Tuleva äiti panikoi

miolipoo

Moikka,

istuskelen tässä taas tietokoneella ja etsin googlen syövereistä tietoa kaikesta mahdollisesta ja mahdottomasta. Onkohan raskaushormonit pistäny pään sekasi, ku tunnun olevani kaikesta huolissaan. Tällä hetkellä päällimmäisenä huolena on esimerkiksi tokso. Olen alkanut miettiä jo ihan ufoja juttuja ja pelkään, että saan sen esimerkiksi ulkona pöllyävästä hiekasta tai koiran turkista, kun se ravistaa lähelläni. Lisäksi mietin, että mitä jos unohdan vahingossa pestä käteni ennen kuin alan syömään ja olenkin esimerkiksi koskettanut jotain hiekkaista pintaa ennen sitä (esim. ottanut kengät jalasta). Mietin myös jokaista pientä flunssan kaltaista oiretta, että apua, onhan tämä varmasti vain flunssaa eikä toksoa. Muualla kuin kotona syöminen on myös hankalaa, koska mietin koko ajan millaista hygieniaa on ylläpidetty ruokaa valmistaessa. Jankutan myös miehelleni koko ajan, että "pesithän kädet" ennen kuin hän esimerkiksi ottaa karkkia yhteisestä karkkipussista, koska olen jotenkin niin vainoharhainen asian suhteen. Myäs salaatin, marjojen ja hedelmien syöminen on mennyt vaikeaksi, kun pelkään, että niissä on multaa tai hiekkaa, jota en huomaa. Oudointa tässä on se, että ymmärrän pelkoni olevan täysin epärealistinen ja käsittääkseni edellä mainitut tavat eivät edes ole tokson tarttumistapoja, mutta jostain syystä pelko hiipii aina mieleeni uudelleen ja uudelleen.

Onko muilla tulevilla mammoilla vastaavia pelkoja? Johtuuko tämä nyt vain hormoneista tai äidinvaiston heräämisestä vai olenkohan muuten vain sekoamassa? Alkaa nimittäin olla aika ahdistavaa, kun mietin koko ajan, voiko tämä tai tämä tai ehkäpä tämä olla vaarallista ja voiko siitä esim saada tokson. Olen nuorempana ollut hyvin huoleton kaiken lian suhteen ja käsienpesu on saattanut jäädä jopa koko päivän ajalta tekemättä (vaikka olisin pihahommiakin tehnyt). Etenkin raskauden myötä nyt sitten hinkkaan käsiä vähän väliä ja näen pöpöjä joka paikassa. Tämä alkaa jo tehdä hulluksi. Kertokaahan muut mammat kokemuksianne, jos olette vastaavaa kokenut. Kertokaa myös mikä auttoi pelkoihinne, jos mikään.

6

69

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mammammaapppp

      Moi,
      Mä olin kanssa ihan hysteerinen raskausaikana tuon tokson kanssa. Jos lillutat kasvikset ja hedelmät 10 min. etikkavedessä niin sillä pitäisi hoitua kaikkien mahdollisten parasiittien tappaminen. Tietenkin peset ensin ne mahdolliset mullat pois ennen veteen laittamista. Näin toimitaan kaikissa kuumissa maissa, joissa parasiitti infektiot on vaarana ja parasiittitutkija Suomessakin suosittele tätä myös täällä tehtäväksi.

      Ja käsien peseminen on toki ihan suositeltuakin ennen syömistä. Mä kannoin mukana aina käsidesiä, että jos tuli tarve syödä ulkona niin sai kädet helposti puhtaiksi. Ja kädet pesen aina muutenkin sisälle tultaessa.

      Ravintolassa voit tilata kypsiä vihanneksia ja esim. kanaa ilman, että sun tarvii miettiä tokson saamista. Toksovaara piilee lähinnä raa'aksi jääneessä naudanlihassa sekä likaisissa vihanneksissa ja hedelmissä.

      Anoppilassa mulla oli omat eväät mukana kun niillä on kissa eikä appiukko pese käsiään kuin vessassa käynnin jälkeen. En pahemmin välittänyt, että loukkaanko nyt jotakuta. Perustelin vaan, että on stressittömämpää kaikille näin sen sijaan että olisin koko aika vaatimassa kaikkia käsinpesulle.

      Kaverit usein kysyi, että mitä ruokarajoituksia mulla on, ja sanoin että kaikki hyvin kypsennetty käy. Ennen raskauden julistamista jotkut kaverit katsoi vähän kieroon, että noinko ronkeli toi on, mutta varmaan ymmärsivät sitten kun kuulivat uutiset. Jotkut mun kaverit on suorastaan kuuluisia hyvästä ruokahygieniastaan, joten tietenkin söin kaikki salaatitkin hyvällä ruokahalulla.

      Karkit jaettiin valmiisiin annoksiin kuppeihin niin ei miehen tarvinnut olla niin stressissä, mutta kyllä sekin oppi jo alussa pesemään usein käsiään.

      Tämä hysteerisyys loppui sillä hetkellä kun vauva putkahti ulos. Sen jälkeen palauduin normaaliksi minäksi. Anoppikin ihmetteli muutosta, kun oli luullut mua bakteerikammoiseksi. Mutta raskausaika oli joo rankka.

      Tsemppiä!

    • HHHHHHHHHHHHHHH

      ei vittu teidänlaisia !!
      oikeesti järki käteen !!

      sittenhän meillä kaikilla kissanomistajilla on tokso, en minä vaan kissan silittelyn jälkeen pese käsiäni, en syönnin takiakaan aina muista, TOSKO TULEE KISSAN ULOSTEISTA , MITEN KOIRAN SILITTÄMINEN SIIHEN LIITTYY ???

      Mullasta tulee, ja paskavedestä lillutetuista marjoista ym..

      listeria kuule 1000 kertaa isompi riski saada, tokso eläinperheissä kaikenblisäksi sairastettu jo lapsena useimmiten jolloin riskiä ei edes ole, kun altistus on tapahtunut jo äidin nuoruudessa ja vastaaineet on olemassa.

      ja ihme ja kumma olen päässyt viikoille 16 2 , ja herra varjele olen syönyt pastöroidusta maidosta tehtyä mozzarellaa, maksamakkaraa rajojen sisällä, sinihome juusto kuumennettuna, ja vahingossa kerran kaksi oli lihakin hieman raakaa, silti on vauva messissä..

      ETTÄ MAALAISJÄRJEN KÄYTTÖ ON SALLITTUA..

      ettää sieppaa tuollaiset ylihysteeriset ihmiset...kiesus...

      on todellinen ihme miten on ennen vanhaa saatu lapset tehtyä ja terveitäkin vielä,,kuvitteletteko oikeasti että pesivät käsiään joka välissä ja miettivät listan kanssa syömisiään, no kuule EIVÄT.

      • Samaa-kokenut

        Et ole ilmeisesti ymmärtänyt mistä aloittajan viestissä on kyse, joten olisi ehkä ollut parempi jättää purkautumatta. Aloittaja pyrki hakemaan apua ja neuvoja, sillä on selkeästi vaikeassa tilanteessa. Hän ei väitäkään, että hänen pelkonsa olisivat aiheellisia, vaan pelot ovat irrationaalisia, jolloin purkautumisesi ei varmasti aloittajaa hirveästi auttanut.

        Minua enemmänkin ärsyttävät kaltaisesi ihmiset, jotka kokevat oikeudekseen vähätellä toisten ajatuksia, pelkoja tai mielipiteitä. Juuri kaltaistesi ihmisten takia esimerkiksi raskauden aikaisista peloista ei uskalleta puhua avoimesti, koska ajatukset tyrmätään heti ja niille nauretaan. Tällöin henkilö voi jäädä pelkojensa kanssa yksin märehtimään ja aluksi pienistä peloista voi kasvaa suuriakin. Rakentava keskustelu, neuvonta ja esimerkiksi ammattiauttajan puoleen kääntymiseen ohjaaminen tarvittaessa olisivat järkevämpiä lähestymistapoja. Jokaisella on oikeus kokea pelkoja ja pyrkiä keskustelemaan niistä ja tältä kannalta aloittaja onkin päässyt hyvään alkuun, kun on uskaltanut peloistaan avautua.

        Ymmärrän kyllä ajatuksiasi, sillä aloittajan pelot ovat selkeästi irratinaalisia, mutta ehdottaisin, että jatkossa pyrkisit esittämään sanottavasi hieman rakentavammin . :) Lisäksi haluaisin huomauttaa, että raskauden aikaisia ruokasuosituksia ei pidä myöskään vähätellä. Mainitsemasi hieman raa'an lihan syöminen ei oikeasti ole suositeltavaa, joten toivon, ettet myöskään vähättelisi sitä.

        Tällä kommentilla en halua loukata sinua HHHHH..., sillä jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, mutta toivoisin, että jatkossa miettisit hetken miten sen ilmaiset, sillä itse vastaavanlaisia pelkoja kokeneena voin sanoa, että kommenttisi kaltaiset kommentit ei todellakaan auta.

        Ja aloittaja, haluaisin sanoa sinulle, että yritä vain keskittyä iloisiin ajatuksiin, älä huolehdi sellaisista asioista mille et mahda mitään. Et pysty millään hallitsemaan kaikkea ja se täytyy vain hyväksyä. Kuten itse mainitset pelkosi ovat irrationaalisia, joten todellista huolta sinulla ei ole, muista se. Kerro peloistasi läheisillesi tai neuvolassa ja hae jostain keskusteluapua. Muista myös, että älä googlettele asioita, vaan tarvittaessa kysy asioita mieluummin neuvolasta tai lääkäriltä. Itse olen monesti saanut apua pelkoihini juuri kysymällä suoraan, enkä kasvattelemalla pelkokuvia googlen avulla. Kaikkea hyvää sinulle ja toivottavasti pelkosi helpottavat ja voit nauttia raskaudestasi. :)


      • Mammammaapppp

        Maalaisjärki ja hormonit ei aina mene yhteen. Jokainen tietää järjellä, että suklaata ei dipata sinappiin, vaniljajäätelön kanssa ei kuulu syödä suolakurkkua jne. Ihan sama juttu tokso ym. kammojen kanssa. Aloittajan tapauksessa on varmasti raskauden aikainen juttu.


      • Mammammapppp

        Niin ja pelkäsin ihan yhtä lailla listeriaakin. Joka sekin meni ohi vauvan synnyttyä. Otan luultavasti pöpöt paljon rennommin kuin keskiverto äiti. En kiehuta tuttipullojakaan kuin silloin tällöin.


      • hhhhhhhhhhhh
        Samaa-kokenut kirjoitti:

        Et ole ilmeisesti ymmärtänyt mistä aloittajan viestissä on kyse, joten olisi ehkä ollut parempi jättää purkautumatta. Aloittaja pyrki hakemaan apua ja neuvoja, sillä on selkeästi vaikeassa tilanteessa. Hän ei väitäkään, että hänen pelkonsa olisivat aiheellisia, vaan pelot ovat irrationaalisia, jolloin purkautumisesi ei varmasti aloittajaa hirveästi auttanut.

        Minua enemmänkin ärsyttävät kaltaisesi ihmiset, jotka kokevat oikeudekseen vähätellä toisten ajatuksia, pelkoja tai mielipiteitä. Juuri kaltaistesi ihmisten takia esimerkiksi raskauden aikaisista peloista ei uskalleta puhua avoimesti, koska ajatukset tyrmätään heti ja niille nauretaan. Tällöin henkilö voi jäädä pelkojensa kanssa yksin märehtimään ja aluksi pienistä peloista voi kasvaa suuriakin. Rakentava keskustelu, neuvonta ja esimerkiksi ammattiauttajan puoleen kääntymiseen ohjaaminen tarvittaessa olisivat järkevämpiä lähestymistapoja. Jokaisella on oikeus kokea pelkoja ja pyrkiä keskustelemaan niistä ja tältä kannalta aloittaja onkin päässyt hyvään alkuun, kun on uskaltanut peloistaan avautua.

        Ymmärrän kyllä ajatuksiasi, sillä aloittajan pelot ovat selkeästi irratinaalisia, mutta ehdottaisin, että jatkossa pyrkisit esittämään sanottavasi hieman rakentavammin . :) Lisäksi haluaisin huomauttaa, että raskauden aikaisia ruokasuosituksia ei pidä myöskään vähätellä. Mainitsemasi hieman raa'an lihan syöminen ei oikeasti ole suositeltavaa, joten toivon, ettet myöskään vähättelisi sitä.

        Tällä kommentilla en halua loukata sinua HHHHH..., sillä jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, mutta toivoisin, että jatkossa miettisit hetken miten sen ilmaiset, sillä itse vastaavanlaisia pelkoja kokeneena voin sanoa, että kommenttisi kaltaiset kommentit ei todellakaan auta.

        Ja aloittaja, haluaisin sanoa sinulle, että yritä vain keskittyä iloisiin ajatuksiin, älä huolehdi sellaisista asioista mille et mahda mitään. Et pysty millään hallitsemaan kaikkea ja se täytyy vain hyväksyä. Kuten itse mainitset pelkosi ovat irrationaalisia, joten todellista huolta sinulla ei ole, muista se. Kerro peloistasi läheisillesi tai neuvolassa ja hae jostain keskusteluapua. Muista myös, että älä googlettele asioita, vaan tarvittaessa kysy asioita mieluummin neuvolasta tai lääkäriltä. Itse olen monesti saanut apua pelkoihini juuri kysymällä suoraan, enkä kasvattelemalla pelkokuvia googlen avulla. Kaikkea hyvää sinulle ja toivottavasti pelkosi helpottavat ja voit nauttia raskaudestasi. :)

        en ole käsittääkseni vähätellyt raa'an lihan syömistä , katsos kun se oli molemmilla kerralla puhdas vahinko, kun liha ei ollutkaan kyspynyt kunnolla, hassua mutta niinkin voi käydä.
        ja jälkeenpäin kun sille asialle ia mahda yhtään mitään.
        vaikka kuinka hakkaisi päätään seinään niin ei auta.20


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      71
      3249
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      552
      3063
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      38
      2426
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2012
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      310
      1832
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1825
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1652
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      109
      1332
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1228
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      23
      1215
    Aihe