AutomaattiPinnaOhjaus
Mikä olisi edullisin tapa liittää ST1000 pinnapilotille ohjaava äly (Plotteri)
Esim
Lowrance ELITE-4M HD - 4" karttaplotteri
Pystyykö ohjaamaan
Raymarine ST1000 pinnapilottia?
Muutkin asiaan liittyvät oivallukset kiinnostavat.
ST1000 pinnapilotille plotteriohjaus
4
209
Vastaukset
- applix
Kytket vain plotterin NMEA-ulostulon pinnapilotin NMEA-sisäänmenoon. Pinnapilotin ohjekirjasta selviää, millä napinpainallusyhdistelmällä plotteriohjaus saadaan päälle. Sehän myös edellyttää, että plotterissa on aktivoitu reitti tai vähintään reittipiste, jota kohti kuljetaan.
Kaiken pitäisi selvitä ohjekirjoista, mukaanluettuna sähköiset kytkennät. Mukavaa matkaa! - reiska2k
Kokemuksia ST2000 Rayn liittämisestä plotteriin. Minulla on Garmin 620 plotteri ja siinä on NMEA piuhat mukana. Ne vedetään sinne moninapaliitoskappaleeseen, johon pinnapilotin plugi ruuvataan kiinni. Raymarine puhuu kylläkin Sea Talk väylästä, jolla he liittävät oman firmansa laitteet toisiinsa.
Koska minulla on myös kauko - ohjain on siellä aika monta johtoa mukana ja sen moninapaisen pistorasian kytkeminen pirullista, koska ne kiinnitysnavat ovat pieniä ja ahtaita.
Mitä tulee sen kykyyn ajaa ohjelmoitua reittiä - on aika vaatimatonta. Se antaa poiketa jopa satametriä linjalta kunnes alkaa tekemään korjausta ja palaamaan viivalle. Kun tullaan waypointille se saattaa tehdä älyttömän nopean korjausliikkeen. - usein väärään suuntaan. Sanoisin että sitä toimintoa ei voi käyttää kuin avomerellä, eli kuuluu sarjaan mukava rakennella ja kokeilla, mutta ei paljon muuta.
Sitävastoin se kauko - ohjain on hyvä peli, jota käytän jatkuvasti. Sitä voi käyttää aivan normaalisti sen pilotin kanssa. - ei tarvitse ola XTR reittiä ohjelmoituna. Olen esimerkiksi pimeällä ajanut venettä sillä kakella keulassa valonheittimen kanssa kalanpyydyksiä tähyillen.
Se pinnapilotti on kyllä ainakin minulle sellainen laite jota ilman en kyllä vesille lähde - ainakaan yksin. Kun sitä oppii käyttämään on se eräänlainen crew member, joka tekee tarviitaessa esim. vendan ja voit käyttää molempia käsiä skuuttaukseen. Voit myös ajaa keulan kiinni laituriin ja se pitää veneen paikallaan kun käyt viemässä köyden kiinni. - applix
Omat kokemukset ovat sentään pääosin positiiviset. Toki korjausliikkeet ovat omassakin laitteessa aika verkkaiset tässä moodissa ja ajoittain ollaan sivussa ehkä jopa se sata metriä. Mutta esim. Suomenlahden ylityksessä tai vaikkapa Porkkalanselän ylityksessä silti tosi käyttökelpoinen toiminto. Käsin tehtävien suuntakorjauksien määrä reittiosuuden aikana poistuu kokonaan tai jää muutamaan, kun normaalissa kompassiohjatussa moodissa niitä tulee väkisin tuulen, allokon ja virran aiheuttaman sorron johdosta, jos reittiosuus on vähän pidempi.
Lyhyillä alle 2-3 mailin reittiosuuksilla hyöty on sen sijaan vähäisempää. Yleensä silloin reittipiste näkyykin paljain silmin, ja suunnan korjausnäppäilyjen vaikutus (kompassiohjatussa moodissa) näkyy välittömästi.
Reittipisteen lähestyessä on toki aina skarpattava. Itse siirryn silloin usein kompassiohjattuun moodiin tai käsiohjaukseen. - 23333
"Mikä olisi edullisin tapa liittää ST1000 pinnapilotille ohjaava äly"
Yhdistin ikivanhan Magellan 2000xl:n ikivanhaan st2000 pilottiin . Gepsissä on 8mm muovilevystä itsetehty adapteri virran ja datan liitoksille. Tuollaisia gpsejä saa varmaan ilmaiseksikin jostain. Yhden koeajon tein ja vene meni suoraan reittipisteelle. Avomerikäyttöön ajattelin, josko pitäisi paremmin suuntaa aallokossa kuin pilotin omalla kompassilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911304Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221128- 48854
- 70850
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50725- 33692
- 60689
- 50665
- 52657