Uusi keskustelu, edellinen kun oli jo SULJETTU. (Ihan älyttömiä nämä suljetut keskustelut, aina uudestaan ja uudestaan pitää aloittaa samasta aiheesta)
Kirjoista voi antaa vain ikäsuosituksia eri ihmisille, se nyt vielä puuttuisi jos Suomessa keksittäisiin kirjastoissa ikärajaluokitukset KIRJOILLE. Kirjallisuus on eräänlaista taidetta, ei sitä voi laittaa ikärajan puitteisiin, sairasta sellainen olisi. Ok, en ehkä suosittelisi Nick Caven kirjoja alakouluikäiselle, enkä Peppi Pitkätossu-kirjoja eläkeikäiselle äijälle mutta jokainen saa lukea mitä tahtoo. Itse olen aikuisena lukenut esim. Harry Potter-sarjaa tai Tiina-kirjoja! Miksei siis lapsi saisi lukea aikuiskirjallisuutta esim. Stephen Kingin kirjoja? (Okei, kyllä kirjoistakin voi tulla traumoja...) Tolkienin kirjallisuudesta voi huoletta suositella Hobitti- eli sinne ja takaisin nimistä kirjaa kaikenikäisille.
Sitten aiheena Taru sormusten herrasta-trilogia. Itse sain yhteisniteen lapsena joululahjaksi, olin silloin alakoulussa ja 10v. Olin aina lukenut hyvin paljon ja fantasia oli suosikkigenre. Luin kirjan moneen kertaan vuosien aikana koska se oli niin hyvä! Ja totta kai ymmärsin kirjan maailmaa. Jos joku väittää, ettei lapsi saa lukea TSH-trilogiaa niin aliarvioi aika rankasti alaikäisen älykkyyttä ja henkistä kypsyyttä. Minua ei ainakaan ikinä aliarvioitu. Kyllä, TSH sisältää paljon sotimista mutta niin sisältää nykyinen maailmantilannekin. Yhteenveto: Tolkienin maailma kuuluu kaikenikäisille, ja eri-ikäiset tulkitsevat kirjoja eri tavalla eri ikävuosina. Eli: kirjoilla ei ole ikärajaa eikä ole koskaan ollutkaan.
Tolkienin kirjoille ikäraja?
Finduilas
0
73
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sua j-mies!
Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦605840Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa
Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.2104813En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym
Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v194493- 533802
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k673752- 113491
- 963426
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah743265- 332981
Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia352604