"museorekisteri" aikansa elänyt?

mopilisti

joutaisi koko tuo museorekisteri käsitteenä sinne historian lehdille. siinä kun ongelmana ja rajoituksena että ainoastaan alkuperäiskuntoiset tai entisöidyt kelpaavat, mitkään rodit, kustomit jne. ei mitään asiaa.

museorekisterin tilalle samantyylinen mutta myös rakennelluille ajoneuvoille kelpaava rekisteri, näinhän ne monet normi ajoneuvorekisterissä roikkuvat pelit saataisiin pois tilastoja vääristämästä. muutenkin tuosta museo-käsitteestä tulee mieleen lähinnä joku hevoskärryn pohjalle tehty mummoankan auto.

se onkin taas eriasia että kuka tällaista hanketta ryhtyisi ajamaan saati mitä maksaisi. tässä taloustilanteessa ei varmaan päällimmäisin asia..

10

113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paapppa90

      Kyllä luokkia pitäisi olla enemmän kuin tavis ja museo. Vanhoille harrasteautoille jotka ei käy nyky museoleimaan omat luokitukset. Joku 3-5 luokitusta työllistäisi sopivasti virkamiehiä.

    • Liian pilkuntarkkaa tuo museorekisteriin pääsy. Jotain muutoksia pitäisi saada aikaan nuo rakennellut autot ovat tekniikaltaan paljon parempia kuin tehtaalta lähtiessään.
      Jarrut, jousitus ym. osat läpikäytyjä tai vaihdettu tehokkaampiin ja parempiin.
      Että silleen.

    • E220_CDI

      Täältä löytyy ymmärrystä museorekisterille konseptina, vaikka omaa Mikkelin läänin kilpiin rekisteröityä ei olekaan.

      Museorekisterin pitääkin vaalia alkuperäisen kaltaisten yksilöiden perinnettä.

      Muunkinlaisia harrastevehkeitä on, joten nille voisi toki olla joku muu sopiva luokitus esim vakuutuksen suhteen.

      SAHKin pussihousujen kanssa olen täysin eri mieltä jatkuvasta ikärajan nostamisesta. Jonkun T-Fordin tai vastaavan saa ostaa netistä valmiina osina tai rakentaa lautakasasta, suorasta pellistä ja nahasta. Uudelleen rakennetun auton alkuperäinen puolen metrin pätkä runkopalkkia ei käytännössä uudelleen rakennetun auton historiallista arvoa paranna, vaikka lopputulos olisi kuinka kaunista työtä.

      Ikärajan nosto tekee lisäksi karmean vääryyden uudemmille autoille. Kun japanilaisen erikoismallin pisteosia ei ole, niin niitä ei silloin kerta kaikkiaan ole, eikä jonkun 30-vuotiaan auton sisustusta tehdä nahasta ja laudasta. Samoin harvinaisen varhaisen elektroniikkakomponentin korjaaminen lähestyy pahimmillaan mission impossiblea.

      Jos aika pysähtyy 70-luvulle, silloin on parasta romuttaa koko etuoikeusjärjestelmä, jonka tarkoituskaan ei ole kaikkien aikakausien ajoneuvohistorian säilyttäminen vaan pienen harrastajajoukon halvat vakuutukset.

    • LisääTiukennuksia

      Minusta taas MR statuksen säilymisen kuin arvostuksenkin kannalta on äärimmäisen tärkeää että ns tosiharrastajat ja heidän tekeleensä hyväksytään moisten vero-vakuutus helpotusten piiriin,antaa ajoneuvon arvon stabilisoinnin eli ulkopuoliset tarkastaneet ja hyväksyneet moiseen ajoneuvoluokkaan johon ei halutakkaan niitä kesän kauppakasseja,papan perintökuplaa johon tuli yhtäkkinen kiinnostus..tai muita kuin nimenomaan alkuperäisenä säilyneitä tai entistettyjä ajokkeja oli sitten mopo,mp tai auto.

      Nythän tilanne on se että puskaradio tietää mihin mennä jos huono tai erittäin surkea "museoajoneuvo"tarvii saada MR kilpiin ja tälläinen taasen ei ole puhtain paperein oleva harrastaja vaan yleensä veronkiertäjä-trokari ym hyötyjä,itse ajoneuvoharrastus tälläistä ei kiinnosta,vain taloudellinen hyöty.
      Moinen aiheuttaa sen mitä nettiauto näyttää nykyään MR osalta.
      Mitä muihin kuin MR luokkiin tulee,vaikea juttu koska tuuninki Bemarit,viri viri Asconat sekä vaikkapa hyvin säilynyt pappamallin tolppa mersu pitäisi niputtaa johonkin luokkaan ja löytää niille jopa vakuutusmaksut,vapaudet alennuksiin ja millaiset kun toisen omistaja voi olla lippispäinen 25v ikäinen älyvapaan ajotyylin Bemu-Audi kuski ja toisen 60vuotias setä jolla se harmaa Carina kakkonen 80-luvulta ja ei taatusti hurjastele...

      • E220_CDI

        MR-statuksesta ja sen arvostuksen takaamiseksi riittävän tarkasta seulasta aivan samaa mieltä. Valitinkin aikarajan jatkuvasta rukkaamisesta silläkin ehdolla, että se karsii teknisesti ihan mielenkiintoisia malleja.

        Vaarin perintökupla ei tietenkään MR statusta ansaitse, ellei se ole oikeasti MR-kunnossa.


    • eore

      Ensinnä voisi poistaa käyttömaksut yli 30-vuotiailta autoilta ja alentaa liikennevakuutuksen samalle tasalle kuin museoautoissa. Tämä mahdollistaisi harrastamisen. Jos joku hullu sitten ajaa ympäri vuoden tuollaisella autolla niin siinäpähän ajaa - maailmassa on varmaan pahempiakin ongelmia. Ratkaisu on siis näin helppo - siitä vain ajamaan.

    • museomanne

      Museonnilla pilataan moni auto. Autot on tarkoitettu ajettaviksi eikä säilöttäviksi.

    • Romunkerääjä

      Eiköhän tämä museorekisteri koe ihan lunnollisen poistuman romutuspalkkion kautta. Aika harva museoauto on yli 1500 euron arvoinen, eikä niillä ole käyttöarvoakaan, joten paaliinhan niistä lähtee 90% lähivuosina.

      • gtgrggg

        kuiva naurahdus tähän päälle, ja pakko todeta, että nämä suoli24-provoviestitkin menneet aika heikoiksi.


      • mikääneimuutu

        Katellisuus, kateellisuus...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      89
      2888
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1676
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1547
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1381
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      402
      1374
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      398
      1292
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1069
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1037
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      874
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      257
      845
    Aihe