Onko picanton automaatti laatikio perinteinen öljytoiminen vai joku roboti vaihtaja? Esitteestä ei asia käy ilmi!
✖Picanton automaattivaihteisto
12
3673
Vastaukset
- R3kkal3sb0
Öljytoiminen ihan varmasti vaikka olisikin robotti. Mutta onhan se ihan perinteinen 4-lovinen automaatti ja laiska ku mikä jollei nyt mitään uutta vaihteistoa ole tullut.
- Tiedoxi
No joo on robotissakin öljyä mutta se on normi laatikko missä vaihteet vaihdetaan sähkömoottorilla ja öljytoimisessa välitys tapahtuu öljyllä ilman ratas kosketusta.
- Olegg
Ainakin opelin robottivaihteisto kytkee vaihteet ja käyttää kytkintä hydraulisesti, varmaan moni muukin. Kuorma-autoissa taas vastaavasti paineilmalla. Se missä välitys tapahtuu öljyllä ilman mekaanista yhteyttä on hydrostaattinen voimansiirto ja sitä käytetään työkoneissa, ei kiassa.
Automaattilaatikossakin on kyllä nestekäyttöinen momentinmuunnin, joka lukittuu isommilla vaihteilla kiinteäksi, jos siitä oli kysymys.. - oppia_ikä_kaikki
Olegg kirjoitti:
Ainakin opelin robottivaihteisto kytkee vaihteet ja käyttää kytkintä hydraulisesti, varmaan moni muukin. Kuorma-autoissa taas vastaavasti paineilmalla. Se missä välitys tapahtuu öljyllä ilman mekaanista yhteyttä on hydrostaattinen voimansiirto ja sitä käytetään työkoneissa, ei kiassa.
Automaattilaatikossakin on kyllä nestekäyttöinen momentinmuunnin, joka lukittuu isommilla vaihteilla kiinteäksi, jos siitä oli kysymys..Se oleellinen ero on vaihteiston rakenteessa!
Ns. robotti on todellakin mekaniikaltaan ihan rehellinen manuaalivaihteisto, jonka kylkeen on pultattu "mekatroniikka" eli härveli, joka hyrdauliikalla/sähkömoottoreilla käyttää kytkintä ja vaihteensiirtoa. Rattaat on ripolteltu 2-3 akselille ja sieltä sitten kytketään jokin rataspari kerrallaan voimaa välittämään. Osa kaksoinkytkinvaihteistoistakin pohjautuu mekaniikaltaan ihan suoraan manuaalivaihteistoon, osa lie ihan oma tyyppinsä.
Perinteinen "öljynlämmitin" eli momentinmuuntimella varustettu automaatti perustuu planeettapyörästöihin. Välityssuhde vaihtuu, kun pyörästön eri osia lukitaan toisiinsa tai vaihteiston kuoreen jarrujen (ynnä vapaakytkimien) avulla. Vaihto siis tapahtuu tavallaan "portaattomasti" (sen silmänräpäyksen ajan, kun jarru luistaa) = välityssuhdetta voi vaihtaa vedon ollessa päällä.
Öljynlämmittimet ovat saaneet nimensä siitä kytkimen tilalla olevasta turbiinista/momentinmuuntimesta. Joka öbaut kaikissa nykyautoissa taidetaan lukita kiinteäksi, ainakin isommilla vaihteilla. Mutta pikkuauto vain 4 vaihdetta = haiskahtaa siltä kuin sitä turbiinia jouduttaisiin aika paljon luistattamaan -> iso kulutus ja heikko suorituskyky.
Kytkimen rakenne ei ole ratkaiseva juttu, koska aina löytyy niitä poikkeuksia. Traktoreissa/työkoneissa on vissiin käytettyn jonnii verran turbiinia manuaalilaatikonkin parina, joissain kaksoiskytkinlootissa lie momentinmuunnin, lähes kaikissa variaattorivaihteistoissa on momentinmuunnin jne. - Suomenmieli
Olegg kirjoitti:
Ainakin opelin robottivaihteisto kytkee vaihteet ja käyttää kytkintä hydraulisesti, varmaan moni muukin. Kuorma-autoissa taas vastaavasti paineilmalla. Se missä välitys tapahtuu öljyllä ilman mekaanista yhteyttä on hydrostaattinen voimansiirto ja sitä käytetään työkoneissa, ei kiassa.
Automaattilaatikossakin on kyllä nestekäyttöinen momentinmuunnin, joka lukittuu isommilla vaihteilla kiinteäksi, jos siitä oli kysymys..Useimmin työkoneissa momentinmuunnin, eli silloin se on hydrodynaaminen. Toisinsanoen voima tulee pienellä viiveellä, koska perustuu öljyn virtaukseen ja "luistossa" tapahtuu öljyn lämpeneminen. Hydrostaattinen taas tarkoittaa suoraan öljynpaineeseen perustuvaa voimansiirtoa, eli hydraulimoottoreita pyörän navoissa.
- kiinnostunutkin
joopa joo, vaan mikähän automnaatti
se picantossa mahtaa olla?- Pröötti
Eikö ole tullut mieleen soitta jälleenmyyjälle, kun kerran mukamas kiinnostunut olet?
Se on jumalattoman vanha perinteine automaatti. - aisin_deluxe
Tuskin se on autoa vanhempi.
- autokenttä
Jos haluaisin automaatin, en missään nimessä uskaltaisi ostaa korealaista! Kokeiltu on, ja niiden laatikot ei toimi edes uutena.
- synkronirinkula
Jos näin on, niin ne on varmaan saaneet konsulttiapua volkkarilta !
- Anonyymi
480tkm takana kia automaatil ilman vikaa
- istunpuussa
Perinteinen. Ja kyllä sen siitä vaihteenvalitsemestakin jo näkee, että on aivan vastaava kuin oli jo 30v sitten jossain Kadetissa tai sen ajan Golfissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan2014224- 2443374
Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus12831En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.792295Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va851963Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2391609- 1381270
- 151228
- 481208
- 991131