Muistikortti

Mikkomatkalle

Hei. Minun pitäisi ostaa uusi muistikortti järkkäriini (Canon eos 550d). Kuvaan raw muodossa, joten 8 gigan korttiini mahtuu nyt vain hieman alle 300 kuvaa! Onko 32gb kortti riittävä ja paljonhan sellaiseen menisi näitä raw kuvia? Viikon reissu tiedossa parin päivän päästä ja nyt vasta havahduin tähän ongelmaan.

Sitten toinen kysymys noista muistikortin nopeuksista. Jossakin googlettamalla luki, että järkkäreissä pitäisi olla enemmän kuin 45 mb/s, mutta korteissa lukee class 10 ja semmoista. Mitä tuo oikein siis tarkoittaa?

Kiitän jo nyt vastauksista.

18

1400

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4hqM4cdm

      Monimutkaisen matemaattisen laskennan (32/8) jälkeen vastaukseksi tulee että siihen mahtuu neljä kertaa enemmän kuvia.
      Tuohon kameraan sopii myös SDXC kortit, joista löytyy paljonkin suurempia.
      Class 10 tarkoitta että kortille voi kirjoittaa vähintään 10 Mt/s eli 80Mb/s.

    • 920

      Jos tahtoo varmuutta kuvaushommiin, kannattaa ostaa useampi kohtuukokoinen kortti kuin 1 iso. Osta vaikka 2-3 kpl 16 gb korttia niin mahdollisessa korttihäiriössä ei mene kaikki kuvat bittitaivaaseen.

      Mulla on tämänhetkisessä ykkösrungossa 2 korttipaikkaa, sd:lle menee kuvat jiipekkinä ja Cf:lle kuvat RAW:nä jota käytän, hätätapauksessa voi ottaa jiipekit käyttöön niin on edes jotakin. Aika rauhoittava tilanne kun kuvaa tilaisuuksia ainoana kuvaajana.

      • Canonisti_minäkin

        Komppaan tätä. Kannattaa katsoa, mikä korteista on tällä hetkellä halvin per Gb. Se ollee tällä hetkellä 32 Gb. Lisäksi kannattaa hankkia jonkinlainen kotello korteille, niin etteivät ne huku.

        Vanhat saksalaiset valokuvaustarvikemerkit Hama ja Gebe tekevät hyviä koteloita. Esimerkiksi tuollainen Verkkiksestä:

        http://recs.richrelevance.com/rrserver/click?a=c6db6e5a99c90d0e&vg=ad8d408c-66da-491e-34f8-43538e76e4b1&pti=2&pa=top.rr1&hpi=6471&stn=SolrSearchToView&stid=98&rti=2&sgs=&u=b52bd580-6631-4221-904e-8bcd35e0ddcd&mvtId=0&mvtTs=1435490037344&uguid=b29f1147-bfc0-440d-8893-185242da0081&channelId=WEB&s=b52bd580-6631-4221-904e-8bcd35e0ddcd&pg=2554&p=112983&ind=1&ct=http://www.verkkokauppa.com/fi/product/52776/crnhk

        Kortteja saa monesta paikasta netistä, mutta itse olen pääsääntöisesti ostanut Verkkiksestä tai Rajalasta, koska kivijalasta ostettaessa ei tarvitse odottaa tuotetta. Hintaero ei kuitenkaan ole niin merkittävä. Pitäytyminen muutamassa suurimmassa merkissä takaa paremman laadun. Halvimman tarjouksen perään ei kannata lähteä, jos myyjä on vieras, koska myynnissä on myös väärennöksiä. Halpiskortti voi olla samalta linjalta ja yhtä hyvä, mutta se voi olla ihan jotain muutakin.


      • sama_mies

        Edellisen vastaajan korttikoon ja määrän (2-3 joko 16Gb) ajattelin riittävän vallan mainiosti, jos kuvaa yksittäisruutuja. Sen sijaan, jos otat myös videoita ja paljon sarjakuvausta, kolmekakkoset ovat perusteltuja.

        Montako akkua sinulla on mukana? Itselläni on tällä hetkellä kolme vara-akkua jaettuna siten, että yksi on yleensä pikkutakin taskussa ja kaksi kameralaukussa.


      • OnVaanTyhmääMaksaaLiikaa
        Canonisti_minäkin kirjoitti:

        Komppaan tätä. Kannattaa katsoa, mikä korteista on tällä hetkellä halvin per Gb. Se ollee tällä hetkellä 32 Gb. Lisäksi kannattaa hankkia jonkinlainen kotello korteille, niin etteivät ne huku.

        Vanhat saksalaiset valokuvaustarvikemerkit Hama ja Gebe tekevät hyviä koteloita. Esimerkiksi tuollainen Verkkiksestä:

        http://recs.richrelevance.com/rrserver/click?a=c6db6e5a99c90d0e&vg=ad8d408c-66da-491e-34f8-43538e76e4b1&pti=2&pa=top.rr1&hpi=6471&stn=SolrSearchToView&stid=98&rti=2&sgs=&u=b52bd580-6631-4221-904e-8bcd35e0ddcd&mvtId=0&mvtTs=1435490037344&uguid=b29f1147-bfc0-440d-8893-185242da0081&channelId=WEB&s=b52bd580-6631-4221-904e-8bcd35e0ddcd&pg=2554&p=112983&ind=1&ct=http://www.verkkokauppa.com/fi/product/52776/crnhk

        Kortteja saa monesta paikasta netistä, mutta itse olen pääsääntöisesti ostanut Verkkiksestä tai Rajalasta, koska kivijalasta ostettaessa ei tarvitse odottaa tuotetta. Hintaero ei kuitenkaan ole niin merkittävä. Pitäytyminen muutamassa suurimmassa merkissä takaa paremman laadun. Halvimman tarjouksen perään ei kannata lähteä, jos myyjä on vieras, koska myynnissä on myös väärennöksiä. Halpiskortti voi olla samalta linjalta ja yhtä hyvä, mutta se voi olla ihan jotain muutakin.

        Onanisti_minäkin jauhaa taas shaissea. Sandiskin 32Gb Extreme kortti rajalalla 69€. Saksasta alle 35€. Useamman kortin jos ostaa, alkaa hintaero tuntua.


      • 920
        sama_mies kirjoitti:

        Edellisen vastaajan korttikoon ja määrän (2-3 joko 16Gb) ajattelin riittävän vallan mainiosti, jos kuvaa yksittäisruutuja. Sen sijaan, jos otat myös videoita ja paljon sarjakuvausta, kolmekakkoset ovat perusteltuja.

        Montako akkua sinulla on mukana? Itselläni on tällä hetkellä kolme vara-akkua jaettuna siten, että yksi on yleensä pikkutakin taskussa ja kaksi kameralaukussa.

        Niinpä.
        Itse ei tule järkkärivideoita kuvattua ja koskaan en kuvaa sarjakuvausta.

        Varmaan 32 Gb SD-kortit on senverran halpoja, että niitäkin voi ostaa useamman. Eihän niitäkään ole pakko kuvata täyteen ja voi käyttää vuorotellen niin reissun eri vaiheista voi jäädä jotain muistettavaa vaikka 1 kortti hajoaisikin.

        Omat vähäiset reissut ovat menneet akkukahvan 2 akulla ja laturilla.


      • Canonisti_minäkin
        OnVaanTyhmääMaksaaLiikaa kirjoitti:

        Onanisti_minäkin jauhaa taas shaissea. Sandiskin 32Gb Extreme kortti rajalalla 69€. Saksasta alle 35€. Useamman kortin jos ostaa, alkaa hintaero tuntua.

        Onko myyjä luotettava? Kuten totesin, maailmalla liikkuu paljon väärennöksiä.

        Akkukahvan ja kahden akun pitäisi riittää päiväksi, koska 550D ei ole mikään hirveä virtasyöppö. Toisaalta itse olen lisännyt vara-akkujen määrää kokemuksesta, mutta Fuji X Pro1 onkin aika virtasyöppö, kun käyttää sähköistä etsintä.


      • asdfhbjjjjjjj

        "mahdollisessa korttihäiriössä ei mene kaikki kuvat bittitaivaaseen."

        olen kuvannut ahkeraan korteille yli 15 vuotta ja sd kortille todella kauan. Yhtään kertaa ei ole Suomesta ostettu kortti millään tavalla pettänyt. Ainoastaan lukitusvipu siirtyy joissain kameroissa ja sen olen teipannut >ohuella< teippillä

        0len ostanut tietysti sillä hetkellä suomen halvimman, viimeksi se oli
        http://www.luurinetti.fi/transcend-uhs-1-90mbs-sdxc-128gb-class-10
        aivan ihanteellisesti on toiminut videokamerassa, vaikka max kortti on ilmoitettu 64 GB.
        En erityisesti kannata pieniä kortteja, mini 32 Gb, sillä pienemmissä on aina muistaminen, paljonko on tilaa ja mitä kortti sisältää. Lisäksi kun olen siirtynyt digikuviin -90 luvulla, jokaisesta kamerasta olen joutunut luopumaan, ensin USB liittimen ja sitten kortin liittimien rikkoontuessa.
        Nyt on langattomat ajattelen onkohan nämä kamerat jo ikuisia.

        Ulkomailta, saksastakin tilatuissa korteissa tulee ongelmia, esim. ne toimivat vain yhdessä laitteessa, jos vaihtaa laitetta on formattava. Kiinalaisista halvoista vain 2 viidestä toimiin kuten kortin pitääkin.

        32 MB, mielummin 64 MB ja nopeus 10 ja ehdottomasti suomesta, siinä on ikuinen kaveri.
        mikrokokoinen sopii vaikka puhelimeen sellaisia ostin ensin, kaikki toiminuy täysin. Siiryin muutamaan joissa ei adabteria, ovat hieman mukavempia.
        http://www.luurinetti.fi/transcend-uhs-1-90mbs-sdhc-32gb-class-10
        http://www.luurinetti.fi/transcend-uhs-1-45mbs-sdhc-64gb-class-10

        kannatta kyllä katsoa jos jostain saisi halvemmalla, sillä köyhäily on kivaa.


      • vähän-järkee
        OnVaanTyhmääMaksaaLiikaa kirjoitti:

        Onanisti_minäkin jauhaa taas shaissea. Sandiskin 32Gb Extreme kortti rajalalla 69€. Saksasta alle 35€. Useamman kortin jos ostaa, alkaa hintaero tuntua.

        " Saksasta alle 35€"

        olen ostanut saksasta 4 ja kiinasta 10.
        Saksankin kortiessa on tullut sellaista vikaa että kun siirtelee laitteista toiseen, joutuu vähintään korjaamaan ennen toimintaa ja usein formaa maankin.

        SE ON SELLAINEN myynti juttu useilla tuotteilla, mitä kauemmaksi myydään, sitä huonompaa voi myydä. mm. jokainen muistikortti testataan tehtaalla ja toisilla tehtailla on täydellinen onnistuminen 60 toisilla 90 %, huonommat menee postimyyntiin.

        Se on sama juttu kun Suomessa itä suomessa tekivät matkailijoille halpoja autohuoltoja. Jotkut öljyt vaihdettiin ja öljynsuodin puhdistettiin päältä, jne. Alustaa ei katsottu lainkaan, jos ei asiakas valittanut.
        Kun asiakas sitten hesassa huomasi että esim. ilmansuodatinta ei ollu vaihdettu, huolto ihmetteli ja valitteli ja lupasi vaihtaa ilmaiseksi kun ajaa itä-suomeen.


      • kjdjkhqjwhdg
        sama_mies kirjoitti:

        Edellisen vastaajan korttikoon ja määrän (2-3 joko 16Gb) ajattelin riittävän vallan mainiosti, jos kuvaa yksittäisruutuja. Sen sijaan, jos otat myös videoita ja paljon sarjakuvausta, kolmekakkoset ovat perusteltuja.

        Montako akkua sinulla on mukana? Itselläni on tällä hetkellä kolme vara-akkua jaettuna siten, että yksi on yleensä pikkutakin taskussa ja kaksi kameralaukussa.

        Jos kuvaa videoita, niin korttia kuluu, mutta suuri kortti ei lisää otosten pituutta, niitä voi vain ottaa useita korttia vaihtamatta.
        Akkutarve riippuu kamerasta ja kuvaustavasta. Jos sähköetsimisellä kameralla paljon tiirailee maisemia ja etsii kuvakulmia jää kuvat harvoiksi.
        Myös live-view syö akkua valtavasti. Jos akulla saa 1000 kuvaa optisella etsimellä putoaa liveviewillä määrä pariin sataan.


    • Kortitedullisesti
      • hinta-laatu

        onko kokemusta, toimiiko 2 vuotta kuten kortin kuuluu toimia.

        eli voi laittaa mihin laitteeseen vaan ja toimii ilman uudelleen formaamatta ja säilyttää kuvansa.
        minulla on tietsikoissa 64 gb 6.80 e ja 128 gb 12 e kortit jotka toimiin luotettavasti tietsikassa, tilapäisinä varmuustallennuksena.
        Toimii kameroissakin, mutta ihan aina ei saa kaikkia kuvia ja joskus ei saa normaalilla tavalla yhtään kuvaa siirrettyä tietsikalle.


    • 2x16Gt_mieluummin

      Paljon matkustavalle RAW videokuvaajalle eräs vaihtoehto on langaton kovalevy esim. http://www.verkkokauppa.com/fi/product/39416/dtcqj/Buffalo-Ministation-Air2-1-Tt tai http://www.verkkokauppa.com/fi/product/55517/fhhcm/QNAP-QG-103N-32-Gt-SSD Ilmeisesti kopiointi kovalevylle onnistuisi älypuhelimenkin kautta, mutta tuo langattomuuden ja stand-alonen lisähinta ei kovin suuri näytä olevan. Varsinainen tietokone on vähän liian iso pelkkään kopiointikäyttöön. Enpä tiedä kyllä jaksaako monikaan katsoa montaa tuhatta valokuvaa tai tuntikaupalla videota, vaikka olisi kuinka hieno lomakohde... Mutta onhan ne kivoja muistoja dementian varalle.

      Lomamatkaa varten hankittua "ylisuurta" muistikorttia voi muuten hyödyntää varmuuskopioinnissa, kun jättää tietokoneelle siirtäessä vanhat kuvat kortille talteen. Ne voi siirtää toiseen hakemistoon, josta kamera ei näe niitä. Asian toinen puoli on toisaalta se, että "liian iso" kortti voi jäädä turhan pitkäksi aikaa kameran sisään. Aika riskialtista kantaa kameraa mukana missään, jos se sisältää unohdetut kuvat kovin pitkältä ajalta.

      Tuossa aloittajan tilanteessa ostaisin mieluummin kaksi 16 Gt kuin vain yhden 32 Gt kortin. Sandisk olisi merkki. Videokuvaukseenkin riittäisi useimmiten Class6 nopeus (juuri ja juuri), joten Class 10 on ihan ok. Ylimääräisestä nopeudesta on hyötyä lähinnä kuvien siirrossa. Canon 550D tuskin edes huippunopeuksia tukisi.

    • Mikkomatkalle

      Kiitoksia vastauksista, nämä selvensivätkin paljon. Lähinnä mietin, että riittääkö 32gb viikon reissulle? En ole koskaan aiemmin kuvannut raw kuvia reissuilla ja niillä reissuilla millä olen, on läppäri ollut mukana ja aina illalla sitten siirtänyt kuvat koneelle jälkikäsittelyyn niin ei ole paljoa kokemusta asiasta. Nyt tiedossa lentomatka, niin en viitsi käsimatkatavaroihin enää läppäriä survoa kameran lisäksi...

      Minulla on kaksi akkua ja nehän saa ladattua vaikka joka päivä kun hotellissa majailen. Huomenna pitänee kaupassa vielä miettiä ostanko yhden 32gb vai miten oikein teen...

      • Canonisti_minäkin

        Katso, mikä on per gigabitti halvinta.


    • viallinenskorddi

      olin jo unohtanut tämän keskustelun.
      onkohan muistikortissani vikaa?

    • Prokuristi

      Lähden kuukauden reissulle kesemmällä, ja kalkyylin mukaan tulee kuvattua noin 10000 ruutua RAW kuvaa. Kortteja mukana noin 300 gigan edestä, pari 64GB, puolen tusinaa 32GB ja jokunen 16 GB. Kortit on nykyään niin halpoja, että dialle kuvaaminen maksaisi lähes 10 kertaa enemmän kuin SD korteille, VAIKKA EI EDES TYHJENTÄISI KORTTIA IKINÄ! Kun on joskus kantanut 270 rullaa KodaChromea repussa ympäri Aasiaa niin osaa hieman suhteuttaa asoita.

      En ymmärrä miksi korttien pitäisi olla niin "luotettavia", että niitä voi käyttää ristiin missä vain ilman formatointia. Oikea tapa on AINA formatoida kortti sen jälkeen, kun kuvat on siirretty talteen ja varmuuskopioitu. Yli kymmenne vuoteen ja noin 300000 kuvaan ei ole tullut YHTÄKÄÄN lukuhäiriötä tai menetettyä kuvaa näin toimien.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4965
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3144
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1243
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe