Valde Palolan

Quiro

juuri kuultu saarna ravitsi rakkaudellaan. Ei kuultu ohjeistuksia ja ehtoja uskomiselle. Syntinsä sai uskoa anteeksi "rahatta ja hinnatta" Uskomatonta!

42

4767

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Julistiko

Julistiko Palola saatanallista VAIN ME - oppia?

• Kellopeli

Palola julisti vain Kristus-oppia! Siinä sinulla ja minulla on ihmettelemistä?

• KättöKajaani

Muistatkos Valden pojan, Mikaelin?

• rtdd

Valde Palola on ollut jo pitkään yksi parhaimmista vanhoillislestadiolaisista puhujista. Hänellekin on kirkastunut, että myös muualla on uskovaisia kuin vain vanhoillislestadiolaisuudessa.

• etsivä-xx

Jos kuutelet puheen alusta alkaen, on siinä viesti puhtaasta opista. Ihan niin ei Palola puheessaan sano kuin kirjoitat "hänellekin on kirkastunut". Lestadiolainen kuuntelijakunta kuuntelee myös alun, missä hän puhuu Kolossan seurakunnasta ja Paavalin suhteesta tähän seurakuntaan, puhtaasta opetuksesta. Se siinä tulee esiin, että näillä perusteilla ja tällä opetuksella tehdään eroa Jumalan seurakunnan perusteihin ja muihin. Hän ei tosin kuin moni muu puhuja rakenna seurapenkissä tässä seurassa istumisen varaan, vaan siihen että opetus puhtaasta evankeliumista rakentaa seurakunnan. Missä tämä seurakunta nyt maanpäällä toimii ei ole tämän puheen aihe, puhutaan Kolossan seurakunnasta esikuvana maallisesta seurakunnasta ja Paavalin opetuksesta siitä mihin seurakunnan oppi perustetaan.
        Minun henkilökohtainen tulkintani tästä puheesta on että hän siinä kertoo miksi on vanhoillislestadiolainen, ja siinä hän puhuu paljon siitä miksi minä itse olen vanhoillislestadiolainen. Tavoilla ja seuraväellä tai penkissä jossakin joukossa istumisella ei ole ollut tämän vakaumukseni syntymisen kanssa mitään tekemistä, pikemminkin se on ollut este kuin syy. On ottanut pitkän ajan ennen kuin olen voinut sivuuttaa joitakin piirteitä vl yhteisössä ja keskittyä tätä sanomaa miettimään, miettimään sitä miten se näkyy sekä opissa että omassa elämässäni.

• äänihalkopinosta
        etsivä-xx kirjoitti:

Jos kuutelet puheen alusta alkaen, on siinä viesti puhtaasta opista. Ihan niin ei Palola puheessaan sano kuin kirjoitat "hänellekin on kirkastunut". Lestadiolainen kuuntelijakunta kuuntelee myös alun, missä hän puhuu Kolossan seurakunnasta ja Paavalin suhteesta tähän seurakuntaan, puhtaasta opetuksesta. Se siinä tulee esiin, että näillä perusteilla ja tällä opetuksella tehdään eroa Jumalan seurakunnan perusteihin ja muihin. Hän ei tosin kuin moni muu puhuja rakenna seurapenkissä tässä seurassa istumisen varaan, vaan siihen että opetus puhtaasta evankeliumista rakentaa seurakunnan. Missä tämä seurakunta nyt maanpäällä toimii ei ole tämän puheen aihe, puhutaan Kolossan seurakunnasta esikuvana maallisesta seurakunnasta ja Paavalin opetuksesta siitä mihin seurakunnan oppi perustetaan.
        Minun henkilökohtainen tulkintani tästä puheesta on että hän siinä kertoo miksi on vanhoillislestadiolainen, ja siinä hän puhuu paljon siitä miksi minä itse olen vanhoillislestadiolainen. Tavoilla ja seuraväellä tai penkissä jossakin joukossa istumisella ei ole ollut tämän vakaumukseni syntymisen kanssa mitään tekemistä, pikemminkin se on ollut este kuin syy. On ottanut pitkän ajan ennen kuin olen voinut sivuuttaa joitakin piirteitä vl yhteisössä ja keskittyä tätä sanomaa miettimään, miettimään sitä miten se näkyy sekä opissa että omassa elämässäni.

Siten se näkyy jutuissasi että suurin osa on vielä löytämättä enkä usko että sitä veeällissä koskaan löytyykään siitä pitä huolen kaiken aikaa väärässä oleva polttopisteen astettelu.

Raamatusta ei löydy edes Palolan kaivelemana veeällien tunnusmerkistöä eli mevain-oppia eikä vainmeidänkautta-hullutusta, siitä voit olla ihan varma!

• Älyväläys
        etsivä-xx kirjoitti:

Juuri näin kirkastui myös minulle Palolan saarna. Kaikki palaset asettuivat kuin taikaiskusta yksinkertaisesti paikoilleen: Kristus on kaiken ydin, johon seurakunnan opin tulee perustua.

• Läppärilläajatuksia

Pitää kuitenkin rakentaa hienoja rauhanyhdistyksiä....ristiriitaista....miksi ei kotiseurat riitä kuin ennen vanhaan...pitää olla hienoa ja mahtavaa...siitä se pikku hiljaa menee seurakunnan ja rauhanyhdistyksen palvomiseksi...isoksi talkootyöksi...väkisin valitettavasti....rahan valta on vienyt vl liikkeen väärälle ladulle...myös tähän liittyy elämäntapasäännöt joita en usko että kyseinen puhuja jos on niin oikeassa opissa sanoo koskaan sillä se ei ole raamanun mukaista....seurojen väliajalla olisikin hyvä syödä lihaa kalaa ja puna tai valkoviiniä....sitten minäkin voisin käydä siellä....mutta elämäntapa pitää keinotekoisesti yrittää rakentaa syntiä välttäväksi kun pointti ei oo siinä....ilman tekoja ilman omaa on raamatun mukaan synnit anteeksi

• niinsano

jaahas miksi sitten käytät sateella kumisaappaita, jos ei ole väliä jalkojen kastumisilla?!

• etsivä-xx

Siinä ole sinun kanssasi samaa mieltä, kun olen kasvanut muussa ympäristössä, että aivan mielettömiä rakennuksia rakennetaa, otetaan käsittämättömiä velkoja, rakennetaan ja laajennetaan opistoja vielä tänäkin päivänä. Kuitenkin sen verran kauan eläneenä olen nähnyt miten meni jopa sellaisten vakavaraisten yhdistysten talous, joiden takana oli kaupunkiliitto ja kuntaliitto. Tyhjiä opistorakennuksia ja vajaakäyttöä. Kivenlahden tontti on ollut kaupungin keskustassa, siellä on tontilla muutakin kehittämispotentiaalia mutta mitä tehdään syrjäkylien opistorakennuksille ja velkaisille toimitaloille siten kun maksajien määrä vähenee. Ammattiyhdistyksillä on ollut palkasta "kymmenysten" keräämisen oikeus mutta konkurssiin on mennyt ja Evidkogin opistorakennus on tyhjillään varmaankin jonkinlainen ongelmatapaus sekin. Kun Suomen lama on nyt pysyvästi päällä ja asuntovelat on perheillä itselläänkin maksettavana. Miten voi ajatella, että jättivelkoja maksetaan myymällä pullaa toinen toisilleen, ulkopuolisia pullanostajia ei taida maksajiksi pilvin pimein löytyä.
        Onko kyseessä usko kahdesta kalasta, jolla ruokitaan kansa.
        Minulla on tämä vl talousoppi vielä ymmärtämättä mutta minä katsonkin sitä asiaa ei uskon kautta kun se vajavainen vaan inhorealismin kautta. Kuinka suurelta osin voi luottaa ensimmäisen päivän puhujan vakuutuksiin että Jumala huolehtii aina ja että et saa taakkoja enemmän kuin jaksat kantaa. Virressä voi näin laulaa mutta en löydä Raamatusta perustetta mihinkään menestyksen teologiaan, en siihen ettei ajallinen katastrofi voisi meitä kohdata. Suviseuratkin on paisuneet alkuperäisestä aivan käsittämättömäksi ilmiöksi mutta en olekaan kasvanut niiden piirissä eikä niihin liity minulla mitään, etelän asukkaana päiväseltään käyminne Lopen ja Turun korkeudella on riittänyt. Suviseurojen taloudellinen yhtälö kuitenkin toimii.

• vvvdfghj

"" Kristus on kaiken ydin, johon seurakunnan opin tulee perustua. ""

Voisiko joku kertoa:

1.) että eikö muillakin kristityillä uskonsuunnilla ole sama opin perustus
      2.) että onko vanhoillislestadiolaisuus aivan tästä poikkeus, että vain heillä on Raamattu opin perustana ja Kristus.

• Raamatussaihantoisin

tuohon et saa koskaan mitään vastausta.

kun kerran jumalanvaltakuntaa ei ole veeällien ulkopuolella niin ei sitä sitten ole, niin se on veeällien ytimessä päätetty ja niin on se opetettu jälkikasvulle vauvasta vaariin!

ja joka sitä epäilee se on jo kapinaan nousemassa jumalanvaltaa vastaan ja sillä siisti, siihen ei ole nokan kopsauttamista kenelläkään.

joka muuta julistaa se laittakoon asuntovaununsa vetopeliin ja menköön kotiinsa laiteille ja siellä olkoot ilman että häntä enää tuntisimme.

• Evluttilainen

Valde on yksi parhaimpia Kristuksen kirkastajia vl-puhujissa.

• ainakosamahengetön

Mutta saiko sanottua mitään norttia vetelevistä jeesuksen seuraajista?

oliko mitään profeetallista sanaa kuinka sitä Herraa seurataan opissa ja elämässä, oliko siis avainasioista mitään Sanaa Ylhäältä sille kuulijakunnalle!?

vai oliko vaan rakastava Jumala ja kurja ihmisraukka joka ei voi mitään kurjuudelleen jne.. !

• tupakkaraamatussa

Pisitä Raamatun paikka, jossa sanotaan nortin olevan kielletty.
        Siunauksella Kes

• niinpaitsieräät
        tupakkaraamatussa kirjoitti:

Pisitä Raamatun paikka, jossa sanotaan nortin olevan kielletty.
        Siunauksella Kes

koko pallon päällä ei kukaan todellinen uskova kysy mitään noin typerää!
        patsi..

• vloulaisista

"" Valde on yksi parhaimpia Kristuksen kirkastajia vl-puhujissa. ""

Olen samaa mieltä!

• Valde_Palolan

saarna on kuultavissa tuolta:

http://www.suviseurat.fi/media/saarnat/20150626_2000_Valde_Palola_fi_IAV8HSW.mp3

• vloulaisista

Kuuntelin ja en voi olla ihmettelemättä, että vanhoillislestadiolaisuudesta löytyy vielä tuollaista saarnaa, jossa Jeesus Kristus on syntein anteeksiantaja, eikä puhuta mistään armonjärjestyksen muuttumisesta, että puhujalla on nyt tuo homma hallussa. Eivät puhuneet armonjärjestyksen muuttumisesta Pavali ja Pietari koskaan, vaan rohkeasti julistivat evankeliumia, syntein anteeksiantamusta eli Kristusta ja Hänen anteeksiantoaan.

Vanhoillislestadiolaisuudessa oli ennen synninpäästössä SUURIN PAINOARVO "Jeesuksen nimessä ja veressä" (tarkoitti YKSIN USKOSSA JEESUKSEEN KRISTUKSEEN), mutta SRK:n veljet halusivat, että jotta puhujaveljellä ja seurakunnalla tulisi näkymään selvemmin, että missä on nykyisin taivasten valtakunnan avaimet, niin synninpäästöä muutettiin ja PAINOARVOKSI määrättiin: "Vain Jumalan valtakunnasta julistettavaksi äänelliseksi synninpäästöksi."

• Evluttilainen

Olin mökillä kuuntelemassa ja makoilemassa päivän työn rasituksia ja kuuntelin suviseuroja ja kun Valde alkoi saarnata niin pakko oli nousta ylös ja kiitosmielin kuunnella kun puhe tulee Pyhän Hengen voitelemana.

• helsinginveli

"" Vanhoillislestadiolaisuudessa oli ennen synninpäästössä SUURIN PAINOARVO "Jeesuksen nimessä ja veressä" (tarkoitti YKSIN USKOSSA JEESUKSEEN KRISTUKSEEN), mutta SRK:n veljet halusivat, että jotta puhujaveljellä ja seurakunnalla tulisi näkymään selvemmin, että missä on nykyisin taivasten valtakunnan avaimet, niin synninpäästöä muutettiin ja PAINOARVOKSI määrättiin: "Vain Jumalan valtakunnasta julistettavaksi äänelliseksi synninpäästöksi." "

Oikeassa olet "vloulaisista", sillä jokainen vanhoillinen tajuaa, että jollei syntinen ihminen katuvaisena usko yksin Jeesukseen Kristukseen syntien anteeksiantajana, niin anteeksiantamus jää saamatta, vaikka olisi kourallinen puhujaveljiä julistamassa synninpäästöä. Tässä tulemme lähelle sitä, mitä yksi palstalla kirjoitti: "Taivaan valtakunnan avaimet ovat itsellään uskojalla."

• etsivä-xx

Päästöavaimet ovat evankeliumissa. Sideavaimet eivät ole toisella ihmisellä vaan todellakin itsellään eli ihmisellä, joka ei usko kuulemaansa evankeliumia. Sideavain on se että " sinun sydämesi ei ole oikea Jumalan edessä." Apostolien sanat ovat toteamista, he eivät sido vaan se että " sinun olevan täynnä katkeruuden sappea ja kiinni vääryyden siteissä." Ei sitominen ole se mitä toinen ihminen sanoo vaan se tila joka on olemassa ihmisessä itsessään suhteessa Jumalaan. Avain on usko ja sideavain on epäusko. Samaa juurta kuin se että ihminen joka ei usko nauttii ehtoollisen tuomiokseen. Ehtoollisessa läsnä oleva Kristus näkee ihmisen sydämeen.

Avaimet ovat täällä maan päällä koska täälla ratkaistaan vanhurskas usko, ei enää kuolemassa.

Sideavaimen luonne on esillä
        Apt 8
        13. Ja Simon itsekin uskoi, ja kasteen saatuansa hän pysytteli Filippuksen seurassa; ja nähdessään ihmeitä ja suuria, voimallisia tekoja hän hämmästyi.
        14. Mutta kun apostolit, jotka olivat Jerusalemissa, kuulivat, että Samaria oli ottanut vastaan Jumalan sanan, lähettivät he heidän tykönsä Pietarin ja Johanneksen.
        15. Ja tultuaan sinne nämä rukoilivat heidän edestänsä, että he saisivat Pyhän Hengen;
        16. sillä hän ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä, vaan he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen.
        17. Silloin he panivat kätensä heidän päällensä, ja he saivat Pyhän Hengen.
        18. Mutta kun Simon näki, että Henki annettiin sille, jonka päälle apostolit panivat kätensä, toi hän heille rahaa
        19. ja sanoi: "Antakaa minullekin se valta, että kenen päälle minä käteni panen, se saa Pyhän Hengen".
        20. Mutta Pietari sanoi hänelle: "Menkööt rahasi sinun kanssasi kadotukseen, koska luulet Jumalan lahjan olevan rahalla saatavissa.
        21. Ei sinulla ole osaa eikä arpaa tähän sanaan, sillä sinun sydämesi ei ole oikea Jumalan edessä.
        22. Tee siis parannus ja käänny tästä pahuudestasi ja rukoile Herraa - jos ehkä vielä sinun sydämesi ajatus sinulle anteeksi annetaan.
        23. Sillä minä näen sinun olevan täynnä katkeruuden sappea ja kiinni vääryyden siteissä."
        24. Niin Simon vastasi ja sanoi: "Rukoilkaa te minun edestäni Herraa, ettei minulle tapahtuisi mitään siitä, mitä te olette sanoneet".

• rtdd

"" Sideavain on se että " sinun sydämesi ei ole oikea Jumalan edessä." Apostolien sanat ovat toteamista, he eivät sido vaan se että " sinun olevan täynnä katkeruuden sappea ja kiinni vääryyden siteissä." Ei sitominen ole se mitä toinen ihminen sanoo vaan se tila joka on olemassa ihmisessä itsessään suhteessa Jumalaan. Avain on usko ja sideavain on epäusko. ""

Avain on nimenomaan usko: "Usko Jeesukseen Kristukseen sinun syntiesi Sovittajaan". Tämä usko YKSIN riittää samaan Raamatun mukaan syntein anteeksisaamisen. Ei ole mitään raamatullista syytä kieltää tätä ja vaatia jonkun ihmisen julistamaa synninpäästöä välttämättömänä, mitä varmasti moni ihminen ja seurakunta mielellään havittelisi. Paavalilta ja Pietarilta, jolle taivaan valtakunnan avaimet annettiin ei missään kohtaa Raamatusta löydy, että he olisivat käyttäneet avaimia, vaan joutuivat tyytymään tunnustamaansa Jeesukseen Kristukseen ja Hänen lahjoittamaansa Pyhään Henkeen: "Emme voi mitään tehdä, jollei Jeesus Kristus ole itse Pyhän Henkensä kautta läsnä.". Siksi he julistivat ( ei itse omaksumaansa uskoa , kuten vanhoilliset omaansa), vaan yksin raamatullista uskoa (pohjautuen evankeliumiin) JEESUKSEEN KRISTUKSEEN (hyväksyen Jumalan suunnitelman maailman pelastamiseksi Jeesuksessa Kristuksessa) ja julistivat: " Usko Jeesukseen Kristukseen antaa synnit anteeksi ja pelastaa ihmisen!"

• ykspalstallakävijä

Rtdd! Luin ja hämmästyin. On sinulla voimakasta evankelioivaa tekstiä! Jatka samaan malliin!

• keysandpower

Uskonpuhdistaja tohtori Martti Lutherin
      VÄHÄN KATEKISMUKSEN SELITYS eli
      KRISTINOPPI

VIIDES LUKU, AVAINTENVALTA JA RIPPI

AVAINTENVALTA

Mitä avaintenvalta on? Avaintenvalta on se erityinen hengellinen valta, jonka Kristus on antanut seurakunnalleen maan päällä. Sen nojalla seurakunta antaa katuville synnit anteeksi, mutta sitoo katumattomat synteihinsä, kunnes he katuvat niitä. Missä tämä on kirjoitettu? Johannes kirjoittaa evankeliuminsa 20. luvussa: Herra Jeesus puhalsi opetuslastensa päälle ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki. Joiden synnit te annatte anteeksi, niille ne on anteeksi annettu; joiden synnit te pidätätte, niille ne on pidätetty."

318.

Millainen valta on avaintenvalta?

Avaintenvalta on hengellinen valta, jonka Kristus on antanut koko kirkolleen maan päällä siten, että jokaisella kristillisellä paikallisseurakunnalla, pienimmälläkin, on se keskuudessaan täysin oikeuksin. Avaintenvaltaa hoidetaan Jumalan sanalla.

Joh. 20:22-23: Katso yllä.

Matt. 16:19: Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet, ja minkä sinä sidot maan päällä, se on oleva sidottu taivaissa, ja minkä sinä päästät maan päällä, se on oleva päästetty taivaissa.

Matt. 18:17-18: Mutta jos hän ei kuule heitä, niin ilmoita seurakunnalle. Mutta jos hän ei seurakuntaakaan kuule, niin olkoon hän sinulle, niin kuin olisi pakana ja publikaani. Totisesti minä sanon teille: Kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on oleva sidottu taivaassa ja kaikki, minkä te päästätte maan päällä, on oleva päästetty taivaassa.

Matt. 18:20: Sillä missä kaksi tai kolme on kokoontunut minun nimeeni, siellä minä olen heidän keskellään.

319.

Mitä avaintenvalta sisältää?

Avaintenvaltaan kuuluu kaikki se hengellinen valta, jonka Kristus on antanut kirkolleen maan päällä. Sen vallan nojalla seurakunnalla on oikeus:

1. Saarnata ja opettaa Jumalan sanaa ja jakaa pyhiä sakramentteja.

2. Hoitaa sieluja Jumalan sanalla.

3. Päästää katuvat synneistä ja sitoa katumattomat synteihin.

4. Kutsua ja vihkiä virkaan pastoreita kaikkea yllä mainittua varten.

1 Piet. 2:9: Te olette valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja, joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa.

Mark. 16:15: Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.

Matt. 28:18-20: Kastekäsky.

1 Kor. 11:24: Tehkää se minun muistokseni (ehtoollinen).

Tätä valtaa sanotaan avaintenvallaksi, koska synneistä päästämällä taivas avataan ja synteihin sitomalla taivas suljetaan.

• EinariB

Siis katumattomalleko ei pitäisikään julistaa syntien anteeksiantamusta.

Kun yleisessä synninpäästössä niin tehdään että kaikille julistetaan niin saako siinä #katumaton armonvara# väärän rauhan itselleen ?

• Se.siitä.puhdistamisesta

Uskonpuhdistajan oppeja todellisesta "puhdistamisesta" käytettiin natsi-saksassa teemalla lopullinen ratkaisu. Lestadiolaistaustainen kauppias Ylivieskasta (en muista nimeä) julkaisee lehteä magneettimedia, jossa kiistetään mitään joukkomurhia tapahtuneen.

• rtdd

Pietarille oli annettu avaintenvalta. Avainten valta on saarnata syntein anteeksiantamusta Jeesuksessa Kristuksessa. Se on evankeliumin eli ilosanoman Kristuksesta julistamista, että Kristus on sovittanut synnit ja sairaudet ristillä ja saamme uskossa Häneen katuvaisina syntimme anteeksi. Tällaisen evankeliumin julistuksen jälkeen mm. 3000 henkeä tuli uskoon. Edelleen kaikuu Paavalin ja Siilaan tavoin ihmisille, jotka kyselevät vanginvartijan tavoin, että miten pelastuisin kehoitus pelastuakseen: "Uskokaa Herraan Jeesukseen Kristukseen, niin pelastutte!"

• ainasamajuttu

väärin menee avaintenselitys taas kerran!

kyse oli seurakuntakurista ja siihen liittyvistä avaimien käytöstä jota sitäkään ei veeällissä ymmärretä muuten kuin väärin.

• mkjhgfd

Oikeassa olet rtdd!

• RauhanSide

Juhani Raattamaa 17.10.1885 P.O.Grapelle:
      "Mutta en minä niin kullut enkä käsittänyt, että niin olisi saarnattu ja opetettu, että kristityt ovat ovi Jumalan armon valtakuntaan, mutta niin se on saarnattu, että Jeesus on ovi, jonka kautta katuvaiset ja uskovaiset tulevat Jumalan valtakuntaan, se on elävässä uskossa olevaan laumaan.Vieläpä saarnataan epäileväisille parannusta ja syntien anteeksi saarnaamista Jeesuksen nimessä ja lohdutetaan Herran laumaa evankeliumin saarnalla yhdistettyinä profeettain ja apostolein opin kanssa.."

• rtefdsw

Raattamaa on ihan oikeassa ja se linja, jota hän edusti ja josta SRK on kauas poikennut!

• vdfghjkl

"" Raattamaa on ihan oikeassa ja se linja, jota hän edusti ja josta SRK on kauas poikennut! ""

Olemme täällä Jyväskylässä pahoillamme, että olemme poikenneet SRK:n johdolla Raattamaan linjasta!

• nbfrtyu

""" Olemme täällä Jyväskylässä pahoillamme, että olemme poikenneet SRK:n johdolla Raattamaan linjasta! ""

Näin voi sanoa myös moni muu Rauhanyhdistys!

• RauhanSide

Edelleen samasta Raattamaan kirjeestä P.O.Grapelle " ..Samat mielipiteet on minullakin kuin pappiskokouksella että hengelliset liikkeet pitäisi yhdistymän, olkoon ne Suomessa tai Ruotsissa, valtakirkossa tai ulkona. Kohdelkaamme ystävällisesti heränneitä veljiä ja sisaria ja älkäämme tuomiosanoja käyttäkö kaikkinaisten vikain tähden. Rakentajat rakentakaamme hengellistä huonetta profeettain ja apostolein perustuksen päälle jossa Jeesus Kristus paras kulmakivi on, jonka päälle koko rakennus nojaa. ."

Tästä voimme lukeaRaattamaan sydämen laadusta ja ystävällisyydestä ja siitä oikeasta perustuksesta joka on kulmakivi ja ovi, Jeesus Kristus.
      Eikö tunnu kuin raikas tuuli puhaltaisi?

• nbfrtyu

"" Eikö tunnu kuin raikas tuuli puhaltaisi? """

Tätä raikasta tuulta rukoilemme tulevaksi myös meille vanhoillisille kaikkialle Suomeen ja ennen kaikkea SRK:n kovettuneille sydämille!

• fdgfg56
      • Kiitos_lin-

kistä. Tulin juuri töistä ja poikkesin katselemaan palstoja. Käytänkin puolituntisen Valde Palolan saarnan kuuntelemiseen ja sitten nukkunaan.

• vdertyui

Valde Palola on niitä harvoja vl-puhujia, jota voi kuunnella. Ei tule sitä VAIN ME_sanomaa.

• rrrghyuiklö

"" Valde Palola on niitä harvoja vl-puhujia, jota voi kuunnella. Ei tule sitä VAIN ME_sanomaa. ""

Amen!

• HyvääBtasoa

Valde sotilaspastorina saarnasi joskus Kajaanin Ry:llä: "on vain yksi kaste, yksi usko".. Edesmennyt vl-puhuja luutnantti K.Leinonen peesasi perässä konkretisoiden asian. Tulkinnanvaraista kaikki.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lopetin kokonaan ravintoloissa ruokailun ja juomisen

Ravintoloissa hinnat ovat aivan naurettava korkealla. Alkoholin juomisessa ravintoloissa ei ole senkään vertaa järkeä.
      Maailman menoa
      161
      2308
    2. Omakotitalossa väkivaltaa ounasrinteellä

Kertoo iltalehdet Mitä lienee Tapahtui. Verinen ihminen kannettu lanssiin
      Rovaniemi
      22
      2124
    3. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      493
      1634
    4. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      311
      1398
    5. Kasteen merkityksestä ihmiselle

Jeesuksen hyvä ystävä Nikodemus meni heti Jeesuksen kasteen jälkeen kysymään häneltä kasteen merkityksestä ihmiselle. J
      Kaste
      420
      1219
    6. Miesmäinen vanha nainen joka kulkee lastenvaunujen kanssa

Mikähän kaheli tämä yks kaupungilla karvahattu päässä kulukeva vanha eukko on joka työntää lastenvaunuja. Onhan sitte
      Kuhmo
      20
      1197
    7. Molemmat päät

aivan tulessa😫 Miksi pitää ihmisen tällaisesta kärsiä??? Jos koko ajan pnettaa, niin miksi sitä seksiä ei voi sitten s
      Ikävä
      134
      1066
    8. Ethän leiki kanssani J- mies

Jos oletkin joku pelimies, jolla monia vaihtoehtoja, katkon kylmästi yhteyden. En jaksa sellaisia miehiä.
      Ikävä
      107
      1055
    9. kukaan ei pakota kasteeseen..

Kommentointi estetty, joten kommentoin tähän.Kukaan ei pakota pakkokasteesta puhuvaa kastamaan lastansa.Noloa edes ehdot
      Kaste
      400
      1035
    10. Liikenne onnettomuus

Luin juuri Ampparista Konneveden kauheasta onnettomuudesta jossa menehtyi 60-luvulla syntynyt mies. Onko kellään tarkemp
      Konnevesi
      9
      912
    Aihe