✖Picanton automaattivaihteisto

kukaTietää

Onko picanton automaatti laatikio perinteinen öljytoiminen vai joku roboti vaihtaja? Esitteestä ei asia käy ilmi!

12

4145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • R3kkal3sb0

      Öljytoiminen ihan varmasti vaikka olisikin robotti. Mutta onhan se ihan perinteinen 4-lovinen automaatti ja laiska ku mikä jollei nyt mitään uutta vaihteistoa ole tullut.

    • Tiedoxi

      No joo on robotissakin öljyä mutta se on normi laatikko missä vaihteet vaihdetaan sähkömoottorilla ja öljytoimisessa välitys tapahtuu öljyllä ilman ratas kosketusta.

      • Olegg

        Ainakin opelin robottivaihteisto kytkee vaihteet ja käyttää kytkintä hydraulisesti, varmaan moni muukin. Kuorma-autoissa taas vastaavasti paineilmalla. Se missä välitys tapahtuu öljyllä ilman mekaanista yhteyttä on hydrostaattinen voimansiirto ja sitä käytetään työkoneissa, ei kiassa.

        Automaattilaatikossakin on kyllä nestekäyttöinen momentinmuunnin, joka lukittuu isommilla vaihteilla kiinteäksi, jos siitä oli kysymys..


      • oppia_ikä_kaikki
        Olegg kirjoitti:

        Ainakin opelin robottivaihteisto kytkee vaihteet ja käyttää kytkintä hydraulisesti, varmaan moni muukin. Kuorma-autoissa taas vastaavasti paineilmalla. Se missä välitys tapahtuu öljyllä ilman mekaanista yhteyttä on hydrostaattinen voimansiirto ja sitä käytetään työkoneissa, ei kiassa.

        Automaattilaatikossakin on kyllä nestekäyttöinen momentinmuunnin, joka lukittuu isommilla vaihteilla kiinteäksi, jos siitä oli kysymys..

        Se oleellinen ero on vaihteiston rakenteessa!

        Ns. robotti on todellakin mekaniikaltaan ihan rehellinen manuaalivaihteisto, jonka kylkeen on pultattu "mekatroniikka" eli härveli, joka hyrdauliikalla/sähkömoottoreilla käyttää kytkintä ja vaihteensiirtoa. Rattaat on ripolteltu 2-3 akselille ja sieltä sitten kytketään jokin rataspari kerrallaan voimaa välittämään. Osa kaksoinkytkinvaihteistoistakin pohjautuu mekaniikaltaan ihan suoraan manuaalivaihteistoon, osa lie ihan oma tyyppinsä.

        Perinteinen "öljynlämmitin" eli momentinmuuntimella varustettu automaatti perustuu planeettapyörästöihin. Välityssuhde vaihtuu, kun pyörästön eri osia lukitaan toisiinsa tai vaihteiston kuoreen jarrujen (ynnä vapaakytkimien) avulla. Vaihto siis tapahtuu tavallaan "portaattomasti" (sen silmänräpäyksen ajan, kun jarru luistaa) = välityssuhdetta voi vaihtaa vedon ollessa päällä.

        Öljynlämmittimet ovat saaneet nimensä siitä kytkimen tilalla olevasta turbiinista/momentinmuuntimesta. Joka öbaut kaikissa nykyautoissa taidetaan lukita kiinteäksi, ainakin isommilla vaihteilla. Mutta pikkuauto vain 4 vaihdetta = haiskahtaa siltä kuin sitä turbiinia jouduttaisiin aika paljon luistattamaan -> iso kulutus ja heikko suorituskyky.

        Kytkimen rakenne ei ole ratkaiseva juttu, koska aina löytyy niitä poikkeuksia. Traktoreissa/työkoneissa on vissiin käytettyn jonnii verran turbiinia manuaalilaatikonkin parina, joissain kaksoiskytkinlootissa lie momentinmuunnin, lähes kaikissa variaattorivaihteistoissa on momentinmuunnin jne.


      • Suomenmieli
        Olegg kirjoitti:

        Ainakin opelin robottivaihteisto kytkee vaihteet ja käyttää kytkintä hydraulisesti, varmaan moni muukin. Kuorma-autoissa taas vastaavasti paineilmalla. Se missä välitys tapahtuu öljyllä ilman mekaanista yhteyttä on hydrostaattinen voimansiirto ja sitä käytetään työkoneissa, ei kiassa.

        Automaattilaatikossakin on kyllä nestekäyttöinen momentinmuunnin, joka lukittuu isommilla vaihteilla kiinteäksi, jos siitä oli kysymys..

        Useimmin työkoneissa momentinmuunnin, eli silloin se on hydrodynaaminen. Toisinsanoen voima tulee pienellä viiveellä, koska perustuu öljyn virtaukseen ja "luistossa" tapahtuu öljyn lämpeneminen. Hydrostaattinen taas tarkoittaa suoraan öljynpaineeseen perustuvaa voimansiirtoa, eli hydraulimoottoreita pyörän navoissa.


    • kiinnostunutkin

      joopa joo, vaan mikähän automnaatti
      se picantossa mahtaa olla?

      • Pröötti

        Eikö ole tullut mieleen soitta jälleenmyyjälle, kun kerran mukamas kiinnostunut olet?

        Se on jumalattoman vanha perinteine automaatti.


      • aisin_deluxe

        Tuskin se on autoa vanhempi.


    • autokenttä

      Jos haluaisin automaatin, en missään nimessä uskaltaisi ostaa korealaista! Kokeiltu on, ja niiden laatikot ei toimi edes uutena.

      • synkronirinkula

        Jos näin on, niin ne on varmaan saaneet konsulttiapua volkkarilta !


      • Anonyymi

        480tkm takana kia automaatil ilman vikaa


    • istunpuussa

      Perinteinen. Ja kyllä sen siitä vaihteenvalitsemestakin jo näkee, että on aivan vastaava kuin oli jo 30v sitten jossain Kadetissa tai sen ajan Golfissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

      ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      80
      5304
    2. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

      Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      73
      4697
    3. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

      Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      131
      4650
    4. Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?

      Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san
      Ikävä
      364
      2057
    5. Kerro kaivattusi etunimi

      Miehille..
      Ikävä
      94
      1680
    6. 98
      1595
    7. Sulla on mies

      Aivan liikaa naisia.
      Ikävä
      257
      1496
    8. 349
      1197
    9. Pääsit koskettamaan

      Sellaista osaa minussa jota kukaan ei ole ennen koskettanut. Siksi on hyvin vaikea unohtaa sinut kokonaan.
      Ikävä
      57
      1012
    10. Kadutko mitään?

      Minä kadun ikävässä kirjoittamista, mutta en saa sitä tekemättömäksi.
      Sinkut
      200
      1001
    Aihe