Kuten olemme saaneet viime kuukausina lukuisista lähteistä lukea, AC/DC-yhtyeen legendaarinen komppikitaristi Malcolm Young sairastaa dementiaa. Toisin kuin viime vuoden loppupuolelle saakka annettiin ymmärtää, miehen oireet alkoivat todennäköisesti jo loppuvuodesta 2007, jolloin "Virtaset" alkoivat työstää Black Ice-studioalbumiaan. Yhtyeen soolokitaristi, aina yhtä energinen Angus Young on kertonut: "Kun teimme biisejä Black Ice-levylle, huomasin, ettei kaikki ollut kunnossa. Malcolmilla oli outoja oireita, y'know, muistihäiriöitä ja sen suuntaisia juttuja. Levytyssessioiden aikana oireet näkyivät selvästi. Näin hänet ensimmäistä kertaa sekavana ja hajamielisenä.
Hän sai sittemmin diagnoosin ja hyvät lääkkeet tautiinsa. Lähtiessämme toteuttamaan levymme maailmankiertuetta kysyin Malcolmilta: 'Oletko varma, että haluat tehdä tämän? Se on nimittäin pitkä kiertue ja vaatii paljon työtä.' Malcolm vastasi: 'Totta v*tussa haluan.'"
Kiertueella Malcolmin tila heikkeni entisestään. Hän joutui ilta toisensa jälkeen opettelemaan uudelleen biisit, joita hän oli soittanut jo yli 30 vuoden ajan. Mies ei myöskään ajoittain tiennyt, missä oli ja joinakin päivinä hän oli jopa niin pihalla, ettei muistanut edes sitä, kuka oli. Angus kertoo: "Minä huusin: 'Malcolm!' ja hän vain oli (omissa maailmoissaan). Sitten hänellä saattoi olla loistopäivä, jolloin hän oli taas Malcolm. Joinakin iltoina mennessämme lavalle mietin: 'H*lvetti, tietääkö hän edes, missä on?' Hän soitti loistavasti. Dementia on vaikea sairaus: sinulla on tieto siitä, missä olet ja siitä, mitä sinun tulee tehdä, mutta mielesi temppuilee. Luoja yksin tietää, mitä hänen päässään liikkui keikkojen aikana." Kiertueelta julkaistulla Live At River Plate-DVD:lläkin on näin jälkikäteen ajateltuna havaittavissa joitakin hiuksenhienoja viitteitä miehen tilasta: Malcolm näyttää ajoittain hieman poissaolevalta ja soiton intensiteetti on jonkin verran vaisumpi kuin vielä n. puolitoista vuotta aikaisemmin (Black Ice-levyllä mies vielä komppailee oireistaan huolimatta aivan yhtä tanakasti kuin koska tahansa aiemminkin). Hän myös vilkaisee toistuvasti kitaransa otelautaa soinnunvaihdosten aikana varmistaakseen, että soittaa oikein. DVD:llä "Shot Down In Flames"-kappaleen alkuriffi menee Malcolmin osalta lievästi pieleen, mutta kyse ei todellakaan ole mistään vakavasta mokasta varsinkin, kun ottaa huomioon sen, että mies oli tässä vaiheessa sairastanut dementiaa jo arviolta kahden vuoden ajan.
Kaikesta huolimatta Mr. Young hoiti vuoden ja kahdeksan kuukautta kestäneen kiertueen kunnialla, työstäen sen jälkeen jopa uusia biisejä Anguksen kanssa niin kauan, kun siihen kykeni. Angus on kertonut: "Ennen kuin dementia todella otti vallan hänestä (loppuvuodesta 2013), hän sanoi meille muille: 'Jatkakaa musiikin tekoa, jätkät, ja tehkää "se" vielä yhden kerran minun vuokseni.' Hän tiesi, mitä hänelle oli tapahtumassa." Ja hehän tekivät jälleen kerran "sen" yhdessä korvaavan komppikitaristin, Youngin veljesten veljenpoika Stevie Youngin, kanssa: Rock Or Bust-levy hitteinään "Rock Or Bust", "Play Ball" ja "Rock The Blues Away" julkaistiin marraskuun lopulla 2014 - myös tätä nykyä Sydneyssä muistisairaiden hoitoon tarkoitetussa laitoksessa asuva Malcolm on kuullut kyseisen levyn.
AC/DC:n komppikitaristilla dementia
RockerChap
4
141
Vastaukset
- kukalieentunne
Olkoon, ei hetkauta puoleen eikä toiseen.
- mitäsittenniinnn
- gveerg
Ihan sama.Äijät ja musiikkinsa ovat jo muutenkin museokamaa.Kumma ,kun eivät osaa ajoissa lopettaa.Rahanahneusko syynä.On niillä jo tarpeeksi hynää yksityiseen vanhainkotihoitoon.
- ettänäinon
Musiikki on paljon muutakin kuin vain työpaikka.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1155965Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324067- 823352
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182986Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522054Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004- 1431795
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431787Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569