS nelisen vuotta sitten, olen 24-vuotias nainen. Viime vuonna paloin töissä loppuun, jäin saikulle ja todettiin masennus. Sain masennuslääkkeet ja IBS-oireet katosivat lääkityksen myötä! Joskus ärtyvää suolta hoidetaan masennuslääkkein, mulla ainakin ovat toimineet. En ole vielä lopettanut lääkitystä vaikka elämä ja vatsa tuntuu olevan hallinnassa, mutta olen pystynyt syömään "normaalejakin" nuorten ruokia, kuten pizzaa ja juoda joskus jopa viiniä!

IBShän on "psykologinen" sairaus ja mulla ainakin masennuslääkitys auttoi.. Mene lääkäriin ja ota puheeksi? Mullakin IBS rajoitti tosi paljon elämää, en deittaillut ketään, kun ei seksi huvittanuta tai saatikaan matkustellut, mutta nyt on toisin :)

Toivon sulle kaikkea hyvää, mene vaikka työterveyslääkärille, sieltä minä sain vihdoin apua!

-S

• Ninja87

Moikka,

Minkä lääkkeen sait? Haluan kokeilla samaa!

• Vegaaniruokavalio_heals

Liha ja maito kannattaa jättää ihan ensimmäisenä pois ruokavaliosta. Gluteenia sisältävät viljat ovat myös yksi suurimpia syitä suolisto-ongelmiin!

Ihmisen suolisto ei ole koskaan tottunut sulattamaan lihaa kunnolla, koska meillä on kasvissyöjän suolisto. Käyttäydymme kuin sekasyöjät, mutta fysiologisesti olemme aina olleet ja tulemme aina olemaan 100% kasvissyöjiä. Sekasyöjän leikkiminen sairastuttaa/tappaa meidät eri sairauksien muodossa, olette varmaan kuulleet esim. syövistä ja sydän- ja verisuonisairauksista. Mm. suolistosyöpä on yksi suora seuraus lihansyönnistä.
      Jos haluat parantua, ainoa vaihtoehto on eliminoida ruokavaliostasi kaikki ihmisen luonnolliseen ruokavalioon kuulumaton.
      Ruokavalioomme kuuluvat hedelmät, kasvikset, pähkinät ja siemenet - ei muuta. Olemassa on kuitenkin 20 000 ihmisen syötäväksi soveltuvaa kasvia, joten ei luulisi tulevan nälkä!

• crohn

Jääkauden jälkeen kaivoimme vain jäkälää hangen alta hedelmien puutteessa...

• hohhoijjaa

Älä levitä valheita, ihminen on sekasyöjä.

• vessa-tutuksi

Olen jo 6-kymppinen mies ja kärsiny ärtyneestä suolesta (ent. ärtynyt paksusuoli-oireyhtymä) kymmeniä vuosia. Olen kokeillut maidottomat, lihattomat, viljattomat ja kaikki mahdolliset ruokavaliot. Ja lääkkeet, litalgin, librax, masennuslääkkeet, kipulääkkeet ja terapiat ym. Kävin joskus hypnoosissakin. Ei apua. Stressi vaikuttaa mulla eniten. Kesälomalla ja vapailla ei ole mitään ongelmaa, mutta heti kun pitää lähteä johkin, vaikka vaan kauppaan, niin maha vaan menee sekaisin. Se on ihan sama mitä oon syöny tai juonu. Olen mestari tietämään vessojen sijainnit joka paikassa, koska jos menen vaikka ravintolaan tai vaikka huoltoasemalle, niin ensimmäisenä katson, että missä se hotelli helpotus on. Tän kanssa vaan täytyy elää. Vaimolta vaaditaan pitkää pinnaa kun aina pitää vielä kerran mennä vessaan. Ja usein työmatkalla pitää tietää, että missä se lähin vessa on. Oireet on pahimpia aamuisin, käyn ehkä n 4-10 kertaa kakkos-hädällä. Sitten helpottaa, kunnes tulee seuraava aamu. Vi-Sibliniä mulle suosittelivat monet lääkärit aikoinaan, mutta mulla se vaan lisäsi sitä tavaran määrää. Täytyy vaan elää tän kanssa.

• Panelisti

Itsellä auttoi gluteeniton, sokeriton, hiivaton ja maidoton ruokavalio.

• Itselläni on myös todettu tuo ärtynyt suoli. Vaivannut jo vuosia, välillä pahemmin ja välillä vähemmän. Ummetuksesta vesiripuliin ja oksettavaan oloon. Tuskat on kamalat vatsassa ja ripulin jälkeen olo aivan rätti ja tosi huono.

Mulla on myös palleatyrä ja reflusitauti. Ruokatorven ja vatsalaukun välillä ei käytännössä ole sulkijalihasta laisinkaan. Eli liian täysi vatsa ja kumarrus, niin kaikki nousee suuhun. Usein ääni käheänä ja polttaa kurkkua kuin nokkosia olisi jauhanut.

Vielä sopivaan syssyyn kun iskee migreenikohtaus, niin jopa on tosi hieno olo. Kuulun vielä siihen migreeni porukkaan, joka oksentaa kaiken aikaa ja vaikka 3 päivää jollei jollain saa katkeamaan kohtausta. Lääkkeet pysyy heikosti sisällä.

Fibromyalgia kausina kipuhuiput saavutetaan ja stressi on valmis. Mikä ei auta yhtään ärtyneen suolen kanssa, kuten ei lääkkeiden syöntikään. Maitotuotteista tuorejuustot pahimpia. Feta ja vuohenjuusto taitaa olla pahimmasta päästä.

Miten sitten selviää, niin pitää vältellä ruokia joiden huomaa tekevän suolistoon ongelmia ja oireita. Itselle se on kamalan vaikeeta, kun rakastan mausteita ja tulista ruokaa. Kahvia ja juustoja. :(

Kuten aiemmatkin muutama ovat sanoneet, kasvisruoka on parasta. Kuormittaa vähiten ja helpottaa ummetukseenkin. Paitsi herneet, paprika, sipuli, purjosipuli jne. Mulle ne tekee oireita kypsinäkin.

Kovasti voimia ja toivottavasti olet sitkeämpi ruokavalion noudattaja kuin minä, joka sorrun uudelleen ja uudelleen popsimaan ruokia jotka tekee kipeeksi.

• Ärtsysuoli_mies

Joo, ei se kivaa ole tuon Ärtsy-suolen kanssa elellä, sama vaiva mutta itellä auttanu alla oleva asiat, joten poimi tuosta jos jotain löytys apuja sullekin tai ideaa ;D

- Kahvi vähemmälle eli vain kuppi päivässä ja sen juon työpäivän jälkeen kotiin tultua
      - Töissä juon vain kupin vihreää teetä ( ei siis kahvia, ei siis syöntiä).
      - Syön n. kerran päivässä eli kotiin tultua, arkisin reilun salaattiaterian ja perään kahvia (aamusella en syö) tähän rytmiin tottuu, ainakin minä olen tottunut :D
      - Viikonlopulla syön sitten vähän raskaammin, lihaa ym. mutta toki maltilla enkä ähkyyn asti.
      - rytmitys mulla siten, että tyhjennys aamusella ennen töihin lähtöä eikä tarvi juosta jatkuvasti vessassa pitkin päivää ja pelätä että vatsa tökkii, kun se tyhjenee aina aamusella heräämisen jälkeen niin hyvä niin.
      - Ruisleipä on hyvää mutta syön sitä vain viikonloppuisin jos syön, parasta itelleni on ns. sekaleivät
      - Kurkku, meloni, ananans on erittäin hyviä vatsalle
      - Mantelit on erittäin hyviä ja antavat hyviä rasvoja, niitä päivässä n. 8 - 18 kpl vetelen (pähkinät muutenkin on hyviä rasvan lähteitä kuhan ei vedä niitä liikaa).
      - Leporytmi on tärkeä ja stressittömyys, mä meen nukkumaan arkisin n. klo 22.15 - 23.00 välillä ja herään jo aikaseen, näin olen löytänyt sen oman rytmini eli syväuni ei kohdistu siihen aikaan kun pitää töihin herätä (lepo on tärkeä ärtyneen suolen hoidossa ja kun saa oikein levättyä niin myös suoli ärtyy harvemmin).
      - stressittömyys, kaikki ikävät uutiset ja asiat jos suinkin mahdollista työntää sivuun niin teet sen, koska stressi on yhteydessä ärtyneen suoleen ja mitä vähemmän stressiä sitä vähemmän ärtynyttä suolta
      - liikunta on tärkeä eli jos istut töissä paljon ja on mahdollista nousta seisomaan välillä niin kerran tunnissa persus pois penkistä ja 2-4 minuutin taukokävely ja rupattelu työkaverin kanssa on hyvä homma

- vältä voimakkaita ruokia ja rasvoja, chilit ja voimakkaasti maustetut ruoat vähemmälle, ruisleipä vähemmälle, kirkkaat viinat vähemmälle jos niitä nyt ylipäätään nautit, tupakki pois jos poltat ja koko fysiikka kiittää tästä muutenkin

Lyhyesti siis oikea ravinto, lepo, stressittömyys ja liikunta on avainsanat ärtyneen suolen hoitoon

PS: Aika monilla tuntuu iho kutiavan jos on todettu ärtyny suoli, tämä johtuu siitä, että kropan tasapaino myös ihon suhteen kärsii ärtyneestä suolesta ja iho kutioaa ja on atooppinen eli kun hoitaa ärtyneen suolen ja vaivaa vähemmän niin myös iho tykkää eikä kutise.

PS. Hyvä salaatti esim. kiinankaali, kurkku, tomaatti, ananas, salaattijuusto ja Cole Slaw salaattikastike :D
      Hommaa voi tehostaa muutamalla paistetulla kanan palalla :D

Kestämistä ja kaikkea hyvää kaikille tästä ärtsy suolesta kärsiville

• nainen41_

Kyllä välillä tuntuu, että meinaa katkeroitua, kun ei voi syödä kunnolla. Ei voi liikkua normaalisti, ei voi harrastaa sosiaalista elämää jne. Todella ahdistavaa, kun on vähän väliä maha kipeä, vaikka kuinka yrittäisi varoa. Ei kohta voi syödä muuta kuin salaattia.

• Kipulainen

Ap täällä taas kirjoittelee!
      Olipas kiva lueskella teidän kommentteja ja omia kokemuksia ensinnäkin. Kiitos niistä :)
      Nyt jo parempaan päin menossa, joskin ummetus vielä vaivana.
      Kaikki mahdolliset testit on tehty joten laktoosi-intoleranssikin poissuljettu. Lihattomalle en ala vaikka maksettais, jotain nautintoa pitää olla. Enkä ole kyllä edes huomannut että lihatuotteet oireita aiheuttais.
      Kasvisruokavalio ei myöskään ole mikään mahdollisuus, päinvastoin pelkkä kasvisruokavalio sai vatsani niin sekaisin että luulin kuolevani.
      Salaatti on helv. huono idea sillä se vain lisää suolistokaasujen määrää, koettu on.
      Työni on fyysisesti raskasta ja istun päivän aikana korkeintaan 15min.
      Stressiä helpotan meditaation, pitkien kävelylenkkien ja yksinkertaisesti välttämällä negatiivista ilmapiiriä.
      Alkoholia en juurikaan käytä ja jos käytän niin korkeintaan 5 annosta.
      Tupakkaa poltan joskus hermostuneena mutta mulle se on kyllä auttanut enemmän kuin pahentanut. Toki terveyteenhän seki negatiivisesti vaikuttaa mutta ehkä pari kolme tupakkaa kuukaudessa kun poltan niin en ehkä ihan heti lähtis sitä syyttämään.
      Kahvia en edes juo, teetä joskus ja sen olen huomannut -etenkin vihreän- teen kovettavan vatsaa hieman ja siten auttavan ripulointiin. Tätäkin kuitenkin vatsan tasapainon mukaan nautiskellen.
      Joku mainitsi psykologisesta sairaudesta. Onko se sitten sitä, jääköön arvoitukseksi. Voihan jollain ollakkin mutta en ehkä itse lähtis siihen suuntaan tätä vetämään. Henkisesti olen melkolailla tasapainossa eikä elämässä ole tällähetkellä mitään sen kummempia muutoksia.
      Jäin kuitenkin miettimään kun joku muukin kertoi rajun ponnistelun pahentavan oireita. Viime päivinä olen sen tiedostanut varsin hyvin. Niin hullulta kun se kuulostaakin niin esim. juokseminen, raskas pyöräily(vastatuuleen, kovaa vauhtia), ja nopeatahtinen jumppa esim. kahvakuulan avulla vain pahentavat oloa.
      Niin kovasti kuin haluaisinkin näitä asioita tehdä niin pakko on joutunut luopumaan jostain. Tilalle olen keksinyt uimisen, joogan ja pitkät rauhalliset kävelylenkit.

• Molkosan

Vuosikausia söin mahalääkkeitä ilman sen kummempia tuloksia. Väsyin ja turhauduin, kun mistään ei ollut apua. Sitten yksi apteekin täti neuvoi kokeilemaan Molkosania. Otan aamuisin ruokalusikallisen veteen sekoitettuna eikä mahassa ole minkäänlaisia kiputuntemuksia enkä ole syönyt yhtäkään lääkepilleriä.

• helpottunut

Minulla on ollut lähes 20 vuotta ärtynyt suoli. Diagnoosin sain viime syksynä. Lääkäri kehoitti kokeilemaan Vi-Sibliniä mutta siitä ei ollut apua minulle. Aloin käyttämään psylliumkuitujauhetta ja vatsani on rauhoittunut. Ennen kävin useita kertoja päivässä vessassa koska suoli ei tyhjentynyt kunnolla. Psylliumin jälkeen uloste on tullut säännöllisesti kerran päivässä ja kouristelut sekä ripuli ovat jääneet pois. Olen onnellinen että löysin tämän jauheen koska se on tuonut viimeinkin helpotuksen vatsaongelmiini. Suosittelen kokeilemaan joska tästä olisi apua muillenkin.

• Enkelimäinen

Minä kärsin vuosia aika kovista ilmavaivoista ja ne loppuivat aika pitkälti, kun lopetin hiivan käytön. Suoliston hyvinvointiin suosittelisin luomuruokaa ja tuoretta ja puhdasta ruokaa eli lisä- ja säilöntäaineet pois. Jos itse ostan valmisruokaa, niin varmistan, ettei niissä mitään ed. mainittuja ole. Lisäksi olen kärsinyt ajoittain "kovasta vatsasta" eli uloste ei ole meinannut millään tulla ulos, kunnes lääkäri ehdotti ottamaan aamulla heti ensimmäisenä ylösnoustua yhden ruokalusikallisen öljyä tyhjään vatsaan ja odottamaan ainakin puoli tuntia ennen syömistä, minulla se auttoi, sen jälkeen ei ole ollut enää kovaa vatsaa. Otin aluksi oliiviöljyä, mutta se poltti sen verran kurkussa, että siirryin Camelina-öljyyn (joka on myös todella terveellistä). Jos joku ei pysty ottamaan öljyä, niin ehkä lasillinen tai kaksi vettä tyhjään vatsaan voi myös ajaa samaa asiaa. Hiivasta sen verran vielä sanoisin, että hiivan lopettamisen jälkeen pitää olla sokerittomalla dieetillä ainakin parin kuukauden ajan, jotta sokeri ei ruokkisi hiivan elämistä suolistossa. Toivottavasti näistä oli jotain apua joillekin:)

• Laktoosivaivainen

Tiedoksi tuonne ylemmäs että laktoosi-intoleranssi ei ole maitoallergia. Vaan maitosokerin aiheuttama. Kyllä pystyy juomaan ja syömään maitotuotteita, mutta laktoosittomina.
      Maitoallerginen ei voi käyttää mitään maitotuotteita.

• Pete_MVM80

Itselläni on pahoja vatsavaivoja, joita epäilen ärtyneen suolen oireyhtymäksi.
      Parhaat tulokset olen saanut syömällä kaurapuuroa ja tuorepuuroa (kaura) sekä jättämällä kahvin lähes kokonaan pois. Myös rasvaiset ruoat ja buffet mässäilyt minimiin.

• ROPERTTO

Facebookista löytyy hyvä vertaistukiryhmä.Suosittelen

• ninjamo

Oletteko kokeilleet suolihuuhtelua ? Siitä moni on saanut avun.

• MenoVattassa

Pittääpi varmaan siirtyä normaali 'd-vitaminoidusta 1.s maidosta' hyla maitoon...

• rararar

StreSSaat liikaa joStain menneeStä aSiaSta, Sen takia elimiStöSi oireilee. olet normaali

• OnneksMeniPolvi

Minä sain kodeiinikipulääkityksen toiseen vaivaan. Siihen loppuivat mahavaivat.

• Marsuk

Jätä pois ruis, perunatärkkelys(löytyy joka paikasta, makkarat, mausteseokset, einekset). Nämä pahimmat, suklaata ja makeisia kestää pieniä määriä. Uusia perunoita kestää syödä.

• Iibeeässä

Kuinka yleisiä oireet teillä ovat? Itselläni tämä on ihan päivittäistä. Oireet vaihtelevat hieman ajanjakson mukaan, mutta yleisintä on enemmän tai vähemmän voimaton olo ja ummetus/vatsan turvotus/ruokahaluttomuus ja suolen puutteellinen tyhjeneminen ulostaessa. En ole vielä löytänyt täydellistä apukeinoa, enkä välttämättä tule koskaan löytämäänkään, mutta jatkan etsintöjä. Tähän saakka paras apu on tullut Pegorionin ja Movicolin kaltaisista ummetuslääkkeistä, joita joudun käyttämään päivittäin. Tähystykset sun muut on käyty läpi, eikä löytynyt yhtään mitään, joten mitä ilmeisimmin kyseessä on ärtynyt suoli, vaikka virallista diagnoosia minulla ei olekaan.

• Anonyymi

En jaksa, vituttaa..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      47
      2966
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2851
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2639
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      339
      1703
    5. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1084
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1061
    7. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      193
      917
    8. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      101
      772
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      770
    10. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      44
      739
    Aihe