✖Picanton automaattivaihteisto

kukaTietää

Onko picanton automaatti laatikio perinteinen öljytoiminen vai joku roboti vaihtaja? Esitteestä ei asia käy ilmi!

12

4147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • R3kkal3sb0

      Öljytoiminen ihan varmasti vaikka olisikin robotti. Mutta onhan se ihan perinteinen 4-lovinen automaatti ja laiska ku mikä jollei nyt mitään uutta vaihteistoa ole tullut.

    • Tiedoxi

      No joo on robotissakin öljyä mutta se on normi laatikko missä vaihteet vaihdetaan sähkömoottorilla ja öljytoimisessa välitys tapahtuu öljyllä ilman ratas kosketusta.

      • Olegg

        Ainakin opelin robottivaihteisto kytkee vaihteet ja käyttää kytkintä hydraulisesti, varmaan moni muukin. Kuorma-autoissa taas vastaavasti paineilmalla. Se missä välitys tapahtuu öljyllä ilman mekaanista yhteyttä on hydrostaattinen voimansiirto ja sitä käytetään työkoneissa, ei kiassa.

        Automaattilaatikossakin on kyllä nestekäyttöinen momentinmuunnin, joka lukittuu isommilla vaihteilla kiinteäksi, jos siitä oli kysymys..


      • oppia_ikä_kaikki
        Olegg kirjoitti:

        Ainakin opelin robottivaihteisto kytkee vaihteet ja käyttää kytkintä hydraulisesti, varmaan moni muukin. Kuorma-autoissa taas vastaavasti paineilmalla. Se missä välitys tapahtuu öljyllä ilman mekaanista yhteyttä on hydrostaattinen voimansiirto ja sitä käytetään työkoneissa, ei kiassa.

        Automaattilaatikossakin on kyllä nestekäyttöinen momentinmuunnin, joka lukittuu isommilla vaihteilla kiinteäksi, jos siitä oli kysymys..

        Se oleellinen ero on vaihteiston rakenteessa!

        Ns. robotti on todellakin mekaniikaltaan ihan rehellinen manuaalivaihteisto, jonka kylkeen on pultattu "mekatroniikka" eli härveli, joka hyrdauliikalla/sähkömoottoreilla käyttää kytkintä ja vaihteensiirtoa. Rattaat on ripolteltu 2-3 akselille ja sieltä sitten kytketään jokin rataspari kerrallaan voimaa välittämään. Osa kaksoinkytkinvaihteistoistakin pohjautuu mekaniikaltaan ihan suoraan manuaalivaihteistoon, osa lie ihan oma tyyppinsä.

        Perinteinen "öljynlämmitin" eli momentinmuuntimella varustettu automaatti perustuu planeettapyörästöihin. Välityssuhde vaihtuu, kun pyörästön eri osia lukitaan toisiinsa tai vaihteiston kuoreen jarrujen (ynnä vapaakytkimien) avulla. Vaihto siis tapahtuu tavallaan "portaattomasti" (sen silmänräpäyksen ajan, kun jarru luistaa) = välityssuhdetta voi vaihtaa vedon ollessa päällä.

        Öljynlämmittimet ovat saaneet nimensä siitä kytkimen tilalla olevasta turbiinista/momentinmuuntimesta. Joka öbaut kaikissa nykyautoissa taidetaan lukita kiinteäksi, ainakin isommilla vaihteilla. Mutta pikkuauto vain 4 vaihdetta = haiskahtaa siltä kuin sitä turbiinia jouduttaisiin aika paljon luistattamaan -> iso kulutus ja heikko suorituskyky.

        Kytkimen rakenne ei ole ratkaiseva juttu, koska aina löytyy niitä poikkeuksia. Traktoreissa/työkoneissa on vissiin käytettyn jonnii verran turbiinia manuaalilaatikonkin parina, joissain kaksoiskytkinlootissa lie momentinmuunnin, lähes kaikissa variaattorivaihteistoissa on momentinmuunnin jne.


      • Suomenmieli
        Olegg kirjoitti:

        Ainakin opelin robottivaihteisto kytkee vaihteet ja käyttää kytkintä hydraulisesti, varmaan moni muukin. Kuorma-autoissa taas vastaavasti paineilmalla. Se missä välitys tapahtuu öljyllä ilman mekaanista yhteyttä on hydrostaattinen voimansiirto ja sitä käytetään työkoneissa, ei kiassa.

        Automaattilaatikossakin on kyllä nestekäyttöinen momentinmuunnin, joka lukittuu isommilla vaihteilla kiinteäksi, jos siitä oli kysymys..

        Useimmin työkoneissa momentinmuunnin, eli silloin se on hydrodynaaminen. Toisinsanoen voima tulee pienellä viiveellä, koska perustuu öljyn virtaukseen ja "luistossa" tapahtuu öljyn lämpeneminen. Hydrostaattinen taas tarkoittaa suoraan öljynpaineeseen perustuvaa voimansiirtoa, eli hydraulimoottoreita pyörän navoissa.


    • kiinnostunutkin

      joopa joo, vaan mikähän automnaatti
      se picantossa mahtaa olla?

      • Pröötti

        Eikö ole tullut mieleen soitta jälleenmyyjälle, kun kerran mukamas kiinnostunut olet?

        Se on jumalattoman vanha perinteine automaatti.


      • aisin_deluxe

        Tuskin se on autoa vanhempi.


    • autokenttä

      Jos haluaisin automaatin, en missään nimessä uskaltaisi ostaa korealaista! Kokeiltu on, ja niiden laatikot ei toimi edes uutena.

      • synkronirinkula

        Jos näin on, niin ne on varmaan saaneet konsulttiapua volkkarilta !


      • Anonyymi

        480tkm takana kia automaatil ilman vikaa


    • istunpuussa

      Perinteinen. Ja kyllä sen siitä vaihteenvalitsemestakin jo näkee, että on aivan vastaava kuin oli jo 30v sitten jossain Kadetissa tai sen ajan Golfissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

      ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      128
      5764
    2. Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?

      Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san
      Ikävä
      396
      2579
    3. Kerro kaivattusi etunimi

      Miehille..
      Ikävä
      134
      2487
    4. Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää

      Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv
      Maailman menoa
      8
      2079
    5. Onhan tää tyhmää ajatella sua kun tuskin ees muistat mua

      Hyvää yötä sinne jonnekin. 💔
      Ikävä
      12
      1353
    6. Kerro kaivattusi etunimi

      Naisille
      Ikävä
      62
      1097
    7. Kun ei numeroa

      niin en edes voi viestittää, et suunnitelmiin tuli muutos. Ikävä on, ja kasvaa vaan🤍
      Ikävä
      10
      1042
    8. Mikä musta tekee

      Oikein haluttavan sun silmissä? Mä en ymmärrä. Parasta aika mennyt ko ohi 😃
      Ikävä
      51
      912
    9. Millainen on

      Ihanne kumppani
      Ikävä
      76
      825
    10. Temusta tilaamiseen tulee muutos

      Alle 150 euron tullivapaus poistuu. Vihdoinkin kankea EU saa jotakin aikaiseksi. https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/
      Maailman menoa
      101
      815
    Aihe