Jalkojen vapina seisoessa

Väsyvä

Minua on vaivannut jo piitkään kiusallinen vapina. Kun nousen seisomaan jalat alkavat vapista ja tasapaino tuntuu häviävän. Vapina vaan pahenee jos yrittää tehdä jotakin esim takin pukeminen ja riisuminen tai jotain muuta seistessä tehtäessä.
Lääkärin mukaan Parkinsoninia se ei ole, joten jostain muusta on kyse, mikä ei ainakaan vielä ei ole selvinnyt. Vapinan oireiden mukaan se ei tunnu oikein sopivan mihinkään spesiseen vapina tyyppiin. Onko muilla vastaavia kokemuksia tai löytynyt apua ongelmaan ??Ei kai tässä muukaan auta kuin jatkaa itsepäisesti lääkäreissäkö laukkaamista ,mikä ainakin terveyskeskuksessa on toivottaman hidasta. Alan olla lopun uupunut ja toivoton.

9

9211

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeesxd

Itse olen 16 ja huomasin tämän seistessä tapahtuneen vapinan alkaneen 2 viikkoa sitten. Olen liikunnalinen yleisesti mutta tulee sitä istuttua myös paljon. Jos sitä lenkeillä kävis ja kattois auttaako

• gdfgdf

rasitat jalkojasi ehkä lol

• dasdsadsadsad

aivosyöpä tai diabetes tai fortnite addiktio

• 61v

Minulla on sama vaiva. Seisoessa jalat alkaa vapisemaan ja tuntuu et tasapaino ei ole kohdillansa.. Ei auta muu kuin mennä lepoasentoon. Pyörryttävä olokin tulee.. Lääkärissä en ole vielä tämän asian kanssa käynyt. Minulla todettiin viime kesänä kakkos tyypin diabetes, mutta en usko et se on syynä, kun aikaisemmin on jo ollut tätä vapinaa.

• Anonyymi

onko vapinan syy löytynyt. minulla on sama vaiva ollut jo pari vuotta.

• Anonyymi

Sama vika minulla. Olen lopettanut alkoholin, tupakan ja kahvin viikkoja sitten. Ei muutosta vapinassa.

• Anonyymi

Kauheat vierotusoireet ja paniikki päällä! No ei vaan, ne on helppo yleensä tunnistaa.
        Tästä vapinastakin on omaa kokemusta ja seuraavat olleet syynä eri aikoina: voimakas kilpirauhasen vajaatoiminta, voimakas neste-ja elektrolyyttiepäsuhta, välilevynpullistuma selkäytimessä ja/tai tulehdus yms. Pieneltä osin myös aivoperäistä, mutta se liittyy aina rasitukseen ja erottaa selvästi. Suhteellisen helposti ne nytkin rasittuu varsinkin kävellessä ja nostaessa jotain. Hyvin rauhallinen tahti ja lyhyitä matkoja menee, mut nostamisen kanssa on niin, että jo 50 kiloo saa jalat tuntuu makaronilta, ristiselkäkipua, tuntomuutoksia ja tuppaa oikein tuleen "tuskan parahdus"...😰 Enää en edes yritä nostaa yli 20kg eikä ole tarviskaan.

Monisairas

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kauheat vierotusoireet ja paniikki päällä! No ei vaan, ne on helppo yleensä tunnistaa.
        Tästä vapinastakin on omaa kokemusta ja seuraavat olleet syynä eri aikoina: voimakas kilpirauhasen vajaatoiminta, voimakas neste-ja elektrolyyttiepäsuhta, välilevynpullistuma selkäytimessä ja/tai tulehdus yms. Pieneltä osin myös aivoperäistä, mutta se liittyy aina rasitukseen ja erottaa selvästi. Suhteellisen helposti ne nytkin rasittuu varsinkin kävellessä ja nostaessa jotain. Hyvin rauhallinen tahti ja lyhyitä matkoja menee, mut nostamisen kanssa on niin, että jo 50 kiloo saa jalat tuntuu makaronilta, ristiselkäkipua, tuntomuutoksia ja tuppaa oikein tuleen "tuskan parahdus"...😰 Enää en edes yritä nostaa yli 20kg eikä ole tarviskaan.

Monisairas

Onko ferritiinit mitattu? Suositeltava arvo naisilla yli 50. Mutta jos esim kilpparin vajaatoiminta, niin arvo olisi hyvä olla yli 100. Muita arvoja, jotka syytä tarkistuttaa, on aktiivinen B12, d-vitamiini ja kalium ainakin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko ferritiinit mitattu? Suositeltava arvo naisilla yli 50. Mutta jos esim kilpparin vajaatoiminta, niin arvo olisi hyvä olla yli 100. Muita arvoja, jotka syytä tarkistuttaa, on aktiivinen B12, d-vitamiini ja kalium ainakin.

Hyvä pointti, löytyisi syy monille "mysteeriongelmille"! Hämmästyttävän alidiagnosoitu juttu.

Mä en ole nainen eikä muutenkaan ei ole koskaan ollut ongelmia raudan kanssa. Tosin ferritiiniä ei ole ikinä mitattu. Hemoglobiini kyllä, joka epätarkka rautamittari, mutta ollut enimmäkseen ylärajoilla. OIrekuva kokonaisuudessaan ei ole siihen oikein sopinut, vaan noihin muihin ja ne on korjaantuneet noihin vaikuttamalla, tosin on myös pysyviä oireita.

Monisairas

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      317
      7424
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2146
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1827
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1362
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1277
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1231
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1210
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1146
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1071
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe