Itärajalla mökkeillessäni yllätyin melkoisesti kun kaivoin esiin 1980-luvun radion ja menin ulos, avasin radion ja aloin selata AM-alueen taajuuksia jolloin löysin ainakin neljä eri kanavaa, jotka tosin kaikki kuuluivat melkoisen kohinan takaa. Vielä enemmän minua yllätti näistä kahden aseman kieli: toisesta kuului englantia ja toisesta jotain kaukoidän kieltä, luultavasti kiinaa tai japania tms. Kaksi asemaa kuului vähän paremmin ja niissä puhuttiin venäjää, kuten loogista sillä olinhan aivan itärajalla.
Miten tämä on mahdollista ja ovatko muut kuulleet kyseisenkaltaisia asemia tavallisella radiolla?
Radion AM-alue
36
835
Vastaukset
- noopropleem
Hyvin kuuluu!
- R74P
Mitä ihmettelemistä siinä on, jos AM-vastaanottimella kuulu AM-asemia ??
- alottajafldhshf
Sitä minä lähinnä ihmettelen että vanhalla paskalla kuuluu asemia jitka sijaitsevat kielen perusteella tuhansien kilometrien päässä ja olen aina olettanut ja kuullut ihmisten sanovan etyä normaalilla radiolla ei voi missään olosuhteissa kuulla suomessa am lähetyksiä.
- Se_taajuus
alottajafldhshf kirjoitti:
Sitä minä lähinnä ihmettelen että vanhalla paskalla kuuluu asemia jitka sijaitsevat kielen perusteella tuhansien kilometrien päässä ja olen aina olettanut ja kuullut ihmisten sanovan etyä normaalilla radiolla ei voi missään olosuhteissa kuulla suomessa am lähetyksiä.
Taajuus ratkaisee sen kuuluvuuden, useimmat AM-asemat toimivat taajuuksilla jotka etevät kauas yläilmakehän heijastusten ansiosta. Sinänsä AM/FM eli se modulointitapa ei vaikuta kuuluvuuteen.
- sdfasdfasdfasdfasdf
kyllä minä nyt perkele sen ymmärrän saatana
- kidekoneentaajama
Niinhän se on jos toinen on taajuusmoduloitu niin eihän se kuulu mihinkään.
Varmaankin sen tajuat nyt. - Anonyymi
Se_taajuus kirjoitti:
Taajuus ratkaisee sen kuuluvuuden, useimmat AM-asemat toimivat taajuuksilla jotka etevät kauas yläilmakehän heijastusten ansiosta. Sinänsä AM/FM eli se modulointitapa ei vaikuta kuuluvuuteen.
Vaikuttaa myös vuorokauden aika ja ns. radiokeli.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikuttaa myös vuorokauden aika ja ns. radiokeli.
..ja myös antenni.
- DxKuuntelija60luvulta
Minä olen kuunnellut am-asemia vuodesta 1965 alkaen. Muutokset ovat: kotimainen tarjonta on vähentynyt, jäljellä on enää SWR kerran kuukaudessa. Pohjoismainen tarjonta on myös vähentynyt. Häirintälähettimet on lähes poistuneet, joten kaukoasemat kuuluvat paremmin kuin ennen. Kotien sähkölaitteiden häiriöt on toisaalta lisääntyneet, joten mökillä kuuluu paremmin kuin kaupungissa. Vielä on Uusi-Seelanti ja Islanti kuulematta. Tarvitset ehkä antennin, netistä löytyy ohjeita.
- 60euronkuuntelija
Radiossahan on antenni jo valmiina mutta Islanti ei kuulu eikä edes Ruotsi.
- Anonyymi
Radion oma antenni on aika kehno.
Ulos joku lanka-antenni niin kuuluu huomattavasti paremmin. Vedä vaikkapa 40m pitkä lanka johonkin puun latvaan vaikkapa 45° kulmaan niin alkaa kuulumaan kummia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Radion oma antenni on aika kehno.
Ulos joku lanka-antenni niin kuuluu huomattavasti paremmin. Vedä vaikkapa 40m pitkä lanka johonkin puun latvaan vaikkapa 45° kulmaan niin alkaa kuulumaan kummia.Miksi se pitäisi vetää? Eikö sen voi yksinkertaisesti laittaa tai vaikka heittää puunlatvaan jos puu on korkea? Kokeilin kumpaakin tapaa ilman tuloksia vaikka radio on uusi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi se pitäisi vetää? Eikö sen voi yksinkertaisesti laittaa tai vaikka heittää puunlatvaan jos puu on korkea? Kokeilin kumpaakin tapaa ilman tuloksia vaikka radio on uusi.
40m anteeni on huomattavasti vaikeampi työntää kuin vetää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
40m anteeni on huomattavasti vaikeampi työntää kuin vetää.
40 metrin antenni ei ole sama kuin antennin pituus.
40:n antenni voi olla muutaman kymmenen sentin pituinenkin. Parhaimmillaan parin metrin pituinen rauta tai alumiinitanko, sellaisia voi työnnellä mihin hyvänsä vaikka vastatuuleen.
- DxKuuntelija60luvulta
Ruotsi ei kuulu, koska am-keskiaaltolähetykset on lopetettu. Islannin kuuntelu taas vaatisi paremmat antennit, lähetykset ovat pitkäaaltoalueella. Infoa: http://www.emwg.info/
- ndndnndmdmdld
ruotsilla on satelliitissakin aika suppea tarjonta.
9e:stä löytyy p6 radio sweden (päiväsaikaan melkeinpä p1-ohjelmaa) ja sr p4 (suomeksi klo 1910 jälkeen suomen aikaa)
rix yms pumppumpjoujou-kanavia löytyy 4.8e:stä.
- Raamatusta
- HiVisti
Kokeilin tuota "DxKuunt.jne" linkkiä ja 3,5MHz dipoliin kuului n.1575kHz kohdalta välillä kolmekin asemaa päällekkäin. Musiikki ja puhe vaikutti joltakin rätt.... lähetykseltä. Tarttis kyhätä ferrittisauvasta jonkimmoista suunta-antennia selektiiviusyyden parantamiseksi jos vaikka innostuis.
- jokuvaan059249582
Kerran auton radioin vahingossa laitoin AM:lle FM:n sijaan ja yllätyin kuullessani sieltä jotain venäjän kielistä keskustelua useammalta taajuudelta ja hyvin selkeästi, vaikka kyseinen maa oli jossain yli 500 km päässä. Onko se normaalia tai edes mahdollista?
- ndbbddndbdkd
"Onko se normaalia tai edes mahdollista?"
no eikö se ole, jos omin korvin kuulitkin? vai etkö oikein luota mielenterveyteesi? :) - päänsisäinenradio
Jos kuulee ääniä ei ole kovin paljoa hullu. On kuulema suht normaalia.
- DxKuuntelija60luvulta
ndbbddndbdkd kirjoitti:
"Onko se normaalia tai edes mahdollista?"
no eikö se ole, jos omin korvin kuulitkin? vai etkö oikein luota mielenterveyteesi? :)Pimeinä talvi-iltoina kuuluu hyvällä radiolla ja antennilla ohjelmia Keski-Euroopasta saakka. Välillä kuuluu jopa Saudi-Arabiasta. Se on normaalia. Kesäkuussa sen sijaan on harvinaista.
- moskudx
Mosku läähettänyt enkkua ja kiinaa.Siinä sinun dx-kaukoasemat.
- DX-MIES
Ei ole Mosku. Moskun ulkomaanpalvelu on lopetettu.
- Kalju_Pitkätukka
Vastattukin on, mutta kertaus on opintojen äiti:
Jos radiosta löytyy lyhytaaltopuoli, merkintä SW(saksalaisissa KW), vaatimattomallakin rukilla kuulee asemia ympäri maailman.
Radiolöytösi on siis todennäköisesti varustettu lyhytaaltoalueella, pidähän masiina tallessa.
Keskiaallot(MW) kuuluvat parhaiten pimeään aikaan, sillon kuuluu lähinnä venäläisiä ja lähi-idän asemia.
Keskiaallot löytyvät useimmista radioista tavallisesti käytetyn ULA-FM:n lisäksi,
lyhyet aallot harvoin.
Äänenlaatu AM-alueilla taas on heikko ja kuuluvuus vaihtelee tosi paljon.
Tämä on syy, miksi nykyään käytetään ULA- aaltoja ja taajuusmodulaatiota(FM)
Keski- ja lyhytaaltoja käytetään siellä, missä pitää saada yksi asema kuulumaan kauaksi ilman toistinasemia.
Suuret maat, kehitysmaat, vuoristoiset maat...- Anonyymi
Aikanaan oli taidetta kuunnella Radio Luxemburgia keskiaalloilla, Lähetti pop-musaa kun Suomessa tarjonta oli metsärädiota ja vastaavaa. Hyvä radio, niin kyllä talviaikana RL kuului suhtkoht hyvin.
- Anonyymi
Kukkuu. Kuulokeradiossa meni AM vahingossa päälle ja olihan siellä molotusta vaikka kuinka. Venäjää muutamallakin eri kanavalla, tietysti kohinaa aika paljon päälle. Eli vielä sellaisia on.
- Anonyymi
Uskomatonta ja kerrassaan yliluonnollista!
- Anonyymi
Epäilen että nämä on niitä ufojuttuja. Ei niitäkään kukaan ole oikeasti nähnyt. Mielenvikaset ihmiset yleensä kuulee aina kaikenlaista.
- Anonyymi
Minä tykkäsin vanhan ula radion töpselin rectumiin niin kuului pelkkä pörinää.
- Anonyymi
Taannoin kuulin useinkin etelärannikolla matkaradiosta ULA:lla saksan- ja ranskankielistä ohjelmaa. Jotenkin ne radioaallot heijastelee näinkin.
- Anonyymi
AM-asemia kannatta kuunnella netin kautta.
- Anonyymi
SE onkin paras tapa niin ei männyntaimet vaurioidu typerysten antenneilla. Miten muka puu voi auttaa asemien kuulumista vai tapahtuuko se maan kautta. Radiohan neuvotaan aina maadoittamaan maahan kiinni. Jokuhan ehdotti antennin laittamista puuhun (!) En kylläkään saanut sieltäkään kuulumaan yhtään radiota.
- Anonyymi
Kuuluuko Tornio Am-alueeseen?
- Anonyymi
AM asemat on kivoja, paljon mukavampaa kuunnella niitä kuin tavallista radiota.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 372401
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla362336- 951721
Olen aina vain
Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?511280Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?841246Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau51165Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen
Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?266989- 52966
Kumpi teistä rakastui ensin?
Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi36737- 27710