WLAN & jaettu tulostin?

Amatööri

Onko kukaan rakentanut WLAN:lla kotiverkkoa, jossa kaksi tai useampi kone käyttää samaa laajakaista yhteyttä ja samaa tulostinta? Pääpaino kysymyksessä on tuossa tulostinpuolessa, sillä se on minulle vieraampi alue. Kuulisin mielelläni, millä kokoonpanolla (tukiasemat, tulostinpalvelin jne) laitoitte homman pelittämään sekä millaisia kokemuksia teillä on asetusten viilaamisesta ja ratkaisun käytännön toimivuudesta.

9

1836

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1stMacFinn

Jos on kyse USB kirjoittimen jaosto, Airport Express on hyvä.
      http://www.apple.com/fi/airportexpress/

Ja nykyisin joihinkin kirjoittimiin saa optiona wlan kortin tai tietysti verkkokortin lankayhteyttä varten.

Mulla on nyt ollut puoltoistavuotta wlan kotiverkko, jossa on vaihtelevasti kaksi tai kolme konetta jakamassa nettiyhteyttä sekä ethernetin kautta tulostinta. Ja siinä on myös mahdollisuus jakaa USB tulostin.

Kokoonpano: Apple Airport Extreme tukiasema, Airport Extreme wlan kortit. Tulostimet jaettu AppleTalkilla käyttäen Farallonin AppleTalk to ethernet siltaa. Koneet on Macceja, mutta myös PC:t toimii, on kokeiltu.

Ei mitään viilaamista ja toimii kuin junan vessa. Myös USB kirjoittimen voi liittää tukiasemaan ja jakaa sitä kautta.

Mulla vaan ei ole tarvetta tohon ennenkuin ostan uuden tulostimen.

• Amatööri

Kiitos vastauksesta. Ihan mielenkiintoinen konsepti tuo Airport Express, sen musiikkiratkaisut olivat minulle uutta.

Tarvitaanko mainitsemaasi siltaa, jos käyttää Airport Expressiä? Ilmeisesti ei?

Toivottavasti joku muukin rohkenee kertoa omasta vastaavasta viritelmästään...

• Mielenkiintoista
        Amatööri kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. Ihan mielenkiintoinen konsepti tuo Airport Express, sen musiikkiratkaisut olivat minulle uutta.

Tarvitaanko mainitsemaasi siltaa, jos käyttää Airport Expressiä? Ilmeisesti ei?

Toivottavasti joku muukin rohkenee kertoa omasta vastaavasta viritelmästään...

Alkaa tuo 1stMacFinn-heppu vähän ihmetyttää, kun kaveri ei tee mitään muuta kuin kääntää asian kuin asian Airport Expressiin ja vieläpä on ensimmäisten joukossa joka viestiketjussa tekemässä niin. Kai niitä voi muuallakin mainostaa kuin täällä?

Ok, tässä tapauksessa tuote voi hyvinkin olla ihan toimiva, mutta löytyy noita muitakin esim. Linksysiltä.

• 1stMacFinn
        Mielenkiintoista kirjoitti:

Alkaa tuo 1stMacFinn-heppu vähän ihmetyttää, kun kaveri ei tee mitään muuta kuin kääntää asian kuin asian Airport Expressiin ja vieläpä on ensimmäisten joukossa joka viestiketjussa tekemässä niin. Kai niitä voi muuallakin mainostaa kuin täällä?

Ok, tässä tapauksessa tuote voi hyvinkin olla ihan toimiva, mutta löytyy noita muitakin esim. Linksysiltä.

Siis kysyjän esittämään malliin EI saa vastata, että Airport Express on hyvä, vaikka se tekeekin sen mitä kysyjä kysyy? Siksikö kun se on Applen tuote? Vai onko sulla oikein perustelukin?

Esitäpä tähän Expressiä vastaava Linksysin tuote? Ei taida löytyä, ei muiltakaan valmistajilta.

Ja tuohon aikaisempaan kommenttiin, tuon AT-ethernet sillan vaatii mun kirjoittimet. Jos käyttää USB kirjoitinta, siltaa ei tarvita.

• Mielenkiintoista
        1stMacFinn kirjoitti:

Siis kysyjän esittämään malliin EI saa vastata, että Airport Express on hyvä, vaikka se tekeekin sen mitä kysyjä kysyy? Siksikö kun se on Applen tuote? Vai onko sulla oikein perustelukin?

Esitäpä tähän Expressiä vastaava Linksysin tuote? Ei taida löytyä, ei muiltakaan valmistajilta.

Ja tuohon aikaisempaan kommenttiin, tuon AT-ethernet sillan vaatii mun kirjoittimet. Jos käyttää USB kirjoitinta, siltaa ei tarvita.

Ei löydy samanlaista kuin Airport Express ei, mutta laitteet joissa on tarvittavat ominaisuudet tekemään nuo toivotut asiat ovat sitäkin yleisempiä.

Aina ei tarvitse olla Airport Express vaikka kuinka sitä toivoisitkin. Edullisempiakin on jotka toimivat aivan yhtä hyvin.

• Amatööri
        Mielenkiintoista kirjoitti:

Ei löydy samanlaista kuin Airport Express ei, mutta laitteet joissa on tarvittavat ominaisuudet tekemään nuo toivotut asiat ovat sitäkin yleisempiä.

Aina ei tarvitse olla Airport Express vaikka kuinka sitä toivoisitkin. Edullisempiakin on jotka toimivat aivan yhtä hyvin.

Mäkkikaverin puolustukseksi on sanottava, että hän näyttää olleen ainoa, jolla oli jotain vastattavaa kysymykseeni. Minua ei PC-käyttäjänä haittaa lainkaan, jos joku kertoo Applen tuotteisiin perustuvia näkemyksiään. Osaan ajatella omilla aivoillani, kriittisestikin, ja kuuntelen/luen mielelläni muiden ajatuksia varsinkin silloin, jos ne tuulettavat kalkkeutuneita näkemyksiäni.

Airport Expressin musiikkiominaisuudet olivat mielenkiintoista luettavaa, mutta muutoin uskon löytäväni omia tarpeitani vastaavan tuotteen edullisemmin PC-hemmoille tutummista merkeistä. Tänään jo näin jossain mainoksessa Canonin printterin, jossa on sisään rakennettu WLAN. Taidan käydä tsekkaammassa tuon vehkeen jossain vaiheessa.

• SESS

Sulla kun tuntuu tuo Airportti olevan hallussa niin joudatko neuvomaan aloittelijaa miksi se i Tunes ei löydä Expressiä vaikka verkko on pystyssä ja yhteys muuten toimii.
        Herja:"AP Express apuri havaitsi, että langattomien verkkojen ylläpito ei ole sallittu tällä Windows-tietokoneella. Tämä saattaa johtua kolmannen osapuolen apuohjelmasta, jota käytetään langattomien verkkojen ylläpitoon."

• Bilteman.tummennuskalvo

Joo tuo airport on aikas lelu (pieni kantomatka jne.)

Sen siaan MSI:llä on alle satasen maksava boksi jossa on ADSL-laite ja NAT ja palomuuri (voi tietty käyttää muutakin ADSL:ää jos haluaa)

SItten siinä on vielä viisi 10/100 megaista lan porttia ja 52 megainen WLAN sekä paikka USB-kirjoittimelle (sekä tuki esim. biltemassa myytävälle USB to LPT adpterille)

Laite on vakaa ja helppo ohjelmoida sillä laite neuvaa mitä tehdään ja ksyy koneiden määrää jne.

Jos taas haluat pelkän LAN-tukiasemna niin siihenkin voi ostaa 10/100 lan to LPT/USB adapterin biltemsta.

Toki tulostin voi olla myös yhdessä koneessa mutta silloin koneen pitää olla aina päällä kun haluaa tulostaa.

Eli MSI on on erittäin hyvä vehe

• Dlink

Tukiasemana dlink di-614 , jonka lan-porteissa kiinni 2 printteriä (Epson C42SX, DP-101P printteriserverillä) ja HP laserjet4m. Nettiin 8 mbitin ADSL. Piuhalla tukiasemassa on kiinni 1 pöytäkone ja langattomasti 2 pöytäkonetta ja 1 kannettava. Yhteen lan-porttiin on tulossa vielä yksi kone serveriksi. Molemmat printterit toimivat jaettuina koko verkolle. Koko systeemi oli helppo konffata ja toimii moitteetta, vaikka onkin halpis dlink... Pitäis vielä päivittää firmwaret, jotta sais WPA:n käyttöön tai sitten koko systeemin toimimattomaksi...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      298
      7377
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      72
      5696
    3. Kylillä nainen puhutaan

Että olet heilutellut peittoa yhden, toisen ja kolmannen kanssa. Pitääkö paikkansa?
      Ikävä
      145
      3502
    4. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      146
      3407
    5. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      183
      1766
    6. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      1707
    7. Olet kiva

Olet kiva :)
      Ikävä
      42
      1384
    8. Miksi haluat alentaa muita?

Luulin sinua niin erilaiseksi, poikkeavan hyväksi, olin väärässä.
      Ikävä
      22
      1351
    9. Heih! Vieläkö ehtii laittaa auringonkukat kasvamaan?

Kerkeekö auringonkukat kukkimaan, kun upottaa auringonkukan siemenet kävelyreittien varrella multiin? Vai onko jo ihan
      Maailman menoa
      61
      1329
    10. En mä itke

sun perään mies. Tykkäsin kyllä. Tykkään vieläkin, mutta kyllä tä tästä. Mun sisällä kuplii kuitenkin jo ilo kesästä ja
      Ikävä
      14
      1216
    Aihe