Mitä on köyhyys?

Lehdessä tänä aamuna kiinnostava artikkeli siitä miten suomalainen ymmärtää köyhyyden.
http://www.hs.fi/sunnuntai/a1435289969345
"Adam Smith määritteli 1700-luvulla, että köyhälle on taattava sellainen elintaso, että hän pystyy käyskentelemään pyhäisin puistoissa tuntematta häpeää.

Nykyään sama asia tarkoittaa, että köyhänkin lasten on päästävä joskus huvipuistoon, professori Saari sanoo.

Suomessa tätä pidetään tärkeänä. Kun Euroopan komissio vertaili eri maiden käsityksiä köyhyydestä, Suomessa korostui statuksen merkitys. Ja statusta mitataan Suomessa kulutuksella – ei esimerkiksi koulutuksella tai syntyperällä. Pienituloiset duunarit hankkivat hienon auton ja 40 tuuman television: kulutuksella kompensoidaan koulutuksen puutetta. Halutaan pitää viimeiseen asti kiinni siitä roolista, että ollaan hyvinvoivia.

Samalla suomalaiset ovat kovia vahtimaan, ettei vain köyhän status nouse liian korkeaksi. Meillä kohkataan pakolaisten liian hyvistä lastenvaunuista ja eläkeläisen kristallikruunusta.

Miksi me olemme tällaisia?"

Minä koen itseni rikkaaksi. Mutta tuon mittapuun mukaan olisin köyhä... totuus lienee jossain välimailla, enemmän alakanttiin. Ainakin niiden mielestä jotka laskevat rikkauden ja köyhyyden kulutuksen ja omistustavaroiden laadun ja hinnan mukaan. Minulle taas raha ei ole koskaan ollut itseisarvo; se ei ole pöngittänyt eikä heikentänyt omanarvontuntoani.

Nyt kun puhutaan paljon leikkauksista ja ekonomiasta, rahasta ja politiikasta....mitä ajatuksia sunnuntailiitteen artikkeli herättää?

126

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Köyhyys ei koskaan voi olla takuu mistään.
      Köyhyys ei myöskään voi, paremmin sanoen saa koskaan olla tyhjän- tai muiden
      toimittajien käsi-kassara, saati vaatimuksien aihe.
      Siksi en näe aihetta alkaa ruotimaan iki-vanhoja miete-lauseita.
      Näkisin hyväksi, jos YLE, runsaine veroineen, alkaisi tuottamaan onnellisten
      ihmisten koti-katuja ilman väri-vammoja.
      Hehän verot maksavat.
      Jotta osaamattomat osattomat tuntisivat toiveikkuutta, toivottomuuden sijaan.

      Ymmärrän kyllä aloittajaa.
      Optimistinen aloitus vetää kommentoijia kuin Sata-Kieliä.
      Pessimistinen vetää miljardin Kakka-Kärpäsiä.


      H.

      • Tää kommenttis sun olis kannattanu kirjottaa selkokielellä, siin oli asiaa.
        Ihmettelen kun paloma ei ottanut siihen kantaa.
        Itte ymmärsin alotuksen sellasena oppinäytteenä huonoille keskusteluille, siin oli linkki,alustus ja kysymys.


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        Tää kommenttis sun olis kannattanu kirjottaa selkokielellä, siin oli asiaa.
        Ihmettelen kun paloma ei ottanut siihen kantaa.
        Itte ymmärsin alotuksen sellasena oppinäytteenä huonoille keskusteluille, siin oli linkki,alustus ja kysymys.

        Ei opinnäyte, vaan aika tyypillinen aloitukseksi, koska aloituksen tarkoitushan on herättää keskustelua ja jos ei esitä minkäänlaista kysymystä tai linkitä niin turha odottaa muuta kuin hedelmätöntä jaarittelua.
        En voi ottaa kantaa kirjoituksiin joita en ymmärrä. Ainut mitä siitä tajusin on että turha syyttää veronmaksajia ja että köyhyys ei ole mikään syy, mitä artikkeli ei myös väittänytkään. Ja että avaukseni oli tarkoitushakuinen ja kirjoitettu tuottamaan paljon vastauksia,

        Minä otin nyt lähinnä kantaa siihen miten Euroopan komissio on arvioinut Suomen tapaa nähdä ja asennoitua omiin köyhiinsä.


    • Karjalan Kunnailla....Pirun pelloilla...
      Voisikohan noista sarjoista kehitellä sarjan:
      Keski-Suomen sora-teillä...
      Jossa kuvaillaan veron-palautusten onnea ja mätkyjen vaatimaa ponnistusta?
      Minusta sarjasta tulisi tunne että Suomen eteen jotkut tekevät jotain.
      Joiden ponnisteluista vero-YLE esittää parhaimpia esi-merkkejä.
      Unohtaen Kinnuset, Sokat, Loirit ja muut Agit Propit.
      "Suomi" Nezirin Jämsänkosken aidat.
      Mutatoituvat maa-joukkueet.

      H.

    • mistä.löytäisin.ohjeen

      Kesto aihe.
      Köyhäkin voi olla rikas, rikas tyytymätön jostain.
      Aiheessa ruotimista loppu elämäksi ei synny valmista ei köyhillä ei rikkailla aina puutetta jostain.
      Kirkkaita kruunuja on saduissa löytäjä saa sen ?

      • ihan.hyvä

        Olen varmaan köyhä jos vertaa moneen muuhun.
        Olen silti onnekas. On katto pään päällä, ruokaa pöydässä joka päivä, autokin kulkee vielä. Jotain pientä ylellisyyttäkin joskus, nyt lähden ajelemaan lomareissulle. Tarkasti eläen ole säästänyt sen verran että leikkaukset eivät juuri tunnu. Koulutusta on sen verran että olen pärjännyt työssäni.


      • "mistä.löytäisin.ohjeen"

        Jaa, teit ihan kopion?

        "Optimistinen aloitus vetää kommentoijia kuin Sata-Kieliä.
        Pessimistinen vetää miljardin Kakka-Kärpäsiä."

        H.


      • tgjkkh.vcrm
        hunksz kirjoitti:

        "mistä.löytäisin.ohjeen"

        Jaa, teit ihan kopion?

        "Optimistinen aloitus vetää kommentoijia kuin Sata-Kieliä.
        Pessimistinen vetää miljardin Kakka-Kärpäsiä."

        H.

        Löydätkö aihetta täällä, sinunkin sanomasi on kopiota päivästä toiseen.


      • tgjkkh.vcrm kirjoitti:

        Löydätkö aihetta täällä, sinunkin sanomasi on kopiota päivästä toiseen.

        "tgjkkh.vcrm"

        Niinhän ne ovat.
        Onneksi kuitenkin minusta.
        Eivät lehdiltä, saati telkkareilta.

        H.


    • Köyhävaiei

      Minusta kiinnostavampaa olisi miettiä, miksi materiaalinen rikkaus tai köyhyys saa monen mielessä niin suuren merkityksen. Miksi sellainen itsestäänselvyys, että jokainen ihminen on yhtä arvokas - statuksesta, tuloista ja varallisuudesta riippumatta - tuntuu olevan niin vieras? Että, jos ei ole oikeanlaista autoa tai oikean merkkisiä vaatteita, ihmisen sanomisilla olisi muka vähemmän painoarvoa?

      • "köyhävaiei"

        "Optimistinen aloitus vetää kommentoijia kuin Sata-Kieliä.
        Pessimistinen vetää miljardin Kakka-Kärpäsiä"

        H.


      • Köyhävaiei

        Hunksz: olemmeko siis satakieliä vai kakkakärpäsiä? Minusta aloitus ei ole mitenkään erityisesti pessimistinen sen enempää kuin optimistinenkaan.


      • Köyhävaiei kirjoitti:

        Hunksz: olemmeko siis satakieliä vai kakkakärpäsiä? Minusta aloitus ei ole mitenkään erityisesti pessimistinen sen enempää kuin optimistinenkaan.

        "köyhävaiei"


        "Nyt kun puhutaan paljon leikkauksista ja ekonomiasta, rahasta ja
        politiikasta....mitä ajatuksia sunnuntailiitteen artikkeli herättää?"

        Minusta tuossa on ihan väärää optiikkaa.

        Kommenttisi on kakkaa.

        H.


      • Köyhävaiei

        Hunksz: aaa, en ollutkaan ymmärtänyt, että olet ylimmäinen kommentoijien ja kommenttien arvioija. Tiedät siis minua paremmin senkin, mistä vinkkelistä minä aloituksen luin.

        Sinusta siis olemme kakkakärpäsiä, sinä kakkakärpästen kuningas, kun puolet ketjun kommenteista on sinulta... :)


      • tuppisuuna

        Johtuu hänestä, suuna päänä pää suuta täynnä tiedän kysykää minulta pääsuuna.


      • sontaamitäsontaa
        Köyhävaiei kirjoitti:

        Hunksz: aaa, en ollutkaan ymmärtänyt, että olet ylimmäinen kommentoijien ja kommenttien arvioija. Tiedät siis minua paremmin senkin, mistä vinkkelistä minä aloituksen luin.

        Sinusta siis olemme kakkakärpäsiä, sinä kakkakärpästen kuningas, kun puolet ketjun kommenteista on sinulta... :)

        Kun puhutaan järjen köyhyydestä, niin tämä Kärpästen Herra on kategorian ykkösmiehiä.
        Hame hulmuten hän suoltaa käsittämättömiä viisauksiaan palstalle ja tuskin itsekään ymmärtää sepustuksiaan.
        Turha kummastella palstan hiljenemistä.


      • Köyhävaiei kirjoitti:

        Hunksz: aaa, en ollutkaan ymmärtänyt, että olet ylimmäinen kommentoijien ja kommenttien arvioija. Tiedät siis minua paremmin senkin, mistä vinkkelistä minä aloituksen luin.

        Sinusta siis olemme kakkakärpäsiä, sinä kakkakärpästen kuningas, kun puolet ketjun kommenteista on sinulta... :)

        "köyhävaiei"

        Tunnustan olevani arviojista ylin ykkönen.
        Pää-määräni on tuntea tyydytystä opetukseni tuloksista.
        En minä vinkkeliäsi tiedä.
        Analysoin ainoastaan kommenttisi.
        Tuoreus ei Kärpäsiä houkuttele.
        Ei ainakaan tuoreita Kärpäsiä.

        H.


      • bessie-

        Todellinen köyhyys rajoittaa elämää ja sulkee pois niin paljon, ettei yhdenvertaisuus pääse toteutumaan käytännössä. Yksinkertaisesti ei ole rahaa osallistua ja olla mukana. Lapsien kohdalla se voi vaikuttaa suuresti heidän tulevaisuuteensa.

        Asia ei useinkaan ole niin, että paremmin toimeen tulevat, rikkaatkin, eivät kohtaa köyhää kanssaan yhdenvertaisena ihmisenä ja anna hänen sanomisilleen painoarvoa, vaan niin, että he vain eivät koskaan kohtaa toisiaan.
        Hesarin juttu oli siinä mielessä paikallaan ja merkityksellinen.

        Köyhyyden määrittely on vaikeaa. Hesarin juttu antoi kasvot yhdenlaiselle, ja käsittääkseni aika tavanomaiselle köyhyydelle. Moni meistä paremmin toimeen tulevista ei ehkä ole tuollaista köyhyyttä edes pidä köyhyytenä, vaikka se sitä ehdottomasti on.


      • sontaamitäsontaa kirjoitti:

        Kun puhutaan järjen köyhyydestä, niin tämä Kärpästen Herra on kategorian ykkösmiehiä.
        Hame hulmuten hän suoltaa käsittämättömiä viisauksiaan palstalle ja tuskin itsekään ymmärtää sepustuksiaan.
        Turha kummastella palstan hiljenemistä.

        "sontaamitäsontaa"

        Palsta ei ole vieläkään hiljentynyt.
        Vaikka jo 5v. olen mukana ollut.
        Hölmöys on kylläkin vähentynyt.
        Hameista en osaa sanoa.
        Pituudesta korkeintaan arvella arvelluttavasti.

        H.


      • Köyhävaiei
        bessie- kirjoitti:

        Todellinen köyhyys rajoittaa elämää ja sulkee pois niin paljon, ettei yhdenvertaisuus pääse toteutumaan käytännössä. Yksinkertaisesti ei ole rahaa osallistua ja olla mukana. Lapsien kohdalla se voi vaikuttaa suuresti heidän tulevaisuuteensa.

        Asia ei useinkaan ole niin, että paremmin toimeen tulevat, rikkaatkin, eivät kohtaa köyhää kanssaan yhdenvertaisena ihmisenä ja anna hänen sanomisilleen painoarvoa, vaan niin, että he vain eivät koskaan kohtaa toisiaan.
        Hesarin juttu oli siinä mielessä paikallaan ja merkityksellinen.

        Köyhyyden määrittely on vaikeaa. Hesarin juttu antoi kasvot yhdenlaiselle, ja käsittääkseni aika tavanomaiselle köyhyydelle. Moni meistä paremmin toimeen tulevista ei ehkä ole tuollaista köyhyyttä edes pidä köyhyytenä, vaikka se sitä ehdottomasti on.

        Minustakin Hesarin juttu oli paikallaan ja merkityksellinen, mutta minä näen sen merkityksellisyyden erityisesti asenteiden ja arvostusten miettimisen kannalta. Minä en ymmärrä, miksi se hieno auto ja 40 tuuman telkkari on niin merkityksellinen, minulle niiden arvo on sama kuin vanha kottero ja 14 tuuman matkatelevisio - joita ei taida enää edes olla. Siltä pohjalta aina vain enemmän ja isomman hankkiminen ei ole minusta ollenkaan tavoiteltavaa. Jos yleinenkin asenne olisi sellainen, materiaalista hyvää myös riittäisi jaettavaksi useammalle.


      • bessie- kirjoitti:

        Todellinen köyhyys rajoittaa elämää ja sulkee pois niin paljon, ettei yhdenvertaisuus pääse toteutumaan käytännössä. Yksinkertaisesti ei ole rahaa osallistua ja olla mukana. Lapsien kohdalla se voi vaikuttaa suuresti heidän tulevaisuuteensa.

        Asia ei useinkaan ole niin, että paremmin toimeen tulevat, rikkaatkin, eivät kohtaa köyhää kanssaan yhdenvertaisena ihmisenä ja anna hänen sanomisilleen painoarvoa, vaan niin, että he vain eivät koskaan kohtaa toisiaan.
        Hesarin juttu oli siinä mielessä paikallaan ja merkityksellinen.

        Köyhyyden määrittely on vaikeaa. Hesarin juttu antoi kasvot yhdenlaiselle, ja käsittääkseni aika tavanomaiselle köyhyydelle. Moni meistä paremmin toimeen tulevista ei ehkä ole tuollaista köyhyyttä edes pidä köyhyytenä, vaikka se sitä ehdottomasti on.

        "bessie-"


        "Optimistinen aloitus vetää Fiksuja kommentoijia kuin Sata-Kieliä.
        Pessimistinen vetää miljardin älyttömiä Kakka-Kärpäsiä."

        Aiotko muuttaa jotain?
        Miten?

        H.


      • bessie-
        Köyhävaiei kirjoitti:

        Minustakin Hesarin juttu oli paikallaan ja merkityksellinen, mutta minä näen sen merkityksellisyyden erityisesti asenteiden ja arvostusten miettimisen kannalta. Minä en ymmärrä, miksi se hieno auto ja 40 tuuman telkkari on niin merkityksellinen, minulle niiden arvo on sama kuin vanha kottero ja 14 tuuman matkatelevisio - joita ei taida enää edes olla. Siltä pohjalta aina vain enemmän ja isomman hankkiminen ei ole minusta ollenkaan tavoiteltavaa. Jos yleinenkin asenne olisi sellainen, materiaalista hyvää myös riittäisi jaettavaksi useammalle.

        Asenteiden, arvostuksen, näkökulman vaihtamisen, halun nähdä laajemmin ja ymmärtää mitä köyhyys on, yms. takia juttu minun mielestäni oli paikallaan. Ja siis nimenomaan köyhyydestä oli kysymys, ei kuluttamisesta tai kuluttamatta jättämisestä.

        En usko, että sinulle hieno (?) auto on saman arvoinen kuin vanha kottero, tai 40 tuuman telkkari saman arvoinen kuin 14 tuuman matkatelevisio. Kirjoittamasi perusteella voisi vetää senkin johtopäätöksen, että kottero ja 14 tuumainen ovat sinusta jollain tavalla parempi valinta, ainakin köyhälle, mutta eihän asia tietenkään niin ole.

        Materiaalista hyvää ei mielestäni pitäisi edes pyrkiä jakamaan mahdollisimman monelle - jos siis puhutaan yhteisestä kukkarosta jaettavista varoista - vaan kohdentaa tarkemmin ja vaikka vähän 'ylimääräistä' nimenomaan sinne, mistä rahoille tullaan varmasti saamaan vastinetta tulevaisuudessa.


      • bessie-
        hunksz kirjoitti:

        "bessie-"


        "Optimistinen aloitus vetää Fiksuja kommentoijia kuin Sata-Kieliä.
        Pessimistinen vetää miljardin älyttömiä Kakka-Kärpäsiä."

        Aiotko muuttaa jotain?
        Miten?

        H.

        Aion. Monellakin tavalla. Kerron vain yhden tavan, ja jo sekin on paljon paljon enemmän kuin mitä sinä olet edes kykenevä, saati halukas tekemään.

        Voin mielipiteeni kirjoittamalla saada aikaan pienen nytkäytyksen (takaisin) yhdenvertaisuuden ja ihmisoikeuksien suuntaan. Uskon niihin ja kunnioitan niitä täydestä sydämestäni, joten olen tässä asiassa väsymätön ja sinnikäs. Se on 'minun' suomalaisuuttani ja isänmaallisuuttani, sillä 'minun' Suomeni on tasa-arvoinen ja ihmisoikeuksia kunnioittava (pikkupikkuvarauksin) demokraattinen hyvinvointivaltio.
        Voit vaikka kuinka tuuppia toiseen suuntaan, mutta minulle ja kaltaisilleni et koskaan tule mitään mahtamaan.


    • enmilläänkeksi

      Mitä mieltä aloittaja on ko. artikkelista ja köyhyydestä, se ei selvinnyt. Luin toiseen kertaan aloituksen mutten vieläkään löytänyt mitään muuta kuin kopiointia Hesarista.
      En mä kyl ymmärrä, kun aikuiset ihmiset vinkuu ja ruikuttaa, mitä kaikkea heille pitäisi toisten antaa. Ei mee mun kaaliin. Ei ole mun juttu tuollainen. Hankkii ite, jos jotain kivaa haluaa.
      On minullakin ollut vaikeita paikkoja etten sanoisi helv.etillisiä. Silloin ei passaa löysätä ja voivottamaan rueta. Son purtava hampaat yhteen ja eteenpäin tuppisuuna sanomatta sanaakaan. Menot tulojen mukaan. Ja pi.ru vie selvitty on ja hyvin pärjätään. Mää mihkään oopperaan tahokkaan joittenkin itestään suuria luulevien hölmöstelijöiden kans pitkästymään. Yotubesta saan kuunneltavakseni oopperat, jos haluttaa.
      Mihin mulla ei ole varaa, niin sinne en haluakaan. En ainakaan surkeana toisilta ruikuta.
      Noilla ruikuttavilla köyhiksi itseään sanovilla on löllö ote, tumput suorana suu auki odotetaan, että joku tulee syöttämään - ja ovat huonoja hoitamaan raha-asioitaan.
      Siinä asiassa oli hatunnoston arvoinen tuon jutun nainen, joku Peteri, että lapsistaa huolehti erinomaisesti. Sen olen itsekin tehnyt. Parikymmentä vuotta samalla tuulitakilla mutta lapset saavat harrastaa ja elää ilman puutetta - luxusta en tarjoa lapsille, mutta asialliset olot ja sisukas positiivinen asenne elämässään pärjäämiseen.

      • "enmilläänkeksi"

        Kumpaan luokkaan katsot kuuluvasi?
        Vanhaan lihaanko?

        "Optimistinen aloitus vetää Fiksuja kommentoijia kuin Sata-Kieliä.
        Pessimistinen vetää miljardin älyttömiä Kakka-Kärpäsiä."

        H.


      • enmilläänkeksi
        hunksz kirjoitti:

        "enmilläänkeksi"

        Kumpaan luokkaan katsot kuuluvasi?
        Vanhaan lihaanko?

        "Optimistinen aloitus vetää Fiksuja kommentoijia kuin Sata-Kieliä.
        Pessimistinen vetää miljardin älyttömiä Kakka-Kärpäsiä."

        H.

        @hunksz
        Olen Nalle Wahlroosin luokkatoveri. Ensteks oltiin kommareita nyt ei enää olla.


    • Lukemalla hieman rivien välistä tulee oma mielipiteenikin esille juuri siinä minkä kappaleen artikkelista valitsin siteerata. Ajankohtaista ja merkittävää on arvomaailmamme paradigmien siirtokuvio siihen miten ihmisen status määritellään hänen kulutustapojensa (konsumismin) perusteella, ei koulutuksen, syntyperän jne. minkään muun perusteella. Joskus kahdeksankymmentä luvulla junteista tuli juppeja ja samalla he menettivät osan perusarvoistaan: junttiukseen liittyvä jämähtäneisyys oli kuitenkin parempi kuin luikertelavainen juppius joka arvosti (arvostaa) kaiken vain materialisimin tunnusmerkeissä, mikä merkki, miten paljon, miten suuri, minkä arvoinen.
      Missään muualla maailmassa en ole tavannut kansaa joka puhuu yhtä halveksuvasti omista vähäosaisistaan kuin Suomessa. ("Köyhät kyykkyyn" "persaukinen" "loispummieläkeläinen" ovat vain jokuinen, lievempi esimerkki). Materialistisella mahdillaan öhyilevä juppijuntti on vastenmielisempi kuinkalkkarokäärme.

      • "Paloma.se.co"

        Kulta lutusen pieni.
        Kirjoita vielä jotakin veron-maksajista.
        Heistä joiden oletetaan pitävän kaikista huolta.

        luv

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Kulta lutusen pieni.
        Kirjoita vielä jotakin veron-maksajista.
        Heistä joiden oletetaan pitävän kaikista huolta.

        luv

        H.

        Anteeksi

        Heistä,---
        Pilkun peekele unohtui.

        H.


      • bessie-

        Paitsi että kalkkarokäärmeet eivät ole vastenmielisiä, reilusti varoittavatkin. Samassa elämän kiertokulussa ne elävät kuin mekin, vaarallisia toki ovat, mutta niin olemme mekin.

        Asiaan palatakseni; Materialistisella mahdillaan mahtailevat ja omista vähäosaisistaan halveksuvasti puhuvat taitavat useimmiten olla enemmän tai vähemmän vähäosaisia itsekin. Köyhiä sekä aineellisesti, että henkisesti.

        Vähemmän minä olen hyvätuloisten kuullut kyseenalaistavan vähempiosaisten ihmisarvon ja yhdenvertaisuuden kuin kaunaisten ja katkerien vähempiosaisten.
        Ajatuksensa vapaakyytiläisistä ja kohtuuttomasta kuppaamisestaan tulonsiirtojen rahoittamiseksi voivat julkituoda, mutta ylen harvoin sitäkään tekevät. Jos ja kun tekevät, niin eivät kuitenkaan kenenkään ihmisarvoa ja yhdenvertaisuutta ole kiistämässä, joitakin harvoja (poliitikkoja) lukuun ottamatta.


      • enmilläänkeksi

        @Paloma.se.co kirjoitat
        "ihmisen status määritellään hänen kulutustapojensa (konsumismin) perusteella, ei koulutuksen, syntyperän jne. minkään muun perusteella."

        Mitä pi.run väliä sillä on, miten joku määrittelee esim. minun statukseni. Siinäpähän määrittelee.
        Mitä väliä sillä on, jos joku puhuu halveksuvasti, Siinäpähän tyhmä puhuu.
        "mut muista, että ihmiselämään, riittää, kun selviydytään" ♪♫
        "mut muista, että ihmiselämässä vaikeinta on nyt ja tässä" ♪♫
        https://www.youtube.com/watch?v=5FdHi0-9mTs

        "Missään muualla maailmassa en ole tavannut kansaa joka puhuu yhtä halveksuvasti omista vähäosaisistaan kuin Suomessa."
        Nyt kyllä liioittelet! Kansa ei puhu mitään. Yksilöt puhuvat kuka mitäkin.
        Kovin olet vähän tavannut maailman kansoja, kun tuollaisen mielipiteen suomalaisista tempaiset.
        Kyl son kuule niin, että juuri missään muualla maailmassa ei niin hyvin kansa=yhteiskunta huolehdi köyhistäja tue vähätuloisia perheitä kuin Suomessa. Vrt. USA, Etelä-Korea ym.


      • Minä puhun asenteista en huolenpidosta, kaksi eri asiaa. Jossain vaiheessa rakkaista maanmiehistäni tuli juppikansa joka kehuu ja kerskuu tuloillaan ja konsumismillaan. Lapsuudessani vielä omaisuudella korskuminen oli moukkamaista. Nyt se on normi. Surullista.


      • enmilläänkeksi
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Minä puhun asenteista en huolenpidosta, kaksi eri asiaa. Jossain vaiheessa rakkaista maanmiehistäni tuli juppikansa joka kehuu ja kerskuu tuloillaan ja konsumismillaan. Lapsuudessani vielä omaisuudella korskuminen oli moukkamaista. Nyt se on normi. Surullista.

        @Paloma.se.co kirjoitat
        "rakkaista maanmiehistäni tuli juppikansa joka kehuu ja kerskuu tuloillaan ja konsumismillaan."

        Näytät valitsevan seurasi kerskujista, huomaan. Miksiköhän...
        Ja sitten vedät johtopäätöksen näiden Materialistisella mahdillaan öhyilevä juppijuntti-kavereittesi perusteella koko Suomen kansasta.
        Ehei!


      • ent.siivoojaparka
        enmilläänkeksi kirjoitti:

        @Paloma.se.co kirjoitat
        "rakkaista maanmiehistäni tuli juppikansa joka kehuu ja kerskuu tuloillaan ja konsumismillaan."

        Näytät valitsevan seurasi kerskujista, huomaan. Miksiköhän...
        Ja sitten vedät johtopäätöksen näiden Materialistisella mahdillaan öhyilevä juppijuntti-kavereittesi perusteella koko Suomen kansasta.
        Ehei!

        Ikivanha sanonta; niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.
        En yhtään ihmettele, jos Paloma näkee pröystäilijöitä ympärillään, kun itse menee jalustallaan rinta pystyssä entiseen kotimaahansa sivistyssanoin, pohjustamalla, perustelemalla sekä hienoin loppuyhteenvedoin kertomaan miten hyvin pyyhkii, kun ei jäänyt sinne sisäsiittoisten sekaan sikojenkasvattajan vaimoksi syömään suolasilavaa. Eihän ne sisäsiittoiset kouluttamattomat siellä osaa edes keskustella, kun suu auki ja niskat kekassa vain kerääntyvät tuijottamaan, miten korkeastikoulutettu lastentarhaopettaja saapuu maailmalta siunailemaan hiuka ulkomaalaisittain murtaen sitä rumaa Keski-Suomen murretta ja suomalaista paikalleen jämähtänyttä suvaitsemattomuutta...
        Ei ihme, jos heidänkin tekee mieli vähän pröystäillä jollakin vastaan, vaikkapa omaisuudellaan.


    • mulle.riitti

      Aloittaja antanut luvan toiselle komentoitavaksi, voihan nenä ketju muuttui paskaksi.
      Näinkö menee, ei milläään mitään väliä, mulle riitti.

    • Palaan asiaan myöhemmällä.
      Minun kantani on selvä: yhdyn Euroopan komission käsitykseen siitä että suomalaisille status on tärkeintä: ulospäin on oltava hyvinvoivan näköisiä vaikka olisi vain suolakalaa pöydässä. Koulutuksen, yleissivistyksen, sosiaalisten taitojen puuttuminen korvataan öhyilyllä ja köyhät syyllistetään armottomasti olipa tilanne mikä tahansa.

      • "Paloma.se.co"

        Kulta lutusen pieni.
        Mennessäsi karkuun, muista kuitenkin...
        Kirjoita vielä jotakin veron-maksajista.
        Heistä joiden oletetaan pitävän kaikista huolta.

        luv

        H.


      • En mee karkuun kunme mennään nyt ostaan uusi perämoottori .


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        En mee karkuun kunme mennään nyt ostaan uusi perämoottori .

        "Paloma.se.co"

        Ja sinä siellä eläkkeellä...
        Ulko-laita-moottoria...

        H.


      • enmilläänkeksi

        @Paloma.se.co

        Minun kantani on myös selvä ja siitä pidän kiinni enkä muuta,
        Olen ja pysyn täysin eri mieltä kuin @Paloma.se.co , joka kirjoittaa:

        "suomalaisille status on tärkeintä: ulospäin on oltava hyvinvoivan näköisiä vaikka olisi vain suolakalaa pöydässä. Koulutuksen, yleissivistyksen, sosiaalisten taitojen puuttuminen korvataan öhyilyllä ja köyhät syyllistetään armottomasti olipa tilanne mikä tahansa."

        "suomalaisilla" Yleistäminen on tyhmää, ei ole koskaan totuus.
        Itse halveksit "suolakalaa"
        Miten niin koulutuksen puuttuminen? Suomalaisilla on koulutusta! Suomalaisilla on yleissivistystä! Suomalaisilla on sosiaalisia taitoja!
        Ei ole tarvetta suomalaisten niitä korvata.
        Mistä noita ihme väitteitä vetaiset :O


      • Paloma kirjoitti:
        Minun kantani on selvä: yhdyn Euroopan komission käsitykseen siitä että suomalaisille status on tärkeintä: ulospäin on oltava hyvinvoivan näköisiä vaikka olisi vain suolakalaa pöydässä. Koulutuksen, yleissivistyksen, sosiaalisten taitojen puuttuminen korvataan öhyilyllä ja köyhät syyllistetään armottomasti olipa tilanne mikä tahansa<<<<<<<<

        Minusta yleistät ja liioittelet. Ei me niin juntteja olla kun annat ymmärtää ;)


      • mielikki.neito kirjoitti:

        Paloma kirjoitti:
        Minun kantani on selvä: yhdyn Euroopan komission käsitykseen siitä että suomalaisille status on tärkeintä: ulospäin on oltava hyvinvoivan näköisiä vaikka olisi vain suolakalaa pöydässä. Koulutuksen, yleissivistyksen, sosiaalisten taitojen puuttuminen korvataan öhyilyllä ja köyhät syyllistetään armottomasti olipa tilanne mikä tahansa<<<<<<<<

        Minusta yleistät ja liioittelet. Ei me niin juntteja olla kun annat ymmärtää ;)

        Tuosta koulutuksen korvaamisesta konsumismilla kertoo artikkeli, eli se on suoraan Euroopan komission raportista. Ei minun mielipiteeni, mutta ei mahdoton ajatuksena. Eihän se ole vieras ilmiö täkäläisessäkään yhteiskunnassa: ne joilla on oikeesti varakkuutta ja koulutusta eivät öhyile eivätkä puhu halveksivasti huonompiosaisista. Jo se että monet (tälläkin palstalla) kirjoittavat tulojensa suuruudesta, autojensa merkeistä, nimittelevät ja puhut halveksivasti niistä joilla ei ole varaa samaan on sinänänsä osoitus sosiaalisten valmiuksien heikkoudesta. Ja kompensaatiosta.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Tuosta koulutuksen korvaamisesta konsumismilla kertoo artikkeli, eli se on suoraan Euroopan komission raportista. Ei minun mielipiteeni, mutta ei mahdoton ajatuksena. Eihän se ole vieras ilmiö täkäläisessäkään yhteiskunnassa: ne joilla on oikeesti varakkuutta ja koulutusta eivät öhyile eivätkä puhu halveksivasti huonompiosaisista. Jo se että monet (tälläkin palstalla) kirjoittavat tulojensa suuruudesta, autojensa merkeistä, nimittelevät ja puhut halveksivasti niistä joilla ei ole varaa samaan on sinänänsä osoitus sosiaalisten valmiuksien heikkoudesta. Ja kompensaatiosta.

        Totta on että täällä on kehuskelijoita. Olen nähnyt todella vähän ihmisiä jotka katsovat nenänvarttaan pitkin huonommin pärjäävää. Tuttavapiirini on keskivertoa joka suhteessa. Itse olen auttanut lapsiperheitä jopa rahallisesti kun tiesin heillä olevan tiukkaa. Nuoremmilla elämänarvot ovat toisenlaiset, huomasin että heillä oli "kurjuudesta" huolimatta varaa moneen asiaan mitä pidän ylellisyytenä jopa turhana. Olenkohan pudonnut kyydistä?


      • ent.siivoojaparka
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Tuosta koulutuksen korvaamisesta konsumismilla kertoo artikkeli, eli se on suoraan Euroopan komission raportista. Ei minun mielipiteeni, mutta ei mahdoton ajatuksena. Eihän se ole vieras ilmiö täkäläisessäkään yhteiskunnassa: ne joilla on oikeesti varakkuutta ja koulutusta eivät öhyile eivätkä puhu halveksivasti huonompiosaisista. Jo se että monet (tälläkin palstalla) kirjoittavat tulojensa suuruudesta, autojensa merkeistä, nimittelevät ja puhut halveksivasti niistä joilla ei ole varaa samaan on sinänänsä osoitus sosiaalisten valmiuksien heikkoudesta. Ja kompensaatiosta.

        """"...ne joilla on oikeesti varakkuutta ja koulutusta eivät öhyile eivätkä puhu halveksivasti huonompiosaisista.""""
        Miten tuo nyt pitäisi ymmärtää? Pitäisikö tässä nyt alkaa öhyilemään ja halveksimaan suolasilakan syöjiä, että uskoisit minun olevan köyhä ja kouluttamaton, ettet vain luulisi minun olevan varakas ja korkeistikoulutettu?


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        """"...ne joilla on oikeesti varakkuutta ja koulutusta eivät öhyile eivätkä puhu halveksivasti huonompiosaisista.""""
        Miten tuo nyt pitäisi ymmärtää? Pitäisikö tässä nyt alkaa öhyilemään ja halveksimaan suolasilakan syöjiä, että uskoisit minun olevan köyhä ja kouluttamaton, ettet vain luulisi minun olevan varakas ja korkeistikoulutettu?

        Sinun ei tarvi tehdä yhtään mitään. Ellei sitten tehdä itsellesi selväksi oletko lintu vai kala, siivooja vai pohatta. En ole koskaan lukenut sinulta korskuvia kommentteja varallisuudestasi.


      • ent.siivoojaparka
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Sinun ei tarvi tehdä yhtään mitään. Ellei sitten tehdä itsellesi selväksi oletko lintu vai kala, siivooja vai pohatta. En ole koskaan lukenut sinulta korskuvia kommentteja varallisuudestasi.

        No sitähän minä tarkoitin, että pitäisikö tässä nyt alkaa vielä yötä myöten kerskumaan, ettet vahingossa luule minua varakkaaksi.
        En viitsi alkaa kolisuttelemaan tuota säästöpossua nyt, mutta voin huomenna kehaista, montako kympin kolikkoa siellä on.


    • silloin.ennen

      Kouluajoilta muistan köyhyyden, vieraassa kaupunkissa vuosikausia lainan turvin, kesätöistä jotain apua. Entä nykyisin opiskelijat saa monet tuet, se oli sitä aikaa enkä muusta ollut huolissani kun sain syötyä hengenpitimiseksi huonoa ruokaa.

    • Jos ei pysty vaatetuksen ja asumisen suhteen suojautumaan ilmaston vaikutuksia vastaan eikä pysty tyydyttämään keskimääräistä ravinnon tarvetta kohtuullisen terveellisesti.
      Tuon jälkeen kaikki on suhteellista ja tunneperäistä puutetta (vertaamisen aiheuttamaa kateutta)!

      • "Laiskalasse"

        Kulta lutusen pieni.
        Kirjoita vielä jotakin veron-maksajista.
        Heistä joiden oletetaan pitävän kaikista huolta.

        luv

        H.


      • bessie-

        Laiska-Lasse, se mikä riittää sinulle, tai sinun aikuistaloudellesi, ja minkä ilmeisesti mielestäsi pitäisi riittää kaikille, ei kerta kaikkiaan riitä riittävän hyvään elämään lapsiperheelle.
        Jos lapsi joutuu jatkuvasti tuntemaan vertaamisen aiheuttamaa kateutta, niin asialle pitää pystyä tekemään jotain.
        Ehkä jätämme pois valikoimasta lapsen 'kasvattamisen' ei kateelliseksi, köyhäksi ja nöyräksi, kaikesta ulkopuolelle rahan puutteen takia jääväksi, mutta tämän paikkansa omaksi paikakseen hyväksyväksi, kateudesta ja vertailusta vapaaksi lapseksi ja aikanaan sellaiseksi aikuiseksi?


      • minäkö-köyhä

        Minä katselin pöydällä olevia antimia. Oli osto "vettä" piparkakkuja ja kaupan kakkua. Miksi? Eikö äiti ehdi itse leipomaan?

        Olen minäkin itseni tuntenut köyhäksi/nälkäiseksi opiskeluaikaan Hesassa, kun äidin leipäpaketti ei tullut perjantaina. Itkien ja nälissäni muistan kävelyni Eduskuntatalon ohi asunnolleni silloisen Messuhallin vastapäätä. Rahaa ei ollut ratikka maksuun.

        Toisaalta olin tosi typerä, kun olin jo töissä ja asuin siskoni kanssa. Hän osti ruisleipää, metwurstia ja tuorekurkkua, kun minä ostin pullapitkon ja maitopurkin!

        Sitten, kun pääsin kirjanpitäjäksi ja opin ne Debet/kredit systeemit, niin kaikki kuluni aloin laskemaan pennin tarkkuudella ja säästämään. Veljeni naureskelikin, että meillä syödään vain vettä ja leipää. Kyllä me söimme ihan kotiruokaa, mutta ei kaupan pipareita, eikä ostovettä.

        Koko artikkelia en jaksanut lukea loppuun, koska olen edelleen säästäväinen ja noilla tuloilla en valittaisi köyhyyttä. Edelleen pärjään hyvin kirppiksellä ostetulla telkkarilla, vaikka varaa olisi ostaa vaikka millainen aparaatti.

        Ai niin, veroistakin piti kirjoittaa. Kyllä minä niitä maksan, että köyhille olisi edes jotain antaa, mutta itse en anna mihinkään ns. hyväntekeväisyyteen, enkä kirkon (Jalovaaralaisen) kolehteihin. Lapsenlapsille kyllä sujautan jonkun rahan, vaikka vanhemmat ovat sen ehdottomasti kieltäneet.


      • bessie-
        minäkö-köyhä kirjoitti:

        Minä katselin pöydällä olevia antimia. Oli osto "vettä" piparkakkuja ja kaupan kakkua. Miksi? Eikö äiti ehdi itse leipomaan?

        Olen minäkin itseni tuntenut köyhäksi/nälkäiseksi opiskeluaikaan Hesassa, kun äidin leipäpaketti ei tullut perjantaina. Itkien ja nälissäni muistan kävelyni Eduskuntatalon ohi asunnolleni silloisen Messuhallin vastapäätä. Rahaa ei ollut ratikka maksuun.

        Toisaalta olin tosi typerä, kun olin jo töissä ja asuin siskoni kanssa. Hän osti ruisleipää, metwurstia ja tuorekurkkua, kun minä ostin pullapitkon ja maitopurkin!

        Sitten, kun pääsin kirjanpitäjäksi ja opin ne Debet/kredit systeemit, niin kaikki kuluni aloin laskemaan pennin tarkkuudella ja säästämään. Veljeni naureskelikin, että meillä syödään vain vettä ja leipää. Kyllä me söimme ihan kotiruokaa, mutta ei kaupan pipareita, eikä ostovettä.

        Koko artikkelia en jaksanut lukea loppuun, koska olen edelleen säästäväinen ja noilla tuloilla en valittaisi köyhyyttä. Edelleen pärjään hyvin kirppiksellä ostetulla telkkarilla, vaikka varaa olisi ostaa vaikka millainen aparaatti.

        Ai niin, veroistakin piti kirjoittaa. Kyllä minä niitä maksan, että köyhille olisi edes jotain antaa, mutta itse en anna mihinkään ns. hyväntekeväisyyteen, enkä kirkon (Jalovaaralaisen) kolehteihin. Lapsenlapsille kyllä sujautan jonkun rahan, vaikka vanhemmat ovat sen ehdottomasti kieltäneet.

        Niin varmaan teitkin, ja niin tein minäkin. Lehti on vielä asunnossa, mutta en nyt viitsi ottaa esille sitä. Mutakakku se taisi olla, tuli ihan vesi kielelle.

        Jos jotain tarjottavaa pikaisesti haluaisin pöytään toimittajalle ja kuvaajalle loihtia, niin voisinpa hyvinkin kaivaa pakastimesta (halvan), nopeasti sulavan ja tuhtiudessaan hyvin riittoisan mutakakun.

        Tietenkin voisin myös, jos leipoa osaisin ja jos rahaa olisi, lähteä kaupasta ostamaan kaakaojauhetta ja taloussuklaata, mahdollisesti munia ja hienoa sokeriakin ja kaikenlaista tarvittavaa tilpehööriä. Siinä olisi äkkiä 20 euroa selällään, eikä ole kahvikaan vielä mukana.
        Voisin tehdä myös niin, että toimittajan vierailusta sovittuani lähtisin kauppaan ja katsoisin kukkarolleni sopivat vaihtoehdot. Ahaa, tässä kaupassa pakastemutakakku maksaa vähän päälle 4 euroa, käynpä vielä muualtakin katsomassa löytyisikö vielä edullisempaa.

        Vaikka köyhä olisinkin, niin eipä juolahtaisi mieleenikään että jonkun mielestä köyhän pöydällä ei saisi olla kakkua olla ollenkaan, ja ei nyt valmiskakkua kuitenkaan. Hohhoijaa taas.


      • bessie- kirjoitti:

        Laiska-Lasse, se mikä riittää sinulle, tai sinun aikuistaloudellesi, ja minkä ilmeisesti mielestäsi pitäisi riittää kaikille, ei kerta kaikkiaan riitä riittävän hyvään elämään lapsiperheelle.
        Jos lapsi joutuu jatkuvasti tuntemaan vertaamisen aiheuttamaa kateutta, niin asialle pitää pystyä tekemään jotain.
        Ehkä jätämme pois valikoimasta lapsen 'kasvattamisen' ei kateelliseksi, köyhäksi ja nöyräksi, kaikesta ulkopuolelle rahan puutteen takia jääväksi, mutta tämän paikkansa omaksi paikakseen hyväksyväksi, kateudesta ja vertailusta vapaaksi lapseksi ja aikanaan sellaiseksi aikuiseksi?

        Vanhemmat asettavat normit lapsille! Nyt 40v lapsemme yrittivät joskus saada jotain sillä verukkeella, että "silläkin on".
        Yksinkertainen vastaus oli, ettei toisten elämä kuulu meille tippaakaan vaan katsomme omat tarpeemme.
        Pari vuotta elimme todellisessa puutteessa jota emme kokeneet "köyhyydeksi".
        En ole havainnut merkkiäkään, että lapsemme olisivat katkeroituneet tai ahdistuneet asenteestamme.
        Kotitöiden tekemisestä he yrittivät joskus purnata mutta aikuisina myönsivät ymmärtävänsä niiden vuosien kasvatuksellisen merkityksen.

        Motto: Ensimmäisen ja miljoonannen €:n ostovoima on täsmälleen sama!
        Mitään niin hyvää maailmassa ei sa olla, etteikö siitä voi kieltäytyä jos vastike ei ole panostuksen arvoinen. Arvio tehtävä omin perustein eikä ympäristön vaikkutteiden altistamana. Aivan täysin se ei ole mahdollista mutta hyvin pitkälle siinä voi onnistua.


      • bessie-
        laiska-lasse kirjoitti:

        Vanhemmat asettavat normit lapsille! Nyt 40v lapsemme yrittivät joskus saada jotain sillä verukkeella, että "silläkin on".
        Yksinkertainen vastaus oli, ettei toisten elämä kuulu meille tippaakaan vaan katsomme omat tarpeemme.
        Pari vuotta elimme todellisessa puutteessa jota emme kokeneet "köyhyydeksi".
        En ole havainnut merkkiäkään, että lapsemme olisivat katkeroituneet tai ahdistuneet asenteestamme.
        Kotitöiden tekemisestä he yrittivät joskus purnata mutta aikuisina myönsivät ymmärtävänsä niiden vuosien kasvatuksellisen merkityksen.

        Motto: Ensimmäisen ja miljoonannen €:n ostovoima on täsmälleen sama!
        Mitään niin hyvää maailmassa ei sa olla, etteikö siitä voi kieltäytyä jos vastike ei ole panostuksen arvoinen. Arvio tehtävä omin perustein eikä ympäristön vaikkutteiden altistamana. Aivan täysin se ei ole mahdollista mutta hyvin pitkälle siinä voi onnistua.

        Kaikki lapset yrittävät näitä 'kaikilla muillakin on, sekin pääsee ja melkein kaikki mun kaverit, ja se ja se pääsi jo 8 veenä, ja kukaan muukaan meidän luokalla ei saanut hyvää numeroa tästä kokeesta', jne. jne.. Ihan normaalia, kuten sekin että vanhemmat kasvattavat lapsiaan.

        Aikuinen nyt voi olla ja elää pari vuotta todellisessa puutteessa, ja lapsetkin, ilman että heille siitä mitään katkeruutta tai ahdistusta jää. Voi elää vuosikausiakin. Köyhyyttä on monenlaista, ja niin on vanhempiakin.

        Asumisen kalleus Suomessa ei johdu vain pohjoisesta sijainnistamme. Mm. yleishyödylliset vuokranantajat tekevät nykyään lähinnä pelkkää kylmää bisnestä, ja veronmaksajat sitä bisnestä tukevat mm. kalliiksi käyvän asumistukijärjestelmän kautta. Jotain ehkä saamme takaisin aikanaan, koska taustallahan tässä ovat paljolti eläkevakuutusyhtiöt suurine tuotto-odotuksineen, mutta kun tukien jälkeenkin asuminen on liian kallista, niin pidämmekö me verorahoin yllä paitsi kannustin-, myös köyhyysloukkuja?


      • bessie- kirjoitti:

        Kaikki lapset yrittävät näitä 'kaikilla muillakin on, sekin pääsee ja melkein kaikki mun kaverit, ja se ja se pääsi jo 8 veenä, ja kukaan muukaan meidän luokalla ei saanut hyvää numeroa tästä kokeesta', jne. jne.. Ihan normaalia, kuten sekin että vanhemmat kasvattavat lapsiaan.

        Aikuinen nyt voi olla ja elää pari vuotta todellisessa puutteessa, ja lapsetkin, ilman että heille siitä mitään katkeruutta tai ahdistusta jää. Voi elää vuosikausiakin. Köyhyyttä on monenlaista, ja niin on vanhempiakin.

        Asumisen kalleus Suomessa ei johdu vain pohjoisesta sijainnistamme. Mm. yleishyödylliset vuokranantajat tekevät nykyään lähinnä pelkkää kylmää bisnestä, ja veronmaksajat sitä bisnestä tukevat mm. kalliiksi käyvän asumistukijärjestelmän kautta. Jotain ehkä saamme takaisin aikanaan, koska taustallahan tässä ovat paljolti eläkevakuutusyhtiöt suurine tuotto-odotuksineen, mutta kun tukien jälkeenkin asuminen on liian kallista, niin pidämmekö me verorahoin yllä paitsi kannustin-, myös köyhyysloukkuja?

        Mielestäni tiedän paljosta vähän ja vähästä paljon mutta asumisen kalleus ei kuulu kumpaankaan ryhmään jos unohdetaan ok:n hankinnan lainat ja lyhennykset.
        Työsuhdeasuntomme olivat alkuun likimain ilmaisia. Sen vaiheen jälkeen ta-laskutti verotusarvon.

        Ok:n velat 1977 - 79 olivat niitä puutteen vuosia mutta omatoimisuus, päätoimen ohella tehdyt luentomatkat ja keräilytalous pitivät lapsiperheen ruuassa. Inflatio ja vaimon meno töihin marketin kassalle 22h/vko hoiti tilanteen nopeasti

        Nykyisen asunnon suuret remontit, katto, viemärit, käyttävesiputket, lämmitysjärjestelmän saneeraus ja julkisivu kaikkine ovineen ja parvekkeinneen , maksoin suoraan kerralla joten nekään eivät rasita talouttamme hoitovastikkeen tai lainakulujen muodossa.
        Joten taloustajunnassani lienee ammottava aukko.
        Pienistä eläkkeistämme huolimatta tuskin saisimme mitään tukea.


    • Palomalle : Kiitos hyvästä aloituksesta, josta olisi parhaassa tapauksessa saattanut käynnistyä kiinnostava monipolvinen keskusteluketju. Omat ajatukseni kulkevat samansuuntaisia latuja kuin sinun, kuten usein muulloinkin.

      Taas kerran joku / jotkut ikuisesti huomiota metsästävät onnistuivat omimaan tämänkin ketjun ja karkoittamaan palstalla vierailevat, joita kiinnostaisi oman ikäluokan ajattelevien ihmisten kanssa keskusteleminen. - Moni meistä jatkaa useimmiten palstalle kurjistamisen jälkeen matkaa jättämättä merkkiäkään, kun plussatkaan eivät ole enää käytössä.


      Iloksemme me kaikki voimme todeta, että maailma on muuttunut meidän aikanamme. Suomalainen köyhyyskäsite on ihan toisenlainen tänään kuin 60 vuotta sitten..

      Yhteisöllisyys ja jakaminen ovat onneksi taas nousemassa uudelleen esille itsekään, omaa hyvää tavoittelevan asenteen sijaan. Köyhempänä me suomalaiset olimme aina valmiita jakamaan vähästäkin ja naapuriapuun voitiin aina luottaa.

      • O-orvokki

        Prrrr, tablettini tekstiohjelma onnistui vääntämään hauskan painovirheen. Piti olla: "palstalle kurkistamisen jälkeen".


      • hh454321
        O-orvokki kirjoitti:

        Prrrr, tablettini tekstiohjelma onnistui vääntämään hauskan painovirheen. Piti olla: "palstalle kurkistamisen jälkeen".

        Poista se tekstiohjelma, itselläni uudessa koneessa työnti väkisin sanoja ee tullu mitään kirjoittamisesta.


    • Köyhävai

      Bessie: puhelimeni ei päästä minua tuonne oikeaan kohtaan, joten jatkan tänne. En tosin tiedä maksaako vaivaa vastata ihmiselle, joka väittää minun valehtelevan ja tarkoittavan jotain muuta kuin kirjoitan.

      Kyllä se kottero ja pieni tv ovat minulle saman arvoisia kuin isommat. Se, mihin tottuu, on oma normaali, ja perustarkoitus täyttyy. Ja parempi valinta ne olisivat kaikille maailman kestävyyden kannalta, eikä se, että toimivia tavaroita kärrätään kaatopaikoille.

      Tasaisemmalla jakamisella tarkoitan sitä, että ilman joidenkin pohjatonta ahneutta absoluuttista köyhyyttä ei tarvitsisi olla. Siinä on kyse poliittisesta tahdosta - tai sen puutteesta.

      • bessie-

        No, en minä kylläkään sinun väittänyt valehtelevan, en vain uskonut mainitsemiesi hyödykkeiden olevan sinulle täysin saman arvoisia. Sen taas ilman muuta uskon/uskoin, että nuo vanhemmat kotterot ja lootat ovat sinun mielestäsi parempi vaihtoehto, sinulle. Kyseenalaistin (mahdollisen) ajatuksen, että niin pitäisi olla köyhällekin, ja hänen olisi syytä olla tässäkin asiassa nöyrä ja tyytyä vähempään kuin mitä oikeasti haluaisi ja tarvitsisi tai katsoisi perheensä tarvitsevan.

        Taisin mainitakin, etten ajatellut tällä kertaa asiaa kuluttamisen ja luonnonvarojen/ympäristön säästämisen kannalta.

        Samaa mieltä tuosta, että köyhyyden poistaminen rikkaasta maasta ja vahvasta valtiosta, jossa myös vahva kansallinen yhteenkuuluvaisuuden tunne, ei luokka- tai eturyhmä sotia, ja jossa ei ole esimerkiksi suuria luonnon katastrofeja, on vain tahdon asia.
        Oikeudenmukaisuus edellä aina, sillä voi liikaa ahneuttakin suitsia.


    • Statussymbolit ja arvostukset näyttävät myös elävän murroskautta. Luulen, että hyvin toimeentulevien ja vihreiden aloittama down shiftaaminen alkaa vaikuttaa laajemminkin esimerkiksi erilaisten "loistoautojen" ja suurten asuntojen markkina-arvoon.

      Useimpien mielestä kerskakulutus ja ympäristön itsekäs, turha kuormittaminen on sekä tuomittavaa että häpeällistä. Moni kaupunkilainen on luopunut tai luopumassa autostaan ja siirtymässä julkisten kulkuneuvojen ja ympäristöä mahdollisimman vähän kuormittajien yhteiskäyttöautojen käyttöön.

      • enmilläänkeksi

        @optimisti-orvokki
        "Moni kaupunkilainen on luopunut tai luopumassa autostaan ja siirtymässä julkisten kulkuneuvojen"

        Juu, minäkin. Kävin bussilla ostamassa luotettavamman verenpainemittarin - pääsin yhdellä lipulla eestaas, kun olin niin hirveen nopee, tunnin sisällä.
        Oli kiva bussimatka. Kyselin vanhahkoilta naisilta neuvoa, kun en juuri koskaan tuolla suunnalla bussia käytä. Siitä kehkeytyi vilkas rupattelu.
        Sitten sain nähdä sellaista, jota en ole uskonut olevan, kun en mä ite hurmaannu moukasta tummasta miehestä.
        Tummaihoinen mies juoks kadun yli keskustan bussipysäkille. Siinä oli nuori suomalaisen näköinen nainen. Juttelivat, en kuullut, mikä oli kieli, kun bussin ikkunasta katsoin. Ja voi sitä hymyn määrää naisen kasvoilla ja keikistelyä ja yhtä hymyä oli tumma mieskin.
        Bussia käyttämällä oppii.


      • Tuo "down shiftaaminen" on varmasti ihan mielenkiintoinen trendi. Uusia ideoita, uutta elämäntapaa kehiin ja olemmehan jo alkaneet kallistua kovastikin vihreille ja ekolinjoille, jotka eivät todellakaan suosi kerskakulutusta. Kaupoissa ekologiset tuotteet valtaavat alaa; hinnat saisivat vielä pudota, mutta taas toisaalta voihan sitä ostaa vähemmän, kun jääkaappiin ja pakastimeen ei tahdo mahtua enää lisää tavaraa.
        Olen itsekkin elänyt joskus hyvinkin pienillä tuloilla, yksinhuoltajana ja ilman mitään turvaverkostoja tai avustuksia. Kaukana kotoa, vieraalla maalla ja siitäkin huolimatta ei perheessämme ole koskaan nälkää nähty ja katto on aina ollut pään päällä. Ihminen tulee oikeesti toimeen aika pienellä rahalla käyttäen resursseja joita hänellä on. Kraanavesi ostetun sijaan, leivän voi ottaa ja leipoa itse (varsinkin jos on työtön), salaatin voi kasvattaa itse vaikka ruukussa (kaupan valmiit salaattimixit ovat paitsi tosi kalliita myös bakteerinpesiä) nää vain sellaisia juttuja joita itse olen soveltanut tiukkoina aikoina.

        Luulen että varattoman ja tulottoman ihmisen pahin vihollinen on masennus ja siitä seurauksena passiivisuus. Jos yhteiskunta (kuten artikkelissa esitetään) asettaa maetialistiset arvot ja konsumismin pääsääntöiseksi tavoitteeksi ihmiselle niin helposti syrjäytynyt ja velkakierteessä oleva ihminen tuntee itsensä arvottomaksi luuseriksi; yhteiskuntamme kyykyttäjät ja pamputtajat käyvät vielä hakkaamassa vasaralla päähän ja syyllistämässä ihmistä itseään ensi sijaisesti siitä että on ollut epäonnea tai sen sijaan että autettaisi kohottamaan moraalia ja uutta puhtia elämään moititaan ja sätitään ja lauletaan maanrakoon onneton joka on tehnyt virheitä joista kantaa seurauksia.


    • enmilläänkeksi

      Yksinäisyys on isompi ongelma nykyään kuin aineellinen köyhyys, joka tuossa Hesarin jutussa oli ymmärtääkseni aiheena.
      Tuolla Peterillä ja Aatsingilla oli hyvä parisuhde, koska eivät siitä valittaneet. Olisivat valittaneet, jos olisi ollut huono, koska ovat valittavaisia. Nauttisivat toistensa seurasta, kävisivät kävelyllä käsi kädessä, kuntoilisivat yhdessä hyvän kunnon ja pinkeän kropan. Nukkuisivat lusikassa onnellisina. Säteilisivät hyvää oloa ympäristöönsä. Hakeutuisivat jonnekin ystäväpalveluun ja vähentäisivät yksinäisten ihmisten yksinäisyyttä.
      Ymmärtäisivät nuo Peteri ja Aatsinki, että heillä on sellaista, jota ei voi rahalla ostaa. Mutta, kun on tyhmä valittaja, niin sitten on, ja valittaa naama norsunvi.tulla.
      Muuttaisivat Ruotsiin ja hakeutuisivat seuraksi suomalaisille vanhuksille, joilla on kielivaikeuksia ja yksinäisyyttä, esim vanhainkodeissa (jos ei paloma ehdi kaikkien luona käymään). Ruotsissa on suomenkielen asema huono, ei ole yhtä hyvä kuin Suomessa ruotsinkielisillä.

      • Paloman aika tahtoo mennä tyystin oman suurperheen kanssa puuhailuun, mutta idea käydä jututtamassa aina välillä alueen suomenkielisiä vanhuksia ei ole ollenkaan huono. Kiitos vinkistä! Kuntulee syksy taidankin liittyä suomalaiseen eläkeläisten kerhoon ja katsoa mitä kivaa sieltä löytyy ja jos ei löydy muuta niin jos ne opettaisi minulle kutomaan sukkaa jossa on kantapää ;)


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Paloman aika tahtoo mennä tyystin oman suurperheen kanssa puuhailuun, mutta idea käydä jututtamassa aina välillä alueen suomenkielisiä vanhuksia ei ole ollenkaan huono. Kiitos vinkistä! Kuntulee syksy taidankin liittyä suomalaiseen eläkeläisten kerhoon ja katsoa mitä kivaa sieltä löytyy ja jos ei löydy muuta niin jos ne opettaisi minulle kutomaan sukkaa jossa on kantapää ;)

        Onko sinulla hanskassa suurperhekäsite?


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Paloman aika tahtoo mennä tyystin oman suurperheen kanssa puuhailuun, mutta idea käydä jututtamassa aina välillä alueen suomenkielisiä vanhuksia ei ole ollenkaan huono. Kiitos vinkistä! Kuntulee syksy taidankin liittyä suomalaiseen eläkeläisten kerhoon ja katsoa mitä kivaa sieltä löytyy ja jos ei löydy muuta niin jos ne opettaisi minulle kutomaan sukkaa jossa on kantapää ;)

        Kesäaikaan pienperheeni kasvaa suurperheeksi kun tytär perheineen "muuttavat" taloon aina kun töiltään joutavat. Pienet pojat ovat vakiovieraita ja ovat usein 5-7 päivää kerrallaan. Ensi viikolla on taas sellainen viikko ettö tarvii varmaan lähteä katselemaan isompaa jääkaappia, kolmihenkisestä perheestä tuleekin taas viikoksi seitsenhenkinen. Tämä viikko menee siivoillessa ja vetäessä henkeä välissä.
        (Tää vain selvennykseksi nim. korppikselle joka laittoi kyseenalaiseksi suomenkielen taitoani.)


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Kesäaikaan pienperheeni kasvaa suurperheeksi kun tytär perheineen "muuttavat" taloon aina kun töiltään joutavat. Pienet pojat ovat vakiovieraita ja ovat usein 5-7 päivää kerrallaan. Ensi viikolla on taas sellainen viikko ettö tarvii varmaan lähteä katselemaan isompaa jääkaappia, kolmihenkisestä perheestä tuleekin taas viikoksi seitsenhenkinen. Tämä viikko menee siivoillessa ja vetäessä henkeä välissä.
        (Tää vain selvennykseksi nim. korppikselle joka laittoi kyseenalaiseksi suomenkielen taitoani.)

        Ydinperheesi on avokkisi, sinä ja aikamiespoikasi.

        Kolme henkilöä, on kaukana suurperheesta.

        Tyttärelläsi on oma perhe, johon kuuluu kaiketi aviomies ja kaksi lasta.


      • Minä tiedän mikä on ydinperhe. Poikani on tilapäisesti asumassa luonamme; ydinperheeni on avokkini j minä. "Suurperhe" minulla on usein kesällä, kuten jo mainitsinkin, viikkotolkulla, kun emännöin seitsemän hengen porukkaa johon kuuluu kolme sukupolvea.


      • Korppis1
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Minä tiedän mikä on ydinperhe. Poikani on tilapäisesti asumassa luonamme; ydinperheeni on avokkini j minä. "Suurperhe" minulla on usein kesällä, kuten jo mainitsinkin, viikkotolkulla, kun emännöin seitsemän hengen porukkaa johon kuuluu kolme sukupolvea.

        Ei taida yksi suurperheesi jäsen, tykkätä yhteisistä viikonlopuistanne?


      • palomaek
        Korppis1 kirjoitti:

        Ei taida yksi suurperheesi jäsen, tykkätä yhteisistä viikonlopuistanne?

        Mistä olet kuullut tuollaista? Kerro lisää.


      • palomaek kirjoitti:

        Mistä olet kuullut tuollaista? Kerro lisää.

        Tämä ei ole minun näppäimiltäni lähtenyttä tekstiä.
        Aika raukkamaista yrittää houkutella nim. korppista juoruamaan lisää henkilökohtaisuuksia joita hän on saanut luottamuksella nähdä ja lukea fb:sivullani.


    • Niin. Miksi suomalaiset ajattelevat toisten aivoilla? Olkoon kyse ulkkareista tai kotinaapureista. Miksi emme opi elämään omaa elämäämme, omien todellisten tarpeiden mukaan?
      Miksi verrata muuhun EU-alueeseen?
      Jos joku EU-maa kustantaa loisilleen meitä vauraamman elämän niin mitä sitten?

      Kyllä jokaisen tulee tuntea vastuunsa tämän yhteiskunnan jäsenenä ja osallistua sen rakentamiseen mutta miksi se ääripää edustaa täydellistä loisimista?

      Miksi pitää ottaa mallia jostakin trendistä?

      • att2

        Yleensä suomalaiset eivät kirjoita omista, vaikka niistä olisi kyse ex otsikossa vaan heti tulee kuinka mitä ja missäkin.

        Yleensä eduskunnat kaikkialla ovat kuin lapsien hiekkalaatikoita ei muuta, sillä kapitalistisissä valtioissa määrää raha tavalla ja toisella siis kannattava talous ei puoli kommunismi kuin Suomessa on ollut kymmeniä vuosia myös tänään.
        Näissä maissa myös kansaa hellitään hyvin paljon erilaisilla normeilla, eläke, tulo ilman veroa ja paljon muuta.

        Kreikka tänään---Veronmaksajien rahoja ei Kreikkaan ole mennyt yhtään euroa, tuli esille eduskunnassa ja kaikki olivat hiljaa siis totta.


      • mulle.ihan.sama
        att2 kirjoitti:

        Yleensä suomalaiset eivät kirjoita omista, vaikka niistä olisi kyse ex otsikossa vaan heti tulee kuinka mitä ja missäkin.

        Yleensä eduskunnat kaikkialla ovat kuin lapsien hiekkalaatikoita ei muuta, sillä kapitalistisissä valtioissa määrää raha tavalla ja toisella siis kannattava talous ei puoli kommunismi kuin Suomessa on ollut kymmeniä vuosia myös tänään.
        Näissä maissa myös kansaa hellitään hyvin paljon erilaisilla normeilla, eläke, tulo ilman veroa ja paljon muuta.

        Kreikka tänään---Veronmaksajien rahoja ei Kreikkaan ole mennyt yhtään euroa, tuli esille eduskunnassa ja kaikki olivat hiljaa siis totta.

        Ei nimittäin ole menny jos menisi ei se meidän taloutta hetkauttasi, hirveesti täällä uhotaan populistisesti, haukutaan päättäjät ym. Suunsoittoa ei muuta.


    • jaaritteluako

      Todella köyhän määritelmä.
      Pystyykö aloittaja itsenäisesti ajateltua ilman lehdestä luettua joka sekin jonkun laatima antaa meille mikä on köyhä, ymmärtääkseni suomessa ei ole todellisia köyhiä ehkä huonommin pärjääviä.

      • Ahneet

        Aivan. Suomessa ei ole sellaisia. On vain ahneita, jotka väittävät olevansa köyhiä.


    • att2

      Olen kokenut köyhyyden lapsuudessa, en ole rikas tänäänkään sillä käsitys rikkaudesta on toista tänään kuin 60 vuotta sitten.


      Ruotsissa köyhiä kyykytetään eniten euroopan maista erityisesti eläkkeellä olevia, että Ruotsista ei Suomen saa ottaa mallia missään asiassa!!!

    • En tiedä mitä on köyhyys, enkä ole opiskellut köyhyyteen liittyvää sanastoa. En tiedä kuinka köyhyys fiksusti ilmaistaan siten, että se kuulostaisi hienolta, tai en osaa katsoa asiaa silleen parempiosaisten näkökulmasta. Lienenkö itse köyhä kun en pysy mukana kulutushysteriassa.

      Kun luin ketjua mietin, milloin viimeksi olen ostanut jonkin uuden mööpelin kotiini, en muista kun kaikki ympärilläni oleva on vanhaa kaunista puuta nelkyt- ja viiskytluvulta. Ympärilläni huokuu lapsuuden kodin puutteeton lämmin henki.

      Mökin katon rempassa annoin talvisyönnä työtä erään kattofirman tilapäisesti lomatetuille työntekijöille. Tuin omalta osaltani lamaa, joka remonttifirmoilla on kylminpänä vuodenaikana. Miksi muuten tuhlata kesää kaaoksen keskellä elämiseen, kuten talossa, jossa kortteeria pidän talven aikaan. No se siitä.

      Tuli mieleen vanha sanonta:

      Mitähän ne nuo muut minusta/meistä ajattelee?

      • att2

        Ihmettelen vain mistä imet rahat???


        Kuka maksaa?


      • Ihan eri mielt ollaa niitten huonekalujen kauneudest,mä kun haluun nättejä mööpeleitä nährä niin meen Turun linnaan,siel on barokki lipastoja.
        Niis on puuseppä vaivaa nähny,ei mahru karvalakki saumaan.


      • att2
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Ihan eri mielt ollaa niitten huonekalujen kauneudest,mä kun haluun nättejä mööpeleitä nährä niin meen Turun linnaan,siel on barokki lipastoja.
        Niis on puuseppä vaivaa nähny,ei mahru karvalakki saumaan.

        Suomi huorilla on nolla aivot oli asia mikä tahansa.


      • att2 kirjoitti:

        Suomi huorilla on nolla aivot oli asia mikä tahansa.

        Voisikko ystävällisesti vetää alahuulen pääs yli ja nielaista.


    • Viatonsivullinen

      Semmoinen on köyhä joka ei pysty elättämään itseään. Jostain syystä.
      Turha luetella tukien määriä, ne on niitä yhteiskunnan apuja joita köyhät saa. Jotain vikaa on rakenteissa, työttömyys pahin. Tää maa on tullut liian kalliiksi meille, huonosti hankkivat ei pärjää. Yksinäiset ihmiset lähinnä
      mielessä kun niitä on tuttavapiirissä, ei ole toisen tuloja samaan pesään.
      Empä osaa sanoa mitään viisasta tuohon sen kummemmin, itselläni
      on ollut asiat aina hyvin, kun ei ole kokemusta ei ole näkemystä.

    • enks-ollukki-viisas-

      mä tiedän, mä tiedän
      mä tiedän ,,,,


      köyhyys voi olla henkistä tai taloudellista,

    • eroarahasta.fi

      Elämänhallinta on vaikea laji. Oikeasti.

    • se.oli.1996

      Kun jäimme porukalla pois töistä, 55-v itsemme irti sanoen, sanoi yrityksen johtaja neuvon, "älkää puhuko vieraiden, eikä paljon tuttujen kanssa varallisuudesta" se luo helpolla epäpuraa.

    • karutotuus

      Jos olet tuon Hesarin mittapuun mukaan köyhä niin olet valehdellut itsellesi kuuluvasi hyväosaisiin. Varmaan ole vaaleissa äänestänyt aina Kokoomusta koska eiväthän kunnon ihmiset äänestä köyhien rasvanahka duunarien vasemmisto puolueita. Jos joku parin sadan telkkari tai huvipuisto reissu ovat sulle isoja ostoksia niin et todellakaan ole keskituloista keskiluokkaa vaan persaukinen joka on parin sadan euron päässä leipä jonosta tai sossun luukusta jollei tahdo nähdä nälkää.

    • Airoilla

      Miksi pitää täällä
      Kertoa perämoottorin ostosta? Nauraa...

      • PaLoMa00

        Miksi ei voisi kertoa? (Ihmettelee)


    • Köyhyys? Tarpeiden ja resurssien epätasapaino!
      Todellisten perustarpeiden tyydyttymisen jälkeen köyhyys on tunne joka perustuu vertaamiseen ja kateuteen!
      Syvällisempi pohdinta on mielestäni turhaa!

      • Gfdhjk

        Tässä ollaan asian ytimessä! Havaittavissa myös monessa kommentissa täällä. Puhutaan muka lasten osallistumisesta, kun todellisuudessa on kyse kilpavarustelusta ja tuosta vertaamisesta ja kateudesta, jota vanhemmat lapsilleen siirtävät. Tämän pohjalta siis viime kädessä omasta riittämättömyyden tunteesta, jota mainitulla varustelulla yritetään epätoivoisesti kompensoida.


      • de-meter
        Gfdhjk kirjoitti:

        Tässä ollaan asian ytimessä! Havaittavissa myös monessa kommentissa täällä. Puhutaan muka lasten osallistumisesta, kun todellisuudessa on kyse kilpavarustelusta ja tuosta vertaamisesta ja kateudesta, jota vanhemmat lapsilleen siirtävät. Tämän pohjalta siis viime kädessä omasta riittämättömyyden tunteesta, jota mainitulla varustelulla yritetään epätoivoisesti kompensoida.

        Hienosti nähty laiska-lasse ja Gfdhjk. Jos mikä surettaa, niin lasten vetäminen mukaan kilpavarusteluun. Jo päiväkoti-ikäiset lapset kilpailevat sillä, millaisia elämyksiä heillä oli viikonlopulla. Kouluikäiset kilpailevat kännyköillään ja muilla vempaimillaan...
        Muistan erään TV-dokumentin, jossa murrosikäisiltä nuorilta pysyttiin heidän toiveitaan. Ja mitä he toivoivat ? Että he saisivat olla enemmän vanhempiensa kanssa...


      • bessie-
        de-meter kirjoitti:

        Hienosti nähty laiska-lasse ja Gfdhjk. Jos mikä surettaa, niin lasten vetäminen mukaan kilpavarusteluun. Jo päiväkoti-ikäiset lapset kilpailevat sillä, millaisia elämyksiä heillä oli viikonlopulla. Kouluikäiset kilpailevat kännyköillään ja muilla vempaimillaan...
        Muistan erään TV-dokumentin, jossa murrosikäisiltä nuorilta pysyttiin heidän toiveitaan. Ja mitä he toivoivat ? Että he saisivat olla enemmän vanhempiensa kanssa...

        Noinkohan tavallinen elämä ja tavallisten, tarpeellisten kapineiden omistaminen on "kilpailua"?
        Jos tuollainen "surettaa", niin suremista riittää.

        "Jo päiväkoti-ikäiset lapset kilpailevat sillä, millaisia elämyksiä heillä oli viikonlopulla." Mitäpä jos se ei olekaan "kilpailua", vaan yksinkertaisesti vain kerrotaan kavereille missä on oltu ja mitä tehty?
        Köyhät lapsetkin joskus...

        No, päiväkoti-ikäiset onneksi sentään ovat niitä elämyksiään hankkineet vanhempiensa, tai muiden aikuisten seurassa.
        Murrosikäiselle jos vanhemmat ovat kavereita tärkeämmät suurimman osan ajasta, niin asiat eivät ehkä ole kovin hyvin.

        Työelämä se 'tavallisten' (tarkoittaa myös lastensa parasta ajattelevien) vanhempien aika vie, ja se on lapsilta pois. Nyt vielä haluttaisiin työtunteja lisätä!
        Suurin osa ei nytkään pysty vähentämään työntekoa vaikka haluaisikin, tai vaikuttaa työmatkaansa menevään aikaan.


      • de-meter
        bessie- kirjoitti:

        Noinkohan tavallinen elämä ja tavallisten, tarpeellisten kapineiden omistaminen on "kilpailua"?
        Jos tuollainen "surettaa", niin suremista riittää.

        "Jo päiväkoti-ikäiset lapset kilpailevat sillä, millaisia elämyksiä heillä oli viikonlopulla." Mitäpä jos se ei olekaan "kilpailua", vaan yksinkertaisesti vain kerrotaan kavereille missä on oltu ja mitä tehty?
        Köyhät lapsetkin joskus...

        No, päiväkoti-ikäiset onneksi sentään ovat niitä elämyksiään hankkineet vanhempiensa, tai muiden aikuisten seurassa.
        Murrosikäiselle jos vanhemmat ovat kavereita tärkeämmät suurimman osan ajasta, niin asiat eivät ehkä ole kovin hyvin.

        Työelämä se 'tavallisten' (tarkoittaa myös lastensa parasta ajattelevien) vanhempien aika vie, ja se on lapsilta pois. Nyt vielä haluttaisiin työtunteja lisätä!
        Suurin osa ei nytkään pysty vähentämään työntekoa vaikka haluaisikin, tai vaikuttaa työmatkaansa menevään aikaan.

        Kuka mahtaa normittaa sen "tavallisen elämän"? Markkinataloudessa. Onko älypuhelin tarpeellinen pienelle lapselle ? Tai tabletti ?
        Omaa elintasoaan tuskin kukaan asettaa kyseenalaiseksi, jos se täyttää normit tai ylittää ne, jos se alittaa, ollaan jo köyhiä ja tuen tarpeessa, koska köyhänkin lapsen tulee saada elää ja harrastaa siinä kuin varakkaammankin. Ettei vaan tule syrjityksi.
        Eikö ihmisillä tosiaan ole sisäistä voimaa vastustaa ulkoa päin tulevaa yhdenmukaistamisen painetta ? Tässäkin ketjussa on ollut esimerkkejä vastustamisesta ja käsittääkseni siinä ei ole huonosti käynyt.

        Minä ymmärrän tuon murrosikäisen vanhemmankaipuun seurauksena siitä, että sitä yhteistä aikaa ei ollut riittävästi silloin kun se olisi ollut todella tarpeen. Vanhemmuuden puutteesta nyt ainakin asiantuntijat ovat puhuneet pitkään ja tilastoista tiedämme, että lasten huostaanotot ovat lisääntyneet etenkin murrosikäisten parissa - sosiaaliluokasta riippumatta.

        "Suurin osa (vanhemmista) ei nytkään pysty vähentämään työntekoa vaikka haluaisikin, tai vaikuttaa työmatkaansa menevään aikaan", kirjoitat.
        Eikös tässäkin voisi miettiä niitä prioriteetteja kun niitä muissakin yhteyksissä kaupataan ? Entä jos laittaisi urallaetenemishaaveet hetkeksi syrjään ja vaikka madaltaisi elintasoaan ? Sitä vaihtoehtoa en ole kyllä nähnyt kaupattavan missään. Kun "työelämä vaatii", vanhemmuuden vaatimukset jäävät toisarvoisiksi.


      • de-meter kirjoitti:

        Kuka mahtaa normittaa sen "tavallisen elämän"? Markkinataloudessa. Onko älypuhelin tarpeellinen pienelle lapselle ? Tai tabletti ?
        Omaa elintasoaan tuskin kukaan asettaa kyseenalaiseksi, jos se täyttää normit tai ylittää ne, jos se alittaa, ollaan jo köyhiä ja tuen tarpeessa, koska köyhänkin lapsen tulee saada elää ja harrastaa siinä kuin varakkaammankin. Ettei vaan tule syrjityksi.
        Eikö ihmisillä tosiaan ole sisäistä voimaa vastustaa ulkoa päin tulevaa yhdenmukaistamisen painetta ? Tässäkin ketjussa on ollut esimerkkejä vastustamisesta ja käsittääkseni siinä ei ole huonosti käynyt.

        Minä ymmärrän tuon murrosikäisen vanhemmankaipuun seurauksena siitä, että sitä yhteistä aikaa ei ollut riittävästi silloin kun se olisi ollut todella tarpeen. Vanhemmuuden puutteesta nyt ainakin asiantuntijat ovat puhuneet pitkään ja tilastoista tiedämme, että lasten huostaanotot ovat lisääntyneet etenkin murrosikäisten parissa - sosiaaliluokasta riippumatta.

        "Suurin osa (vanhemmista) ei nytkään pysty vähentämään työntekoa vaikka haluaisikin, tai vaikuttaa työmatkaansa menevään aikaan", kirjoitat.
        Eikös tässäkin voisi miettiä niitä prioriteetteja kun niitä muissakin yhteyksissä kaupataan ? Entä jos laittaisi urallaetenemishaaveet hetkeksi syrjään ja vaikka madaltaisi elintasoaan ? Sitä vaihtoehtoa en ole kyllä nähnyt kaupattavan missään. Kun "työelämä vaatii", vanhemmuuden vaatimukset jäävät toisarvoisiksi.

        "de-meter"

        Elin-tason vapaa-ehtoinen lasku, tai pakollinen lasku näkyy aina ihmisessä.
        On hän sitten 8v. tai 80v.
        Afrikassa jopa Leijonat ja Nezekerit potkivat sukunsa voimattomampia
        syrjemmälle.
        Vain ihminen tuhlaa aikaansa ja varojansa.
        Näytellessän potkimattomuuden olevan niin sivistynyttä että.

        En ole osaltani ollenkaan innokas jatkamaan tätä tuloksetonta jaarittelua.
        Joten älä saata minua kiusaukseen enää.

        "Pidä huoli siitä, että annat itsesi julki toisille vain omassa akvaariossasi"

        H.


      • bessie-
        de-meter kirjoitti:

        Kuka mahtaa normittaa sen "tavallisen elämän"? Markkinataloudessa. Onko älypuhelin tarpeellinen pienelle lapselle ? Tai tabletti ?
        Omaa elintasoaan tuskin kukaan asettaa kyseenalaiseksi, jos se täyttää normit tai ylittää ne, jos se alittaa, ollaan jo köyhiä ja tuen tarpeessa, koska köyhänkin lapsen tulee saada elää ja harrastaa siinä kuin varakkaammankin. Ettei vaan tule syrjityksi.
        Eikö ihmisillä tosiaan ole sisäistä voimaa vastustaa ulkoa päin tulevaa yhdenmukaistamisen painetta ? Tässäkin ketjussa on ollut esimerkkejä vastustamisesta ja käsittääkseni siinä ei ole huonosti käynyt.

        Minä ymmärrän tuon murrosikäisen vanhemmankaipuun seurauksena siitä, että sitä yhteistä aikaa ei ollut riittävästi silloin kun se olisi ollut todella tarpeen. Vanhemmuuden puutteesta nyt ainakin asiantuntijat ovat puhuneet pitkään ja tilastoista tiedämme, että lasten huostaanotot ovat lisääntyneet etenkin murrosikäisten parissa - sosiaaliluokasta riippumatta.

        "Suurin osa (vanhemmista) ei nytkään pysty vähentämään työntekoa vaikka haluaisikin, tai vaikuttaa työmatkaansa menevään aikaan", kirjoitat.
        Eikös tässäkin voisi miettiä niitä prioriteetteja kun niitä muissakin yhteyksissä kaupataan ? Entä jos laittaisi urallaetenemishaaveet hetkeksi syrjään ja vaikka madaltaisi elintasoaan ? Sitä vaihtoehtoa en ole kyllä nähnyt kaupattavan missään. Kun "työelämä vaatii", vanhemmuuden vaatimukset jäävät toisarvoisiksi.

        Ai kuka? Jos "normittaminen" tarpeen on, niin 'normittaja' on se, jota asia koskee. Eihän kukaan muu voi minun tarpeitani normittaa, 'virallisia' tahoja ja normituksia lukuun ottamatta.

        Ei lapsi köyhyytensä takia joudu SYRJITYKSI, mutta hän voi jäädä liian paljosta paitsi.
        Useimmilla ihmisillä on 'sisäistä voimaa' vastustaa ulkoa tulevia paineita, mutta kaikki eivät vastusta samoja asioita, ja aniharva haluaa vetää lapsensa mukaan johonkin superextremevastustamiseen.
        Lapselta itseltään ei pidä vaatia 'sisäistä voimaa', riittää kun kertoo miksi nyt ei voi saada jotain.
        Luulen sitäpaitsi, että suurin osa ei edes osaa ajatella että heidän pitäisi käyttää jotain sisäistä voimaa sellaisten asioiden vastustamiseen, joiden 'vastustaminen' on heille itsestäänselvys.

        Asettelu ei läheskään aina ole "urallaetenemishaaveet" vaiko elintason madaltaminen. Seuraavien yt-neuvottelujen pilvi siellä usein varjostaa elämää.

        Lähden siitä, että ihmiset osaavat itse miettiä prioriteettinsa, ja parhaansa mukaan yrittävät toteuttaa omaa arvojärjestystään. Niin köyhät kuin keskituloiset ja rikkaatkin. Monilla työ on siellä arvojärjestyksen yläpäässä, yhteiskuntamme onneksi.


      • bessie- kirjoitti:

        Ai kuka? Jos "normittaminen" tarpeen on, niin 'normittaja' on se, jota asia koskee. Eihän kukaan muu voi minun tarpeitani normittaa, 'virallisia' tahoja ja normituksia lukuun ottamatta.

        Ei lapsi köyhyytensä takia joudu SYRJITYKSI, mutta hän voi jäädä liian paljosta paitsi.
        Useimmilla ihmisillä on 'sisäistä voimaa' vastustaa ulkoa tulevia paineita, mutta kaikki eivät vastusta samoja asioita, ja aniharva haluaa vetää lapsensa mukaan johonkin superextremevastustamiseen.
        Lapselta itseltään ei pidä vaatia 'sisäistä voimaa', riittää kun kertoo miksi nyt ei voi saada jotain.
        Luulen sitäpaitsi, että suurin osa ei edes osaa ajatella että heidän pitäisi käyttää jotain sisäistä voimaa sellaisten asioiden vastustamiseen, joiden 'vastustaminen' on heille itsestäänselvys.

        Asettelu ei läheskään aina ole "urallaetenemishaaveet" vaiko elintason madaltaminen. Seuraavien yt-neuvottelujen pilvi siellä usein varjostaa elämää.

        Lähden siitä, että ihmiset osaavat itse miettiä prioriteettinsa, ja parhaansa mukaan yrittävät toteuttaa omaa arvojärjestystään. Niin köyhät kuin keskituloiset ja rikkaatkin. Monilla työ on siellä arvojärjestyksen yläpäässä, yhteiskuntamme onneksi.

        "bessie-"

        En minä oikein jaksaisi sinuakaan enää tässä aloituksessa.

        H.


      • bessie-
        hunksz kirjoitti:

        "bessie-"

        En minä oikein jaksaisi sinuakaan enää tässä aloituksessa.

        H.

        Ainahan sinä väsähdät heti kättelyssä, aloitus kuin aloitus.

        Ota vaikka minusta mallia, käy aina välillä huilaamassa ja virkistäytymässä.

        Olin muutaman tunnin autokuskina ja uimavalvojana neljälle lapselle. Oikeastaan kävi ihan työstä, mutta silti virkisti. Raskainta oli pitkä nousu Myllyjärvelle, vaikka polku olikin puiden varjostama, niin lämmin tuli. Meillä täällä Espoossa on (ainakin) kaksi Myllyjärveä, niistä suosikkimme on juuri tämä kukkulan laella oleva.

        Yhtä hauskaa oli kaikilla lapsilla, mutta olisi jäänyt koko iloinen retki tekemättä, ellei yhden mummilla olisi ollut sellaista turhuutta ja ylellisyyskapinetta kuin auto.


    • Pirrepäs

      Minusta jutun esimerkki immeiset olivat ihan hyvin toimeentulevia, en ymmärrä mihin nämä ihmiset rahaa hassaavat, - ja sitäpaitsi, miksi poikakosenytoli, niin hänelle piti kustantaa asunto, eikö oppilas asuntola kelvannu vai, saa sitä rahaa menemään vaikka kuin paljon ja sitten on köyhä kun rahaa on hassattu hölmösti.., jos he oli köyhiä, niin mie olen tosi köyhä. :(

    • de-meter

      En valitettavasti ehdi lukea koko ketjua, tuon artikkelin luin vain hätäisesti. Sen sijaan "valtakunnanköyhän" Mathias Rosenlundin kirjan köyhyydestä olen lukenut ja se kyllä sai minut (ja myös poikani) ajattelemaan, että köyhyydessä on lähinnä kysymys elämänhallinnan puutteesta: ei ne suuret tulot, vaan pienet menot...

      Itse olen aina ollut "vapaaehtoisesti köyhä", mikä on tietysti onnellisempi tilanne kuin "oikea", puuteenalainen köyhyys.

      On myös pakko nähdä, että 40-luvulla syntyneelle, sodanjälkeiselle sukupolvelle köyhyys näyttäytyi täysin erilaisena kuin se nyt näkyy. Elintasovaatimukset ovat monin verroin isommat : asutaan väljemmin, syödään paremmin, harrastetaan kalliimmin. Eikä meille ollut tarjolla nykyisen kaltaista tukiviidakkoa. Kun opiskelin ensimmäistä ammattiani, edes opintolainaa ei saanut. Eikä juuri muutakaan lainaa. Nyt on kulutusluottoja ja kaikenlaisia pikavippejä. Jopa käänteistä asuntolainaa tarjotaan meidän ikäisille, jottemme vaan lopettaisi kuluttamista...
      Tänään kuulin, että eräs kolmannen sektorin toimija on perustanut avoimen kansalaisfoorumin: "Kuka kuuntelee köyhää". Sen tavoite on tietysti tuoda asiaa esille, herättää keskustelua ja etsiä ratkaisuja köyhyyden poistamiseksi.

      Ensin en innostunut , mutta sitten mietin, että voihan se olla aiheellista selvittää ilmiötä, kun täälläkin usein muistutetaan köyhistä, "joita meillä on omastakin takaa".
      Sorry, että kirjoitin pitkästi ja varmasti asiaa, joka on tullut esille muiden vastauksissa...

      • eppu2

        Taas kerran huomaan, että ajattelen niin samoin, kun Sinä.
        Muistampa, kun olin 15-vuotiaana kyläkaupassa työssä. Eräs isontalon isäntä käytti kulkuvälineenään vanhaa Mossea, jossa ei ollut tuulilasiakaan.
        Poikkesi kauppaan pilsnerille. Kaiveli taskujaan. Aina muka puuttui penni tai kaksi pullon hinnasta.
        Kun sitten asiaa yleisesti ihmeteltiin, sanoi tämä isäntä. ´´Jos en nuuka olisi, ei minulla mitään olisi.´´


      • Korppis1
        eppu2 kirjoitti:

        Taas kerran huomaan, että ajattelen niin samoin, kun Sinä.
        Muistampa, kun olin 15-vuotiaana kyläkaupassa työssä. Eräs isontalon isäntä käytti kulkuvälineenään vanhaa Mossea, jossa ei ollut tuulilasiakaan.
        Poikkesi kauppaan pilsnerille. Kaiveli taskujaan. Aina muka puuttui penni tai kaksi pullon hinnasta.
        Kun sitten asiaa yleisesti ihmeteltiin, sanoi tämä isäntä. ´´Jos en nuuka olisi, ei minulla mitään olisi.´´

        Asuin Seinäjoella erään Laihialaisen rikkaan ukon asunnossa. Ukko polonen oli tosi pihi vaikka omisti useampia taloja Seinäjoella. Olin Englannissa yhden kesän ja sinä aikana kellarissa oli sattunut vesivahinko. Koska olin vuokrannut asuntoni työkaverilleni poissaoloajaksi olin siirtänyt tavaroitani kellariin. Menin vakuutusyhtiöön ja sain kuulla vakuutuksen jo korvanneen kellarissa sattuneet vahingot. Ukko oli keplotellut vakuutusrahat itselleen minunkin varaston tavaroista. No, sain korvaukseni myöhemmin ja ukko ihmetteli, miksi oli joutunut jostain syystä maksamaan osan vakuutusrahojaan takaisin. En kertonut syytä ; )


      • eppu2
        Korppis1 kirjoitti:

        Asuin Seinäjoella erään Laihialaisen rikkaan ukon asunnossa. Ukko polonen oli tosi pihi vaikka omisti useampia taloja Seinäjoella. Olin Englannissa yhden kesän ja sinä aikana kellarissa oli sattunut vesivahinko. Koska olin vuokrannut asuntoni työkaverilleni poissaoloajaksi olin siirtänyt tavaroitani kellariin. Menin vakuutusyhtiöön ja sain kuulla vakuutuksen jo korvanneen kellarissa sattuneet vahingot. Ukko oli keplotellut vakuutusrahat itselleen minunkin varaston tavaroista. No, sain korvaukseni myöhemmin ja ukko ihmetteli, miksi oli joutunut jostain syystä maksamaan osan vakuutusrahojaan takaisin. En kertonut syytä ; )

        Elämässä on näitä ääripäitä.


      • de-meter
        eppu2 kirjoitti:

        Taas kerran huomaan, että ajattelen niin samoin, kun Sinä.
        Muistampa, kun olin 15-vuotiaana kyläkaupassa työssä. Eräs isontalon isäntä käytti kulkuvälineenään vanhaa Mossea, jossa ei ollut tuulilasiakaan.
        Poikkesi kauppaan pilsnerille. Kaiveli taskujaan. Aina muka puuttui penni tai kaksi pullon hinnasta.
        Kun sitten asiaa yleisesti ihmeteltiin, sanoi tämä isäntä. ´´Jos en nuuka olisi, ei minulla mitään olisi.´´

        Toimii myös toisin päin, eppu2. En ole tainnut koskaan lukea sinulta mielipidettä, johon en olisi voinut yhtyä. Punnittua puhetta, avaraa ajattelua - realiteetit hanskassa...


      • hiihooo
        de-meter kirjoitti:

        Toimii myös toisin päin, eppu2. En ole tainnut koskaan lukea sinulta mielipidettä, johon en olisi voinut yhtyä. Punnittua puhetta, avaraa ajattelua - realiteetit hanskassa...

        Perustakaa Keskinäisen Kehun -kerho. Teetätte sitten jäsenille rintanappeja kahta er mallia. Toisissa lukee "Mää oon viksu" ja toisissa "Nii määki"


      • ettämeollaanfiksui
        hiihooo kirjoitti:

        Perustakaa Keskinäisen Kehun -kerho. Teetätte sitten jäsenille rintanappeja kahta er mallia. Toisissa lukee "Mää oon viksu" ja toisissa "Nii määki"

        Just noinniin mammat kehuu toisiaan asioista jotka muutkkn tajuaa vaan ei täälä kaikkee selosta.


      • olisideaa
        hiihooo kirjoitti:

        Perustakaa Keskinäisen Kehun -kerho. Teetätte sitten jäsenille rintanappeja kahta er mallia. Toisissa lukee "Mää oon viksu" ja toisissa "Nii määki"

        :DDDDDD


      • eppu2
        ettämeollaanfiksui kirjoitti:

        Just noinniin mammat kehuu toisiaan asioista jotka muutkkn tajuaa vaan ei täälä kaikkee selosta.

        Minä sanon mielelläni hyvää, jos koen aihetta olevan.
        Minun mielestäni hyvä on se, joka oikeasti maailmaa rakentaa, ei ilkkuminen ja pahansuopuus.
        Enkä ole täällä kenenkään fiksuutta tai ei fiksuutta kommentoinut, vaan olen kommentoinut kommentteja ja asioiden käsittelytyyliä.
        Huomaatte varmaan sen eron, jos vaivaudutte tarkemmin asiaa ajattelemaan.
        Mutta, jos tarkoituksenne on vain etsiä pahasuopaa arvosteltavaa, niin olkaapa hyvä vaan, jos siitä ilonne saatte.
        (siis myös hiihoolle ja ilisidealle)


      • de-meter
        olisideaa kirjoitti:

        :DDDDDD

        Kiitoksia palautteesta "ettämeollaanfiksuja", "hiihoo" ja "olisi ideaa".

        Tehän tässä nyt fiksuja olette: ideoita pukkaa ja kannatusta löytyy.
        Yrittäkää nyt kuitenkin kestää tuo kehuminen. Harvemmin niitä viljellään kuin haukkuja. Ja hyvä kuulla "ettämeollaanfiksuja", että olit tuumaillut samoja asioita, et vaan halunnut meille muille "selostaa"..))


    • Seonkorvainväliss

      Aloituksesta putkahti päähän muisto ex-työkaverista, joka piti jotain tuntemaansa ihmistä menestyneenä sen takia, kun hänellä oli upouusi kallis Mersu. Vaikka olin silloin vielä kiltti enkä hennonnut kertoa kaikkia omia mielipiteitäni ääneen, niin sain silti sanottua, että nii-in, jos pitää autoa menestyksen mittarina.

      • eppu2

        Niin ja oliko se edes ilman velkaa ostettu.
        Aikoinaan ostin halvan puutaloyksiön ja halvan käytetyn auton.
        Toiset ostivat hulppeita taloja ja osakehuoneistoja ja jokaikisellä piti olla se mersu.
        Sitten, tuli huonot ajat, eikä niitä velkojaan pystynyt maksamaan muut, kun minunkaltaiset. jotka jätkevästi toimivat.
        Sitten alkoi poru, kun yhteiskunta sitä ja tätä.
        Tuli asuntoloukkua ja köyhyysloukkua sun muuta, mutta isoin loukku oli siinä, että piti pröystäillä velkarahalla, kun sitä sai.
        Olin hiljaa ja katselin sitä tolkutonta menoa.
        Maltoin alkaa ala-askelmalta ja tänään ei ole hätäpäivää.
        Maltti on valttia. (Vaikka joku jossain ketjussa sanoi, ettei osata, kun ennakolta toedetyjä sananlaskuja sanoa)


      • ent.siivoojaparka
        eppu2 kirjoitti:

        Niin ja oliko se edes ilman velkaa ostettu.
        Aikoinaan ostin halvan puutaloyksiön ja halvan käytetyn auton.
        Toiset ostivat hulppeita taloja ja osakehuoneistoja ja jokaikisellä piti olla se mersu.
        Sitten, tuli huonot ajat, eikä niitä velkojaan pystynyt maksamaan muut, kun minunkaltaiset. jotka jätkevästi toimivat.
        Sitten alkoi poru, kun yhteiskunta sitä ja tätä.
        Tuli asuntoloukkua ja köyhyysloukkua sun muuta, mutta isoin loukku oli siinä, että piti pröystäillä velkarahalla, kun sitä sai.
        Olin hiljaa ja katselin sitä tolkutonta menoa.
        Maltoin alkaa ala-askelmalta ja tänään ei ole hätäpäivää.
        Maltti on valttia. (Vaikka joku jossain ketjussa sanoi, ettei osata, kun ennakolta toedetyjä sananlaskuja sanoa)

        """Toiset ostivat hulppeita taloja ja osakehuoneistoja ja jokaikisellä piti olla se mersu."""
        Herraneaika! Millä vuosikymmenellä tuo on ollut? Vaikka miten mietin, niin en muista ympäristössäni ainuttakaan mersua, ei naapureilla, ei sukulaisilla. Missä minun mersuni?


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        """Toiset ostivat hulppeita taloja ja osakehuoneistoja ja jokaikisellä piti olla se mersu."""
        Herraneaika! Millä vuosikymmenellä tuo on ollut? Vaikka miten mietin, niin en muista ympäristössäni ainuttakaan mersua, ei naapureilla, ei sukulaisilla. Missä minun mersuni?

        Tuossa oli tuulahdus sitä mitä itsekin koin Suomessa käydessäni kahdeksankymmentäluvun lopussa ja sitten taas kun oltiin lamasta noustu. "Suomessa jokaisella on GPS autossaan", jokainen suomalainen käy ulkomailla kolme kertaa vuodessa, jokaisella on laitteet viimeisenpäälle, osakkeet, mäkit, veneet, köyhyyttä ja kipeyttä ei ollut missään. Maallisella mammoballa kerskuminen oli kuin joku kansanhuvi.


      • Setodellinenrikkaus

        Yeap, tätä tarkoitin ja meinasin. Maallinen mammona on ollut ja lienee edelleen merkki siitä, että pärjää hyvin, ei ole köyhä vaan onnellinen tai ainakin onnekas. Ja kuka ei haluaisi olla?

        Mutta kun elämä ei aina mene niin kuin walssi kesällä, niin vaikeudet yms. harmit saattavat pudottaa isoon mustaan kuoppaan, josta on hankala kivuta ylös. Silloin vasta mitataan se todellinen rikkaus eikä mittari ole raha eikä materia lainkaan.


    • Liian pitkiä tekstejä - oletan että hyviä.........
      Köyhyys on abstrakti käsite, joka koetaan sekä kollektiivisesti, mutta erittäin subjektiivisesti myös. Se on kulttuurisidonnaisesti erilainen, mitattavissa valtioiden tasolla bkt,n muodossa - käytetään vertailuarvona ym. ..............
      Näin yksilönä tällä tiedolla ja näillä arvokäsitteillä olen rikas............

    • päiväkerralla

      Niin, köyhyys ja velkaisuus tässä ikäluokassa on suhteellista.
      Olen köyhä työtön ja tulot&menot tasan, ettei jää säästöön.
      Mutta onnellisesti velaton, on oma asunto. Aikanaan kaikki lainat maksettu.
      Elän todella vaatimattomasti, mutta minulla on yksi paikka johon jaksan matkustaa
      ja nauttia siellä. Ikivanha auto, kohta romu.
      No, päivä kerralla mennään, nautitaan kesästä! :)

      • eppu2

        Sinullahan on kaikki hyvin


    • Köyhyys on suhteellista. Tosin absoluuttinen köyhyys on helposti mitattavissa, mutta sellaista ei Suomessa edes ole. Tulojen ja menojen suhteuttaminen on monillekin aivan ylivoimainen tehtävä: kulutusyhteiskuntamme houkuttelee kaaottisimmat yksilönsä ylellisyysloukkuun.
      Olen joskus miettinyt että kansalaispalkka tai joku vastaava olisi paikoillaan jokaiselle joka hakee elatustaan yhteisistä varoista.

      • "Paloma.se.co"

        Oletko myös ajatellut etsiä veron-maksajia, jotka haluavat maksaa palkan vapaa-matkustajille?
        Uskoisin että sinun kannattaa aloittaa hyvän-tekeväisyytesi heistä.
        Sillä pitäähän hyvän-tekeväisyyden olla molemmin-puolista.
        Muutenhan se on pahan-tekoakin.
        Eikö vain.?

        "Tuskasi hiessä pitää sinun otsaasi rypistämän."

        Sanoo Siirakki.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Oletko myös ajatellut etsiä veron-maksajia, jotka haluavat maksaa palkan vapaa-matkustajille?
        Uskoisin että sinun kannattaa aloittaa hyvän-tekeväisyytesi heistä.
        Sillä pitäähän hyvän-tekeväisyyden olla molemmin-puolista.
        Muutenhan se on pahan-tekoakin.
        Eikö vain.?

        "Tuskasi hiessä pitää sinun otsaasi rypistämän."

        Sanoo Siirakki.

        H.

        Kunhan olen ekaks käynyt sinun lompakollasi, niin sitten jatkan seuraavaan.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Kunhan olen ekaks käynyt sinun lompakollasi, niin sitten jatkan seuraavaan.

        "Paloma.se.co"

        Vastoin tapojani, huippu-älykäs huumori-töksähdys:

        Näkis vaan!
        Kun lähestyt vaihdan lompakkoni taka-taskusta etu-taskuun.
        Harot tyhjää!!
        Hehhehhihhiii...



        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Vastoin tapojani, huippu-älykäs huumori-töksähdys:

        Näkis vaan!
        Kun lähestyt vaihdan lompakkoni taka-taskusta etu-taskuun.
        Harot tyhjää!!
        Hehhehhihhiii...



        H.

        Laitan kauniin tyttäreni syötiksi ja kun halailet häntä minä tyhjennän lompakkosi, hyvään tarkoitukseen, tietenkin !


      • siilimuori
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Laitan kauniin tyttäreni syötiksi ja kun halailet häntä minä tyhjennän lompakkosi, hyvään tarkoitukseen, tietenkin !

        Sussiunakkoon, myyt tyttäresi ahneutesi vuoksi hetkeksi mutta kuitenkin.


      • siilimuori kirjoitti:

        Sussiunakkoon, myyt tyttäresi ahneutesi vuoksi hetkeksi mutta kuitenkin.

        Sussiunakkoon kun jos tota ei tajunnut vitsiksi niin sitten ...tää liittyi hunkszin aikasempaa kommenttiin missä se halusi halata mu profiilikuvan TOISTA puolta.


      • att2
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Sussiunakkoon kun jos tota ei tajunnut vitsiksi niin sitten ...tää liittyi hunkszin aikasempaa kommenttiin missä se halusi halata mu profiilikuvan TOISTA puolta.

        Suomessa tänään kaikki ovat rikkaita ja hyvin onnelisia, sen kaikki tutkimukset osoittaa.


        Älä nyt pahasta ota hunksz on niin hurmiossa sinuun.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      206
      5004
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      294
      3105
    3. 134
      1807
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      231
      1673
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1451
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1233
    7. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      76
      1183
    8. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1174
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1129
    10. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1128
    Aihe